[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:33

Ik kan je helaas -nog- niet helpen, eerdaags hoop ik foto's te krijgen van het rijden met Dublin. Aangezien het al veel beter gaat en hij steeds beter ontspant, ook heb ik er nog een instructrice bij op de nieuwe stal en op de nieuwe stal is ook een super fijne bak waar ik lekker in aan de slag kan.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:39

Ik wil hier wel foto's plaatsen, waarvan ik denk dat het wel/niet goed is, maar dat vind ik een beetje.. tja. uh, ben net weer nieuw zeg maar :P

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:46

Als ik iets fout zeg, corrigeer mij alsjeblieft :)

Kom toch weer even uit de meelees... Ik longeer zelf ook met de longeerhulp, en zijn een paar dingen die ik altijd heel duidelijk zie veranderen bij mijn paard tijdens het gebruik... Zal even nalopen wat ik zie, en denk wat er dan is, en volgende week even kijken of ik een filmpje kan maken (mag een week niet rijden vanwege osteo)..

bij de start doet maan altijd nog wat zijn hoofd omhoog en is hij een beetje zoekende (na instappen/draven ed. trouwens). Op die momenten zie ik altijd weinig "beweging" in zijn rug en bovenlijn, komt zijn achterbeen vrij ver achter de massa vandaan, stapt/draaft hij niet over de hoefafdruk van zijn voorhoef heen, en gaat hij meer "rennen" (niet qua tempo, maar meer korte en snelle passen maken in plaats van lang en relaxed).

Na een minuutje gaat hij overigens al ontspannen :)

Op de momenten dat ik denk "ja dit gaat goed" zie ik altijd het volgende:

In zowel stap als draf stapt hij over of in zijn eigen hoefafdruk, zijn achterbeen komt dus meer naar voren dan eerst. Ook komt zijn achterbeen minder achter zijn billen vandaan, hij zet hem dus meer onder zichzelf.

Zijn passen zijn langer en lijken trager dan eerst.

Zijn onderhals zie ik altijd een beetje "zwabberen", heel lichtjes, bijna onzichtbaar, maar meer dat je ziet dat die slappig is, en dus ontspant.

De bovenkant van zijn hals zie ik dat hij die juist aanspant en dat hij volledig "rond" word, dus geen knik in zijn nek maar een vloeiende lijn naar beneden.

Zijn rug zie ik dan meer deinen in plaats van spannen en strak staan, ik zie ze juist aan en ontspannen, en daardoor dus bewegen. Er zit meer beweging in zegmaar. (dit is lastiger uitleggen dan ik dacht).

Zijn bilspier zie ik ook meer spannen, en dus een duidelijkere schaduw. Ook is zijn rug rechter dan eerst, hij spant zijn buikspieren meer aan, en soms zie ik dus ook de schaduw bij de flank meer.

Zo... Hoop dat je er iets aan hebt :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:47

loveulla94 schreef:
Ik wil hier wel foto's plaatsen, waarvan ik denk dat het wel/niet goed is, maar dat vind ik een beetje.. tja. uh, ben net weer nieuw zeg maar :P

Maakt toch niet uit? :) Leren we allemaal van!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:52

ArGieVai,
Dankjewel, Hoe jij je paard omschrijft, zou het mijn paard kunnen zijn,

Ik ga even foto's zoeken.. Heb mijn laptop leeggehaald dus er staat haast niks op

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:03

Afbeelding

Hier zie ik 3 gelijke driehoeken, achter evenveel ruimte als voor.
Ook Zie ik niet echt een weggedrukte rug,
En zoals velen het noemen kuiltjes bij de flanken etc,
Ik zie een deukje links van de heupknobbel.
Is dit dan correct of juist niet?
Ik zie geloof ik niet de juiste boog in haar hals, maar dit vind ik best lastig om te zien.

Afbeelding
Hier zie ik dan weer een paard, met in mijn ogen een mooie gelijkmatige boog in de hals. Of nouja, de lijn van de knotjes zeg maar,
want de hals zelf vind ik weer minder fijn ogen, maar wel zie ik weer de gelijke ruimten tussen de benen. De driehoeken.
Ook vind ik het een beetje lijken alsof hij zijn rug wegdrukt.

Zoals jullie misschien lezen, ben ik erg tegenstrijdig.
Het ene vind ik juist wel en het andere juist niet, in 1 foto!
Waardoor ik erg onzeker wordt van:
Maar is dit of dat dan wel correct? Want het ander juist weer helemaal niet.

Een beetje warrig verhaal, moet echt weer inkomen

Edit:
Ik weet niet of het waarde heeft om eraan toe te voegen:

De vos is mijn paard, 12 jaar.
Het bruine paard, 3 jaar, 8 weken onder het zadel.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:26

_Michelleee schreef:
Zij lijkt mij erg nerveus bij de galop, en gaat heel hard!

Dat zou ik het nog even overslaan. Blijkbaar vindt ze het ook moeilijk, en zoekt de balans door zo hard te gaan. Je hebt er ook geen meerwaarde aan als ze nerveus wordt, want als ze het echt leuk vond, was het meer om even de spanning eruit te galoperen: dán is het ook een goede losmaak gang. Maar voor nu zou het zonde zijn: je bent op zoek naar ontspanning en haar rechter maken, en dan zou je op het eind een galopje doen waardoor ze juist weer spanning opbouwd? Zou zonde zijn.

Vandaag sinds lange tijd (3 weken ofzo?) weer op pony gezeten. Half uurtje max, en vrijwel alleen gestapt. Beetje schoudervoor -binnenwaarts, keertwending.. En later toch nog een klein stukje gedraafd voor het gevoel. Pony liet meteen de rug los dus ik kon lekker relaxt zitten. Nog paar oefeningetjes gedaan (wederom schouderbinnenwaarts) en halt/draf/halt. Tempowisselingen en toen uitgestapt. Het ging beter dan verwacht, das altijd prettig!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:26

Ik ben ook lerende, ik ga proberen een poging te wagen. Correct me if i'm wrong :)

1e foto: het v'tje tussen de voor -en achterbenen is een U, dus paard moet achter nog actiever en valt nog iets op de voorhand? Paard zakt wel goed vanuit de schoft, maar loopt nog te diep. De staart wordt gedragen wat een gespannen bovenlijn betekend toch?

2e foto: paard drukt de rug iets weg, maar loopt ook nog wat te hoog. Hij is van achter wel actiever en de de drie v'tjes lijken gelijk. De halshouding kan ik nog niet heel van zeggen, hij lijkt iets te knikken achter zn oren (2e wervel) waardoor de oren niet het hoogste punt lijken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:31

mijn paard draagt haar staart altijd :n
hoe ontspannen ze ook is..
Osteo en Fysio kunnen niks aan haar rug vinden

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:40

Ik zou ook even naar de foto's van loveulla94 kijken..
Foto 1: paard op de voorhand, hoofd achter de loodlijn, te diep ingesteld, heb het idee uit houding van de ruiter af te lezen dat er veel aandacht wordt besteed aan het hoofd en niet aan de achterhand. Vind nog niet dat ruggebruik optimaal is... kan ook niet als nek zo is ingebogen. Teveel willen controleren van voren ipv de motor aan te spreken.

Foto 2: Paard ziet er wat gespannen uit... maar voor 3 jarige ... in zo te zien wat spannende omgeving (er is publiek met fototoestel) ik vind het er super uitzien!
paard heft hoofd beetje te hoog maar naar mijn idee niks om je nu niet echt zorgen te maken... ruiter moet iets vriendelijkere hand aanbieden (knikje in ellebogen, handen rechtop, duim niet strak op de teugel)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:43

Hoe zien jullie of rug volledig gebruikt wordt dan? En wanneer zie je als paard valse knik vertoont of kaak vastzet? :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:46

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:49

Evelijn:
Op foto 1 ging ik net van hand veranderen in uitgestrekte draf, dit vind ze inderdaad moeilijk en valt daarmee op de voorhand, kruipt ze achter de teugel.
Ik probeer vaak hele kleine stukjes te doen, dus gauw weer opvangen en op de achterhand te zetten
Had daarom ook expres deze foto gebruikt. (voor wat er fout gaat)
Hoe zou dit dan verbeterd kunnen worden, welke spieren moeten ze hier voor gebruiken...

op foto 2 heb je ook gelijk,
Er was een tussen presentatie van school, dit paard moesten wij als leerlingen 'opleiden' in 9 weken tijd.
Er was hier een luidspreker aan en publiek aanwezig.
Dus ik denk inderdaad ook meer spanning door het moment dan dat het paard werkelijk heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:04

@loveulla94: anticipeer je niet teveel? Dus omdat je weet dat ze uitgestrekte draf gaat rennen dat je dan teveel inwerkt met je hand en daardoor haar te diep dwingt... waardoor ze haar voorbenen ook eigenlijk niet meer kwijt kan en je alles verliest. Ik zou zeggen... probeer juist van achteren te beginnen... zodat je haar niet terug op de achterhand moet zetten en teveel gaat inwerken met je hand. Ze moet vertrekken van achteren niet wegrennen voor je hulpen omdat ze "snel" mag want daar gaat uitstrekken niet over.
Ik zou als ze dit altijd doet juist eerst proberen of je haar korter kan maken in de arbeidsdraf zonder verlies van takt en activiteit... maar dan wel met weinig hand. Dan juist niet altijd uitstrekken op diagonaal maar juist in de rest af en toe 5 meter stukken strekken (en dat is dus niet rennen) alleen haar passen moeten langer.

