Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:38

Mindfields schreef:
Ik vind een pelham zo'n onvoorstelbaar onding.

kvind het ook ondingen, zon pelham
het is idd bedoeld om fouten van een ruiter op die manier te verdoezelen
als ze niet zonder handen durven rijden, moeten ze al niet op een paard stappen.
de kinderlessen die ik nu geef, rijden met lange teugels (soms helemaal aan het gespje) en leren zo eerst te sturen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:38

Nee want je krijgt nooit een puur gevoel op een pelham. Bij stang en trens kun je beide bitten en hun inwerkingen afzonderlijk gebruiken, en je houdt op je trens altijd een puur contact. Pelham werkt onherroepelijk altijd direct met kinketting en hefboomwerking in dus bij elke hulp die je geeft doe je veel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:39

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Ik vind een pelham zo'n onvoorstelbaar onding.

kvind het ook ondingen, zon pelham
het is idd bedoeld om fouten van een ruiter op die manier te verdoezelen
als ze niet zonder handen durven rijden, moeten ze al niet op een paard stappen.
de kinderlessen die ik nu geef, rijden met lange teugels (soms helemaal aan het gespje) en leren zo eerst te sturen

Dat heb ik ook zo gedaan :+ toen ik nog les gaf.
En dan op die manier de volte in leren gaan :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:57

Mindfields schreef:
Pelham werkt onherroepelijk altijd direct met kinketting en hefboomwerking in dus bij elke hulp die je geeft doe je veel.

Als je een teugel aan het trens deel vast maakt, en een andere aan het stang deel, als dan de ketting niet te strak zit, kun je op de trens als een gewone trens rijden. Voor een kennis (klein poppetje) met een lompe bok, is dit voor buitenrijden een oplossing. De stang is dan de rem als het echt moet. Grappig is dat ze 'm nooit nodig heeft, dus of die bok is wijzer geworden, of er is meer zelf vertrouwen, of ...
Afbeelding

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:59

Toch werkt de kinketting alsnog in als je op twee teugels rijdt. Misschien niet veel maar dan nog. Het is nog steeds geen pure trensverbinding. De meeste mensen rijden met pelham overigens op 1 teugel met een verbindingsstukje.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:04

Mindfields schreef:
Toch werkt de kinketting alsnog in als je op twee teugels rijdt. Misschien niet veel maar dan nog. Het is nog steeds geen pure trensverbinding. De meeste mensen rijden met pelham overigens op 1 teugel met een verbindingsstukje.

Ik heb tijdens de Internationale Welsh Show in 2009 veel zien rijden met pelham.
Goed gereden en minder goed/tot slecht.

Is er wat betreft de kinketting verschil met S/T-optoming?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:13

Ja, omdat die constant inwerkt, bij stang en trens kun je dat afzonderlijk van elkaar doen.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:15

Needje schreef:
Hoe is bij dat zadel de beugelophanging?
Bij de meeste zadels is dit imo nl echt te ver naar voren waardoor men ook min of meer in een soort stoelzit gedwongen worden.
Tot nu toe ken ik alleen de Wow met imo goeie plek van stijgbeugelophanging. (niet echt nederlands geloof ik, maar gaat om het idee :D )

De beugelophanging is goed bij de equestor de wispelaere, dus niet te ver naar voren. Ik heb er zelf één, heerlijk zadel. Is te koop omdat hij helaas niet meer past, dus als iemand belangstelling heeft.... :P Ik heb nu een wow, ook heerlijk :-)

Heb het hele topic meegelezen en nog steeds erg leerzaam!

over rechtuit; bij AR heb ik geleerd rechtuit met buiging (en ook verbuigen van hals). Ik doe rechtuit nu met zoveel buiging als nodig is om in balans te blijven of licht schoudervoor.

dan nog een vraag over de bitten; bij AR rijd je eerst op trens en/of kaptoom en wanneer je verder komt op kandare/stang.
Er wordt geleerd dat een trens geschikt is bij vwnw rijden en de kandare bij oprichting. De kandare zou er voor zorgen dat de bovenlijn lang blijft bij hoge oprichting waardoor het vwnw zoeken behouden blijft. Een trens zou er voor zorgen dat het paard te kort van voren wordt in de hoge oprichting.
Nu heb ik weinig verstand van bitten maar klopt deze redenering volgens jullie? Bent Branderup rijdt alleen op kandare vaak met contact bij verder opgeleide paarden. Dat lijkt mij nogal heftig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:18

Mindfields schreef:
Ja, omdat die constant inwerkt, bij stang en trens kun je dat afzonderlijk van elkaar doen.

