duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:12

@hermelientje: Okay dankje! vind ik idd wel een goede methode. Meestal maakt hij zich echt super groot en opletten zodra we naar buiten gaan!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:53

het mag geloof ik niet, maar toch even een stip hier in dit topic van mij.
Echt heel leerzaam! Van dit topic kan een boek gemaakt worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:59

Mss is dat wel een idee Haha!
De opbrengst naar het Brooke Hospital doen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:03

Yamcha schreef:
Valt mee. Er zit geen knik in de 3e halswervel en het neusje is eruit, de keelgang is niet gesloten. Persoonlijk zou ik wel graag iets meer afbuiging zien (de nek iets ronder) en het neusje er meer uit, dan activeer je het achterbeen iets meer nog.

Toch raar. Ik wéét (uit een stukje ervaring) dat als je het neusje er iets uit rijdt, en je rijdt het paard dus voor de loodlijn, dan voel ik dat het achterbeen actiever wordt.
Maar ik weet niet waarom, dat proces snap ik niet.
Iemand die mij dat kan uitleggen?

Heej,
Dat heb ik toevallig gister ook gevoeld bij m'n paard tijdens het rijden. Zijn neusje was ietsje eruit, maar hij zelf liep super! Z'n achterbenen kwamen er mooi eronder en hij liep in een mooie tempo met veel impuls.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:14

Sall schreef:
Las laatst een stuk over Weyden dat hij als jong paard al had geleerd om op een stem commando, correct vierkant te gaan staan.

Weyden heeft een opleiding gekregen vanaf de grond Haha!

De zgn hand-sattel-hand methode van Fritz Stahlecker!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:45

Gerrie schreef:
Sall schreef:
Las laatst een stuk over Weyden dat hij als jong paard al had geleerd om op een stem commando, correct vierkant te gaan staan.

Weyden heeft een opleiding gekregen vanaf de grond Haha!

De zgn hand-sattel-hand methode van Fritz Stahlecker!

Daar heb ik mij al een beetje in verdiept ja (dhr Stahlecker) maar mijn duits is niet zo goed.
Denk dat hij dit Weyden niet heeft aangeleerd, dmv beloning m voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:47

wellicht niet, maar het werkt wel Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:49

Ik werk niet met beloning dmv voer, ja bij de training m honden. Maar niet bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:50

Ik in sommige gevallen
Meestal ook niet
Maar dan krijg je een paard in de hand gedrukt die nog niet alles heeft begrepen om het netjes uit te leggen en moet toch de week erop stil staan
Dan kan het mooi werken Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:01

Met dank aan www.paardnatuurlijk.nl de redenen waarom ik geen snoep als beloning gebruik.
Inderdaad is Weyden NIET met snoep aangeleerd om vierkant halt te houden.

Beloningswaarde
De reden dat bij veel dieren "eten" wordt opgevat als een beloning is dat voedsel voor die dieren van nature een schaars goedje is. Roofdieren moeten over het algemeen een behoorlijke inspanning en prestatie leveren om aan voer te komen. Om "zomaar" voedsel te krijgen, zonder dat je eerst een prooi moet achtervolgen en een risicovol gevecht moet aangaan met je prooi, is een behoorlijk buitenkansje, een echte beloning dus.

Paarden zijn echter dieren die voor voedsel geen grote inspanning of prestatie hoeven te leveren. Gras groeit overal. Voedsel is dan ook iets dat voor paarden geen grote beloningswaarde heeft. Als de bonbons overal aan de struiken zouden groeien dan zouden wij mensen bonbons ook niet meer als een beloning zien, toch? Paarden nemen voor voedsel dan ook geen risico's. Honden doen voor een mals stuk vlees alles, maar een paard dat niet de trailer in durft zal doorgaans ook niet voor een sappig worteltje de trailer inlopen. Paarden vinden voedsel wel lekker maar zijn van nature niet bereid daar risico's voor te lopen of bijzondere inspanningen te verrichten. Ook zullen ze niet snel een plak hooi gaan begraven "voor later". Paarden hanteren het motto "Gras is gratis en groeit overal". Zo zijn ze nou eenmaal in de loop der eeuwen geëvolueerd... Uit allerlei experimenten blijkt steeds weer opnieuw: Voedsel heeft voor paarden een geringe beloningswaarde.

