Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:12

Die zal ik vanavond ook eens af laten. Ben benieuwd.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:14

Thanks voor de tip! Ik heb nog nooit met sporen gereden, maar alsnog moet ik inderdaad mijn benen veel stiller houden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 16:32

Simpelman schreef:
Niet elke stap met je hak frutselen maar je benen stilhouden, zoals je nu doet wordt hij ongevoelig voor je drijvende hulpen.
Drijf op het ritme van de pas vanuit je knie met je hele onderbeen/binnenkant kuit stevig naar voren, in draf met twee benen tegelijk.
Rijdt hem vanuit je kruis tussen je benen uit naar voren, denk vooorwaaarts, grooot, daarin zit de kracht die je wilt opbouwen.

Het helpt om een tijdje je sporen uit te doen.

Deze zin heb ik even gecorrigeerd.
:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:46

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?

Op de binnenschouder vallen is niet willen buigen in het binnenachterbeen.
Hals strekken, voorwaarts blijven rijden, stelling, buiging, voltes van 6 à 8 m in stap, buitenachterbeen actief houden.

Niet willen buigen in het binnenachterbeen:
Sla je armen over elkaar.
Doe het nu omgekeerd, dus de andere arm boven.
Dat is waar je mee te maken hebt, het gevoel van je paard.

Top! Dankjewel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:16

Net zonder sporen gereden. Maakte eigenlijk geen verschil. De galop gaat echt de goeie kant uit, heerlijk vwnw kunnen rijden en wederom op bijna niets terug naar stap.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:20

Super Starbreeze, ik vind het super leuk om te horen hoe goed het gaat van jouw kant! Geeft toch echt aan dat je met vwnw verder komt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:22

We gaan gewoon door hoor :D heb nog nooit zo fijn gereden :) het valt me ook op dat ik minder ga doen, of minder hard werk op momenten want voorheen had ik altijd een nat zweethoofd, vandaag had ik droog haar :') dat is nieuw _O-

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:22

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?

Op de binnenschouder vallen is niet willen buigen in het binnenachterbeen.
Hals strekken, voorwaarts blijven rijden, stelling, buiging, voltes van 6 à 8 m in stap, buitenachterbeen actief houden.

Niet willen buigen in het binnenachterbeen:
Sla je armen over elkaar.
Doe het nu omgekeerd, dus de andere arm boven.
Dat is waar je mee te maken hebt, het gevoel van je paard.

Dank je wel! Misschien een domme vraag :o Maar wil het paard dan ook minder graag buigen in de (achter) knie? Of betreft het meer de gewrichten die er onder zitten en deels het bekken? Op mijn foto's treedt mijn paard wel onder met zijn binnenachterbeen, maar met een erg recht been en buigt volgens mij niet?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:32

De sprong en knie buigen elk evenveel inderdaad :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:00

Jennyxx schreef:
Dank je wel! Misschien een domme vraag :o Maar wil het paard dan ook minder graag buigen in de (achter) knie? Of betreft het meer de gewrichten die er onder zitten en deels het bekken? Op mijn foto's treedt mijn paard wel onder met zijn binnenachterbeen, maar met een erg recht been en buigt volgens mij niet?

Paarden lopen gewoonlijk met rechte knieën net als wij als we wandelen, dat is efficient.
Wanneer de rug opbolt en de buikspieren wat aanspannen zijn ze genoodzaakt iets in te buigen in de knieën, net als wij als we joggen.
Dat voelt voor een paard niet goed omdat hij het niet gewend is, net zoals met je verkeerde hand schrijven en ze proberen het daarom te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-08-15 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:07

@simpelman ja ik dacht al dat je het zo bedoelde inderdaad, ipv elke pas drijven. bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:39

Ik heb geprobeerd alles een beetje bij te lezen en te bekijken.... Laten we de foto's van de Deense krant maar niet bespreken. Daar krijg ik tranen van in mijn ogen.

