Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:38

Milkberry schreef:
Voor het eerst tijdens een buitenrit voelde ik de rug omhoog komen tijdens de galop. Zijn hals zakte iets, zijn sprongen werden wat beheerster. Het leek of hij zijn benen vandaag wat beter onder controle had.
Hopelijk onthoudt hij dit tot donderdag ochtend XD

Dat moet heerlijk gevoeld hebben :D *\o/*

Ik heb vandaag een chambon gekocht en er voor het eerst mee gelongeerd.
Het viel erg mee hoe ze op de druk achter haar oren reageerde. Ik had hem zo los mogelijk gedaan, maar vond hem zelf nog redelijk strak. Kreeg hem eerst ook niet om, doordat ze wat tegen de druk in kwam en haar hoofd dus belachelijk hoog ging :Y) Maar heb gewoon gewacht en toen rustig vast geklikt en meteen laten stappen, dan laat ze haar hoofd vaak direct wat zakken. Dat ging goed en ze heeft verder niet meer paniekerig gereageerd.

Ze reageerde er goed op! Ze snapte het eerst niet zo goed, maar liet aan het einde wel een aantal keer mooi der hals vallen. Ik heb de laatste paar rondjes gefilmd en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik zie vooral dat ze nog heel erg aan het zoeken is. Ook duidelijk dat ze hiervoor met touwtjes is gelongeerd en daardoor snel het neusje er achter komt :o Maar ze zal vanzelf wel door krijgen dat dat niet nodig is nu.
In het tweede filmpje aan het einde zit ook nog even het stilstaan. Zo staat ze er dus ook altijd bij als ik hem wil bevestigen. Iemand enig idee hoe ik het halthouden of gewoon algemeen stilstaan voor haar meer ontspannen kan maken? Zo staat ze namelijk altijd als ze moet stilstaan en eigenlijk laat ze daarin nooit haar hoofd zakken, onder het zadel wordt dat wel beter gelukkig.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:50

Ziet er goed uit Lauke, leuk om te zien dat ze erg haar best doet om je te begrijpen :)

@Milkberry, fijn hè! Alsof je een 'automaatje' hebt als ze uit zichzelf terug willen komen :))

Mijne was vandaag een beetje uuhm, uit zijn doen zeg maar. Er komen paddocks bij dus er was een bepaalde omheining weggehaald en dat was dus raar. Hij was nogal wakker :)) maar kon wel makkelijk terug naar de onspanning, daarna was hij weer wat voorwaarts en daarna weer ontspannen etc. Nouja. Morgen weer een dag.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:20

Lauke: Dat voelde indd heerlijk. Ik was helemaal een beetje verbaasd. Wat doet hij nou?! :P
Ziet er goed uit hoor. Je ziet dat ze aan het zoeken is. Ze wil wel graag, maar lijkt het allemaal nog wat vreemd te vinden. Lekker bezig!

Starbreeze: Jaaa fijn ^__^ ik voelde hoe hij echt zijn best aan het doen was, alsof hij het ineens snapte. Ik hoorde het kwartje bijna vallen.
Jammer als het dan niet zo goed gaat als je hoopt, als er een verandering van de omgeving is. Maar aan de andere kant, ook goed om te zien dat hij toch weer ontspant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:52

Milkberry schreef:
Lauke: Dat voelde indd heerlijk. Ik was helemaal een beetje verbaasd. Wat doet hij nou?! :P

Hihi herkenbaar. Dat had ik ook toen ik een rondje maakte zonder zadel op de bb-pad.
Ze werd eerst wat drukker, en als ze dan wilde bokken spande ze haar rug ook op.
Nu was de rust weer terug gekeerd, en spande ze haar rug óók op. En dat vond ik toch wel even spannend!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:18

XavierB schreef:
Oké, blijkbaar is er een afzonderlijke Nederlandse Klassieke Dressuur ('als je mij toelaat die als dusdanig te bestempelen'). Ik moet toegeven dat ik daarover, tot mijn schande, nog niet had gehoord. Maar ik ben oprecht zeer geïnteresseerd in diverse methodes, dus de volgende vragen zijn dan ook oprecht gesteld (mijn vorige posts richtten zich immers op de FN methode en het Skala concept dat daarin vervat zit en niet op de Nederlandse Klassieke Dressuur, voor zover die afwijkt van de FN Richtlinien).

