duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:03

Ik ken geen enkel paard dat geen moord doet voor een snoepje, brokje, worteltje of appeltje. Dus het is een uitstekende beloning, maar je moet niet voor alles lukraak eten naar ze toe gooien dan krijg je inderdaad opdringerige paarden. De paarden die ik regelmatig rij weten precies wanneer ze wat lekkers van mij krijgen. Na het afzadelen als het hoofdstel af is en het halster op. Tot dan aan toe staan ze braaf en rustig stil in blijde afwachting van de lekkere beloning.
Paard blij ik blij.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:01

Qimm schreef:
Ik ken geen enkel paard dat geen moord doet voor een snoepje, brokje, worteltje of appeltje. Dus het is een uitstekende beloning, maar je moet niet voor alles lukraak eten naar ze toe gooien dan krijg je inderdaad opdringerige paarden.

ben ik het mee eens Ja
mijn pony krijgt niet op vaste tijden een snoepje, maar toch wel regelmatig.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:41

Ik heb persoonlijk nooit enig verschil kunnen ontdekken tussen paarden en honden wat belonen betreft. Ook honden kunnen heel opdringerig worden als je ze niet leert netjes te wachten op de beloning en de beloning zachtjes aan te pakken. Ook doen sommige honden alles voor een brokje terwijl je bij andere honden zo ongeveer de biefstuk of kipfilet uit de koelkast moet halen. Sommige honden hebben liever een aai over hun bol andere vinden het geweldig als je ze met spel beloont. De kunst is om een beloning te vinden die werkt en die praktisch is. Als je aan het rijden bent zijn lekkernijen niet zo praktisch. Al ken ik iemand die zelfs tijdens het rijden met eten beloont en haar paard is voorbeeldig wat gedrag betreft.
Wat betreft de rangorde lijkt het mij niet zo wetenschappelijk dat het voor een paard enig verschil maakt of je het eten in zijn bak doet of uit de hand laat pakken. In beide gevallen moet hij toch zijn plaats weten, net als de hond.
Als een paard echt bang is weet ik niet of belonen met iets lekkers wel werkt. Zowel hond als paard zijn niet "om te kopen" met eten als ze echt bang zijn is mijn ervaring.
Soms "belonen" mensen dieren met eten omdat het hun zelf een goed gevoel geeft. Daar zal geen enkel dier ook maar iets van leren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:00

Dan zullen Sall en ik wel weer raar zijn..... Zowel haar merrie, als de merrie die ik van de zomer aangereden heb, spugen snoepjes weer uit. Dat moeten ze niet, net als veel andere paarden waar ik eerder mee gewerkt heb.

Wetenschappelijk bewijs wil je? Joh... er zijn zat wetenschappers die dieren bestuderen op hun natuurlijke gedragingen. Beetje á la Monty Roberts in de natuur gaan zitten loeren, maar dan met wetenschappelijke registratiemethoden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:06

Kawa spuugt sommige snoepjes ook uit, is wel kieskeurig dat paard Tong uitsteken Clown
Brokjes en appeltjes spuugt hij niet uit Haha!

Ik heb op die manier met veel paarden fijne resultaten gehad.
Paardvriendelijke manier, geen dwang en ook geen lastige paarden.
Dus ja ik vind dat het werkt. En snap dan ook niet wat er op tegen is.
En omdat ik er veel positieve ervaringen mee heb vind ik het verhaal op die site ook niet kloppen, want paarden doen wel degelijk wat voor brokjes oid.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:16

Aimee schreef:
Wetenschappelijk bewijs wil je? Joh... er zijn zat wetenschappers die dieren bestuderen op hun natuurlijke gedragingen. Beetje á la Monty Roberts in de natuur gaan zitten loeren, maar dan met wetenschappelijke registratiemethoden.

Dat weet ik wel en dat veeg ik niet allemaal van tafel maar ik bedoel meer gebruik gewoon gezond verstand.
Paard voer geven zonder dat hij er wat voor doet in voerbak mag kennelijk wel (geen rangordeprobleem)
Paard voer geven uit de hand nadat hij er een trucje voor gedaan heeft mag niet (wel rangordeprobleem)
Mijn vragen voor de "wetenschappers" die dit verzinnen:
Mag de hand de voerbak vasthouden en voer geven zonder/met tegenprestatie
Mag de hand in de voerbak zitten en al dan niet voer geven zonder/met tegenprestatie
Waar ligt dan precies die grens waarop de rangorde verstoord wordt.

