quadripes schreef:mbt zadels: ik kan de tot nu toe gemaakte opmerkingen alleen maar staven.
ik heb sinds twee maanden een ander zadel en het verschil is enorm. mijn paard kan zich veel beter bewegen en mijn beenligging is weer rustig en zoals het moet zijn. op het zadel dat ik hiervoor had, kreeg ik teveel vrijheid (geen kniewrongen, maar gewoon plat stuk leer) en het was boomloos en gaf het teveel de bewegingen direct door, waardoor ik dus moeilijk mijn been rustig kon laten afhangen - maar goed dat heeft iedereen hier inmiddels meer dan duidelijk uitgelegd gekregen.
ik merk dat ik in het huidige boomzadel (wel een close contactzadel) veel meer vanzelfsprekende balans heb, waardoor ik mijn zit zelf kan bepalen ipv dat het paard mij in een bepaalde houding of zit probeert te zetten. daardoor kan ik met mijn zit het paard veel beter begeleiden en komen de hulpen dus beter door. het verschil is behoorlijk groot na een paar keer trainen (want ik ben pas weer drie weken aan de gang en met dit zadel dus het is nog een beetje uitproberen).
mijn huidige instructeur gelooft ook om die redenen niet in boomloos. een zadel is juist bedoeld om een ruiter onafhankelijk van de beweging van het paard te laten zitten zegt hij zodat je meer vanuit je zit kunt bepalen ipv andersom.
hm, heb slechts 1 x op een boomloos zadel gereden, overigens was dat semi boomloos, kan daar dus niet echt over oordelen.
Wel dat ik een hekel heb aan zadels met veel wrong en diepe zit, kan daar niet op zitten zoals je wil, wordt belemmerd in je bewegingen.
(en kan na half uur niet meer lopen van de rugpijn, dus absoluut geen optie, vind mijn passier g.g. al randje.)
Terwijl anderen erbij zweren, veel wrongen, diepe zit.
klassiek gezien, welke zadels hebben dan de voorkeur?