[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:00

_Marinke_ schreef:
Hihi, ik zit ook onder m'n steen, lees wel bij maar reageer amper (even andere dingen die voorrang hebben). ;) Maar wou op dit van jou toch even reageren:

LoveUggs schreef:
{Knip}

Mensen mogen van mij denken dat paarden je niet uittesten, niks met opzet doen, en niet expres de draak uithangen, maar dan hebben jullie Amira nog niet ontmoet! }:) Want ze test me gewoon uit. Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier, dat onwijs gaaf en lekker kan lopen, en echt voor je werkt, maar als je dit niet doet, dan is er geen land mee te bezeilen. (zo heeft ze losse beentjes, is expert in ontsnappen, weet mensen bang te maken, en is het ook nog eens een echte merrie die verschrikkelijk hengstig kan zijn!) De andere bijrijdster heeft een mep van haar gehad, en ze is er bij uitgebroken, dus wie zegt dat paarden je niet in de maling nemen? Deze maakt er misbruik van! _O-
En toch, is het zo'n schat, en ben ik blij dat ik haar mag rijden en verzorgen!

Goed, ik wou het kort houden, maar dat is me weer niet gelukt, ik hoop dat ik binnenkort snel foto's kan plaatsen van hoe we het nu doen, maar niemand haalt mn trots weg! :D *trots*

Ohjaa, en gelukkig nieuwjaar allemaal! *\o/* <3

Het grappige is dat je jezelf eigenlijk heel erg tegenspreekt, je zegt zelf; "Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier {...} en als je dat niet doet dan is er geen land mee te bezeilen"

Dus wiens 'fout'/'schuld' is het eigenlijk dat ze soms een draakje is? Die van Amira of die van jou (de ruiter)? :P

Ik blijf erbij dat paarden niet denken; "Ahh laat ik mijn mens vandaag is even flink in de maling nemen en lekker stout doen!" Een paard leeft en denkt in het nu en reageert op de prikkels die het op dat moment krijgt... Zo kan het altijd zo brave paardje zich ineens de laplazerus schrikken van wat klapperend plastic of een kat die op de bakrand springt en aan de kletter gaan en de ruiter er daarbij afwerpen.. Je kan dan boos worden en zeggen dat ie dat expres deed om jou er af te gooien, maar het was gewoon een simpele schrik reactie...

Als jij een paard met rijden de ruimte geeft om het zelf maar allemaal uit te laten zoeken zullen paarden dat ook doen, die proberen van alles tot ze de beloning krijgen dat ze het goede doen.. Zo heb je paarden die tig dingen uitproberen maar niet het goede, die worden vaak als stout bestempeld maar je hebt ook paarden die juist direct het juiste doen.. Puur op de gok.. En die worden vaak weer als lief bestempeld. Het is aan jou als ruiter om dus duidelijk te zijn in wat jij van het paard wilt, als jij duidelijk bent is het voor het paard ook helder wat er gevraagd word en zal die ook het gewenste laten zien wat jij vervolgens weer beloont. :P

Dat Amira de vorige bijrijdster een klap heeft verkocht is imo een kwestie van rangorde, Amira heeft zich op dat moment duidelijk boven die vorige bijrijdster geplaatst.. Dat is geen kwestie van misbruik maken van, of jou in de maling nemen.. Dat is een kwestie van paardentaal begrijpen... :+

Wij hebben ook heel verschillende paarden op stal, van hele lieve schatten toch echte duiveltjes. Die lieve schatten zijn vaak de wat onderdanigere types die zich vanuit eigen al sneller onder jou plaatsen en heel erg afwachten van wat jij doet.. Die echte duiveltjes zijn vaak juist weer de wat dominantere en brutale paarden, zijn ook de paarden die in een kudde vaak een hogere rang bezitten of wel proberen die te krijgen. Ze gaan de confrontatie eerder met je aan om te kijken of ze zich boven je kunnen plaatsen. Ben jij dan niet duidelijk in dat je dat gewoon niet pikt ja dan heb je een probleem en gaat het van kwaad tot erger..

Nee, ik blijf erbij paarden nemen ons niet in de maling en denken ook echt niet; "Goh ik zal jou dag eens even verpesten!"

Wel nemen ze erg ons eigen gevoel over, zijn wij angstig en gespannen zie je dat terug in het paard. Ben je onrustig, zie je dat terug.. Maar ben je relaxed en ontspannen zie je dat ook weer terug.

