Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:58

quadripes schreef:
mbt zadels: ik kan de tot nu toe gemaakte opmerkingen alleen maar staven.

ik heb sinds twee maanden een ander zadel en het verschil is enorm. mijn paard kan zich veel beter bewegen en mijn beenligging is weer rustig en zoals het moet zijn. op het zadel dat ik hiervoor had, kreeg ik teveel vrijheid (geen kniewrongen, maar gewoon plat stuk leer) en het was boomloos en gaf het teveel de bewegingen direct door, waardoor ik dus moeilijk mijn been rustig kon laten afhangen - maar goed dat heeft iedereen hier inmiddels meer dan duidelijk uitgelegd gekregen.

ik merk dat ik in het huidige boomzadel (wel een close contactzadel) veel meer vanzelfsprekende balans heb, waardoor ik mijn zit zelf kan bepalen ipv dat het paard mij in een bepaalde houding of zit probeert te zetten. daardoor kan ik met mijn zit het paard veel beter begeleiden en komen de hulpen dus beter door. het verschil is behoorlijk groot na een paar keer trainen (want ik ben pas weer drie weken aan de gang en met dit zadel dus het is nog een beetje uitproberen).

mijn huidige instructeur gelooft ook om die redenen niet in boomloos. een zadel is juist bedoeld om een ruiter onafhankelijk van de beweging van het paard te laten zitten zegt hij zodat je meer vanuit je zit kunt bepalen ipv andersom.

hm, heb slechts 1 x op een boomloos zadel gereden, overigens was dat semi boomloos, kan daar dus niet echt over oordelen.
Wel dat ik een hekel heb aan zadels met veel wrong en diepe zit, kan daar niet op zitten zoals je wil, wordt belemmerd in je bewegingen.
(en kan na half uur niet meer lopen van de rugpijn, dus absoluut geen optie, vind mijn passier g.g. al randje.)
Terwijl anderen erbij zweren, veel wrongen, diepe zit.

klassiek gezien, welke zadels hebben dan de voorkeur?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:02

ik heb nu een Equestor Dewispelaere en die heeft niet veel wrong en geen diepe zit. Je wordt niet in een houding gedwongen en het is een close contact zadel, dus je kunt je paard wel heel fijn op de zit rijden. Omdat je in dit zadel stil kunt zitten, komen de zithulpen en beenhulpen veel beter door. het geeft ook nog een keer een hele grote ruggegraatsvrijheid bij het paard, dus het paard kan gemakkelijk door het lijf bewegen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:06

Hoe is bij dat zadel de beugelophanging?
Bij de meeste zadels is dit imo nl echt te ver naar voren waardoor men ook min of meer in een soort stoelzit gedwongen worden.
Tot nu toe ken ik alleen de Wow met imo goeie plek van stijgbeugelophanging. (niet echt nederlands geloof ik, maar gaat om het idee :D )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:14

Men moet niet vergeten dat de meeste soorten confectie zadels zijn, daardoor niet passend voor de meeste ruiters die geen ideale maten hebben.
Zelf heb ik een op maat gemaakt zadel en levenslange garantie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:18

Professor schreef:
Men moet niet vergeten dat de meeste soorten confectie zadels zijn, daardoor niet passend voor de meeste ruiters die geen ideale maten hebben.
Zelf heb ik een op maat gemaakt zadel en levenslange garantie.

Gezien het feit dat ruiters nog wel eens van model veranderen 8-) , gedurende het leven, netzoals paarden.

Maar zelfs de "op maat gemaakte" zadels van veel huidige zadelmakers zijn min of meer confectie met een aanpassinkje hier en daar,
althans wat ik ervan gezien heb.
Er zijn slechts weinigen die echt zelf helemaal een zadel maken en dan nog voor velen van ons onbetaalbaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:27

Nou ik ben nog nooit van model veranderd volgens mij :=

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:29

Sjolvir schreef:
Gezien het feit dat ruiters nog wel eens van model veranderen 8-) , gedurende het leven, netzoals paarden.

Maar zelfs de "op maat gemaakte" zadels van veel huidige zadelmakers zijn min of meer confectie met een aanpassinkje hier en daar,
althans wat ik ervan gezien heb.
Er zijn slechts weinigen die echt zelf helemaal een zadel maken en dan nog voor velen van ons onbetaalbaar.

Nee het paard veranderd, kijkt u de ruglijn eens aan en de bespiering van een Remonte of die S gaat.
En een leven lang niet mijn leven nee die van het paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:35

Ken anders ruiters genoeg, die ahum... wel degelijk van maat veranderen.. en dan extreem..en echt niet meer "in" hun zadel passen.

