Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:32

Of hij was gewoon moe. Het is niet niks natuurlijk voor zo'n relatief jong paard. En netjes de nek als hoogste punt houden in opperste verzameling is natuurlijk best erg zwaar voor een paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:00

Ailill schreef:
xmarliez schreef:
Ailill, commentaar geven op mensen die weer commentaar op een ander hebben en dat niet vinden kunnen. Jeetje je zegt dat je ballen hebt, nou bar weinig van te merken want een echte vent lost zijn problemen met een ander met die persoon op. En als je geen pb's wilt ontvangen, meld het aan een mod en doe niet moeilijk.
Bahbah, je loopt constant te mauwen over het commentaar wat hier gegeven wordt en zelf doe je precies hetzelfde alleen dat 100 keer zo kinderachtig.

Niemand bepaald hier of het exit iemand is ja of nee, jullie zijn net als iedereen forum gebruikers een geen beheerders of wat dan ook dus gedraag je ook zo.

Ho ho. . . ik blijf inderdaad steeds zeggen dat de sfeer af en toe niet tof is, dat er opmerkingen geplaatst worden die gewoon not done zijn. Als ik me daar aan stoor mag ik dat melden, en dat doe ik ook. Juist prof was een van de hoofdredenen waarom ik steeds die reactie's bleef plaatsen, en dan komt uitgerekend prof met zo'n opmerking als persoonlijk worden en bla bla bla.

Ik spreek hem daar op aan en krijg vervolgens een ontzettend a-sociale pb van hem, die alle grenzen te buiten gaat. Dat noem ik laag en kinderachtig. Ik wil het via dit topic bespreken omdat hij duidelijk meer gezichten heeft.

Dan kan jij van mening zijn dat ik geen ballen heb, da's je goed recht. Ik denk daar anders over. Dat jij dan ook een oordeel over mij hebt zegt meer over jou dan over mij.

En ik noem het laag en kinderachtig om hier in het topic je frustraties over een PB (PRIVEBERICHT) te uitten :Y)
Jij hebt ook een oordeel over andere mensen (dat Professor duidelijk meerdere gezichten heeft) dus zegt dat dan ook meer over jou dan over hem? Ik zou zeggen, ga je woorden wat zorgvuldiger kiezen :Y)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:25

We kijken allemaal vanuit onze achtergrond en spreken vanuit onze passie.
De meesten van ons hebben het beste voor met hun paarden, maar niet iedereen heeft het geluk gehad de fijnste leermeesters op hun pad te hebben gekregen.
Ik denk dat iedereen wil leren, maar ook iedereen zal filteren afhankelijk van zijn of haar "vorming".
Dat Professor bijzonder gepassioneerd is, is duidelijk.
Ik denk echter dat mensen ook tijd nodig hebben om te leren zíen, dat kunnen wij niet afdwingen en we zullen wel de realiteit in het oog moeten houden.

Zou het kunnen zijn, Professor, dat u de oude waarden misschien wat veel vergelijkt met de nieuwe waarden?
Het is een streven te kunnen rijden, te kunnen zitten ÍN je paard, rijkunstig gevoel te kunnen ontwikkelen als een (groot-)meester als bijv. Reiner Klimke. Hij heeft daar ook lang over gedaan én hij leefde in een tijd dat men nog tijd had.
Zover is Carl Hester nog lang niet, maar is wel op de goede weg.
Zijn leerlinge kan bij lange na nog niet tippen aan haar meester Carl, maar ik zie wel de goede dingen gebeuren (én ze had het "betere" paard met net wat meer afdruk).
Nee, inderdaad niet in het OS-filmpje, waar Valegro veel te weinig van de hand áf wordt gereden. Dat ziet iedereen wel.
Maar ook iedereen ziet wel het verschil tussen de krachttrainingen van bijv. de Ned en het begin van de correcte manier van rijden bij de Engelsen en de jonge Duitse ploeg (ik was overigens blij dat Rath en Werth niet meereden tijdens de OS).

Wilt u misschien té graag zien wat úw voorbeelden ooit waren? Het is maar een vraag, hoor, geen verwijt.
Ik denk dat het gat daarvoor bij de Duitsers te groot is geworden en de Engelsen beginnen net, dus ik denk dat het daar misschien nog te vroeg voor is.

