Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:Ik ken geen enkel paard dat geen moord doet voor een snoepje, brokje, worteltje of appeltje. Dus het is een uitstekende beloning, maar je moet niet voor alles lukraak eten naar ze toe gooien dan krijg je inderdaad opdringerige paarden.
Aimee schreef:Wetenschappelijk bewijs wil je? Joh... er zijn zat wetenschappers die dieren bestuderen op hun natuurlijke gedragingen. Beetje á la Monty Roberts in de natuur gaan zitten loeren, maar dan met wetenschappelijke registratiemethoden.
Hermelientje schreef:Aimee schreef:Wetenschappelijk bewijs wil je? Joh... er zijn zat wetenschappers die dieren bestuderen op hun natuurlijke gedragingen. Beetje á la Monty Roberts in de natuur gaan zitten loeren, maar dan met wetenschappelijke registratiemethoden.
Dat weet ik wel en dat veeg ik niet allemaal van tafel maar ik bedoel meer gebruik gewoon gezond verstand.
Paard voer geven zonder dat hij er wat voor doet in voerbak mag kennelijk wel (geen rangordeprobleem)
Paard voer geven uit de hand nadat hij er een trucje voor gedaan heeft mag niet (wel rangordeprobleem)
Mijn vragen voor de "wetenschappers" die dit verzinnen:
Mag de hand de voerbak vasthouden en voer geven zonder/met tegenprestatie
Mag de hand in de voerbak zitten en al dan niet voer geven zonder/met tegenprestatie
Waar ligt dan precies die grens waarop de rangorde verstoord wordt.
Ik ben het met runningkawa eens, belonen met voer werkt wel net als alle andere beloningen die met de juiste timing worden uitgevoerd. Volgens mij is de timing veel belangrijker dan de vorm van de beloning.
Over wetenschappers die paardengedrag bestuderen had de boer op mijn pensionstalling ooit een mooie opmerking, het ging over een bepaald onderzoek naar de intelligentie van paarden: "Dit onderzoek zegt weinig over de intelligentie van het paard maar alles over de intelligentie van de onderzoeker."
Sorry het is compleet off-topic
merrieveulen schreef:ik begrijp niet hoe ze bij paardnatuurlijk, mensen die vaak toch wel interessant kijken naar paarden en het over het algemeen bij het juiste eind hebben, kunnen zeggen dat voedsel voor een paard geen goede motivator is. vooral bij het grondwerk kan je dit heel sterk merken, je paard gaat écht zoeken naar het goede antwoord, dingen uitproberen, en wanneer goed aangeleerd, zonder opdringerig of zeuderig te worden.
Hermelientje schreef:Geweldig verhaal Goofy44.
Dat plaatsgebonden gedrag is altijd de valkuil.
Verhaal helaas verdwenen.