duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:45

Vind dit trouwens ook het geval bij veel barrokke rassen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:29

Lise81 schreef:
griebels schreef:
Heeft iemand interesse om mijn arabier (die moeilijk over de rug te rijden zijn) te beoordelen? ze staat 1 of 2 pagina's terug...
ik heb ook nog een andere arabier met een nog moeilijkere rug (hoge kont) maar daar moet ik nog een foto van zoeken Ja

Lees je niets ofzo? ---lees iig even deze pagina!
Wat vind je zelf van die foto?

Ik denk dat iedereen die de moeite heeft genomen dit topic door te lezen kan zien hoe je paard over de rug loopt.

*edit taalfoutje +
griebels, ga gewoon mee in de discussie. Dat je aankaart dat een arabier moeilijk over de rug te rijden zijn - dat is intressant voor dit topic! De foto bevestigd dat, maar voegt los weinig toe aan de discussie. Je kan zelf ook wel zien dat hij niet over de rug loopt en op de voorhand valt.

Misschien kan je uitleggen waarom je vind dat dit zo is, dat arabieren slecht over de rug lopen in het algemeen.
Ligt dat aan hun bouw? Hoe ze gefokt zijn of hoe ze gereden worden? - Ik zie mensen arabieren veel weinig van achter uit rijden - op de kop trekken.
Heb je een foto gevonden van een arabier die wél over de rug loopt????

Beetje vriendelijker mag ook wel hoor...
Ja ik heb dit topic gelezen en zie ook bepaalde dingen bij mijn foto. Ik wilde van iemand anders horen wat die ervan zegt en dan had ik mijn beredenering erbij gezet...
De foto is van mijn merrie die net onder het zadel is en nu al beter haar achterhand eronder zet dan mijn hengst (waarvan zijn kont minstens net zo hoog is als zijn schoft).

Wat ik zie op mijn foto.
Passen zijn even groot, RA blijft het langste op de grond en draagt dus het meeste gewicht. Dus imo loopt ze niet compleet op de voorhand. Verder laat ze voor los en dat kan ze alleen als de motor achter zit. Dit is wat ik geleerd heb, en wat ik dus ook zie. Nu vroeg ik om advies zodat ik nog meer kan leren om te zien.
Ik weet dat ze nog meer vanuit de achterhand kan lopen maar daar zijn we dus nog mee bezig, ze is dus net pas onder het zadel.

Een arabier heeft een korte rug, hoge kont en draagt het hoofd en de staart graag hoog waardoor ze juist de rug wegdrukken. Het is dus niet dat de ruiters daarvan niet van achter naar voren rijden maar dat een arabier de achterhand er om bovenstaande reden moeilijk onder kan zetten.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:37

Misschien loopt een arabier wel minder gemakkelijk over de rug omdat hij een ruggewervel minder heeft dan een ander type paard? Is toch een scharnierpunt minder.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:39

Dat zeg ik, een kortere rug Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:39

zo ook een halswervel en staartwervel minder Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:46

Mijn opmerking was niet heel onvriendelijk bedoeld, maar als het topic net een beetje dood is gelopen omdat iedereen maar zijn paard/foto beoordeeld wilt hebben is het gewoon niet heel handig om zonder je foto zelf van kritiek te onderbouwen deze hier te plaatsen en dan nogmaals te vragen om een beoordeling. Dat vind ik gewoon erg afwachtend en passief, terwijl een discussie topic daarvoor niet bedoeld is.

Maar op deze manier krijgen we wel discussie, aangezien jij je foto heel anders ziet dan ik:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHWGFOO6.jpg

- Op deze foto vind ik duidelijk linksvoor nog meer op de grond dan rechtsachter. Imo loopt hij dus op de voorhand.
- hij buigt weinig vanuit de heup
- kuiltje achter het zadel, door weinig flexie = bolling in de wervelkolom
- Paslengte is niet heel duidelijk te zien door de hoek van de foto.
Ik vind het wel een mooi ontspannen plaatje, zeker voor een jong paard.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:53

Ik vind foto's wel heel interessant om de discussie levend te houden. Kijken of mensen het met elkaar eens zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:55