Verder laat ik bijna nooit iemand anders op mijn paard. Niet omdat ik dat niet wil, maar meer omdat nooit iemand het vraagt..... En als iemand het zou vragen dan is het zeer afhankelijk van de persoon of ik (en mijn paard) het toe zou staan. Ik heb een redelijk sensibele merrie, die ook in de normale omgang erg afstandelijk is naar vreemden. Als je als vreemde zomaar haar box inloopt en haar gaat aaien of aanraken draait ze vaak weg of gaat geïrriteerd naar je staan kijken. Je moet eigenlijk gewoon even wachten tot ze naar jou toe komt, dan wil ze even aan je ruiken en als je geur en uitstraling haar aanstaat dan is het allemaal prima, dan draait ze meteen de plek waar ze lekker gekriebeld wil worden naar je toe en dan is het goed. Mijn paard heeft ook echt voorkeuren voor bepaalde mensen.

Zo heb ik instructrices/instructeurs gehad, waarbij ze echt niet door diegene geaaid wilde worden, de lessen verliepen dan ook al vaak met veel spanning in mijn paard. Bij mijn huidige instructrice, gaat ze soms tijdens het uitstappen lekker haar richting op en wil ze gekriebeld worden..... Mijn paard is voor mij de beste graadmeter wat instructie betreft.

Over het langzame tempo, daar heb ik Antoine de Bodt weleens over horen zeggen, dat vertragen "rechtkomen" (in verticaal evenwicht) betekent. Net als simpelman zegt is het wel belangrijk te blijven voelen dat je paard niet gaat sloffen.

Filmpje van WF is een fijn filmpje damian!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:40

Ik laat eigenlijk nooit iemand anders op mijn paard. Bij hoge uitzondering een klein schattig meisje wat op stal rondloopt.
Om verschillende redenen heb ik liever niet dat anderen op mijn paard gaan zitten. Ze kopen er zelf maar 1 :p

Nou.. de galopknop zit er op hoor, in de bak! Afgelopen week op verschillende ondergronden buiten flinke galoptraining gedaan. En ineens heeft hij door hoe hij soepel aan kan springen. Een volte aan beide kanten in galop, en toen afgestapt. Zo trots!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:14

Top Milkberry!! +:)+

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:53

Even kort wat tijd om even terug te keren tot LDR alvorens naar de paarden te gaan.

Ik merk dat de meesten die gereageerd hebben zelf geen LDR ruiters (meer) zijn. Niettemin hoop ik dat LDR ruiters dit onderwerp ook even stil hebben meegelezen (maar misschien moet hierover maar nog eens een topic worden gestart). In ieder geval heb ik geen betoog gelezen dat ook maar één punt van de site sustainable dressage (http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php) weet te weerleggen, dus de conclusie blijft bijgevolg zeer klinkend: stop met LDR

Niettemin blijf ik LDR ruiters uitnodigen om op alle punten die worden aangehaald op de vermelde site een goed onderbouwd en logisch consistent antwoord te formuleren.

Daarnaast wil ik toch even terugkeren tot het punt om LDR ruiters uit de eigen omgeving (kennissen en vrienden) aan te sporen over hun methode te bezinnen. Het punt dat ik wou maken is niet zozeer om deze mensen met de eloquente retoriek van een inquisitoire dominicaan te lijf te gaan. Maar om die mensen met 'waarom' vragen tot een bewustzijn te brengen. Het aannemen van een open houding ten aanzien van hen, maar met de nodige kritische 'waarom' vragen, ken hen juist brengen om (zelfs vanuit het gevoel dat ze zichzelf moeten verdedigen) tenminste over de materie en het voorliggende bewijs na te denken. Zelfs al zullen ze niet ter plaatse van hun ideeën worden afgebracht, planten wij op die manier zaden die tot een groter bewustzijn zal leiden.

Het belang in het doorprikken van LDR ligt hem, volgens mij, in de bewijskracht van de argumentatie. Te vaak wordt er 'geschreeuwd' hoe slecht LDR wel niet is, maar te weinig wordt er gesproken over wat LDR dan wel precies bewerkstelligt. Bijgevolg wordt de discussie gereduceerd tot een discussie tussen 'opinies' en wordt maar al te snel aangenomen dat iedere 'opinie' waar kan zijn of tenminste een element van waarheid omvat (het is een sociale houding die onze moderne maatschappij karakteriseert). Ik denk dat het inmiddels duidelijk mag blijken dat ik niet iedere 'opinie', 'mening', of 'geloof' aanvaard. De enige gronden om dat al dan niet te doen is dat die 'opinie' substantie heeft. Daarom dat mijn posts steeds enige lengte hebben en vaak heel wat effectieve bewijsvoering omvatten.

