Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:54

Airborn schreef:
Ah kijk, dat verklaart de miscommunicatie. Moet eerlijk bekennen dat ik atm ook wat snel geiriteert ben, met mn scriptie bezig, en dat leverd stress op :P Dit topic is een leuke afleiding :D

Ik ken het systeem van doorzichtig folie en dan steeds delen weghalen. Hoewel ik zelf qua diepte beeld veel meer heb gehad aan daarwerkelijk ontleden van dieren. Omdat helaas de lagen meestal niet zo eenduidig zijn als je zou denken.
Ik merk overigens met rijden wel echt dat goede biomechanische kennis heel veel helpt met het begrijpen van het hoe en waarom van het paardrijden. Ik merk het dan ook meteen als een instructeur zelf die kennis heeft, omdat die het toch anders, en voor mij veel helderder uitleggen. Wel grappig overigens, ben begonnen met paardrijden omdat ik van mening ben dat iedere dierenarts de basis van het paardrijden moet kennen, omdat de ruiter z'n verschrikkelijk grote invloed heeft op het welzijn van zijn paard.

Heel goed van je Airborn. Je merkt het direct als dierenartsen zelf ook rijden. Men kijkt daardoor anders naar de oorzaak van rugproblemen en peesproblemen o.a., is mijn ervaring.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:00

knollentuin schreef:
iemand de dvd van het trainingsseminar van de knhs gekregen? op de voorkant een foto van adelinde op parcival...een foto die laat zien dat ze niet goed zit en achter de beweging van het paard zit en aan de teugels hangt..als je nu toch een foto plaatst op iets dat je naar instrukteurs stuurt zet je toch niet deze foto erop... :n

Het is bedroevend maar van de Nederlandse top zijn er bijna geen andere foto´s qua zit te maken.
Zo zag dat uit bij Baucher:
Afbeelding

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:01

Wat vinden jullie van deze stelling: Laat ruiters in het Z1 op een trens met dubbele teugels rijden en pas vanaf het Z2 op stang en trens!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:09

murphy102 schreef:
Wat vinden jullie van deze stelling: Laat ruiters in het Z1 op een trens met dubbele teugels rijden en pas vanaf het Z2 op stang en trens!

Waardeloos om het maar direkt te zeggen, het gaat om het fijngevoel met stang en trens, en een dubbele teugel is niet vergelijkbaar met de teugelvoering met Stang en trens.
Een goed onafhankelijk zittende ruiter kan met enige oefening zo met Stang en Trens rijden.
Laat ze dan eerst zonder kinketting rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:10

Professor schreef:
knollentuin schreef:
iemand de dvd van het trainingsseminar van de knhs gekregen? op de voorkant een foto van adelinde op parcival...een foto die laat zien dat ze niet goed zit en achter de beweging van het paard zit en aan de teugels hangt..als je nu toch een foto plaatst op iets dat je naar instrukteurs stuurt zet je toch niet deze foto erop... :n

Het is bedroevend maar van de Nederlandse top zijn er bijna geen andere foto´s qua zit te maken.
Afbeelding

Inderdaad, alhoewel ik Jeanette Haazen toch graag zag rijden, maar ik geloof dat zij het vertikte om bij SJ te rijden; dat had natuurlijk ook wel gevolgen voor haar.
Sander Marijnissen vind ik ook een fijne ruiter, alhoewel ik bij hem de indruk krijg, de laatste tijd, daar ook de invloed van SJ terug te zien, minimaal maar toch. Misschien kan hij niet anders, als je bovenin wilt meedraaien bij deze "coach".

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:15

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Waardeloos om het maar direkt te zeggen, het gaat om het fijngevoel met stang en trens, en een dubbele teugel is niet vergelijkbaar met de teugelvoering met Stang en trens.
Een goed onafhankelijk zittende ruiter kan met enige oefening zo met Stang en Trens rijden.
Laat ze dan eerst zonder kinketting rijden.

Daar zegt u wat, Professor, maar hoevelen rijden met fijngevoel en hebben een onafhankelijke zit in de huidige wedstrijdsport? Zonder kinketting rijden, is zeker goede een optie.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:26

Professor schreef:
claudiaM33 schreef:
Vraagje, wat bedoel je met schakelen precies en is schakelen dan slecht voor je paard??

Dat bestaat niet, maar er zijn mensen die die uitdruk gebruiken wanneer u de moeite neemt en terug leest aangezien wij dit op dit topic uitvoerig erover gehad hebben.

