Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:28

Tancreda4 schreef:
Momenteel niet. Vorig jaar 1 lesje gedaan, maar toen kreeg ze een blessure. Ik hoop dat we volgend jaar weer mogen en kunnen springen.

Ik zie dat je ZH woont, waar heb jij springles gevolgd? Ik had een leuk adresje gevonden alleen dat ging uiteindelijk niet door :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:03

Wyb_ster schreef:
Lauke schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Op deze manier wisselt mijn paard ook in hoofd-halshouding. Maar dit is dus niet erg? Mijn paard gaat nog wel dieper qua hoofd-halshouding, maar verder hangt zij over het algemeen in dezelfde positie als het paard van Lauke. Ik longeer wel zonder chambon, maakt dit verschil en zo ja wat is de precieze werking van de chambon?

Ik probeer mijn paard met stemhulpen te belonen als ze lager komt en ontspant. Heeft iemand nog meer tips om de ontspanning te belonen? Ik heb het ook geprobeerd met op een kleine volte als ze opspant en grote volte als ze ontspant en verder zakt alleen deze momenten zijn zo klein dat het te weinig effect heeft.

Stoppen op het moment dat ze goed zakt. Dat is volgens mij de grootste beloning. Mijn paard wist niet hoe snel hij moest zakken de dag erna, zodat hij weer lekker kon stoppen ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:07

Sizzle schreef:
Heb je het wel eens zo sterk meegemaakt?
Ik rij nu 20 jaar vrijwel uitsluitend merries en kom het regelmatig in lichte vorm tegen, maar nooit zo heftig dat het paard er mentaal helemaal van van het padje raakt.
Ik dwing overigens niet hoor, ik weet dat ze het uit onmacht doet.

Ik heb overwogen om te gaan springen om haar meer 'doel' te geven. Het is een paard dat siwieso veel duidelijkheid en leiding nodig heeft. Misschien dat het principe: "he, een hindernis daar moet ik overheen" haar een bepaalde zekerheid kan bieden. Dan weet ze wellicht beter wat men van haar wil.
Ik twijfel echter nog. Balkjes in iedergeval wel al mee begonnen.

Ik denk dat je te maken hebt met de maandstonden.
Op dat moment wekt het aanraken van de flanken een instinctieve reactie op, stoppen.
Sommige merries hebben dat heel sterk.

Niet zeuren, gewoon wat anders gaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:08

Nee, hangt niet samen met de cyclus helaas, dat zou makkelijk geweest zijn.

Haar moeder had dat een beetje, daar plande ik wedstrijden gewoon eromheen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:20

Misschien een tip voor degene die ook aan hun houding willen werken: bij de Action zijn de fitness ballen in de aanbieding.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:21

Lastig Sizzle! Je zou toch denken dat er wat meer aan de hand is bij zo'n heftige reactie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:33

Als ze het nou ook niet op de stem zou doen had ik je helemaal gelijk gegeven :j
Ik zit trouwens niet vast hoor, komt wel weer goed, maar heb zo'n enorme reactie waar het paard zelf vooral last van heeft gewoon nog nooit zo meegemaakt.
Ze is sowieso van de heftige reacties. Als ze schrikt slaat ze zo een baal kuil omver of begint ter plekke te bokken. Ze kan zichzelf ook heel dramatisch bijna op de grond laten vallen als je een schaafwondje schoon wil maken.
Tegelijkertijd is ze super braaf, cool en gehoorzaam. Buiten is ze ook heel braaf.
Ik durf echter nog niet alleen zolang ik haar niet voorwaarts kan drijven, dat vind ik ze risicovol.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:51

Lastig probleem sizzle! Ik zou ook niet zo goed weten hoe daar mee om te gaan.