Dominantiewaarde
Voedel heeft voor paarden niet zoveel beloningswaarde maar eerder dominantiewaarde; het is iets waarmee je de rangorde kan vaststellen. De lageren in rang staan het lekkerste voedsel af aan de hoger in rang geplaatsten. En daarmee wordt al gelijk een van de grootste nadelen van het belonen met voedsel duidelijk: Je stelt jezelf lager in rang dan het paard, je "staat immers voedsel af". Veel paardenhouders hebben dan ook al tot hun verbijstering moeten ontdekken dat ze door het uitdelen van lekkernijen niet meer respect krijgen maar juist steeds lager in rangorde komen te staan. Veel paarden ontwikkelen zelfs opdringerig of aggressief gedrag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:28

Ik beloon nooit met voer omdat je er in 9 van de 10 gevallen een ongemanierd, opdringerig en bijtend paard van krijgt.
Slechts bij zeer hoge uitzondering gebruik ik een snoepje om het paard te laten ontspannen, maar dat is dus altijd een situatie waarin het paard bang of heel gespannen is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:38

Op die manier heb ik snoep ook wel gebruikt. Bij paarden die bang zijn en totaal vertrouwen missen en/of verloren zijn. Door ze te belonen met snoep neemt hun vertrouwen toe, je staat ze toe hoger in rangorde te worden. Doordat zo'n paard bang is, zal ie niet snel hoger in rangorde worden dan jijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:48

Mag ik zeggen dat ik dat van paard natuurlijk gezever vind...
Natuurlijk klopt dat van er is altijd gras wel...maar elk paard doet wat voor een brokje

een bak brok doet wonderen om ze op de trailer te krijgen Haha!

Opstijgen en een paard dat eruit wil naaien of omhoog wil komen (angst of dominatie maakt niet uit), 3x een snoepje zodat hij achteruit moet kijken (en dus niet kan lopen) en een aai over de bol doet wonderen. Later kan alleen een aai over de bol Lachen
Je kan ook iemand anders het paard de kop naar achter laten trekken, zo deed men dat op een stal waar ik eens gereden heb...geef mij dat snoepje maar als methode Haha!

Ongemanierd ligt aan jezelf Lachen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:58

Denk dat het stuk wat Aimee heeft geplaatst niet voor ieder paard klopt. Persoonlijk werk ik redelijk veel met snoep (de meeste vinden het wrs teveel), de reden daarvoor is dat ik vind dat het duidelijk moet zijn wanneer ze iets goed doen. Tuurlijk kan dat ook met een aai, maar wanneer iets echt goed is gedaan vind ik een snoepje beter.
Agressief worden ze niet, omdat ik niet op een vast moment snoepjes geef. Het is altijd op een ander moment. Bedelen negeer ik en ze weten dat ze niks krijgen, dus bedelen ze ook niet.

Verder zijn de gewoon gemanierd en luisteren gewoon normaal (ook als ik geen snoepjes heb), dus ik vind het prima zo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:59

Gelukkig weet ik dat wat daar staat geen gezever is.

Bak brok om de trailer in te gaan? Nee, dat werkt bij de meeste paarden helemaal niet
Kop opzij trekken bij het opstijgen? Waarom Verward Je kunt je paard op fantastische wijze leren dat stilstaan (naast een krukje) goed is, zonder al dat soort fratsen.

Op die manier krijg ik zéér ongemanierde paarden weer helemaal goed voor elkaar. Ik ben in het zadel niet zo handig, maar met grondwerk krijg ik voor elkaar wat ik wil en ook zo dat ieder ander vervolgens probleemloos met dat paard in de weer kan.

Dat laatste is overigens ook een reden waarom ik graag nog eens in Duitsland wil leren een paard aan de lange lijnen op te leiden, of bij meneer Stahlecker zelf de hand-sattel-hand-methode leren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:03

_Lisanne schreef:
Denk dat het stuk wat Aimee heeft geplaatst niet voor ieder paard klopt. Persoonlijk werk ik redelijk veel met snoep (de meeste vinden het wrs teveel), de reden daarvoor is dat ik vind dat het duidelijk moet zijn wanneer ze iets goed doen. Tuurlijk kan dat ook met een aai, maar wanneer iets echt goed is gedaan vind ik een snoepje beter.
Agressief worden ze niet, omdat ik niet op een vast moment snoepjes geef. Het is altijd op een ander moment. Bedelen negeer ik en ze weten dat ze niks krijgen, dus bedelen ze ook niet.