Hmm zo had ik het nog nooit bekeken :=
En zo klinkt het ook vrij logisch haha..
Meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen! :o

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:07

@veulen84
Ik ga het is proberen :)

Wat ik zie op de draf plaatjes is dat het tweede paard duidelijk meer kan bewegen :+

En even sirieus:
Op de eerste foto zie ik een paar dat op de voorhand valt en zijn achterbeen niet goed onderbrengt.
Op de tweede foto zie je duidelijk verschil, het paard draagt meer en brengt zijn achterhand er goed onder.

Ben benieuwd of ik het een beetje goed heb gezien!

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:14

Maar die plaatjes zijn toch ook volledig een ander moment? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:26

Je moet het zo zien, een paard wat verzameld brengt het achterbeen verder onder maar wordt aan de voorkant tegen gehouden, oftewel gesloten. Daardoor wordt de beweging kleiner en aangezien de impuls groter is zal de beweging toch ergens zijn uitweg moeten vinden, dus ipv vlak en lang wordt een paard kort en opwaarts. Dat kan alleen als een paard de rug durft los te laten, want deze moet de beweging als het ware wegveren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:57

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:11

Wauw wat een toffe site. Die filmpjes ga ik echt allemaal kijken. Bedankt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:21

Geen dank! Vind ze erg leuk om naar te kijken, ze brengen het altijd wel op een goede manier!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:08

xAnnouk schreef:
@veulen84
Ik ga het is proberen :)

Wat ik zie op de draf plaatjes is dat het tweede paard duidelijk meer kan bewegen :+

En even sirieus:
Op de eerste foto zie ik een paar dat op de voorhand valt en zijn achterbeen niet goed onderbrengt.
Op de tweede foto zie je duidelijk verschil, het paard draagt meer en brengt zijn achterhand er goed onder.

Ben benieuwd of ik het een beetje goed heb gezien!

Maar waar zie je dat aan?

_Michelleee schreef:
Maar die plaatjes zijn toch ook volledig een ander moment? :)

Goed opgemerkt. Maar hoe wil jij zien dat een paard z'n achterbeen meer inbuigt en en meer ruimte creëert in de beweging als deze benen gestrekt op de grond staan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:15

Op het eerste plaatje zie je dat het paard optisch gezien als een boor de grond inloopt, de beweging is richting de grond. De beweging naar voren is kleiner (dat kan ook niet anders, het moet snel een been op de grond zetten omdat het anders op z'n snufferd valt) en die naar achteren groter (hij zwaait langer uit naar achteren). Dit zie je ook bij een paard in beweging die op de voorhand loopt, het achterbeen zwaait vaak nog voorbij de staart uit. Ze lopen van de achterbenen af... Wanneer een paard goed kan verzamelen en tot dragen komt, door de begrenzing aan de voorkant dus als het ware in elkaar schuift zie je dat het paard optisch gezien juist van de grond komt, een berg op klimt als het ware. Ook de beweging naar voren word groter, het voorbeen gaat duidelijk verder naar voren en het achterbeen treed beter onder de massa naar voren toe. De beweging naar achter is juist weer kleiner en je zal in dit stadium ook niet het achterbeen voorbij de staart zien uitzwaaien.

En het is ook leuk om te zien hoe de halshouding hierin mee veranderd overigens... :P
Veulen is het overigens ook niet zo dat een paard dat nog op de voorhand loopt sowieso eigenlijk alleen maar strekt? Je hebt wel het moment in draf dat ze buigen in de benen, maar dit is zo minimaal...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:57

Bedankt voor je uitleg veulen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:57

even vraagje dan... als achterbeen meer ondertreed... zie je dat dan ook terug in de hoefafdruk... dus een paard wat met achterhoef over de inprint van de voorvoet gaat... heeft die dan ook sterkere achterhand en is die dan meer dragend of heeft dat ergens anders mee te maken? moest daaraan denken toen ik Marinke's stuk las en toen weer de plaatjes bekeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:10

Evelijn schreef:
even vraagje dan... als achterbeen meer ondertreed... zie je dat dan ook terug in de hoefafdruk... dus een paard wat met achterhoef over de inprint van de voorvoet gaat... heeft die dan ook sterkere achterhand en is die dan meer dragend of heeft dat ergens anders mee te maken? moest daaraan denken toen ik Marinke's stuk las en toen weer de plaatjes bekeek.

volgens mij wil dat niet zo zeer zeggen dat de achterhad sterken is, maar als het paard met de Achterhoef over de inprint van de voorhoef gaat kan je volgens mij wel zeggen dat het paard goed met z'n achterhand onder z'n lijf loopt en dus mooi dragend is.
als dit niet klopt verbeter iemand me dan haha O:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:46

Goede vraag! :)

Mij is ook altijd verteld dat het goed is als een paard zijn achterhoef over de inprint van de voorhoef heen stapt. Dat dan inderdaad de achterhand er goed onder is en hij die goed gebruikt....

