[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:46

Kan niemand ons helpen? :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:52

@juliedo24 Ik zie persoonlijk de hele tijd een gespannen paard, ik zou me focussen op de ontspanning en niet op zijn hoofd. :) Figuren rijden, vw-nw, enz..

@ohmydeem Probeer ook goed recht te zitten en je niet zo te focussen op zijn hoofd, hij moet vanzelf ontspannen lopen, en je lijkt je handen vast te zetten, waardoor je paard nooit kan ontspannen. Rug recht, schouders recht, anders breng je het paard uit balans en kan hij ook niet zakken.

@Michelle_ Ik heb zo het idee dat ze zich rond de 25 seconden en 40 seconden ontspant, maar daartussen is ze erg druk bezig met andere dingen (die andere pony die eraan kwam), echt tips kan ik niet geven, veel bezighouden, figuren rijden, niet alleen een volte. Het wijken ziet er wat overhaast uit vind ik. :) Maar dat was vroeger ook een probleem en dat is even weg geweest, ik denk dat jullie gewoon terug de flow moeten vinden en je erbij neerleggen dat je merrie een drukke doos is. Ontspan zelf lekker, lekker vw-nw, ga regelmatig wandelen, loop eens balkjes, wissel het werk goed af, eens een schriktraining? Veel succes :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:11

Dank je voor je reactie :)
Denk je echt dat dat er niet uit te krijgen is dat "druk" en "spannig" zijn? Zij moet inderdaad altijd alles gezien hebben en is erg snel afgeleid.
Wat ik mij ook afvraag is dat als ik begin te draven in het begin, dat ze dan altijd zo begint te briezen en te "niezen" en na 5 minuten is dat gedaan. Als ik haar dan weer even gestapt heb en terug aandraaf, doet ze dat terug. Heeft dat ook met spanning te maken?
Ook heeft ze nu weer iets nieuws en dat ik op haar bit knabbelen, ook hier twijfel ik wel of het van ontspanning is zoals ze zeggen...

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:10

Evelijn schreef:
hmm.. vechtsport... dan zou je core toch wel sterk moeten zijn... misschien helpt het om je te verdiepen in centered riding.. want als ik filmpjes zo zie komt het grootste deel gewoon uit onbalans en daardoor klemmen en vasthouden... onafhankelijk leren zitten heb je dan echt heel veel aan.
Ik merk dat ik door regelmatig yoga te doen echt beter ben gaan zitten... heb gewoon meer balans en meer controle over mijn lichaam. Maar hoeft natuurlijk geen yoga te zijn... veel vechtsporten maar ook pilatus, dans etc. werken hetzelfde.
Kan ik weer favo filmpje laten zien :)
[ Video ]

Erg leerzaam filmpje! Maar legt de ruiter nu haar been niet té ver naar achteren? Lijkt nu voor bij de lijn schouder, heup, hak te komen. En hoe krijg ze haar been op de juiste plek? Die van mij ligt inderdaad zoals ze voordoet hoe het niet moet. Haar beugelophanging is ook verder naar achter of zie ik dat verkeerd? :Y)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:53

ik zie niet helemaal wat je bedoelt met het been (bovenbeen, onderbeen?)... de lijn moet schouder, heup, hak zijn...en volgens mij zien we dat gewoon. Ze heeft niet een enorm lang gerekt been maar het is ook niet zo grote mevrouw met lange benen... dus dat ziet er anders uit. Daarnaast zitten heel veel ruiters in die positie van teveel uitgedrukte hakken met dus wat naar voren gestoken been en iets naar achter hellende rug, de één erger dan de andere.... maar dat is wel de positie die je krijgt als je instructeur roept "hakken uit drukken, recht op zitten!" die houding is snel te gespannen.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:52

Het lijkt alsof met het rijden haar onderbeen dus haar hak te ver naar achteren ligt waardoor het geen lijn meer is vanaf de schouder, heup, hak. Misschien dat het inderdaad wat vertekend omdat ze wat kortere benen heeft. Dus om die houding te krijgen hoef je dus helemaal niet echt je hak uit te duwen maar meer druk te houden op de bal van je voet?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:18

Ik zou persoonlijk ook zeggen dat ze d'r beugels wel een gaatje langer zou mogen maken. In beweging is dit vermoed ik een zeer stare houding die in het lichtrijden veel inspanning zal vragen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:34

_Michelleee schreef:
Denk je echt dat dat er niet uit te krijgen is dat "druk" en "spannig" zijn? Zij moet inderdaad altijd alles gezien hebben en is erg snel afgeleid.
Wat ik mij ook afvraag is dat als ik begin te draven in het begin, dat ze dan altijd zo begint te briezen en te "niezen" en na 5 minuten is dat gedaan. Als ik haar dan weer even gestapt heb en terug aandraaf, doet ze dat terug. Heeft dat ook met spanning te maken?
Ook heeft ze nu weer iets nieuws en dat ik op haar bit knabbelen, ook hier twijfel ik wel of het van ontspanning is zoals ze zeggen...

