Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:56

burl schreef:
Een te hoge hoofd houding zal voor een paard ook niet prettig zijn.

In het onderzoek wat ik eerder in dit topic aanhaalde hebben ze deze houding ook onderzocht, en deze houding kwam niet zo goed uit de bus. Ik vind het er ook niet zo prettig uitzien.

Verder heb ik het al eens eerder gevraagd, maar het kan toch niet zo zijn dat een sport/methode die 200 jaar geleden niet verder ontwikkeld kan worden? Dat het altijd precies zo moet blijven zoals 200 jaar geleden bedacht?

Iedere sport ontwikkeld zich. Als ze in de schaatssport zich zo conservatief op hadden gesteld zoals sommige hier dat doen t.a.v. dressuur dan kon er nog steeds alleen maar in de winter geschaatst worden op friesche doorlopers en droegen de schaatsers wollen onderbroeken en niet van die aerodynamische strakke pakjes waarin ze loeihard kunnen. Dan was de klapschaats nooit uitgevonden.

Iedere sport ontwikkelt zich, dus het zou alleen maar raar zijn als dat in de dressuur niet gebeurd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:02

Professor schreef:
Dit zijn twee tegenstrijdige dingen die u hier schrijft, bovendien heeft u murphy haar berichten niet gelezen, achter de successen van de Engelse ruiters staan Duitse trainers, en vele andere nationale equipes staan Duitse trainers, dat Rath dit plan oppert doet mij minder zeer, dat is maar 1 ruiter en er zijn in de breedte vele nieuwe talenten die op dit niveau kunnen meedraaien.

Je bent er echt goed in om alles weer zo te draaien dat alle eer aan Duitsland toekomt. Mij best hoor.

Professor schreef:
Alleen de Duitsers zijn over de breedte altijd heel sterk geweest en blijven dat ook wel, omdat zij hun richtlijn niet verliezen en niet steeds het wiel weer nieuw willen ontdekken. Het systeem van opleidingen is vele malen stabieler dan die in andere landen, waardoor het werkelijke Klassieke denken nooit verloren gaat. Discussies zoals hier op Bokt kennen zij niet, waarom niet omdat hun de begrippen over het rijden van kinds af aan geleerd worden.

Duitsland staat inderdaad bekend om zijn conservativiteit. Dan kan voordelen hebben, maar het staat ook zelfstandig, vrij en creatief denken (nodig voor vooruitgang, innovatie en ontwikkeling) in de weg. En daar zijn de Nederlanders weer beter in.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:08

jasmijn78 schreef:
burl schreef:
Een te hoge hoofd houding zal voor een paard ook niet prettig zijn.

In het onderzoek wat ik eerder in dit topic aanhaalde hebben ze deze houding ook onderzocht, en deze houding kwam niet zo goed uit de bus. Ik vind het er ook niet zo prettig uitzien.

Verder heb ik het al eens eerder gevraagd, maar het kan toch niet zo zijn dat een sport/methode die 200 jaar geleden niet verder ontwikkeld kan worden? Dat het altijd precies zo moet blijven zoals 200 jaar geleden bedacht?

Iedere sport ontwikkeld zich. Als ze in de schaatssport zich zo conservatief op hadden gesteld zoals sommige hier dat doen t.a.v. dressuur dan kon er nog steeds alleen maar in de winter geschaatst worden op friesche doorlopers en droegen de schaatsers wollen onderbroeken en niet van die aerodynamische strakke pakjes waarin ze loeihard kunnen. Dan was de klapschaats nooit uitgevonden.

Iedere sport ontwikkelt zich, dus het zou alleen maar raar zijn als dat in de dressuur niet gebeurd.

Hoe kan men de schaatssport vergelijken met het paardrijden?
Het materiaal is verbeterd (paarden die beter bewegen door betere bouw).
De pakken zijn verbeterd kijk de outfit van de ruiters aan.
Alleen het rijden is schlechter geworden biomechanisch zijn de paarden niet veranderd.
Schaatsen is snelheid, en die doorbreken, paardrijden heeft meerdere facetten, wanneer men andere technische sporten erbij halen, tennis is alleen sneller geworden door het racket en de krachttraining en de banen, het spel qua techniek is bijna het zelfde gebleven, bij voetbal is alleen de taktiek vele malen anders geworden, golf is hetzelfde gebleven, en Polo op paard is hetzelfde gebleven.
Draven op de renbaan is hetzelfde gebleven, de rensport is alleen de renzit veranderd, maar dat komt door Caprilli.
Snap uw denken even niet, denk dat het peren met appelen aan het vergelijken is?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:11