Als ik dan die foto bekijk, die Art_Uma geplaatst heeft, kan de pelham ook gewoon als trens gereden worden.
Dus dezelfde inwerking kan er dan verkregen worden.

Eigenlijk zoals met alles; het ligt maar net aan de hand van de ruiter hoe scherp een bit kan inwerken.
Denk je ook niet??

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:21

Dat is altijd zo, maar iemand met een pelham laten rijden om iets voor elkaar te krijgen wat op trens al niet lukt, vindt ik geen oplossing. Ook als je alleen de trensteugel van een pelham zou benutten werkt nog steeds de kinketting zodra je een ophouding geeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:25

Mindfields schreef:
Dat is altijd zo, maar iemand met een pelham laten rijden om iets voor elkaar te krijgen wat op trens al niet lukt, vindt ik geen oplossing. Ook als je alleen de trensteugel van een pelham zou benutten werkt nog steeds de kinketting zodra je een ophouding geeft.

Dat is nu net wat ik bedoel :+
Als zo'n pelham of S/T er ingehangen wordt als een soort van oplossing, is dat echt geen oplossing.

Een gewone trens werkt ook al in, bij ophoudingen.
Net zo als bv een bitloos-hoofdstel of noem maar op. De meeste attributen worden erin gehangen om controle uit te oefenen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:34

meerhofh schreef:
Needje schreef:
Hoe is bij dat zadel de beugelophanging?
Bij de meeste zadels is dit imo nl echt te ver naar voren waardoor men ook min of meer in een soort stoelzit gedwongen worden.
Tot nu toe ken ik alleen de Wow met imo goeie plek van stijgbeugelophanging. (niet echt nederlands geloof ik, maar gaat om het idee :D )

De beugelophanging is goed bij de equestor de wispelaere, dus niet te ver naar voren. Ik heb er zelf één, heerlijk zadel. Is te koop omdat hij helaas niet meer past, dus als iemand belangstelling heeft.... :P Ik heb nu een wow, ook heerlijk :-)

Heb het hele topic meegelezen en nog steeds erg leerzaam!

over rechtuit; bij AR heb ik geleerd rechtuit met buiging (en ook verbuigen van hals). Ik doe rechtuit nu met zoveel buiging als nodig is om in balans te blijven of licht schoudervoor.

dan nog een vraag over de bitten; bij AR rijd je eerst op trens en/of kaptoom en wanneer je verder komt op kandare/stang.
Er wordt geleerd dat een trens geschikt is bij vwnw rijden en de kandare bij oprichting. De kandare zou er voor zorgen dat de bovenlijn lang blijft bij hoge oprichting waardoor het vwnw zoeken behouden blijft. Een trens zou er voor zorgen dat het paard te kort van voren wordt in de hoge oprichting.
Nu heb ik weinig verstand van bitten maar klopt deze redenering volgens jullie? Bent Branderup rijdt alleen op kandare vaak met contact bij verder opgeleide paarden. Dat lijkt mij nogal heftig.

http://www.basisrijkunst.nl/kandare.html

Gevonden door even te googlen.
Ik geloof zelfs dat MoniqueB deze site in haar onderschrift heeft.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:44

Mindfields schreef:

De kinketting komt alleen in actie als er een draaimoment op het montstuk plaatsvindt. Dat is niet zo als je de trensteugel aantrekt, je trekt dan aan het mondstuk. Pas als je trek aan een punt onder het mondstuk komt de kinketting strakker te zitten. Als je enkel aan de trensteugel trekt, lijkt de onderkant van het bit (de stang) zelfs wat naar voren te gaan en de kinketting komt zelfs losser te zitten. Dit komt omdat je (normaal) vanaf de grond gezien je handen hoger hebt als het bit. Hoe meer zeg maar voorwaarts-neerwaarts het paard loopt, hoe scherper de hoek tussen trens teugel en bakstuk, waardoor je aan de bovenkant van de ring van de trens trekt.
Hoop gemiereneuk, maar kinketting is gewoon niet aan bij enkel trens.

