Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:49

knollentuin schreef:
Needje schreef:
Deden ze dat maar. Ik vrees dat er een gros is die het nog over zich heen laat komen.
En doen ze wel wat zijn het poedersuiker. :roll:

zo waar...ik hoop op de dag dat alle paarden tegen onredelijkheid nee gaan zeggen :D

Laten we wel wezen, als je op een net zadelmak paard teveel doet (onredelijk), volgt er protest. Training heeft ook een vorm van conditionering, het is niet alleen sterker en spoepeler maken, het is ook de juiste reacties vormgeven.
Met kleine stapjes tegelijk, kun je erg veel bereiken, ook als je verkeerde dingen doet, het wordt gewoonte. Zelfs mensen laten zich vaak inpakken door subtiel gedrag en geweld. De nazi kampen waren een goed voorbeeld hoe dat fout kan zijn.

knollentuin

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:53

idd ,maar ik zie juist veel niet-subtiel momenteel. grote groffe hulpen hulpmiddelen die er niet om liegen en die de krachten van de ruiter flink versterken..ik zie hierdoor paarden die de luiken dichtdoen zichzelf afsluiten en het ondergaan als zombies. learned helpnes ?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:57

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Dat is geen foto maar een tekening.

ja, in die tijd hadden ze geen fototoestelletjes :+
dan moet ie dat niet als voorbeeld geven alszijnde goede zit.

Dan heb jij Professor ook niet begrepen, Nombrado!
Dit is wat je tegenwoordig ook ziet, juist ook bij de Ned.topruiters: achteroverhangende ruiters, onderbenen sterk naar voren!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:05

murphy102 schreef:
Dit is wat je tegenwoordig ook ziet, juist ook bij de Ned.topruiters: achteroverhangende ruiters, onderbenen sterk naar voren!!

ik kan nergens ontdekken, van het schrijven van professor, of dit nu juist is (volgens hem) of niet.
maar goed.
wat je schrijft klopt.
daardoor drukt het paard ook zijn rug weg, en krijgt compensatie in het lendenengebied en door het handvasthouden last van nek en schouderspieren, (wat vervolgens weer losgeprutst moet worden door de ruiter) je kan op de wijze als het plaatje of de ned. topruiters nooit juist inwerken met je zit

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:14

Dus voor het fijngevoel zonder neusriem en kinketting.

Maar je hebt ook nog eens vele soorten stang, wat is nou te prefereren?
Afbeelding
Of juist zoiets?
Afbeelding

Ik ga voor de eerste, simpelweg, daar de hoge boog me vreselijk irritant lijkt in je gehemelte,
hoe mooi ze het ook inpakken met tongvrijheid....waarbij de tong groter is dan het boogje.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:29

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

ik kan nergens ontdekken, van het schrijven van professor, of dit nu juist is (volgens hem) of niet.
maar goed.
wat je schrijft klopt.
daardoor drukt het paard ook zijn rug weg, en krijgt compensatie in het lendenengebied en door het handvasthouden last van nek en schouderspieren, (wat vervolgens weer losgeprutst moet worden door de ruiter) je kan op de wijze als het plaatje of de ned. topruiters nooit juist inwerken met je zit

Waarom Professor deze tekening erbij gezet heeft, is omdat (had je eerder dit topic over kunnen lezen) Baucher van 1833 tot 1842 (zijn zgn. 1e peiode: "Erlaüternde Wörterbuch der Reitkunst") deze wijze beleerde als circusdirecteur. Vanaf 1842 is hij hier op teruggekomen in zijn "Methode der Reitkunst nach neuen Gründsatzen" (zgn. 2e periode), aldus Heinz Meyer in zijn boek "Roll-kur, die Überzäuming des Pferdes".
Wat Francois Baucher wilde was ABSOLUTE controle over het paard, hetgeen ook het stokpaardje van Sjef Janssen is; daarmee dus een paard afdwingen, want tijd is geld, zo redeneert Janssen. Commercie staat gelijk aan geld. De tijdfactor past daar absoluut niet in. Wat SJ gedaan heeft is een aftreksel van Baucher's eerste periode.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:32

Sjolvir schreef:
Dus voor het fijngevoel zonder neusriem en kinketting.