RM94 schreef:
ik heb nog een leuk filmpje voor jullie met meerdere ruiters uit die periode. Hoewel ik niet gecharmeerd ben met de hoofd/hals houding vind ik deze losser door het lijf dan filmpje op pagina 1. De dressuur en ook de paarden zijn natuurlijk enorm veranderd door de tijden heen.

have fun en let vooral op de reactie van het paard op de krant (9:30) dat moet ik misschien mijn paard nog even laten zien (filmpje is wel in het duits excuus)
http://www.youtube.com/watch?v=umhzBxRT1mM

Voorbeen zwaaien zie je niet in dit filmpje, staart zwiepen en een onprettige uitdrukking (onder andere orenspel) van het paard wel. Ik vind dit persoonlijk ook beslist geen voorbeeld van een happy athlete.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:14

jasmijn78 schreef:
.
Duitsland staat inderdaad bekend om zijn conservativiteit. Dan kan voordelen hebben, maar het staat ook zelfstandig, vrij en creatief denken (nodig voor vooruitgang, innovatie en ontwikkeling) in de weg. En daar zijn de Nederlanders weer beter in.

Jasmijn wat zou ik het fijn vinden als jij daar gelijk in zou hebben maar dat klopt niet. Nederland zakt meer en meer weg internationaal gezien. Als je kijkt naar milieu en met name zonne energie ligt Duitsland ver vooruit. Economie Duitsland ligt ver vooruit. Transport (lees hierin met name Rotterdam) daarin hebben wij nog voorsprong. Kennistheorie zijn we zeker niet slecht maar ook daar kan Duitsland heel goed in mee komen. Auto industrie Duitsland doet het goed (vele malen beter zelfs als de Fransen) en onze auto industrie heeft het heel moeilijk ondanks de recente overname in Born.
NL is te gemakkelijk helaas in veel zaken en daar kom je achter als je zoals wij veel in het buitenland bent. Nederland denkt dat ze heel goed is en dat waren ze ook en dat is zeker nog aanwezig, maar het is niet meer zoals het vroeger was. De financiële dienstverlening daarin zijn we heel goed. Met name als het gaat om postadressen verlenen aan BV van het buitenland omdat ons belasting klimaat daarvoor gunstig is.
Dus Jasmijn niet alleen als het om dressuur gaat zijn we weg aan het zakken of moeten we de meerdere erkennen van onze ooster buren.

En nu ga ik filmpje van Stig bekijken en post prof lezen. :+ Dus ontopic weer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:16

jasmijn78 schreef:
Je bent er echt goed in om alles weer zo te draaien dat alle eer aan Duitsland toekomt. Mij best hoor.

Sorry jasmijn78, maar waarom zo fel, ik schrijf alleen wat ik meemaak.

Denk dat u de generatie jonge Duitsers dan niet kent, die zijn net zo creatief en zelfstandig geworden als de Nederlandse jeugd, u heeft een plaatje in uw hoofd van Duitsers, dat is jammer, in Duitsland wonen vele Nederlanders en die kunnen beamen dat wat u denkt van Duitsers niet geheel zo is, jammer dat u dat etiketje nog steeds opplakt.
Wat u nu schrijft over de Duitser is achterhaald, toen ik 37 jaar geleden naar Duitsland kwam was dat ook zo, maar dat heeft zich totaal veranderd, alleen het beoefenen van de sporten daar zijn ze gewoon veel georganiseerder mee bezig, en wie niet daar aan mee wil doen moet gewoon een andere hobby kiezen. Of een andere vorm van rijden, die dan ook weer georganiseerd is. Alleen de AR heeft nog geen wedstrijden.
Hiermee wil ik alleen zeggen dat er een wandel is geweest. En dat ik als Nederlander het altijd zo goed vond in Nederland, helaas moet ik bekennen dat ik zie dat in andere landen ze enorm ingehaald hebben op allerlei terreinen, en dat Nederland hard achteruit gaat in vergelijk met de anderen omdat ze stil staan op dit moment.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:31

Professor schreef:

Ik pak er toevallig 1 sport uit. Het had net zo goed om curling of bobsleeen kunnen gaan. Of om korfbal. ELKE sport ontwikkelt zich. en paardensport is ook een sport.

Professor schreef:
Alleen het rijden is schlechter geworden biomechanisch zijn de paarden niet veranderd.

En daarover zijn de meningen verrdeeld, zie het onderzoek wat ik pagina's terug aanhaalde, uitgevoerd door een hoogleraar biomechnica (over LDR en alle overige hoofd-halshoudingen van het paard). Zie de onderzoeken van Andrew Maclean (over de wijze van hulpgeving). Dergelijke onderzoeken halen toch wel het een en ander onderuit. (maar uiteraard zal het onderzoek of de wetenschapper wel weer niet deugen, het ligt in de verwachting van de dit topic dat uitkomsten alleen naar believen worden geinterpreteerd)

The_Stig schreef:
Voorbeen zwaaien zie je niet in dit filmpje, staart zwiepen en een onprettige uitdrukking (onder andere orenspel) van het paard wel. Ik vind dit persoonlijk ook beslist geen voorbeeld van een happy athlete.

