Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:19

Starbreeze schreef:
Je kan toch ook direct ZIEN dat een LDR getraind paard de achterhand er niet onder zet? Ik snap dan niet dat iemand vind dat je een paard dan correct traint.

Hier vraag ik me wel eens bij af (laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van hyperflexie achtige praktijken) Maar is het werkelijk ook alleen maar de manier van trainen? Of is het ook datgene waarop momenteel gefokt wordt. Hoogopgooiende voorbenen, paarden die je dubbel kunt vouwen en in twee passen aan de overkant van de ring staan. Dergelijke flexibiliteit, rek en voorbeen gebruik, gaat in mijn ogen ook vaak gepaard met een van nature wat holle rug en het daarbij behorende achterbeen meer erachter dan eronder. Maar misschien zie ik het verkeerd? Houd me niet echt bezig met de dressuurpaard fokkerij. Maar dit is wel wat ik me af en toe afvraag.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:57

Meestal zijn grand prix paarden de niet meest spectaculair lopende paarden wanneer ze nog jong zijn. Dus ik denk het niet.

Daarnaast vinden de LDR aanhangers dat het paard wel correct loopt en de jury blijkbaar ook. Heel raar eigenlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:36

Nou wat ik in de jongen paarden kampioenschappen zie lopen vind ik toch wel redelijk spectaculair bewegen hoor. Zou wel heel nieuwsgierig zijn naar hoe het plaatje zou zijn als bv een icoon als Dr Klimke op het hedendaagse getalenteerde dressuurpaard zou rijden. Ik vind het nu allemaal best moeilijk vergelijkbaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:51

De kwaliteiten van de paarden die uit fokkerij komen zijn aangepast aan de vraag.
Klimke echter, zou zeker nooit zo een holle rugganger die de voorbenen omhoogklatst gekozen hebben, dit is namelijk alleen maar een handicap om er correct dressuur mee te kunnen beoefenen.
Goede dressuur is geen spectakel, het is harmonie, techniek, respect voor het paard, ethiek....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:09

Xavier, bedankt voor je uitgebreide uitleg over het ligament. Wel lastig te lezen als je dergelijke termen niet gewend bent. Maar als ik het goed begrijp loopt hij van de schoft tot aan de schedel en bestaat hij dus uit bindweefsel? En is het ook te voelen onder de huid of is het weefsel dat niet zo dicht onder de huid ligt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:14

Maar als ik je goed begrijp dat Simpelman, vind jij ook dat het hedendaagse dressuurbeeld niet alleen door moderne trainingsmethoden, maar wel degelijk ook voor een groot deel door de moderne fokkerij wordt bepaald?

Ik zit er dubbel in met het moderne dressuurpaard. Het elastische van bv een Damon Hill vind ik wel degelijk een pré. Daarentegen hebben de bewegingen van Totilas mij nooit kunnen bekoren met het hectische hoe hoog kan ik mijn voorbeen heffen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar springgefokt met goede bewegingen. Ben erg gecharmeerd van het Holstein type. Vaak als ik denk, wow, gaaf paard, blijkt er veel Holsteinbloed in te zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:22

En over de holle ruggen, ik denk eigenlijk dat de hedendaagse zadels, met een diep, dieper, diepste zit en wrongen waardoor je zit volledig gefixeerd wordt, ipv meeverend. Daarbij nog dat je steeds vaker rijbroeken ziet met "anti-slip" zitvlak (zie tegenwoordig zelfs met rubberen fliebers voor nog stroever zitten). Allemaal om de ruiter maar stiller te laten zitten voor het oog, maar denk dat het wel vaak het geheel strakker en weggedrukter maakt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:30

oji schreef:
Maar als ik je goed begrijp dat Simpelman, vind jij ook dat het hedendaagse dressuurbeeld niet alleen door moderne trainingsmethoden, maar wel degelijk ook voor een groot deel door de moderne fokkerij wordt bepaald?