Ik denk dat het allereerst belangrijk is dat alle neuzen dezelfde kant opstaan, daar vanuit beginnen.
Wat dat betreft heeft Nederland al een achterstand opgelopen. Er is nu al een hele generatie verloren, geen basis (sorry, ik scheer nu iedereen even over één kam), geen onafhankelijke zit en over enige ontwikkeling van rijkunstig gevoel maar te zwijgen. De talenten zitten m.i. niet in het Rabo-Talenten-team, maar rijden "stilletjes" in het veld en die hoor je niet.

Dan is het toch alleen maar een goede ontwikkeling dat men in ieder geval in het buitenland wél dat besef heeft dat we weer naar eerlijk paardrijden moeten gaan? Dat u vindt dat bijv. de Engelsen daar (nog) niet in geslaagd zijn, dat kan.
Maar ze moeten wel een kans krijgen en dat kost tijd, veel tijd, zoals ook u in uw opleiding veel tijd heeft gekregen.
Laten we vooral kijken naar wat er wél goed gaat in die landen, het zijn immers wél de Duitse trainers die daar het werk leveren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:38

Vreemd dat de waarden in Nederland op paarden gebied zo verlaagd zijn, kan het in Duitsland niet bemerken, daar word nog veel tijd besteed aan het goede zitten en is er een rode draad in het geheel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:42

murphy102 schreef:
Professor,
Vwb de valse knik hoef ik u uiteraard niet te vertellen dat die niet ontstaat doordat een paard een keer achter de loodlijn komt.
In de proef van C.D., gereden op de OS jl., zijn er zeker momenten dat het paard knikt waar hij niet zou moeten knikken. Dit was m.i. ook zeker niet de fijnste proef van haar.
Echter, als je deze proef afzet tegen haar trainingen kunnen we onmogelijk constateren dat zij met een terugwerkende hand rijdt. Dat dat wel gebeurde bij momenten in de proef, daaruit kan ik niet anders concluderen dat dat kon gebeuren door de hoge druk waaronder deze onervaren amazone moest presteren als laatste deelneemster.

Vreemd heeft u nooit geleerd hoe een Falsche Knick onstaat?
Doordat het paard niet eerlijk in de nek nageeft, gaat men mechanisch te werk, de kracht die een Falsche Knick veroorzaakt kan alleen door de inwerking van de hand in verbinding met mechanische middelen.
Daarom is dat niet 1 proef of wat dan ook het onstaat in de training, en is een verslapping over belasting van de spieren waardoor de wervelverbinding niet meer gegeven is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:51

Het moet de proffessor dan toch wel een doorn in het hart zijn dat Rath bij Janssen komt trainen....

Duitsland heeft gewoon het monopoly niet meer in de dressuur. En dat is maar goed ook, want dat maakt de sport een stuk interessanter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:01

jasmijn78 schreef:
Het moet de professor dan toch wel een doorn in het hart zijn dat Rath bij Janssen komt trainen....

Duitsland heeft gewoon het monopoly niet meer in de dressuur. En dat is maar goed ook, want dat maakt de sport een stuk interessanter.

Niet alleen voor de professor zal dit een doorn in het oog en zoals jij het noemt hart zijn maar dat geldt ook voor mij. En behalve dat de professor bijzonder gepassioneerd is zoals Murphy het mooi uitdrukt heeft deze man natuurlijk een dijk van een klassieke achtergrond en heb ik veel van hem geleerd. Van mij mag Duitsland het monopoly hebben want als je ziet hoe b.v die jonge Helen Langenbergh rijdt (een van mijn voorbeelden waar we zeker meer van gaan horen) dat vind ik gewoon heel mooi en fijn gereden. In Duitsland wordt fijner en beter gereden in mijn optiek en voor mij is dat nog steeds een heel belangrijk dressuur land en dan vooral ook kijkend in de breedte hoe daar over het algemeen de paarden worden gereden.
Als meer mensen reden over de hele wereld zoals in Duitsland dan maakte dat de sport vooral veel mooier en beter en voor de paarden fijner. Nee Jasmijn zeker niet interessanter is de sport geworden.
Charlotte en Carl Hester zie ik ook graag waarbij ik het eens ben met de zienswijze van Murphy over hen.