Hoewel ik het altijd leuk vind om oude beelden te bekijken wordt ik er ook niet heel warm van....

Professor schreef:
Denk dat u de generatie jonge Duitsers dan niet kent, die zijn net zo creatief en zelfstandig geworden als de Nederlandse jeugd, u heeft een plaatje in uw hoofd van Duitsers, dat is jammer, in Duitsland wonen vele Nederlanders en die kunnen beamen dat wat u denkt van Duitsers niet geheel zo is, jammer dat u dat etiketje nog steeds opplakt.

Ik heb toevallig familie in duitsland, en als ik hoor van hun kinderen hoe het er op school aan toegaat, dan pas dat precies in het plaatje wat je eerder schetste. Ik noem het conservatief.

En daarmee wil ik echt niet zeggen dat conservatief altijd slecht is. Het gaat om de balans. Er moet ook ruimte zijn voor zelfstandigheid, onwtikkeling, vrijheid en creativiteit. De Duitse Gröndlichheid (schrijf je dat zo?) vind ik star.

Ter aanvulling: ik maak er geen strijd van zoals sommige hier (Duitsland is beter dan nederland en vice versa) Ik vind het ook erg kinderachtig dat sommige dat doen. Ik stel alleen maar dat overal voor en nadelen aan zitten. Het goede van vroeger moet je vasthouden en open staan voor het goede van nu.

Ik geloof gewoon niet in dat verheerlijken van vroeger. Vroeger was heus niet alles beter, en nu is ook niet altijd alles maar goed. Maar dat krampachtig blijven vasthouden aan een paar oude duitste iconen? Dat vind ik kortzichtig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:09

Ook tennis is enorm veranderd, en echt niet alleen door het materiaal maar ook de techniek hoe een bal geslagen wordt, wanneer die geraakt wordt en hoe de bal benaderd wordt. Denk aan de dubbelhandige backhand die eerder uitzondering was en nu bijna de regel. Door de verminderde rijkweidte heeft men het voetenwerk aan moeten passen. Bal wordt veel eerder van de grond geretourneerd. Om maar een paar kleine punten te noemen. Schaatsen, door betere kennis van het van het menselijk lichaam en hoe techniek om te zetten in snelheid, door betere trainingmethoden en daardoor een betere controle over het lichaam, is de snelheid enorm vooruit gegaan. Maar ook door de snellere banen, ander type schaats heeft met de techniek en trainingsmethoden aan moeten passen om deze snelheid ook te kunnen controleren. Elke sport is veranderd. Kijk naar bv iets als turnen, wat dan misschien dichter bij staat, ook een sport waarbij kracht, lenigheid en het optimaal benutten van een lichaam centraal staan en gejureerd wordt. Aanpassing van trainingsmethoden en de kennis van het menselijk lichaam, voeding en alle randvoorwaarden hebben de sport naar een veel hoger niveau gehaald. Er worden momenteel oefeningen gedaan en uitvoeringen behaald, die 20 jaar geleden ondenkbaar waren dat een menselijk lichaam dat zou ooit kunnen. Professor, zelf geeft u al aan dat het materiaal ook in de paardensport is veranderd, betere paarden, dus ook paarden met andere atletische eigenschappen. Het is niet meer dan normaal dat training op dit veranderende type paard aangepast dient te worden. Dat de ruiter van nu misschien een ander type is dan de ruiter van 30 jaar geleden. Als de paardensport echt 200 jaar zou hebben stilgestaan, zou ik dat een triest iets vinden want dat zou betekenen dat in alle sporten prestaties omhoog zouden gaan, behalve in de paardensport. Niet elke verandering is een verbetering nee, maar ook daar leert men weer van en is een onderdeel van de ontwikkeling. Het goede van oude kennis en nieuwe ontwikkelingen behoudt men, het slechte verdwijnt na verloop van tijd vanzelf weer....en zo wordt alles, ook de paardensport langzaam maar zeker naar een steeds hoger plan getrokken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:10

Citaat:
Ik geloof gewoon niet in dat verheerlijken van vroeger. Vroeger was heus niet alles beter, en nu is ook niet altijd alles maar goed. Maar dat krampachtig blijven vasthouden aan een paar oude duitste iconen? Dat vind ik kortzichtig.