Ik zie dat de productie van dressuurpaarden zich heeft aangepast aan de rij technieken die op dit moment in de mode zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:33

oji schreef:
Ben erg gecharmeerd van het Holstein type. Vaak als ik denk, wow, gaaf paard, blijkt er veel Holsteinbloed in te zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:38

Ik denk eerlijk gezegd dat het eerder andersom is. Dat de fokkerij paarden met steeds meer beweging is gaan fokken en dat rijtechnieken zijn ontwikkeld om deze ingefokte extra expressie tot het extreme te verheffen. Daarnaast heeft het rijden zich aangepast op de meegefokte extra heetheid/karakter. Beide zijn wel een gevolg van wat men graag ziet in een bepaald tijdsbeeld.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:39

Een vraag met een wat medische achtergrond: ik rij, puur recreatief, een merrie van 25. Ze is dressuurcarriere getraind en heeft wedstrijden gereden. Uit m'n hoofd Z2. Ik rij haar af en toe, meestal ontspannen buitenritten en af en toe in de bak. Ik probeer haar vwnw te rijden in de bak en soms ook tijdens een buitenrit. Het neerwaartse lukt best redelijk, voorwaarts is erg moeilijk.

Ik gok dat ze in het verleden flink ,er een valse knik heeft gelopen. Ter hoogte van ruim een handbreedte achter haar oren is de hals bij de manenkam sterk verdikt en verhard. Verder heeft ze een spriethalsje met nauwelijks bespiering. Dit geldt trouwens voor de hele bovenlijn.

Alhoewel het me voor haar prettig leek om wat spieren op te bouwen en sterker te worden, begin ik nu ernstig te twijfelen. Ik heb het idee dat ze niet meer kan dan ze nu doet. Heeft iemand ervaring met zo'n hals? Wat kan nog op haar leeftijd? Ik krijg steeds meer de neiging om haar maar gewoon lekker in haar eigen houding te laten lopen en genieten zolang het nog kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:41

@Oji,
Dat verkoopt goed, GP is handel.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-08-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:43

Pendrag schreef:
Een vraag met een wat medische achtergrond: ik rij, puur recreatief, een merrie van 25. Ze is dressuurcarriere getraind en heeft wedstrijden gereden. Uit m'n hoofd Z2. Ik rij haar af en toe, meestal ontspannen buitenritten en af en toe in de bak. Ik probeer haar vwnw te rijden in de bak en soms ook tijdens een buitenrit. Het neerwaartse lukt best redelijk, voorwaarts is erg moeilijk.

Ik gok dat ze in het verleden flink ,er een valse knik heeft gelopen. Ter hoogte van ruim een handbreedte achter haar oren is de hals bij de manenkam sterk verdikt en verhard. Verder heeft ze een spriethalsje met nauwelijks bespiering. Dit geldt trouwens voor de hele bovenlijn.

Alhoewel het me voor haar prettig leek om wat spieren op te bouwen en sterker te worden, begin ik nu ernstig te twijfelen. Ik heb het idee dat ze niet meer kan dan ze nu doet. Heeft iemand ervaring met zo'n hals? Wat kan nog op haar leeftijd? Ik krijg steeds meer de neiging om haar maar gewoon lekker in haar eigen houding te laten lopen en genieten zolang het nog kan.

Leer haar de hals te strekken, dat doet ieder paard goed.
Het staat voor losgelatenheid en je bewegen als een paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:46

@Simpelman. Klopt. Bijna iedereen wil een paard dat extra beweegt tegenwoordig, terwijl er maar weinige zijn die met dat extra bewegen om kunnen gaan. En als je niet met dat extra bewegen kunt omgaan, denk ik dat het vooral een bron voor extra blessures is. Geef mij maar gewoon correcte beweging met een fijne galop. Ik heb toch niet de capaciteiten voor een extra beweger.
Ik vind een gewone beweger die los door het lijf beweegt ook altijd nog 100x mooier dan een extra beweger die strak gehouden wordt omdat het anders out of control is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:51

De extra bewegers zijn gruwels om te rijden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:11

S.man:

Mijn dank voor deze mooie verwoording van het hand geven.