Echter, ik heb een apart paard, hij heeft me al zoveel 'tegenstellingen' laten zien en heb al zoveel van hem geleerd, vooral het verder-kijken-dan-je-neus-lang-is en niet achter de kudde aan te hollen maar ook zelf denken en kijken. :+

Mijn paard heeft erg ruime gangen, maar is behoorlijk stuwend met een ietwat starre (holle) rug. Van correct achterhand gebruik kun je dus eigenlijk niet spreken. Wel KAN die heel mooi van achter vertrekken wat mogelijkheden geeft en waardoor ik denk dat ie zeker wel wat in petto heeft, maar liep zeker in het begin toch best op de voorhand, begint nu eindelijk minder te worden.

Zijn gangen zijn ruim waardoor die al snel overstapt en het LIJKT alsof hij goed loopt en zijn achterhand er al behoorlijk bij is, terwijl dit dus eigenlijk helemaal niet zo is en hij eigenlijk juist van de achterhand af komt. Ik heb vaak in het begin te horen gekregen hoe mooi en goed hij wel niet loopt, en dat hij al zo ruim overstapt. Kreeg al alsmaar complimentjes over, maar echt goed aan het werk was hij nog lang niet. Mijn instructrice toen der tijd heeft dat overigens nooit tegen me gezegd, wel dat hij fijn takt matig blijft lopen maar moest van haar behoorlijk aan de bak met hem om hem een stuk actiever van achter te krijgen.

Over het algemeen is het vaak wel goed en gebeurd dit ook wanneer achter inderdaad goed onder de massa treed. Maar vergeet niet het totaal plaatje uit het oog te verliezen, hoe loopt ie verder?

Er zijn zoveel dingen die je afzonderlijk van elkaar kan bekijken, maar eigenlijk kun je ze niet als afzonderlijk zien. Het één heeft weer gevolgen voor het ander. Ik vind het lastig om ze allemaal punt voor punt op te noemen, zo ver ben ik zelf ook nog lang niet (moet nog erg veel leren). Maar weet dat er hier in het topic mensen zijn die dit heel mooi kunnen uitleggen en hoop ook dat we die uitleg gaan krijgen. Ik leer namelijk ook héél graag bij! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:07

_Marinke_ schreef:
En het is ook leuk om te zien hoe de halshouding hierin mee veranderd overigens... :P
Veulen is het overigens ook niet zo dat een paard dat nog op de voorhand loopt sowieso eigenlijk alleen maar strekt? Je hebt wel het moment in draf dat ze buigen in de benen, maar dit is zo minimaal...

Goed hoor Marinke. Leuk ook dat je de staart noemt. Bij paarden met een rugblokkade/stijve rug/extreme stuwers zie je vaak dat de staart klem komt tussen de achterbenen. Een staart hoort in draf ontspannen van de ene hak naar de andere hak te golven.

Het is niet zo zeer dat paarden die op de voorhand lopen hun achterbeen stijf houden. Gewoon elk paard dat niet draagt doet dat. Sommige modellen paard (denk eens aan een lange kwpn'er) zijn nogal recht van zichzelf, ze lopen dan niet op de voorhand. Maar dragen ook niet. Buigen is dragen, stuwen of slepen is stijve benen. En ja meestal zie je bijna geen buiging. Als je recht achter zo'n paard gaat staan zie je vaak dat ze hun achterbenen (1 of beide) bij elke pas buiten de kaders van hun lichaam langs bewegen. Zo maken ze de ruimte om niet te hoeven buigen.
(Niet te verwarren met maaien, daar komt meestal veel buiging of draaiing bij kijken)
Je hebt ook nog een groep paarden die niet buigt in hun heupen of daalt in de bekken. Ze trekken dan vaak nog wel hun hakken in buiging. Maar dan richting hun staart.

Evelijn schreef:

Lijkt logisch dat dat zou zijn he. Maar bedenk je dat in de zuiverheid van beweging in draf een been nooit over de imprint van de voorbeen heen kan. Dat zou betekenen dat de takt niet goed is. Jonge paarden die nog niet in balans zijn (soms zelfs veulens) zie je dit vaak doen. Hun achterbeen en voorbeen lopen nog niet de zelfde passen. Ze hebben weinig balans, dus ze gebruiken het vaak om meer in evenwicht te zijn. Oudere paarden willen het ook wel doen, maar dan is er vaak wel ergens iets mis.
Kijk maar eens naar dit jonge paard: http://www.youtube.com/watch?v=AjAdE35hJ-g Kun je zeggen dat dit paard in evenwicht is?