Ik rij zelf ook een paard dat alles gezien heeft en ook hij briest veel, vanaf het moment dat hij begint met briesen weet ik dat de ontspanning niet zo ver meer zit en dan ik daarna pas kan beginnen met actief te rijden. Als ik voor het briesen er in wil vliegen lukt het niet, eerst moet die ontspannen rondlopen, heel laag, zijn rug gebruiken en dan pas oppakken. Er is een verschil tussen knarsentanden (deed de mijne vroeger ook) en knabbelen, het knabbelen zie ik wel als iets positief, een teken dat hij het bit aanneemt denk ik. :)

Ik denk niet dat het 'alles zien' er ooit volledig uit gaat gaan, maar het zal wel minderen naarmate dat je een bete band hebt en elkaar beter aanvoelt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:38

SETEFURII schreef:
_Michelleee schreef:

Ik rij zelf ook een paard dat alles gezien heeft en ook hij briest veel, vanaf het moment dat hij begint met briesen weet ik dat de ontspanning niet zo ver meer zit en dan ik daarna pas kan beginnen met actief te rijden. Als ik voor het briesen er in wil vliegen lukt het niet, eerst moet die ontspannen rondlopen, heel laag, zijn rug gebruiken en dan pas oppakken. Er is een verschil tussen knarsentanden (deed de mijne vroeger ook) en knabbelen, het knabbelen zie ik wel als iets positief, een teken dat hij het bit aanneemt denk ik. :)

Ik denk niet dat het 'alles zien' er ooit volledig uit gaat gaan, maar het zal wel minderen naarmate dat je een bete band hebt en elkaar beter aanvoelt.

Dus dat briesen is een teken dat ze wil gaan ontspannen? Want ik heb de indruk dat ze dat doet omdat er spanning is? Is vooral in het begin en telkens als we gestapt hebben en terug willen gaan aandraven? :D
Hoor je het niet op het filmpje dat ik gepost heb? Ik weet niet goed of ze nu knarst of knabbelt. Dat deed ze vroeger niet. :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:42

Ik hoor jouw paard wel snurken, laat me meer denken aan 'inspanning'. Wat ik bedoel is die typische felle, korte uitademing door de neus, waardoor de neusvleugels klappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:59

_Michelleee schreef:

Filmpje is niet al te best maar wat me opvalt is, dat je haar nog niet voldoende aan elkaar hebt lopen. Pony is voorwaarts genoeg maar alles wat je aan stelling en buiging vraagt laat je er aan de andere kant weer uit lopen. Dus meer rechtrichten (schouder begrenzen) en proberen wat meer naar de hand toe te rijden. Ik vind de pony wat te weinig contact nemen (komt wat achter de teugel).

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:01

Babootje schreef:
_Michelleee schreef:

Filmpje is niet al te best maar wat me opvalt is, dat je haar nog niet voldoende aan elkaar hebt lopen. Pony is voorwaarts genoeg maar alles wat je aan stelling en buiging vraagt laat je er aan de andere kant weer uit lopen. Dus meer rechtrichten (schouder begrenzen) en proberen wat meer naar de hand toe te rijden. Ik vind de pony wat te weinig contact nemen (komt wat achter de teugel).

Ja idd, ze neemt nog steeds te weinig contact. Maar weet niet goed hoe ik dit moet oplossen...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:27

Interresant topic.

Ben benieuwd wat jullie van mij vinden. Slof zit er alleen aan voor extra controle wanneer nodig. Land is 3 hectare groot en buurpaardjes stoken mijn merrie soms wat op als ze gaan rennen. Vlieg niet graag het hele land door. Slof hangt van onder ook in een boog als je goed kijkt. Wij rijden voor de fun verder geen klasses etc.

Afbeelding
Op de volte.

