oji schreef:Niet elke verandering is een verbetering nee, maar ook daar leert men weer van en is een onderdeel van de ontwikkeling. Het goede van oude kennis en nieuwe ontwikkelingen behoudt men, het slechte verdwijnt na verloop van tijd vanzelf weer....en zo wordt alles, ook de paardensport langzaam maar zeker naar een steeds hoger plan getrokken.
En zo werkt het
Professor schreef:En dat met een groot succes tot nu toe, en wat heel frappant is dat paarden die bij hem trainen zonder grote blessures oer oud worden en bruikbaar blijven.
Maar ja, daarvan kunnen we genoeg voorbeelden opnoemen, ook paarden van ruiters die modrener trainen. Dus dat vind ik verder niet zo'n doorslaggevend argument.
Professor schreef:Men kan het zien dat het rijden achteruit gegaan is, en waaraan? Aan de houdbaarheid van de paarden het gemiddelde dressuurpaard is ca. 4 tot 5 jaar in de sport, dat is enorm kort.
Dit is het grootste KUL-argument dat steeds wordt aangehaald in discussies, omdat het niet te onderbouwen is. Er zijn geen cijfers bekend van het percentage sportpaarden dat vanwege overbelasting door verkeerde training uit de sport is gehaald. Er schrijn iets van een gemiddelde leeftijd van paarden bekend te zijn, maar dit is heel algemeen en hierin zijn ook paarden jonger dan 3 in opgenomen. En als paarden onder die leeftijd sterven kun je dat onmogelijk op een verkeerde training gooien. Daarnaast zijn er ook veel paarden die een blessure buiten de training om oplopen.
Professor schreef:Dit is maar een gedachtegang van mij.
Het zou toegangkelijker zijn als jouw gedachtengang iets minder polariserend en wat objectiever zou zijn. En je boute uitspraken over de houdbaarheid in de sport voor je houdt tot je ze beter kunt onderbouwen. Of je moet het bij jezelf houden. Dus niet beginnen met 'men kan zien...', want dan stel je het als een feit. Maar met 'ik vind... Of Ik heb het gevoel dat...'
setteke schreef:Als we inderdaad nooit ontwikkelingen zouden hebben doorgemaakt betreffende de paardensport zouden we bovenstaande beelden heel normaal vinden. Ik ben echt blij dat we wel die ontwikkelingen hebben gehad en kijk met veel meer plezier naar de meeste ruiters van nu.
Ik ook... Bovendien kun je je misschien voorstellen aan de hand van deze beelden hoe destijds de middenmoot gereden moet hebben. Als ik deze beelden zie, dan denk ik niet dat we daar volijk van hadden geworden.