Vaak zat hoor ik mensen zeggen: "oh kijk die is ruim, die tikt zichzelf aan". Dan slaan de voor- en achterhoef tegen elkaar. Echter is het vaker zo dat het paard dan wel veel ruimte in de beweging heeft. Maar het kan wel zo zijn dat z'n ene achterbeen dan nog in keulen staat en hij die gebruikt om over het voorbeen heen te stuwen. Hierdoor komen deze dichter bij de achterbenen te staan en slaan ze soms tegen elkaar aan. (Overigens is het bijna net zo erg om in uitgestrekte draf dat te horen.)
Daarom zijn de 3hoekjes op de 1ste tekening ook zo interessant. Bij een echt stuwend paard zijn de 3hoeken met de cijfers 2 en 4 groter dan de 3hoeken met de cijfers 1 en 3.

Bij echte verzameling komen de voorbenen ook verder naar voren en komen de benen echt niet meer tegen elkaar. Maar dat is voor de meeste heel wat stappen te ver (nog). Maar daarvoor kun je bijna elke grand prix proef eens bekijken.

Overigens zijn er nog 3 belangrijke houdingen die benen tegen elkaar laten tikken (er zijn er nog wel meer, maar 3 noem ik er). Eerste is een paard die 'vals' draagt. Zo'n paard draagt z'n hoofd en hals te hoog. Hij zakt niet in de achterhand en de rug is meestal gewoon recht. Het achterbeen krijgt veel ruimte om er onder te schuiven. Als je goed gaat kijken klopt het plaatje dan net niet helemaal. Te hoge halshouding wordt soms expres gedaan, maar denk ook eens aan paarden die sterrenkijken...
Nog een reden is een paard die te diep loopt. Die lopen vaak rond in de hals, maar menig van deze dieplopers bolt z'n rugdelen wat raar. Soms zie je dat ze achter het zadel rond worden of er gaat wat mis rond de heupen. Door dat hoepeltjes effect blijft er ook veel ruimte over om tegen elkaar te slaan.
En als laatste 'bouwfouten'. Paarden die overbouwdt zijn, een lang been hebben of een lange rug. Het kan allemaal tikken veroorzaken.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:00

Bedank bokkers dat jullie mij leren zien! :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:21

Rijden vandaag VOELDE weer heerlijk... :) Morgen gaat er eindelijk een fotografe foto's maken.
Dan kan ik eindelijk zelf zien hoe ze loopt, want ik vind dat ze super goed voelt, maar vroeger dacht ik dat ook en dan kreeg ik opmerking dat ze kaak vast hield. Dus ik ben nu hééél erg benieuwd.

Nu vraag ik mij af... Ik galoppeer nu niet. En ik wil liever dat ze eerst goed in stap en draf gaat lopen, ontspannen en nagefelijk voor ik er aan begin. En wil dan de galop eerst gaan oefenen aan longe.
Of denken jullie dat beter is dat ik telkens als ik rij, de galop even meepik?

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:06

Even ter vergelijking.. De eerste foto is van een hele tijd terug en de tweede van vandaag.

Afbeelding
Wat ik zie op deze foto is dat ik mijn benen optrek en zit ik scheef omdat ik mijn binnenhand vastzet en daardoor erg streng word met mijn binnenhand. Ook vind ik het paard niet actief.

Afbeelding
Op deze foto vind ik mijn handen mooier gelijk en mijn benen probeer ik langer te houden (ookal leg ik ze wel een beetje naar achteren) en zit ik netter rechtop. (ik zit alleen niet helemaal netjes op mijn billen). Verder vind ik het paard actiever ogen als op de eerste foto.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, hou het svp vriendelijk! :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:00

_Michelleee schreef:
Rijden vandaag VOELDE weer heerlijk... :) Morgen gaat er eindelijk een fotografe foto's maken.
Dan kan ik eindelijk zelf zien hoe ze loopt, want ik vind dat ze super goed voelt, maar vroeger dacht ik dat ook en dan kreeg ik opmerking dat ze kaak vast hield. Dus ik ben nu hééél erg benieuwd.

Nu vraag ik mij af... Ik galoppeer nu niet. En ik wil liever dat ze eerst goed in stap en draf gaat lopen, ontspannen en nagefelijk voor ik er aan begin. En wil dan de galop eerst gaan oefenen aan longe.
Of denken jullie dat beter is dat ik telkens als ik rij, de galop even meepik?

Hangt ervan af: Galopeert je paard goed? Vind ie het leuk, of is het eerder een een stress moment?