Dat doet geen mens, alleen er zijn nog "oude" die nog heel veel doen in de sport, en daar is 1 van die nog steeds ruiters naar de internationale top begeleiden, en ik ben trots daarop dat ik hem mijn leermeester mag noemen.
Krampachtig vasthouden doet hij alleen de Klassieke leer, en weet dat vanaf de oer oude typen van paarden zoals Dux tot en met de huidige zgn moderne typen van paarden.
En dat met een groot succes tot nu toe, en wat heel frappant is dat paarden die bij hem trainen zonder grote blessures oer oud worden en bruikbaar blijven.
En gelukkig is het hier op de scholen moderner als in Nederland, de medezeggenschap is vele malen hoger en verdergaand als in Nederland. Dat weten waarschijnlijk maar weinig mensen, dat is geen ervaring maar een vaststelling van docenten van zowel de Nederlandse zijde als de Duitse zijde, jammer dat men dat conservatief vind, denk dat het zeer zeer eenzijdig gezien word, wij leven in Europa, fokken Europese paarden de bloedlijnen raken zich van alle zijde, alleen de mentaliteit is anders dat is ook goed zo, bovendien is die mentaliteit in een land als Duitsland zeer verschillend, men heeft hier in elk Bundesland bepaalde regels en wetten die weer anders zijn als in andere Bundesländer, en dat word wel eens vergeten. Dus een klein Europa in Europa, en dan vind ik het knap dat de regels in de wedstrijdsport in ieder Bundesland gelijk zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:26

oji, 200 jaar stilgestaan???? Hoe komt u op dat getal??
En wat heeft er stilgestaan niets, men heeft alles verfijnd, alleen de Nederlandse opvattingen zijn door Hyperflexie weer terug gedraaid naar 1884, en die methode van rijden is daarna weer weg gevaagd, waarom omdat het niet houdbaar was, de paarden gingen er te vroeg kapot aan.
Men kan het zien dat het rijden achteruit gegaan is, en waaraan? Aan de houdbaarheid van de paarden het gemiddelde dressuurpaard is ca. 4 tot 5 jaar in de sport, dat is enorm kort.
Hoe dat komt, omdat men geen tijd meer gunt omdat de paarden vaak op vroege leeftijd te veel aanbieden, zeg maar te makkelijk te rijden zijn.
Waardoor men niet meer de paarden de tijd geeft om hun skelet uit te laten groeien een paard is volgroeid met 7, dat is is ca 21 jaar bij een mens.
Het is net als vroeger in de Turnsport waar veel te jonge kinderen aan topsport deden, zoals in de DDR (Oostduitsland) en die kinderen nu invaliden zijn omdat ze niet meer lopen of andere lichaamelijke gebreken hebben.
Het is wat men wil, ik heb mijn gedachten daarover, de fokkers willen produceren een ander woord heb ik niet, daarom moeten de paarden vroeg in de hogere klasse starten snel klaar gemaakt worden om een grotere verkoop te hebben, intresseert ze het niet of juist wel dat de paarden maar van korte duur gebruikt kunnen worden.
Dat is kortzichtigheid, wanneer een paard tot en met zijn 7e jaar systematisch getraind word (afwisselend en creatief) dan kan hij of zij zeker in de wedstrijdsport vanaf die leeftijd nog eens 14 jaar mee, dan heeft men een gebruiks periode vanaf 4 jaar tot en met 20 jaar.
En vanaf 4 jaar kan het wat wedstrijden mee doen, opbouw proeven noem ik die, en peu a peu kan men per jaar de proeven wat zwaarder aan laten gaan, het zou beter voor de paarden en de ruiters zijn, eerst aan het paard denken en dan aan je ranking punten.
Dit is maar een gedachtegang van mij.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:36

The_Stig schreef:
RM94 schreef:
ik heb nog een leuk filmpje voor jullie met meerdere ruiters uit die periode. Hoewel ik niet gecharmeerd ben met de hoofd/hals houding vind ik deze losser door het lijf dan filmpje op pagina 1. De dressuur en ook de paarden zijn natuurlijk enorm veranderd door de tijden heen.

have fun en let vooral op de reactie van het paard op de krant (9:30) dat moet ik misschien mijn paard nog even laten zien (filmpje is wel in het duits excuus)
http://www.youtube.com/watch?v=umhzBxRT1mM

Plus hotseklotsende ruiters en een dikke onderhals ertussen houden. Ook niet my cup of tea.

