Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:03

nombrado schreef:
misschien als je zelf had aangegeven , dat je dat niet voor elkaar kreeg met de lijntjes, had je een heel ander antwoord gekregen denk ik.

Ik herinner mij dat ik toen praktisch exact hetzelfde als antwoord had gegeven als nu. Namelijk dit

Citaat:
Nombrado ging er al vanuit dat ik met haar in discussie wilde gaan. Dit is niet zo, ik was een onbeschreven blad, een leerling verlangend om kennis op te nemen.

Misschien komen mijn berichten telkens anders over, dan zal ik eens goed naar mijn schrijfwijze gaan kijken. Maar ik waardeer jouw mening net als die van de anderen, zelfs wanneer die niet overeenkomt met wat ik dacht. Ik heb geen oogkleppen op en wil gewoon het beste halen uit wat anderen mij vertellen. Ik wil jou (en niemand trouwens) aanvallen, naar beneden halen of belachelijk maken. Ik hoop dat dit misverstanden in de toekomst voorkomt. Wanneer ik in dit topic een vraag stel is dat een oprechte, geen sarcastische.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:06

burl schreef:
Ik rijd mijn paard ook wel eens wat ronder. En nee, geen rollkur maar als ze wat stoer zijn stel ik ze gerust wat dieper in. En ik durf mijn paarden ook gerust wat met meer stelling te rijden. Als ze op een bepaalde kant de oorspeekselklier niet voldoende los laten vraag ik het hoofd iets meer naar links of rechts.
Eigenlijk net zoals veel springruiters rijden.

je oorspeekselklier loslaten? hoe wil je dat voor elkaar krijgen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:07

burl schreef:
Ik rijd mijn paard ook wel eens wat ronder. En nee, geen rollkur maar als ze wat stoer zijn stel ik ze gerust wat dieper in. En ik durf mijn paarden ook gerust wat met meer stelling te rijden. Als ze op een bepaalde kant de oorspeekselklier niet voldoende los laten vraag ik het hoofd iets meer naar links of rechts.
Eigenlijk net zoals veel springruiters rijden.

Kan een oorspeekselklier losgelaten worden? Volgens mij is veel spanning op de kaak meestal de oorzaak van een zichtbare oorspeekselklier?
Dus de spanning op de kaak moet dan weggenomen worden denk ik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:09

even over lijntjes ;-)
Hieronder zie je Nombrado
je ziet dat je van zijn kont, langs zijn rug naar zijn nek een rechte lijn kan maken (zonder onderbrekingen)
als je zijn skelet zou kunnen zien, is er een duidelijke rechte lijn waar te nemen
Afbeelding
(sorry...ik kan echt geen lijntjes fotoshoppen)
nog 1
neusje gewoon op de ll houdend.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-01-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:10

Ik zeg het niet helemaal juist zie ik.
De oorspeelselklier moet ontspannen zijn. Dat heeft niets met loslaten te maken. Een paard moet indedaad zijn kaak en nek ontspannen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:10

nombrado schreef:
vur schreef:
O ja, en ik vind het wel positief als de stangteugel loshangt. Maar ik heb hier ook wel eens commentaar over gehad. Hij moest van de jury toen toch echt aangenomen zijn. Ik vind het dan ook positief dat zonder stang gestart mag worden t/m Grand Prix niveau. Ik wil wel de eerste zijn die dat doet. :D Internationaal mag het dus (nog) niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het een internationale proef was in Drachten, maar het zou kunnen. Anders zou Emmelie ervoor kunnen kiezen om gewoon op trens te starten. Ik ben van mening dat je de stangteugel niet nodig hebt om een paard echt in verzameling voor te stellen.

is ook niet nodig idd.
er zijn hier in het topic al heel wat filmpjes voorbij gekomen, waarbij de ruiter gewoon met trensje de GP oefeningen trainde.

