Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:39

Mooie vergelijking Knollentuin. Idd die galopfoto. Ik vind dat een hele mooie trainingsfoto. Goed lichaamsgebruik, goede sprong, rond van oor tot staart en toch los. Geen wedstrijdhouding maar een heel mooi voorbeeld waarbij het paard goed gegymnastiseerd wordt in de training in mijn ogen.

oh...en Oji is een zij :D
Laatst bijgewerkt door oji op 19-01-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:44

@pol1. Tuurlijk is in dat plaatje de rode lijn heel onwenselijk. Maar het is een tekening die insinueert dat op het moment dat het paard achter de loodlijn komt, dat de kont omhoog kiept. De rode lijn is ook wel een voorbeeld waarvan we denk ik het allemaal wel eens zijn dat dit niet de bedoeling kan zijn. Dit is een voorbeeld van wat er gebeurd als je een paard op kracht in de krul trekt en dat is zeker niet wat degene die hier aangeven geen problemen te hebben met als het paard iets achter de loodlijn loopt willen promoten!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:03

Babootje schreef:
@Marjans,
Dit:

SinneJ schreef:
Op dat vlak ben ik het met Babootje eens en mis ik dat laatste beetje nageeflijkheid in kaak en nek, waardoor het paard op alle hulpen scherper zou staan en ik denk dat daar een hoop mogelijkheden liggen voor jullie. Maar nogmaals: ik kan de plank ook volledig misslaan, jij hebt er meer zicht op en zo te zien ben je heel doelgericht en overwogen bezig!

en ik mis een stukje aanspanning van waaruit je paard naar ontspanning te rijden.
Voor die aanspanning is impuls nodig. Heb je die aanspanning dan kun je best naar een lager tempo "terugrijden", maar de impuls en de aanspanning moet je behouden voor nageeflijkheid en het loslaten en de trainingswaarde om je paard sterker te maken..

Het paard uit het filmpje van Marjans doet de oefeningen braaf maar voor mijn gevoel op het mechanische af. Ik krijg meer de indruk van een houdinkje dan van echte nageeflijkheid en losheid in de kaak.
(Normaals Marjans, het is geen kritiek. Je hebt duidelijk al heel wat bereikt met dit paard, maar het is mijn idee erover)

Die aanspanning - dus dat boogje in de lineaal - is wat mij betreft leidend.
Sommige paarden vinden dat zo moeilijk dat ze zich wat opkrullen (dus achter de LL komen). Ik zoek dan het contact op tot waar het paard het bit weer aanneemt om hem van daaruit de hand weer mee laten nemen naar voren. Dat een paard dan even achter de LL is vind ik niet zo erg; het is een moment van de training. Het is heel wat anders dan achter de LL getrokken.
Op of voor de loodlijn met aanspanning is enorm zwaar voor een paard. Het is - zou je kunnen zeggen - het einddoel.

Ik hoor wat je zegt maar ik kan er niets aan doen dat ik deze beredenering gewoonweg niet begrijp. ;) Hoe kan mijn paard nu niet in een aangespannen ontspanning lopen als hij al deze oefeningen zonder een hapering laat zien, zelfs in de overgang tussen het appuyement en de sb? Dat is dan toch helemaal niet mogelijk? En aanspanning komt toch niet alleen voort uit impuls (= stuwkracht) maar uit een algehele vormspanning in het lijf? Als mijn paardje deze vormspanning en impuls nu zou missen dan zou je dat terugzien in de uitvoering van de oefeningen en in mijn balans maar dat is toch niet het geval? Allemaal vragen die jouw reactie weer bij mij oproepen. :D
Is het wellicht de uitdrukking van het paard wat je mist, het voorkomen,het expressieve? Daar kan ik me namelijk wel wat bij voorstellen. Dan komt het, zoals eerder gezegd, wat gezapig over, wellicht saai. Maar ik kan niet uit mijn paard halen wat er niet in zit. Zijn karakter is terughoudend en in zichzelf gekeerd. Hij is enorm geconcentreerd en laat de omgeving links liggen en is alleen gefocussed op mij. Ook in zijn gangwerk zit niet die expressie die in het huidige "dressuurpaard" graag gezien wordt maar hij is dan ook geen "dressuurpaard" maar een doodnormale jongen, een x Fries. :D

Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe het komt dat je het een houdinkje vind in plaats van echte nageeflijkheid en losheid in de kaak, wat is het waar jij dat aan ziet cq bepaalt?