Ik ben er immers niet van overtuigd dat deze mensen 1) niet te overtuigen zijn of 2) dat zij zullen overtuigd worden door het zien van anderen.

1) Ik ben geen missionaris die mijn eigen inzichten per se bij anderen wil doordrukken. Het grote probleem is echter dat achter iedere LDR ruiter een paard schuilgaat dat LDR wordt gereden. Deze realiteit drijft mij ertoe om mij actief tegen deze methode te blijven uitspreken op gronde van het bewijs dat hiertegen wordt gesteld. Het idee dat deze mensen niet te overtuigen zijn, kan ik dus simpelweg niet aanvaarden in het belang van het paard.

2) Hoewel sommigen kunnen geïnspireerd worden door jouw mooie resultaten en rijprestaties, vrees ik ervoor dat velen zich kritisch zullen opstellen ten aanzien van wat jij 'goed' vindt of het simpelweg zullen negeren. Wanneer je immers overtuigd bent van een bepaalde methode, dan bestaat het gevaar dat je hoe het paard loopt volgens de eigen methode zal aannemen als de 'goede manier'. Door deze logica zal het paard dat volgens de eigen methode is opgeleid vanuit deze a priori veronderstelling goed lopen, terwijl volgens andere methodes dit niet of minder het geval zal zijn. Een LDR ruiter zal bijvoorbeeld ervan overtuigd zijn dat de wijze waarop de paarden van bijvoorbeeld Van Grundsven of Gal lopen (zeker Totilas is sterk bevestigd als het ideaaltype) beter lopen dan paarden die volgens de FN Richtlinien zijn opgeleid (ik neem deze aangezien zij de enige andere methode is, met uitzondering van de training die Hester heeft ontwikkeld, die ruim in de sportdressuur wordt toegepast). Het is echter belangrijk te benadrukken dat deze mentaliteit niet uniek is aan LDR ruiters. Ook FN ruiters worden sterk gekarakteriseerd door deze veronderstelling. Dit kwam bijvoorbeeld markant tot uiting tijdens de discussie tussen Christopher Hess (FN) en Philippe Karl (école de Légerté en voormalig cadre noir ruiter), waar Hess zijn idee van Schwung en Anlehnung als de correcte versie a priori stelde. Dit leidde tot grote frustratie bij Karl die opmerkte dat daardoor niet tot de grond van de kwestie kon worden doorgedrongen (de 'waarom' vraag werd dus niet beantwoord). Wat de praktische test althans aanduidde, is dat de FN interpretatie van die concepten op zijn minst niet zonder enige verdere substantiëring als de enige correcte stellingen kunnen aanvaard worden.

De enige context waar men bij voorbeeld van andere ruiters een indruk kan nalaten, is natuurlijk de sportwereld. De visie over wat dressuur precies behoort te zijn is immers sinds de jaren '50 dominant bepaald door de sportdressuur en de hoogste niveaus van deze wereld (in mijn historische analyse heb ik ruim besproken hoe deze situatie tot stand is gekomen). Het is net in deze wereld dat LDR zijn 'rise to fame' heeft gemaakt en het is net daardoor dat LDR nu zo wijdverspreid wordt toegepast. Laat ons ter zake ook oorzaak en gevolg goed van elkaar onderscheiden. Hoewel LDR de drift in de sportdressuur verder heeft aangedreven, kan LDR onmogelijk worden gezien als de oorzaak van deze drift. Het is net in de sportdressuur dat LDR een vruchtbare voedingsbodem heeft gevonden en zich tot een wijdverspreide methode heeft kunnen ontwikkelen met haar vaandeldragers in Werth, Van Grundsven en Gal. Daar wij beschikken over heel wat bewijs dat LDR niet enkel abusief is, maar ook ingaat tegen essentiële principes van de dressuur (het probleem van schenkelgehen bijvoorbeeld), dan moeten wij ons vragen stellen over hoe het in godsnaam mogelijk is dat de sportdressuur niet enkel dergelijke afwijkingen toelaat maar zelfs cultiveert en valoriseert tot op zijn hoogste Grand Prix niveau.

