Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:48

Ailill, commentaar geven op mensen die weer commentaar op een ander hebben en dat niet vinden kunnen. Jeetje je zegt dat je ballen hebt, nou bar weinig van te merken want een echte vent lost zijn problemen met een ander met die persoon op. En als je geen pb's wilt ontvangen, meld het aan een mod en doe niet moeilijk.
Bahbah, je loopt constant te mauwen over het commentaar wat hier gegeven wordt en zelf doe je precies hetzelfde alleen dat 100 keer zo kinderachtig.

Niemand bepaald hier of het exit iemand is ja of nee, jullie zijn net als iedereen forum gebruikers een geen beheerders of wat dan ook dus gedraag je ook zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:49

Ansie schreef:
.
Even ontopic, ik vind het vooral interessant hoe het kan dat als er hier filmpjes getoond worden, al dan niet van bekende ruiters, we er verschillende meningen op na houden v.w.b. het wel of niet correct rijden van het paard. Dat zou betekenen dat de theoretische begrippen door iedereen anders geinterpreteerd worden of dat we bepaalde beelden (achter ll/voor naar achter rijden/stuwen ipv dragen.. ik noem maar wat) heel normaal zijn gaan vinden?
Lijkt me veel interessanter om daar op verder te gaan. Wat zie je en waarom denk je dat het wel of niet correct is. Dat zijn de vragen die gesteld moeten worden bij het zien van filmpjes en dan kan je daar alleen maar van leren als iemand daar een antwoord op geeft of je zelf probeert een antwoord te dichten. Het is dan wel jammer als iemand zijn mening doordrijft maar neem er dan een onderdeel uit waar je iets mee kan en laat het verder links liggen.

Ansie dat vind ik een interessante post. Ook ik ben benieuwd of professor wil onderbouwen in wat en waar hij ziet dat hij Charlotte en Valegro niet correct vindt rijden. Ben naar feiten ook benieuwd want dan kunnen we binnen dit topic ideeën uitwisselen en leren. Want ik zie Charlotte met Valegro wel graag.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:18

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Even ontopic, ik vind het vooral interessant hoe het kan dat als er hier filmpjes getoond worden, al dan niet van bekende ruiters, we er verschillende meningen op na houden v.w.b. het wel of niet correct rijden van het paard. Dat zou betekenen dat de theoretische begrippen door iedereen anders geinterpreteerd worden of dat we bepaalde beelden (achter ll/voor naar achter rijden/stuwen ipv dragen.. ik noem maar wat) heel normaal zijn gaan vinden?
Lijkt me veel interessanter om daar op verder te gaan. Wat zie je en waarom denk je dat het wel of niet correct is. Dat zijn de vragen die gesteld moeten worden bij het zien van filmpjes en dan kan je daar alleen maar van leren als iemand daar een antwoord op geeft of je zelf probeert een antwoord te dichten. Het is dan wel jammer als iemand zijn mening doordrijft maar neem er dan een onderdeel uit waar je iets mee kan en laat het verder links liggen.

Ik denk dat we niet eens allemaal zo heel erg verschillen in wat we wel of niet correct vinden. Sommige zijn gewoon genuanceerder over wat ze zien, en stempelen alles wat even niet zoals het boekje gaat direct af als 'niet correct'. Veel mensen, zoals ik, zien zaken die misschien iets afwijken van het ideaal eerder als 'work in progress'. Of hebben niet de verwachting dat het eindresultaat altijd helemaal gelijk is, maar zien ook verschillen die ontstaan door de bouw van het paard etc. Bij een Tinker zal de maximaal haalbare lichtheid en harmonie er wls toch iets anders uitzien als bij een barok type of bij een langgelijnd warmbloedpaard. En sommige hebben ook gewoon meer oog en waardering voor wat er wel goed gaat, en voelen dan niet direct de noodzaak om iemand helemaal af te kraken als er wat mis gaat.