Citaat:
Je hebt bijna het gevoel dat je paard vrij is, in het begin voelt dat eng.
In werkelijkheid is hij dichter bij je dan ooit, hij heeft je een hand gegeven....

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 00:20

Toch een aantal reacties op de voorgaande posts:

1. met betrekking tot LDR: @Simpleman: het punt dat ik wilde maken met betrekking tot 'over de rug lopen' is dat LDR tot op zekere hoogte paarden over de rug doet lopen (dat is juist waar een deel van het succes van de methode hem ligt). Ik denk dat ik even duidelijk heb beargumenteerd dat dit geen correcte manier van over de rug lopen is.

2. In reactie op:

Simpleman schreef:
In dat wat XavierB FN noemt, maar toch ook wel heel veel mensen Klassieke Dressuur wordt het paard van begin af aan geleerd zijn rug te gebruiken op zodanige wijze dat waneer we een aandrijvende hulp geven naar een aanhoudende het paard zijn rug opbolt.

Ik gebruik de term FN om het onderscheid te maken met andere stijlen in de hedendaagse dressuur die even zeer 'klassieke dressuur' voorstaan (Franse methode, Portugese methode, Spaanse methode, dressuur van Oliveira, dressuur volgens Von Neindorf, Spaanse Rijschool, enz.).
De term klassiek (of beter neo-klassiek) is overigens afgeleid van de poging van al deze stijlen om terug aan te grijpen bij de traditionele dressuur van de neo-klassieke periode (achttiende eeuw). Daarbij gaat het vooral om de la Guerinière. In het geval van de Portugese lijn is ook De Andrade een belangrijke invloed.

Om mijn termengebruik ten volle te duiden. Traditionele dressuur gebruik ik om de gehele dressuurtraditie voor de moderniteit (dat is de negentiende eeuw) aan te duiden. De neoklassieke dressuur is daar een onderdeel van.

3. Het filmpje van meester Nuno Oliveira:

Oji schreef:
Wat wil je zeggen met dit filmpje damian? Vind jij dit een goed voorbeeld van klassieke dressuur? Ik vind het nl zelf een verre van sympathiek beeld geven. En nu vind ik dit filmpje niet sympathiek, ik heb ook wel filmpjes gezien van meneer Oliveira die ik ronduit wreed vind. Misschien nog wel wreder als de gewraakte rollkur. Voor mij is dit zeker geen voorbeeld van hoe ik graag met mijn paard bezig wil zijn!

Waarop baseer je deze stelling? Wreder dan de gewraakte rollkur? Met alle respect, maar dergelijke stellingen moet ik ten sterkste tegenspreken. Er wordt hier de perceptie gecreëerd dat het paard hier verkeerd of 'vluchtend' wordt gereden. Dit is niet het geval, hoewel het hier zonder twijfel gaat over een temperamentvol paard. Een aantal zaken op een rijtje:

a) Dit is een oud filmpje (voor technicolor zelfs) die steeds worden gekarakteriseerd door een lager aantal frames per seconds en daardoor sneller worden afgespeeld. Dit creëert de illusie van een te snel rytme en bijgevolg nervositeit bij het paard op dezelfde manier dat Charlie Chaplin hyperkinetisch lijkt in zijn filmpjes.

b) Wie het paard observeert kan een hoge graad aan temperament herkennen, maar onder geen beding een vluchtreactie of een teken van mentale irritatie of onrust. Eén van de indicatoren die daartoe kunnen worden aangewend (en overigens in wetenschappelijk studies naar mentale effecten wordt toegepast) is de reactie van de staart bijvoorbeeld. In een vluchtreactie zal de staart plat tegen de achterhand worden aangedrukt. Bij tekenen van mentale onrust of stress is de zogenaamde 'tail swuch' een typische en onmiskenbare indicator. Bekijk het filmpje nogmaals, de staart is ontspannen en licht opgeheven aan de basis (wat een indicatie is van een paard dat over de rug loopt). Het proberen aanwijzen van mentale stress, laat staan de beschuldiging van abusieve praktijken, omwille van de zeer dynamische, snelle en uiterst geavanceerde oefeningen die hier worden uitgevoerd getuigt niet enkel van de beperkte kennis van de aanschouwers maar van een oneigenlijke stemmingmakerij.

