[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:47

ArGieVai : Ik heb dit geleerd bij mijn instructrice, (noem geen namen op een forum, dus als je wilt weten wie, dan mag je pb-en) op haar paarden. Dus de juiste manier, als ik het dan verkeerd deed legde ze opnieuw uit en oefende we verder.
Met mijn eigen paard gaat het in de les ook goed, maar thuis ben ik te streng met mijn handen en gaat het fout.

Evelijn: Als ze gespannen oogt, zie ik haar rug bijna niet bewegen, oogt ze ontspannen dan zie ik haar rug(spieren) wel bewegen..

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:53

Dan zie je het zo flubberen... nou prima toch :) Over je instructrice.. ze heeft wel gelijk maar het ligt helemaal aan de uitvoering (zoals je zelf ook merkt) als je teveel met de hand gaan inwerken dan belemmer je alle energie en gaat paard te diep. Snap wel wat ArGieVai schrijft.. je ziet zoveel ruiters die beetje naar achter hangen, benen drijvend en dan strakke arm/hand om al die energie weer tegen te houden.. paard met kin op de borst plat de hoek door :+ dat is niet helemaal waar we heen willen

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:09

Klopt helemaal,
Maar als ik nu mijn hand naar voren steek, wanneer we gewoon draven, en we dus totaal niks moeilijks doen, dan kruipt ze ook achter de ll. (haar eigen houding)
*zoekt foto*
kan hem niet zo snel vinden..
Maar hier een vergelijkbare:
Afbeelding

Als ik dus teveel eraan zit gaat ze erachter en als je er niet aan zit gaat ze er ook achter,
tenzij je iets doet dat ze moeilijk vind, dan gaat ze sterren kijken.
Ik probeer een tussenweg te vinden, door zoveel mogelijk met een zachte hand te rijden maar dan wordt het contact zo onrustig dat mijn hand weer sterk wordt.

Ik denk dat ze hierdoor ook niet de juiste spieren heeft.
ik wil meer lessen maar heb helaas geen werk waardoor 1x in de maand de max is aangezien mijn lessen erg duur zijn.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:17

Is het eigenlijk dit wat jullie bedoelen met die achterhand? :) Of ook niet?

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:33

@loveulla... en halsstrekken hoe doet ze dat?
@michella... prachtige foto .. en dat been buigt mooi .. :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:40

Evelijn schreef:
@loveulla... en halsstrekken hoe doet ze dat?
@michella... prachtige foto .. en dat been buigt mooi .. :)

Super. beste onderdeel.. *vind ik persoonlijk*

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:47

Dat moeten we dus na lang trainen verkrijgen onder het zadel? :D Lijkt mij ééérg moeilijk...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:53

@loveulla.. dus ze durft je hand dus wel te volgen... maar beetje uitschuiven en neusje eruit rijden lukt niet? Wel lastig hoor dat opkrullen maar juist dan moet je zorgen dat je hand heel vriendelijk blijft... ze mag zich er eigenlijk niet voor verstoppen... paar blz's geleden had iemand mooi filmpje van evention tv gepost misschien die eens gaan kijken. Zou vooral werken aan tempowisselingen waarbij je rustig met je hand blijft ook als ze haar hoofd omhoog gooit. Heb je het filmpje van halthouden van Klimke al gezien... vlgs mij heb je dan ook mijn afspeellijst daar zitten nog wel paar mooie tussen.

@michelle... nou zo extreem hoeft het been nou ook weer niet ;) maar paardrijden is ook absoluut niet makkelijk...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:54

Dankjewel
en ja handvolgen doet ze wel erg goed.
daarom vind ik het ook zo raar dat ze zo lastig in de juiste houding te krijgen is,
met mijn nieuwe bit gaat het al wel veel beter moet ik zeggen. maar nog niet top.

Ik zal de filmpjes even bekijken!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:08

prachtig leerzaam filmpje!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:50

loveulla94 schreef:
Ik heb wat meer vragen,

Hoe zie je, dat je paard zijn rug gebruikt (Bijvoorbeeld aan de longe)
Zie je juist alle spieren aanspannen, of moet het zo stil mogelijk ogen.

En de buikspieren, wanneer spant een paard zijn buikspieren op de juiste manier aan

Even grof gezegd, hoe krijg je je paard als 'spierbundel'
Wat is een goede manier om de juiste spieren te trainen,

Ik was echt heel enthousiast over je vraag. Dus ik naar stal om een filmpje te maken. Vergeet ik in al me blijheid dat wit licht weerkaatst. Dus zie je een groot wit vlak waar hals en rugspieren moeten zitten. Erg jammer. Dat ga ik nog een keer voor je over doen, maar dan pas aan het einde van de week. Het is lastig om uit te leggen hoe een spier precies beweegt wanneer hij aan het werk is. Dus dat wil ik je gewoon laten zien.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:52

Oooh Gaaaf! Super!
Ik wacht met alle plezier, zou je me hier en in pb kunnen sturen voor het geval ik het weer super druk krijg en het topic een beetje vergeet?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:57

Ze volgt de hand goed, maar ze wil niet haar neus naar voren drukken. Dat is nogal tegenstrijdig.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:58

Snackie schreef:
Ze volgt de hand goed, maar ze wil niet haar neus naar voren drukken. Dat is nogal tegenstrijdig.

