[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:03

Hierbij de foto's van mij en mijn fjordje. Hij was erg vervelend en we hadden bijna geen concentratie maar dit zijn even voorbeelden van hoe diep hij loopt.

Filmpjes komen nog!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt te diep, gebruikt nog niet zijn achterhand en ik zit voorover en ik moet vooruit kijken! we werken eraan, maar ik ben meer bezig met het paard dan met mijn houding.

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:28

Hmm zou wel wat willen zeggen maar het is wel erg mini-mini paard zo. Diep zie ik zo niet goed.. tweede foto wat.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:42

Probeer het wat makkelijker voor je paard te maken....

Doordat jij zo gefocust bent op hoe je paard loopt ga je in je eigen houding hem juist in de weg zitten. Je gaat namelijk voorover zitten, bent wellicht te veel met je hand bezig en vergeet zo even wat je eigenlijk precies aan het doen bent. Want wat is het nut ervan dat jij voorover gaat zitten op het lopen van jou paard? Wat zeg je daar eigenlijk mee? Om zomaar even een voorbeeldje aan te halen maar wel goed om over na te denken.

Ik zou je daarom toch aanraden om ook goed en kritisch naar jezelf te kijken ipv alleen naar je paard en daarna weer naar jezelf. Je hebt wel een erg leuke fjord onder je kont trouwens! :D

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:31

Dankjewel, leuk om te horen dat je hem leuk vind :)

En bedankt voor de tip, wist wel dat ik op me houding letten moest, maar iemand moest het tegen me zeggen merk ik nu wel. Ik heb net gereden en heb op mijn houding gelet en het werkt inderdaad!

Als ik een volte rij, en vraag stelling snijdt hij alleen wel de volte heel erg af, dat is nog wel lastig, zodra ik weer een beetje vraag dan gaat dat koppie weer naar beneden zoals op foto twee. Vind het nog wel lastig of niks of helemaal zegmaar, maar daar werken wij nog aan en hij moet het ook leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:20

ingridxxs schreef:
Dankjewel, leuk om te horen dat je hem leuk vind :)

En bedankt voor de tip, wist wel dat ik op me houding letten moest, maar iemand moest het tegen me zeggen merk ik nu wel. Ik heb net gereden en heb op mijn houding gelet en het werkt inderdaad!

Als ik een volte rij, en vraag stelling snijdt hij alleen wel de volte heel erg af, dat is nog wel lastig, zodra ik weer een beetje vraag dan gaat dat koppie weer naar beneden zoals op foto twee. Vind het nog wel lastig of niks of helemaal zegmaar, maar daar werken wij nog aan en hij moet het ook leren!

Kijk je lijn door, waar wil je heen en houd je er ook aan. Blijf recht op je paard zitten, ga niet naar binnen hangen want dan breng je meer gewicht op de binnenkant en zal je pony dat gewicht willen ondersteunen dus naar binnen vallen. Breng je binnehhand opzij ipv naar je toe en begrens met je buitenteugel en je binnenbeen. Als hij naar binnen valt doe je je buitenteugel van de hals, druk je je binnenbeen aan en ga je iets op de buitenkant zitten. Blijf consequent maar let ook goed op je eigen hulpen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:41

Sinds kort heb ik les van een nieuwe instructrice. Dit is mijn eerste les bij haar.

Ik heb echt heel veel moeite om mijn paard ontspannen te laten lopen, ik probeer hem laag en rond, voorwaarts en neerwaarts te rijden, maar vanaf het moment dat ik teugel gaf zakte hij en 0,5 seconden laten keek hij lekker rond, erg vervelend. Hij heeft weinig balans, dat merk ik enorm gezien hij graag plakt aan de muur, ik hem continu moet ondersteunen met mijn benen, en als ik dat niet doe gaat hij lopen zoals de kamelen..

Verder is hij echt een ontzettende profiteur, ik heb niet zo heel veel ervaring en heb begeleiding, maar als de vaste ruiter erop kruipt merkt hij een enorm verschil, hij vond hem zelfs wat harder in de mond. Eenderzijds omdat ik hem niet door durf te rijden en anderzijds omdat hij ook graag onder het werk uitkomt, rondkijken is veel leuker dan actief meewerken.

Tips zijn welkom, heb enorm van de les geleerd en het gaat al beter, al zijn er momenten dat ik nog boos kan worden omdat hij gewoon geen zin heeft om na te geven (in de les doet die dit op 2 seconden, als er niemand in de piste staan kan ik soms een volle minuut daar staan met mijn hand gesloten)

Hij schud zijn hoofd soms, terwijl ik hier echt probeer te letten mijn paard op 2 teugels te laten lopen. Het ligt soms echt aan mij, maar soms lijkt het alsof hij het uit zichtzelf doet?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:23

Eerste filmpje;
Ik heb heel erg het idee dat je je handen vast zet.
Verder zie ik een paard dat niet echt stapt. Meer zo van, ik stap wel, maar ga niet vooruit.
Het gaat HEEL langzaam, met kleine pasjes.
Vind het filmpje vrij lastig te beoordelen omdat het behoorlijk pixelig is, tot je dichtbij bent.
Je paard lijkt tegen de hand in te lopen. Wss doordat jij je handen vast zet. Ik zie in iedergeval veel spanning. Paard komt omhoog met het hoofd en spant daar alles rondom hoofd en hals aan.
Probeer eerst zelf te ontspannen voordat je van je paard verwacht aan de teugel te lopen.
Er is geen enkel paard dat het NIET wil, aangezien aan de teugel komt uit ontspanning. Dan gaan ze vanzelf al nageven. Daarbij moet dan nog het stukje komen van vw-nw rijden waardoor je paard de juiste spieren aanspant en ontspant, maar dit gaat allemaal niet als jij niet ontspant.
Handen dus meer dragen, en ontspannen.