Daar ben ik ook van overtuigd! Ik vond dat alleen niet van toepassing bij Apache ;) Ik zie daar een niet kloppende teugelvoering en een paard wat niet van achter naar voor gereden is. Maar daar heb ik een paar blz terug al uitgebreid over geschreven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:11

burl schreef:
Ik zeg het niet helemaal juist zie ik.
De oorspeelselklier moet ontspannen zijn. Dat heeft niets met loslaten te maken. Een paard moet indedaad zijn kaak en nek ontspannen.

pfiew...gelukkig maar...
ik kreeg al helemaal beelden van losgelaten oorspeekselklieren :D ;) :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:13

Gaat hard hier!
Reactie op Burls opmerking aangaande Charlotte Dujardin een aantal posts terug:
Citaat:
Zien jullie de dingen die ik ook zie?
Ik snap wel wat je bedoelt, ja. Charlotte lijkt de bewegingen wat minder door te laten vloeien in heupen en bekken dan bijv. Edward. Maar ik vind haar balans wel heel mooi. Ze zit heel licht. Nee, misschien niet echt 'in' het paard, zoals Professor afkeurend constateert, maar waarom is dat erg? Er lijkt (ik zeg steeds lijkt ipv is, het is ook maar mijn waarneming immers ;) ) geen sprake van communicatiestoornissen, irritatie over en weer etc. In de internationale dressuur is dat nu niet bepaald een standaardbeeld. Ik vind Valegro zeker geen machientje, er zit niet dat mechanische in zijn bewegingen dat je soms ziet bij paarden die echt in 1 houding zijn gedrild. Ook mooi dat er steeds sprake is van een lichte, vriendelijke aanleuning.

Over dat 'weleens wat ronder rijden', dat je paarden even wat ronder instelt lijkt me geen probleem, om even iets meer losheid te vragen of de bovenlijnspieren even wat te rekken. Maar waarom zie je ruiters vaak rondje na rondje in zo'n houding rijden? Het is qua spieren bijna een eindstand (kunnen niet verder buigen), het lijkt me spiertechnisch daarom niet zo functioneel om dat lang achter elkaar te doen. Kan iemand eens uitleggen waarom het wel functioneel zou zijn om langer achtereen in zo'n ronde, rollkur-achtige houding te rijden? Ervan uitgaand dat het gaat om gymnastiseren, en niet om het bewerkstelligen van gehoorzaamheid en controle.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:14

Wat bedoel je met niet kloppende teugelvoering Ansie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:17

vur schreef:

Zie mijn 2 posts op blz 111 van vandaag. Anders val ik in herhaling.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 09-01-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:17

vur schreef:
O ja, en ik vind het wel positief als de stangteugel loshangt. Maar ik heb hier ook wel eens commentaar over gehad. Hij moest van de jury toen toch echt aangenomen zijn.

Dat schreef ik ook een paar bladzijdes terug. Is dat een ongeschreven wet? Of staat het ergens in de reglementen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:18

Afbeelding

Hier zie je wat ik bedoel met te weinig bergop gereden en nek niet het hoogste punt. Valegro heeft een valse knik in de hals.
Paarden met zo'n knik worden vaak thuis met de slofteugel getraint. Ik weet niet of het zo ook met Charlotte is maar wat wij van de meeste dressuurruiters te zien krijgen zijn beelden die een positief beeld geven. Thuis wordt er vaak met hulpmiddelen zoals de slof en in de schoenen getraint. En daar worden nu juist vaak geen opnames van gemaakt. :+
Ik weet wat er thuis bij veel dressuurtoppers in de trainingen gebeurd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:18

Askja schreef:
Over dat 'weleens wat ronder rijden', dat je paarden even wat ronder instelt lijkt me geen probleem, om even iets meer losheid te vragen of de bovenlijnspieren even wat te rekken. Maar waarom zie je ruiters vaak rondje na rondje in zo'n houding rijden? Het is qua spieren bijna een eindstand (kunnen niet verder buigen), het lijkt me spiertechnisch daarom niet zo functioneel om dat lang achter elkaar te doen. Kan iemand eens uitleggen waarom het wel functioneel zou zijn om langer achtereen in zo'n ronde, rollkur-achtige houding te rijden? Ervan uitgaand dat het gaat om gymnastiseren, en niet om het bewerkstelligen van gehoorzaamheid en controle.

