duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:14

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:21

Het is dat ik van vele mensen hoor dat liekie een belabberd slechte rug heeft. Hij heeft dit jaar ook al 3x rugklachten gehad. Ik kom ook maar niet verder dan vw-nw rijden. Hij heeft echt moeite met zijn rug, en schoft...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:29

Citaat:
Afbeelding

Voor wat het waard is:
- jong paard, nog weinig rijervaring
- paslengte voor en achter is verschillend
- paslengte voor is groter dan achter
- diagonaal (RV-LA): zwaaifase - RV met toon dichter bij de grond dan LA; RV bijna uitgestrekt been, LA komt nog naar voren
- diagonaal (LV-RA): steunfase - RA aan de grond, bij koot volledig gestrekt, einde van de stuwfase, nauwelijks dragen; LV aan de grond, nog gehoekt in de koot, volledig gewicht op LV
- de bovenlijn van het paard is niet bol, de aansluiting kruis-lenden-rug is gehoekt
- het paard gaat hier (nog) niet in balans
- het paard gaat hier (nog) niet in rijkunstig horizontaal evenwicht
- het paard gaat hier (nog) niet rijkunstig op de achterhand, geen oprichting, geen zitten
- het paard gaat niet over de rug
- de impuls lijn in de beweging gaat van achter naar voren (nog) omlaag
- de hals wordt beperkt in de bewegingsvrijheid, dit gaat ten koste van de balans van het paard
- de hals heeft een valse knik
- de nek is niet het hoogste punt, de keelgang is gesloten
- de neus gaat achter de loodlijn
- de onderkaak is niet los

Ruiter:
- de teugelspanning is vrij hoog, je belemmert het paard om op eigen benen te lopen, balans te vinden en te houden, daardoor is de paslengte verschillend en het ruggebruik niet optimaal.

- dit paard kan goed bewegen, echter (nog) grote invloed door het gewicht en het rijden van de
ruiter (paard moet nog leren, daarin begeleid worden)

- denk aan:
--- voorwaarts zijn, aan het been zijn, halthouden
--- uitstrekken van de hals en laten zakken hoofd, neus daarbij net voor de loodlijn, neus max. op kniehoogte of daarboven
--- stelling vragen en stelling laten geven / aanbieden door paard
--- voorwaarts neerwaarts
--- overgangen in tempo, balkjes op de grond
--- geringe buiging langzaam naar meer buigen; dus niet te vroeg diep inbuigen !
--- lichtrijden, verlichte zit, ontlasten rug
--- effecient en effectief gebruik van je been (kuit, zit en handen: goede zit)
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-11-07 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:34

@ Goofy; wat vind jij van de rug van de schimmel in de link op de vorige pagina?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:40

Voor dit soort / type paarden vind ik het rug probleem meevallen. Op de eerste foto lijkt het erger dan het is. Het paard wordt verkeerd geparkeerd, met verkeerde halshouding en dat zie je terug in de bovenlijn rug-lenden-kruis, maar ook in de onderhals. In de tweede foto hangt het paard wat op LV, de beenstand LV is ook wat anders. Beter voorbrengen.... (?)

Ik heb met longeren alleen al heel veel met dit type paarden bereikt. Die rug is zo goed, dat is geen probleem als er geen medische problemen met het paard zijn. Met balkjes in de vorm van een waaier op de grond en op de juiste afstand werkt dit enorm goed. Met rijden kan je dat ook doen. Niet te veel in de lenden van het paard gaan zitten of hangen.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-11-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:43

ben ik het mee eens.

en griebels; je moet er wat voor over hebben om een mooi paard in de wei te hebben! Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:45

Goofy schreef: "- de bovenlijn van het paard is niet bol, de aansluiting kruis-lenden-rug is gehoekt" dat bedoelde ik dus met het deukje. Misschien is dit van Goofy duidelijker.. het is iig niet het zonlicht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:46

er is wel zonlicht maar als je goed kijkt zie je dat de ruglijn toch iets daalt naar het zadel toe.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:48

Goofy, bedankt voor je uitleg, hier heb ik wat aan Ja
En mijn verzorgster ook Ja (die zit erop)
Ik heb nog wel wat vragen maar dat doe ik morgenvroeg ff omdat vriendlief zo wil eten *zucht*

De schimmel heeft dus wel medische klachten aan de rug. Stond ook hardstikke scheef enzo.
Wat op de foto niet te zien is, is dat zijn ruggegraat bovenop de rug ligt. Ik heb ook erg veel moeite om een zadel voor hem te vinden wat perfect past. Zadelmakers zeggen ook dat hij een rampzalige (holle) rug heeft.
Mijn merrie ook maar dat komt omdat die zowat vierkant is, dus een zadel met breedste boom ligt in de planning Haha!

Wat trouwens ook niet erg makkelijk is voor de schimmel is zijn behoorlijke onderhals Knipoog

Haha annelies... Ik ben echt super trots op mijn bewegingswonders... Alleen bewegen ze wel mooi, maar de schimmel zeker niet correct. Zoek nog wel een foto morgen op van hem. Veel stuwing van achteren, maar een holle rug Haha! Hij zet in deze zijn achterhoeven ruim 2 voeten over zijn voorhoeven-afdruk. En bijna altijd zweefmomenten in draf...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:49

anneliesdj schreef:
er is wel zonlicht maar als je goed kijkt zie je dat de ruglijn toch iets daalt naar het zadel toe.

En dat zie ik dus niet... Ik snap dat stuk echt niet, zie het ook echt niet. Is dat omdat ik weet hoe haar rug in zijn geheel loopt?

Edit: heb ik al verteld dat het zadel achter zweeft? Zien jullie dat dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:51

@ Griebels: maar je vind wel dat goofy gelijk heeft met het stukje over de aansluiting kruis - lendelen- rug????

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:00

- de bovenlijn van het paard is niet bol, de aansluiting kruis-lenden-rug is gehoekt

Nee dat snap ik niet, dat was dus een van mijn vragen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:04

Als ik kijk naar de vergrote foto, zie ik geen hoek. Ik zie het echt niet. Ik snap daardoor ook niet wat jullie bedoelen denk ik Verward

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:14

Ik heb je foto's even bewerkt om de ruglijn duidelijk te maken, hier een lijntje getekend zoals de rug loopt.

Afbeelding

Hier heb ik het zonlicht wat jij noemt gekleurd zodat je kunt zien dat de lijn dan nog steeds aflopend is. Heb hier ook even de buiging van de gewrichten weergegeven.

Afbeelding

Als je 't nog niet ziet moet je even je originele foto inzoomen en mijn foto er ingezoomd naast houden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:20

Vanuit het kruis heb je de verbinding naar de lenden, vanuit de lenden met de rug. Je ziet knikken, scherpe overgangen in de bovenlijn waar het kruis in de lenden overgaat en de lenden in de rug. Dat geeft aan dat er geen of onvoldoende aanspanning in de bovenlijn zit. Het paard kan daardoor nooit komen tot elastisch dragen, niet echt swingen en de benen goed of beter bewegen. Als je dat niet op tijd oplost en te lang doorgaat, gaat de kwaliteit van de gang en de afwikkeling van de beweging onder de ruiter achteruit......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:24

Afbeelding

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:32

Goofy heel duidelijke uitleg - top.
We houden het topic wel intressant zo. Haha!

Doordat de gewrichten van het achterbeen (ten opzichte van elkaar) in elkaar kunnen schuiven, werkt dit ten eerste als een soort springveer, maar daarnaast is het zgn "gaan zitten" nodig om de wervelkolom te kantelen. http://www.mijnalbum.nl/Foto-YVEMLUKA.jpg
Dit kost veel training, kracht en uithoudingsvermogen - voor een jong paard helemaal niet makkelijk (en zeker ook niet wenselijk om af te dwingen).

Hier duidelijk het verschil tussen hol en bol:

Afbeelding

plaatje A maakt het paard zijn rug hol, hij hoekt wel zijn achterbenen maar draagt er minder op dan op de voorbenen en zet ze niet onder zijn massa. Kruis - lenden - rug is een gebroken lijn.
Een paard kan best zo lopen, maar dan met zijn hoofd naar beneden. Een ruiter in het midden kan het beeld erg vertekenen.

plaatje B maakt het paard zijn rug bol en de achterbenen worden meer onder de massa geplaatst. Het paard is hier verzameld en opgericht. De benen worden minder gehoekt, maar dragen meer. Kruis - lenden - rug is één vloeiende lijn.

=- over het voorbrengen ben ik het ook eens met goofy, maar je ziet veel arabieren die overstrekt geparkeerd worden en daardoor niet de kans krijgen hun buikspieren aan te spannen.
Maar dan nog gaan veel paarden ontspannen - doorgezakt in de rug staan - als je ze laat halthouden.
Het is zeker te trainen en helemaal belangrijk als je een paard ook nog eens rijdt - anders werk je de rugklachten alleen maar in de hand.
Ik neem de tips van Goofy ook zeker mee, niet dat het paard wat ik rijd rugklachten heeft, maar omdat het voor ieder paard belangrijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:54

En op dit plaatje is dus ook duidelijk te zien dat een paard wat 'showt' eigelijk nooit correct zijn rug en achterhand kan gebruiken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:58

Trouwens wat een duidelijke plaatjes Lise, je ziet ook meteen dat in A er dus ook vaak een onderhals ontstaat. Als je dus een paard wel met z'n hoofd op de loodlijn laat lopen, maar niet aan de voorwaarde "door het lichaam/rug" dat de keelgang dan zeker wel gesloten moet zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:55

Lise81 schreef:
maar je ziet veel arabieren die overstrekt geparkeerd worden en daardoor niet de kans krijgen hun buikspieren aan te spannen.
Maar dan nog gaan veel paarden ontspannen - doorgezakt in de rug staan - als je ze laat halthouden.
Het is zeker te trainen en helemaal belangrijk als je een paard ook nog eens rijdt - anders werk je de rugklachten alleen maar in de hand.

Dit verhaal begint feitelijk al met stappen naast je paard. Zweepje in de linkerhand, paard vasthouden aan halstertouw ter hoogte van de schouder. Paard leren op jouw passen mee te laten gaan in de beweging. Bij halthouden, halt = halt. Staat paard niet goed, met zweepje achter de rug om vlak achter de singel de buik toucheren. De buikspieren spannen aan, belonen. Hier een gewoonte van maken. Binnen een paar dagen weten ze hoe ze horen te staan. Daarin consequent blijven, dan wordt het voor paard en ruiter een standaard gedrag. Ook de ruiter kan door z'n rug gaan, door verkeerd ruggebruik. Tussen zeggen en doen, zit verschil (ik weet dit uit eigen rug ervaring). Op het moment dat iets goed gaat, besteed je er minder aandacht aan.
Voorbrengen en het leren voorbrengen van een paard wordt dan veel eenvoudiger en minder gestresst dus ontspannen. Voorwaarde is dat het paard absoluut niet bang voor de zweep mag worden of zijn. Met rijzweep niet maar ook niet met de longeerzweep.
Het zweepje is gewoon een verlenging van een van je armen. Pling meer niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:22

Plaatje A (hieronder) = Plaatje B (hierboven): laat verzameling zien, de drie essentiele zaken die belangrijk zijn, zijn: 1/. de lenden worden gestrekt en gaan mooi rond en ongemerkt over in het kruis en de rug en lopen iets omhoog naar voren, 2/. de rug, dus het deel onder het zadel komt iets omhoog en 3/. de basis van de hals wordt t.o.v. de lendenstreek opgeheven.

De afbeeldingen zijn van: (C) Dr. Deb Bennett, Ph.D. (true collection).
A: boven
B: onder

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:04

Goofy44 schreef:
Dit verhaal begint feitelijk al met stappen naast je paard. Zweepje in de linkerhand, paard vasthouden aan halstertouw ter hoogte van de schouder. Paard leren op jouw passen mee te laten gaan in de beweging. Bij halthouden, halt = halt. Staat paard niet goed, met zweepje achter de rug om vlak achter de singel de buik toucheren. De buikspieren spannen aan, belonen. Hier een gewoonte van maken. Binnen een paar dagen weten ze hoe ze horen te staan. Daarin consequent blijven, dan wordt het voor paard en ruiter een standaard gedrag. Ook de ruiter kan door z'n rug gaan, door verkeerd ruggebruik. Tussen zeggen en doen, zit verschil (ik weet dit uit eigen rug ervaring). Op het moment dat iets goed gaat, besteed je er minder aandacht aan.
Voorbrengen en het leren voorbrengen van een paard wordt dan veel eenvoudiger en minder gestresst dus ontspannen. Voorwaarde is dat het paard absoluut niet bang voor de zweep mag worden of zijn. Met rijzweep niet maar ook niet met de longeerzweep.
Het zweepje is gewoon een verlenging van een van je armen. Pling meer niet.

Maar wanneer staat een paard nu wel of niet goed? En hoe zie je dat als je ernaast staat met je rug richting zijn achterste gekeerd?

Ik kan me daar zelf ook erg aan ergeren, ik merk dat mijn arabier een sterke voorkeur heeft voor wijduit staan en zijn rug laten 'hangen'. Erg vervelend om dat af te leren als hij er duidelijk de voorkeur aan geeft om zo te staan.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:10

Ik doe grondwerk, dus ben erg bezig met reaktie van het paard op mijn lichaamstaal, is het dan ook aan te raden om tijdens halthouden "de buikspieren te aktiveren dmv zweepje"?
Mijn paard hoeft overigens niet voorgebracht te worden maar ben haar aan het beleren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:49

Wat denk je dat het aantrekken van de schuine buikspier voor effect heeft als je achter de singel even kriebelt ?

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:55

Dat ze haar rug "mooi bol" maakt?