Als we inderdaad nooit ontwikkelingen zouden hebben doorgemaakt betreffende de paardensport zouden we bovenstaande beelden heel normaal vinden. Ik ben echt blij dat we wel die ontwikkelingen hebben gehad en kijk met veel meer plezier naar de meeste ruiters van nu.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:11

200 is maar een getal dat ik in dit topic eerder ben tegengekomen, dat toen het klassieke rijden uitontwikkeld zou zijn. Mijn punt is vooral dat elke sport in de loop der tijd ontwikkelt naar een hoger niveau, en dat training en trainingsmethoden daarin meegaan.
Als de houdbaarheid van het gemiddelde dressuurpaard in de sport inderdaad maar 4 a 5 jaar is, zou ik dit enorm triest vinden. Ik heb daar zelf geen informatie over. Ben wel benieuwd naar of dit dan een uitvloeisel is van trainingmethoden, van fokken of de commercie is (dat een paard misschien technisch correct getraind wordt, maar te vroeg overvraagd vanwege financiele belangen). Of de combinatie. Daarnaast vraag ik mij dan ook af of dit wereldwijd is of dat hier onderscheidt gemaakt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:01

Vroeger was echt niet alles beter.
Ik heb nog wel eens les gehad van Annie van Doorne. Zij was toen al op een leeftijd van 50+. Vroeger waren zij en haar zus Tiny erg bekend in de paardenwereld en daar buiten. Annie heeft in 1972 in Munchen voor Nederland op de OS gereden.
Ik kan je wel vertellen dat ik toen al als meisje van net 20 haar omgang met het paard niet zo kon waarderen. Zij was niet bepaald vriendelijk tegenover het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:05

oji schreef:
Niet elke verandering is een verbetering nee, maar ook daar leert men weer van en is een onderdeel van de ontwikkeling. Het goede van oude kennis en nieuwe ontwikkelingen behoudt men, het slechte verdwijnt na verloop van tijd vanzelf weer....en zo wordt alles, ook de paardensport langzaam maar zeker naar een steeds hoger plan getrokken.

En zo werkt het :)

Professor schreef:
En dat met een groot succes tot nu toe, en wat heel frappant is dat paarden die bij hem trainen zonder grote blessures oer oud worden en bruikbaar blijven.

Maar ja, daarvan kunnen we genoeg voorbeelden opnoemen, ook paarden van ruiters die modrener trainen. Dus dat vind ik verder niet zo'n doorslaggevend argument.

Professor schreef:
Men kan het zien dat het rijden achteruit gegaan is, en waaraan? Aan de houdbaarheid van de paarden het gemiddelde dressuurpaard is ca. 4 tot 5 jaar in de sport, dat is enorm kort.

Dit is het grootste KUL-argument dat steeds wordt aangehaald in discussies, omdat het niet te onderbouwen is. Er zijn geen cijfers bekend van het percentage sportpaarden dat vanwege overbelasting door verkeerde training uit de sport is gehaald. Er schrijn iets van een gemiddelde leeftijd van paarden bekend te zijn, maar dit is heel algemeen en hierin zijn ook paarden jonger dan 3 in opgenomen. En als paarden onder die leeftijd sterven kun je dat onmogelijk op een verkeerde training gooien. Daarnaast zijn er ook veel paarden die een blessure buiten de training om oplopen.

Professor schreef:
Dit is maar een gedachtegang van mij.

Het zou toegangkelijker zijn als jouw gedachtengang iets minder polariserend en wat objectiever zou zijn. En je boute uitspraken over de houdbaarheid in de sport voor je houdt tot je ze beter kunt onderbouwen. Of je moet het bij jezelf houden. Dus niet beginnen met 'men kan zien...', want dan stel je het als een feit. Maar met 'ik vind... Of Ik heb het gevoel dat...'

setteke schreef:
Als we inderdaad nooit ontwikkelingen zouden hebben doorgemaakt betreffende de paardensport zouden we bovenstaande beelden heel normaal vinden. Ik ben echt blij dat we wel die ontwikkelingen hebben gehad en kijk met veel meer plezier naar de meeste ruiters van nu.

Ik ook... Bovendien kun je je misschien voorstellen aan de hand van deze beelden hoe destijds de middenmoot gereden moet hebben. Als ik deze beelden zie, dan denk ik niet dat we daar volijk van hadden geworden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:06

"Vroeger was alles beter ...", dat is, denk ik, een veel gehoorde en gestrooide uitdrukking.
Natuurlijk is dat niet zo. Daar zal iedereen het over eens zijn. We hoeven het niet te idealiseren.
Al kijken we alleen al naar de fokkerij, dan is het onnodig te melden welke sprongen daar gemaakt zijn en dat geldt voor veel meer zaken.
Een aantal zaken -en ik denk dat dat vanuit een maatschappelijk oogpunt zou moeten worden gezien- waren vroeger wel degelijk beter.

Eén van die zaken is al langs gekomen: het vervagen van normen en waarden, maar ook de daaruit volgende discipline. Discipline geeft duidelijkheid.
Nu worden we getutoyeerd door alle snotapen, het gezin is niet langer de hoeksteen van de samenleving en zo is ook de dressuur niet langer de "hoeksteen" van de opleiding van het paard.
Maar niet alleen de dressuur, in de gehele omgang met onze paarden zien we die normvervaging.
En dát was vroeger absoluut beter: het ontbreekt nu aan discipline.

