Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:33

Professor schreef:
Airborn schreef:
[

Dressuur paarden laten springen is toch eigenlijk heel logisch? Daar het een hele goede training voor de rug en achterhand van het paard is, en de ruiter goed leert om te schakelen in galop en mee te zitteen met het paard?

Laat de heer Stecken en Ingrid Klimke aub niet horen dat u schakelt met uw paard, dan krijgt u de wind van voren. Major P.Stecken a.D. vergeet u dat niet, vele grote ruiters en vele instructeurs heeft hij opgeleid en die werden net als iedereen an der Kandare genomen, iedere ruiter was voor hem gelijk en maakte geen verschillen tussen prestatie wel tussen kunnen.

wat bedoeld u met an der kandare genomen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:36

Citaat:

Ach sorry mijn half Duits is er weer tussen gekomen, daarmee bedoeld men dat men niet veel te vertellen had maar dat hij de Baas was en iedereen ´s nachts staldienst moest doen of hij nu William Steinkraus hete of Jantje Beton dat maakte de Major niets uit en nog niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:39

Professor schreef:
(Micro Snot is niet veilig)
ha ha, volledig off topic, maar ... Linux of (Open) BSD; Free as in air!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:39

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Dat verklaart een hele boel :j

Mijn steun en toeverlaat zal het boek nooit worden ;(

Schreef u toch of u het bevatten kon??? Bovendien kunt u dat ook niet aangezien u het boek leest en niet bestudeerd aangezien u nu het al uit heeft wanneer u nu al een oordeel vellen kan.

Ik hoef daarvoor het boek niet uit te hebben :')

En blijkbaar komt bij van Reede de verkeerde interpretatie van het appuyement vandaan.
Hij benoemt het appuyeren als "in travers van hand veranderen"

Zoals ik al schreef, het verklaart meer als een hele boel van het denken van je

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:40

Professor schreef:
Citaat:

Ach sorry mijn half Duits is er weer tussen gekomen, daarmee bedoeld men dat men niet veel te vertellen had maar dat hij de Baas was en iedereen ´s nachts staldienst moest doen of hij nu William Steinkraus hete of Jantje Beton dat maakte de Major niets uit en nog niet.

goede uitspraak die wil ik echter wel onthouden

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:43

Professor schreef:
Citaat:
Sorry, maar dat laatste is anatomisch incorrect. De zenuwen die in de tong zitten gaan vrijwel direct naar de hersenstam, en de huid zenuwen bij de singel komen van een spinale zenuw.

Kijkt u dat nog maar eens na, zal morgen dat laten zien zit nu aan mijn slaptop en daar staat het niet op, voor de veiligheid. (Micro Snot is niet veilig)
Drukt u maar eens met uw hand op die plek vlak achter de elleboog, dan buigt hals en hoofd naar u toe en het paard begint te kauwen.

Heb ik gedaan, heb mn beide anatomy boeken erbij gepakt, en beide laten duidelijk zien dat de zenuwen in de tong echt niets te doen hebben met welke zenuw dan ook in de buurt van de singel.
Ik mag qua paardrijden nog VEEL te leren hebben, mijn anatomische kennis is best redelijk. (mag ook wel, daar ik diergeneeskunde studeer :P )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:45

Citaat:
Heb ik gedaan, heb mn beide anatomy boeken erbij gepakt, en beide laten duidelijk zien dat de zenuwen in de tong echt niets te doen hebben met welke zenuw dan ook in de buurt van de singel.
Ik mag qua paardrijden nog VEEL te leren hebben, mijn anatomische kennis is best redelijk. (mag ook wel, daar ik diergeneeskunde studeer )

Fijn dat u dat studeert, maar u krijgt het nog van mij, de reflex is er toch zeer zeker.
Maar dit word welles nietus ik geef u morgen dat plaatje. Dit keer in het Engels.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:46

Professor schreef:
Citaat:
Ik mag qua paardrijden nog VEEL te leren hebben, mijn anatomische kennis is best redelijk. (mag ook wel, daar ik diergeneeskunde studeer )

Fijn dat u dat studeert, maar u krijgt het nog van mij, de reflex is er toch zeer zeker.
Maar dit word welles nietus ik geef u morgen dat plaatje. Dit keer in het Engels.