Hoewel LDR heel wat fundamentelere gebreken met zich meebrengt, mogen we ook niet blind zijn van de rol die de FN en de Richtlinien hebben gespeeld in de ontwikkeling van deze praktijken. Zoals ik reeds stelde, zijn de FN Richtlinien bij uitstek gevormd door de sportwereld en, omgekeerd, heeft de visie van de FN doorheen de jaren een steeds grotere invloed gaan spelen binnen de sportdressuur. Het is geen geheim dat het net de FN is die grootste invloed heeft van alle federaties op de sportdressuur (de restricties met betrekking tot hyperflexie binnen de FEI zijn er overigens ook maar pas gekomen toen de FN zijn schouders achter het betoog tegen deze praktijk heeft gezet. Dat dit pas werd doorgevoerd nadat de Duitse hyperflexie ruiters van de troon werden gestoten door de Nederlandse, laat op zijn minst vragen rijzen bij de motieven die de FN hierbij had, of tenminste waarom de FN niet eerder ingreep toen de Duitsers met gelijkaardige methodes de plak doorheen de dressuurwereld zwaaiden).

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben op zich niet tegen dressuur als een sport. Het dressuurelement in working equitation bijvoorbeeld toont aan dat zo een sport ook op een andere manier kan worden gevoerd (maar het leidt bijvoorbeeld ook tot de vraag waarom een ruiter als Pedro Torres zelfs niet in de top vijftig ranking van dressuurruiters staat). De sport dient echter steeds te worden afgetoetst aan de onderliggende kwaliteiten die de dressuur beoogd. Jammer genoeg is de dressuur doorheen de laatste zestig jaar steeds geherinterpreteerd in het kader van wat de sport beoogde. Het hedendaagse eindresultaat van dat proces is LDR, maar een essentieel onderdeel van dat proces is de continue herinterpretatie van de Skala in lijn van de sportverwachtingen, wat trouwens ook dit Skala in de jaren tachtig een monopolie heeft gegeven in de sportdressuur (voor de jaren tachtig bijvoorbeeld, speelde de Franse methode ook een grote rol van belang in de sportdressuur).

Hoewel er met de komst van Hester en Dujardin een zekere verandering is ingezet, blijft de vraag tot op welke hoogte deze verandering structureel zal verankerd worden. Dat brengt mij tot mijn volgende punt, namelijk het feit dat hoewel LDR als abusief kan worden beschouwd en hoewel LDR niet in lijn is met de kwaliteiten die dressuur zou moeten beogen, het een effectief en efficiënte trainingsmethode binnen de sportdressuur is en blijft. Vooral het gemak waarop deze methode toe te passen is (ook al blijkt die toepassing niet steeds in lijn met de wat de LDR experts voorstaan in de zin van hardheid op het bit) en de tijdseffiëntie die ermee gepaard gaat. LDR ruiters blijven ervan overtuigd dat zij hun paarden sneller en beter over de rug doen lopen dan bijvoorbeeld FN ruiters.

Met betrekking tot het over de rug lopen, moeten we trouwens opmerken dat dit geen foute stelling is. De hyperflexie en de overstrekking van het nuchale ligament en de spieren zullen er wel degelijk voor zorgen dat de rug bolt. Het probleem is dat deze bolling vrijwel volledig afhankelijk is van het nuchale ligament en zeer weinig gebruik maakt van een eigenlijke spierwerking (daarom dat ze zo snel kan worden toegepast). Het grote probleem daarmee ligt hem in het feit dat een ligament bestaat uit bindsweefsel, geen spierweefsel, en daarom geen arbeid kan produceren. Het ligament kan wel ietwat versterkt worden, maar je kan het niet ontwikkelen. Hierdoor krijg je een overbelasting van dat ligament en overigens ook grenzen aan hoezeer de bolling van de rug kan worden bestendigd. Niettemin zullen deze paarden tot op zekere hoogte over de rug lopen en ruiters voelen dit aan. Wanneer zij dan ook eens ervaren dat zij makkelijker doorheen de vroegste niveaus van de sportdressuur komen: wat kan er dan in godsnaam mis zijn met die methode, denken zij.

