Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:46

setteke schreef:
Valegro is wel een Happy Athlete :D , of is hij dat nu ook al niet meer?

Zover een paard in een proef op topniveau dat kan zijn, denk ik van wel.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:48

setteke

setteke schreef:
vur schreef:
O ja, en ik vind het wel positief als de stangteugel loshangt. Maar ik heb hier ook wel eens commentaar over gehad. Hij moest van de jury toen toch echt aangenomen zijn.

Dat schreef ik ook een paar bladzijdes terug. Is dat een ongeschreven wet? Of staat het ergens in de reglementen?

Hier ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

setteke schreef:
Valegro is wel een Happy Athlete :D , of is hij dat nu ook al niet meer?

Ja, dat geloof ik zeker wel. :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:50

burl schreef:
[ Afbeelding ]

Hier zie je wat ik bedoel met te weinig bergop gereden en nek niet het hoogste punt. Valegro heeft een valse knik in de hals.
Paarden met zo'n knik worden vaak thuis met de slofteugel getraint. Ik weet niet of het zo ook met Charlotte is maar wat wij van de meeste dressuurruiters te zien krijgen zijn beelden die een positief beeld geven. Thuis wordt er vaak met hulpmiddelen zoals de slof en in de schoenen getraint. En daar worden nu juist vaak geen opnames van gemaakt. :+
Ik weet wat er thuis bij veel dressuurtoppers in de trainingen gebeurd.

Hmmm, ik weet niet wat ik hier nou weer van moet denken. Denk je nu werkelijk dat daar met slof wordt getraind? Ik geloof dat niet. Er zijn ook topstallen waar niet of zeer zelden met slof wordt getraind. Echt waar. Om dit te stellen op basis van 1 foto in de uitgestrekte draf vind ik nogal een boute bewering. Er zijn vast zat plaatjes van haar te schieten waaruit wel een opwaarts beeld met neus aan de loodlijn blijkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:52

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:53

vur schreef:
Hmmm, ik weet niet wat ik hier nou weer van moet denken. Denk je nu werkelijk dat daar met slof wordt getraind? Ik geloof dat niet. Er zijn ook topstallen waar niet of zeer zelden met slof wordt getraind. Echt waar. Om dit te stellen op basis van 1 foto in de uitgestrekte draf vind ik nogal een boute bewering. Er zijn vast zat plaatjes van haar te schieten waaruit wel een opwaarts beeld met neus aan de loodlijn blijkt.

Ik weet het werkelijk niet Vur. Het zou kunnen maar dat kan ik niet hard maken. Dus, geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:55

Afbeelding

Neusje is eruit, voldoende impuls en een happy athlete. :D _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:56

Je valt in herhaling burl :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:57

Gini schreef:
Je valt in herhaling burl :D

:o Jullie gaan ook zo snel. 8)7

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:05

Geweldig zeg die foto van Valegro. Die houden we erin. _/-\o_

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:15

burl schreef:
Ik vind dit in ieder geval een erg mooi filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=cnWqPpoTV_I

Wat is dat nou toch bij mij met die filmpjes die jij plaatst. Nu kloppen de verhoudingen niet de andere kant op. Deze zie ik juist weer met veel te lange paarden en veel te kleine mensen. 8)7
Het zal wel weer aan een foute trainingsmethode liggen, van links naar rechts ipv van achter naar voren denk ik, of met een slof gefilmd of zo. :+

Ja die foto van Valegro moeten we erin houden. Het was ook geweldig bij die prijsuitreiking van het landenteam. De Britten kenden de gang van zaken niet (hebben nog niet zo vaak gewonnen ;) ) en toen zaten zij al op hun paard toen de rest nog stond te grijnzen naar de fotografen. Met als gevolg dat sommige concurrenten (lees Nederlanders) niet meer op hun paard durfden te stappen en de Britse pers een foto van het Nederlandse dressuurteam plaatste als gouden medaillewinnaars :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:05

Ik weet haast 100% zeker dat er bij C.H. op stal níet, dus ook niet door Charlotte, met slof gereden wordt.
Dus laten we aub die fabel gauw de wereld uithelpen.
De procenten van Charlotte vond ik ook te hoog.
De jury was daar echter heel duidelijk in: zij móest boven Adelinde eindigen en aangezien A. al hoog zat met haar punten kwam Ch. daar overheen.

