Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:Oh het wordt hier weer echt spannend! Ik ben tegenwoordig heel actief het halhouden, achterwaatrts, en weer voorwaarts (draf of galop) aan het oefenen, vandaag met dubbele longeerlijn gedaan en bij het wegdraven zie ik dat ze zich al mooi rond maakt, echt het kantelen van het bekken. Echt gaaf om te zien
MyWishMax schreef:Het blijft intressant dit topic
Jammer genoeg kan ik voorlopig niet oefenen, Linka is kreupel linksvoor en max ligt bijna volledig in de kreukels..
jacqp schreef:Ik doe grondwerk, dus ben erg bezig met reaktie van het
paard op mijn lichaamstaal, is het dan ook aan te raden
om tijdens halthouden "de buikspieren te aktiveren dmv
zweepje"?
Citaat:Mijn paard hoeft overigens niet voorgebracht te worden
maar ben haar aan het beleren.
Qimm schreef:Op het bovenste plaatje 'zoals het hoort'. Is wel een gesloten keelgang te zien toch? Scherpe hoek. Of zie ik dat nu verkeerd?
runningkawa schreef:Zo ben ik idd met zanda ook bezig geweest met eerst leren halthouden aan de hand.
Daarna met zadel opleggen ook stilstaan en wachten..geen gedraai.
E met zadelmak maken merkte je dan idd dat opstijgen ineens ook de link met stil blijven staan goed gemaakt werd
consequente voorbereiding maakt het later zoveel makkelijker
anneliesdj schreef:Maar wanneer staat een paard nu wel of niet goed? En hoe zie je dat als je ernaast staat met je rug richting zijn achterste gekeerd?
Ik kan me daar zelf ook erg aan ergeren, ik merk dat mijn arabier een sterke voorkeur heeft voor wijduit staan en zijn rug laten 'hangen'. Erg vervelend om dat af te leren als hij er duidelijk de voorkeur aan geeft om zo te staan.
Sall schreef:Las laatst een stuk over Weyden dat hij als jong paard al had geleerd om op een stem commando, correct vierkant te gaan staan.
Goofy44 schreef:Dit verhaal begint feitelijk al met stappen naast je paard. Zweepje in de linkerhand, paard vasthouden aan halstertouw ter hoogte van de schouder. Paard leren op jouw passen mee te laten gaan in de beweging. Bij halthouden, halt = halt. Staat paard niet goed, met zweepje achter de rug om vlak achter de singel de buik toucheren. De buikspieren spannen aan, belonen.
Martine_m schreef:Die van mij heb ik geleerd dat hij met zijn voorbenen niet voorbij die van mij mag, hij loopt (bijna) altijd netjes met zijn benen naast die van mij. Ik doe vaak oefeningetjes om hem allert te houden. ik wandel naast hem ga dan ineens stil staan -> paard staat ook stil wanneer ik weer een stao voor uit zet -> paard loopt direct mee en weer naast mijn benen. Begin ik te rennen dan draaft hij direct aan en blijft weer op de zelfde hoogte van mij lopen zodra ik stil ga staan -> paard staat stil. Is dit dan ook een juiste methode? en hoe voorkom je dan dat hij gaat lopen als je ijn buik aan tikt?
Citaat:Bedoel je met paard leren op jouw passen mee te gaan dat jij en je paard echt "in de pas" lopen of bedoel je gewoon de gehoorzaamheid dat ze met je meelopen als jij loopt?
Goofy44 schreef:"echt in de pas" stappen, gehoorzaam en aktief, niet slenteren.
Het aanraken met het zweepje achter de singel is op de plek waar ik met rijden de kuit aanleg.