Ik heb vandaag weer gelongeerd en ze pakte het goed op. Chambon voorzichtig heel ietsje strakker gedaan en ze pakte het super op. Uiteindelijk een paar hele mooie passen in de stretch waarin ze ook meteen heel anders begon te bewegen. Gaaf! Direct gestopt en uitbundig beloond en even uitgestapt op het erf :)

Hoe hebben jullie dat aangepakt aan het begin? Eerst de stretch aan de longe bevestigen of ook gewoon afwisselen met rijden?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:09

Ik vond deze ergens op internet en dacht wel toepasselijk om hier even te posten:
Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:21

Lauke, ik heb eerst alleen gelongeerd om hem het juiste spiergebruik aan te leren en te trainen :-)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:35

@Sizzle, misschien zou je het in de supplementen hoek kunnen zoeken? Iets dat je paard 'tussen haar oren' wat minder snel aangebrand laat zijn? Magnesium of iets anders voor rust en ontspanning?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:37

Lauke, wij pakten het gelijk onder het zadel mee. Aan de longeerlijn liep mijn paard al veel in de stretch in draf en galop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:13

Starbreeze, magnesium ben ik inderdaad mee begonnen :j
Het is overigens wel gewoon een leuk paard hoor. Ik heb het idee dat ik er nog veel van kan leren.

Lauke, Ik leer paarden doorgaans zelf op. Dan is het halsstrekken, verruimen en weer terukomen in tempo evenals zijgangen aan de hand al deels bevestigd voor ik erop ga zitten.
Mijn schimmeltje heb ik echter eerst in laten rijden ivm zwangerschap en heb daarna het werk aan de longe er uitgebreid bijgepakt.
Ik heb ook wel eens expres shortcuts genomen met een paard dat letterlijk depressief werd in de bak. Daar ben ik toen snel op gaan zitten en ben na 10x rijden vlug naar buiten gegaan om haar een opleiding tot recreatiepaard te geven.
Dat is ook goed gegaan.

Kijk gewoon wat het paard aan kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 04:30

Sizzle schreef:
Heb je het wel eens zo sterk meegemaakt?
Ik rij nu 20 jaar vrijwel uitsluitend merries en kom het regelmatig in lichte vorm tegen, maar nooit zo heftig dat het paard er mentaal helemaal van van het padje raakt.
Ik dwing overigens niet hoor, ik weet dat ze het uit onmacht doet.

Ik heb overwogen om te gaan springen om haar meer 'doel' te geven. Het is een paard dat siwieso veel duidelijkheid en leiding nodig heeft. Misschien dat het principe: "he, een hindernis daar moet ik overheen" haar een bepaalde zekerheid kan bieden. Dan weet ze wellicht beter wat men van haar wil.
Ik twijfel echter nog. Balkjes in iedergeval wel al mee begonnen.

Misschien helpt dit je:
Ik heb twee jaar geleden een 5 jarige merrie gekocht. (Arabisch bloed)
Vriendelijk, naar mensen gericht, in het algemeen rustig, "goed humeur", slow starter, vlijtig, aandachtig, gemakkelijk aan de hand.
Bij de aankoop heb ik 50% van de prijs af kunnen krijgen, het zadelmak maken was niet "helemaal" gelukt, het paard moest nu weg.

Het zadelmak maken bleek inderdaad helemaal niet gelukt! volkomen paniek bij de eerste poging die zij herkende als het begin van dat proces.
Van freeze naar explosie, zo heb ik het zelf nog niet eerder met zoveel intensiteit zien gebeuren.

Ik ben alles maar dan ook alles helemaal opnieuw gaan doen, het heeft 3 weken geduurd, toen zat ik er op, nooit één bok, of één poging tot verzet.
Bij dit paard kon je geen stukje van een etappe overslaan dan ging ze op freeze, ze had het nodig alles te begrijpen.
Ik heb alle etappes van het proces op identieke wijze één voor één opnieuw bevestigd.
Dus letterlijk precies dezelfde handelingen in precies dezelfde volgorde, met dezelfde woorden, gebaren en beloningen op precies hetzelfde moment.
Iedere dag hetzelfde totdat ik voelde dat ze een etappe verwerkt had, dan een kleine stap verder en direct weer terug naar de vorige.
Het was altijd het paard dat het tempo aangaf, zij die de beslissing nam.
Zweep komt bij mij niet voor, dus alles vanuit vraag en mijn onmacht.