Professor, ik begrijp uw frustratie heel goed.
U heeft een heel degelijke opleiding gehad van heel goede leermeesters en heeft daarbij het juiste vakjargon geleerd en heeft altijd de goede voorbeelden gehad. Zo krijg je het nog maar weinig geleerd tegenwoordig.
Echter, dat geluk heeft niet iedereen, juist tegenwoordig niet.
Aan de voorbeelden van nu klampen wij ons vast.
Die voorbeelden heeft iedereen kunnen vergelijken met elkaar afgelopen zomer op de OS.
Men ziet de verschillen tussen bijv. de Nederlandse equipe en de Duitse en de Engelse equipe, die niet zoveel van elkaar schijnen te verschillen.
De grootste verschillen ziet men in de gedwongenheid en de ongedwongenheid, resp. de Ned. en aan de andere kant de Duitsers en de Engelsen. Bij hen ziet alles er harmonieuzer uit.

Duitsland heeft een jong, fris team laten zien, bij wie zichtbaar was dat zij weer volgens de oude leer gaan rijden, net als ú ooit, maar met de kwaliteit van paarden van nu.
Ook bij hen gebeurde het met een regelmaat dat de één of de ander wel eens te diep kwam in de proef, iig achter de loodlijn, terwijl wij weten en kunnen zien aan de combinaties dat zij níet zo trainen.

Engeland en Ierland hebben, historisch gezien, geen traditie van dressuur. Wel van jachten rijden, military, springen.
Al jaren realiseert men zich dat daar een gat ligt vwb dressuur.
Om díe reden komen er vele Duitse trainers die kanten op, zowel in Ierland als in Engeland, om de klassieke leer te "verkondigen". Een nieuw fenomeen daar.
Mensen als Balkenhol, Rudolf Zeilinger, Conrad Schumacher, Ferdi Eilburg, Gisela Holstein enz. enz. leiden ruiters op in de leer van de Klassieke Dressuur.
En zeker, Carl H. zelf heeft ook willen "proeven" van de achtergrond van onze dressuurkoningin, want waar komen immers al die successen anders vandaan?
Als je zijn Masterclasses veelvuldig volgt, van Carl H., kom je er al snel achter dat het toch niet zijn cup-of-tea is. Geen Rollkur voor hem, maar wel LDR zoals LDR bedoeld is: Voorwaarts neerwaarts net even wat dieper, maar met lengte in de hals., tijdens het loswerken.

Ik weet wel dat u dat niet zo geleerd heeft.
Maar verder zien we (ik ben er met regelmaat) dat men beetje bij beetje de vruchten gaat plukken van wat de Duitse klassieke trainers daar bewerkstelligen in die landen die helemaal niets met dressuur hadden. Hetzelfde gebeurt momenteel in de USA.
Niet die strakke leer zoals u het heeft geleerd misschien (en ook ik heb mazzel gehad), maar wel zien we dat hier eerlijk paardrijden, van achteren naar voren, de opleidingsweg van paard en ruiter wordt .
Dat dat nog lang niet perfect is, kan ook niet anders, maar de eerste steen is gelegd.
Zouden we dan niet juist datgene moeten aanmoedigen waarvan we het hier in Nederland uit onze handen hebben laten glippen met de komst van Sjef Janssen, in plaats van het afkraken?

Blijf gewoon het juiste vakjargon gebruiken en mensen zullen het gaan herkennen, in plaats van te gaan strijden daarover. Dat heeft m.i. geen zin, ook al ben ik het met u eens.
Het belang van het gebruik van de juiste terminologie is niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-01-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:16

Hermelientje schreef:
Wat is dat nou toch bij mij met die filmpjes die jij plaatst. Nu kloppen de verhoudingen niet de andere kant op. Deze zie ik juist weer met veel te lange paarden en veel te kleine mensen. 8)7

Geen idee :roll:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:19

xmarliez schreef:
Ailill, commentaar geven op mensen die weer commentaar op een ander hebben en dat niet vinden kunnen. Jeetje je zegt dat je ballen hebt, nou bar weinig van te merken want een echte vent lost zijn problemen met een ander met die persoon op. En als je geen pb's wilt ontvangen, meld het aan een mod en doe niet moeilijk.
Bahbah, je loopt constant te mauwen over het commentaar wat hier gegeven wordt en zelf doe je precies hetzelfde alleen dat 100 keer zo kinderachtig.