Die reflex heeft te maken met het Hyoid ;)
HYOID apparaat. (het tongbeen is hieraan opgehangen). Het HYOID apparaat is voor de kringloop van hulpen die doorkomen bij de bewegingen van het paard bij het rijden van crusiaal belang. Daarom is de relatie met strekken van de hals, losmaken van de nek, losmaken van de onderkaak zo belangrijk. Als in dit circuit een blokkering zit, werkt de terugkoppeling vanuit de onderkaak verbinding via het HYOID naar het borstbeen niet meer.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 26-02-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:47

Oh ik geloof wel dat er een soort reflex is, maar dat is iets heel anders dan dat de zenuwen direct met elkaar in verbinding staan want dat is gewoon niet waar.
Ik vind het trouwens erg jammer dat u een klein beetje reageert alsof ik onzin leer op mijn opleiding, en het doen van een opleiding nutteloos is en geen kennis geef Professor. De diergeneeskunde opleiding in utrecht staat erg goed bekent, en dit is een stukje basis anatomische kennis.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 26-02-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:51

Airborn schreef:
Oh ik geloof wel dat er een soort reflex is, maar dat is iets heel anders dan dat de zenuwen direct met elkaar in verbinding staan want dat is gewoon niet waar.

Het hyoid apparaat is het tongbeenskelet. Het tongbeen skelet heeft verbindingen naar het nekgebied, naar de onderkaak en een verbinding in de richting van het borstbeen. Het Hyoid zelf is het tongbeen, waaraan het achtereind van de tong van het paard vastzit.

De fysiologische uitwerking van stelling geven en de ontspanning van de onderkaak komen hiermee tot uiting. Andere fysiologische reacties die nauw verwant zijn met het Hyoid zijn de zuurstof voorziening van het paard (de hoofd hals houding zet de luchtpijp onder spanning, geeft vormverandering en zet Hyoid onder spanning) en de luchtzakken (links en rechts) van het paard. De luchtzakken ondersteunen via de ademhaling de thermostaat-functie om de hersenen van het paard op een constante temperatuur te houden. Bij het rijden met een bit, vervult het hyoid apparaat een crusiale functie. Als deze functie verstoort is, is correct rijden met een bit nagenoeg onmogelijk. Dit uit zich dan op tal van manieren. Anatomisch wordt er aan het hyoid weinig aandacht wat betreft het rijden besteed.

Elk beetje spanning of een blokkade uit zich in het nekgebied van een paard. Als er al spanning in het nek gebied of de onderkaak zit, dan werkt "deze spiegel" in dit hoofd/halsgebied niet meer op de juiste manier. Op zich is het dus niet vreemd als een kundig iemand dit gebied controleert. Via dit gebied kan je via manipulatie met oefeningen dit gebied ook soepel, los en ontspannen krijgen. Naast en op het paard krijg je via de teugels - crusiale feedback van het paard terug. De kunst is dat om als ruiter te herkennen.

Het is begrijpelijk dat Baucher, maar ook tal van andere africhters, ruiters van deze technieken gebruik hebben gemaakt of nog gebruik maken.

Alleen maar cursief, Airborn :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:51

Airborn schreef:

Kent u het lied van Adre van Duin wij zullen doorgaan??? _/-\o_

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Professor op 26-02-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:55

Sorry, maar zulk soort reacties zijn voor mij een aanleiding om mij niet langer in deze discussie te mengen. U wilt simpelweg geen informatie aannemen van anderen, ondanks dat dit simpel in boeken na te lezen is, en u reageert op zn moment ronduit kleinerend naar de persoon die een andere mening heeft dan u of u tegen spreekt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:59

Sorry maar de anotomie het zenuwstelsel de pezen en alles daar moesten wij echt toendertijd eindexamen in doen, en ook de geschiedenis van het rijden dat was in 1974, en toen hadden wij nog niet van deze mooie plaatjes.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:02

Airborn schreef:
Sorry, maar zulk soort reacties zijn voor mij een aanleiding om mij niet langer in deze discussie te mengen. U wilt simpelweg geen informatie aannemen van anderen, ondanks dat dit simpel in boeken na te lezen is, en u reageert op zn moment ronduit kleinerend naar de persoon die een andere mening heeft dan u of u tegen spreekt.

Nee sorry ik was nog niet klaar omdat u doorging heb ik een stiky (geen gras) genomen ben naar de comp gerend gedownload en naar mijn slaptop gerend.
Daarom schreef ik eerst vol met humor gespekt de eerste regel van een grappig liedje, vond het toepasselijk, jammer dat u het niet begreep zeer jammer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:21

Professor schreef:
Airborn schreef:

Kent u het lied van Adre van Duin wij zullen doorgaan??? _/-\o_

Afbeelding

Beenhulpen kun je geven met kuit, hak en spoor. De hulpen moeten voldoen aan 3 voorwaarden: 1. op het juiste moment (tijd), 2. op de juiste plaats en 3. in de juiste mate.

Het juiste moment (tijdstip,tijd), is wanneer de schuine buikspier invalt, dus concaaf of hol wordt, omdat op dat moment het achterbeen van de grond komt om naar voren te treden.