Ik denk dat dit te maken heeft met paarden die "verkeerd" en met een te straffe hand gereden zijn.
kaakspier vastgezet, (uit angst voor pijn) heb dit regelmatig meegemaakt.
Om die paarden weer wat losser te krijgen en de ruiterhand weer te leren vertrouwen, alles te kunnen ontspannen is buigen soms een uitkomst mee te nemen in je training.
maar ik mag toch zeker verwachten van Charlotte, dat ze dit met haar paard toch al lang voorbij is.
Je ziet haar ook, met terugrijden, haar lijf verstrakken en best een straffe ophouding maken met beide handen (ze staat zowat) Terwijl ze meer bereikt had denk ik, met een bovenbeen ophouding, dieper zitten en uitademen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:20

burl schreef:
[ Afbeelding ]

Hier zie je wat ik bedoel met te weinig bergop gereden en nek niet het hoogste punt. Valegro heeft een valse knik in de hals.
Paarden met zo'n knik worden vaak thuis met de slofteugel getraint. Ik weet niet of het zo ook met Charlotte is maar wat wij van de meeste dressuurruiters te zien krijgen zijn beelden die een positief beeld geven. Thuis wordt er vaak met hulpmiddelen zoals de slof en in de schoenen getraint. En daar worden nu juist vaak geen opnames van gemaakt. :+
Ik weet wat er thuis bij veel dressuurtoppers in de trainingen gebeurd.

lekker drafje op de voorhand (beide achterbenen van de grond) hmmm, niet zoals ik het zou willen zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:22

Dat bedoelde ik nu met die teugelvoering S&T die nergens beschreven staat, het paard gaat niet in een zuivere takt, te zien aan de niet diagonaal gelijk gaande benen paren.
Dit paard word duidelijk verkeerd getraind aangezien een Falsche Knick ontstaat door te veel kracht inwerking van de hand, en niet even daardoor komt maar door een langere tijd in een verkeerde houding te rijden. (slofteugel)
Dit alles was in het filmpje ook te erkennen, dat het paard op de voorhand gaat, en niet weg is van de hand.
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-01-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:25

Beetje vreemd om aan te nemen dat Charlotte waarschijnlijk thuis met een slofteugel traint. Dat weten we helemaal niet, dus insinueren is misschien niet zo handig. Straks gaat die roddel rond op Bokt. Er zijn wel meer paarden die achter de loodlijn gaan en nooit met slof getraind worden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:28

Maar als we dit 'al' over Charlotte zeggen.. wat valt er dan nog goed te praten over de proeven die bijv. Adelinde rijdt..
Ik zie idd ook wat Burl ziet, maar toch vind ik dat Charlotte als een van de weinigen op topniveau dichter bij de harmonie staat dan menig andere ruiter in de top. Dus wat dat betreft kijk ik er wel met meer plezier naar.

En over de trainingen thuis, volgens mij is het alom bekend dat met slofteugels getraind wordt zelfs in combinatie stang en trens (wie wat doet wil ik ook in het midden laten).. Hoe kan je dan nog een juiste teugelvoering hebben, d.w.z. onderscheid maken in trens of stang gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:34

setteke schreef:
Beetje vreemd om aan te nemen dat Charlotte waarschijnlijk thuis met een slofteugel traint. Dat weten we helemaal niet, dus insinueren is misschien niet zo handig. Straks gaat die roddel rond op Bokt. Er zijn wel meer paarden die achter de loodlijn gaan en nooit met slof getraind worden.