Inderdaad, en het is ook altijd belangrijk om te beseffen dat ieder waarschijnlijk een ander referentiekader heeft van waaruit hij of zij het rijden bekijkt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:35

Een referentiekader ok, dat het even niet lukt ok, dat ieder paard anders is ok, dat het work in progress is ok, maar dat is iets anders dan het zien hoe een paard zich door de gehele proef/training heen beweegt. Als het paard van voor naar achter gereden is, en dat kunnen sommigen zien, dan kan het nog zo 'work in progress' zijn maar lichtheid en harmonie zal dan niet bereikt worden. En dat is toch het doel van de dressuur. Dus het gaat in mijn ogen niet om foutjes zien, het gaat om zien hoe het paard beweegt, hoe het dier getraind is, hoe de ruiter zit. Dat geeft veel informatie. En ik vind het interessant om daar over te praten met elkaar. Hoe kan het zijn dat de een vindt dat het paard van voor naar achter is gereden en de ander dat wel een mooi beeld vindt en wel lichtheid en harmonie ziet? Dat strookt niet met elkaar en dat heeft niks te maken met dat het even niet lukt, maar meer met de manier van trainen en het beeld wat je zelf 'normaal' vindt en als goed beschouwd. Die verschillen vind ik heel boeiend hier in het topic.

Schemerdier

Ja, misschien zou het voor veel (vooral ook meelezers met minder ervaring, dan jullie, actieve posters) veel leerzamer / leuker zijn om niet alleen de theorie te bespreken ( want theorie blijft nu eenmaal theorie, het gaat er nog steeds om hoe je het op je paard doet, en niet hoeveel boekjes je al gelezen hebt) maar om foto's filmpjes een stuk grondiger te bespreken.
bijvoorbeeld : waarom je het goed/slecht vindt. waaraan je dat ziet. hoe dat anders zou kunnen gaan etc...
Misschien kunnen we hier eventueel een nieuw topic over openen? als er natuurlijk genoeg geïnteresseerden zijn :)

Gini

Laten we lekker verdergaan met dit moddergooien en dit waardevolle topic met een slotje eren. Strak plan!

Of laat ons verder discussiëren en vooral meningen onderbouwen, zodat groentjes als ik nog eens wat dingen kunnen leren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:35

Charlotte rijd met Valegro te diep...
zit mooi boven middelpunt, maar heeft soms een te hoge ademhaling, vooral tijdens het terugrijden waardoor ze haar bovenlijf ook teveel vast gaat zetten.
dat zijn kleine puntjes, maar wel belangrijk naar het in harmonie kunnen/willen rijden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:37

nombrado schreef:

en waaraan zie je dat? kan je anders eventueel een paar stills ( :+ ) maken en dat erop aanduiden, want eerlijk gezegd, ik zie het niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:38

Damned schreef:
nombrado schreef:

en waaraan zie je dat? kan je anders eventueel een paar stills ( :+ ) maken en dat erop aanduiden, want eerlijk gezegd, ik zie het niet.

uhm....hoofd achter de loodlijn? volgens mij staat dit in de basisbegrippen van alle ruiterboeken.
maar er zelf maar stills van. heb ik niet nodig om het te zien hoor ;)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-01-13 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:38

En wat zijn volgens jou de gevolgen daarvan qua beweging en is op de video terug te zien?

Schemerdier

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:40

@ nomrado, ik weet ook wel wat het betekent :+ zò beginnend ben ik nu ook weer niet :D
maar het is gewoon dat ik het filmpje al een paar keek heb bekeken, en eigenlijk het niet zie, of iig niet opvallend :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:41

nombrado schreef:

Ik weet nog dat je hetzelfde tegen mij zei toen ik je vroeg om lijntjes te trekken op Totilas.
Wat is eigenlijk jouw doel met dit topic? Mensen iets bijbrengen door een interessante discussie of een kanaal om jouw eigen mening te verkondigen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:43

Maar ik bedoel helemaal niet dat je het niet zou weten ofzo, Nombrado, ik stel alleen de vraag of jij mij de momenten zou willen tonen wanneer hij te diep loopt, dat is alles :)
gewoon een oprechte, geïnteresseerde vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:46

Aangezien ik verschillende PB's heb gehad of ik toch niet wilde blijven ben ik weer hier. :))

Ik heb ook moeite met de arrogante houding van sommige posters hier. Maar die ga ik vanaf nu af aan negeren. Ik ga eens even kijken of de Foei-knop werkt. :=
Ailill, ik hoop dat je stoom is weg geblazen en dat je weer meekletst. :j