Afbeelding
Uitstappen , langzaam langer maken en mijn hand laten volgen.

Zit er wel aan te denken volgende keer mijn beugels 1 gaatje langer te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:44

Babootje schreef:
_Michelleee schreef:

_Michelleee schreef:
Ja idd, ze neemt nog steeds te weinig contact. Maar weet niet goed hoe ik dit moet oplossen...

Proberen de pony niet rond te rijden (nageeflijk is ze nu ook niet). Dus laat haar eruit klimmen tot daar waar ze weer contact aanneemt met het bit. Dat iedere keer consequent doen tot de pony contact houdt. Naar je hand toerijden dus. Als dat contact is bevestigd, kun je em weer wat ronder rijden. Ook even niet te veel wendingen (vooral geen kleine voltes) en probeer ze recht te houden tussen twee teugels. Neem de binnenhoefslag. Rijd de voltes zo recht mogelijk door (niet te veel stelling vragen) en de schouder goed begrenzen. Als je teveel stelling en buiging vraagt neemt de pony dat waar door zich op te krullen.
Ik heb er ook eentje gehad die dat deed en het is echt nog niet zo heel makkelijk om dat op te lossen. In het begin - als je de pony er dus uit laat klimmen tot je weer contact hebt - zul je merken dat dat contact er even is en dan weer weg is etc. Een heel fijn lijntje dus. Maar als je toch weer iedere keer consequent naar dat contact toe rijdt dan zul je merken dat die momenten steeds langer worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:53

@Tantaatje, ik vind de slof niet zo los hangen als ik graag zou zien. En hij zit aan 1 kant losser en de andere kant niet. Ik snap de reden waarom je er een slof om hangt en ik ben helemaal niet tegen slofgebruik, maar probeer hem goed te gebruiken. Dat betekent ook geen verschil in beide kanten. Op foto 1 vind ik hem nog te veel op de slof gereden. Foto 2 niet, maar daar ben je de teugels aan het verlengen en valt je paard wat uit elkaar in het voorwaarts neerwaarts. Foto 1 vind ik je paard wat te weinig zijn rug gebruiken.
Heerlijk zo'n grote wei om in te rijden, maar het nadeel is dat je geen lijnen kunt rijden, waardoor je ook niet kunt controleren of je paard wel helemaal goed aan de hulpen is.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:58

Babootje schreef:
@Tantaatje, ik vind de slof niet zo los hangen als ik graag zou zien. En hij zit aan 1 kant losser en de andere kant niet. Ik snap de reden waarom je er een slof om hangt en ik ben helemaal niet tegen slofgebruik, maar probeer hem goed te gebruiken. Dat betekent ook geen verschil in beide kanten. Op foto 1 vind ik hem nog te veel op de slof gereden. Foto 2 niet, maar daar ben je de teugels aan het verlengen en valt je paard wat uit elkaar in het voorwaarts neerwaarts. Foto 1 vind ik je paard wat te weinig zijn rug gebruiken.
Heerlijk zo'n grote wei om in te rijden, maar het nadeel is dat je geen lijnen kunt rijden, waardoor je ook niet kunt controleren of je paard wel helemaal goed aan de hulpen is.

Zal ze volgende keer wat langer houden en kijken of er geen verschil in zit , was toch echt van mening dat ik ze recht had. Ik maak altijd een denkbeeldige bakvorm in mijn hoofd :') werkt prima hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:04

Even kort, Michelle ik zie je pony in har hele lijf ontzettend vasthouden en vind haar achter wat zwaar lopen. Voor is ze erg opgekropt, ik zou eens niet beginnen met rond rijden maar gewoon contact aannemen en aan je been maken. Zo moet je pony wel je hand op gaan zoeken. Vanuit dat contact heel langzaam fan begrenzen met je hand maar met je been tegen je hand aan blijven rijden. Geef dit de tijd, je pony heeft waarschijnlijk weinig vertrouwen in de hand en zal gaan zoeken en doen. Ik zou je zo graag een keer persoonlijk willen helpen maar je bent van België hé?