Oh.. en om prachtige te kunnen halthouden (met uitleg over wat de spieren dan doen :) ) http://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2Xes&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp&index=4

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:11

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat ze gaat rennen, dat doet ze namelijk nooit.
Ik heb het echt over de passen vergroten, maar dan valt ze juist op de voorhand en gaat ze achter de ll.
Het verhaal van te hard inwerken met mijn handen klopt wel!
Dit is onbewust helaas, maar niet omdat ze gaat rennen maar inderdaad om haar daar te houden met haar hoofd, omdat ze anders gaat sterren kijken als ze iets moeilijk vind en taktfouten gaat maken.
Ik ben erg aan het oefenen om mijn handen vriendelijker te maken, zijn hier ook tips voor?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:17

@loveulla Ik nam aan dat ze ging rennen omdat ik jou zie inwerken..., daarom vroeg ik me af of je niet teveel anticipeerde? maar ze gaat dus niet rennen? ze doet alleen haar hoofd omhoog? Dan zou ik toch daar niet op reageren met je hand maar juist met je been.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:22

@maren... zonder zadel... en onwijs lange manen over de nekspieren heen... mooie foto heb je gekozen :+ Ik zie hier nog onvoldoende activiteit (driehoekjes) en op deze hoogte mag neusje er nog wel meer uit... of je moet hem hoger instellen zodat tweede nekwervel (net achter/tussen de oren) het hoogste punt is.
Hoever jij naar achteren leunt zoveel is hoofd van je paard ook teveel naar achteren ;)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:25

Evelijn schreef:
@loveulla Ik nam aan dat ze ging rennen omdat ik jou zie inwerken..., daarom vroeg ik me af of je niet teveel anticipeerde? maar ze gaat dus niet rennen? ze doet alleen haar hoofd omhoog? Dan zou ik toch daar niet op reageren met je hand maar juist met je been.

Dankjewel, maar hoe moet ik dit dan voor me zien?
Aangezien ik geleerd heb van achter bij drijven en van voor iets opvangen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:28

Dan denk ik namelijk aan een mega stuwend paard met zijn neus in de lucht, wegrennend, geen contact etc.. :')
ja.. ik denk altijd van ene uitersten naar anderen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:32

Je hand niet wegsteken maar gewoon zelfde contact houden... en daar dan tegen aanrijden... en niet meteen corrigeren met je hand als je paard zijn hoofd omhoog doet want dan dwing je je paard naar beneden en krijg je het plaatje wat je hebt geplaatst. Negeer eerst even het hoofd... maar voel of ze wel verruimt in passen. Probeer ook steeds maar beetje te verruimen en niet meteen volle bak. Ze verliest balans en dat kan verschillende redenen hebben... één daarvan is dat je teveel in één keer wil en haar overdondert.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:33

dankjewel voor je bericht!
Ik ga er mee oefenen :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:35

Heb ik ook soms wel met Elina als ik haar wat wil laten verruimen (enkel voor tempocontrole) dat ze haar neusje er durft uitdrukken en ik dus mijn nagefelijkheid een paar passen verlies. :)

Heb ik trouwens al iets of wat aanleuning als we met teugels op maat draven en ik de teugels lichtjes uit hand laat schuiven ze dan meegaat met haar hoofd? Neusje eruit lukt me nog niet...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:41

Maar is er nog iemand die me kan vertellen als het nou goed of slecht is wanneer je de rugspieren ziet bewegen tijdens het longeren?
Ik longeer sinds een paar dagen met de longeerhulp van de EJ en ze spant haar hele bovenlijn aan.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:42

@loveulla; even alleen op het "van achter bij drijven en van voor opvangen", ik denk dat veel ruiters dit verkeerd begrijpen, en tegenhouden in plaats van de "energie die vrijkomt opvangen" om het zo maar te zeggen. Ik denk, corrigeer me als ik het verkeerd zeg, dat met deze opmerking meer bedoeld word dat, doordat er achter een motortje word aangesproken, er meer energie naar voren komt, en dat je, in plaats van deze energie daadwerkelijk tegen te houden door je hand er aan te zetten, je deze moet laten afvloeien in je hand, dus juist elastisch blijven in je handhouding, meegaan met de beweging van je paard. Als je statisch word in je hand, dus echt gaat tegenhouden, heb je meer als resultaat dat het paard achter de loodlijn duikt, op de voorhand valt, en dus uiteindelijk alleen maar sneller gaat lopen in plaats van ruimer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:43

Tja.. daarvoor zou je toch echt filmpje moeten maken... als je de rug ziet "swingen" is juist vaak goed teken... maar vastzetten is weer verkeerd... oogt ze ontspannen of gespannen?