Oke ik zal die 114 pagina's even doorlezen, maar ik ga eerst even mijn paarden doen als u het niet erg vind....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:36

Het is toch om te huilen, van de paarden word alles verwacht die zijn mooier geworden veel betere beweging maar de ruiters gaan achteruit, die doen niets aan zichzelf, daarom vind ik de wedstijdsport gewoon een bestgaand rijpaard, met een aap erop.
Het is geen eenheid meer totaal niet hangen enz. Dat is geen lichtheid van hulpengeving nee dat is ordinair trekken alleen de leek ziet dat niet omdat ze dat zo verdoezelen, maar de paarden laten het wel zien helaas zijn er zo weinig onafhankelijke mensen die dit ook durven te zeggen en in de ring te bestraffen.
En dan die onzin met de stang ze hebben de kinketting losser zitten, ja haal je de koekoek zij kunnen niet met dat fijneinstrument omgaan benutten het als ABS de noodrem, door die losse kinketting word de druk op de lage groter wat juist minder zou zijn omdat men de druk af en toe heel licht op de kinkettinggroef geeft dus buitenkant onderkaak.
Nu denkt u maar na is de druk op de lagen groter omdat door de tongvrijheid van de stang de tong niet de vrijheid geeft om tegendruk te geven.
Zou wel ringmeester willen zijn de neusriemen controlleren de kinkettingen enz maar dan voor dat de combinatie de ring in gaat, en staal hard alles instellen zoals het reglement daar voorschrijft.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:38

knollentuin schreef:

Ja, gister binnengekregen. Een foto is toch een momentopname, dus ik maak me daar niet zo druk om ;) . Er staan op de voorpagina van Bokt genoeg mooie plaatjes van Adelinde!

En Professor, je geeft net het advies om de kinketting weg te laten, wat voor rare druk krijg je dan wel niet op de lagen en de tong.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:43

setteke schreef:
En Professor, je geeft net het advies om de kinketting weg te laten, wat voor rare druk krijg je dan wel niet op de lagen en de tong.

U rukt wat uit zijn verband, het ging of met dubbeleteugel rijden met een trens om te leren met S&T om te gaan, wat onzin is.
Alternatief is rijden zonder kinketting, wat trouwens Fillis altijd deed, dat word wel eens vergeten.
Een stang hoort gewoon af te hangen alleen wanneer men een ophouding geeft benut met even de stang.
Waneer men de kinketting weglaat is deze vele malen zachter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:51

Dan kan je net zo goed zonder stang rijden, als je een ophouding geeft zonder kinketting, gebeurt er helemaal niets. En ja, ik heb zelf ook wel eens zonder kinketting gereden.
In principe moet je zeker minimaal Z kunnen rijden op trens en het leerproces om met stang te leren rijden, moet m.i. onder goede begeleiding gebeuren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:55

setteke schreef:
Dan kan je net zo goed zonder stang rijden, als je een ophouding geeft zonder kinketting, gebeurt er helemaal niets. En ja, ik heb zelf ook wel eens zonder kinketting gereden.
In principe moet je zeker minimaal Z kunnen rijden op trens en het leerproces om met stang te leren rijden, moet m.i. onder goede begeleiding gebeuren.

Dat is uw uitspraak vreemd dat mensen die meer konden met hun paard als u zoals Filles en Philppe Karl dit wel doen en zo kan ik er wel 10 noemen die zo reden en zelfs zonder neusriem.
Denk dat u niet geheel weet of meegemaakt heeft wat fijnheid is van de hand dat is ook niet iedereen gegeven om zo aan te voelen wat de mond doet.
Maar voor het paard is het vele malen prettiger dan een doorgetrokken stang.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:03

Haha, ik heb er echt helemaal geen verstand van, maar maakt niet uit. Ik zit er niet mee hoor.
En zonder kinketting of neusriem hoef je je tegenwoordig nergens meer te vertonen, zeker niet op concours.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:05

Dat is zo, maar om je fijngevoeligheid te verbeteren kan het best zinvol zijn om eens zonder neusriem of kinketting te rijden. Want als je dan te groot inkomt zegt het paard stijg maar af :D

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:09

Deden ze dat maar. Ik vrees dat er een gros is die het nog over zich heen laat komen.
En doen ze wel wat zijn het poedersuiker. :roll:

