DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:22

QQQQ schreef:
Klinkt best vunzig als je dit los ziet en niet bedenkt dat je geen man bent..... Bloos!
Dan past Luctor et Emergo er ook nog wel bij Haha!

@Tyrza: WRAF!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:23

Down boy!!! Whoosh!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:24

Dank je, soms... als je ze een vinger geeft...

Nee, Mireille niet reageren aub, lets go topic !

Schijnheilig

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:30

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:51

Mireille1970 schreef:
QQQQ vond je het gat echt te groot met nummer 2?

Zou de 2 proeven nog eens terug kijken... giga verschil in rijtechnisch voor elkaar zijn.
Het grootste verschil zie ik in de nauwkeurigheid, de "geliktheid" en exactheid. Vond de uitvoering op zich niet 5% beter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:55

vergeet niet dat de artistieke beoordelingen wel heel zwaar (4*) doortellen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:57

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:01

Ik vond trouwens de kur van Isabell echt afgrijselijk. Vervelende muziek die gewoon niet bij het paard hoorde. Kur leek wel 10 minuten te duren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:24

Tyrza schreef:
Ik vond trouwens de kur van Isabell echt afgrijselijk. Vervelende muziek die gewoon niet bij het paard hoorde. Kur leek wel 10 minuten te duren.

Heb je gelijk in was ook voor haar andere paard geschreven, maar kon het niet snel genoeg veranderen, dat moet jij toch weten. Ze reed haar tweede paard (reserve paard).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:28

Ja, is ook zo en daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Maar desalniettemin vond ik de muziek ook gewoon niet mooi.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:37

Lielle schreef:
vergeet niet dat de artistieke beoordelingen wel heel zwaar (4*) doortellen.
Ja da's waar natuurlijk, dat verklaart wel weer wat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:50

Maar goed, weer iets meer terug on topic over de aanleuning misschien?

Onze grote vriend John Swaab (heeft iemand zijn zéér vrouwonvriendelijke opmerking gehoord?? Bloos! ) vergeleek aanleuning een keer met het hand-in-hand lopen. Dat vond ik eigenlijk wel een goeie.

Als je hand-in-hand loopt, dan hangt je hand ontspannen aan je pols, elleboog en schouder. Jullie armen volgen de beweging zoals ie komt. Het zou heel onnatuurlijk zijn als één van beiden heel bewust met spierinzet de beweging van de ander probeert te volgen.

Ken je iemand heel goed, dan kan je vaak met kleine hand- of vingerbewegingen zaken aangeven (als linksaf, rechtaf, hò, etc). Wil je nadrukkelijk een andere kant op (bijv. leuke winkel gezien Knipoog ) dan gebruik je zonodig wel je armspieren - de harmonie is dan even verbroken (en herstelt hopelijk snel weer Haha! ).

Bijvoorbeeld, als je hand in hand loopt met iemand die een stuk groter is, of hoger loopt: je elleboog is gebogen en je arm hangt in de hand van de ander, tenzij je zelf je onderarm hoog houdt, maar dan is soepel en natuurlijk volgen niet meer mogelijk (gaat dus wederom ten koste van de harmonie)

Zo zie ik het ook met mijn eerdere verhaal over het "los hangende hoofd" van het paard en de aanleuning. Als het paard het hoofd achter de loodlijn heeft, en niet zwaar in de hand is, dan houdt het 't hoofd daar zelf d.m.v. spierinzet. Het kan die hand wellicht heel netjes volgen, maar het is een heel andere soort aanleuning. Door de snelle reactie van het paard ziet het er nog vrij soepel uit, wat het moeilijk maakt dit te onderscheiden, maar feitelijk is het veel minder harmonieus - het is geen "hand-in-hand lopen" meer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:02

Tyrza schreef:
Ja, is ook zo en daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Maar desalniettemin vond ik de muziek ook gewoon niet mooi.

Ik ook niet, maar het was natuurlijk wel een handicap.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:10

Ik verbaasde me er ook al over dat ze dezelfde kür gebruikte als bij Warum Nicht. Je zou toch verwachten dat ze vaker met Satchmo een kür gereden heeft en dat ze daar dus muziek voor heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:29

Kafue schreef:
horseyfries schreef:
Meisje wat bij mij stage gelopen heeft had daar ook gewerkt. Fantastische meid en ze was daar na twee weken gillend weggegaan. Van haar verhalen werd je niet blij.....
Verder kén ik haar niet echt, maar heb haar wel vaker bezig gezien, ook achter de coulissen.

Nou die verhalen hoor je wel van meer stallen en beroemde ruiters hoor. Het spul wat tegenwoordig stage loopt heeft ook soms gewoon geen ruggegraat en vaak het werk niet uitgevonden, te langzaam, bang om vies te worden uitzonderingen daargelaten hoor.

En vaak is er met die stallen en die ruiters niets mis , alleen klikt het toevallig niet zo.

Ik zou haar een stuk minder geloofwaardiger hebben gevonden als ze niet de hele zomervakantie elke morgen drie kwartier op de fiets naar mij kwam en de handen beter uit de mouwen kon steken dan menige vent, wat ze vooral bij het stro en hooi lossen heeft bewezen. Dit was dus die uitzondering!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:38

Karl66 schreef:
Ik verbaasde me er ook al over dat ze dezelfde kür gebruikte als bij Warum Nicht.