En "chapeau" voor jou Aillill dat je ondanks je boosheid weer op een positieve manier mee doet met ons :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:10

Professor schreef:
Vreemd heeft u nooit geleerd hoe een Falsche Knick onstaat?
Doordat het paard niet eerlijk in de nek nageeft, gaat men mechanisch te werk, de kracht die een Falsche Knick veroorzaakt kan alleen door de inwerking van de hand in verbinding met mechanische middelen.
Daarom is dat niet 1 proef of wat dan ook het onstaat in de training, en is een verslapping over belasting van de spieren waardoor de wervelverbinding niet meer gegeven is.

Hier ga ik geen antwoord op geven, want dat weet u duvels goed hoe ik daar in sta.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:17

Professor schreef:
Vreemd dat de waarden in Nederland op paarden gebied zo verlaagd zijn, kan het in Duitsland niet bemerken, daar word nog veel tijd besteed aan het goede zitten en is er een rode draad in het geheel.

Dat is een juiste constatering en m.i. ook een feit.
Is dat niet waar we weer naar moeten streven dat dat wereldwijd weer de norm wordt?
Het is de tegenwoordige, jachtige, commerciële tijd waarin we leven, waarin mensen met veel macht als S.J., maar ook bij de KNHS enz. kansen hebben gekregen om datgene wat ooit hier is opgebouwd af te kunnen breken.

Wij hebben hier geen Campagneschule en Warendorff, Professor!
Wij moeten het doen met Deurne en ORUN, verkapte vakantiekampen (sorry als ik iemand tegen de benen schop, maar jullie kunnen er zelf ook niets aan doen).
Dát is wat er hier moet veranderen: betere opleidingen, goede manegebedrijven waar mensen op góede paarden kunnen leren zitten, góede opleidingen voor juryleden. Wat we nu hebben is bagger.

Maar vertel het maar, Professor, waar en bij wie moeten we beginnen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:31

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Is dat niet waar we weer naar moeten streven dat dat wereldwijd weer de norm wordt?
Het is de tegenwoordige, jachtige, commerciële tijd waarin we leven, waarin mensen met veel macht als S.J., maar ook bij de KNHS enz. kansen hebben gekregen om datgene wat ooit hier is opgebouwd af te kunnen breken.

Wij moeten het doen met Deurne en ORUN, verkapte vakantiekampen (sorry als ik iemand tegen de benen schop, maar jullie kunnen er zelf ook niets aan doen).
Dát is wat er hier moet veranderen: betere opleidingen, goede manegebedrijven waar mensen op góede paarden kunnen leren zitten, góede opleidingen voor juryleden. Wat we nu hebben is bagger.

Dit schreef men zelfs in de 19e eeuw, dat het een snelle tijd is en dat men geen tijd meer had, dat blijft zo en veranderd zich niet wanneer men geen tegen gas geeft, wat velen voor ons wel gedaan hebben.
Het opvoeden van de jeugd daar begint men mee.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:46

Professor schreef:
Dit schreef men zelfs in de 19e eeuw, dat het een snelle tijd is en dat men geen tijd meer had, dat blijft zo en veranderd zich niet wanneer men geen tegen gas geeft, wat velen voor ons wel gedaan hebben.
Het opvoeden van de jeugd daar begint men mee.

Dan zijn we het daar iig over eens.
Op alle vlakken zien we normvervaging.
Je kunt echter alleen dat doen wat binnen je eigen macht ligt en dat betekent voor mij mijn leerlingen zo behoorlijk mogelijk opleiden zoals ik het geleerd heb van mijn leermeesters.
In Deurne heb ik wel veel theorie meegekregen, maar die was vervolgens níet op de praktijk afgestemd. Dus daar heb ik het niet geleerd.

De huidige instructeur, afgeleverd door ORUN of Deurne, staat er pas echt beroerd voor als hij of zij ook nog eens niet de goede leermeester(s) op zijn of haar pad heeft gekregen, want de opleiding stelt niets voor.
Ik heb niet de middelen om dát te veranderen.
Eerst zal er een mentaliteitsverandering moeten gaan plaatsvinden willen we überhaupt die zaken aan kunnen gaan pakken.
Dat zal moeten gaan gebeuren aan de hand van de goede voorbeelden.
Die voorbeelden zien we, wat mij betreft, niet op hoog niveau in Nederland (ook al krijgt men "oranje"), maar veel meer in het buitenland.
Dit is een proces en zal veel tijd vergen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:54

ik heb nog een leuk filmpje voor jullie met meerdere ruiters uit die periode. Hoewel ik niet gecharmeerd ben met de hoofd/hals houding vind ik deze losser door het lijf dan filmpje op pagina 1. De dressuur en ook de paarden zijn natuurlijk enorm veranderd door de tijden heen.

