duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:58

Oh het wordt hier weer echt spannend! Ik ben tegenwoordig heel actief het halhouden, achterwaatrts, en weer voorwaarts (draf of galop) aan het oefenen, vandaag met dubbele longeerlijn gedaan en bij het wegdraven zie ik dat ze zich al mooi rond maakt, echt het kantelen van het bekken. Echt gaaf om te zien Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:16

Ik ga straks even de stof die hier staat uitvoerig bekijken en bestuderen. Ik kom er nog op terug Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:32

Qimm schreef:
Oh het wordt hier weer echt spannend! Ik ben tegenwoordig heel actief het halhouden, achterwaatrts, en weer voorwaarts (draf of galop) aan het oefenen, vandaag met dubbele longeerlijn gedaan en bij het wegdraven zie ik dat ze zich al mooi rond maakt, echt het kantelen van het bekken. Echt gaaf om te zien Ja

Leuk!!! Fijn dat ze het zo oppakt Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:33

Het blijft intressant dit topic Haha!

Jammer genoeg kan ik voorlopig niet oefenen, Linka is kreupel linksvoor en max ligt bijna volledig in de kreukels..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:36

nou heb ik wel een vraag

Afbeelding

Op het bovenste plaatje 'zoals het hoort'. Is wel een gesloten keelgang te zien toch? Scherpe hoek. Of zie ik dat nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:41

Valt mee. Er zit geen knik in de 3e halswervel en het neusje is eruit, de keelgang is niet gesloten. Persoonlijk zou ik wel graag iets meer afbuiging zien (de nek iets ronder) en het neusje er meer uit, dan activeer je het achterbeen iets meer nog.

Toch raar. Ik wéét (uit een stukje ervaring) dat als je het neusje er iets uit rijdt, en je rijdt het paard dus voor de loodlijn, dan voel ik dat het achterbeen actiever wordt.
Maar ik weet niet waarom, dat proces snap ik niet.
Iemand die mij dat kan uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-07 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:44

Ik volg dit topic al een tijdje, en vind het heel interessant.
Soms lijkt het nog een beetje chinees voor mij, maar begrijp het in grote lijnen wel.
Ook vind ik dat jullie een heel goed oog hebben hiervoor.
Op een plaatje lijkt het veel makkelijker dan op een echte foto, of in real life.
Ik weet dat jullie niet echt warm lopen om nog veel fotos te beoordelen,
maar ik zou toch graag weten of deze foto er begint op te lijken, of dat ik volledig verkeerd bezig ben? Dus ik hoef geen uitgebreide beoordelen, wel of ik de goede weg op ben, en of dit paard al wat over de rug loopt.
beetje onduidelijke foto (zonder zadel, daarom zit ik ook wat naar achter->hoge schoft Knipoog )
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:35

MyWishMax schreef:
Het blijft intressant dit topic Haha!

Jammer genoeg kan ik voorlopig niet oefenen, Linka is kreupel linksvoor en max ligt bijna volledig in de kreukels..

Och jeetje, wat balen! Hoe kan dat nou, wat is er aan de hand?

(Oeps, offtopic Bloos Haha! )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:19

jacqp schreef:
Ik doe grondwerk, dus ben erg bezig met reaktie van het
paard op mijn lichaamstaal, is het dan ook aan te raden
om tijdens halthouden "de buikspieren te aktiveren dmv
zweepje"?

De houding van het paard tijdens halt verandert er enorm
door. Bovendien is het paard zo alert dat het op de kleinste
aanwijzing (hulp) reageert. Je kan vanuit halt direct de
overgang naar een gang maken.
Citaat:
Mijn paard hoeft overigens niet voorgebracht te worden
maar ben haar aan het beleren.

Een van de belangrijkste gangen bij de africhting van een
paard is HALT houden, vierkant staan en klaar om op de
geringste aanwijzing te reageren en te doen wat er
gevraagd wordt. Dit is belangrijk voor een beginnende ruiter
maar ook voor een top-ruiter. Als een paard dat niet kan,
dan wordt dan beschouwd als fundamentele fout in de
africhting.