Dat noemen ze uit de "oude doos". Haha! Haha! Haha!
Dat is vrouwen eigen ....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:46

Hé, ik heb nog een jonge doos hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:55

Ook een jonge doos kan uitgewoond zijn Clown

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:02

Ja

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 01:19

Goofy44 schreef:
Karl66 schreef:
Ik verbaasde me er ook al over dat ze dezelfde kür gebruikte als bij Warum Nicht.

Dat noemen ze uit de "oude doos". Haha! Haha! Haha!
Dat is vrouwen eigen ....

Van hand veranderen.... die laatste zin, maar wat is hier de achterliggende gedachte?
Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:15

QQQQ schreef:
Als het paard het hoofd achter de loodlijn heeft, en niet zwaar in de hand is, dan houdt het 't hoofd daar zelf d.m.v. spierinzet. Het kan die hand wellicht heel netjes volgen, maar het is een heel andere soort aanleuning. Door de snelle reactie van het paard ziet het er nog vrij soepel uit, wat het moeilijk maakt dit te onderscheiden, maar feitelijk is het veel minder harmonieus - het is geen "hand-in-hand lopen" meer.

Hier ontgaat me echt iedere logica. IMO is er maar 1 soort aanleuning: wel of niet.

Ik heb jou een uur lang met je paard Bas in de les van David aan de slag gezien. Kun je mij vertellen of daar enig moment van aanleunig was en hoe zich dat uitte?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:21

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
Als het paard het hoofd achter de loodlijn heeft, en niet zwaar in de hand is, dan houdt het 't hoofd daar zelf d.m.v. spierinzet. Het kan die hand wellicht heel netjes volgen, maar het is een heel andere soort aanleuning. Door de snelle reactie van het paard ziet het er nog vrij soepel uit, wat het moeilijk maakt dit te onderscheiden, maar feitelijk is het veel minder harmonieus - het is geen "hand-in-hand lopen" meer.

Hier ontgaat me echt iedere logica. IMO is er maar 1 soort aanleuning: wel of niet.

Ik heb jou een uur lang met je paard Bas in de les van David aan de slag gezien. Kun je mij vertellen of daar enig moment van aanleunig was en hoe zich dat uitte?

Oeps klinkt niet best als je dat na moet vragen en niet hebt kunnen zien.................................... Bloos

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:50

Ik ben echt geen kenner en misschien klinkt het wel naief maar ik weet meer dan 100% zeker dat Anky een giga hart voor paarden heeft. Als ze er zelf aan zou twijfelen dat wat zij doet niet goed is zou ze het echt niet doen. Ik zeg niet dat ze heilig is en altijd alles goed doet maar dan komt er natuurlijk ook gewoon bij kijken dat ze ook maar een mens is dat fouten maakt.
Ik geloof serieus dat Anky de beste bedoelingen heeft en vind het eerder zorgwekkend dat andere met geruk en getrek denken ook LDR te kunnen rijden dan dat Anky dat onder deskundige begeleiding doet en er blije paarden en goede punten mee scoord.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:22

MissVicky schreef:
Ik ben echt geen kenner en misschien klinkt het wel naief maar ik weet meer dan 100% zeker dat Anky een giga hart voor paarden heeft. Als ze er zelf aan zou twijfelen dat wat zij doet niet goed is zou ze het echt niet doen. Ik zeg niet dat ze heilig is en altijd alles goed doet maar dan komt er natuurlijk ook gewoon bij kijken dat ze ook maar een mens is dat fouten maakt.
Ik geloof serieus dat Anky de beste bedoelingen heeft en vind het eerder zorgwekkend dat andere met geruk en getrek denken ook LDR te kunnen rijden dan dat Anky dat onder deskundige begeleiding doet en er blije paarden en goede punten mee scoord.

Precies, en zo moet je het ook zien. Want zo is het ook...!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:54

Jippie schreef:
QQQQ schreef:

Als je mijn uitleg had begrepen, had je de verschillen gezien en begrepen dat er 2 soorten zijn. We streven - als het goed is - naar de versie van complete harmonie (als "hand-in-hand lopen").

Zoals je weet is de aanleuning van Bas iets waar ik hard aan heb moeten werken, omdat ie bang was voor 't bit. Daarnaast is in de bak zijn voorwaartse drang vaak afwezig (ook die dag), wat een goede aanleuning onmogelijk maakt. Als je goed heb opgelet, heb je beide typen aanleuning (de echt harmonische vaak slechts voor korte momenten) kunnen ontdekken. Hoe dit zich uit, zou je weten als je mijn uitleg zou kunnen volgen.

Heel simpel: Als je paard een aardig stuk achter de loodlijn is, en je hebt niet heel veel gewicht in de hand, dan heb je de "niet-harmonische" aanleuning. Zelfde geldt voor vóór de loodlijn met wèl veel gewicht in de hand. Dat zijn de duidelijke gevallen. Als je kunt snappen waarom dit zo is, kun je ook de rest van mijn verhaal volgen en erachter komen wat de verschillen zijn in de minder duidelijke gevallen.