Niemand bepaald hier of het exit iemand is ja of nee, jullie zijn net als iedereen forum gebruikers een geen beheerders of wat dan ook dus gedraag je ook zo.

Ho ho. . . ik blijf inderdaad steeds zeggen dat de sfeer af en toe niet tof is, dat er opmerkingen geplaatst worden die gewoon not done zijn. Als ik me daar aan stoor mag ik dat melden, en dat doe ik ook. Juist prof was een van de hoofdredenen waarom ik steeds die reactie's bleef plaatsen, en dan komt uitgerekend prof met zo'n opmerking als persoonlijk worden en bla bla bla.

Ik spreek hem daar op aan en krijg vervolgens een ontzettend a-sociale pb van hem, die alle grenzen te buiten gaat. Dat noem ik laag en kinderachtig. Ik wil het via dit topic bespreken omdat hij duidelijk meer gezichten heeft.

Dan kan jij van mening zijn dat ik geen ballen heb, da's je goed recht. Ik denk daar anders over. Dat jij dan ook een oordeel over mij hebt zegt meer over jou dan over mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:23

setteke schreef:
Beetje vreemd om aan te nemen dat Charlotte waarschijnlijk thuis met een slofteugel traint. Dat weten we helemaal niet, dus insinueren is misschien niet zo handig. Straks gaat die roddel rond op Bokt. Er zijn wel meer paarden die achter de loodlijn gaan en nooit met slof getraind worden.

Ik kan jou met 100% zekerheid garanderen dat zowel Carl als Charlotte NOOIT met een slofteugel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:23

Ailill schreef:
setteke schreef:
Beetje vreemd om aan te nemen dat Charlotte waarschijnlijk thuis met een slofteugel traint. Dat weten we helemaal niet, dus insinueren is misschien niet zo handig. Straks gaat die roddel rond op Bokt. Er zijn wel meer paarden die achter de loodlijn gaan en nooit met slof getraind worden.

Ik kan jou met 100% zekerheid garanderen dat zowel Carl als Charlotte NOOIT met een slofteugel rijden.

Fijn om te horen. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:47

Ailill schreef:
xmarliez schreef:
Ailill, commentaar geven op mensen die weer commentaar op een ander hebben en dat niet vinden kunnen. Jeetje je zegt dat je ballen hebt, nou bar weinig van te merken want een echte vent lost zijn problemen met een ander met die persoon op. En als je geen pb's wilt ontvangen, meld het aan een mod en doe niet moeilijk.
Bahbah, je loopt constant te mauwen over het commentaar wat hier gegeven wordt en zelf doe je precies hetzelfde alleen dat 100 keer zo kinderachtig.

Niemand bepaald hier of het exit iemand is ja of nee, jullie zijn net als iedereen forum gebruikers een geen beheerders of wat dan ook dus gedraag je ook zo.

Ho ho. . . ik blijf inderdaad steeds zeggen dat de sfeer af en toe niet tof is, dat er opmerkingen geplaatst worden die gewoon not done zijn. Als ik me daar aan stoor mag ik dat melden, en dat doe ik ook. Juist prof was een van de hoofdredenen waarom ik steeds die reactie's bleef plaatsen, en dan komt uitgerekend prof met zo'n opmerking als persoonlijk worden en bla bla bla.

Ik spreek hem daar op aan en krijg vervolgens een ontzettend a-sociale pb van hem, die alle grenzen te buiten gaat. Dat noem ik laag en kinderachtig. Ik wil het via dit topic bespreken omdat hij duidelijk meer gezichten heeft.

Dan kan jij van mening zijn dat ik geen ballen heb, da's je goed recht. Ik denk daar anders over. Dat jij dan ook een oordeel over mij hebt zegt meer over jou dan over mij.

goed gedaan Aillil! Laat je niet op je kop zitten en spreek uit hoe je iets ziet.
niks mis met eigen mening en ideeen.
graag zelfs!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:54

Wat ik me afvraag: het is fantastisch als men een gedegen, nee zelfs degelijke, klassieke paardrijd-opleiding heeft gehad. Maar men is in vele gevallen OOK instructeur/strice. Dat blijkt uit dit topic.

