Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:13

Voor de duidelijkheid, ik vind het een heel vriendelijk beeld hoor. Wil het zeker niet afkraken, maar voor mij mist er iets. Het is voor mij teveel in de comfort zone van zowel paard als ruiter. Nergens wordt het paard gevraagd tot een stapje meer, als is het maar 1 of 2 passen. Alles blijft in de comfort zone. Ik rij paarden graag met meer impuls. Dus niet op hoge snelheid, maar meer activiteit. Voor mijzelf heb ik liever een actief maar stuwend achterbeen als uitgangspunt om aan te werken, als een motor die op stationair draait. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:12

Ik ben het met je eens hoor Oji. dit beeld zie je vaak in de franse school. vaak paarden zonder afdruk en impuls. dat wil niet zeggen dat het niet kan. dit paard lijkt klaar om wat meer impuls te kunnen tonen maar dat weet de ruiter uiteindelijk het best :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:45

Zoals hier boven al gezegd, het is een work in progress. Ik snap best dat je dit kunt zien als een weinig actief beeld en te veel in de comfortzone, maar geloof me, voor veel paarden is dit zwaar werk. Het oogt alleen niet zo. Door paarden zo te trainen, krijgen ze veel meer spierbeheersing en verfijnde controle over hun bewegingen. Deze training doet een beroep op de kleine houdingsspieren (met name de multifidus rugspier) en de rompstabilisatiespieren (o.a.serratus en pectoralis), en niet alleen op de grote bewegingsspieren rond de wervelkolom (o.a. longissimus, gluteus, rectus/obliquus/transversus abdominis).

Sanne83 wat leuk dat je ook bij de clinic van JLC was! Was je rijdend deelnemer of toeschouwer? En wat vond je ervan? (mag per pb hoor, aangezien het een beetje off topic is)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:01

Nog even ter aanvulling. Wat ik zelf altijd merk als ik met een paard slow motion werk doe (om het maar even zo te noemen), is dat ze na een stukje slow motion heel gemakkelijk in voorwaarts-neerwaartse ontspanning gaan. Juist ook paarden die de neiging hebben zich daarin wat vast te houden.
Ik wissel het slow motion werk bij meer gevorderde paarden af met voorwarts-neerwaarts en actief voorwaarts rijden. Werkt heel goed. Te vroeg beginnen met actief, in een hoger tempo voorwaarts rijden leidt er naar mijn idee toe dat het paard zich verkeerd gaat dragen, inderdaad met een te stuwend achterbeen dat te ver achter de massa beweegt. Dan jaag je zo'n paard op de kop en krijg je een probleem in de aanleuning. Dat tempo en die activiteit komen later wel, als het paard wat meer balans en coördinatie heeft (nou werk ik wel met IJslanders, en die hebben op dat vlak om meerdere redenen meer tijd nodig)

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:35

Hoi Hoi
Even een reactie op het onderstaande bericht:
Ik zie dat je een eigen onderneming hebt. Erg ik me wel aan je voorbeeldfuctie wat betreft rijden zonder cap. Doe als je blief je zelf een plezier en rij met cap.

zo das eruit :D
Moedig btw om het filmpje te plaatsen. Wat ik mis is zoveel beschreven. Impuls in alle gangen. Daarin is ook geen aanleuning te zien (loshangende buitentuigel) Wat ik wel mooi vind is dat je het paard in zijn eigen houding laat lopen. Wat ik anders zou doen, is meer overgangen rijden, zeker in de stap als daar het probleem zit. Elke gang moet alsware van jouw zijn.

Momenteel vind ik persoonlijk dat hij te veel gewicht neemt op de voorhand. Ik zou daar mee oppassen aangezien bij oefeningen zoals in het Z2 blessures sneller ontstaan als het paard in deze houding blijft voortbewegen.