Verder zijn de gewoon gemanierd en luisteren gewoon normaal (ook als ik geen snoepjes heb), dus ik vind het prima zo.

Oh jawel hoor... het is een algemeen stuk dat naar verschillende paarden vertaald kan worden.

Ik durf te wedden dat jou paarden hoger in rangorde zijn dan jijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:05

Ik ken nog geen 1 paard dat niet te lokken is met brok
En heb er honderden geladen. paarden recht uit de opfok.
Maar het is wel belanrijk waneer je het geeft.
Veel mensen geven wat als ze stilstaan...stom je beloont het stilstaan, niet het lopen Lachen
Dus ja vind dat daar gezever (staat wel meer gezever op die site maar goed. Maar ook wel dingen die kloppen)

Ja kop opzij omdat ze zo verkloot waren dat opstijgen echt niet ging. Ook niet met grondwerk omdat die paarden geleerd/ ervaren hadden dat het zo "moest" met ruiter.
hoofd opzij en een paard kan niet lopen.
Dat kan dus met lomp zijn, dat kan met een snoepje, doe mij dat snoepje maar
en ja het werk, echt waar bij allemaal Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:07

gewaagde en nergens op gebaseerde uitspraak die je daar doet....
Alleen omdat iemand eens een snoepje geeft??

Maar goed, nogal offtopic Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:13

anneliesdj schreef:
Ik beloon nooit met voer omdat je er in 9 van de 10 gevallen een ongemanierd, opdringerig en bijtend paard van krijgt.
Slechts bij zeer hoge uitzondering gebruik ik een snoepje om het paard te laten ontspannen, maar dat is dus altijd een situatie waarin het paard bang of heel gespannen is.

Het paard dat ik bijrijd krijgt altijd na het rijden een appel. Maar... altijd in zijn voerbak. Hij weet dat hij eerst helemaal getut en verzorgd wordt en dat ie daarna, of pas wanneer zijn baasjes naar huis gaan, een appel krijgt. Hij laat zich dus rustig verzorgen, wordt in zijn stalletje gezet, draait zijn rondje en kijkt vervolgens in zijn bak en dan naar ons met zo'n wolkje boven zijn hoofd: "krijg ik een appeltje?"
Dit paard is van het flegmatieke type en al wat ouder, wellicht dat dat scheelt. Maar in de voerbak geven bevalt ons prima.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:13

De foto op pagina 65 doet het niet, plaatje van Goofy44 geloof ik. Heeft iemand die misschien nog?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:19

runningkawa schreef:
Ik ken nog geen 1 paard dat niet te lokken is met brok
En heb er honderden geladen. paarden recht uit de opfok.
Maar het is wel belanrijk waneer je het geeft.
Veel mensen geven wat als ze stilstaan...stom je beloont het stilstaan, niet het lopen Lachen
Dus ja vind dat daar gezever (staat wel meer gezever op die site maar goed. Maar ook wel dingen die kloppen)

Ja kop opzij omdat ze zo verkloot waren dat opstijgen echt niet ging. Ook niet met grondwerk omdat die paarden geleerd/ ervaren hadden dat het zo "moest" met ruiter.
hoofd opzij en een paard kan niet lopen.
Dat kan dus met lomp zijn, dat kan met een snoepje, doe mij dat snoepje maar
en ja het werk, echt waar bij allemaal Ja

Ik krijg zulke paarden ook zonder snoep geladen, stuk voor stuk.

Dat vind ik dus echt zo ongelooflijk stom! Een paard dat negatieve ervaring heeft met opstijgen, ga ik niet ook nog eens de kop opzij trekken en dan wel opstappen. Dat is gewoon geweld en dus stress. Zo krijgt een paard nooit positieve ervaring met opstijgen.