De juiste plaats is achter de singel, omdat de aanhechting van de schuine buikspier zich bevindt op de plaats van de singel en dus prikkeling van de buikspier terplaatse de grootste lengte van de buikspier aktiveert. Bovendien doet een prikkeling op deze plaats de rug en lendenen aan deze zijde buigen.

De juiste mate hangt af van de gevoeligheid van het paard.

De fysiologische werking bestaat uit het prikkelen van de zenuw van de buikspier, die langs sensibele banen een signaal doorgeeft aan de hersenen. Er komt een signaal terug langs andere motorische banen naar de spier, die de samentrekking veroorzaakt.

Een beenhulp op de singel heeft meer buiging van de rug en lendenen tot gevolg en werkt daardoor meer in op het systeem van de locomotie van het paard.

Een hulp op de rechte buikspier doet de rug en de lendenen buigen, zonder daarbij de achterbenen te betrekken.

Een hulp voor de singel zorgt voor buiging van de hals en heeft tot gevolg vertraging van gang.

Bedenk daarbij dat beenhulpen interrumperend moeten werken. Assidue hulpen stompen een paard af.

De andere hulpen hebben op hun beurt ook weer specifieke fysiologische reacties tot gevolg.

Hoorde deze tekst daar niet onder, professor ;) Dit hoorde daar ook nog bij ;)

Je kan de response van nageven van een paard stimuleren stimuleren door vlak voor de singel op III. de juiste spier aan te raken. Dat doe je niet met de achterkant van de voet. Omdat III. gekoppeld is met IV. en IV. een koppeling heeft met het tongbeen, kan je een paard stimuleren om de onderkaak los te laten en het bit te gaan afkauwen. Ook dit doet het paard niet automatisch. Je leert een paard dit in een paar minuten. Dus 1. aanleren, duidelijk maken, 2. begrijpen, en 3. bevestigen (het mag geen toevallige reactie zijn). Een zure appel, een snoepje, een suikerklontje is niet nodig.

De brede rugspier vanuit de rug naar de opperarm, is de spier die door het bovenbeen van de ruiter en de zit belast wordt. Deze spier (m. Latissimus Dorsi) is belangrijk bij de bewegingen, maar geeft ook aan de ruiter belangrijke informatie over de plaats van het voorbeen, tijdens de beweging. Het is in het zitgebied een drukke bedoening met spiergroepen rond de schoudergordel

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:25

edith niet goed gelezen
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 26-02-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:28

Die verbinding die in dat plaatje word aangegeven is de m. sternohyoideus, m. sternothyroideus en m. omohyoideus, en een aantal kleine spieren die deel zijn van het hyoid apparaat. Deze spieren hechten idd aan op (delen van) het hyoid en op de voorkant van het sternum. Ze worden echter wel de inerveert door hele andere zenuwen als de tong zelf.
(heb het nog ff keer na gelezen in boek, met uw plaatje erbij)

Conclusie: we hebben beide gelijk :P Er is een verbinding, echter is deze spiertechnisch en aanhechtings technisch, en niet zenuw technisch.

(mijn lichtelijk geiriteerde reactie was overigens vooral op uw opmerking: "Fijn dat u dat studeert,maar" en uw opmerking over van Duin kwam sarcastisch over. Das het probleem met internet, de intonatie achter zinnen word makkelijk verkeert opgevat)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:30

Airborn heeft gelijk.

Bepaalde spiergroepen zijn geprogrammeerd om samen te reageren,
hou zou men anders een arm kunnen stekken?
Er lopen geen zenuwen van tong naar singelplaats of andersom, wel zo dat er daar een verbinding is,
echter op geheel andere wijze. Namelijk eentje van spieren die samen moeten werken.
Als de buigspieren niet ontspannen? Dit alles is een onbewust samenspel.
Als ik met links op een puinaise trap, trek ik dat been in, ondertussen strek ik mijn rechter been, aangezien ik anders
ongenadig onderuit ga. Hier hoef ik niet over na te denken, dit gaat vanzelf. Reflex baan.
Echter loop ik met iets heets en brand mijn handen is mijn reflex, loslaten!!! Doe ik ditzelfde met een pan hete soep,
dan kan ik die reflex onderdrukken, waarom?
De schade van rondvliegende losse hete soep is vermoedelijk groter dan een paar verbrande vingers.

Maar wat moet ik met het stuk cursieve tekst? Hoe het strottehoofd funcitioneerd?
Dan is dit stukje tekst nog steeds veels te kort door de bocht.