In 3 weken zat ik er op, maar ik heb maanden dezelfde rituelen herhaald met steeds een stukje erbij.
We hebben 1000km gewandeld, alles dat je maar bedenken kan doe ik met haar, extra slim, zelfstandig zoekend naar de goede oplossing, altijd een goed humeur, vlijtig, moedig met veel zelfvertrouwen.
Wandelen doe ik met al mijn jonge paarden altijd héél lang voordat we verder gaan, ik zweer erbij, alles dat daarna volgt gaat dan als vanzelf.
Ze loopt nu onder het zadel als een zonnetje.
Voor de kar (dat kostte ook even tijd....) zonder oogkleppen, aan een watertrensje door bos, bergen, rivieren en door de dorpen, voorzichtig bij nieuwe indrukken maar nergens echt bang voor. Alles op stem.

Bij dit paard heb ik het principe "Allways quit at the right moment" tot op de halve seconde en letterlijk toegepast, het werk bijna als ritueel uitgevoerd.
Sommige dagen "werkten" we 2 minuten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:51

Simpelman, always quit at the right moment, past u dat alleen toe wanneer een paard iets nieuws moet leren tot het bevestigd is? En wanneer is iets bevestigd?

U zegt soms werkten we maar 2 minuten, maar losstappen doen wij bijvoorbeeld alleen al 15 minuten. Daarna wat losdraven etc. Wanneer heeft een paard dan geen beloning voor het goede gedrag meer nodig?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:01

Hier een over enthousiaste friese merrie.
Altijd ijverig. Doorgaan tot ze neervalt.
Strevend naar perfectie. En alles móet goed.
Toen wij haar kochten was ze hard er stijf. Ook in de mond.
Maar ze kreeg zo'n hoge werkwilligheid dat van alles wat ze fout deed of net anders deed op tilt sloeg. Altijd gespannen en voor de hulpen uit rennen. Helaas letterlijk.
Ik kwam er achter wie haar onder het zadel beleerd had. En die beste kerol heeft haar als trekpop gebruikt.
Het minimale doorrijden wat de vorige eigenaren hebben gedaan. Was met een strakke martingaal.

Het arme dier wist niet wat dr overkwam. Ik gebruikte geen martingaal en ze werd niet gedwongen.
Later werd ze nog vluchtiger en bleken er spieren vast te zitten.

Uit eindelijk de knoop door gehakt om opnieuw te beginnen.
We kunnen nu stappen aan een lange teugel. Wandelen aan de hand wordt ook beter en in het donker is er ook meer rust.

Wij hebben nog géén zadel. Dat mag je best weten. Wij hebben een BBP met een pad met hd inlages. Een zadel komt later wel. Nu voel ik alles en zij van mij.

Ons motto: rust... één stapje tegelijk. Doen we er twee terug? Gaan we er twee terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 09:22

Starbreeze schreef:
Simpelman, always quit at the right moment, past u dat alleen toe wanneer een paard iets nieuws moet leren tot het bevestigd is? En wanneer is iets bevestigd?

U zegt soms werkten we maar 2 minuten, maar losstappen doen wij bijvoorbeeld alleen al 15 minuten. Daarna wat losdraven etc. Wanneer heeft een paard dan geen beloning voor het goede gedrag meer nodig?

Een jong paard beleren begint niet met los stappen.
Eerst moeten er een heleboel andere kleine stukjes geeinstalleerd worden.
Een paard moet eerst leren wat onze signalen betekenen.
Weet hij veel....
We moeten met hem kunnen communiceren en hij moet leren dat we communiceren als we dat doen.