In de praktijk zie je dat hier van hoog tot laag tegen
gezondigd wordt. Het wordt zelfs goed gepraat of er
wordt een verhaal opgehangen waarom de volgorde in
de africhting, training en het rijden is aangepast. Op
zich misschien een logische verklaring om puntjes te
sprokkelen, niet logisch om een betrouwbaar rijpaard
of dressuur paard te krijgen. Dat zijn school voorbeelden
van paarden die met het minste geringste op tilt gaan
of niet stil staan. Als veiligheid bij rijden in het vaandel
staat, dan moet HALT training en oefening daar bij staan.

HALT is halt totdat jij zegt dat het paard verder kan op
de door jou gevraagde manier.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:36

Wel leuk om dat te lezen van dat halthouden.. ik ben met die van mij ook veel aan de hand bezig en idd ook met het haldhouden. Het valt mij op dat hij idd erg allert is en aan het wachten is tot hij weer verder mag lopen! Soms vind hij het nog moeilijk want dan ziet hij zoveel mooie dingen om zich heen en moet hij even tot de orde worden geroepen. Vorige week had ik hem op het terein lopen met alleen een touwtje om zijn hals en zelfs toen luisterde hij super!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:40

Zo ben ik idd met zanda ook bezig geweest met eerst leren halthouden aan de hand.
Daarna met zadel opleggen ook stilstaan en wachten..geen gedraai.
E met zadelmak maken merkte je dan idd dat opstijgen ineens ook de link met stil blijven staan goed gemaakt werd Lachen

consequente voorbereiding maakt het later zoveel makkelijker Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:41

Qimm schreef:
Op het bovenste plaatje 'zoals het hoort'. Is wel een gesloten keelgang te zien toch? Scherpe hoek. Of zie ik dat nu verkeerd?

Dat zie je goed, echter wat je ziet moet je wel in context of in onderling verband zien en interpreteren (uitleggen).

Op de foto's die hier passeren worden bijna alle paarden die achter de loodlijn rijden gereden
met een gesloten keelgang. Het paard doet dit zelf aktief door aanspannen van spieren die naar
de basis van de onderhals lopen of het is de inwerking van de hand van de ruiter die het paard
hiertoe noopt.

Als je een paard vanuit het achterbeen, over het bekken, de lenden en de rug tot oprichting brengt
dan spannen bij eerlijke oprichting de basis spieren van de hals bij de wervelkolom aan. Daardoor wordt de basis van de hals opgetild. De balanceer stok van het paard wordt omhoog gebracht. De nekband die vanuit de nek naar de schoft loopt komt strakker te staan, daardoor ontstaat de karakteristieke buiging van de hals van een paard dat echt verzameld gaat. Daarbij ontstaat het S-vormige verloop van de halswervel kolom in de hals van het paard, waarbij de basis van de halswervelkolom wordt opgetild.

Het uiteinde van de hals is via de nek van het paard met het achterhoofd van het paard verbonden. Het zwaartepunt van het hoofd van het paard valt in deze situatie recht onder de nek. Daardoor komt de profiellijn (neusje van het paard) net voor de loodlijn. Dit is een hoofdhouding die extra geen spierspanning van het paard of van de ruiter vraagt. M.a.w. dit is ontspanning in de nek en
onderkaak.

Er wordt niets afgedwongen, door het rijden en zitten vanaf het achterbeen komt via het bekken, de lenden, de rug en de halsband onder spanning waardoor het paard aan de voorkant wat omhoog komt tov de achterhand, dus lichter wordt.Dat is wat oprichting genoemd wordt of elevatie.

Omdat de nek en onderkaak ontspannen zijn, kan de rug en de rest van het lijf goed gebruikt worden. Bij een nek die vastzit en dito onderkaak, kan een paard niet goed bewegen......

Wat je dus ziet is een ontspannen evenwichtstoestand van een hoofd aan de hals van een paard dat verzameld gaat. Het plaatje gaat dus iets verder dan een paard dat over de rug gaat.....