Kan je die dan wel even duiden wat die precies impliceert. Laat mij toe om deze vraag wat concreter te maken:
- Ik vraag hier niet naar de FEI doelstellingen, ik denk dat diverse vormen van dressuur die nastreven, de hamvraag is natuurlijk hoe zij dit doen. Mijn vraagstelling doelt aldus op een iets concreter antwoord dan dat.
- Ik merk op, op basis van jouw posts, dat die Nederlandse Klassieke Dressuur gebruik maakt van dezelfde Skala die feitelijk de methode voorgesteld door de FN Richtlinien structureel samenvat en dat vrijwel iedere term van deze methode ook is overgenomen in de Nederlandse Klassieke Dressuur, vaak met een zeer analoge invulling. Indien ik dit goed heb opgemerkt. Kan je eens precies duiden op welke punten de Nederlandse Klassieke Dressuur verschilt van de methode voorgesteld volgens de FN Richtlinien (overigens mocht blijken dat de Nederlandse Klassieke Dressuur een eigen interpretatie of een notoire variant van de Duitse methode te zijn, kan je dan eens duiden op welke punten er toch een onderscheid wordt gemaakt met andere 'varianten' of andere 'gebruiken' binnen de FN)
- Indien het gaat om een methode die niet enkel eigen is aan jou, maar blijkbaar op een breder Nederlands niveau wordt uitgevoerd, dan vermoed ik dat hierover wel enig geschreven of filmografisch materiaal bestaat die de gemeenschappelijke kernpunten van de Nederlandse Klassieke Dressuur verder duidt en illustreert. Kan je even de referenties van dergelijke werken of personen meegeven.
- Een onbelangrijker vraagje als historicus: heb je enige wetenschap hoe deze methode historisch is ontstaan? Op welke andere methode die teruggaat? enz.

alvast bedankt

Dat kan ik niet XavierB, ik houdt me daar niet mee bezig.
Ik lees boekjes om de intentie van bepaalde dingen beter te kunnen begrijpen en verder werk ik met paarden en mensen.
Dat wat werkt is goed.

Ik veronderstel voorzichtig dat het Klassiek "Nederlandse" voortkomt vanuit de Franse dressuur stroming en dat men er de Duitse rijkunstige grondigheid op passende wijze in heeft gevoegd.
An de ene kant een duidelijk systeem met opbouw en aan de andere kant zoeken naar relatieve elegantie en lichtheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:15

Ik meld me hier ook weer even. Ben al een tijdje met Bos bezig, eerst wat kort en hoog gereden, maar ik wil m verder langlaag trainen omdat hij dat moeilijk vind. Dat gaat in stap heel goed. Hij vind het wel moeilijk maar hij durft al steeds meer in te zakken en mijn hand aan te nemen. Ook kan ik hem al mooi inbuigen op lengte.
Echter, zodra ik ga aandraven, ben ik hem compleet kwijt, dat had ik ook toen ik m wat korter pakte, maar nu maakt ie zich ontzettend sterk en gaat ie steeds harder lopen om van dat achterbeen af te komen. Wachten heeft geen zin, hij gooit zijn hoofd echt tegen de hand, maakt zich scheef en zet zich helemaal vast. Inbuigen heeft ook geen effect, hij maakt zich ontzettend sterk. Pas als ik m echt doorpak, waar ik eigenlijk helemaaal geen fan van ben laat ie los en geeft hij na. Maar zo wil ik m niet rijden, ik wil hem net zoals i stap zacht kunnen rijden. Daar kan ik hem op mn binnenbeen buitenteugel heel mooi nageeflijk maken.

Ik zit zelf te denken aan een medisch probleem. Last van de rug? Ik ga sowieso met de eigenaar overleggen om eens de osteo te laten komen, maar misschien hebben jullie nog ideëen? Ik ben echt wel redelijk handig, maar nu zit ook ik met ijn handen in het haar. Ben bijna geneigd om er maar eens een slof aan te hangen.
Met longeren is ie wel wat makkelijk maar ook dan zet ie zichzelf iets vast. Galopperen gaat wel wat beter.

Ik zal eens kijken of ik het kan filmen deze week.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:24

Laat zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:36

Had je een hele tijd terug niet al eens een filmpje van hem Joolien?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:44

Zo iedereen is lekker bezig lees ik :D

Milkberry: ik ken het gevoel. Fijn heh? Goed bezig, je paard wordt sterker +:)+

Lauke: leuk om te zien dat je paard al stukjes begint te zakken. Met correcte overgangen zou ik me totaal niet bezighouden, laat staan met halthouden. Die dingen komen vanzelf als de stretch bevestigd is in de gangen zelf.