Als ik naar mijn eigen verleden kijk, hoe ik mijn hippische carriere begonnen ben, dan weet ik nog goed hoe ik als 10-jarige steeds weer opnieuw (ik was net onkruid) van stal werd gejaagd met de chambriere, keer op keer. Het feit dat mijn zus al werkte op die stal (africhtings-, handelsstal en erkend manegebedrijf) deed daar niets aan af. Waarom werd ik weggejaagd?
Er diende absolute rust te zijn op stal, serene stilte. Het enige geluid wat je hoorde was het tevreden knabbelen van de paarden op hooi en naderhand hun stro, waar ze tot hun knieën in stonden.
's Morgens was er veel bedrijvigheid: 6 man personeel mestte elke ochtend uit, voor de middag en de avond was het ploegendienst.

Dit was ook nog zo in mijn tijd (men kon uiteindelijk niet meer om mij heen).
Stiekem deden we wel ons transistor-radiootje aan, totdat we de BAAS met stevige stappen aan hoorden komen, want dan kon je je bergen.
Poetsen dan. Ja, toen leerden we nog poetsen en dat werd gecontroleerd door de baas van de baas, oud kolonel.
Dat gebeurde met de witte handschoen ....!
Nou ik kan je vertellen dat je er wel voor zorgde dat die witte handschoen wit bleef, want anders ...
Ik hoor jullie denken "Wat overdreven..."
Misschien wel, maar het zegt wel wat over de normen en waarden die er heersten naar het paard toe en die wat zeiden over het gezag dat er toen nog heerstte.
Het ontbreken daarvan zien we nu terug op de televisie in programma's als o.a. "Opsporing gezocht".

In alles kwam die discipline terug, van het standaard zonder beugels rijden (op 6 tot 8 paarden per dag, behalve op de jonge paarden) in de les tot aan het leskrijgen in het lesgeven.
Als jong meisje zat ik op de tribune en schreef alles op wat mijn bazen (een kolonel, een Warendorff-instructeur oude tijd en een springruiter) in de lessen behandelden.
Zo is het vakjargon in mijn bloed gaan zitten. Eerst leren kijken vanaf die tribune en later ernaast en uiteraard elke dag de lessen te paard.

Ik besef dat ik bevoordeeld ben en we kunnen niet verwachten dat dat nu allemaal er nog zo aan toe gaat.
Ik ben ook gewoon achter de kruiwagen begonnen en heb me naar boven moeten "vechten".
Dagen van 80 tot 100 uur per week waren heel normaal.
Je werd betaald (was natuurlijk ook gewoon stagiaire) met know-how.
Rechten had je niet veel, maar dat was niet erg want je wilde leren, leren, leren.

Tijden veranderen en dat is goed. Maar ik betreur het wel dat dat ten koste is gegaan van normen en waarden in de ruimste zin van het woord.
Dat iedereen een paard kon aanschaffen in de ons achterliggende jaren vind ik geen goede ontwikkeling.
Nu staan vele paarden en pony's te verpieteren.
Ik wil niet zeggen dat we weer terug moeten naar een tijd waarin de paardensport een elitesport was, maar het zou wel goed zijn als men eerst een test van bekwaamheid zou af moeten leggen en dan denk ik aan theorie en aan praktijk, eerst eens leren zitten en basis vormen, voordat men überhaupt op wedstrijd mag.
In veel landen om ons heen werkt dat zo.
Paarden zijn vogelvrij en dat zou niet moeten mogen.
Hoe dat te veranderen? Tja, daar heb ik veel gedachten over, maar dat zal niet zo gemakkelijk uitvoerbaar zijn.
Maar één ding weet ik wel: een stuk discipline, wat er vroeger in overvloed was, zou iedereen, mens en dier, ten goede komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:24

murphy102 schreef:
Maar één ding weet ik wel: een stuk discipline, wat er vroeger in overvloed was, zou iedereen, mens en dier, ten goede komen...

_/-\o_

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:25

Die witte handschoen was ook standaard in mijn kinder/manegetijd. En met de hand werd door de staart gegaan, langs de binnenkant. Bleef 1 vinger ook maar 1 keer ergens wat haperen, mocht je volledig opnieuw beginnen. En ik ben nog jong, mijn kindertijd is nog niet zo lang geleden.
Ook een stal waar ik tot vorig jaar nog gereden heb was stipt. Als je het zadel door gemakzucht op een andere manier legde dan toegestaan/gezegd was, dan moest je al niet meer opzadelen.

Ik zal niet ontkennen dat er normvervaging is, maar als je in de juiste richting kijkt valt dat allemaal nog wel mee.