Waar we het over eens zijn is denk ik dat je geen enkel deel los kan zien van het andere, elke beweging heeft een gevolg,
voor het hele dier en de mens erop. Die kan gewenst of ongewenst.

ah, zie dat men het ondertussen weer eens is, geloof ik. Terwijl ik zat te verzinnen hoe dit te typen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Het is heel jammer dat ik de plaatjes uit mijn anatomy boek niet online heb... Kan ze helaas ook nie scannen, geen scanner. Dr staat zelfs een hele uitleg in specifiek over dit systeem/process.

Hmmm, ik mis in het plaatje van Professor wel echt de latissimus dorsi trouwens. En de m Trapezius. Zijn toch 2 hele belangerijke spieren in de functie van het voorbeen en de rug.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:49

Airborn schreef:
Het is heel jammer dat ik de plaatjes uit mijn anatomy boek niet online heb... Kan ze helaas ook nie scannen, geen scanner. Dr staat zelfs een hele uitleg in specifiek over dit systeem/process.

Hmmm, ik mis in het plaatje van Professor wel echt de latissimus dorsi trouwens. En de m Trapezius. Zijn toch 2 hele belangerijke spieren in de functie van het voorbeen en de rug.

Kent u dat ontleden, eerst het hele paard dan dingen weglaten door een folie weg te laten???
Dat systeem is dit, dit een computer opname van een werkelijk paard met ruiter een computer scan.
En zo is dit beeld onstaan om de verbinding met de tong te zien en nog wat het been van de ruiter kan stimuleren. Het is quasi bloot gelegd voor de duidelijkheid, omdat men dat wil zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:53

Citaat:
(mijn lichtelijk geiriteerde reactie was overigens vooral op uw opmerking: "Fijn dat u dat studeert,maar" en uw opmerking over van Duin kwam sarcastisch over. Das het probleem met internet, de intonatie achter zinnen word makkelijk verkeert opgevat)

Sorry dat meen ik echt, komt door mijn Duits wat mijn voertaal is.
Dat is kort maar ik bedoelde met Fijn werkelijk wat het woord bedoeld dus dat het juist goed is dat u die studie doet en ook in het rijden interesseert.
Zal u morgen eens een oud plaatje laten zien hoe men dacht over de refexen op de beenhulpen, dat hebben ze nu met zulke afbeeldingen nagetrokken en het klopte wat de oude Meesters zich er van voorgesteld hadden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:09

Ah kijk, dat verklaart de miscommunicatie. Moet eerlijk bekennen dat ik atm ook wat snel geiriteert ben, met mn scriptie bezig, en dat leverd stress op :P Dit topic is een leuke afleiding :D

Ik ken het systeem van doorzichtig folie en dan steeds delen weghalen. Hoewel ik zelf qua diepte beeld veel meer heb gehad aan daarwerkelijk ontleden van dieren. Omdat helaas de lagen meestal niet zo eenduidig zijn als je zou denken.
Ik merk overigens met rijden wel echt dat goede biomechanische kennis heel veel helpt met het begrijpen van het hoe en waarom van het paardrijden. Ik merk het dan ook meteen als een instructeur zelf die kennis heeft, omdat die het toch anders, en voor mij veel helderder uitleggen. Wel grappig overigens, ben begonnen met paardrijden omdat ik van mening ben dat iedere dierenarts de basis van het paardrijden moet kennen, omdat de ruiter z'n verschrikkelijk grote invloed heeft op het welzijn van zijn paard.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:44

Professor schreef:
Airborn schreef:
[

Dressuur paarden laten springen is toch eigenlijk heel logisch? Daar het een hele goede training voor de rug en achterhand van het paard is, en de ruiter goed leert om te schakelen in galop en mee te zitteen met het paard?

Laat de heer Stecken en Ingrid Klimke aub niet horen dat u schakelt met uw paard, dan krijgt u de wind van voren. Major P.Stecken a.D. vergeet u dat niet, vele grote ruiters en vele instructeurs heeft hij opgeleid en die werden net als iedereen an der Kandare genomen, iedere ruiter was voor hem gelijk en maakte geen verschillen tussen prestatie wel tussen kunnen.

Vraagje, wat bedoel je met schakelen precies en is schakelen dan slecht voor je paard??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 08:50

claudiaM33 schreef:
Vraagje, wat bedoel je met schakelen precies en is schakelen dan slecht voor je paard??

Dat bestaat niet, maar er zijn mensen die die uitdruk gebruiken wanneer u de moeite neemt en terug leest aangezien wij dit op dit topic uitvoerig erover gehad hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:47

iemand de dvd van het trainingsseminar van de knhs gekregen? op de voorkant een foto van adelinde op parcival...een foto die laat zien dat ze niet goed zit en achter de beweging van het paard zit en aan de teugels hangt..als je nu toch een foto plaatst op iets dat je naar instrukteurs stuurt zet je toch niet deze foto erop... :n