Ook begrijp ik "het boogje" niet zo goed, wat bedoel je daarmee? Ik denk dat ik een idee heb van wat je bedoelt maar check even voor de zekerheid ;-)

Nog even om het te zeggen: bovenstaande regels zijn niet geschreven om aan te vallen, om mijzelf te verdedigen of een teken dat ik andermans visie of mening niet respecteer/accepteer. Het gaat mij er puur om dat ik graag begrijp wat hier aan feedback gegeven word en eerlijk gezegd doe ik dat niet :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:10

oji schreef:
Ik niet.
Ik vind het grappig dat er iedere keer zo gesproken wordt over bewust achter de loodlijn rijden. Ik rij niet bewust achter of voor de loodlijn. Ik rij bewust op maximaal lichaamsgebruik, lossigheid, van achteruit. Ik wil dat mijn paard swung en afdruk krijgt, dat hij meer en meer lengtebuiging krijgt, gaat buigen in de gewrichten en meer en meer het gewicht naar achter brengt. ik vind het belangrijk dat hij los in zijn lijf blijft in die ontwikkeling. Daar ben ik bewust mee bezig. Op het moment dat het paard voldoende kracht heeft om zich meer te gaan oprichten, dan komt die loodlijn vanzelf goed. Daar besteed ik dus weinig aandacht aan. Voor sommige paarden is het nou eenmaal makkelijker om hun lichaam optimaal te gebruiken als ze iets achter de loodlijn komen, voor sommige als ze voor de loodlijn blijven. Waarom zou je het paarden moeilijker maken door in je training de neus als belangrijkste uitgangspunt te kiezen? Mijn uitgangspunt is ten alle tijden los in het lijf blijven, swung krijgen, kracht krijgen. Neus intereseert me geen biet in de trainingsstadia.

Helemaal mee eens Oji!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:15

oji schreef:
Ik niet.
Ik vind het grappig dat er iedere keer zo gesproken wordt over bewust achter de loodlijn rijden. Ik rij niet bewust achter of voor de loodlijn. Ik rij bewust op maximaal lichaamsgebruik, lossigheid, van achteruit. Ik wil dat mijn paard swung en afdruk krijgt, dat hij meer en meer lengtebuiging krijgt, gaat buigen in de gewrichten en meer en meer het gewicht naar achter brengt. ik vind het belangrijk dat hij los in zijn lijf blijft in die ontwikkeling. Daar ben ik bewust mee bezig. Op het moment dat het paard voldoende kracht heeft om zich meer te gaan oprichten, dan komt die loodlijn vanzelf goed. Daar besteed ik dus weinig aandacht aan. Voor sommige paarden is het nou eenmaal makkelijker om hun lichaam optimaal te gebruiken als ze iets achter de loodlijn komen, voor sommige als ze voor de loodlijn blijven. Waarom zou je het paarden moeilijker maken door in je training de neus als belangrijkste uitgangspunt te kiezen? Mijn uitgangspunt is ten alle tijden los in het lijf blijven, swung krijgen, kracht krijgen. Neus intereseert me geen biet in de trainingsstadia.

Juist die fixatie op de lijn van neus leidt volgens mij vaak tot strakke paarden. De houding lijkt belangrijker dan het optimale lichaamsgebruik. Iedereen roemt het van achter naar voren rijden, maar ook de dwangmatig aanhangers van het neus voor de loodlijn hebben uitsluitend de focus op de voorkant lijkt wel. Als ik ook kijk naar de fotoserie van Marinke, zie ik ook dat strakke terug. Ik ben dus juist heel benieuwd hoe dat paard zou gaan bewegen als zij de focus van die loodlijn los zou laten. Ik zie nu een paard dat volgens het plaatje dan correct met het neusje iets eruit loopt, maar ik zie op de fotoos (okay, het is een momentopname, maar ga ervan uit dat je ze uitgezocht hebt om de verbetering te laten zien) geen lekker los swingend lijf. Het oogt mij te strak. Ik denk dat daar meer winst te boeken zou zijn.