Gini

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:29

Nu moet ik zeggen dat het mij opvalt dat wat hier langskomt als de goede, oude tijd, in België nog min of meer gemeengoed is. Ook termen als tempowisselingen en gangmaten wordt nog aan ieder kind aangeleerd dat het A-brevet wil gaan halen. A- en B-brevet zorgen ervoor dat de praktische basisrijkunst voldoende aanwezig is voordat mensen zich mogen begeven op de openbare weg en op wedstrijden, maar ook dat de theoretische kennis voldoende is. Maw lijkt België mij dan het land bij uitstek om in de voetsporen van Duitsland te treden. Wanneer men dan echter kijkt naar paardensport (resultaten en bekendheid), dan hinkelen we zo ver achterop dat het soms beschamend is.

Typisch gevalletje evenwicht zoeken?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:43

Dan heb jij dat geluk ook gehad, Gini.
De discipline in het buitenland is veel meer aanwezig merk ik dan hier in Nederland. Zijn zij conventioneler?
Ik weet het niet, maar wat ook opvalt is dat in de landen om ons heen (en ook daarbuiten) kinderen bijv, ook nog schooluniforms dragen. Is ook een stuk discipline.
Toen ik van de grote stad naar een dorp ging verhuizen, moesten de kinderen op school als de bel ging een rij gaan vormen voordat ze naar binnen mochten. Niks stormen, ...wachten tot de juf of meester zegt dat .... Pure discipline. De manier van aanspreken van docenten, in alles zag ik het terug. Heerlijk vond ik dat, want het sloot mooi aan bij de opvoeding van thuis (ze zijn niet gedrild, hoor).

Ook in Nederland zijn er nog steeds wel stallen waar het er nog zo aan toe gaat als ik beschreef, maar het wordt wel even zoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:19

Professor schreef:
Het materiaal is verbeterd (paarden die beter bewegen door betere bouw).
De pakken zijn verbeterd kijk de outfit van de ruiters aan.
Schaatsen is snelheid, en die doorbreken, paardrijden heeft meerdere facetten, wanneer men andere technische sporten erbij halen, tennis is alleen sneller geworden door het racket en de krachttraining en de banen, het spel qua techniek is bijna het zelfde gebleven, bij voetbal is alleen de taktiek vele malen anders geworden, golf is hetzelfde gebleven, en Polo op paard is hetzelfde gebleven.
Draven op de renbaan is hetzelfde gebleven, de rensport is alleen de renzit veranderd, maar dat komt door Caprilli.
Snap uw denken even niet, denk dat het peren met appelen aan het vergelijken is?

U vergeet 1 ding: trainingsmethoden. Deze zijn zeker doorontwikkeld. En als paarden door de fokkerij beter gebouwde dressuurpaarden zijn geworden, is er in hun biomechanisme toch ook iets verbeterd? Grappig ook dat filmpje van Neckerman. Een directeur van een groot bedrijf die dagelijks in de ochtend met een uurtje trainen zijn paard op OS niveau kan krijgen. Dat gaat tegenwoordig niet meer lukken. De huidige topruiters rijden niet maar 1 paard op een dag. Trainen hun conditie en balans in de sportschool. Mentaal bij een haptonoom. Het is een dagtaak. Ik denk dat je de paardensport zeker kunt vergelijken met andere sporten; de insteek is hetzelfde: verbeter het materiaal (paard), onderzoek en verbeter de trainingsmethoden; kies de beste coach/trainer, verbeter de ruiter/amazone mentaal en fysiek. Bij de paardensport komt er dan nog iets bij: de klik met het paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:26

Goh wat worden er weer veel zaken geromantiseerd en in het algemene getrokken. ;)
Ik ben ook nog van de oudere generatie. Ik kreeg als stadsmeisje mijn eerste pony op mijn 13e, nadat ik vanaf mijn 7e manegelessen had gevolgd. Ik ben nog van de tijd met zijn allen heel de dag op concours met de vrachtauto, van caprille en vier- of achttal rijden en de parade aan het einde van de dag. Op de vereniging had ik les van een oude militair en was er inderdaad discipline, maar daardoor durfde je ook niet door of verder te vragen, als je het met iets niet eens was of als je iets niet (goed) begreep. Zijn wil was wet. Het was jaknikken en amen. Ik heb ook nog les gehad van Annemarie Sanders-Keijzer en springles van Piet Mooij.
Maar ook in die tijd waren er misstanden, stonden paarden bijv. in stands. Mijn eerste pony kocht ik inclusief zadel en daar werd nooit meer naar gekeken, pony had ook nooit wat, nooit kreupel, geen drukplekken enz.. Maar ook stonden in de winter de paarden/pony's dag en nacht binnen, was er geen welzijnswet. Toen haalde je de informatie uit boeken, wat tijdschriften en van je instructeur en kon je je moeilijk verder oriënteren. En natuurlijk waren er toen ook misstanden, maar deze kwamen niet in de publiciteit, door gebrek aan communicatie, zoals met de moderne media van tegenwoordig.
Ik woon nu nog steeds in de grote stad. Maar ook mijn kinderen moesten keurig in de rij buiten staan, voordat zij naar binnen mochten en dat is echt nog maar kort geleden. Op deze basisschool gebeurt dat trouwens nog steeds. Dat is niet iets van alleen vroeger of van dorpen.