Ik heb de OO Seven merrie deze zomer dus geleerd stil te staan naast het krukje. Één of andere debiel die zich prof noemt, had haar volgens eigen zeggen zadelmak gemaakt. Helaas riep alles wat met rijden te maken had alleen maar angst en stress op. Opstappen kon wel, maar dan snel zitten en vasthouden want ze zette het op een lopen.
Ik leer zo'n paard stilstaan als je hem aait. Telkens als ie stil gaat staan, aaien op de schoft. Gaat ze lopen, druk geven op de schoft. Net zo lang totdat het paard vanzelf stil gaat staan als je aait op de schoft. Dan op het krukje gaan staan, paard is onrustig en loopt te dralen langs het krukje. Daarop druk ik op de schoft, druk het paard weg en trek 'm vervolgens weer terug aan het halstertouw, komt ie in de buurt van het krukje stil te staan, aaien op de schoft. Net zolang totdat het paard het onprettig vindt om weg te lopen en het prettig vindt om stil te staan bij het krukje.
Dat duurt allemaal bij elkaar niet zo lang. Bij dit zeer lastige paard had ik twee sessies nodig. Vervolgens vinden ze het prettig om stil te staan bij het krukje en kun je zo opstappen. Geen geweld, geen dwang, geen stress. Alleen maar een positieve ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:28

Kan dat het ook lukt, maar met wat brokjes in 5 min. tijd
En ja, nadeel van handelsstal, gaan geen half uur rommelen als het in 5 min kan Lachen
En het is niet zielig en niet vervelend dus ach waarom niet Lachen
Trailer word geassocieerd met leuk, dus wat is het probleem?

Paarden hebben niet direct negatieve ervaring met het opstijgen, maar gewoon ruiter in het algemeen.
En hoe moeten ze leren dat een ruiter oke is?
Juist ja, door te ervaren dat het voortaan oke is. Maar zul je eerst boven moeten zien te komen Haha!

Andere zijn zo dominant en hebben geleerd ff gemeen doen en mag naar stal.
Ook daar, je doet maar jongen, maar heeft geen nut.

En ja dan is ombuigen van het hoofd een optie
Maar dat gaat veel fijner met een snoepje Lachen
En ja dan ben je ook in 2 a 3 x klaar, maar waarom is dat dan verkeerd en dat van jou goed?
Gewoon een andere, maar ook vriendelijke manier zonder dwang.
En nee ze staan dan niet boven je, nee ze worden niet vervelend. Dan doe je wat verkeerd als het wel zo is Lachen

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:31

Aimee ik vind het leuk te lezen hoe je dat doet met dat krukje, omdat ik nog bezig ben mijn merrie te beleren kan ik jouw methode mooi gaan gebruiken voor we gaan beginnen met opstappen.
Vind dit zo'n fijn topic...... OK dan!

Even off topic.....Weyden is wel heel gaaf he? Knipoog

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:23

Aimee schreef:
Met dank aan http://www.paardnatuurlijk.nl de redenen waarom ik geen snoep als beloning gebruik.
Inderdaad is Weyden NIET met snoep aangeleerd om vierkant halt te houden.
...

Ik heb het boek 'Bewuster paardrijden' van Tineke en Joep Bartels gelezen, en daarin wordt het belonen met eten juist als positief gezien.
Voedsel is de (ongeveer) 1e levensbehoefte van een paard, waardoor het echt wel werkt om brokjes oid te gebruiken.
(ik kan het even niet goed uitleggen, hoop dat jullie het snappen)
Ik gebruikte nooit brokjes oid voor mijn pony, omdat ik bang was dat dat verwennerij en omkoperij zou zijn. En dat hij er vervelend van zou worden. Toen ik dit boek las, ben ik er echter anders naar gaan kijken en ben ik wel appels en brokjes enz. gaan gebruiken. En ik moet zeggen dat het goed werkt. Hij is absoluut niet opdringerig en hapt ook nooit!
Hij is juist énorm fijn in zijn gedrag naar mij en hij is nooit meer dominant (dat was een klein probleem die ik had toen ik hem kreeg, hij is van nature best dominant).
Laatst hebben we hem geschoren, het was de eerste keer. Hij is nu 4 jaar, en geen sloom dier. En toch was hij ontzettend braaf (ik bleef bij zijn hoofd staan en hem kroelen en tegen hem praten, terwijl mijn moeder het werk deed) misschien is het een kwestie van vertrouwen dat hij het niet eng vond. Maar toen was ik echt heel trots op hem en ik heb een paar keer een hand muesli voor hem gepakt. Ook neem ik vaak een appel oid mee als ik hem uit de wei haal.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:49

Ontzettend goed boek trouwens! het paard dat ik bijrijd ging in 2 weken tijd enorm vooruit nadat ik het boek had gelezen! Gewoon door met meer systeem te rijden.