Needje schreef:Hoe is bij dat zadel de beugelophanging?
Bij de meeste zadels is dit imo nl echt te ver naar voren waardoor men ook min of meer in een soort stoelzit gedwongen worden.
Tot nu toe ken ik alleen de Wow met imo goeie plek van stijgbeugelophanging. (niet echt nederlands geloof ik, maar gaat om het idee

)
De beugelophanging is goed bij de equestor de wispelaere, dus niet te ver naar voren. Ik heb er zelf één, heerlijk zadel. Is te koop omdat hij helaas niet meer past, dus als iemand belangstelling heeft....

Ik heb nu een wow, ook heerlijk

Heb het hele topic meegelezen en nog steeds erg leerzaam!
over rechtuit; bij AR heb ik geleerd rechtuit met buiging (en ook verbuigen van hals). Ik doe rechtuit nu met zoveel buiging als nodig is om in balans te blijven of licht schoudervoor.
dan nog een vraag over de bitten; bij AR rijd je eerst op trens en/of kaptoom en wanneer je verder komt op kandare/stang.
Er wordt geleerd dat een trens geschikt is bij vwnw rijden en de kandare bij oprichting. De kandare zou er voor zorgen dat de bovenlijn lang blijft bij hoge oprichting waardoor het vwnw zoeken behouden blijft. Een trens zou er voor zorgen dat het paard te kort van voren wordt in de hoge oprichting.
Nu heb ik weinig verstand van bitten maar klopt deze redenering volgens jullie? Bent Branderup rijdt alleen op kandare vaak met contact bij verder opgeleide paarden. Dat lijkt mij nogal heftig.