Spuit 11 is het hier helemaal mee eens! +:)+ Waarom dat gezever over die loodlijn en er 1 cm voor of achter komen? Het paard loopt daarmee nog niet meteen achter de teugel?? Van sommige mensen krijg je het gevoel alsof ze alleen boekjes lezen en niet echt met hun achterste op een paard zitten... :oo

Muronia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:19

Niks gezever hoor, ik wil datzelfde bereiken maar ik ben ervan overtuigd dat een paard geen maximaal lichaamsgebruik kan hebben en zich niet helemaal los kan laten wanneer het achter de loodlijn loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:20

Murosch schreef:
Niks gezever hoor, ik wil datzelfde bereiken maar ik ben ervan overtuigd dat een paard geen maximaal lichaamsgebruik kan hebben en zich niet helemaal los kan laten wanneer het achter de loodlijn loopt.

Hij wordt echt niet beperkt in zijn 'maximale lichaamsgebruik' als 'ie er even achter komt... volgens mij worden er nog steeds twee dingen door elkaar gehaald: achter de loodlijn komen en achter de teugel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:25

Murosch schreef:

Maar hoe ben je tot die overtuiging gekomen, en met welke referenties?
Want een paard kan ook met weggedrukte rug lopen met z'n hoofd op de loodlijn, maar dan is het goed want hij loopt met z'n hoofd goed??
Nee hij loopt te ver uitgerekt ala t waren en z'n lichaam kan dat niet bolwerken, en volhouden op deze manier en blijven rijden tot ie t wel volhoud levert strakke houterige paarden op.
Voelen voelen voelen, en t paard op de foto dat ik geplaatst heb gebuikt zijn lichaam wel goed met z'n neus achter de loodlijn maar aan de teugel met een bovenlijn boog aanspanning.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:27

En waar is die overtuiging op gebasseerd? Er is geen bewijs dat dat niet kan. Ik heb toch echt wel veel bewijs gezien dat het wel kan. Kijk bv eens naar springruiters, die hun paarden loswerken voor een 1.60 parours. Stellen hun paarden ook vaak wat lager en ronder in, WEL op lengte. Die hebben maar 1 doel in het losrijden hoor, en dat is die rug optimaal loswerken, zodat ze in het parcours optimaal op de achterhand en tot optimale bascule kunnen komen. Met een strakke rug gaan de balken naar beneden. Die intereseert een houding niet, die intereseert het alleen hoe krijg ik mijn paard optimaal los voor het parcours.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:27

Ha ha..KT je was me voor :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:28

Achter de teugel = geen aanleuning en dat is sowieso een eerste vereiste dus daarover geen twijfel
Achter de loodlijn beperkt het paard in mijn optiek wel degelijk is zijn maximale lichaamsgebruik. Ik begrijp best dat het per ongeluk kan gebeuren voor een moment en dat het paard daar niet minder van wordt, maar ik begrijp niet, zoals hierboven ergens werd genoemd, dat je het paard bewust achter de loodlijn werk om het rond te maken om een oefening als piaffe te verbeteren. Omdat je het paard daarmee, nogmaals in mijn optiek, bewust beperkt en niet verbetert.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:31

Peetstap schreef:
marjans schreef:
Weetje, ik besef me dat ik dit filmpje wellicht nooit had moeten vrijgeven. Er zit zo een verhaal aan dit paard vast en het is zo complex allemaal ;-) Lijkt alsof ik me ergens uit zit te kletsen maar geloof me, dat is écht niet waar.
Hoop niet dat ik je in verlegenheid heb gebracht door mijn "actie".

Er is zoveel vraag (oa via PB) aan puur praktijk materiaal en goede KD/CR instructie, waaraan men zich kan toetsen, dat wil je niet weten.
Ik vindt dat alleen maar positief, men wil echt wel anders & gaan nadenken maar "hoe doe ik dat in de praktijk" ;)
Wat bovenstaande betreft is bv het hier getoonde beeldmatariaal van Horseware en wat jij toont goud waard.
Er is niet zoveel materiaal beschikbaar waarin mensen alles durven te laten zien.
Dat zie ik zelf liever langskomen ,met het achterliggende verhaal ,als een perfect opgeleid paard / pony in actie.