c) De oefeningen die hier worden uitgevoerd zijn geen basis of zelfs middenschool dressuur. Zij zijn van een hoge school niveau dat amper nog bestaat. Deze oefeningen hebben tot doel een aantal oefeningen met een hoge graad aan impulsie en wendbaarheid uit te oefenen. Het hoofddoel van Oliveira is hier klaarblijkelijk het inoefenen van de 'terre a terre', waar hij overigens meesterlijk in slaagt. Dat wil niet zeggen dat het paard van bij aanvang in staat is deze moeilijke oefening uit te voeren. Op twee momenten (het langste moment vanaf 6:15) verliest het paard de hoge verzamelingsgraad die hiervoor vereist is, wat resulteert in een voorwaartse galop. Het paard is niet echt mentaal aan het vluchten maar Oliveira verliest zijn paard hier in de impulsiviteit. Hoe hij dit aanpakt (en dit is typerend voor Oliveira) is om met het paard mee te gaan in de galop en hem vandaar terug te verzamelen. Dit 'renmoment' wordt dan ook afgesloten met een piaffe.

Wat gebruikt Oliveira hier om deze terre a terre te bestendigen. Wel in eerste instantie oefent hij beide achterbenen in galop. Hij gebruikt hiervoor contragalop (op een manier die ik voorheen al beschreven heb), vandaar de contrastelling, en vervolgens de schouder binnen in de gewone galop (hier is de stelling wel degelijk merkbaar, maar gepast voor de laterale bewegingsoefening). Wanneer je niet bekend bent met dit soort oefeningen dan is dat zeker geen misdrijf, maar het oneigenlijk iemand beschuldigen op basis van jouw onwetendheid met dergelijke oefening wekt toch enige wrevel bij mij op (ik vraag mij ter zake dan ook af hoeveel moeite men doet om eerst inzicht in een materie te verwerven alvorens ze af te wijzen of ze als abusief te bestempelen).

Een tweede toepassing die Oliveira gebruikt is het zeer wendbaar draaien ten aanzien van de muur. Dit behoort dan ook enkel bij paarden te worden toegepast die in staat zijn om dergelijke bewegingen uit te voeren (wat dit paard klaarblijkelijk kan). Wederom maakt Oliveira gebruik van de contra galop om die snel om te buigen in een gewone galop (eigenlijk een pirouette) waardoor het paard sterk verzamelt tijdens de galop om de snelle wending ten aanzien van de muur te maken. Een kritiek die je wel kan hebben op deze trainingsessie is dat Oliveira deze wendingen te snel aanvraagt, wat ook de oorzaak is dat het paard vervalt in een moment van impulsiviteit. Niettemin weet de meester dit achteraf, gebruikmakend van de piaffe, terug te herstellen.

Een derde toepassing die Oliveira gebruikt is de piaffe en de piaffe-galop transitie als een methode om tot de terre a terre bewegingen te komen (ik vraag mij overigens af wie onder de critici een dergelijke transitie zonder tail swuching kan maken of wie zij kennen die een dergelijke transitie weet te bestendigen).

Het resultaat van deze oefeningen is de terre a terre (of het tumeln in Duitse dressuurbronnen) die slechts weinigen nog op dezelfde meesterlijke manier kunnen demonstreren. Het paard toont een duidelijke hoge graad van verzameling, wat duidelijk merkbaar is in de vrijheid van de voorhand, en de achterbenen staan vrijwel op hetzelfde niveau (dit is inderdaad zonder buiging, en noemt recht-recht, een paard die dit kan is de culminatie van rechtheid). Oliveira weet die rechtheid vervolgens aan te tonen door de terre a terre van een ter plaatse beweging om te zetten in een achterwaartse beweging.