Tanja, wat me meteen op valt is dat je billen te groot zijn voor dit zadel. Foto 1 zie ik veel spanning in het hele lijf, kan het zijn dat het tempo hier wat hoog lag? Op de 2e foto zie ik al meer ontspanning, je kunt vanuit hier wat meer de voorkant laten zakken maar wel met je been naar je hand toe rijden, niet alleen maar je hand weggeven want dan zakt je pony wel aan de voorkant maar doet de rest van het lijf niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:21

wij staan al in dit topic, maar wil graag kijken of andere ook vooruitgang zien en ik het niet alleen voel ;)

Afbeelding

ze mag nog iets lager lopen, maar we waren aan t springen, vandaar ook t borsttuig :o

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:25

Wat grappig dat mensen denken dat ze een pony is haha. Ze is 1.70 :P ik ben 1.88 en pas daardoor lastig in zadel door mijn onwijs lange benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:27

tanjaatjuhh schreef:
Wat grappig dat mensen denken dat ze een pony is haha. Ze is 1.70 :P ik ben 1.88 en pas daardoor lastig in zadel door mijn onwijs lange benen.

dat ken ik! ik heb ook lange benen en een paard van 1,72, alleen zelf wel iets kleiner dan jij (1,75) maar door mijn lange benen wordt mijn paard (op foto's) altijd 1,60 geschat :')

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:44

Anoniem schreef:
tanjaatjuhh schreef:

dat ken ik! ik heb ook lange benen en een paard van 1,72, alleen zelf wel iets kleiner dan jij (1,75) maar door mijn lange benen wordt mijn paard (op foto's) altijd 1,60 geschat :')

Totdat er een ander op rijd zoals mijn nichtjes van 1.60 dan denken ze dat het een ander paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:01

Anoniem schreef:
wij staan al in dit topic, maar wil graag kijken of andere ook vooruitgang zien en ik het niet alleen voel ;)

[ Afbeelding ]

ze mag nog iets lager lopen, maar we waren aan t springen, vandaar ook t borsttuig :o

Even iets belangrijks uit de wereld helpen, het gaat vooral op dit plaatje niet om het lager lopen met het hoofd maar wat ik hier mis is activiteit in het hele lijf. Dan kun je het hoofd nog wel 20 cm lager instellen maar dan nog is het lijf niet goed mee en is je paard niet juist nageeflijk. Ga werken aan activiteit, veel overgangen en schijnovergangen rijden.

Tanja, Oeps _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:06

Joolien schreef:
Anoniem schreef:

[ Afbeelding ]

Even iets belangrijks uit de wereld helpen, het gaat vooral op dit plaatje niet om het lager lopen met het hoofd maar wat ik hier mis is activiteit in het hele lijf. Dan kun je het hoofd nog wel 20 cm lager instellen maar dan nog is het lijf niet goed mee en is je paard niet juist nageeflijk. Ga werken aan activiteit, veel overgangen en schijnovergangen rijden.

Tanja, Oeps _O-

hoe bedoel je 'geen activiteit'? activiteit was er genoeg, was alleen maar aan het terugrijden wat van springen wordt ze erg enthausiast := maar denk dat jij een ander soort activiteit bedoelt?
En wat bedoel je met schijnovergangen, wat houd dat in dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:44

Je paard was waarschijnlijk erg voorwaarts maar dat vind ik iets anders dan actief. Even een voorbeeld,een piaffe is een hele actieve gang maar niet voorwaarts. ;) eerder opwaarts. Jouw paard blijft vlak in de gang en recht in de rug. Hij zou meer mogen opbollen. Een schijnovergang is een bijna-overgang, je rijd bijv in draf en gat doormiddel van langzaam lichtrijden steeds lager in tempo. Daabdij mag de activiteit niet verloren gaan dus zodra je bijna stapt draaf je weer in een voorwaartse draf weg zodat je achter activeert. De eerste paar keer zal je paard of in stap vallen, niet goed reageren of juist wegspurten. In alle gevallen blijf trouw aan de oefening en blijf consequent. Ook wanneer hij te hard weg gaat. Dit kun je ook in galop doen maar dat is weer wat lastiger. Probeer het wel zoveel mogelijk met zit te doen, vertraag je beweging, laat je paard volgen. Wanneer hij er doorheen loopt mag je een keer een ophouding maken om de hulp te versterken. Het mooie van deze oefening is dat je alle 3 je hulpen apart kunt geven, ondanks dat je terug rijdt met zit kun je met been de draf actief houden en met de hand begrenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:46

ohh zo, jaa dat doe ik ook! maar noem dat ook gewoon overgangen, wist niet dat dat schijnovergangen heette O:)
Dat ze heel recht in d'r rug is weet ik, maar weet niet zo goed hoe ik dit kan "oplossen", ook met die overgangen?