Peetstap schreef:
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden:

http://marjanstevens-legerete.nl/video- ... juni-2016/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:31

Bij deze specifieke manier van rijden wil men juist een doorhangende teugel...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:59

Aanleuning kan ook via het gewicht van de teugel.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:39

De amazone op het filmpje meldt zich bij deze

Het is interessant te lezen hoe jullie mijn training bekijken en dank voor de positiviteit

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:42

Ayasha schreef:

Dit is wat betreft onze training methode niet het geval, wij willen een paard wat het contact neemt.
Nu is mijn paardje een kruising Fries (met alle gevolgen...) En is sterk verreden. Zodoende liep hij óf opgekrult achter mijn hand óf over mijn hand. Voor hem is deze aanleunen een m-e-g-a prestatie (De aanleuning is inmiddels weer verder verbeterd )

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

Askja schreef:
Nog even ter aanvulling. Wat ik zelf altijd merk als ik met een paard slow motion werk doe (om het maar even zo te noemen), is dat ze na een stukje slow motion heel gemakkelijk in voorwaarts-neerwaartse ontspanning gaan. Juist ook paarden die de neiging hebben zich daarin wat vast te houden.
Ik wissel het slow motion werk bij meer gevorderde paarden af met voorwarts-neerwaarts en actief voorwaarts rijden. Werkt heel goed. Te vroeg beginnen met actief, in een hoger tempo voorwaarts rijden leidt er naar mijn idee toe dat het paard zich verkeerd gaat dragen, inderdaad met een te stuwend achterbeen dat te ver achter de massa beweegt. Dan jaag je zo'n paard op de kop en krijg je een probleem in de aanleuning. Dat tempo en die activiteit komen later wel, als het paard wat meer balans en coördinatie heeft (nou werk ik wel met IJslanders, en die hebben op dat vlak om meerdere redenen meer tijd nodig)

Je zegt hele interessante dingen Askja!

Mijn paard heeft een enorme impuls en heeft heel veel moeite om beheerst te blijven, ook ivm zijn hyperflexibiliteit. Het kost hem vreselijk veel spierkracht om zijn schoft hoog te houden en zijn balans in een langzame gang te houden. Dan begint hij te zwalken omdat hij dit zo moeilijk vind.

Dus nee allemaal, ik rij hier niet binnen onze comfortzone maar voor mijn paard net hier buiten. Het lijkt wellicht op "cruisen" maar dat is het voor hem helemaal niet. Misschien ziet het er "makkelijk" uit maar dit is balanceren op een heel smal lijntje voor dit paard (en daarmee ook voor mij als ruiter ).

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:56

Askja schreef:
Zoals hier boven al gezegd, het is een work in progress. Ik snap best dat je dit kunt zien als een weinig actief beeld en te veel in de comfortzone, maar geloof me, voor veel paarden is dit zwaar werk. Het oogt alleen niet zo. Door paarden zo te trainen, krijgen ze veel meer spierbeheersing en verfijnde controle over hun bewegingen. Deze training doet een beroep op de kleine houdingsspieren (met name de multifidus rugspier) en de rompstabilisatiespieren (o.a.serratus en pectoralis), en niet alleen op de grote bewegingsspieren rond de wervelkolom (o.a. longissimus, gluteus, rectus/obliquus/transversus

Ozo mee eens! Ik train overigens niet elk paard op dit tempo. Mijn paardje heeft hier baat bij gezien zijn hyperflexibiliteit. Overige paarden rijd ik gewoon voorwaarts maar dan "gewoon" voorwaarts in plaats van over het tempo wat ik persoonlijk bij veel combinaties zie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:57

Wat leuk dat je hier binnen komt :)
Sinds wanneer rij je dat paard?

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:01

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben het met je eens hoor Oji. dit beeld zie je vaak in de franse school. vaak paarden zonder afdruk en impuls. dat wil niet zeggen dat het niet kan. dit paard lijkt klaar om wat meer impuls te kunnen tonen maar dat weet de ruiter uiteindelijk het best :)

Maar ik rijd niet volgens de Franse school DarkoFoitzik Philippe Karl mag dan een Fransman zijn en bij het Cadre Noir hebben gereden, hij is zijn eigen weg gegaan en heeft zijn eigen filosofie ontwikkeld. En impuls hoort daar wel degelijk bij. Ook hij zegt "geen impuls, geen rijkunst. De afdruk wordt pas vergroot als je over verzameld werk gaat spreken en in die fase zijn we nog helemaal niet.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:10

Sizzle schreef:
Wat leuk dat je hier binnen komt :)
Sinds wanneer rij je dat paard?