Dit is inderdaad een zeer intense vorm van training (en het is een trainingssessie, dus inderdaad op sommige momenten kan de stelling beter, de impulsiviteit haalt op een bepaald moment de bovenhand, enz.) maar het eindresultaat waar de meester in deze sessie naar streeft is even duidelijk. Deze sessie duurde overigens ook maar even lang als het filmpje zelf (een dikke tien minuten) dat omwille van de hoge prestaties die van het paard worden gevraagd, een paard dat overigens al heel wat training heeft gehad en daarom tot dergelijke prestaties in staat is.

Ik wil gerust over Oliveira discussiëren, maar dan op gronden van zijn inzichten of eigenlijke praktijken. Het uiten van eigen interpretaties en beschuldigingen is zeer gemakkelijk. Ik ben er mij van bewust dat ik ook sterke stellingen naar voren schuif, maar ik hoop dat ik steeds heb aangetoond de moeite te doen om die stellingen van het nodige bewijsmateriaal en de nodige logica te voorzien. Neem dus de tijd om jouw stelling te beargumenteren. Het aanwenden van filmografisch materiaal kan in een dergelijke discussie zeer interessant zijn, maar doe dan eerst de moeite om na te gaan wat er precies gebeurt in dat filmpje. Met betrekking tot Nuno Oliveira wil ik gerust meegeven dat er een editie is waar je al zijn werken in kunt nalezen: Nuno Oliveira, ed. H. Guillaume, Nuno Oliveira. Oeuvres complètes (Belin, 2006).

In die optiek wil ik gerust het gesprek openen met betrekking tot de methodiek om de terre a terre aan te leren of rond hoe een pirouette van een trainingsoefening naar een toepassing kan worden gebracht (want het is net dat wat in dit filmpje aan de orde is). Een ander aspect dat mij sterk intrigeert is de verhoogde lateraliteit die Oliveira gebruikt bij oefeningen als de schouder-in of de travers. Dat lijken mij hoogst boeiende en inzichtelijke gesprekken of zijn inzichten rond de verschillende types van uitgestrekte draf bijvoorbeeld. Er zijn een ton aan zaken waarover we het inhoudelijk kunnen hebben.

Mijn excuses voor de toon van deze post, maar u leest inderdaad een gefrustreerde en ontstelde reactie. Niettemin kon ik dergelijke uitingen ten aanzien van een staaltje van uiterst hoge rijkunst (want dit werk begint waar het standaard repertoire van de Spaanse Rijschool eindigt) niet zomaar laten passeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:14

oji schreef:
damian23 schreef:
Eentje uit de "oude doos", die ik bij toeval tegenkwam op internet.

Wat wil je zeggen met dit filmpje damian? Vind jij dit een goed voorbeeld van klassieke dressuur? Ik vind het nl zelf een verre van sympathiek beeld geven. En nu vind ik dit filmpje niet sympathiek, ik heb ook wel filmpjes gezien van meneer Oliveira die ik ronduit wreed vind. Misschien nog wel wreder als de gewraakte rollkur. Voor mij is dit zeker geen voorbeeld van hoe ik graag met mijn paard bezig wil zijn!

Het filmpje ging meer over het trainen in een kleine ruimte en niet dat ik dit een fijn harmonieus beeld vond. Om dat te zien vind ik het filmpje te slecht (ik kijk op mijn mobiel)

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:32

vur schreef:
Xavier, bedankt voor je uitgebreide uitleg over het ligament. Wel lastig te lezen als je dergelijke termen niet gewend bent. Maar als ik het goed begrijp loopt hij van de schoft tot aan de schedel en bestaat hij dus uit bindweefsel? En is het ook te voelen onder de huid of is het weefsel dat niet zo dicht onder de huid ligt?

Je kan een deel van het nuchale ligament wel degelijk voelen. Het is een peesachtige materie die over de top van de nek van het paard loopt (dat is slechts een onderdeel ervan, het laminaire gedeelte kan je niet zomaar voelen).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:37

XavierB schreef:
vur schreef:

Je kan een deel van het nuchale ligament wel degelijk voelen. Het is een peesachtige materie die over de top van de nek van het paard loopt (dat is slechts een onderdeel ervan, het laminaire gedeelte kan je niet zomaar voelen).

