oji schreef:Murosch schreef:Achter de teugel = geen aanleuning
Achter de teugel is idd geen aanleuning, maar zoals hier al vaak is aangehaald is achter de teugel niet hetzelfde als achter de loodlijn.
Achter de teugel is gewoon een rijfout, naar zo zijn er ook talloze voorbeelden te vinden van op de loodlijn, voor de loodlijn waar de aanleuning heel ver te zoeken is.
Ik ken het verschil tussen achter de teugel en achter de loodlijn zeker wel, maar ook achter de loodlijn met contact (die mijns inziens dan niet door het paard wordt gezocht maar door de ruiter) is in mijn visie geen correcte manier van rijden.
knollentuin schreef:Murosch schreef:Niks gezever hoor, ik wil datzelfde bereiken maar ik ben ervan overtuigd dat een paard geen maximaal lichaamsgebruik kan hebben en zich niet helemaal los kan laten wanneer het achter de loodlijn loopt.
Maar hoe ben je tot die overtuiging gekomen, en met welke referenties?
Want een paard kan ook met weggedrukte rug lopen met z'n hoofd op de loodlijn, maar dan is het goed want hij loopt met z'n hoofd goed??
Nee hij loopt te ver uitgerekt ala t waren en z'n lichaam kan dat niet bolwerken, en volhouden op deze manier en blijven rijden tot ie t wel volhoud levert strakke houterige paarden op.
Voelen voelen voelen, en t paard op de foto dat ik geplaatst heb gebuikt zijn lichaam wel goed met z'n neus achter de loodlijn maar aan de teugel met een bovenlijn boog aanspanning.
Er staan hier in dit topic genoeg filmpjes en linkjes naar verschillende bronnen die dit aantonen Knollentuin, ik weet zo 123 even niet op welke pagina's ze staan. Ik weet ook heel goed dat een paard ook voor de loodlijn met een weggedrukte rug kan lopen, maar volgens mij was dat niet waar deze discussie over ging? Ik ben ervan overtuigd dat een paard welke bewust voor langere tijd, en niet per abuis en voor een moment, achter de loodlijn wordt gereden zijn of haar lichaam niet optimaal kan gebruiken. En daarom probeer ik er in mijn training zo goed mogelijk om te denken dat dit geen belemmerende factor zal zijn.
knollentuin schreef:Murosch schreef:Achter de teugel = geen aanleuning en dat is sowieso een eerste vereiste dus daarover geen twijfel
Achter de loodlijn beperkt het paard in mijn optiek wel degelijk is zijn maximale lichaamsgebruik. Ik begrijp best dat het per ongeluk kan gebeuren voor een moment en dat het paard daar niet minder van wordt, maar ik begrijp niet, zoals hierboven ergens werd genoemd, dat je het paard bewust achter de loodlijn werk om het rond te maken om een oefening als piaffe te verbeteren. Omdat je het paard daarmee, nogmaals in mijn optiek, bewust beperkt en niet verbetert.
En ik denk dat je hierin dus een stuk gymnastiseren mist die sommige paarden echt nodig hebben om beter te worden- in meerdere opzichten, wederom noem ik het mentale deel heel bewust.
En ook benoem ik hier heel bewust want anders is het net of degenen die hier verdedigen dat een paard wat ronder rijden niet erg is alleen maar aan rolkur doen, dat het echt een gevoelsding is, om het paard zoals oji dat zo mooi verwoordde echt helemaal los in de bovenlijn te krijgen. En met oa die voorwaarde komt het paard vanzelf voor de loodlijn.
Ik geloof er dan ook niet in dat het bewust achter de loodlijn rond rijden enige gymnastiserende werking heeft dat niet ook voor de loodlijn had kunnen worden opgelost.