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:11

Professor schreef:
Het is toch om te huilen, van de paarden word alles verwacht die zijn mooier geworden veel betere beweging maar de ruiters gaan achteruit, die doen niets aan zichzelf, daarom vind ik de wedstijdsport gewoon een bestgaand rijpaard, met een aap erop.
Het is geen eenheid meer totaal niet hangen enz. Dat is geen lichtheid van hulpengeving nee dat is ordinair trekken alleen de leek ziet dat niet omdat ze dat zo verdoezelen, maar de paarden laten het wel zien helaas zijn er zo weinig onafhankelijke mensen die dit ook durven te zeggen en in de ring te bestraffen.
En dan die onzin met de stang ze hebben de kinketting losser zitten, ja haal je de koekoek zij kunnen niet met dat fijneinstrument omgaan benutten het als ABS de noodrem, door die losse kinketting word de druk op de lage groter wat juist minder zou zijn omdat men de druk af en toe heel licht op de kinkettinggroef geeft dus buitenkant onderkaak.
Nu denkt u maar na is de druk op de lagen groter omdat door de tongvrijheid van de stang de tong niet de vrijheid geeft om tegendruk te geven.
Zou wel ringmeester willen zijn de neusriemen controlleren de kinkettingen enz maar dan voor dat de combinatie de ring in gaat, en staal hard alles instellen zoals het reglement daar voorschrijft.

Dit is het hele probleem, Professor. Zoals het ZOU moeten gaan, zo gebeurt het niet. Klassieke dressuur en wedstrijdrijden zouden heel goed naast elkaar moeten kunnen gaan, maar tegenwoordig is het een zeldzaamheid om een correct-gaand paard te aanschouwen in een proef, al helemaal in een Z-proef.
Dan denk ik dat we er alles aan moeten doen om die ruiter te laten "wachten". De Z-klassen zitten overvol met ruiters die "door" zijn gegaan vanuit de M-klassen. Het eerste wat men doet is stang en trens erin hangen, want "ik BEN nu Z-ruiter". En DAN, denk ik, is het een optie om ruiters eerst eens te laten oefenen met zoveel teugel in de hand, maar dan wel op trens...! Ik ben mij er geheel van bewust dat dit de omgekeerde wereld is, maar ik ben ook van mening dat we wel in het "NU" leven en dat we moeten proberen de huidige ruiter zo "op te voeden" dat deze gaat inzien dat hij/zij fout bezig is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:13

Mwoaaaah met stang zonder kinketting en neusriem ben je wel echt een heel daaps paard als je daar niet heftig op reageert hoor.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:37

Professor schreef:
Alternatief is rijden zonder kinketting, wat trouwens Fillis altijd deed, dat word wel eens vergeten.

Wat ik gelezen heb is dat hij dat deed bij jonge paarden, tijdens het beleren. En daarna van heel los naar wat strakker als de hulpen zonder angst werden geaccepteerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:47

Professor schreef:
Afbeelding

op dit plaatje zit de heer baucher ook niet zoals het zou moeten.
onderuitgezakt en achter het middelpunt ;)

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:59

Dat is geen foto maar een tekening.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:07

setteke schreef:
knollentuin schreef:

Ja, gister binnengekregen. Een foto is toch een momentopname, dus ik maak me daar niet zo druk om ;) . Er staan op de voorpagina van Bokt genoeg mooie plaatjes van Adelinde!

ik vond het geen moment opname ,de hele periode dat ze daar binnenreed met parcival stond ze in de beugels en hing ze aan de teugels.. zelfs in de galop zat ze niet,dr billen zweefden boven het zadel,ik zat daar met 3 mensen die ik les geef en ze zagen het allemaal..thank god!! het paard kwam pas door het lijf nadat het" tongincident" was verwerkt en parcival volgens johan hamminga de tijd kreeg om losser in het lijf te worden en daadwerkelijk kon gaan nageven...
en om nu als organisatie als de knhs deze foto te gebruiken op een dvd...beetje dom..
ik heb r in de proeven eigenlijk altjd beter zien zitten dus dit viel me flink tegen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:13

Mindfields schreef:

ja, in die tijd hadden ze geen fototoestelletjes :+
dan moet ie dat niet als voorbeeld geven alszijnde goede zit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:16

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

ja, in die tijd hadden ze geen fototoestelletjes :+
dan moet ie dat niet als voorbeeld geven alszijnde goede zit.

volgens mij is die tekening juist als vergelijk met de verkeerde houding..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:19

Needje schreef:
Deden ze dat maar. Ik vrees dat er een gros is die het nog over zich heen laat komen.

zo waar...ik hoop op de dag dat alle paarden tegen onredelijkheid nee gaan zeggen :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:42

knollentuin schreef:
Needje schreef:

zo waar...ik hoop op de dag dat alle paarden tegen onredelijkheid nee gaan zeggen :D

De meeste paarden zeggen ook NEE tegen onredelijkheid, maar dan wordt dit vlug in de kiem gesmoord door er van alles aan, op en in te hangen ;(