Reden dat ik het vraag: Ik rijd dus een pony, en die was super scheef. Hij kon ook niet meer (rechts) galoperen. Hij vond het opzich wel leuk. Ik heb dus ongeveer een jaar gewoon níet gegalopeerd. We reden dan ook nog niet echt serieus (wilde eerst andere dingen uitsluiten, dus zadel is ook nagekeken en passend gemaakt) Toen ik met les begon op andere locatie (ivm fijne/grote rijbak) had ik eindelijk de ruimte. Toen zijn we ook serieus gaan rijden, en gingen we met sprongen vooruit. Toen heb ik de galop weer eens gedaan, en links galopeerde hij vlak en hard, maar goede galop. Rechts sprong ie verkeerd of overkruist. Maar we zagen dat ie het wél leuk vond, dus dat was heel mooi. (sommige paarden worden er dus alleen erg nerveus en druk van, vooral omdat het dus niet lukt) Na een paar lessen, en veel zelf oefenen (ook aan de longe trouwens) werd ponylief echt veel losser. Ik heb de galop er weer bij gepakt, en hij sprong eerst overkruist aan, om vervolgens (na hem juist dóór te laten galoperen tikje binnenbeen) over te springen in de goede galop!

Dus ik was juist erg blij dat we zolang hebben gewacht, nu is hij eraan toe, en gaan we echt met sprongen vooruit.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:18

Zij lijkt mij erg nerveus bij de galop, en gaat heel hard!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:21

Hoi iedereen,
Sorry dat ik zo binnen kom vallen,
Toen deel 1 net geopend was, praatte ik hier nog veel mee,
Maar ivm de mega snelheid dat dit topic loopt en mijn drukte op school, volgde ik dit topic niet meer.
Tot ik vandaag een topic opende
[RT-D] rug gebruik
En een lieve bokker mij weer door verwees naar dit topic.

Als ik tijd had, had ik alle 5 de topics door gelezen, opzoek naar antwoord op mijn vraag,
Maar helaas heb ik dat niet.

Ik hoop dat hier iemand is die zin heeft een kijken te nemen in mijn topic en even tijd wil steken in mijn vragen
Ook al is het maar een korte uitleg.

Ik beloof dat ik weer zal volgen want dit is zo reuze interessant.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:23

Wellicht handig als je kort je vraag omschrijft. Hoeven we niet allemaal door te klikken en je topic door te lezen :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:27

Dit is volgens mij de hoofdvraag die ik uit het topic haal, als het niet klopt corrigeer of vul mij aan! ;)

-Ik zou heel graag leren, hoe je kan ZIEN wanneer je paard de juiste spieren aanspant en ontspant.-

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:29

*kruipt uit meeleesmodus*

Als ik het goed begrijp wil je leren hoe je beter kan zien welke spieren je paard gebruikt, waarom, wat hier goed of juist fout aan is en hoe je dat kan verbeteren?

Ik lees nu dit hele topic al mee, en wat ik veel doe is de foto's waar op gereageerd word eerst zelf bedenken wat ik zie, wat dit betekend, hoe dit komt, hoe dit kan verbeteren etc. en dan kijken wat anderen hebben gezegd en of dit overeen komt.. Zo merk ik nu dat ik steeds meer dingen ga zien, en ook bij mijn eigen paard hier steeds beter op kan letten. Ook doe ik wel eens een foto eruit pikken, en gewoon lijntjes trekken met paint/photoshop (steilheid van lijnen vergelijken, houding van ruiter, etc...)

Zo, nu kruip ik weer terug in meeleesmodus... :D

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:29

Ik heb wat meer vragen,

Hoe zie je, dat je paard zijn rug gebruikt (Bijvoorbeeld aan de longe)
Zie je juist alle spieren aanspannen, of moet het zo stil mogelijk ogen.

En de buikspieren, wanneer spant een paard zijn buikspieren op de juiste manier aan

Even grof gezegd, hoe krijg je je paard als 'spierbundel'
Wat is een goede manier om de juiste spieren te trainen,

even ter informatie, Ik heb les.

Ik heb ook topics gelezen dat VD een goede oefening is, mits goed uitgevoerd,
Alleen heb ik een echte merrie die daar absoluut geen geduld voor heeft en ontzettend boos wordt als iets haar te lang duurt.

Edit:
Donnar: Het is inderdaad de Hoofdvraag!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:30

ArGieVai : Ja precies!
Ik heb dit in deel 1 ook gedaan, maar ik moet echt weer opgang komen en hoop dat jullie mij opgang willen helpen.