Eerlijk gezegd, vind ik de filmpjes die hier geplaatst worden van vroeger helemaal niet mooi meer. Terwijl ik het vroeger prachtig vond. Maar je kon vroeger ook moeilijk vergelijken. Paardensport was zelden of nooit op televisie en je referentiekader waren foto's in tijdschriften/boeken en waren de wedstrijden van de regionale en bij uitzondering eens een nationale wedstrijd. :D
Ik ben het dan ook eens met Jasmijn, iedere sport heeft zich verder ontwikkeld, zo ook de dressuursport. Ontwikkeling gaat met ups en downs.

Misschien moeten jullie niet zo in de verleden tijd blijven hangen. Niet alles was vroeger goed. Tussen zwart en wit, zit altijd een heel groot grijs gebied. :D

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:52

Mooi omschreven Murphy102 !
Rechten had je niet veel, maar dat was niet erg want je wilde leren, leren, leren.
Zo ben ik ook opgevoed en ook al ben ik gediplomeerd, dat wil ik nog steeds leren,leren en leren.

Maar dat wil men tegenwoordig niet meer ,we moeten het al kunnen voordat we eraan beginnen. Tenminste dat zie ik nog vaak om mij heen. Hier in de buurt staan meisjes van 15 /16 jaar les te geven want zij rijden wedstrijden en dan kan dat ????
Maar ook herken baar de fatsoensnormen. Van de week de woensdag middag dan worden hier de kinderen gedumpt zeg maar fijn voor de moeders want dan kunnen zelf te shoppen. Nu heb ik hier op dit moment leuke kinderen lopen mag eigenlijk niet klagen. Maar er zit 1 meisje bij moeilijk geval adhd . Tijdens de les ben ik iets aan het uitleggen dan praat zij er iedere keer doorheen. Op het laatst was ik er zat van want het verstoorde de les behoorlijk. Toen maar even een preek gehouden van als ik aan het woordt ben dat het niet de bedoeling is dat daar doorheen wordt gesproken. Gelukkig hielp dat. Achteraf denk ik ja als moeders komt en die vraagt mij iets dan praten de kinderen er ook gewoon doorheen en daar wordt niet van gezegd sterker nog het kind wordt dan bij het gesprek betrokken. Zo ben ik niet opgevoed gewoon als iemand aan het woord is hou je je mond dicht.
Nee niet vroeger was alles goed ben ik het helemaal mee eens maar we mogen wel weer een beetje terug naar vroeger.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:21

Electra, .... álles is relatief!
We hoeven het niet te romantiseren. Dat was mijn punt ook niet en mijn bedoeling ook niet.
Er was vroeger genoeg wat helemaal niet goed was en of dat nu om arbeidsvoorwaarden ging of wat anders, maar daar ging het even niet om.

En laten wel wezen: hoeveel jongelui doen het wél goed, zijn heel beleefd, doen het goed in het leven.
Daarom: relativeren!

Wat ik bedoel te zeggen met discipline (en ik hoor dat ook terug bij Andafries) is, dat het al zou helpen als men tegenwoordig wat vaker 2 belangrijke woordjes zou gaan gebruiken, nl.: IK en NEE.
Geef een IK-boodschap (Ik zou willen dat ...) en het kan m.i. geen kwaad als vooral veel jeugd eens wat vaker het woordje NEE zou horen.
Wat zal dat al schelen vwb de normen en waarden.

Oh, en ga eens -als het binnen je macht en vermogen ligt en je bent nog jong- een poos naar het buitenland om daar te werken in de paarden.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:43

prachtig paard, mooi filmpje!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:48

Ik denk dat men nog altijd wil leren hoor. Ik denk niet dat de echte paardenmeiden die onderaan de ladder beginnen en alle extra's moeten verdienen, uitgestorven zijn. Echter is het misschien moeilijker om de juiste kennis te bereiken, heel ironisch door de vergrote kennisbron. Neem nu het voor de hand liggende internet. Enorm handig en informatief, maar tegelijkertijd staat er ook veel onzin op. Instructeurs, er zijn veel meer instructeurs dan vroeger, maar probeer het kaf maar eens van het koren te scheiden.