En nu weer ontopic. Ik vind Charlotte Dujardin een heel sympathiek rijdende amazone maar toch is zij voor mij niet het voorbeeld van (bijna)perfectie.
Ik zal proberen het uit te leggen.
Charlotte zit heel stil op het paard maar het komt op mij nog wat te strak over.
Valegro mist in mijn ogen het opwaarts gereden zijn. Dit zie je goed in de positie van zijn hoofd. Hij loopt inderdaad wel netjes in de krul maar hij loopt niet met de nek als hoogste punt. Het lijkt of hij zijn hoofd altijd in dezelfde positie heeft.
Ook mis ik de elasticiteit in het lichaam van Valegro. Ik zie hem nergens als een harmonica in en uit elkaar gaan. Natuurlijk is het superknap wat Charlotte laat zien maar ik mis in haar rijden toch de bovenstaande dingen en ik is ook eigenlijk altijd het impuls. Valegro lijkt als een machientje te lopen. Ik mis de veerkracht in zowel paard als amazone.
Natuurlijk doe ik het haar niet en heb bewondering voor haar.
Zien jullie de dingen die ik ook zie?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:47

Gini schreef:
nombrado schreef:

Ik weet nog dat je hetzelfde tegen mij zei toen ik je vroeg om lijntjes te trekken op Totilas.
Wat is eigenlijk jouw doel met dit topic? Mensen iets bijbrengen door een interessante discussie of een kanaal om jouw eigen mening te verkondigen?

nou ja, gaan we weer door met aanvallend gedrag? ondanks alle inbreng van mijn kant? Je hoeft het echt niet voor waar aan te nemen, dat is je eigen vrije keuze.
Notabene zelf dit topic gestart, om te kijken of andere dit verschil ook kunnen waarnemen!
ik zie het wel...blijkbaar sommige van jullie niet.
Jammer. Ik snap ook echt niet, waarom je boos wordt als ik zeg dat je zelf lijntje moet gaan trekken, omdat ik dat gewoonweg niet nodig heb (en geen zin in)
zelf iets doen en inspanning leveren, leer je net zo goed van hoor!
en als je het niet weet, vraag je het toch gewoon?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:50

Mijn vraag was ook oprecht. Ik kon met de beste wil van de wereld die lijntjes niet trekken.
Het zou zijn alsof je aan een kleuter vraagt om de vermenigvuldiging 7 x 8 op te lossen zonder bijkomende uitleg. Voor jou dus de kans om mij iets bij te brengen.
Volgens mij voel jij je idd snel aangevallen terwijl mijn voornaamste bezigheid hier bijleren is. Zoals een jong paard, een onbeschreven blad. Treat me like one of your fillies. ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:51

En als ik dan nog een vraag mag stellen :+ wie is eigenlijk jullie grote voorbeeld? van wie vinden jullie dat hij/zij het 'beste' kan paardrijden? niet perfect, want dat bestaat niet, maar wie benadert die het beste volgens jullie?

(en dan liefst geen voorbeelden van 100 jaar geleden, want tja, dat is nu eenmaal verouderd. Misschien dat het toen wel goed was, of heel goed. of dat het nu in theorie wel goed is, maar het we leven nu eenmaal in heden; wie is op heden, (of de laatste 10, 20 jaar ofzo) de beste ruiter volgens jullie?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:53

Damned schreef:
Maar ik bedoel helemaal niet dat je het niet zou weten ofzo, Nombrado, ik stel alleen de vraag of jij mij de momenten zou willen tonen wanneer hij te diep loopt, dat is alles :)
gewoon een oprechte, geïnteresseerde vraag.

ow, ik snapte je vraag ook niet!
Het wil niet zeggen dat ik haar geen getalenteerde ruiter vind, zeker wel...., maar naar perfectie kan er nog zoveel meer.
Er hoort 1 lijn te ontstaan tijdens rijden, in alle gangen , verzamel, uitstrekkend of arbeidsdraf.
Het hoofd is dus het verlengstuk met daarbij de nek het hoogste punt en de neus op de LL of met iets verruimen zelfs er iets voor. Idem met de piaffe
pas als er 1 rechte lijn ontstaat, krijg je een hefboomwerking tot stand in het paard, optimale verzameling en krachtverdeling.
als het hoofd achter de ll is, zoals zij hem soms instelt, is deze verbinding met achter onderbroken en dit gaat ten koste van de swung, beweging en kracht in de afdruk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:54