Hoi Sizzle. Ik werd toevallig getipt door een bekende van mij die mijn filmpje zag. Zodoende dacht ik "laat ik me er eens in mengen"

Ik heb dit paard nu zo'n 9 jaar geleden gekocht en liet zich niet meer berijden. Steigerde alleen maar en wantrouwde alles en iedereen. Het heeft me driekwart jaar geduurd eer ik hem in vrijheid fatsoenlijk kon aanraken. Het heeft 7 jaar geduurd eer hij voor het eerst in vrijheid naar me toe kwam lopen. Hij was doodsbang voor een bit, heeft hoofdstellen kapot getrokken, had schrik voor alles en heeft mij een keer bijna dood geschopt; gelukkig raakte hij mijn schedel net niet goed. Zegt een beetje over zijn mentale gesteldheid

Daarna heeft het nog lang geduurd eer hij me toestond op zijn rug te mogen zitten en de eerste passen die we maakten was alsvolgt: ik had mijn teugel bij de gesp, hij liep met zijn neus letterlijk op zijn borst en daarbij liep hij een laterale stap.

Qua karakter pleased hij graag, is heel bang dingen fout te doen, is onzeker, zeer snel gestrest in de communicatie en neemt alles zeer zwaar én persoonlijk op. Hij is introvert en dat zal hier wellicht gezien zijn geworden als "doods". Dat is hij echter niet en we oefenen juist niet alles tot in "den treure".

Ik kan boeken over dit paard schrijven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:17

Ik ben bang dat ik precies weet wat je bedoeld. Ik. Heb een tijdje een Fries gereden dat ook echt doodsbang was voor been en hand. Eigenaar (onervaren) had zich flink laten oplichten.
Op een bepaald moment was de eigenaar eraf gevallen door een paniek reactie, de volgende dag vond ik hem trillend in het hoekje van zijn stal, bang voor de verwachte 'straf' waarschijnlijk.
"Gelukkig" was dat een volle Fries met zijn typische friese vergevingsgezindheid. Na 6 maanden was die al een heel ander (blij) paard. Ik zei toen ook tegen de eigenaar, wees maar blij dat het geen normale warmbloed is, weet niet of dat nog goed gekomen was.
Waarschijnlijk heeft jouw beestje 'last' van zijn kruising wat dat betreft.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:15

Ayasha schreef:

Duidelijk niet mijn stijl.. :o
Niet de manier van rijden waar ik achter sta.. :n
Maar ik lees wel efkes mee, aangezien er leden zijn die wel van dit soort manier van rijden kennis hebben. Toy Toy Toy +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:31

Ook ik sta achter het ide dat gewicht van de teugel genoeg is voor aanleuning laar das inmiddels geweten. :D

Maar iets dat ik me af vraag. Corrigeer me waar ik een fout in de redenering maak maar: aanleuning is nodig om tot dragen te komen en dragen is nodig om heel te blijven. Maar een westernpaard loopt liefst ook op een losse teugel. En dat zijn heus niet uitgezonderd 'Western rassen' die op die manier werken. Geen aanleuning dus geen correct dragen (want aanleuning is de eerste vereiste ?). Welke theorie zit daar achter? Ligt het verschil in het type werk? Of zou het aanleuning verhaal minder 'feitelijk' zijn als gedacht/beweerd ? (En dit is oprecht geen sneer. Ik vraag me echt af hoe degenen die 'staan' op contact hierover denken)

Quarters hebben natuurlijk een andere bouw maar er lopen ook WPN'ers in de western. Heb wel eens een Amor-nazaat op bokt gezien die western liep.
De oefeningen zijn anders maar niet minder zwaar. De draaglast is zwaarder (gemiddeld westernzadel is wat zwaarder dan gemiddeld dressuurzadel om te beginnen) dus waarom kan het daar wel gewenst zijn maar in de Engelse dressuur in de meerderheid niet?