Is veel zinvoller dan enkel wat theorie uit boekjes of een liniaal ergens langs leggen met de F regels in de hand.
Het prikkelt tot zelf actie ondernemen zoals loveuggs & riegje aangeven.
Out of the box denken kan op elk nivo.

Klopt Peetstap, ik heb die voorbeelden ook (heel erg) gemist. Ik ben bijvoorbeeld, omdat ik niet mee wilde gaan in het gebruik van meer druk, bijzetteugels etc. heel lang van mening geweest dat een training stressloos dient te verlopen, stress = fout dacht ik zo. En dan heb ik het over stress wat een leersituatie voor een paard kan opleveren dus niet over hang en trekwerk, rollkür toestanden etc Gewoon over de stress die een paard in min of meerdere mate ervaart (ervaren moet) om iets te leren (lees ook: out of the comfortzone brengen en dat levert voor het ene paard natuurlijk meer stress op als het andere.)
"Niemand" is zo open om deze stress bijvoorbeeld te laten zien, hoe daarmee om te gaan, waar ergens een grens ligt, wanneer dit positieve stress is en wanneer negatieve, wat je dus niet wilt. Dát soort dingen krijg je over het algemeen van niemand geleerd.

De rolmodellen zijn over het algemeen allemaal paarden die wij niet kunnen betalen (ik in elk geval niet :D ) en daar zit je dan met je "huis-tuin-en-keuken-paard" waar je óók graag mee wilt dressuren om deze gezond en sterk te maken en houden. (En die over het algemeen al moeilijker te trainen zijn vanwege bijvoorbeeld een niet al te handige bouw.) En dát is waar ik moeite mee heb; er worden door deze rolmodellen ideeën geschapen dat ieder paard dat moet laten zien wat betreffend paard laat zien. Maar je kunt een Ferrari niet met een Daf vergelijken, van uiterlijk niet maar ook van power niet. Het is appels met peren vergelijken. Een bergopgaande galop kán niet ieder paard laten zien dus dat moeten we dan ook niet willen. Want dan ga je je op glad ijs bewegen; de Daf als een Ferrari inzetten en met alle gevolgen vandien die je dan ook overal om je heen ziet: blessures, blessures en nog een blessures ;)

Pfff dat moest er even uit hahaha! :j
(En ja je hebt me een beetje in verlegenheid gebracht, had niet verwacht mijn video op Bokt terug te vinden :o )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:38

Murosch schreef:
Achter de teugel = geen aanleuning

Achter de teugel is idd geen aanleuning, maar zoals hier al vaak is aangehaald is achter de teugel niet hetzelfde als achter de loodlijn.

Achter de teugel is gewoon een rijfout, naar zo zijn er ook talloze voorbeelden te vinden van op de loodlijn, voor de loodlijn waar de aanleuning heel ver te zoeken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:41

oji schreef:
Murosch schreef:
Achter de teugel = geen aanleuning

Achter de teugel is idd geen aanleuning, maar zoals hier al vaak is aangehaald is achter de teugel niet hetzelfde als achter de loodlijn.

Achter de teugel is gewoon een rijfout, naar zo zijn er ook talloze voorbeelden te vinden van op de loodlijn, voor de loodlijn waar de aanleuning heel ver te zoeken is.

Ja en dat mag dan als 'work in progress' worden afgedaan volgens enkelen hier... bijzonder.
Ik ben het met je eens: iets minder focussen op die loodlijn en meer op het actief, los en voorwaarts door de baan gaan. Soms komt 'ie er even achter, soms niet... so be it!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:46

Murosch schreef:
Achter de teugel = geen aanleuning en dat is sowieso een eerste vereiste dus daarover geen twijfel
Achter de loodlijn beperkt het paard in mijn optiek wel degelijk is zijn maximale lichaamsgebruik. Ik begrijp best dat het per ongeluk kan gebeuren voor een moment en dat het paard daar niet minder van wordt, maar ik begrijp niet, zoals hierboven ergens werd genoemd, dat je het paard bewust achter de loodlijn werk om het rond te maken om een oefening als piaffe te verbeteren. Omdat je het paard daarmee, nogmaals in mijn optiek, bewust beperkt en niet verbetert.