Het allways quit gebruiken we bij het aanleren van iets nieuws of het veranderen van iets dat ongewenst is.
Een aanpassing van het gedrag dus.
Het nieuwe is bevestigd wanneer een paard zonder weerstand aan onze vraag toegeeft.
Hoe beter de dresseur, hoe sneller effect, het is een kwestie van timing.
Soms zijn twee à drie keer genoeg om iets uit te leggen.

Ik ga altijd met een specifiek doel aan het werk voor die dag soms is twee miniten genoeg om het bereiken.
Bijvoorbeeld het begin van de arbeidsdraf, losgelaten, aan het been, aan de teugel met Schwung vraagt veel concentratie van het paard.
De eerste drie passen zijn voor mij voldoende, stop, klaar.
Mijn paard weet nu wat ik van hem verwacht en zal morgen zijn best om die drie passen te leveren, klaar.
Dat bouw ik uit in een paar dagen (10 of zo) naar arbeidsdraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:28

kitobeer schreef:
Niet op het achterbeen willen gaan. Hoeft niet persee volledig aan de rug te liggen.
Als de knieen slijtage vertonen en dat doet pijn . Dan zal een paard er alles aan doen om maar niet gewicht te moeten nemen op de achterhand. Mijn 15 jarige pony heeft mij daar het laatste jaar erg duidelijk in wegwijs gemaakt.

Je hebt gelijk. Gisteren gelongeerd, en je ziet dat ie achter gewoon kracht mist. Dus eerst maar eens wat longeren en kijken of ik m zo sterker kan maken, dan pas weer erop.
Heb filmpjes, zal ze even hier neerzetten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:40

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Een jong paard beleren begint niet met los stappen.
Eerst moeten er een heleboel andere kleine stukjes geeinstalleerd worden.
Een paard moet eerst leren wat onze signalen betekenen.
Weet hij veel....
We moeten met hem kunnen communiceren en hij moet leren dat we communiceren als we dat doen.

Het allways quit gebruiken we bij het aanleren van iets nieuws of het veranderen van iets dat ongewenst is.
Een aanpassing van het gedrag dus.
Het nieuwe is bevestigd wanneer een paard zonder weerstand aan onze vraag toegeeft.
Hoe beter de dresseur, hoe sneller effect, het is een kwestie van timing.
Soms zijn twee à drie keer genoeg om iets uit te leggen.

Ik ga altijd met een specifiek doel aan het werk voor die dag soms is twee miniten genoeg om het bereiken.
Bijvoorbeeld het begin van de arbeidsdraf, losgelaten, aan het been, aan de teugel met Schwung vraagt veel concentratie van het paard.
De eerste drie passen zijn voor mij voldoende, stop, klaar.
Mijn paard weet nu wat ik van hem verwacht en zal morgen zijn best om die drie passen te leveren, klaar.
Dat bouw ik uit in een paar dagen (10 of zo) naar arbeidsdraf.

Ik wilde dit toepassen bij mijn eigen paard, bijvoorbeeld om een heel mooi fijn stukje draf of galop te bevestigen, of een bepaalde overgang (galop - stap). Ik ga eens kijken of mij dat lukt :) vaak ben ik dan helemaal blij wanneer iets lukt of plotseling gebeurt en rij ik door want 'het gaat zo goed'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:44

Simpelman, dat zal een vergelijkbaar karakter geweest zijn :j
Dat exploderen deed (doet) deze ook. Vaak totaal onverwacht, maar dat gebeurd nu bijna niet meer. Het inrijden is echter zeer goed met rust en ontspanning gegaan, daar heb ik geen kwaad woord over. Kreeg wel de opmerking dat ze flegmatiek was. Dat kon ik toen niet goed begrijpen omdat ze zo ijverig was maar dat lag toen nauurlijk ook al aan de rem op het been.
Wel had ze singeldwang, die is inmiddels weg. Ook reageerde ze angstig op het kopstuk van het hoofdstel, dat hebben we gewisseld en dat is over.
Met opstappen kan ik de ene dag zo erop en de andere dag ben ik een kwartier bezig voor ze voldoende innerlijke rust gevonden heeft. Maar ik stap niet op voordat ze rustig met licht gezakt hoofd stil op 4 benen staat.
Gewandeld hebben we ook. Nu gaat ze meestal 1-2x per week als handpaard mee.