Maar je hebt ook nog eens vele soorten stang, wat is nou te prefereren?
Afbeelding
Of juist zoiets?
Afbeelding

Ik ga voor de eerste, simpelweg, daar de hoge boog me vreselijk irritant lijkt in je gehemelte,
hoe mooi ze het ook inpakken met tongvrijheid....waarbij de tong groter is dan het boogje.

Hoe groter de tongboog, hoe sterker de inwerking op de lagen; tong is immers "stootkussen".

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:57

murphy102 schreef:
Waarom Professor deze tekening erbij gezet heeft, is omdat (had je eerder dit topic over kunnen lezen) Baucher van 1833 tot 1842 (zijn zgn. 1e peiode: "Erlaüternde Wörterbuch der Reitkunst") deze wijze beleerde als circusdirecteur. Vanaf 1842 is hij hier op teruggekomen in zijn "Methode der Reitkunst nach neuen Gründsatzen" (zgn. 2e periode), aldus Heinz Meyer in zijn boek "Roll-kur, die Überzäuming des Pferdes".
Wat Francois Baucher wilde was ABSOLUTE controle over het paard, hetgeen ook het stokpaardje van Sjef Janssen is; daarmee dus een paard afdwingen, want tijd is geld, zo redeneert Janssen. Commercie staat gelijk aan geld. De tijdfactor past daar absoluut niet in. Wat SJ gedaan heeft is een aftreksel van Baucher's eerste periode.

Volkomen juist vooral de laatste zin.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:59

Het belangrijkste bij S&T is de ligging in de mond, meestal is de stang te dik, en ligt de trens tegen of op de stang, dit is niet goed, er moet ten minste een vinger dikte ruimte zijn tussen beide bitten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:01

Mindfields schreef:
Mwoaaaah met stang zonder kinketting en neusriem ben je wel echt een heel daaps paard als je daar niet heftig op reageert hoor.

Legt u mij dat eens uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:02

Professor schreef:
Het belangrijkste bij S&T is de ligging in de mond, meestal is de stang te dik, en ligt de trens tegen of op de stang, dit is niet goed, er moet ten minste een vinger dikte ruimte zijn tussen beide bitten.

ik heb 1 paard die een dikke korte tong heeft en een klein smoeltje
wordt zowiezo al lastig hier dik ijzerwerk in te hangen.
plus, wat neem je dan voor boog?
ik rijd hem nog op trens (en dan ook niet te dik)
enkelgebroken is een drama, dubbelgebroken loopt die te googelen met zijn bit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:08

nombrado schreef:
maar goed.
wat je schrijft klopt.

Welzeker heb ik dit al eens eerder beschreven nombrado, bovendien van mij zoals ik altijd doe, een goede test wie het alleen gelezen heeft of wie het werkelijk tot zijn bewustzijn heeft laten doordringen.
Dat is vind ik juist heel goed opgemerkt van murphy102 onthouden wat de ander schrijft en daar ook over nadenken, dat doe ik zelf precies zo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:15

Professor schreef:
nombrado schreef:
maar goed.
wat je schrijft klopt.

Welzeker heb ik dit al eens eerder beschreven nombrado, bovendien van mij zoals ik altijd doe, een goede test wie het alleen gelezen heeft of wie het werkelijk tot zijn bewustzijn heeft laten doordringen.
Dat is vind ik juist heel goed opgemerkt van murphy102 onthouden wat de ander schrijft en daar ook over nadenken, dat doe ik zelf precies zo.

de duitse stukken heb ik niet gelezen professor
en het is voor mij ook niet belangrijk wat de ene "meester" deed of de andere "meester" deed.
iets wat mij niet past, vergeet ik zo snel mogelijk, anders raakt mijn megabite overbelast :D ;)
Rijden is voor mij geen kennis
rijden is voelen en gevoel krijgen/ontwikkelen, voelen kun je leren
niet van boeken, wel van doen en kijken naar anderen. (zonder oordeel)
Al die geschiedenis dient mij en de paarden NU niet
wel hoe men ze rijd NU en wat er beter kan........(ook bij jezelf)
daarbij hoort ook het kritisch kijken naar jezelf, wat voor veel mensen nog lastig is omdat men nog te afhankelijk is van oordelen van buitenaf

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:28

Citaat:
de duitse stukken heb ik niet gelezen professor
en het is voor mij ook niet belangrijk wat de ene "meester" deed of de andere "meester" deed.
iets wat mij niet past, vergeet ik zo snel mogelijk, anders raakt mijn megabite overbelast
Rijden is voor mij geen kennis
rijden is voelen en gevoel krijgen/ontwikkelen, voelen kun je leren
niet van boeken, wel van doen en kijken naar anderen. (zonder oordeel)
Al die geschiedenis dient mij en de paarden NU niet
wel hoe men ze rijd NU en wat er beter kan........(ook bij jezelf)
daarbij hoort ook het kritisch kijken naar jezelf, wat voor veel mensen nog lastig is omdat men nog te afhankelijk is van oordelen van buitenaf

Gaat u maar weer het wiel opnieuw ontdekken.
Dus u bent ook niet naar school gegaan heeft zelf het abc geleerd en het rekenen?
Beetje laat ik op zijn minst zeggen naïef.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:57

ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet alles wat er in dit topic is gezegt heb onthouden, zijn onderhand 115 pagina's, wow lol.

Wat de zit betreft, is dat ook niet deels afhankelijk van de zadels? Ik heb het idee dat in veel zadels de stijgbeugel ophang redelijk naar voren zit tenopzichte van waar de ruiter zit. Daarnaast zijn de zadels vaak redelijk diep, en geven de ruiter toch een bepaalde houding mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:59

@ professor

Hoe zorg jij voor ontspanning in kaak/nek/hals??

En liefst niet beantwoorden met "lees maar terug", maar nu even heel concreet ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:06

Airborn schreef:
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet alles wat er in dit topic is gezegt heb onthouden, zijn onderhand 115 pagina's, wow lol.

Wat de zit betreft, is dat ook niet deels afhankelijk van de zadels? Ik heb het idee dat in veel zadels de stijgbeugel ophang redelijk naar voren zit tenopzichte van waar de ruiter zit. Daarnaast zijn de zadels vaak redelijk diep, en geven de ruiter toch een bepaalde houding mee.

De zit is ook voor een heel groot gedeelte afhankelijk van de zadels.
De zadels die de ruiter in een bepaalde houding "dwingen", zorgen ook voor te weinig bewegings-vrijheid van de ruiter.
Ik heb zelf ook nog een Hubertus-zadel, dit zadel stelt veel meer eisen aan de zit van de ruiter.
Maar een goed passend zadel is eigenlijk alleen mogelijk dmv maatwerk.
Dat maatwerk zal dan ook mede door een hele goede zadelmaker moeten gebeuren.
Bij elk paard "hoort" eigenlijk een eigen zadel.

Maar de zit van de ruiter is mede afhankelijk van de houding van het paard.
Een paard wat zeer opgewonden is, laat natuurlijk een ruiter slecht "zitten". Nu is er natuurlijk wel een mogelijkheid om het paard te "dwingen" in een houding, maar het nut daarvan zie ik niet in.

Paard en ruiter beïnvloeden elkaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:18

Professor schreef:
Dus u bent ook niet naar school gegaan heeft zelf het abc geleerd en het rekenen?

diegene die het mij leert, zijn de paarden.
daar hoef ik niet voor te leren rekenen of te schrijven, alleen te luisteren
hoe zou de "eerste " ruiter het hebben moeten leren denkt U?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:28

Mijn instructeur van vroeger (zo'n 30 jaar geleden) gebruikte de stang en trens onafhankelijk van elkaar. De verzamelingen op stang en het "gewone" werk op trens.