Hoe gaat men dat dan vervolgens overbrengen aan "mindere Goden" in een buitenland, die weliswaar misschien heel getalenteerd kunnen paardrijden, maar toevalllig niet de Duitse/Spaanse/Franse leer achter zich hebben. Of de Nederlandse uitdrukkingen er voor kennen. Moeten die dan maar eerst daar in de leer gaan/een Duits/ned/Spaans paardrijdboek kopen, om te begrijpen hoe men daar specifiek de uitdrukkingen en hulpen wenst te benoemen? Dat leert men toch vanzelf AL DOENDE, hoe het ene hier heet en het andere daar?

Dat is toch idioot: er zijn genoeg doorgewinterde instructeurs die over de grenzen worden uitgenodigd ZONDER perfect die landstaal te spreken: van voetbal coaches tot paardrijd-instructeurs.Moeten DIE dan eerst de taal van het land met al het sportbehorend vakjargon leren spreken alvorens daar aan de slag te kunnen?

Men kan mekaars universele paardrijdtaal toch wel begrijpen? Mijn instructeur gaat eens in de zoveel tijd ook les geven in Schotland... spreekt hij soms Schots? Of fatsoenlijk jargon in het Engels?
Het lijkt mij niet dat daar van te voren een exact landelijk bepaald soort van letterkunde voor nodig is:wat in het ene land ZUS genoemd wordt, heet in land verderop ZO. Dat leer je mettertijd wel.

Volgens mij begrijpen "paardrijders" uit verschillende landen maar ook uit geheel verschillende disciplines (bijv. Western, Ijslanders, menners) mekaar binnen de kortste keren ook wel zonder die letterneukerij.
Het doordrammen op "een enige juiste wijze van spelling of uitspraak" (ja, in dit geval de Duitse dressuur). vind ik dan ook zeer kortzichtig, te meer daar er meer dan genoeg boeken over zijn, kan men al die uitdrukkingen in terug vinden). Nee die ZIJN niet Universeel, of "dat moet ieder weten" net zo als taal NIET universeel is, want in Engeland en Amerika zijn er zelfs al verschillende uitdrukkingen voor een film: a Film of a Movie.
Ieder weet wat er mee bedoeld wordt.

Ergelijk dat mensen zich half achter dit soort "boekjes-taal" ophouden (nee, toch, had ik het over een halve ophouding?!?) ipv ook gewoon klare taal te spreken, die ook voor anders opgeleide paardrijders te begrijpen is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-01-13 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:56

nombrado schreef:
goed gedaan Aillil! Laat je niet op je kop zitten en spreek uit hoe je iets ziet.
niks mis met eigen mening en ideeen.
graag zelfs!

Dat blijf ik ook zeker doen, ik had echt respect voor prof. . . alleen al vanwege zijn leeftijd. Maar juist vanwege zijn leeftijd en gedrag is hij dat respect vandaag verloren.

Ik blijf d'r bij dat hij het gewoon in het topic had moeten melden, die weet hij anders ook te vinden. En nu zullen een aantal mensen gaan zeggen; ja maar het is niet leuk voor de rest om daar getuige van te zijn. Ben ik het helemaal mee eens.

Maar het feit dat hij koos voor een pb ipv openbaar + de berichten inhoudelijk, geven voor mij aan dat hij dondersgoed weet dat ie fout zit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:10

Kom zojuist deze quote tegen op mijn facebook:

"With straightness training, senior equines are proving that age is just a mindset."

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:11

murphy102 schreef:
Ik weet haast 100% zeker dat er bij C.H. op stal níet, dus ook niet door Charlotte, met slof gereden wordt.
Dus laten we aub die fabel gauw de wereld uithelpen.
De procenten van Charlotte vond ik ook te hoog.
De jury was daar echter heel duidelijk in: zij móest boven Adelinde eindigen en aangezien A. al hoog zat met haar punten kwam Ch. daar overheen.