Zo, even nodig gehad om bij te lezen. Ik vind het filmpje van Apache wel fijn om naar te kijken. Ik meen hier oprichting in de voorhand te zien, die ik bijvoorbeeld mis bij Edward en Aster de Jeu. Als je kritisch kijkt, houdt ze misschien iets te veel de hand eraan, maar misschien heeft dat te maken met het feit dat het paard dat nodig heeft om hem bijvoorbeeld bij de les te houden. En inderdaad, misschien zou hier en daar het tempo wat omlaag kunnen, maar ik vind het wel een fijne proef om naar te kijken. Trouwens, ik was wat verbaasd om die filmpjes te zien van die (toen) 3-jarige paarden, want als ze het inrijden zo toepast bij alle jonge paarden, dan krijgt ze ze wat mij betreft toch aardig voor elkaar op latere leeftijd. Ik vind haar namelijk de paarden verder (op latere leeftijd) fijn voorstellen. En ja, ze zit echt soepel met haar heupen de bewegingen van het paard uit. Dat vind ik heel knap. Bij Charlotte zie je dat namelijk niet/veel minder. Trouwens, van haar ben ik dus echt fan. Zij heeft haar paard juist meestal heel mooi aan de loodlijn en rijdt hem meestal met een gevende hand. Waarom ze hem in de training ietsje achter de loodlijn had, weet ik ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:56

Gini schreef:
Mijn vraag was ook oprecht. Ik kon met de beste wil van de wereld die lijntjes niet trekken.
Het zou zijn alsof je aan een kleuter vraagt om de vermenigvuldiging 7 x 8 op te lossen zonder bijkomende uitleg. Voor jou dus de kans om mij iets bij te brengen.
Volgens mij voel jij je idd snel aangevallen terwijl mijn voornaamste bezigheid hier bijleren is. Zoals een jong paard, een onbeschreven blad. Treat me like one of your fillies. ;)

misschien als je zelf had aangegeven , dat je dat niet voor elkaar kreeg met de lijntjes, had je een heel ander antwoord gekregen denk ik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:57

O ja, en ik vind het wel positief als de stangteugel loshangt. Maar ik heb hier ook wel eens commentaar over gehad. Hij moest van de jury toen toch echt aangenomen zijn. Ik vind het dan ook positief dat zonder stang gestart mag worden t/m Grand Prix niveau. Ik wil wel de eerste zijn die dat doet. :D Internationaal mag het dus (nog) niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het een internationale proef was in Drachten, maar het zou kunnen. Anders zou Emmelie ervoor kunnen kiezen om gewoon op trens te starten. Ik ben van mening dat je de stangteugel niet nodig hebt om een paard echt in verzameling voor te stellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:58

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:59

vur schreef:
O ja, en ik vind het wel positief als de stangteugel loshangt. Maar ik heb hier ook wel eens commentaar over gehad. Hij moest van de jury toen toch echt aangenomen zijn. Ik vind het dan ook positief dat zonder stang gestart mag worden t/m Grand Prix niveau. Ik wil wel de eerste zijn die dat doet. :D Internationaal mag het dus (nog) niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het een internationale proef was in Drachten, maar het zou kunnen. Anders zou Emmelie ervoor kunnen kiezen om gewoon op trens te starten. Ik ben van mening dat je de stangteugel niet nodig hebt om een paard echt in verzameling voor te stellen.

is ook niet nodig idd.
er zijn hier in het topic al heel wat filmpjes voorbij gekomen, waarbij de ruiter gewoon met trensje de GP oefeningen trainde.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:00

Tegenwoordig moet een paard wel nageeflijk (aan de loodlijn zijn) in de piaffe en de uitgestrekte draf voor een echt hoog cijfer. Dus ik weet niet of deze plaatjes wel de lading dekt zoals het in de wedstrijdsport wordt geacht te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:02

Ik rijd mijn paard ook wel eens wat ronder. En nee, geen rollkur maar als ze wat stoer zijn stel ik ze gerust wat dieper in. En ik durf mijn paarden ook gerust wat met meer stelling te rijden. Als ze op een bepaalde kant de oorspeekselklier niet voldoende los laten vraag ik het hoofd iets meer naar links of rechts.
Eigenlijk net zoals veel springruiters rijden.