Daar heb je gelijk in. Maar wij beoordelen met zijn allen de momentopnamen van een stukje film of een proef. Terwijl je eigenlijk thuis in de trainingen pas echt kan zien hoe de ruiters werkelijk rijden en met hun paarden omgaan.
Daarom geloof ik de verhalen van Nombrado en Chere ook niet. Die praten altijd alleen maar over de perfecte ideale wereld. Terwijl de meeste van ons allemaal weten dat het rijden nooit 100% perfect kan gaan. Niemand rijdt 100%. Ik erger mij aan foutenkijkers. Inademen-uit ademen, dit gaat mij echt te ver Nombrado. :+

Charlotte rijdt voor mij nog niet voor 90% maar zij maakt wel een statement in de dressuursport. Hopelijk slaat de dressuursport een diervriendelijkere weg in. Charlotte is daar een goede ambassadeur voor.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:36

ga maar eens in een stoel zitten, en adem uit...(zittend op je handen)
voel maar wat er gebeurd. (wel diep laag door je buik uitademen)
geloven hoef je het niet
ervaren kan je het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:37

Dat weet ik Nombrado maar ik vind het echt muggeziften dat je vind dat Charlotte had moeten uitademen op een bepaald onderdeel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:41

burl schreef:
Maar wij beoordelen met zijn allen de momentopnamen van een stukje film of een proef.

Dat is ook prima, maar ga dan geen thuissituatie met eventueel de slof (en zelfs in de schoenen) erbij halen. Mits daar wel filmmateriaal (zoals Emmelie's filmpjes gister) van is of je hebt het uit een zeer betrouwbare bron.

vur

Ansie schreef:
vur schreef:

Zie mijn 2 posts op blz 111 van vandaag. Anders val ik in herhaling.

Ik heb het even terug gelezen. Ik dacht al dat je bedoelde dat ze de teugels verkeerd in haar handen hield.

xmarliez

Een vriendelijke ruiter is geen ruiter die haar paard beloont maar een ruiter die haar paard goed rijdt. Tuurlijk hoort belonen erbij maar dat is niet het enige waardoor een ruiter vriendelijk is. Ik zie liever een paard dat goed gereden wordt dan een paard dan veel beloont wordt. Belonen doen we erna wel, door een prettig klopje op de hals, naast het paard uit te stappen en het paard goed uit te stappen.

Mijn idee over het filmpje.
Paard wordt naar mijn idee niet van achter naar voren gereden. Lijkt erg zwaar in de hand en als je goed kijkt zie je ook dat het gewicht echt naar voren gebracht wordt. Paard komt te ver achter de loodlijn, is hier ook een gevolg van en de ruiter lijkt niet in balans te zitten, valt erg vaak voor over en 'wiebelt' naar mijn idee te veel. Verder lijken de oefeningen veel te veel over het tempo gereden te worden, het paard wordt maar voorwaarts gereden maar blijft nog steeds te veel op de voorhand gaan. En is naar mijn idee helemaal niet licht in de aanleuning.
In het begin (wat zijn ze aan het doen? verzameld draven, piaffe, passage?) zie ik veel te weinig buiging in de gewrichten in de achterhand, achterbenen blijven ook achter ipv dat ze naar voren grijpen. En na een aantal keer kijken verbaas is me echt over hoevaak deze ruiter zich uit het zadel laat trekken.. en dat is alleen mogelijk als de ruiter geen onafhankelijke zit heeft of te veel druk op de teugels heeft/te veel op de teugels steunt.
Bij de galop op de volte, het paard gaat veel te hard waardoor het gigantisch op de voorhand lijkt te vallen, hier is het tempo hard ipv voorwaarts. Het paard galoppeert niet van achter naar voren.

Maarja wie ben ik :D

edit: weer mega veel posts tussendoor..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:42

Valegro is wel een Happy Athlete :D , of is hij dat nu ook al niet meer?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:45

setteke schreef:
Valegro is wel een Happy Athlete :D , of is hij dat nu ook al niet meer?

Ik zou zeggen, vraag het hem...