In Spanje kom ik dat nog wel eens tegen maar in Nederland eigenlijk nooit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:00

Citaat:
En liefst niet beantwoorden met "lees maar terug", maar nu even heel concreet

Wanneer men dit allemaal nog niet begrepen heeft en denkt alles zelf weer nieuw te moeten ondekken, en zich beter voelt dan alle Grootmeesters bij elkaar en dan nog deze vragen stelt? :brr:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:12

Professor schreef:
Citaat:

Wanneer men dit allemaal nog niet begrepen heeft en denkt alles zelf weer nieuw te moeten ondekken, en zich beter voelt dan alle Grootmeesters bij elkaar en dan nog deze vragen stelt? :brr:

Wie zegt dat ik het niet begrepen heb :')
Maar het blijft blijkbaar een moeilijke vraag, zelfs voor professoren :D

Ik neem dan maar gewoon aan, dat jij zorgt voor ontspanning in kaak/nek/ hals op de manier van "van Reede"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:26

Citaat:
Wie zegt dat ik het niet begrepen heb
Maar het blijft blijkbaar een moeilijke vraag, zelfs voor professoren

Ik neem dan maar gewoon aan, dat jij zorgt voor ontspanning in kaak/nek/ hals op de man

Mijn nicknaam is Professor, dat heeft u waarschijnlijk ook al niet begrepen, en wanneer u het boek van van Reede werkelijk nu al gelezen heeft binnen twee dagen en ook nog zegt het te bevatten dan heb ik aan zijn woorden niets toe te voegen.
Aangezien u enige pagina´s terug beschreef dat u toch niet met halve ophoudingen rijdt en dat u de beschrijving toen al gelezen heeft hoef ik het niet te herhalen.
Iedere Klassiek georiënteerde ruiter begrijpt hoe het functioneert, en waarom het niet zonder kan.
Dat u dat niet wil of kan begrijpen helaas voor u maar leest u niet maar bestudeert u het misschien dat u het bevatten kan.
En van mij zijde hoeft u echt niets meer te verwachten, en ben ook niet van plan uw spelletjes mee te spelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:33

Professor schreef:
Citaat:

professor, wilt U niet bij elkaar gemaakte quotes hier neer zetten
vreselijk verwarrend

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:52

mbt zadels: ik kan de tot nu toe gemaakte opmerkingen alleen maar staven.

ik heb sinds twee maanden een ander zadel en het verschil is enorm. mijn paard kan zich veel beter bewegen en mijn beenligging is weer rustig en zoals het moet zijn. op het zadel dat ik hiervoor had, kreeg ik teveel vrijheid (geen kniewrongen, maar gewoon plat stuk leer) en het was boomloos en gaf het teveel de bewegingen direct door, waardoor ik dus moeilijk mijn been rustig kon laten afhangen - maar goed dat heeft iedereen hier inmiddels meer dan duidelijk uitgelegd gekregen.

ik merk dat ik in het huidige boomzadel (wel een close contactzadel) veel meer vanzelfsprekende balans heb, waardoor ik mijn zit zelf kan bepalen ipv dat het paard mij in een bepaalde houding of zit probeert te zetten. daardoor kan ik met mijn zit het paard veel beter begeleiden en komen de hulpen dus beter door. het verschil is behoorlijk groot na een paar keer trainen (want ik ben pas weer drie weken aan de gang en met dit zadel dus het is nog een beetje uitproberen).

mijn huidige instructeur gelooft ook om die redenen niet in boomloos. een zadel is juist bedoeld om een ruiter onafhankelijk van de beweging van het paard te laten zitten zegt hij zodat je meer vanuit je zit kunt bepalen ipv andersom.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:54

nombrado schreef:
Professor schreef:

En toch gebruik ook jij theorie van anderen, we kunnen niet anders.
Hoe zouden we anders weten hoe een zadel op een paard te leggen?
Hoe een figuur te rijden, hoe teugels vast te houden.
Prachtig om te voelen en te luisteren naar het paard, ben het er mee eens dat dat een belangrijk deel is.
Maar het is toch vreselijk fijn, niet het wiel te hoeven uitvinden?
Simpelweg, omdat anderen dat al gedaan hebben, dus kan je met wat van hun kennis (niet alles past in mijn rugzakje)
aan het werk.

Anders zou ook niemand les hoeven nemen, als je toch alles kunt voelen en leren van het paard zelf.