Het paard in kwestie werd recreatief gereden en voor de wagen, ik zie geen enkel probleem in het gebruik van de pelham als "noodrem" bij het buitenrijden. Dat is denk ik het verschil tussen een "academische" en een "praktische" oplossing.
edit: zou daar de term academisch vandaan komen? :+ }> (niet voor in de praktijk, ha ha ha)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:10

mbt de beugelophanging van de Dewispelaere: die is precies zoals ie moet zijn. ik vind het een heel fijn zadel waarin je heel rustig kunt zitten en daardoor precies kunt voelen wat er onder je gebeurt.

mbt de pelham: dat bit is nooit als dressuurbit uitgevonden, maar als jachtbit. en ik denk dat je het dan ook als zodanig moet gebruiken. het is een samenvoeging van stang en trens, omdat mensen vroeger op die bitten jacht reden. maar op de vurige Engelse paarden was dat niet altijd voor elke ruiter makkelijk en hebben ze de pelham uitgevonden. vandaar dat Engelse kinderen daar ook mee leren rijden, want die leren jacht rijden op jonge leeftijd. en in de 'bestgaand rijpony' of hunter classes waar deze kinderen dan rijden gaat het meestal ook om dat soort pony's. en dan wordt ook die optoming gebruikt. ik denk dat de meeste van die kinderen heel goed overweg kunnen met dat soort bitten omdat ze leren van het bit af te blijven. en ze rijden meestal op behoorlijk pittige pony's of cobs daar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:38

ART_UMA schreef:
Het paard in kwestie werd recreatief gereden en voor de wagen, ik zie geen enkel probleem in het gebruik van de pelham als "noodrem" bij het buitenrijden. Dat is denk ik het verschil tussen een "academische" en een "praktische" oplossing.
edit: zou daar de term academisch vandaan komen? :+ }> (niet voor in de praktijk, ha ha ha)

:D :+
als ik buiten ga rijden, doe ik echt wel een bitje in op de hengsten, terwijl ik in de bak lekker bitloos kan rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:44

nombrado schreef:
ART_UMA schreef:

:D :+
als ik buiten ga rijden, doe ik echt wel een bitje in op de hengsten, terwijl ik in de bak lekker bitloos kan rijden.

Waarom?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:50

Zooist schreef:
Waarom?

uhm, hormonen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:58

Maar waarom een bit als je het toch niet gebruikt :o?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:01

Zooist schreef:
Maar waarom een bit als je het toch niet gebruikt :o?

waar staat er ergens dat ik geen bit gebruik?
ik rijd soms bitloos, maar buiten niet.
maar ik begrijp uit je vraag dat je geen ervaring hebt met het rijden van hengsten?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:08

Jij schrijft toch elke keer in het topic dat je geen ophoudingen geeft? En alles op je zit doet en niks met je hand? Of is dat iemand anders?

Dus vroeg het me gewoon af, vind het dan raar om er opeens wel een bit in te hangen. Als rem dan ofzo?

Vind ik dan een beetje krom.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:09

Alsof ze in de bak geen hormonen hebben. :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:09

:=

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:19

goeie vraag, ik rij me hengsten altijd met bit binnen of buiten, me vorige hengst luisterde net zo goed buiten als binnen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:22

cherie78 schreef:
Moll schreef:
altijd lichte stelling tot schouder voor

Dat rijd ik regelmatig om mijn paarden recht te richten.

Op de rechte lijn en op gebroken lijnen.
Soms ook op de (grote :D ) volte.

Maar rijdt jij je paarden altijd in schoudervoor *D

dat ligt er aan an welke zijde het paard meer of minder gebogen is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:27

duidelijk
beide geen ervaring met hengsten

maar ik zal het je uitleggen.
Als een hengst een prikkeling krijgt van buitenaf, dus een omgeving met meerdere paarden in de omgeving, focussen ze zich meer op die buitenkant en omgeving dan op de ruiter.
je kan dus dan met je zit hulpen geven wat je wilt, echter komt dat nauwelijks binnen.
Hormonen is iets wat kan gaan overheersen, en dan heb ik in noodgevallen zeker een bit nodig.
dan hebben we het niet over ophoudingen, (want veelal stap ik lekker buiten met lang teugeltje en ben niet in mijn oefeningen bezig) daarin mag het paard lekker rondkijken en ook genieten.
Langs een weiland met merries, mag hij best showen, als hij maar bij mij blijft (en dan kan soms ook met lang teugeltje) Ik merk altijd een extreem hormoongevoel bij mijn hengsten rond januari/februari begin maart.
daarna worden ze weer rustiger.
Bij het rijden in de (buiten) bak, vergt opperste concentratie van beide.
ik ga dat niet verlangen als ik lekker ontspannen buiten aan het stappen bent.

mocht je nog meer vragen hebben? stel ze maar :D