Klopt dat linksvoor nog meer op de grond is dan rechtsachter. Ik was in de war met andere foto's van haar...
Zoals deze
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ADOH4PZY

Het kuiltje achter het zadel zie ik niet, misschien schaduw. Ik weet dit namelijk omdat haar rug kaarsrecht is.
Hier zie je dat (en ook hoe arabieren het liefste lopen Knipoog )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-44N6WHQW.jpg

Weinig buiging vanuit de heup? Dan moet je denk ik even kijken naar het buitenachterbeen van die foto. En anders op deze foto.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N8DOVVQO.jpg
Of bedoelen jullie dat niet?

hier nog wat foto's
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCR6UDNA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RTWGAFFJ.jpg

Ik zeg dit niet om je tegen te spreken. Ik ben aan het kijken waar ik verkeerd kijk en waar ik dus nog meer kan leren... Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:58

Edit: imo heeft ze juist veel beweging vanuit de heup. Vandaar de 'tegenspraak'. Als ik het mis heb leer ik hier ook weer van...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:11

Dit zijn hele andere foto's dan jou rijfoto en die heb ik beoordeeld. Ja, op de showfoto's loopt ze mooi en bergop...dus ze kan het wel. Op je rijfoto is dat dus niet te zien, ze loopt dus heel anders met jou er op dan in haar vrije beweging. Daar gaat het topic toch ook over.
Zet dan gelijk deze foto's neer als je geen kritiek aan kunt, want zo komt het een beetje over.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:19

Griebels ze loopt zonder belasting echt 10x beter. Maar goed dat wil je ook onder het zadel. Ik zie ook wat Lise ziet, een kuiltje achter het zadel, weinig buiging in de heup, verstoorde takt. Ook niet onlogisch met zo'n jong paard, het kan niet meteen perfect, maar het is niet over de rug.
Om even het kuiltje beter aan te geven.. omdat jij dat niet kan zien... Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:24

Lise81 schreef:
Dit zijn hele andere foto's dan jou rijfoto en die heb ik beoordeeld. Ja, op de showfoto's loopt ze mooi en bergop...dus ze kan het wel. Op je rijfoto is dat dus niet te zien, ze loopt dus heel anders met jou er op dan in haar vrije beweging. Daar gaat het topic toch ook over.
Zet dan gelijk deze foto's neer als je geen kritiek aan kunt, want zo komt het een beetje over.

Pardon??
Zoals ik al zei is dat geen kritiek maar wil ik erover leren. Dus als ik dingen verkeerd zie wil ik daar eerst mijn uitleg over geven en daar advies over.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:26

Evelijn schreef:
Griebels ze loopt zonder belasting echt 10x beter. Maar goed dat wil je ook onder het zadel. Ik zie ook wat Lise ziet, een kuiltje achter het zadel, weinig buiging in de heup, verstoorde takt. Ook niet onlogisch met zo'n jong paard, het kan niet meteen perfect, maar het is niet over de rug.
Om even het kuiltje beter aan te geven.. omdat jij dat niet kan zien... Afbeelding

Ik zie daar de zon op haar rug...
Ik weet wat jullie zien maar het is geen kuiltje.

Tuurlijk loopt zo'n jong paard wat net onder het zadel is 10x beter zonder belasting. En geen enkel paard loopt perfect, kan altijd beter Ja

Wat bedoelen jullie dan met weinig buiging in de heup? Mij is juist verteld dat ze dat wel heel erg doet namelijk...
En wat bedoelen jullie met verstoorde takt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:33

Goed als jij daar de zon in wilt zien.. ik bedoelde iig niet het zonlicht.
Verstoorde takt.. dat ze met haar ene hoefje trager is dan het andere. = linksvoor langer op de grond dan rechtsachter
Heup buiging.. zonder zadel, zeker, zakt ze mooi, gebruikt ze haar rug, komt ze mooi van achter naar voren.. op die foto die we beoordelen, zie ik dat niet (vandaar ook het duikje dat jij niet ziet)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:39

Ok, verstoorde takt snap ik.
Het deukje, wat ik dus echt niet zie (wel dus zonlicht)... Dezelfde foto van dichterbij Ja
http://i24.tinypic.com/rc9ax2.jpg

Over die heup... Wat bedoel je dan met beweging vanuit de heup? Dat ze haar achterhand eronder probeert te zetten door haar heup te laten zakken met het naar voren bewegen van haar achterbeen?
Edit: dus als je van achteren kijkt dan de billen dan links en rechts lager liggen??