Waarschijnlijk is mijn grootste fout de 6 weken pauze geweest. Dat heeft haar helemaal uit de routine gehaald en onzeker gemaakt.

Ik heb ook steeds wel het idee dat er uiteindelijk een zeer betrouwbaar 'gezinspaard' in zit.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:49

Eventjes een update van mijn kant. Sinds ik ben begonnen mijn paard opnieuw te beleren heb ik ook besloten een dagboek/trainingsboek voor haar bij te houden en het is super leuk om dan terug te bladeren en zien hoe goed ze vooruit gaat en bij hoeveel dagen trainen op een bepaalde manier je reactie krijgt.

Ik heb het idee dat de kontspier die doorloopt naar de achterbenen al beter begint op te "vullen" en dat haar rug ook al meer body krijgt door spierontwikkeling. Gisteren liep ze voor het eerst op haar moeilijke kant in een goede, bijna regelmatige stretch en dat is een hele sprong vooruit aangezien ze vorige week een keer goed spierpijn heeft gehad en daarna niet meer goed wilde zakken

Ook mijn andere paardje gaat de laatste tijd super goed, daar rijdt ik wel op en de basis zit er helemaal in. Alleen het rechtmaken is een hele klus. Ook bij haar merk ik dat ze sterker aan het worden is, de galop wordt krachtiger

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:55

Fijn aan het werk dus Wybster :)

Starbreeze, ik snap je dilemma als het net zo fijn gaat :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:01

Wybster! Wat super zeg!! :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 10:30

Wyb_ster schreef:
Eventjes een update van mijn kant. Sinds ik ben begonnen mijn paard opnieuw te beleren heb ik ook besloten een dagboek/trainingsboek voor haar bij te houden en het is super leuk om dan terug te bladeren en zien hoe goed ze vooruit gaat en bij hoeveel dagen trainen op een bepaalde manier je reactie krijgt.

Ik heb het idee dat de kontspier die doorloopt naar de achterbenen al beter begint op te "vullen" en dat haar rug ook al meer body krijgt door spierontwikkeling. Gisteren liep ze voor het eerst op haar moeilijke kant in een goede, bijna regelmatige stretch en dat is een hele sprong vooruit aangezien ze vorige week een keer goed spierpijn heeft gehad en daarna niet meer goed wilde zakken

Ook mijn andere paardje gaat de laatste tijd super goed, daar rijdt ik wel op en de basis zit er helemaal in. Alleen het rechtmaken is een hele klus. Ook bij haar merk ik dat ze sterker aan het worden is, de galop wordt krachtiger

Recht maken = recht richten, =buigen.
Wanneer hij naar beide zijden even goed kan buigen dan is hij recht.
Recht stellen is je paard zo recht mogelijk plaatsen op de rechte lijn, dat kan pas echt goed gedaan worden als hij aan beide zijden even goed kan buigen.
:)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:51

Wyb_Ster: Wat lekker!! Mooi om te zien hoe een paard qua bespiering veranderd he? Ik merk aan die van mij ook dat zijn kont er anders uit begint te zien :)

Vandaag weer een sprong vooruit. In de stromende regen een volte rechts om en 2 (!!) voltes links om in galop! Ik kon wel janken van geluk. Hij wilde vanwege de regen in draf niet erg zakken, maar ik ben evengoed super trots!
Ik merk nu trouwens dat ik in draf altijd voor de beweging uit ging lichtrijden. Nu laat ik me door mijn paard opgooien, en dan wil hij ook beter zakken. Weer wat geleerd ;)