Ik ben het met runningkawa eens, belonen met voer werkt wel net als alle andere beloningen die met de juiste timing worden uitgevoerd. Volgens mij is de timing veel belangrijker dan de vorm van de beloning.

Over wetenschappers die paardengedrag bestuderen had de boer op mijn pensionstalling ooit een mooie opmerking, het ging over een bepaald onderzoek naar de intelligentie van paarden: "Dit onderzoek zegt weinig over de intelligentie van het paard maar alles over de intelligentie van de onderzoeker."
Sorry het is compleet off-topic Bloos

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:22

Ik heb schijnbaar ook een probleem want de paarden staan bij mij thuis en ik ben degene die ze ook voert. Verder is belonen de manier om een paard te laten groeien (bij versnapering wel letterlijk).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:24

Tja... dat zal allemaal wel RK. Maar daar staat tegenover dat er een heleboel mensen zijn, waaronder ik, die de ervaring hebben dat belonen met snoep meestal niet werkt. Enkel bij bepaalde paarden die geen poging doen in rangorde boven je te staan. Het kan dus best dat jij goede ervaring met voer als beloning hebt, maar dan heb je weinig tot geen ervaring met de paarden die (nog) een natuurlijk rangorde systeem hebben.

Hermelientje: ik houd me niet bezig met hoe je wel en niet kunt voeren. Het zou best kunnen dat wetenschappers dat hebben uitgevonden. Met paarden die echt lastig zijn, probeer ik te voorkomen dat ik zelf moet voeren.
Overigens ben jij zelf degene die met wetenschappelijk bewijs aankwam, ik sprak tot dan toe alleen uit gezond verstand Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:28

zucht...nee geen ervaring aimee...nee je hebt helemaal gelijk...wat jij wilt joh...

Hermelientje, kan me helemaal vinden in jou stukje Ja
Zeker over het stukje timing en de onderzoekers Lachen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:38

Beetje offtopic Nagelbijten / Gniffelen vinden jullie niet? Maar ik persoonlijk denk dat er gewoon een heleboel 'wegen naar Rome' leiden. En dat jullie het belonen (met eten) zonder dat jullie het weten op een heel andere manier gebruiken.En daardoor het effect ook anders is. Als het voor jullie werkt met/zonder, prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:39

Dat zeg ik ook al steeds
wat maakt het uit, het is paard vriendelijk en het paard begrijpt het...mooi toch Ja
Hoe maakt toch geen f*ck uit....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:42

Hermelientje schreef:
Aimee schreef:

Dat weet ik wel en dat veeg ik niet allemaal van tafel maar ik bedoel meer gebruik gewoon gezond verstand.
Paard voer geven zonder dat hij er wat voor doet in voerbak mag kennelijk wel (geen rangordeprobleem)
Paard voer geven uit de hand nadat hij er een trucje voor gedaan heeft mag niet (wel rangordeprobleem)
Mijn vragen voor de "wetenschappers" die dit verzinnen:
Mag de hand de voerbak vasthouden en voer geven zonder/met tegenprestatie
Mag de hand in de voerbak zitten en al dan niet voer geven zonder/met tegenprestatie
Waar ligt dan precies die grens waarop de rangorde verstoord wordt.

Ik ben het met runningkawa eens, belonen met voer werkt wel net als alle andere beloningen die met de juiste timing worden uitgevoerd. Volgens mij is de timing veel belangrijker dan de vorm van de beloning.

Over wetenschappers die paardengedrag bestuderen had de boer op mijn pensionstalling ooit een mooie opmerking, het ging over een bepaald onderzoek naar de intelligentie van paarden: "Dit onderzoek zegt weinig over de intelligentie van het paard maar alles over de intelligentie van de onderzoeker."
Sorry het is compleet off-topic Bloos

helemaal mee eens, zo ook met RK, ik doe ook veel belonen met snoepjes, werkt perfect! Ook met dominantere paarden trouwens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:59

ik gebruik eten als beloning zo min mogelijk, echter bij mijn jaarling (en bij de meeste jonge paarden trouwens) vind ik het een fijne motivator. het is een sterke en duidelijke motivator, het paard wéét waar hij het voor doet, en ik koppel er altijd een woord aan, 'goed zo!'. als ze dat horen nadat ik het met snoep geconditioneerd heb, weten ze de betekenis van het woord 'goed zo', en gaan dat als beloning zien.