Dat heb je heel goed bedacht..
Ik weet dat ik iets fout doe.. maar wat..
Aangezien het met les altijd goed gaat kom ik er niet achter wat er thuis anders gaat.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:15

Dat heb ik ook met Elina :)
Benieuwd naar opmerkingen hierop!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:17

_Michelleee schreef:

Hoe werk jij hieraan?

Als ik te weten kom welke spieren ze juist wel of niet moet aanspannen/ontspannen (voor de juiste dressuur houding) hoop ik daarop te kunnen oefenen. En elke week fotos maken zodat ik zien war goed of fout gaat..

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:27

loveulla94 schreef:
_Michelleee schreef:

Hoe werk jij hieraan?

Als ik te weten kom welke spieren ze juist wel of niet moet aanspannen/ontspannen (voor de juiste dressuur houding) hoop ik daarop te kunnen oefenen. En elke week fotos maken zodat ik zien war goed of fout gaat..

Wel ik weet het niet, en vind opzich nog niet zo erg. Heb haar nu een jaartje en int begin kende ze dat niet om haar hals te strekken, ze liep heel de tijd opgekropt in krul. Dus ik ben al heel blij dat als ik teugel geef, zij mee zakt, voor haar is dat echt al een grote stap.
Ik denk dat ik haar voor de volgende stap gewoon nog meer aan mijn bit moet hebben en mijn hand proberen nog stiller te houden. Maar ik weet het niet zeker :p. Wat die jij in je les dan?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:32

In mijn lessen werken we aan een super stille aanleuning, actieve achterhand en ietsiepietsie meer oprichting dan lang en laag.
Ook doen we heel veel aan rechtrichten , overgangen en aan het been zijn.
Ik denk dat ik aankomende les even ga vragen of we het kunnen hebben over spiergebruik. En daarmee oefenen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:37

loveulla94 schreef:
In mijn lessen werken we aan een super stille aanleuning, actieve achterhand en ietsiepietsie meer oprichting dan lang en laag.
Ook doen we heel veel aan rechtrichten , overgangen en aan het been zijn.
Ik denk dat ik aankomende les even ga vragen of we het kunnen hebben over spiergebruik. En daarmee oefenen.

Ja die overgangen ben ik ook heel hard mee bezig. Ook schijnovergangen heel af en toe. Ook ik stap probeer ik te verruimen en wat te verkorten ( maar dan kropt ze ook weer snel op). Gisteren heb ik een leuke oefening gedaan die ik heb gezien op clinic filmpje, kijk ik graag naar. Heb eens op voltr gezet waarbij haar poep wat naar binnen moet lopen ( dus beetje keerwending maar dan op de volte). Daar werd ze ook echt soepel van!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:39

Travers op de volte bedoel je denk ik? Vind dat zelf ook wel een fijne oefening om ze los te krijgen..

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:41

Marocje schreef:
Travers op de volte bedoel je denk ik? Vind dat zelf ook wel een fijne oefening om ze los te krijgen..

Ja kan zijn dat dat zelfde is, maar op clinic filmpje werd het vanuit keerwending gedaan, dus keertwendig vergroten! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:07

_Michelleee schreef:

[ Afbeelding ]

Dit is niet helemaal wat we onder het zadel willen gaan zien.. ;)
Prachtige buiging in het achterbeen dat wel en je ziet ook dat het paard vanuit de achterhand vertrekt. Maar, als we verder kijken.. Wat zie je aan de staarthouding? En wat betekent dit voor het gebruik van de rug? En welk gevolg heeft dat weer voor de halshouding?

En daarbij, waar we het enkele bladzijdes terug nog over hebben gehad.. Is dit paard juist stuwend of dragend? ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:08

Het is dat ik vandaag juist in mijn hoofd heb om even lekker naar buiten te gaan met die van mij, anders had ik ook wel een filmpje willen maken van het longeren.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:11

_Marinke_ schreef:
Het is dat ik vandaag juist in mijn hoofd heb om even lekker naar buiten te gaan met die van mij, anders had ik ook wel een filmpje willen maken van het longeren.

Ah jammer maar veel plezier!!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:15

_Marinke_ schreef:
_Michelleee schreef:

[ Afbeelding ]

Dit is niet helemaal wat we onder het zadel willen gaan zien.. ;)
Prachtige buiging in het achterbeen dat wel en je ziet ook dat het paard vanuit de achterhand vertrekt. Maar, als we verder kijken.. Wat zie je aan de staarthouding? En wat betekent dit voor het gebruik van de rug? En welk gevolg heeft dat weer voor de halshouding?

En daarbij, waar we het enkele bladzijdes terug nog over hebben gehad.. Is dit paard juist stuwend of dragend? ;)

Ik denk idd nu je het zegt dat zij stuwend is? :)
En kan je uitleggen wat je bedoeld met de straat? :p en daarop volgende halshouding?