En ik denk dat je hierin dus een stuk gymnastiseren mist die sommige paarden echt nodig hebben om beter te worden- in meerdere opzichten, wederom noem ik het mentale deel heel bewust.
En ook benoem ik hier heel bewust want anders is het net of degenen die hier verdedigen dat een paard wat ronder rijden niet erg is alleen maar aan rolkur doen, dat het echt een gevoelsding is, om het paard zoals oji dat zo mooi verwoordde echt helemaal los in de bovenlijn te krijgen. En met oa die voorwaarde komt het paard vanzelf voor de loodlijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:49

knollentuin schreef:
pol1 schreef:

Tja ik vind dit lastig.. Hoe zou het lichaamsgebruik er uit zien met het " neusje" eruit?
Ik ben erg zoekende omtrent achter/ voor de LL.. Mijn hypermobiele/ sensibele merrie is praktische niet in te stellen Iets achter de LL want ik krijg dit meteen " terug" middels kortere bewegingen ( en mijn paard is al geen bewegingswonder)..

Lichaamsgebruik met het neusje eruit...
[ [url=m/ANlr1F.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een mooi voorbeeld (hoewel hij er soms ook even achter komt): https://www.youtube.com/watch?v=zyVEDX6 ... OhvQ#t=157

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:56

FCSA: Ingrid Klimke vind ik altijd zo'n fijn voorbeeld van goed rijden... maar ook hier: zet het filmpje op sommigen momenten stil en dan zie je dat ook dit paard soms even achter de loodlijn komt terwijl hij super fijn en los door de baan gaat. Mensen die zo fan zijn van het lijntjes trekken, zouden hier ook weer het een en ander van kunnen maken terwijl het paard imo gewoon echt fijn gereden wordt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:58

Viel mij ook op idd (daarom ook het stukje tussen haakjes in mijn vorige post) :j
Zoals veel anderen zie ik het ook niet zo zwart-wit, al blijft het streven wel om voor de ll te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:59

FCSA schreef:
Viel mij ook op idd (daarom ook het stukje tussen haakjes in mijn vorige post) :j
Zoals veel anderen zie ik het ook niet zo zwart-wit, al blijft het streven wel om voor de ll te trainen.

Precies! Zo zie ik het dus ook!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:13

Ayasha schreef:
marjans: ondanks dat we het niet 100% met elkaar eens zijn ben ik juist blij dat je het filmpje vrij gegeven hebt. Ik vond het filmpje zelf en jouw uitleg erbij juist heel interessant en leerzaam! :) En ik vind niet dat je je eruit zit te kletsen. Ik zou het zelfs leuk vinden om het hele verhaal te kennen maar ik zou ook begrijpen als je zegt "joh, 7 jaar uit typen is me een beetje veel."
Maar als je dat zou willen zou ik dat erg boeiend vinden om te lezen. Welke problemen je had, onderweg tegen gekomen bent, hoe je ze aan gepakt hebt... Juist dit type paarden vind ik altijd erg boeiend om te lezen!

Dank je voor ook jouw vriendelijke woorden Ayasha. Het is ook prima ieder zijn mening. :j

Ik weet zelf al niet meer wat ik allemaal met Finnan heb meegemaakt en hoe ik het heb opgelost, zoveel is dat geweest. Niets aan- en met dit paard is makkelijk geweest en ik ben overal gedwongen geweest om niet dat te doen wat het meest voor de hand liggende zou zijn. Eerlijk gezegd heb ik vreselijke jaren met hem gehad maar mijn geloof in hem (ow dat klinkt wel erg zoet...) maakte dat ik toch doorging. En waauw wat heb ik van hem geleerd! Hij heeft me geleerd áltijd open minded te blijven en te blijven kijken naar wat er is en hierop je gedrag/beslissingen etc aan te passen. Alle mooie theorie gaat vaak niet voor hem op en dat heeft me geleerd om naar het paard te kijken als individu. Niet de voorschriften,reglementen etc maar Het Paard en wat hij me verteld. En ook al klopt het totaal niet met wat je geleerd hebt, dit is waar je het mee moet doen. Daar heb ik hem vaak over vervloekt want dat maakte dat ik me telkens onzeker voelde, ik voelde namelijk nergens houvast in de dingen en mensen om me heen (ook niet het geschreven woord of instructies) maar hij was de enige die me houvast bood: het enige wat ik kon doen was naar zijn feedback luisteren en telkens weer zoeken buiten de ge-eikte paden. (Mijn hemel het begint steeds zoeter te klinken hahaha.)
Dit alles heeft ons uiteindelijk tot naar het buitenland bij Philippe Karl gebracht. Toen ik de eerste les van hem kreeg en hij als eerste en enige ooit meteen zag en vertelde, puur door ons samen bezig te zien tijdens ons "ontspannen rondje", wat voor een moeilijk paard ik had, tja toen brak ik en heb ik daar een flink potje zitten huilen. Yep...dat was mijn eerste live kennismaking met Philippe Karl :D :j