het eerste wat ik aanleer als er met brokjes gewerkt gaat worden, is beleefdheid. simpel gezegd: je krijgt het niet door opdringerig te worden, maar pas als de gevraagde oefening naar wens is uitgevoerd. je kunt door het werken met brokjes je beloning doseren. stel je wilt je paard achterwaarts hebben aan de hand, van je af. als het paard een half pasje doet kan je met stem aangeven dat de intentie juist was. als er duidelijk een nette pas (of meerdere passen, net wat je zelf graag wilt) gedaan wordt, kan je krachtiger belonen, en het paard zal makkelijker leren dat het gebruikte commando vraagt om achterwaarts. het paard zal weten dat hij een flinke beloning krijgt als hij het GOED doet, en als hij het voldoende doet wordt er natuurlijk wel beloond voor de goede poging, maar niet zó duidelijk dat het paard leert dat een half, slepend pasje goed is.

beleefdheid is zowiezo belangrijk, hoeveel paarden lopen er niet tegen de boxwand te stampen als het voer eraan komt, of rukken het hooi uit je handen, of drukken hun neus in de voerbak voor deze goed en wel aan de muur hangt?

ik kan mijn paarden motiveren met stem, ze weten wat hun beloning is, maar dit moet wel eerst aangeleerd worden. voedsel is een uiterst sterke motivator, en dat zijn veel trainers met mij eens. mijn veulen is alerter als ik brokjes heb, en hij gaat dan ook echt staan wachten: 'wat gaat ze vragen, wat moet ik doen om het snoep te krijgen?'. wel blijft hij beleefd, hij mag zoeken naar het goede antwoord op de vraag die ik stel, en mag ook fouten maken. zodra hij het goede antwoord geeft, krijgt hij onmiddelijk iets (timing is inderdaad het belangrijkste, of dat nou om snoepbeloning gaat of niet). na twee keer (soms zelfs na een keer) weet hij wat hij moet doen om het voedsel te krijgen, en zal dit ook herhalen wanneer ik het vraag, en ook alléén als ik het vraag. als hij elke keer dat ik eten bij me heb uit zichzelf de trukendoos (pasje achterwaarts, draaien, voetjes geven, noem maar op) opentrekt, krijgt hij niets.

mijn paard gaat makkelijk op de trailer, in het begin was dat wel anders. ik lokte hem met biks, en als zijn vier benen binnen stonden kreeg hij de biks. doordat hij in dat enge hok wat te eten kreeg (kauwen werkt immers ook kalmerend) heeft hij geleerd dat de trailer niet eng is, maar juist fijn. even lekker staan, hapje erbij... geen problemen.

ik begrijp niet hoe ze bij paardnatuurlijk, mensen die vaak toch wel interessant kijken naar paarden en het over het algemeen bij het juiste eind hebben, kunnen zeggen dat voedsel voor een paard geen goede motivator is. vooral bij het grondwerk kan je dit heel sterk merken, je paard gaat écht zoeken naar het goede antwoord, dingen uitproberen, en wanneer goed aangeleerd, zonder opdringerig of zeuderig te worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:39

merrieveulen schreef:
ik begrijp niet hoe ze bij paardnatuurlijk, mensen die vaak toch wel interessant kijken naar paarden en het over het algemeen bij het juiste eind hebben, kunnen zeggen dat voedsel voor een paard geen goede motivator is. vooral bij het grondwerk kan je dit heel sterk merken, je paard gaat écht zoeken naar het goede antwoord, dingen uitproberen, en wanneer goed aangeleerd, zonder opdringerig of zeuderig te worden.

Altijd een open geest houden en je eigen ervaringen ook serieus nemen werkt inderdaad meestal het beste.
Paardnatuurlijk stelt ook dat met een snoepje belonen bij een kind werkt, maar daar zijn dan weer anderen fel op tegen want het zou kunnen leiden tot eetstoornissen.
Ik weet echt niet hoe het precies werkt met belonen bij verschillende diersoorten maar hun prooi- en roofdierverhaal klopt gewoon niet, dat weten heel veel mensen uit ervaring.
Als ik een beest een kunstje zou moet leren via bijvoorbeeld de clickermethode en met voer als beloning, weet ik zeker dat mijn paard veel beter zijn best doet dan mijn kat. Als iemand dit anders ziet nodig ik hem/haar uit om mijn kat te komen africhten. Haha!

