Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Niet elke stap met je hak frutselen maar je benen stilhouden, zoals je nu doet wordt hij ongevoelig voor je drijvende hulpen.
Drijf op het ritme van de pas vanuit je knie met je hele onderbeen/binnenkant kuit stevig naar voren, in draf met twee benen tegelijk.
Rijdt hem vanuit je kruis tussen je benen uit naar voren, denk vooorwaaarts, grooot, daarin zit de kracht die je wilt opbouwen.
Het helpt om een tijdje je sporen uit te doen.
Simpelman schreef:[***] schreef:Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?
Op de binnenschouder vallen is niet willen buigen in het binnenachterbeen.
Hals strekken, voorwaarts blijven rijden, stelling, buiging, voltes van 6 à 8 m in stap, buitenachterbeen actief houden.
Niet willen buigen in het binnenachterbeen:
Sla je armen over elkaar.
Doe het nu omgekeerd, dus de andere arm boven.
Dat is waar je mee te maken hebt, het gevoel van je paard.
Simpelman schreef:[***] schreef:Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?
Op de binnenschouder vallen is niet willen buigen in het binnenachterbeen.
Hals strekken, voorwaarts blijven rijden, stelling, buiging, voltes van 6 à 8 m in stap, buitenachterbeen actief houden.
Niet willen buigen in het binnenachterbeen:
Sla je armen over elkaar.
Doe het nu omgekeerd, dus de andere arm boven.
Dat is waar je mee te maken hebt, het gevoel van je paard.
Jennyxx schreef:Dank je wel! Misschien een domme vraagMaar wil het paard dan ook minder graag buigen in de (achter) knie? Of betreft het meer de gewrichten die er onder zitten en deels het bekken? Op mijn foto's treedt mijn paard wel onder met zijn binnenachterbeen, maar met een erg recht been en buigt volgens mij niet?
XavierB schreef:Met betrekking tot het over de rug lopen, moeten we trouwens opmerken dat dit geen foute stelling is.
De hyperflexie en de overstrekking van het nuchale ligament en de spieren zullen er wel degelijk voor zorgen dat de rug bolt.
Het probleem is dat deze bolling vrijwel volledig afhankelijk is van het nuchale ligament en zeer weinig gebruik maakt van een eigenlijke spierwerking (daarom dat ze zo snel kan worden toegepast).
Het grote probleem daarmee ligt hem in het feit dat een ligament bestaat uit bindsweefsel, geen spierweefsel, en daarom geen arbeid kan produceren.
Het ligament kan wel ietwat versterkt worden, maar je kan het niet ontwikkelen.
Hierdoor krijg je een overbelasting van dat ligament en overigens ook grenzen aan hoezeer de bolling van de rug kan worden bestendigd.
Niettemin zullen deze paarden tot op zekere hoogte over de rug lopen en ruiters voelen dit aan.
Wanneer zij dan ook eens ervaren dat zij makkelijker doorheen de vroegste niveaus van de sportdressuur komen: wat kan er dan in godsnaam mis zijn met die methode, denken zij.
damian23 schreef:Eentje uit de "oude doos", die ik bij toeval tegenkwam op internet.
damian23 schreef:Eentje uit de "oude doos", die ik bij toeval tegenkwam op internet.