have fun en let vooral op de reactie van het paard op de krant (9:30) dat moet ik misschien mijn paard nog even laten zien (filmpje is wel in het duits excuus)
http://www.youtube.com/watch?v=umhzBxRT1mM

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:14

RM94 schreef:
ik heb nog een leuk filmpje voor jullie met meerdere ruiters uit die periode. Hoewel ik niet gecharmeerd ben met de hoofd/hals houding vind ik deze losser door het lijf dan filmpje op pagina 1. De dressuur en ook de paarden zijn natuurlijk enorm veranderd door de tijden heen.

have fun en let vooral op de reactie van het paard op de krant (9:30) dat moet ik misschien mijn paard nog even laten zien (filmpje is wel in het duits excuus)

Hoofd en hals houding is gegeven door de bouw van het paard, en dit paard was nou niet een beauty op dat gebied, maar men kan zien dat het goed gegymnastiseerd was, en dit was een training dat moet men niet vergeten, het paardenmateriaal was toen vele malen minder dan tegenwoordig, daarom vind ik het knap.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:19

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Maar vindt Nederland dit wel? Als je ruiters en amazones zoals Edward Gal en Adelinde Cornelissen aflevert, die telkens vooraan meedraaien, heb je dan wel de drive om te verbeteren? Ik kan me voorstellen dat 'Nederland' dan reageert als volgt "Want wij doen het zo en blijkbaar werkt dit zo want we halen altijd hoge scores. Waarom dan veranderen?"

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:27

Professor schreef:
RM94 schreef:

Hoofd en hals houding is gegeven door de bouw van het paard, en dit paard was nou niet een beauty op dat gebied, maar men kan zien dat het goed gegymnastiseerd was, en dit was een training dat moet men niet vergeten, het paardenmateriaal was toen vele malen minder dan tegenwoordig, daarom vind ik het knap.

eeehhh niet voorhet een of ander maar er zijn meerdere ruiters met verschillende paarden te zien op dit filmpje en zelfs de olympische spelen en allemaal met dezelfde halshouding het is ook gewoon een periode in de tijd. Overigens geef ik ook aan dat het paard er los uit ziet en dat vind ik van alle paarden op dit fimpje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:36

Daar gaan alle paarden in de houding, en worden niet korter in de hals, en blijven voor de loodlijn wat ook in de reglementen van de FEI nog steeds staat op tot en met een handbreedte voor de loodlijn.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:57

Professor schreef:
Daar gaan alle paarden in de houding, en worden niet korter in de hals, en blijven voor de loodlijn wat ook in de reglementen van de FEI nog steeds staat op tot en met een handbreedte voor de loodlijn.

OK even voor de duidelijkheid ik geef jullie een LEUK filmpje over die periode ik heb er niets negatiefs over gezegd en heb er ook niets negatiefs over te zeggen. Deze reactie geeft maar weer aan dat in dit topic 2 kampen tegenover elkaar staan. Ik persoonlijk vind het fijner een paard meer over de rug te rijden dan de hals zo hoog vanaf de schoft maar ik vind ook dat de paarden op het door mij geplaatste filmpje goed gegymnastiseerd zijn.

Het is niet allemaal zo zwart wit. Klassieke dressuur is niet heilig en hedendaagse dressuur zeker ook niet leer van elkaar en neem uit beide het beste mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:07

RM94 schreef:
OK even voor de duidelijkheid ik geef jullie een LEUK filmpje over die periode ik heb er niets negatiefs over gezegd en heb er ook niets negatiefs over te zeggen. Deze reactie geeft maar weer aan dat in dit topic 2 kampen tegenover elkaar staan. Ik persoonlijk vind het fijner een paard meer over de rug te rijden dan de hals zo hoog vanaf de schoft maar ik vind ook dat de paarden op het door mij geplaatste filmpje goed gegymnastiseerd zijn.