Helaas zal het denk ik niemand lukken om een paard met een versnapering over de rug te laten lopen, was het maar zo simpel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:00

commando: rug... en dan clicken en snoepje wanneer het goed gaat Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:35

ik vind het een erg leerzaam topic,

toch ben ik wel benieuwd hoe jullie vinden dat jara haar rug en achterhand nu gebruikt;

Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:40

Geweldig verhaal Goofy44.
Dat plaatsgebonden gedrag is altijd de valkuil.

Verhaal helaas verdwenen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 07-11-07 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:41

Maar dat is bijv altijd afstappen bij de bakdeur ook Haha!

Ook iets wat ik zeker bij een jong paard altijd op verschillende plekken in de bak doe.
Voor je het weet staan ze anders bij elk rondje 5 min te staken bij de deur Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:44

Hermelientje schreef:
Geweldig verhaal Goofy44.
Dat plaatsgebonden gedrag is altijd de valkuil.

Verhaal helaas verdwenen.

Ow hahahaha ik was dus dat verhaal aan het zoeken!

Hmm jammer dat het weg is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:46

hey, waarom is het weg?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:53

ja, ik zat ook al te zoeken waar die was gebleven Clown

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:01

oliebol, nu heb ik het niet gelezen Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:21

hoihoi Lachen wou even een berichtje plaatsen.. @ goofy, met die 2½ jarige van me heb ik de laatste tijd heel veel los gelongeerd zonder bijzet oid en hij gaat heel braaf zakken. af en toe met zijn neus over de grond, is dit nou goed of juist fout? Oja, jullie weten onderhand geloof ik wel dat ik moet longeren vanwegen zijn kniebandenprobleempje (slaat steeds op slot) ben gister voor de 2e keer naar de dierenarts geweest, moet nu elke dag een half uur longeren en om de dag met bijzet (ik weet het, erg jong maar wat moet moet, als het beter is voor hem...) ben ook van plan balkjes te gaan draven, is dit goed voor de ontwikkeling van zijn spieren in zijn achterbenen of juist niet? Ik las net over het halt oefenen, dat doe ik idd ook echt elke dag, met aansingelen van longeersingel, in de bak, buiten op het terein, in de longeercirkel, overal eigenlijk. Als hij niet luisterd laat ik hem achteruit lopen, zo hoort hij respect te tonen naar mij toe en laat zien dat ik de baas ben zegmaar (heb dit van een vrouw, zij fokt en traint andalusiër hengsten) Oja maan moet ook binnedoor bekapt worden, en als het goed is moet het kniebandenprobleem dan opgelost zijn Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:34

Als het paard met de neus over de grond gaat stofzuigen, dan is dat een ontspanningshouding voor het paard. De spanning op veel spieren wordt daardoor veel minder, voor het paard is het gaan op die manier een stuk gemakkelijker. Het paard beloont zichzelf in deze houding.

Als je het paard wilt gymnastiseren, dan heeft deze houding voor het gymnastiseren zelf weinig zin, het is wel goed dat het paard volledig los kan laten en dit doet en ook kan.

Als je het paard aktiever maakt, de achterbenen er iets meer onder laat zetten en niet sneller laat gaan, dan komt de hals vanzelf iets omhoog. Door de evenwichts- en hefboomwerking van de hals en het hoofd, worden de belangrijke spieren meer en beter gebruikt. Door het meer onderbrengen van de achterhand wordt dat effect versterkt. Het paard mag niet versnellen, dat is een manier om aan het longeerwerk te ontkomen of te ontsnappen, althans het paard maakt het gemakkelijker voor hemzelf.
Probeer voor gymnastiseren de hals vanuit de schoft horizontaal te krijgen en langzaam zakkend maar wel uitgestrekt vanuit de schoft, met de neus max. op kniehoogte, niet daaronder.

Je kan beide hals/hoofdhoudingen "stofzuigen" en "uitstrekken van de hals en laten zakken van het hoofd" afwisselen.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:39

@Goofy, ik geniet erg van jouw reply's in dit topic. Zeer leerzaam en super goed onderbouwd! Je hebt veel kennis. Het laatste stuk wat je schrijft over het longeren, verschil stofzuigen en uitstrekken vd hals, is heel herkenbaar. Mijn paardje loopt aan de longe vaak te 'stofzuigen', ik probeer hem dan inderdaad actiever te krijgen om hem iets meer omhoog te krijgen met de hals. Dit vind ik (en hij!) echter heel moeilijk. Of de hals komt te ver omhoog, of hij versneld... Heb je hier een handige tip voor? Regelen dat het paard actiever wordt ipv versneld?