Duidelijk. Dan nog de laatste vraag hierover van mijn kant: ik neem aan dat je met nek alleen het stukje achter de schedel bedoeld en niet de hele hals?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 08:58

XavierB,

Ik wil e.e.a. afmeten aan het vooropgestelde kader van dit topic, namelijk:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Het vetgedrukte is an de limiet van de bedoeling dan wel overschrijdt deze.

Merk op dat de nog jonge Olivièra hulp nodig heeft bij het opstijgen, naar alle waarschijnlijkheid doordat het paard al weet wat hem te wachten staat, hetgeen kennelijk reden is om zich op te winden, zelfs uit te wijken.
Temperament kan nooit een excuus zijn, "temperament" zit vast aan vluchtgedrag, grazende paarden hebben geen "temperament".
We zien dit gedrag van de paarden in meerdere filmpjes van O terug, waarbij dit betreffende er één is waar het zich minder manifesteert.
Ik betwijfel op geen enkele manier de uitzonderlijke rijkunstige bekwaamheid van O.
Dit soort van rijden hoort in een andere tijd thuis, het is in het algemeen niet dat wat we vandaag de dag nastreven.
Het heeft, in het algemeen, geen voorbeeldfunctie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:05

Ik heb verschillende boeken van Nuno Oliviera. Ik zou hem zeker niet als wreed bestempelen.
Wat denk ik wel gezegd kan worden is dat hij vooral hete paarden reed. Of hij ze zo heet maakte kan ik niet over oordelen maar hij weet het tussendoor wel steeds goed af te vloeien in stap.
Hij maakt gebruik van die heetheid om ze in de oprichting te rijden, ze lopen in feite zijn hand in die niet bepaald toegeeflijk is.
Absolute oprichting is ook niet gezond voor het paard. Zijn manier is iets wat je bij iberische ruiters nog steeds veel ziet.
Het zou een goede uitgangsbasis kunnen zijn voor working equitation en vechttechnieken met een enorme looplust.
Voor een voorgesteven FEI dressuurproef worden andere dingen verwacht.
Neemt niet weg dat zijn boeken een hoop nuttige informatie bevatten.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:50

vur schreef:
Duidelijk. Dan nog de laatste vraag hierover van mijn kant: ik neem aan dat je met nek alleen het stukje achter de schedel bedoeld en niet de hele hals?

Wel er liggen natuurlijk heel wat spieren rond het ligament, dus je zal het nooit echt in je handen kunnen vastgrijpen. (De spanning van het ligament kan je echter wel voelen met je vingertoppen op de bovenlijn van de hals wanneer je het paard neerwaarts laat strekken). Onmiddellijk achter de schedel kan je het inderdaad het best voelen. Het is trouwens daar dat overbelasting kan vastgesteld worden door op het aanhechtingspunt druk uit te oefenen (wat het paard dan als pijnlijk zal ervaren). Niettemin vereist dat een geoefende dierenartshand.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:05

Ik lees de laatste tijd veel over hete, temperamentvolle paarden. Zoals bijv. E.G.'s Glock's Undercover.

Als ik dan aangeef dat ik vind dat het paard gespannen loopt, krijg ik vaak te horen dat het ook zo'n temperamentvol paard is. Maar.. ik neem aan dat temperamentvolle, hete paarden ook netjes aan een lange teugel moeten leren ontspannen? En vanuit de ontspanning opgepakt horen te worden?
In het filmpje van damien zie ik geen ontspannen paard. Mag dan temperament hebben, maar zoals ik het nu kan zien, vind ik het er niet fijn uit zien.

Ben het met Simpelman eens dat temperament geen excuus is om met stress en spanning te rijden. Dat betekent wat mij betreft langer trainen in ontspanning.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:17

Zonder ontspanning, geen correcte aanspanning.