Het is niet allemaal zo zwart wit. Klassieke dressuur is niet heilig en hedendaagse dressuur zeker ook niet leer van elkaar en neem uit beide het beste mee

Dat vind ik een goede post RM94.
Ik vraag mij na het zien van de film af of de paarden op den deur geen rugproblemen hebben gekregen. De teugelvoering is vriendelijk, de paarden worden over het algemeen netjes gereden op een enkele ruiter na die ik zag stuiteren in het zadel. Maar ik zag ook op de fiilm dat een aantal paarden met een hoog kruis en weggedrukte rug liepen en daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Ik denk dat alles waar 'te' voor staat niet goed is. Een te hoge hoofd houding zal voor een paard ook niet prettig zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:18

Heb wat moeilijkheden met de term over de rug rijden. Dan zie ik toch liever dat het paard door zijn hele lichaam beweegt, en zijn rug laat schwingen. Dat over de rug rijden dan zie ik dat letterlijk voor mij kan zeer doen voor de ruiter :) :o

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:21

Professor schreef:
Heb wat moeilijkheden met de term over de rug rijden. Dan zie ik toch liever dat het paard door zijn hele lichaam beweegt, en zijn rug laat schwingen. Dat over de rug rijden dan zie ik dat letterlijk voor mij kan zeer doen voor de ruiter :) :o

hahahahah :D auw
ik denk dat jouw omschrijving wel zegt wat ik bedoel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:50

RM94 schreef:

mooi! zo hoort het zeker!
dank je voor het delen van het filmpje

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:56

Gini schreef:
Maar vindt Nederland dit wel? Als je ruiters en amazones zoals Edward Gal en Adelinde Cornelissen aflevert, die telkens vooraan meedraaien, heb je dan wel de drive om te verbeteren? Ik kan me voorstellen dat 'Nederland' dan reageert als volgt "Want wij doen het zo en blijkbaar werkt dit zo want we halen altijd hoge scores. Waarom dan veranderen?"

Wedstrijdrijdend Nederland vindt dit inderdaad niet (nu generaliseer ik even), Gini.
Daarom schreef ik ook ondanks "het oranje", de medailles.
Een steeds groter deel van paardrijdend Nederland vindt dat denk ik wel.
Veel mensen zijn het "vechten" met hun paard meer dan beu.
Ik heb het sinds lange tijd niet zo druk gehad met lessen en dat terwijl Nederland in een recessie verkeert.
Men is op zoek naar een andere, prettigere manier van het rijden van paarden.
En dus gaat men op zoek naar andere voorbeelden, maar wellicht dus (nog) niet iedereen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:58

RM94 schreef:

Dank je wel, RM94, ik ga er eens heerlijk voor zitten, voor deze prachtige oude beelden, zo te zien en te horen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:24

jasmijn78 schreef:
Het moet de proffessor dan toch wel een doorn in het hart zijn dat Rath bij Janssen komt trainen....

Hier kan ik alleen maar in mee gaan!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:51

jasmijn78 schreef:

Dit zijn twee tegenstrijdige dingen die u hier schrijft, bovendien heeft u murphy haar berichten niet gelezen, achter de successen van de Engelse ruiters staan Duitse trainers, en vele andere nationale equipes staan Duitse trainers, dat Rath dit plan oppert doet mij minder zeer, dat is maar 1 ruiter en er zijn in de breedte vele nieuwe talenten die op dit niveau kunnen meedraaien.
Het is jammer dat men dat niet begrijpt, dat monopoly was er nooit helemaal, kijkt u de geschiedenis maar terug in de Dressuur sport, de Russen, de Fransen, de Zweden, de Zwitsers zij hebben door de jaren heen steeds weer aan de top gestaan. Alleen de Duitsers zijn over de breedte altijd heel sterk geweest en blijven dat ook wel, omdat zij hun richtlijn niet verliezen en niet steeds het wiel weer nieuw willen ontdekken. Het systeem van opleidingen is vele malen stabieler dan die in andere landen, waardoor het werkelijke Klassieke denken nooit verloren gaat. Discussies zoals hier op Bokt kennen zij niet, waarom niet omdat hun de begrippen over het rijden van kinds af aan geleerd worden. En die enkele die zoals Rath die word links liggen gelaten omdat de FN Warendorf deze trainings praktijken niet toe laat, en de algehele publieke opinie erg gekant is tegen LDR/Hyperflexie, en het paarden volk liever zuiver gereden paarden ziet dan automaten die hun lesje opzeggen, en het denken nu zover is dat niemand meer ten koste van alles op de eerste plaats wil staan. En geloof mij er komt in Nederland ook een omkeer, alleen dat duurt nu weer een generatie, dus gewoon tijd verspilling.

Met geld kan men veel maar rijkunst kan men niet kopen.