Tegenwoordig wordt dit plaatje vaak met rijden op een andere manier bereikt. Het lichaamsgebruik van het paard is daardoor heel anders. Het beeld wat je ziet, lijkt daardoor hetzelfde, alleen wordt het anders bereikt. De kunst is om te zien of dat wat je ziet met het juiste lichaamsgebruik van het paard wordt bereikt...... Er is veel "fake" en die wordt je vaak geleerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:48

oke, duidelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:44

Heel duidelijk. En ook een antwoord op mijn vraag Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:57

runningkawa schreef:
Zo ben ik idd met zanda ook bezig geweest met eerst leren halthouden aan de hand.
Daarna met zadel opleggen ook stilstaan en wachten..geen gedraai.
E met zadelmak maken merkte je dan idd dat opstijgen ineens ook de link met stil blijven staan goed gemaakt werd Lachen

consequente voorbereiding maakt het later zoveel makkelijker Lachen

Zo heb ik de OO Seven merrie van de zomer leren halt houden naast een krukje.
Toen ik met haar begon, was stilstaan een regelrechte ramp. Op een gegeven moment kon het wel aan de hand, maar als je dan dacht aan opstappen was het weer een racepartij Scheve mond
(okee, ik had geen blanco start met haar)
Het halthouden naast het krukje werkte beter dan gedacht. Toen ik eenmaal aan het rijden was, moest echt het krukje uit de baan, anders ging ze telkens stil staan als we langs het krukje reden Clown

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:36

anneliesdj schreef:
Maar wanneer staat een paard nu wel of niet goed? En hoe zie je dat als je ernaast staat met je rug richting zijn achterste gekeerd?

Ik kan me daar zelf ook erg aan ergeren, ik merk dat mijn arabier een sterke voorkeur heeft voor wijduit staan en zijn rug laten 'hangen'. Erg vervelend om dat af te leren als hij er duidelijk de voorkeur aan geeft om zo te staan.

Als ik beide teugels in een hand heb en naast het paard sta, dan voel ik via mijn handen een zekere mate van spanning/ontspanning L/R, reageren van de onderkaak en nek. De spanning/ontspanning L/R geeft aan hoe het achter de nek met het paard is gesteld. Het gevoel, gecombineerd met het begrijpen, geeft indirect aan hoe het paard waarschijnlijk staat. Het is dezelfde spanning die het paard via de teugels teruggeeft via je ruiterhand als je in het zadel zit. Bij zitten in het zadel heb je echter meer gevoelsindrukken, waardoor je een beter gevoel van het staan en gaan van je paard hebt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:48

Ik heb ervaring met een paard, wat totaal niet had geleerd om halt te houden. Sterker nog, ze had geleerd, om op het moment dat ze moest halthouden, totaal overstuur te raken tot steigeren aan toe.
Ze had nog veel meer (voor mij) ongewenst gedrag aangeleerd, en ik heb via een aantal compromissen en doordat ik moest gaan nadenken over wat ik voor elkaar wilde krijgen en hóe ik dat dus voor elkaar moest gaan krijgen, een hoop recht kunnen breien.

Helemaal halthouden en stilblijven staan, bijvoorbeeld bij opstappen, zit er nog steeds niet helemaal in.
Misschien nu de tijd om daar weer meer aandacht aan te besteden..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:51

Las laatst een stuk over Weyden dat hij als jong paard al had geleerd om op een stem commando, correct vierkant te gaan staan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:57

Sall schreef:
Las laatst een stuk over Weyden dat hij als jong paard al had geleerd om op een stem commando, correct vierkant te gaan staan.

Schijnheilig Haha!

"Stell dich hin!"

Hoppa... en hij staat vierkant stil Ja Pling

Hoe hem dat is aangeleerd, zou ik nog graag eens leren van meneer Stahlecker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:59

Tik het beentje maar bij en geeft hem wat lekkers als hij vierkant staat
Na een week staat hij niet meer anders Haha!

Heb dat paarden wel eens geleerd die naar de keuring moesten Lachen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:04

Goofy44 schreef:
Dit verhaal begint feitelijk al met stappen naast je paard. Zweepje in de linkerhand, paard vasthouden aan halstertouw ter hoogte van de schouder. Paard leren op jouw passen mee te laten gaan in de beweging. Bij halthouden, halt = halt. Staat paard niet goed, met zweepje achter de rug om vlak achter de singel de buik toucheren. De buikspieren spannen aan, belonen.