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:37

Sizzle schreef:
Ik ben bang dat ik precies weet wat je bedoeld. Ik. Heb een tijdje een Fries gereden dat ook echt doodsbang was voor been en hand. Eigenaar (onervaren) had zich flink laten oplichten.
Op een bepaald moment was de eigenaar eraf gevallen door een paniek reactie, de volgende dag vond ik hem trillend in het hoekje van zijn stal, bang voor de verwachte 'straf' waarschijnlijk.
"Gelukkig" was dat een volle Fries met zijn typische friese vergevingsgezindheid. Na 6 maanden was die al een heel ander (blij) paard. Ik zei toen ook tegen de eigenaar, wees maar blij dat het geen normale warmbloed is, weet niet of dat nog goed gekomen was.
Waarschijnlijk heeft jouw beestje 'last' van zijn kruising wat dat betreft.

Ik denk dat het veel met karakter en ervaringen gecombineerd te maken heeft. En juist deze combinatie is bij dit paard niet de makkelijkste
Wel super fijn dat "jouw" Fries zich helemaal hersteld heeft!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:43

IpilyaNL schreef:
Ayasha schreef:

Duidelijk niet mijn stijl.. :o
Niet de manier van rijden waar ik achter sta.. :n
Maar ik lees wel efkes mee, aangezien er leden zijn die wel van dit soort manier van rijden kennis hebben. Toy Toy Toy +:)+

IpilyaNL: zoals eerder aangegeven wil ik niet met een doorhangende teugel rijden, in onze trainings methode willen we dat überhaupt niet. We willen ons paard áán het bit en ook met de neus voor de looplijn. Het paard moet als het ware aan je trekken. Maar mijn paard is nog niet zover: hij moet me dat laatste beetje nog geven. (Lees "dat laatste beetje aan me trekken".) Ik kan dat niet bewerkstelligen of afdwingen want dan loopt hij binnen no-time met zijn kin op de borst met alle gevolgen vandien. Het heeft bij dit paard tijd (lees vertrouwen) nodig om aan mijn hand te komen. Dus dit is een werkpunt voor ons.
Het heeft overigens geen zin om hem als oplossing meer voorwaarts te rijden want dan komt hij nog niet aan je hand. Dan loopt hij "over de kop" met zijn kin op zijn borst.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:03

Ayasha schreef:
Ook ik sta achter het ide dat gewicht van de teugel genoeg is voor aanleuning laar das inmiddels geweten. :D

Maar iets dat ik me af vraag. Corrigeer me waar ik een fout in de redenering maak maar: aanleuning is nodig om tot dragen te komen en dragen is nodig om heel te blijven. Maar een westernpaard loopt liefst ook op een losse teugel. En dat zijn heus niet uitgezonderd 'Western rassen' die op die manier werken. Geen aanleuning dus geen correct dragen (want aanleuning is de eerste vereiste ?). Welke theorie zit daar achter? Ligt het verschil in het type werk? Of zou het aanleuning verhaal minder 'feitelijk' zijn als gedacht/beweerd ? (En dit is oprecht geen sneer. Ik vraag me echt af hoe degenen die 'staan' op contact hierover denken)

Quarters hebben natuurlijk een andere bouw maar er lopen ook WPN'ers in de western. Heb wel eens een Amor-nazaat op bokt gezien die western liep.
De oefeningen zijn anders maar niet minder zwaar. De draaglast is zwaarder (gemiddeld westernzadel is wat zwaarder dan gemiddeld dressuurzadel om te beginnen) dus waarom kan het daar wel gewenst zijn maar in de Engelse dressuur in de meerderheid niet?