Ik heb inmiddels een tweede rijpaard erbij, een jonge PRE het meer sport typische type, wat een tótáál ander type paard is. Alles is "eitje" vergeleken met Finnan en dat is eerlijk gezegd ook wel eens fijn ;)

Maar mijn hemel, waar heb ik het over? Dit topic gaat niet over mij en mijn reis met Finnan! Sorry beetje off topic gegaan 8-)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:15

Op de voorpagina overigens ook mooi voorbeeld van actief en voor de ll (de Adalusier).

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:23

knollentuin schreef:
Oji is me voor maar wat ze?hij? Schrijft ben ik het helemaal mee eens, dat steeds maar herhalen dat een paard zonder ruggebruik loopt als hij iets achter de loodlijn loopt, pffff. Dat is gewoon niet waar. Er zijn zo vele factoren in beweging bouw vermogen en het mentale deel van een paard die daarop invloed hebben.
Idd het filmpje van klimke is een mooi voorbeeld, maar m'n eigen paard ook, het is er een die zich graag met een naar voren geduwd borstbeen, rug naar beneden gedrukt als een tuigpaard voortbeweegt en dan op alles reageren en jezelf een beetje als het vlucht dier door de baan sjezen, niet elke dag, maar soms, als t waait, of als t lekker weer is, kortom, geen pijl op te trekken, als ik hem dan even help door hem iets ronder en lager in te stellen, zijn borstbeen in te trekken en z'n rug 'op te bollen' help ik hem te ontspannen mentaal, en vandaaruit kunnen we naar ontspannen in z'n lijf. Help ik hem daarbij niet kom je daar niet.

Zó herkenbaar wat je hier schrijft Knollentuin!
Ik los het op dit moment op door via een spoor voor bij de singel zijn buikspieren te prikkelen waardoor hij zijn schoft weer omhoog brengt en weer aan mijn hand komt (effet d'ensemble). Het mooie daarvan is dat je niet via de mond inwerkt en hij achter de loodlijn komt maar dat je het via contractie van zijn buik-en borstspieren bewerkstelligt. Dit heeft op mijn paardje mentaal ook een enorm positief effect: hij komt weer "tot zichzelf". :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:32

marjans schreef:
Ik hoor wat je zegt maar ik kan er niets aan doen dat ik deze beredenering gewoonweg niet begrijp. ;) Hoe kan mijn paard nu niet in een aangespannen ontspanning lopen als hij al deze oefeningen zonder een hapering laat zien, zelfs in de overgang tussen het appuyement en de sb? Dat is dan toch helemaal niet mogelijk? En aanspanning komt toch niet alleen voort uit impuls (= stuwkracht) maar uit een algehele vormspanning in het lijf? Als mijn paardje deze vormspanning en impuls nu zou missen dan zou je dat terugzien in de uitvoering van de oefeningen en in mijn balans maar dat is toch niet het geval? Allemaal vragen die jouw reactie weer bij mij oproepen. :D
Is het wellicht de uitdrukking van het paard wat je mist, het voorkomen,het expressieve? Daar kan ik me namelijk wel wat bij voorstellen. Dan komt het, zoals eerder gezegd, wat gezapig over, wellicht saai. Maar ik kan niet uit mijn paard halen wat er niet in zit. Zijn karakter is terughoudend en in zichzelf gekeerd. Hij is enorm geconcentreerd en laat de omgeving links liggen en is alleen gefocussed op mij. Ook in zijn gangwerk zit niet die expressie die in het huidige "dressuurpaard" graag gezien wordt maar hij is dan ook geen "dressuurpaard" maar een doodnormale jongen, een x Fries. :D

Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe het komt dat je het een houdinkje vind in plaats van echte nageeflijkheid en losheid in de kaak, wat is het waar jij dat aan ziet cq bepaalt?