Zo wordt er een interne logica ontwikkeld waarbij de eigen methode wel degelijk gelegitimeerd is, want het paard is de test van de methode en kijk hij loopt makkelijker over de rug (een argument dat ik vaker hoor vallen). Daarenboven wat hebben al die critici dan al bewezen? Zij komen immers niet met hetzelfde gemak doorheen de proeven en hun paarden lopen niet op dezelfde manier (want er wordt a priori verondersteld dat hoe de LDR paarden beginnen lopen de juiste manier is). Het is dit mentale, sociale en culturele proces dat aan de basis ligt van de hardnekkigheid van de LDR methode (of van welke andere methode die zich enkel beroept op zichzelf).

Een dergelijke interne logica, die binnen LDR kringen sociaal en cultureel is verankerd, zal je niet doorbreken met jouw eigen voorbeeld (tenzij je de Grand Prix gaat winnen) of omdat jij kunt claimen dat jouw paard het je laat weten (want zij zullen hetzelfde claimen). De idee van de test van het paard (met name dat paarden ons laten weten wat goed of slecht is) wil ik trouwens niet afwijzen. Maar het werkt enkel maar wanneer we ten volle begrijpen wat het paard ons precies laat weten. Dat is mijn definitie van 'feel' het correct percipiëren van de gehele mentale en fysieke staat van je paard. Het is in die zin niet enkel van belang te weten of je paard over de rug loopt, maar ook hoe dit precies wordt gerealiseerd binnen het paard.

Opnieuw komen we uit bij het doorprikken van simpele waarheden en het creëren van een bewustzijn. Dat begint met het stellen van vragen en niet enkel de vragen 'hoe' moet ik dit doen, maar ook 'wat' ben ik nu precies aan het doen en vooral 'waarom' doe ik dit (ik val wederom in herhaling). De hamvraag is nu: hoe kunnen wij het gros van LDR ruiters verder laten kijken dan hun ambities en hun simpelweg tot de 'waarom' vragen brengen. Wanneer zij die vraag oprecht ter harte nemen zijn er twee mogelijkheden:
1. Of zij komen tot de inzichten die de meesten hier ook delen en stoppen hun LDR praktijk
2. Of zij komen met een glashelder betoog waarin duidelijk wordt dat LDR toch een goede methode is, wat ons tot nieuwe inzichten zou moeten brengen (niettemin lijkt deze laatste optie mij hoogst onwaarschijnlijk).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:17

Waar vind ik bij het paard het nuchale ligament?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:26

In de nek

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:34

Afbeelding

Het nuchaal ligament verbindt de dorsale spiniae van de voorste thoracale wervels (de schoft) met de cervicale wervels en de achterzijde van de schedel. Ter hoogte van de schoft loopt het nuchaal ligament over in het supraspinaal ligament dat verder over de rug loopt. Het aanspannen van dit ligament door een strekking van de nek, spant de dorsale spinae op ter hoogte van de schoft wat op zijn beurt het supraspinale ligament aanspant waardoor de rug kan bollen.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:57

Nog even kort ter aanvulling. Zelfs op vlak van het nuchale ligament werkt LDR nefast in omwille van twee redenen:

1. katrol effect: indien het hoofd voorbij de vertikale loodlijn wordt gebogen trekken de ligamenten niet meer op een rechte parallele wijze maar worden zij als een katrol opgespannen. Dit zorgt ervoor dat een groter stress zal vallen op het funiculaire gedeelte van het ligament, waardoor hier een oneigenlijke overbelasting ontstaat (dit effect leidt tot de zware ossificatie van het occipitale aanhechtingspunt op lange termijn, wat in feite een verminking van het paard impliceert)

2. Het nuchale ligament wordt niet enkel gestrekt maar overstrekt. Vergelijk het met een elastiek. Wanneer een elastiek wordt gestrekt ontstaat er een optimum in strekkracht, wanneer dat optimum wordt overschreden dan zal de elastiek trekkracht verliezen omdat de rubberpolymeren waaruit het bestaat worden beschadigd en gebroken (polymeren zijn lange draadvormige moleculen). Ligamenten werken op dezelfde manier, daar zij ook bestaan uit polymeren (collageen en elastine, collageen geeft rigiditiet, elastine geeft strekking). Wanneer een ligament wordt overstrokken of overbelast raken deze polymeren beschadigd wat de trekkracht van het ligament vermindert.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:10

XavierB schreef:
Met betrekking tot het over de rug lopen, moeten we trouwens opmerken dat dit geen foute stelling is.
De hyperflexie en de overstrekking van het nuchale ligament en de spieren zullen er wel degelijk voor zorgen dat de rug bolt.