Professor, ik begrijp uw frustratie heel goed.
U heeft een heel degelijke opleiding gehad van heel goede leermeesters en heeft daarbij het juiste vakjargon geleerd en heeft altijd de goede voorbeelden gehad. Zo krijg je het nog maar weinig geleerd tegenwoordig.
Echter, dat geluk heeft niet iedereen, juist tegenwoordig niet.
Aan de voorbeelden van nu klampen wij ons vast.
Die voorbeelden heeft iedereen kunnen vergelijken met elkaar afgelopen zomer op de OS.
Men ziet de verschillen tussen bijv. de Nederlandse equipe en de Duitse en de Engelse equipe, die niet zoveel van elkaar schijnen te verschillen.
De grootste verschillen ziet men in de gedwongenheid en de ongedwongenheid, resp. de Ned. en aan de andere kant de Duitsers en de Engelsen. Bij hen ziet alles er harmonieuzer uit.

Duitsland heeft een jong, fris team laten zien, bij wie zichtbaar was dat zij weer volgens de oude leer gaan rijden, net als ú ooit, maar met de kwaliteit van paarden van nu.
Ook bij hen gebeurde het met een regelmaat dat de één of de ander wel eens te diep kwam in de proef, iig achter de loodlijn, terwijl wij weten en kunnen zien aan de combinaties dat zij níet zo trainen.

Engeland en Ierland hebben, historisch gezien, geen traditie van dressuur. Wel van jachten rijden, military, springen.
Al jaren realiseert men zich dat daar een gat ligt vwb dressuur.
Om díe reden komen er vele Duitse trainers die kanten op, zowel in Ierland als in Engeland, om de klassieke leer te "verkondigen". Een nieuw fenomeen daar.
Mensen als Balkenhol, Rudolf Zeilinger, Conrad Schumacher, Ferdi Eilburg, Gisela Holstein enz. enz. leiden ruiters op in de leer van de Klassieke Dressuur.
En zeker, Carl H. zelf heeft ook willen "proeven" van de achtergrond van onze dressuurkoningin, want waar komen immers al die successen anders vandaan?
Als je zijn Masterclasses veelvuldig volgt, van Carl H., kom je er al snel achter dat het toch niet zijn cup-of-tea is. Geen Rollkur voor hem, maar wel LDR zoals LDR bedoeld is: Voorwaarts neerwaarts net even wat dieper, maar met lengte in de hals., tijdens het loswerken.

Ik weet wel dat u dat niet zo geleerd heeft.
Maar verder zien we (ik ben er met regelmaat) dat men beetje bij beetje de vruchten gaat plukken van wat de Duitse klassieke trainers daar bewerkstelligen in die landen die helemaal niets met dressuur hadden. Hetzelfde gebeurt momenteel in de USA.
Niet die strakke leer zoals u het heeft geleerd misschien (en ook ik heb mazzel gehad), maar wel zien we dat hier eerlijk paardrijden, van achteren naar voren, de opleidingsweg van paard en ruiter wordt .
Dat dat nog lang niet perfect is, kan ook niet anders, maar de eerste steen is gelegd.
Zouden we dan niet juist datgene moeten aanmoedigen waarvan we het hier in Nederland uit onze handen hebben laten glippen met de komst van Sjef Janssen, in plaats van het afkraken?

Blijf gewoon het juiste vakjargon gebruiken en mensen zullen het gaan herkennen, in plaats van te gaan strijden daarover. Dat heeft m.i. geen zin, ook al ben ik het met u eens.
Het belang van het gebruik van de juiste terminologie is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Ja achter de loodlijn, krijgt een paard daardoor een Falsche Knick?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:14

Ik denk dat de enige die weet hoe Carl traint, is diegene die met en bij hem werken of trainen
nu neem ik aan professor, dat er bij jou geen sprake van is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:29

Professor,
Vwb de valse knik hoef ik u uiteraard niet te vertellen dat die niet ontstaat doordat een paard een keer achter de loodlijn komt.
In de proef van C.D., gereden op de OS jl., zijn er zeker momenten dat het paard knikt waar hij niet zou moeten knikken. Dit was m.i. ook zeker niet de fijnste proef van haar.
Echter, als je deze proef afzet tegen haar trainingen kunnen we onmogelijk constateren dat zij met een terugwerkende hand rijdt. Dat dat wel gebeurde bij momenten in de proef, daaruit kan ik niet anders concluderen dat dat kon gebeuren door de hoge druk waaronder deze onervaren amazone moest presteren als laatste deelneemster.