Joolien: het kan ook zijn dat je paard nog niet sterk genoeg is en dat het daarom nog alleen lukt in stap. Desalniettemin is het altijd goed om lichamelijke problemen uit te sluiten. ook ik ben wel benieuwd naar een filmpje.

Ik heb het trainen ook weer opgepakt en hoop deze of uiterlijk volgende week een nieuw filmpje te maken voor Will Faerber. Die zal ik dan ook hier weer laten zien :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:53

Milkberry schreef:
Voor het eerst tijdens een buitenrit voelde ik de rug omhoog komen tijdens de galop. Zijn hals zakte iets, zijn sprongen werden wat beheerster. Het leek of hij zijn benen vandaag wat beter onder controle had.
Hopelijk onthoudt hij dit tot donderdag ochtend XD

Precies dit gevoel krijg ik steeds meer elke rit, ik durf meer los te laten omdat het voelt alsof mijn paard steviger en beheerster loopt :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:46

Lauke: mijn paard hield zijn hoofd in het begin ook altijd hoog wanneer hij stil stond. Ik klipte het dan de eerste rondjes aan de bovenste ringen zodat er nog geen spanning op stond en na een paar rondjes stil zetten en nog eens proberen, lukte het dan nog niet dan nog een paar rondjes eventueel draf. Als dat ook niet werkt zou je kunnen proberen druk achter zijn oren (touwtje achter leggen en dan druk zetten en direct loslaten als hij een paar mm of cm zakt) te leggen en hem leren hiervoor naar beneden te wijken zodat je het wel vast kun klikken. Bij mijn paardje was het op een bepaald moment gewoon relaxt, hij houd zijn hoofd nu standaard wat lager en moet er zelfs twee knopen in leggen omdat hij er anders in kan gaan staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:53

Wat zouden jullie doen bij een paard dat zich bij tijd en wijle sterk tegen het been verzet, maar dan ook echt hoofd omhoog gooien en aanstalten maken tot bokken?

Paard loopt makkelijk vwnw, is aan de longe volledig voorwaarts en in evenwicht en is lichamelijk in orde.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:31

Niet op het achterbeen willen gaan. Hoeft niet persee volledig aan de rug te liggen.
Als de knieen slijtage vertonen en dat doet pijn . Dan zal een paard er alles aan doen om maar niet gewicht te moeten nemen op de achterhand. Mijn 15 jarige pony heeft mij daar het laatste jaar erg duidelijk in wegwijs gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:34

Heb je het tegen mij of tegen Jolien?

Want het enige wat ik vraag is aan de lange teugel een overgang van stap naar draf. Niets niet achterbeen of verzameling. Paard is volledig ggk inkl. Rug en halsfoto's en kan aan de longeerlijn ook keurig over de rug en 4 benen lopen. De reactie ontstaat puur op het been en ook niet altijd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:08

Dan zou ik het zadel ook eens na laten kijken door iemand die er écht verstand van heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:16

Zadel is 100% zeker weten goed, ik ben zelf zadelpasser.
Heb voor de zekerheid ook verschillende zadels erop gehad om te zien of ze een voorkeur had.

Het gebeurd eigenlijk vooral als ze lekker relaxed is, dan lijkt het wel of ze gewoon puur reflexmatig reageerd. Als ze eenmaal aan het werk is dan reageert ze al als je alleen maar denkt aan been. Ik denk daarom eigenlijk dat ze een zeer sterke sta-reflex heeft (merrie). Nu heb ik dat wel vaker meegemaakt, maar doorgaans kon ik daar makkelijk doorheen rijden, als ik op deze boos wordt raakt ze in paniek. Ofwel: ze heeft het op dat moment ook echt zichzelf niet in de hand.
Ze is ook niet lui.

Eigenlijk is het pas gekomen na lange pauze (o.a. omdat ze uit haar zadel gegroeid was) met wel gewoon longeren en naar buiten aan de hand. Alsof ze alles weer vergeten is wat ze vorig jaar geleerd heeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:23

Sizzle schreef:
Wat zouden jullie doen bij een paard dat zich bij tijd en wijle sterk tegen het been verzet, maar dan ook echt hoofd omhoog gooien en aanstalten maken tot bokken?

Paard loopt makkelijk vwnw, is aan de longe volledig voorwaarts en in evenwicht en is lichamelijk in orde.

"Het been" is een heel proces van handelingen en reacties.
Laten we zeggen het bestaat uit een reeks van schakeltjes.

Stop met willen.
Zoek je eigen stilte.
Probeer je blik op oneindig te zetten, adem rustig en diep, laat je zakken maar blijf in evenwicht.

Doe dan kalm, ontspannen en langzaam wat niet werkt (het been) maar met een open mind, observeer jezelf en observeer de reacties van je paard.

Ergens in een van de schakeltjes zit de bug en dat kan van alles zijn (open mind).
Geloof je intuitie, vergeet wat "zou" moeten.
De bug moet je herstellen, opnieuw bevestigen.
Bereid het herstel voor, zo dat het alleen maar goed kan gaan.

"Allways quit at the right moment."

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:32

Oh dat is handig Sizzle :)
Dat was bij ons toen het geval, af en toe omhoog komen bij galophulp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:14

Simpelman, dat probeer ik ook, ik nodig uit met de hand naar voren, en vraag met de stem. Iedere bijna poging beloon ik dan. Eigenlijk gewoon weer alsof ik er voor het eerst op zou zitten.
Uiteindelijk komt ze er dan uit en dan is alles weer goed.
Zolang ze dan aanspanning heeft is er geen probleem.
Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat het zo lang blijft.
Zolang ze dit doet kan ik namelijk niet alleen naar buiten, dat is gevaarlijk.

Starbreeze, een been galophulp kan ik niet geven, dan ga ik meteen op de rem en de lucht in. Met een stemhulp reageerd ze direct en fijntjes.
Daarom weet ik ook eigenlijk vrij zeker dat het een reflex is waaruit ze reageerd en niet lichamelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:18

Ik heb geen oplossing.
Die moet je zelf vinden, maar het gaat om de benadering.
Stop met willen, stop met doen, luister aandachtig naar ieder "woord" van je paard.
Je zult de bug vinden, hij zal simpel zijn, je zag er steeds over heen door gewenning.
Daarna aan jou die te ontknopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:28

Heb je het wel eens zo sterk meegemaakt?
Ik rij nu 20 jaar vrijwel uitsluitend merries en kom het regelmatig in lichte vorm tegen, maar nooit zo heftig dat het paard er mentaal helemaal van van het padje raakt.
Ik dwing overigens niet hoor, ik weet dat ze het uit onmacht doet.

Ik heb overwogen om te gaan springen om haar meer 'doel' te geven. Het is een paard dat siwieso veel duidelijkheid en leiding nodig heeft. Misschien dat het principe: "he, een hindernis daar moet ik overheen" haar een bepaalde zekerheid kan bieden. Dan weet ze wellicht beter wat men van haar wil.
Ik twijfel echter nog. Balkjes in iedergeval wel al mee begonnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:50

Sizzle, Wiet heeft zoiets ook. Momenteel in stuk mindere mate. Maar bij haar is het de scheefheid waar ze letterlijk in vastloopt. En dan kan ze nog zo goed gaan in stap, de overgang blijft op een of ander manier in het begin een hekelpunt, en trekt ze zelf super scheef waardoor ze neit naar voren kan. Dat moet ik begeleiden. Toegeven met de hand, maar bv op de linkerhand wel met lichte buitenstelling omdat ze anders op de binnenschouder gaat liggen en dan niet naar voren wilt. Later is er idd weinig meer aan de hand en gaat ze gewoon lekker en reageert ze fijn op het been.

Vind je springgedeelte wel grappig. Toen Wiet in haar staak periode was en eigenlijk niet meer wilde, we echt waren vast gelopen, ben ik met haar gaan crossen. Dat vond ze zo super leuk en dacht ze wel voorwaarts :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:53

Dat klopt ja, dat was ik vergeten. Heb altijd met plezier naar je foro's gekeken.
Jij hebt ook wel gewoon echt een heel bijzonder paard.
Cross je nog steeds?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:58

Momenteel niet. Vorig jaar 1 lesje gedaan, maar toen kreeg ze een blessure. Ik hoop dat we volgend jaar weer mogen en kunnen springen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:27

Lauke schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Op deze manier wisselt mijn paard ook in hoofd-halshouding. Maar dit is dus niet erg? Mijn paard gaat nog wel dieper qua hoofd-halshouding, maar verder hangt zij over het algemeen in dezelfde positie als het paard van Lauke. Ik longeer wel zonder chambon, maakt dit verschil en zo ja wat is de precieze werking van de chambon?

Ik probeer mijn paard met stemhulpen te belonen als ze lager komt en ontspant. Heeft iemand nog meer tips om de ontspanning te belonen? Ik heb het ook geprobeerd met op een kleine volte als ze opspant en grote volte als ze ontspant en verder zakt alleen deze momenten zijn zo klein dat het te weinig effect heeft.