Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Babootje schreef:DarkoFoitzik schreef:een paard kan biomechanisch niet over de rug lopen als het achter de teugel is. dus het bewust rijden achter de teugel is verkeerd. dat een paard een keer erachter gaat tijdens het rijden, dat kan. het paard geeft op die manier het werk nog niet aan te kunnen. dit is mijn opvatting gebaseerd op argumenten zie voor mij aannemelijk zijn. ik kan voor mezelf dan ook stellen dat ik iets fout vind. afgaande op literatuur en studie, ervaring en observatie.
Behalve dat ik me afvraag of dit uberhaupt al zo is, is "achter de teugel" natuurlijk niet synoniem met "achter de LL".
knollentuin schreef:Ja dat is een mooi voorbeeld van met ruggebruik en zonder, maar dan is het weer bepalend dat als de neus achter de loodlijn is er geen ruggebruik is en dat generaliseerd.
[ [url=m/9KH4fF.png]Afbeelding[/url] ]
Wat dan hiervan?
_Marinke_ schreef:Echter kan het dus voorkomen dat je ook wel eens over de grens heen gaat, achter de loodlijn komen laat puur en alleen zien dat het op dat moment te moeilijk was voor het paard om het gevraagde bol te werken ofwel vol te houden.
pol1 schreef:[ [url=m/ubB2wA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind dit wel een mooi treffend plaatje!
Kadankovitch schreef:knollentuin schreef:Ja dat is een mooi voorbeeld van met ruggebruik en zonder, maar dan is het weer bepalend dat als de neus achter de loodlijn is er geen ruggebruik is en dat generaliseerd.
Wat dan hiervan?
Ik vind dit een mooi ontspannen beeld. En zie ik de hoek die nu bestaat tussen hals/net en het hoofd, dat is die hoek niet enger dan de hoek die deze combinatie zou maken bij een correcte oprichting.
knollentuin schreef:Ja dat is een mooi voorbeeld van met ruggebruik en zonder, maar dan is het weer bepalend dat als de neus achter de loodlijn is er geen ruggebruik is en dat generaliseerd.
Wat dan hiervan?
pol1 schreef:knollentuin schreef:Ja dat is een mooi voorbeeld van met ruggebruik en zonder, maar dan is het weer bepalend dat als de neus achter de loodlijn is er geen ruggebruik is en dat generaliseerd.
Wat dan hiervan?
Tja ik vind dit lastig.. Hoe zou het lichaamsgebruik er uit zien met het " neusje" eruit?
Ik ben erg zoekende omtrent achter/ voor de LL.. Mijn hypermobiele/ sensibele merrie is praktische niet in te stellen Iets achter de LL want ik krijg dit meteen " terug" middels kortere bewegingen ( en mijn paard is al geen bewegingswonder)..
pol1 schreef:Maar kadank: waarom zou jij een bepaald paard " liever" even iets achter de LL rijden?
Wat bewerkstellig je daarmee?
Ik zit wat dat betreft erg in de uitzoekfase..
Kadankovitch schreef:pol1 schreef:Maar kadank: waarom zou jij een bepaald paard " liever" even iets achter de LL rijden?
Wat bewerkstellig je daarmee?
Ik zit wat dat betreft erg in de uitzoekfase..
Soms kan die positie een paard een bepaalde lichamelijke , en ook geestelijke stabiliteit geven. Een duidelijke begeleiding van de ruiter; 'daar wil ik heen'. De ruiter zegt als het ware: "nee, mijn kuit betekend niet dat jij je rug moet spannen", of "nee, het inzetten van schouderbinnenwaarts betekent niet dat jij je hoofd omhoog moet brengen, of tegen de hand moet komen".
Dit zijn maar een paar voorbeelden van ontelbare mogelijkheden.
SinneJ schreef:Kadankovitch schreef:Daar raakt u een pijnlijk punt dat velen hier, om reden van vriendelijkheid , niet willen aanraken.
Deze volg ik even niet, was die als antwoord op Knollentuin over het ruggebruik bij het achter de LL komen? Misschien interessant dit even wat meer te verklaren?
SinneJ schreef:_Marinke_ schreef:Echter kan het dus voorkomen dat je ook wel eens over de grens heen gaat, achter de loodlijn komen laat puur en alleen zien dat het op dat moment te moeilijk was voor het paard om het gevraagde bol te werken ofwel vol te houden.
Maar waarop baseer je het zogezegde gegeven dat een paard enkel achter de loodlijn gaat omdat het of te moeilijk is of omdat men het daartoe dwingt? Ik ben er juist zeker van dat er gevallen zijn waarin het achter de LL gaan (en dan niet achter de teugel) een stuk moeilijker is dan voor de LL en andersom. En dat dat zélfs (en nu zeg ik iets controversieel) gebruikt kan worden om het paard in die oefening sterker te maken!
Dat hangt toch echt wel van de oefening, het stadium en het paard af. Ik kan me écht niet vinden in zo'n generalisatie.
En om mezelf in te dekken: neen ik streef niet naar een paard achter de LL. Ik ben er gewoon totaal niet mee bezig in dagelijkse trainingen.
edit: ik ben meer bezig met nageeflijkheid en dat gaat voor alles
pol1 schreef:knollentuin schreef:Ja dat is een mooi voorbeeld van met ruggebruik en zonder, maar dan is het weer bepalend dat als de neus achter de loodlijn is er geen ruggebruik is en dat generaliseerd.
Wat dan hiervan?
Tja ik vind dit lastig.. Hoe zou het lichaamsgebruik er uit zien met het " neusje" eruit?
Ik ben erg zoekende omtrent achter/ voor de LL.. Mijn hypermobiele/ sensibele merrie is praktische niet in te stellen Iets achter de LL want ik krijg dit meteen " terug" middels kortere bewegingen ( en mijn paard is al geen bewegingswonder)..
SinneJ schreef:_Marinke_ schreef:Echter kan het dus voorkomen dat je ook wel eens over de grens heen gaat, achter de loodlijn komen laat puur en alleen zien dat het op dat moment te moeilijk was voor het paard om het gevraagde bol te werken ofwel vol te houden.
Maar waarop baseer je het zogezegde gegeven dat een paard enkel achter de loodlijn gaat omdat het of te moeilijk is of omdat men het daartoe dwingt? Ik ben er juist zeker van dat er gevallen zijn waarin het achter de LL gaan (en dan niet achter de teugel) een stuk moeilijker is dan voor de LL en andersom. En dat dat zélfs (en nu zeg ik iets controversieel) gebruikt kan worden om het paard in die oefening sterker te maken!
Dat hangt toch echt wel van de oefening, het stadium en het paard af. Ik kan me écht niet vinden in zo'n generalisatie.
En om mezelf in te dekken: neen ik streef niet naar een paard achter de LL. Ik ben er gewoon totaal niet mee bezig in dagelijkse trainingen.
edit: ik ben meer bezig met nageeflijkheid en dat gaat voor alles
knollentuin schreef:Ik zie op de laatste foto's een paard dat er duidelijk voller uitziet, en er mooier aanstaat, wel mis ik ruimte in beweging en zie ik het horizontale evenwicht nog niet voor elkaar.