Dat kan zeker wel en dat zie bij de academische rijkunst ook heel veel. Ik zei dan ook niet voor niets dat deze manier van rijden voor mij neigt naar het academische. Gelukkig iets meer voorwaarts (voegde ik er nog aan toe).
Neemt niet weg dat het paard in niet 1 oefening "aan elkaar" is. Ik zie geen aangespannen buikspieren terugvertaald in de bovenlijn (aangespannen ontspanning) en de achterbenen grijpen ook niet verder onder de massa. Geen nageeflijkheid vanuit aanspanning (het aan elkaar zijn, brug dicht of hoe je het ook noemen wil) en daardoor geen losheid in de kaak.
Paard loopt met regelmaat op de voorhand. In de oefeningen komt het dan iets meer aan elkaar maar drukt zich er daarna weer uit als gevolg van het (te) losse contact. Op momenten dat je je paard wat meer in horizontaal evenwicht wil brengen zie je ook meteen het wegdrukken van de rug. De teugels zijn te los dan om een goede verbinding tot stand te kunnen brengen.
Ook een doodnormaal "huis-tuin-en-keukenpaard" kan aan elkaar lopen.
Volgens mij hebben we geen van allen in dit topic een paard van boven de 40.000, maar heus ook die paarden kennen hun beperkingen.

marjans schreef:
Ook begrijp ik "het boogje" niet zo goed, wat bedoel je daarmee? Ik denk dat ik een idee heb van wat je bedoelt maar check even voor de zekerheid ;-)

Het boogje in de lineaal, ofwel brug dicht, of wel verbinding van achteren naar voren, oftewel het ruggebruik.

Je paard loopt (vind ik) grotendeels uit elkaar en op de voorhand in een houding die voor hem comfortabel is.

Die "legerete" wil je naar toe, maar kan in mijn optiek alleen maar als aan de andere voorwaarden is voldaan, met als eerste een juiste verbinding.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:37

Kadankovitch schreef:
@Marjan. Ik persoonlijk vind u filmpje heel inspirerend. Ik volg de Franse rijstijl tamelijk intensief. En ik heb ook mijn bewondering van Phillippe Karl.
Mijn positie daarin is dan ook nog bijzonder als ik het zelf mag zeggen, omdat ik niet onsuccesvol was in de conventionele methode die ik hanteerde, voordat ik tot inzicht kwam dat de Franse aanpak ook heel nuttig kon zijn. Dit heeft mij tot het veel groter inzicht gebracht, dat NIET de ene methode beter is dan de andere, MAAR dat ze beiden een waardevolle inbreng kunnen hebben op de opleiding van een en hetzelfde paard.

Terug naar Phillipe Karl. Ik moet u de vindplaats schuldig blijven, maar in een van de video's [en dus ook boeken] Stelt deze dat zijn methode pas 100% opgaat indien het paard NIET 'omgekeerde' hals gebouwd is. Wat hij zou doen om die misstand te corrigeren, verteld hij niet!!!
En hier komen wij op een punt dat zo vele auteur verweten kan worden 'schoonschrijverij'. Het moeilijke gedeelte wordt weggelaten, omdat het zo lelijk staat op 'papier'. Er zijn maar twee 'contemporaire' auteurs die dat naar mijn weten hebben aangesneden in hun werk. Sar zijn Ernest van Loon in zijn 'Ruiters en Rechters ' en Fritz Stahlecker in 'Das motivierte Dressurpferd'. In beide werken zijn beelden te zien waar paarden tijdelijk iets achter de loodlijn komen om zo doende correct te worden opgeleid. De meeste ruiters krijgen van hun trainers in de praktijk geleerd hun paarden af te richten. De meeste 'grootmeesters' schrijven geen boeken, maar werken in het hier en nu, met levende paarden.
Veel van de ruiters hier die hun twijfels hebben aan het dogma van de 'Loodlijn', zijn ruiters die in de praktijk voor problemen zijn gesteld die in de theorie nooit behandeld zijn. En die zij wel succesvol hebben overwonnen. En zij hebben gezien, zoals ik het Klimke heb zien doen, dat een paard best voordeel haalt uit een beperkte periode achter de loodlijn gesteld te worden.
En dat schrijf ik terwijl ik in de regel een paard niet achter de loodlijn rij. En ik een, zoals bijvoorbeeld de dames Knollentuin, Babootje, Oij, SinneJ, Ayasha, S_en_Z en Pol, maar al te goed weten een fervent aanhanger ban van een Franse visie op rijkunst, waar Phillippe Karl ook onder valt.