Pff moeilijk uit te leggen.
Wat ik hierboven beschrijf doet ze in elk geval wel, misschien niet goed zichtbaar, dat snap ik..
Aan de longe of vrij doet ze dat indd meer dan onder het zadel Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:18

@ Griebels; het is een leuk paard maar ik ben het eens met de andere reactie's.
Wbt de heup; op de rijfoto is duidelijk te zien dat ze het achterbeen weinig onder de massa plaatst en vrij stijf houd.

De andere foto's die je laat zien zijn allemaal 'showfoto's', daar heeft ze wél goede buiging in de heup en treed het achterbeen mooi onder. Op die foto's loopt ze een stuk beter maar ook daar gaat ze duidelijk niet over de rug.
Daarbij is ze op die foto's veel actiever en duidelijk aan het showen, onder het zadel doet ze dat niet en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:22

Wat bedoelen jullie dan met buiging/beweging in de heup?
Schijnbaar bedoelen jullie iets anders dan mij...

Showfoto's ja, maar zo loopt ze wel als ze los is. Daar kan ik ook niets aan doen Haha!

En dat kuiltje, zie ik dat dan verkeerd? Waar dat pijltje getekend is, zie ik zonlicht (zie die vergrotende foto). Of bedoelen jullie hier ook iets anders mee? En wordt er daarbij wel rekening gehouden met de bouw van een arabier? Hoog kruis? Die zal dus nooit rond kunnen worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:24

ook een arabier kan rond worden en zijn rug goed gebruiken. Dat ziet er alleen anders uit dan bij een doorsnee sportpaard, maar daarom kan het wel.

Heb je ook een standfoto van dit paard?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:30

Ik heb hier al wel een beetje mee zitten lezen maar wat ik niet helemaal begrijp is dat het paard in de post van Griebels niet over de rug loopt omdat LV meer op de grond is dan RA. Moeten de voeten over de diagonaal dan precies tegelijk van de grond komen?
Ik kan wel voelen wanneer het paard over de rug loopt maar het is wel interessant om het vanaf de grond of van een foto te kunnen beoordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:38

Dat LV meer op de grond is dan RA geeft vooral aan dat ze nog op de voorhand loopt en niet in balans is. Een paard wat niet in balans is kan zichzelf niet goed dragen en dus ook niet correct over de rug gaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:39

anneliesdj schreef:
ook een arabier kan rond worden en zijn rug goed gebruiken. Dat ziet er alleen anders uit dan bij een doorsnee sportpaard, maar daarom kan het wel.

Heb je ook een standfoto van dit paard?

Tuurlijk kan een arabier ook rond worden. Ik bedoelde alleen als een paard een hoog kruis heeft dat het kruis nooit rond kan worden.
Ik zal een standfoto van de merrie erbij doen en een foto van mijn hengst welke een hoog kruis heeft, net zo hoog als zijn hoge schoft en daardoor een holle rug heeft. Mijn merrie doet het wat rug en kruis betreft dus beter dan mijn hengst. Maar het blijft een arabier met een hoger kruis dan een WPN'er...

*ik ga ff foto's zoeken*

Edit maar annelies is dat dan meteen verstoorde takt??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:46

Het ligt ook aan het type arabier wat je hebt, zelf heb ik een voornamelijk Russisch gefokte hengst en die valt wbt kruis wel mee, hij heeft alleen een wat langere rug en dat is voor hem dan weer een groot nadeel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:51

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:12

om eerlijk te zijn vind ik ze bijde wel meevallen. Ze hebben beide een mooie rug wat de hogere achterhand weer wat compenseert. Ik denk dat je 't probleem groter maakt dan het in werkelijkheid is (niet aanvallend bedoeld Knipoog)