Dat van het paard was ik me van bewust, was voor mij ook reden om eigenlijk geen duur zadel erop te gooien,
maar ja, meneer paste alleen in duurdere prijsklasse, dus dan maar meteen een dure erop.
Echter ik vrees de dag, dat ik weer moet gaan winkelen.
Nog een reden om paard langzaam op te leiden, meer tijd om te sparen....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:47

Sjolvir schreef:
Ken anders ruiters genoeg, die ahum... wel degelijk van maat veranderen.. en dan extreem..en echt niet meer "in" hun zadel passen.

Dat van het paard was ik me van bewust, was voor mij ook reden om eigenlijk geen duur zadel erop te gooien,
maar ja, meneer paste alleen in duurdere prijsklasse, dus dan maar meteen een dure erop.
Echter ik vrees de dag, dat ik weer moet gaan winkelen.
Nog een reden om paard langzaam op te leiden, meer tijd om te sparen....

Kan hier hartelijk om lachen humor puur.
En wanneer men doordenkt dan groeit u ook uit uw zadel???? Aangezien die vrees van u????? *\o/*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:50

Denk dat ze doelde op het paard, niet haarzelf?:P

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:58

murphy102 schreef:
Sjolvir schreef:
Dus voor het fijngevoel zonder neusriem en kinketting.

Maar je hebt ook nog eens vele soorten stang, wat is nou te prefereren?
Afbeelding
Of juist zoiets?
Afbeelding

Ik ga voor de eerste, simpelweg, daar de hoge boog me vreselijk irritant lijkt in je gehemelte,
hoe mooi ze het ook inpakken met tongvrijheid....waarbij de tong groter is dan het boogje.

Hoe groter de tongboog, hoe sterker de inwerking op de lagen; tong is immers "stootkussen".

Ik blijf dit lastig vinden, aan de ene kant zijn er paarden welke hun tong half naar buiten steken, onder het bit ter ontlasting van de lagen aan 1 kant of is dit voor de endorfine? Aan de andere kant zijn er paarden die de tong optrekken / over het bit gooien, is hier de tong nou het gevoeligst en wordt daarom weggetrokken?

Is de "anatomische" vorming beter?
Afbeelding

Ik vindt dit wel fraai:
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:00

Ik heb een 16 inch, maar vrees dat ik daar niet snel uit zal groeien.
Volgens vrienden heb ik 5 lintwormen die daar wel voor zorgen. :+
En voor m'n paard maakt het niet uit. Mijn huidige zadel is genoeg aan te passen aan hem.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:17

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:23

cherie78 schreef:

Gewoon veel oude opvattingen, die de Grootmeesters ook al anders zagen.
Daarom is dit te oppervlakkig, elk paard heeft een andere mond (reaktie van de mond) en ook van bouw.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:50

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Gewoon veel oude opvattingen, die de Grootmeesters ook al anders zagen.
Daarom is dit te oppervlakkig, elk paard heeft een andere mond (reaktie van de mond) en ook van bouw.

dat staat er ook :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:29

Wij hebben het over achterwaarts gaan gehad.
Hoe rijd u dan uw paard op de rechte lijn?
Wel stelling geen stelling, daar zit nl ook een verschil tussen Frans en Duits.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:43

Professor schreef:
Wij hebben het over achterwaarts gaan gehad.
Hoe rijd u dan uw paard op de rechte lijn?
Wel stelling geen stelling, daar zit nl ook een verschil tussen Frans en Duits.

Volgens de fransen is recht op een rechte lijn, zonder buiging
Volgens de duitsers is recht op een rechte lijn, met buiging.

Over stelling ben ik het nog nooit tegen gekomen. Maar in het boek van "van Reede" ook nog niet opgezocht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:46

Citaat:

Over stelling ben ik het nog nooit tegen gekomen. Maar in het boek van "van Reede" ook nog niet opgezocht

Zowel de Duitsers als Fransen rijden niet in buiging wanneer zij op een rechtelijn rijden.
Dus controleert u dat nog maar eens.
Opzoeken in een boek kan men pas wanneer men het hele boek gelezen en begrepen heeft.
Dat is nu eenmaal zo met vakliteratuur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:50

Professor schreef:
Citaat:

Zowel de Duitsers als Fransen rijden niet in buiging wanneer zij op een rechtelijn rijden.
Dus controleert u dat nog maar eens.
Opzoeken in een boek kan men pas wanneer men het hele boek gelezen en begrepen heeft.
Dat is nu eenmaal zo met vakliteratuur.

