_Marinke_ schreef:Hihi, ik zit ook onder m'n steen, lees wel bij maar reageer amper (even andere dingen die voorrang hebben).Maar wou op dit van jou toch even reageren:
LoveUggs schreef:{Knip}
Mensen mogen van mij denken dat paarden je niet uittesten, niks met opzet doen, en niet expres de draak uithangen, maar dan hebben jullie Amira nog niet ontmoet!Want ze test me gewoon uit. Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier, dat onwijs gaaf en lekker kan lopen, en echt voor je werkt, maar als je dit niet doet, dan is er geen land mee te bezeilen. (zo heeft ze losse beentjes, is expert in ontsnappen, weet mensen bang te maken, en is het ook nog eens een echte merrie die verschrikkelijk hengstig kan zijn!) De andere bijrijdster heeft een mep van haar gehad, en ze is er bij uitgebroken, dus wie zegt dat paarden je niet in de maling nemen? Deze maakt er misbruik van!
![]()
En toch, is het zo'n schat, en ben ik blij dat ik haar mag rijden en verzorgen!
Goed, ik wou het kort houden, maar dat is me weer niet gelukt, ik hoop dat ik binnenkort snel foto's kan plaatsen van hoe we het nu doen, maar niemand haalt mn trots weg!*trots*
Ohjaa, en gelukkig nieuwjaar allemaal!![]()
Het grappige is dat je jezelf eigenlijk heel erg tegenspreekt, je zegt zelf; "Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier {...} en als je dat niet doet dan is er geen land mee te bezeilen"
Dus wiens 'fout'/'schuld' is het eigenlijk dat ze soms een draakje is? Die van Amira of die van jou (de ruiter)?
Ik blijf erbij dat paarden niet denken; "Ahh laat ik mijn mens vandaag is even flink in de maling nemen en lekker stout doen!" Een paard leeft en denkt in het nu en reageert op de prikkels die het op dat moment krijgt... Zo kan het altijd zo brave paardje zich ineens de laplazerus schrikken van wat klapperend plastic of een kat die op de bakrand springt en aan de kletter gaan en de ruiter er daarbij afwerpen.. Je kan dan boos worden en zeggen dat ie dat expres deed om jou er af te gooien, maar het was gewoon een simpele schrik reactie...
Als jij een paard met rijden de ruimte geeft om het zelf maar allemaal uit te laten zoeken zullen paarden dat ook doen, die proberen van alles tot ze de beloning krijgen dat ze het goede doen.. Zo heb je paarden die tig dingen uitproberen maar niet het goede, die worden vaak als stout bestempeld maar je hebt ook paarden die juist direct het juiste doen.. Puur op de gok.. En die worden vaak weer als lief bestempeld. Het is aan jou als ruiter om dus duidelijk te zijn in wat jij van het paard wilt, als jij duidelijk bent is het voor het paard ook helder wat er gevraagd word en zal die ook het gewenste laten zien wat jij vervolgens weer beloont.
Dat Amira de vorige bijrijdster een klap heeft verkocht is imo een kwestie van rangorde, Amira heeft zich op dat moment duidelijk boven die vorige bijrijdster geplaatst.. Dat is geen kwestie van misbruik maken van, of jou in de maling nemen.. Dat is een kwestie van paardentaal begrijpen...
Wij hebben ook heel verschillende paarden op stal, van hele lieve schatten toch echte duiveltjes. Die lieve schatten zijn vaak de wat onderdanigere types die zich vanuit eigen al sneller onder jou plaatsen en heel erg afwachten van wat jij doet.. Die echte duiveltjes zijn vaak juist weer de wat dominantere en brutale paarden, zijn ook de paarden die in een kudde vaak een hogere rang bezitten of wel proberen die te krijgen. Ze gaan de confrontatie eerder met je aan om te kijken of ze zich boven je kunnen plaatsen. Ben jij dan niet duidelijk in dat je dat gewoon niet pikt ja dan heb je een probleem en gaat het van kwaad tot erger..
Nee, ik blijf erbij paarden nemen ons niet in de maling en denken ook echt niet; "Goh ik zal jou dag eens even verpesten!"
Wel nemen ze erg ons eigen gevoel over, zijn wij angstig en gespannen zie je dat terug in het paard. Ben je onrustig, zie je dat terug.. Maar ben je relaxed en ontspannen zie je dat ook weer terug.
Hmm zo had ik het nog nooit bekeken

En zo klinkt het ook vrij logisch haha..
Meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen!