[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:40

Jolieen, heb paar dagen geleden een lesje gehad van iemand die wekelijks les neemt van topruiter in België. Zij wist mij te vertellen dat ik vééél te vééél met mijn binnenhand bezig was en altijd met elke pas contact verloor met mijn buitenteugel. Van haar moest ik heel de les (stap en draf) enkel contact aan buitenteugel en binnenhand stil. Beide mooi naast elkaar, proberen een volte te rijden op buitenteugel en benen zonder te veel of nauwelijks aan binnenteugel te hoeven werken. Gisteren en vandaag hetzelfde gedaan bij zelf rijden en voelde vandaag een geheel andere Elina. Normaal gezien, ik geef dat toe. Was ik heel de tijd met mijn been bezig (bij elke pas, bij elke wending dat ik wou héééél veel binnenbeen) en ook spelen met binnenteugel. Ik was zelf moe na 10 min rijden van nijpen van mijn benen, bezig zijn met der hoofd etc.

Nu vandaag kon ik gewoon benen stil houden, handen stil en naast elkaar, ik voelde ze zo goed lopen, heb heel makkelijk kunnen schakelen. Vooruit, wat terug. Terug enkel op mijn bovenbenen gereden en mijn zit, niet aan mijn teugels gekomen en ze deed dat zooooo goed. Soms kropt ze nog steeds wel even op (wss als ik toch weer net iets te veel doe met mijn hand) en héél soms nog eens verzet (ook wss weer te veel hand). Heb vandaag zelfs enkele passen galop gedaan (voor de mensen die niet weten: dat is cross galop bij haar) en heb haar dan na 3 passen terug naar draf gevraagd en normaal gezien is loopt ze dan echt ondr mij uit en nu kon ik haar gewoon direct mooi wegrijden in draf met die mooie aanleuning.
Voor mijn gevoel, nog iets te weinig contact met bit, maar ach, mss is dat gewoon Elina en is ze zo licht. Ze wend nu perfect af op zo weinig hulpen en blijft vééél stabieler met haar hoofd dan vroeger.

Op de lange zijde is nog wat moeilijker. Ik moet nog gaan zoeken hoeveel teugeldruk ik in beide handen mag geven, maar ging al heel goed. Heb haar ook echt proberen recht te stellen op lange zijde. Durfde vroeger wat te veel stelling nemen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:47

Je berichtje maakt me blij! <3 volgens mij heb je een heerlijke lesgeefster gevonden! :D

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:32

Vind het er goed uit zien hoe je aan de teugel rijd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:55

SheeNegro schreef:
Je berichtje maakt me blij! <3 volgens mij heb je een heerlijke lesgeefster gevonden! :D

En hij maakt mij ook blij! :D
Klinkt goed!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:02

Ga vandaag rijden en morgen weer les. :)
Ga eens filmpje maken. Alleen te hopen dat ze nu weer zo goed loopt, want ze is sinds gisteren geschoren. Dus kan weer wat frisser staan :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:35

Gisteren ging minder goed als vorige keer, maar op het einde liep ze weer helemaaal hetzelfde! :)
Ze was ook braaf, met der geschoren lijfje nu. :D

Vandaaag les, ik probeer vandaag wel goede foto's/filmpje te maken. Gisteren was al te donker en moest met iphone. Zeeeer slechte kwaliteit. Toch een foto :) Voor mijn part nog te veel stelling, maar vind het er al bij al nog goed uit zien.

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:50

Klinkt alsof je een goede instructrice gevonden hebt Michelle. Je laatste foto vind ik wat lastig wel erg wazig en teveel stelling. Lijkt ook of je binnenhand iets terug werkt.

Kwam deze tegen..en vond hem wel toepasselijk voor dit topic. Afbeelding

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:51

Hahaha die hierboven :)
Michellee klinkt goed! Foto is idd beetje onduidelijk, ik ben benieuwd naar een volgende en het commentaar, ik leer er heel veel van :).

Kan ik hier ook foto's posten met het lange lijnen? Rivaldo begint met lange lijnen nu ook na te geven en ik heb graag tips.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:30

Even een vraagje... :) Als ik stil ben met mijn been, hoe komen we dan toe aan het van been naar hand rijden zonder been? :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:39

niet.. je moet activiteit zelf opwekken met je been en die activiteit begrenzen met je hand en daardoor sluit het paard van achter meer door. Een paard waar je je been niet aan kan aanleggen is lastig.. want snel rennerig en zal je best wat moeite hebben om te zorgen dat je de activiteit zelf kan opwekken en ook weer kan begrenzen... anders kan je nooit verzamelen omdat hij alleen maar rennerig is en van het achterbeen afkomt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:49

Met een "stil been" wordt ook bedoeld dat je je been stil houdt nadat je activiteit hebt opgewekt. Dus, je geeft been, reageert je paard dan houd je je been weer stil, net zolang hij het tempo houdt dat jij wilt. Valt ie terug, geef jij weer been etc. net zo lang dat ie begrijpt dat ie datzelfde tempo moet lopen totdat jij terugschakelt.
Net zoals Evelijn zegt, moet je paard gehoorzaam worden aan de hulpen. Je moet zelf vooruit en weer terug kunnen gaan in tempo. Dus je paard mag niet zelf iets gaan bedenken maar moet op jou(w been) wachten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:51

Maar dat is wat anders dan elke pas 'drijven'? Neem aan dat Michelle dat bedoelde toch, wiebelbenen.... Maar houd je benen gewoon netjes langs het lichaam, zeer licht contact. Je voelt dan iedere pas, en de minste kuitaanspanning zal je paard al op gaan reageren.

Hier dus ook een super gevoelige pony, waar ik niet met mijn been aan kon komen. Tja, dat kun je dus ook niks. En nu is het vaak nog hoor, de eerste paar stappen dat ik mijn been aanleg, wil ie 'vluchten'. Maar hier dus gewoon heel rustig aanleggen, en als ie weer doorheeft dat ie niet harder hoefde, is hij daarna super te rijden en zeer allert op de hulpen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:12

Babootje schreef:
Met een "stil been" wordt ook bedoeld dat je je been stil houdt nadat je activiteit hebt opgewekt. Dus, je geeft been, reageert je paard dan houd je je been weer stil, net zolang hij het tempo houdt dat jij wilt. Valt ie terug, geef jij weer been etc. net zo lang dat ie begrijpt dat ie datzelfde tempo moet lopen totdat jij terugschakelt.
Net zoals Evelijn zegt, moet je paard gehoorzaam worden aan de hulpen. Je moet zelf vooruit en weer terug kunnen gaan in tempo. Dus je paard mag niet zelf iets gaan bedenken maar moet op jou(w been) wachten

Oh oke, ik begrijp het! :)
Maar hierbij moet je wel wat contact hebben aan bit? En ik vind dat ik nog véél te licht contact heb.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:19

Maar toch, als ze naar mijn gevoel goed loopt, kan ik haar terugpakken op zit en lichte aanspanning van bovenbeen, waarbij ik mijn teugels niet nodig heb.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:59

Heb je het gevoel dat ze helemaal geen contact neemt? Want opzich is een overgang terug alleen op zit natuurlijk prima.. maar je wil eigenlijk wel dat je iets voelt al zal dat per paard verschillen... denk dat als je meer kan gaan schakelen je haar ook meer tegen het bit aan kan rijden. Maar volgens mij is ze juist best rennerig en vluchtigere geweest en is het al heel wat dat ze dat beetje contact aanbied. Gewoon heel rustig verder gaan en zorgen dat je heel rustig met je hand blijft... ze moet vertrouwen krijgen dat je daar niks raars gaat doen... dan zal ze steeds wel iets meer aanbieden.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:11

Ja klopt, Elina heeft best wel veel bloed en durft makkelijk onderuit lopen. Dat gaat nu al veel beter.
Ik begin met momenten haar echt heel goed aan het lopen te krijgen, waarbij ik goede overgangen kan rijden, wendingen kan rijden, stellingen kan vragen.
Maar in het begin moet ik jammer genoeg altijd even inwerken en strenger zijn. Ik heb gisteren les gehad, een half uur aan een stuk hand stil, maar dan loopt ze gewoon onder mij uit en maat zich erg sterk, ze zal niet uit zich zelf zakken en nageven. In het begin moet ik echt altijd even inwerken. Kan ik daar nog iets aandoen? Ik zou liefst van bij het begin al mijn hand mooi stil willen kunnen houden, maar dan loopt ze gewoon onder mij uit en heeft zij de leiding zeg maar...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 01:21

juliedo24 schreef:
heb laatst op de pony van een vriendin gereden :). erg gaaf beest, vader OO Seven. was wel even heel wat anders als de manegepaarden. de pony heeft in de M gelopen, mijn vriendin rijd er nu B mee.
hij was best heet, maar wel echt een geweldige pony om op te rijden! hij was niet 100% nageeflijk, maarja het was ook de 1e keer dat ik erop heb gereden. volgende keer wordt hij misschien nageeflijker.
[ Afbeelding ]

dat is even wennen. rug recht, handen voor me.
[ Afbeelding ]

hier zakt hij volgens mij voor de eerste keer. erg vast in de kaak, maar ze was wel aan het briesen (zo heet dat toch? even kwijt haha :o )/kauwen.

[ Afbeelding ]

begin van een drafje. weer, rug recht.

[ Afbeelding ]

hier loopt hij volgens mij nog het lekkerst. redelijk actief achterbeen, en minder 'sterrenkijkend'. tenen naar binnen.

[ Afbeelding ]

beetje onduidelijk, maar het ruggetje is hier minder hol en hij laat ook redelijk los volgens mij :)

[ Afbeelding ]

zonder zadel. weer een onduidelijke foto, maar misschien dat iemand er toch iets vanaf kan lezen?
ik moet meer rechtop zitten.

dus, over het algemeen:
- actiever
- rechtop zitten

het lijkt weer alsof ik mijn handen vastzet, ik zal eens kijken of ik een keer iets kan filmen en ik ga er erg op letten de volgende keer, ik hoop in de gaten te krijgen wat ik fout doe.

ik weet niet of jullie er iets van kunnen zien, ik dacht niet geschoten is toch al mis :).
ik ga er binnenkort weer heen want we vonden het allebei erg leuk, lekker rijden en foto's maken en ik zal de tips meenemen (als die kunnen worden gegeven).

Eigenlijk is het totaal niet mn bedoeling nu te reageren, maar zag dat ik weer heel wat gemist had, wou bijlezen, maar kan deze niet laten.. Aangezien er nog niet op gereageerd is... (heb eigenlijk geen zin te reageren, maar wil hier graag even op in gaan, daarna kruip ik even onder een steen denk ik.. Erg veel te doen en aan mijn hoofd. Zal ook even een kleine mijlpaal over Amira vertellen.)

Ik zie vooral dat je onwijs streng bent in je hand. Je paard kan hier eigenlijk niet ontspannen op gaan lopen. Op de eerste en laatste foto zie je goed hoe strak jou hand is. Je paard kan niet anders dan met de kop omhoog, of omlaag gaan. Om gelijk even in te gaan op je opmerking over het vastzetten en erachter komen wat je fout doet.. JA je zet je handen vast. Probeer ze te dragen, en doe je teugels net even 3 cm langer. Je hebt ze zo kort, en dan ook nog je handen vast zetten, dat het paard niet anders kan dan of opkroppen (in de krul), of met de kop de lucht in. Wees luchtig. Je paard moet niet lopen op druk maar op ontspanning. Hij moet eerst aan je buiten teugel lopen, voordat je aan die binnenteugel moet gaan zitten. Steek je voeten niet af, maar houd ze aan je paard, daar mist ie namelijk een stuk ondersteuning (foto 1) Verder vraag ik me af of je beugels nou wel of niet goed zitten. Het ene moment steken je enkels enorm naar beneden, en het volgende moment trek je je hak op... (denk daar ook aan:))
---------

Goed even een klein stukje over Amiratje. Volgens mij is het laatste wat ik zei dat ze me aan het uitproberen was.. Dit is ook zo, maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. :j *\o/*
Toen ik de filmpjes plaatste waarin ze er vandoor ging kreeg ik te horen dat mijn teugels te lang waren. Vervolgens heb ik er niet meer aan gedacht, totdat de eigenaresse laatst mee was. Eerst heb ik gereden omdat we wouden weten of ze weer met me aan de loop zou gaan maar madame was braaf. Ze heeft toen wat gefilmd, en na mij is zij er op gegaan. Toen ik later de filmpjes keek, en me voor me haalde hoe de eigenaresse haar reed, kwam ik tot de conclusie dat mijn teugels ECHT te lang waren. De keer erop ging ze weer mee, en had naar mijn idee mn teugels al korter, maar dit was het nog niet. Amira schud wat met haar hoofd en iedere keer had ik een losvast verbinding. (rijd normaal op PAARDEN (maat haha), en die hebben een wat langere hals, dus was echt kort voor mij) Bedenk maar eens wat voor verschil dat is qua teugels met een New Forest met korte hals, en een paard met lange hals. Maar wat ik dan ging doen is mijn handen vast zetten. Daar ging pony dan met veel spanning kleine stukjes na geven. De laatste keer ben ik weer alleen geweest, en ze was weer lekker bezig. Aandacht was overal behalve bij mij. Ging veel overgangen rijden, waar ze enkel heet van werd, maar kreeg de aandacht niet bij mij. En toen dacht ik: Oh ja! Mijn teugels! Heb ze voor mijn gevoel veel te kort genomen, en in eerste instantie werd het een kracht spelletje.. :( Mijn handen gingen richting mijn bovenbenen en trekken maar. En daar kwam dan weer die gedachten: Handen!!! Hoppa, handjes de lucht in, netjes naast elkaar, en plop. Daar ging pony, ontspannen! En ik heb toch waanzinnig lekker gereden! Wat er bij mij en Amira dus mis ging was de lengte van de teugels en stand van mijn handen. Ik had steeds die losvast verbinding waardoor Amira alleen maar vervelend werd. Toen mijn verbinding constant werd, had ik een heerlijk paard om te rijden.

Om haar recht te maken kreeg ik tips als schouderbinnenwaarts van jullie. Heb er echt heel erg mee gekl**t... Elke keer weer, ging ze door mijn binnenbeen heen.. Raad eens? Ook mijn teugels, want heb haar de laatste keer ook sb kunnen laten doen. Heb met haar kunnen wijken dat me eerst niet lukte met haar... En naar mijn gevoel liep ze recht. (bij de eigenaresse loopt ze dus NIET scheef! Bij mij deed ze dit wel) Heb het er met de eigenaresse over gehad, en die vertelde dat het bij haar in het begin precies zo was. En van de een op andere dag was het over. Mensen mogen van mij denken dat paarden je niet uittesten, niks met opzet doen, en niet expres de draak uithangen, maar dan hebben jullie Amira nog niet ontmoet! }:) Want ze test me gewoon uit. Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier, dat onwijs gaaf en lekker kan lopen, en echt voor je werkt, maar als je dit niet doet, dan is er geen land mee te bezeilen. (zo heeft ze losse beentjes, is expert in ontsnappen, weet mensen bang te maken, en is het ook nog eens een echte merrie die verschrikkelijk hengstig kan zijn!) De andere bijrijdster heeft een mep van haar gehad, en ze is er bij uitgebroken, dus wie zegt dat paarden je niet in de maling nemen? Deze maakt er misbruik van! _O-
En toch, is het zo'n schat, en ben ik blij dat ik haar mag rijden en verzorgen!

Goed, ik wou het kort houden, maar dat is me weer niet gelukt, ik hoop dat ik binnenkort snel foto's kan plaatsen van hoe we het nu doen, maar niemand haalt mn trots weg! :D *trots*

Ohjaa, en gelukkig nieuwjaar allemaal! *\o/* <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 03:08

Loperige paarden hebben sneller de neiging om te gaan stuwen. En dat lijkt dan wel erg op gewenst, maar het is niet een einddoel. Het been staat daarbij achter het lichaam. Hierdoor krijg je veel activiteit maar weinig draagkracht. Paarden die stuwen komen eigenlijk nooit zelf aan de teugel. Ze lopen vaak of te hoog of juist veel te diep. (Juist op deze paarden zie je ook vaak kunstgreepjes). Om aan de teugel te gaan moet het lijf soepel zijn. Niet alleen de rug moet wat boller, de achterhand moet inbuigen in het ritme van de beweging.

Dit kan niet als een paard stuwt. Probeer zelf maar eens. Ga met 1 been achter je lijf staan. Tenen op de grond. Probeer nu dat zelfde been eens te buigen. Merk je dat het enige wat je doet je knie overstrekken is? (druk je je hak naar de grond trek je alleen je rug maar hol) Buig je het been wat onder je lichaam staat, dan wordt je naar voren geduwd.
Zet nu dat zelfde been is voor je lichaam en buig hem dan. Merk je dat je hele lichaam wel mee moet. Het is veel zwaarder, maar is veel minder stijf.

En dat is nu precies wat er gebeurd als je een paard dragend hebt. Z'n hele lichaam doet mee, dus die hals buigt vanzelf af. Geen kunstgreep voor nodig. Zolang het paard nog niet volledig dragend is, blijft er altijd een beetje een oprichtings- en aanleuningsprobleem.

Stuwen is trouwens wel een goed begin. Een paard moet eerst durven voorwaarts te bewegen voor je hem kunt leren om met jou opwaarts te gaan.
Om van stuwen dragen te maken dat is een andere kunst. Daarvoor rijden we over het algemeen de oefeningen schouderbinnenwaarts/travers/renvers Het is erg lastig om 2 benen tegelijk tot dragen te maken. Als je deze oefeningen correct rijdt train je steeds het binnenbeen. Je gaat dan merken dat je paard steeds verder gaat swingen in z'n lijf. Dat mechanisme ontstaat doordat bij elke pas de hak/knie/heup van buigen tot strekken worden gevraagd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:06

Ik was een tijdje terug mee gaan jureren en er was duidelijk verschil tussen de gangen. Voorwaarts aanspringen en opwaarts aanspringen ( de lucht in dus)

Dat laatste is niet gewenst zei ze want je wilt dat ze naar voor aanspringen. Waarom leren wij dan overal dat ze omhoog moeten komen?

Is dat dan eigenlijk niet omhoog komen voor. Maar eigenlijk zakken vanachter( door de verzameling?)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:32

Hihi, ik zit ook onder m'n steen, lees wel bij maar reageer amper (even andere dingen die voorrang hebben). ;) Maar wou op dit van jou toch even reageren:

LoveUggs schreef:
{Knip}

Mensen mogen van mij denken dat paarden je niet uittesten, niks met opzet doen, en niet expres de draak uithangen, maar dan hebben jullie Amira nog niet ontmoet! }:) Want ze test me gewoon uit. Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier, dat onwijs gaaf en lekker kan lopen, en echt voor je werkt, maar als je dit niet doet, dan is er geen land mee te bezeilen. (zo heeft ze losse beentjes, is expert in ontsnappen, weet mensen bang te maken, en is het ook nog eens een echte merrie die verschrikkelijk hengstig kan zijn!) De andere bijrijdster heeft een mep van haar gehad, en ze is er bij uitgebroken, dus wie zegt dat paarden je niet in de maling nemen? Deze maakt er misbruik van! _O-
En toch, is het zo'n schat, en ben ik blij dat ik haar mag rijden en verzorgen!

Goed, ik wou het kort houden, maar dat is me weer niet gelukt, ik hoop dat ik binnenkort snel foto's kan plaatsen van hoe we het nu doen, maar niemand haalt mn trots weg! :D *trots*

Ohjaa, en gelukkig nieuwjaar allemaal! *\o/* <3

Het grappige is dat je jezelf eigenlijk heel erg tegenspreekt, je zegt zelf; "Als je haar goed weet op te pakken is het een heerlijk dier {...} en als je dat niet doet dan is er geen land mee te bezeilen"

Dus wiens 'fout'/'schuld' is het eigenlijk dat ze soms een draakje is? Die van Amira of die van jou (de ruiter)? :P

Ik blijf erbij dat paarden niet denken; "Ahh laat ik mijn mens vandaag is even flink in de maling nemen en lekker stout doen!" Een paard leeft en denkt in het nu en reageert op de prikkels die het op dat moment krijgt... Zo kan het altijd zo brave paardje zich ineens de laplazerus schrikken van wat klapperend plastic of een kat die op de bakrand springt en aan de kletter gaan en de ruiter er daarbij afwerpen.. Je kan dan boos worden en zeggen dat ie dat expres deed om jou er af te gooien, maar het was gewoon een simpele schrik reactie...

Als jij een paard met rijden de ruimte geeft om het zelf maar allemaal uit te laten zoeken zullen paarden dat ook doen, die proberen van alles tot ze de beloning krijgen dat ze het goede doen.. Zo heb je paarden die tig dingen uitproberen maar niet het goede, die worden vaak als stout bestempeld maar je hebt ook paarden die juist direct het juiste doen.. Puur op de gok.. En die worden vaak weer als lief bestempeld. Het is aan jou als ruiter om dus duidelijk te zijn in wat jij van het paard wilt, als jij duidelijk bent is het voor het paard ook helder wat er gevraagd word en zal die ook het gewenste laten zien wat jij vervolgens weer beloont. :P

Dat Amira de vorige bijrijdster een klap heeft verkocht is imo een kwestie van rangorde, Amira heeft zich op dat moment duidelijk boven die vorige bijrijdster geplaatst.. Dat is geen kwestie van misbruik maken van, of jou in de maling nemen.. Dat is een kwestie van paardentaal begrijpen... :+

Wij hebben ook heel verschillende paarden op stal, van hele lieve schatten toch echte duiveltjes. Die lieve schatten zijn vaak de wat onderdanigere types die zich vanuit eigen al sneller onder jou plaatsen en heel erg afwachten van wat jij doet.. Die echte duiveltjes zijn vaak juist weer de wat dominantere en brutale paarden, zijn ook de paarden die in een kudde vaak een hogere rang bezitten of wel proberen die te krijgen. Ze gaan de confrontatie eerder met je aan om te kijken of ze zich boven je kunnen plaatsen. Ben jij dan niet duidelijk in dat je dat gewoon niet pikt ja dan heb je een probleem en gaat het van kwaad tot erger..

Nee, ik blijf erbij paarden nemen ons niet in de maling en denken ook echt niet; "Goh ik zal jou dag eens even verpesten!"

Wel nemen ze erg ons eigen gevoel over, zijn wij angstig en gespannen zie je dat terug in het paard. Ben je onrustig, zie je dat terug.. Maar ben je relaxed en ontspannen zie je dat ook weer terug.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:45

_Michelleee schreef:
Ja klopt, Elina heeft best wel veel bloed en durft makkelijk onderuit lopen. Dat gaat nu al veel beter.
Ik begin met momenten haar echt heel goed aan het lopen te krijgen, waarbij ik goede overgangen kan rijden, wendingen kan rijden, stellingen kan vragen.
Maar in het begin moet ik jammer genoeg altijd even inwerken en strenger zijn. Ik heb gisteren les gehad, een half uur aan een stuk hand stil, maar dan loopt ze gewoon onder mij uit en maat zich erg sterk, ze zal niet uit zich zelf zakken en nageven. In het begin moet ik echt altijd even inwerken. Kan ik daar nog iets aandoen? Ik zou liefst van bij het begin al mijn hand mooi stil willen kunnen houden, maar dan loopt ze gewoon onder mij uit en heeft zij de leiding zeg maar...

Sommige paarden moet je gewoon even helpen om de juiste houding aan te nemen.. Elk paard heeft zijn eigen manier van bewegen aangeleerd en de een heeft dit zichzelf op een manier aangeleerd die meer richting de manier van bewegen gaat die wij ohz ook graag willen zien, het andere paard heeft zichzelf het totaal tegenovergestelde aangeleerd. Dat soort paarden moet je eerst even vertellen en 'laten zien' op welke manier ze OOK kunnen bewegen en dat ze daarin OOK kunnen ontspannen.. Je moet ze een andere manier eigen laten maken, en dat kost tijd... ;)

Die van mij liep als jong paard, nog ongetraind, altijd erg met de kop erop, flinke onderhals en showen maar.. Ik geef toe, het zag er altijd best leuk uit, zo'n enthousiast paard.. Maar het is voor hem nou niet de meest bevorderlijke manier van bewegen en al helemaal niet ohz.. Met hem heb ik in het begin echt héél veel moeite gehad om hem lang en laag te krijgen, over de rug en met gebruik van achterhand dan ook nog eens (vaak als die dan even zakte liep die ook gelijk als een boor de grond in :+ ).

Met hem heeft longeren met bijzetje erg geholpen en vond ik zelf ook een stuk makkelijker omdat ik dan kon zien wat hij precies doet.. Tegenwoordig loopt ie al veel minder met de kop erop, nog wel, als we ergens nieuw zijn en er van alles te zien is of als hij gespannen is. Maar hij zakt nu wel steeds sneller en makkelijker...

Het kost tijd en consequentie.. En het is helemaal niet zo heel erg als je ze soms even moet vertellen dat ze moeten zakken, zolang je maar zorgt dat je daarna ook direct weer ontspannen en licht in je hand bent.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:57

Oh oke dank je.. :) Ben ik blij dat je toch zegt dat het dan toch niet verkeerd is.
Ja, als zij mooi zakt en nageeft ben ik zeer stil met mijn hand, dat zegt mijn instructrice ook.
Maar ik kan haar niet beginnen rijden met die stille hand, ze moet eerst even ingewerkt worden, voor ze daar ook nageeft. Vind opzich wel jammer, want ik wil echt héél mooi stil zijn.

Aan de longe geeft ze ook amper na. ls de bijzetjes iets losser zijn (in het begin doe ik altijd los, zodat ze nog mooi kan ontspannen) maar dan loopt ze gewoon héél de tijd met haar hoofd in de lucht, ze zal niet uit haar eigen zakken.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:18

Heb t/m blz 70 gelezen en stop nu ook haha, handig topic lees de nieuwe dingen ook zeker mee!
Heb namelijk een draver die soms wat moeilijk is in het nagevelijk lopen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:31

Ik snap dat je het jammer vind hoor! Had ook liever gehad dat die van mij ook een iets makkelijker front had en vanzelf al in een een zogenaamde mooie 'aan de teugel' houding loopt. Maar ik zie er ook wel het voordeel van in, dat je zo wel meer leert rijden en beter leert een paard te bewerken en begeleiden. :P

Maar je zal merken dat als je het consequent vol blijft houden en haar van achter goed erbij rijd, soepel door haar lijf laat bewegen het steeds makkelijker word en ze uiteindelijk ook vanzelf die houding al gaat opzoeken. ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:48

Snackie schreef:
Ik was een tijdje terug mee gaan jureren en er was duidelijk verschil tussen de gangen. Voorwaarts aanspringen en opwaarts aanspringen ( de lucht in dus)

Dat laatste is niet gewenst zei ze want je wilt dat ze naar voor aanspringen. Waarom leren wij dan overal dat ze omhoog moeten komen?

Is dat dan eigenlijk niet omhoog komen voor. Maar eigenlijk zakken vanachter( door de verzameling?)

Leuke vraag. :)
Veel paarden die voorwaarts aanspringen vallen automatisch te veel op hun voorhand. We staan dit toe in de lage klassen omdat we er vanuit gaan dat zo'n paard eigenlijk nog niet 100% perfect moet zijn. Dus dat is een vergeefbare fout. Hij valt prachtig in de lijn met een paard moet eerst voorwaarts zijn voor hij kan gaan dragen. Dus in de B/L (soms M afhankelijk van de jury) vinden ze dat okee. Een goede overgang zonder verstoringen die voorwaarts is is zeker in de B vaak al lastig.

Paarden die opwaarts aanspringen komen wel omhoog maar hebben dan een moment van bewegingsloosheid. Over het algemeen heeft zo'n beweging ook niks te maken met het zakken van de achterhand. Veel van die paarden komen als een springveertje wat omhoog en landen geen meter verder. Het kan een bewegingsfout zijn, maar vaker nog is het de ruiter die de beweging remt met z'n hand. Hij werkt dan zo sterk in dat het paard niet naar voren kan en dus de energie omhoog gooit.

Paarden die dragen schuiven in galop en de aanzet er naar toe de achterhand er verder onder. Het vierkante vlak op de grond tussen voor en achterbeen is kleiner dan bij een paard dat stuwt. En natuurlijk komt zo'n paard verder van de grond. Maar dat komt omdat de energie voornamelijk in het achterbeen zit. Maar die beweging wordt niet gebroken wanneer hij bij de ruiter komt. Hij loopt vloeiend door.
Even 2 plaatjes om het iets duidelijker uit te leggen:
Afbeelding
Afbeelding

In het licht van het geen wat ik vertelde over inbuigen in de achterhand en draagkracht. Bekijk dan ook eens deze 2 plaatjes. En vertel me wat je ziet en hoe je dat verklaart.
Afbeelding

Afbeelding