Het probleem is dat deze bolling vrijwel volledig afhankelijk is van het nuchale ligament en zeer weinig gebruik maakt van een eigenlijke spierwerking (daarom dat ze zo snel kan worden toegepast).
Het grote probleem daarmee ligt hem in het feit dat een ligament bestaat uit bindsweefsel, geen spierweefsel, en daarom geen arbeid kan produceren.
Het ligament kan wel ietwat versterkt worden, maar je kan het niet ontwikkelen.
Hierdoor krijg je een overbelasting van dat ligament en overigens ook grenzen aan hoezeer de bolling van de rug kan worden bestendigd.

Niettemin zullen deze paarden tot op zekere hoogte over de rug lopen en ruiters voelen dit aan.
Wanneer zij dan ook eens ervaren dat zij makkelijker doorheen de vroegste niveaus van de sportdressuur komen: wat kan er dan in godsnaam mis zijn met die methode, denken zij.

Dit is wel degelijk een foute stelling.
Het corrcect over de rug lopen is niet alleen het loslaten van de rug, dat kun je inderdaad bereiken door de rug tot aan zijn uiterste op te rekken.
Het correct over de rug wil zeggen dat het paard in een geestelijke staat van ontspanning is gekomen, vertrouwen heeft en zich niet meer onwillekeurig aanspant, het laat zich los maar het spant de rugspieren wel degelijk aan, wanneer het daar de beschikking over heeft, in en ten behoeve van de beweging.
Dat wordt tijdens het LDR onmogelijk gemaakt.
Het paard wordt "in tweeën gebroken", het wordt in nu twee delen getraind.
Bij het LDR rijden is men instrijd met het FEI art 401.
Hier staat namelijk:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Het FEI art is ten behoeve van het LDR rijden en door diegenen die daar belang bij hebben aangepast op zodanige wijze dat het nu geen belemmering meer oplevert.
Het nieuwe FEI art is onethisch.

We kennen mogelijk ook de "nieuwe" rijkunst van onze Anky?
Daarbij legt ze o.m. in haar wijsheid uit dat het toepassen van drijvende en ophoudende hulpen tegelijkertijd FOUT is.
Volkomen logisch wanneer we begrepen hebben dat het paard in haar methode (LDR) geen correct lichaamsgebruik kan hebben.
(Het wordt getraind op een niet natuurlijke wijze te bewegen)
Drijven en aanhouden levert dan een hol ingeklapt paard op.
In dat wat XavierB FN noemt, maar toch ook wel heel veel mensen Klassieke Dressuur wordt het paard van begin af aan geleerd zijn rug te gebruiken op zodanige wijze dat waneer we een aandrijvende hulp geven naar een aanhoudende het paard zijn rug opbolt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-08-15 14:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:17

Je kan toch ook direct ZIEN dat een LDR getraind paard de achterhand er niet onder zet? Ik snap dan niet dat iemand vind dat je een paard dan correct traint.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:42

damian23 schreef:
Eentje uit de "oude doos", die ik bij toeval tegenkwam op internet.

Het gaat om deze video

Ik vond het leuk hier nog even mijn mening over te geven.
Ik zie hier een vluchtend paard, een paard dat "voor de hulpen uit" gaat.
Kennelijk wordt hier een andere ethiek rond om het rijden gehanteerd dan die welke het FEI artikel dat ik al vele malen plaatste fundeerd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:01

damian23 schreef:
Eentje uit de "oude doos", die ik bij toeval tegenkwam op internet.

Wat wil je zeggen met dit filmpje damian? Vind jij dit een goed voorbeeld van klassieke dressuur? Ik vind het nl zelf een verre van sympathiek beeld geven. En nu vind ik dit filmpje niet sympathiek, ik heb ook wel filmpjes gezien van meneer Oliveira die ik ronduit wreed vind. Misschien nog wel wreder als de gewraakte rollkur. Voor mij is dit zeker geen voorbeeld van hoe ik graag met mijn paard bezig wil zijn!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:08

Ik vind dat het paard maar met weinig stelling en buiging loopt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:10

contrastelling :-( En idd, de buiging is dus niet te vinden.