Afbeelding
Ik doe zoiets met meestappen aan de hand. Dit is wel met een bit in maar hij doet het ook aan een halster of kaptoom. Hij moet altijd actief meestappen (heb ik ook met de zweep in linkerhand en buik toucheren aangeleerd) zodat hij met zijn hoofd gaat dalen en hij moet gelijk reageren als ik halthoud. Een jaar geleden liep hij altijd met zijn achterbenen ergens heel ver achter zich. Volgens mij kantelt hij zijn bekken op deze foto, dus ik denk zelf dat we goed bezig zijn in het kader van "over de rug". Hij gaat ook het bit afkauwen als hij zo meeloopt. Ik ga nu volgende keer ook extra op het halthouden letten, nu ik dit weer weet, maar ik denk dat als ze actief stappen dat het halthouden "vanzelf" goed gaat als de gehoorzaamheid er is om gelijk te stoppen als jij stopt.

Bedoel je met paard leren op jouw passen mee te gaan dat jij en je paard echt "in de pas" lopen of bedoel je gewoon de gehoorzaamheid dat ze met je meelopen als jij loopt?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:23

Die van mij heb ik geleerd dat hij met zijn voorbenen niet voorbij die van mij mag, hij loopt (bijna) altijd netjes met zijn benen naast die van mij. Ik doe vaak oefeningetjes om hem allert te houden. ik wandel naast hem ga dan ineens stil staan -> paard staat ook stil wanneer ik weer een stao voor uit zet -> paard loopt direct mee en weer naast mijn benen. Begin ik te rennen dan draaft hij direct aan en blijft weer op de zelfde hoogte van mij lopen zodra ik stil ga staan -> paard staat stil. Is dit dan ook een juiste methode? en hoe voorkom je dan dat hij gaat lopen als je ijn buik aan tikt?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:49

Martine_m schreef:
Die van mij heb ik geleerd dat hij met zijn voorbenen niet voorbij die van mij mag, hij loopt (bijna) altijd netjes met zijn benen naast die van mij. Ik doe vaak oefeningetjes om hem allert te houden. ik wandel naast hem ga dan ineens stil staan -> paard staat ook stil wanneer ik weer een stao voor uit zet -> paard loopt direct mee en weer naast mijn benen. Begin ik te rennen dan draaft hij direct aan en blijft weer op de zelfde hoogte van mij lopen zodra ik stil ga staan -> paard staat stil. Is dit dan ook een juiste methode? en hoe voorkom je dan dat hij gaat lopen als je ijn buik aan tikt?

Alles wat een paard gehoorzaam maakt en zorgt dat hij op jouw let vind ik persoonlijk "een juiste methode" zolang het natuurlijk met eerlijke middelen is.
Ik "tik" niet gelijk maar klik eerst met mijn tong. Dan weet hij actie! Als ze echt geleerd hebben dat ze nooit voor je uit mogen dan kan hij niet anders dan actiever gaan. Gaat hij voor je uit dan weer even ophouding op halstertouw/teugel. Wordt hij niet actiever dan aanraken met zweepje achter singel. Na een paar weken wist die van mij dat als ik klikte dat hij dan achter actiever moest. Nu doet hij het eigenlijk al vanzelf. Met een heel groot paard met lange passen moet je misschien zelf een redelijk marstempo aanhouden, tenzij hij al wat meer kan verzamelen. Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:00

Citaat:
Bedoel je met paard leren op jouw passen mee te gaan dat jij en je paard echt "in de pas" lopen of bedoel je gewoon de gehoorzaamheid dat ze met je meelopen als jij loopt?

"echt in de pas" stappen, gehoorzaam en aktief, niet slenteren.

Het aanraken met het zweepje achter de singel is op de plek waar ik met rijden de kuit aanleg.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:10

Goofy44 schreef:
"echt in de pas" stappen, gehoorzaam en aktief, niet slenteren.

Het aanraken met het zweepje achter de singel is op de plek waar ik met rijden de kuit aanleg.

Dat actief en niet slenteren deden we al, maar dat "echt in de pas" daar ga ik onmiddellijk aan werken. Hoe snapt hij dat het snelst?