Ayasha, je geeft aan dat wij met een losse teugel willen rijden maar dat is dus niet waar. Persoonlijk kan ik mijzelf daar ook niet in vinden. Een losse teugel kan het uiteindelijk resultaat van een "af" paard zijn maar niet op dit niveau

Ik kan me wel vinden in het feit dat je aangeeft waarom in de Engelse dressuur die lichtere aanleuning niet gewenst is. Persoonlijk vind ik het spierballenwerk wat overal te zien is niets en heeft dit ook niets met aanleuning van doen. Daar versta ik wat anders onder

Wij werken overigens niet met het skala maar met ons eigen trainingsplan dus wat betreft je vraag over "zonder aanleuning geen dragen" kan ik je geen antwoord geven

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:08

Ayasha schreef:

ik gebruik zelf ook delen uit de franse school. zoals ik het begrijp rijdt de franse school met een lichte hand en een hoge hals. het idee is dat met een losse kaak (aanleuning) in combinatie met een hoge hals, het paard meer op de achterhand gaat. door de hals hoog te rijden zou het paard meer gewciht verplaatsen naar achter zonder de schoft te sluiten. het paard zou zo meer tot draagkracht komen.

persoonlijk herhaal ik de "afsrpaken" die ik met mijn paard heb bij het instappen mat een hoge hals. zodra hij goed antwoord beginnen we lang laag. daarna wisselen we vele in hoofd hals houding. ik merk dat darko het heel zwaar vind om ene hoge halshouding vol te houden. zeer zware arbeid richting verzameling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:15

Marjan: dat had ik na drie keer inmiddels begrepen. Ik dacht het omdat het gequote werd met de omschrijving die ik link aan het 'boogje'. :) de 'ook ik' sloeg op de reactie van askja voor me die zei dat aanleuning kon op het gewicht van de teugel. Niet op jou. :)
Excuus voor het misverstand :)

Gelukkige verjaardag Askja!! :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-17 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:20

Spierballen werk is gewoon slecht rijden, heeft niets met een stijl te maken, vind je in elke stijl terug. Vind het zelf bij aanleuning idd wel fijn als ik de paardenmond voel. Daar komt totaal geen spierballenwerk bij kijken, licht contact, maar wel duidelijk contact. Loodlijn vind ik zelf niet zo interessant in de training, veel belangrijker vind ik dat een paard los door zijn lijf beweegt en actief is. Als ie daarbij iets achter de loodlijn komt, so be it zolang het maar niet erachter kruipen is om zich te onttrekken aan contact, of dat het erachter verkregen is op druk. Ik ben ook wel aanhanger van het Skala en ik kan mij meer vinden in Ipilya schrijft. Ik streef altijd naar het gevoel dat mijn paard mij meeneemt, ik er zo stil mogelijk achter kan blijven zitten (nee niet in de surfhouding, maar niet voor mij paard uit). Het niet actief lopen (wat ik het cruisen noem) zie je vaak wanneer er zo gefocussed wordt op hoofd voor de loodlijn, nek hoogste punt. ik geloof best dat het werken is voor paard en ruiter, maar het is niet de manier van werken die ik nastreef en die in mijn ogen lekker sjouwende paarden oplevert. Het neigt voor mij een beetje richting academisch, te weinig impuls. Voor mij werkt het gewoon andersom. Eerst de motor en totaal geen focus op de positie van het hoofd. Pas als de motor aan is, je paard enigzins horizontaal komt, dan pas heb je iets om aan de voorkant mee te werken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:26

ik ben zelf ook aanhanger van het skala. wanneer de motor echter niet aan is kun je nooit lichtheid bewerkstelligen. het is een hele nauwe samenwerking tussen hand en been. zonder been geen aanleuning, zonder begrenzing geen aanleuning. de moter is aller belangrijkst in elke school. mijn belg kan ik zelfs om 2 spreekwoordelijke vingers te rijden. heerlijk gevoel is dat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:41

Dat je wel lichtheid kunt bewerkstelligen zonder de motor aan, bewjst het filmpje van marjans denk ik wel. Het is gewoon een andere benadering, die mij minder ligt en aanspreekt, maar er zijn meer wegen die naar Rome en lichtheid leiden.