Dan zou ik als ik jou was, het nog maar eens lezen in de "handleiding" ;)
blz 172 om precies te zijn

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:54

Citaat:
Dan zou ik als ik jou was, het nog maar eens lezen in de "handleiding"

Daar gaat het over het rechtrichten, wel lezen hoor.
Dat bedoel ik nu van bestuderen van een boek, dat is niet opzoeken wat ik zelf wil lezen dat is begrijpen wat er staat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:57

Sjolvir schreef:
En toch gebruik ook jij theorie van anderen, we kunnen niet anders.
Hoe zouden we anders weten hoe een zadel op een paard te leggen?
Hoe een figuur te rijden, hoe teugels vast te houden.
Prachtig om te voelen en te luisteren naar het paard, ben het er mee eens dat dat een belangrijk deel is.
Maar het is toch vreselijk fijn, niet het wiel te hoeven uitvinden?
Simpelweg, omdat anderen dat al gedaan hebben, dus kan je met wat van hun kennis (niet alles past in mijn rugzakje)
aan het werk.

Anders zou ook niemand les hoeven nemen, als je toch alles kunt voelen en leren van het paard zelf.

wat je past, in wat er al is, kan je meenemen
Het paard is/was er al......., met diens beweging
en wij ook, met onze beweging
daarbij hoeft niemand me te vertellen dat je als mens beter op je handen kan lopen omdat het beter voor je is :+ , dan kan je heel goed zelf bepalen.
Met het voelen, bedoel ik, hoe je merkt, dat door de zit van een ruiter, een paard in balans gaat lopen, door het paard zo min mogelijk te hinderen tijdens het bewegen
Boeken worden heel vaak verkeerd geïnterpreteerd , kijk maar naar een simpel voorbeeld van het geloof
de 1 vertaald het weer anders dan de ander.

echter kan ik net zo graag zonder zadel op mijn paarden stappen als met
en hoe meer je zonder rijdt, hoe meer een zadel je "in de weg" zit en realiseert wat er eigenlijk bar weinig goede zadels zijn momenteel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:59

Professor schreef:
Citaat:

Dat bedoel ik nu van bestuderen van een boek, dat is niet opzoeken wat ik zelf wil lezen dat is begrijpen wat er staat.

dat bedoel ik nou met boeken lezen :D :+ ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:11

Professor schreef:
Citaat:

:') :')

Nog even een komische anekdote :D gisteren zag ik dat de "handleiding" ergens tweedehands werd aangeboden, die duurder was dan een nieuwe

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:28

Sjolvir schreef:
hm, heb slechts 1 x op een boomloos zadel gereden, overigens was dat semi boomloos, kan daar dus niet echt over oordelen.
Wel dat ik een hekel heb aan zadels met veel wrong en diepe zit, kan daar niet op zitten zoals je wil, wordt belemmerd in je bewegingen.
(en kan na half uur niet meer lopen van de rugpijn, dus absoluut geen optie, vind mijn passier g.g. al randje.)
Terwijl anderen erbij zweren, veel wrongen, diepe zit.

klassiek gezien, welke zadels hebben dan de voorkeur?

Ik ben alle zadels aan het uittesten, en idd is het merendeel veel te diep, met teveel wrong en weinig bewegingsvrijheid in bekken (waardoor je idd rugproblemen kan krijgen)

Momenteel test ik de star trekk van deuber en partner.
Ik moet zeggen, voor een boomloos zadel zeker niet verkeerd. de beugelophanging is idd verder naar achter dan het merendeel van de dressuurzadels , dus je kan mooi klassiek zitten.
Echter wel, moet je je als ruiter heel bewust zijn van je beweging en je zit, want de inwerking is zeker duidelijker.

Verder vind ik de deuber en partner barock zadels kwa zit erg prettig
mooi ruim zitgedeelte, geen tot nauwelijks beenwrong en daar zit wel een boom in.
je zit dus lekker "los" in het zadel
Momenteel komt de deuber duet binnen, die heeft een leren boom.
ook weer testen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:03

[quote=]
Met kleine stapjes tegelijk, kun je erg veel bereiken, ook als je verkeerde dingen doet, het wordt gewoonte. Zelfs mensen laten zich vaak inpakken door subtiel gedrag en geweld. De nazi kampen waren een goed voorbeeld hoe dat fout kan zijn.
[/quote]
Foei om de nazi kampen erbij te halen in dit fijne topic! Dat kan echt niet hoor.

Cheri 78 ik begrijp dat je niet blij bent met het boek van Reede. Ik koop graag je boek over want ik heb mijn geld terug gestort gekregen omdat het boek is uitverkocht. Als je op aanbod in wil gaan dan doe maar een PB-tje.