Ik heb zo'n vermoeden Kadakovitch dat wij elkaar al eens live ontmoet hebben,vele jaren geleden, in het verre zuiden van ons en ons buurland ;) Maar dat terzijde.

Veel wat PK onderwijst staat niet in zijn boeken. Ik verbaas me eerlijk gezegd dat dit verwacht wordt, je kán een levend wezen (elk is anders) niet in een geschreven woord pakken. Er hoort gevoel bij en aanpassing per moment. Daarvoor worden er dus ook instructeurs opgeleid, waaronder ikzelf, door PK zodat juist deze zaken in de praktijk kunnen worden opgepakt. Ik las laatst nog ergens dat iemand de afkauw en buigoefeningen van PK beheerste aan de hand van het boek te lezen. Dit werkt zo niet, was het allemaal maar zo simpel ;-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:38

oji schreef:
Ik niet.

Juist die fixatie op de lijn van neus leidt volgens mij vaak tot strakke paarden. De houding lijkt belangrijker dan het optimale lichaamsgebruik. Iedereen roemt het van achter naar voren rijden, maar ook de dwangmatig aanhangers van het neus voor de loodlijn hebben uitsluitend de focus op de voorkant lijkt wel. Als ik ook kijk naar de fotoserie van Marinke, zie ik ook dat strakke terug. Ik ben dus juist heel benieuwd hoe dat paard zou gaan bewegen als zij de focus van die loodlijn los zou laten. Ik zie nu een paard dat volgens het plaatje dan correct met het neusje iets eruit loopt, maar ik zie op de fotoos (okay, het is een momentopname, maar ga ervan uit dat je ze uitgezocht hebt om de verbetering te laten zien) geen lekker los swingend lijf. Het oogt mij te strak. Ik denk dat daar meer winst te boeken zou zijn.

Ik geloof hier dus helemaal niets van. Het klinkt altijd alsof je veel nadenkt over je training, dus het gaat er bij mij niet in dat je niet weet waar die neus zich bevind. Je voelt toch met je hand precies waar die neus heengaat?

Weer echt zo'n drogreden om te doen alsof mensen die zich wel interesseren voor waar het hoofd zich bevind, zich niet interesseren voor de rest van het lijf of alleen maar zwaar gefixeerd naar een loodlijn zitten te staren.

Één mooie foto van een zwaar bergopwaarts paard op het meest gunstige (galop)moment geschoten, geeft geen enkele argumentatie. Ik ben benieuwd waar die heen kukelt op het ongunstigste moment van de galop, plus dat ik benieuwd ben hoe los dat paard uiteindelijk is als ze hem opricht.

Er is al vaker aangegeven dat die loodlijn zelf niet het probleem is, maar wel alle criteria die daar toe leiden anders zijn en dus het rijden ook anders is. Dit is wat ik zelf keer op keer terug zie in de praktijk.

Ik heb zelf nog steeds geen andere reden gezien dat de drie redenen die ik noemde:
-geen controle
-geen ontspanning
-te veel met de hand inwerken

Ik wil graag eens van het tegendeel bewezen worden dus kom maar op met een leuk filmpje :D

(Oja, ik heb een vierde, die zie ik ook vaak. Echt geen enkel benul hebben wat je eigenlijk vraagt en waarom en gewoon die kop in de krul willen :+ )