Tweede filmpje;
Kan hier eigenlijk alleen uithalen dat je paard in draf een mooie gang heeft, maar ook hier niet ontspannen is. Probeer te ontspannen, en je paard daar in mee te nemen. Veel overgangen maken om je paard alert te maken. Been is voorwaarts, zo niet tikje. Niet continu blijven drijven, want daar gaat hij vroeg of laat niet meer op reageren.
Het hoofdschudden... Houd je paard bezig, stelling vragen, voltes rijden, slangenvoltes, overgangen, slalommen, maak er wat leuks van zodat je je paard bezig houd, en je hand aan neemt. Maar daar kom ik weer, eerst gaan ontspannen.
Verder durf ik me niet los te laten omdat ik niet veel meer uit de filmpjes kan halen..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:39

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:47

Ik kijk dalijk even!
Mijn internet hier is echt verschrikkelijk sloom...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:06

Vind ook dat LU wel ongeveer goed zit. Je bent zo met die voorkant en dat hoofd bezig... wat niet lukt omdat er gewoon niet voldoende activiteit is. Door zo vast te houden en niet te durven rijden mis je takt en daardoor is ontspannen/losheid en daarmee ook aanleuning gewoon niet aan de orde.

Zie dat je instructrice ook vind dat hij van achter naar voren moet en meer activiteit... maar daarvoor moet jij wel eerst durven loslaten en het niet eng vinden dat hij eens met zijn hoofd slingert. Door hem ook steeds been te geven zorg je er juist voor dat hij minder actief wordt. Zelf sneller worden meer reactie vragen en minder zorgen maken over dat hoofd.

edit: Op de andere filmpjes zie ik dat je ook wat naar achteren hangt en achter blijft in de beweging dat is voor je paard natuurlijk geen aanmoediging om actiever te lopen. Jij trapt letterlijk op de rem. Daarnaast heb je je handen heel wijd staan en daardoor kan je geen vriendelijk teugelcontact onderhouden, je dwingt hem laag.. maar daardoor rem je hem ook weer af.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:16

Phoeh... Ten eerste, ik mis activiteit. Ik mis een onafhankelijke zit en stap je wel met een blij gevoel van je paard af? Het lijkt mij nogal een gevecht..
Je gaat daar een paar keer doorzitten terwijl je paard niet eens ontspannen is, dat zit natuurlijk niet goed.. Je gaat in stoelzit zitten, je helt teveel achterover om maar te kunnen blijven zitten, je zet je schouders daardoor vast en je knieën, je handen beginnen te bewegen. Dan komt daar de korte zijde, net als een motoGP rijder ga je naar binnen hangen.

Geloof me op mijn woord, een paard met zulke lekkere gangen gaat jou heerlijk laten zitten als hij zich geeft. Het is dan echt zoals in het boekje dat jij kunt zitten zoals het perfecte plaatje en dat jij alleen maar hoeft te volgen, sterker nog hij zal je volledig meenemen. *\o/*

Ik zou dus met zacht contact werken aan de activiteit. Been = voorwaarts, maar vergeet het sluiten niet! Handen sluiten en benen naar achter = verzamelen en ook daar moet hij direct op reageren. Vanuit dat sluiten actief vertrekken naar gelijk contact, dus het contact niet losgooien.
Voor mezelf en ik denk dat dat voor jou ook niet slecht is, las ik af en goe een activiteits-houding training in. Ik let op mijn houding, maar je kan alleen maar functioneel zitten als je paard zelf voorwaarts denkt.

En ik snap niet goed, hoe kan je paard nu zacht in de mond zijn door hem steviger door te pakken? :?
Als ik van mijn paard oprichting wil heb ik nauwelijks contact en dan nog kan ik hem fijntjes rondsturen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:22

Nee hoor, ik stap niet altijd met een goed gevoel af. Ik heb ook niet echt een klik met dit paard, maar ik kan er enorm veel van leren, das ook belangrijk denk ik? Ik heb nooit correct leren rijden, nooit. Daar hielden ze zich niet mee bezig in de manege bij ons, ik probeer zoveel mogelijk te lezen, te kijken en te leren maar het vlot allemaal niet echt. Ik voel me vaak een mislukking op het paard, ik probeer echt mijn best te doen, maar weinig ervaring en weinig goede begeleiding helpt niet. Ik zoek al jaren naar een trainer die me kan helpen en als ik dan iemand vind waarvan ik denk 'kijk, dat bevalt me wel' dan stuur ik een mail en krijg ik hoogstens 1 mail terug, soms zelfs nooit. Heb ook al verschillende Belgen en Nederlanders op bokt gecontacteerd, maar die laten het ook afweten. Ik weet op den duur ook niet meer waar te zoeken en of ze correct werken of niet.

Als ik jullie feedback hoor denk ik 'JA LOGISCH!' maar als ik eropzit zou ik niet weten hoe ik eraan moet beginnen. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:25

Hele andere vraag... wat doe jij aan andere sporten?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:27

Gewoon niet opgeven! Mij heeft het goed geholpen om telkens na een training alles wat ik gedaan heb en wat het gevoel was op te schrijven, daardoor ging ik meer nadenken tijdens het rijden.
Je komt er heus ook wel ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:29

Ik heb gevechtsport gedaan, maar das al lang geleden, ik doe nog aan skiën en vroeger ging ik regelmatig joggen, maar dat staat de laatste tijd op een laag pitje.

Toch zou goede begeleiding leuk zijn Sheenegro, ik wil graag mijn initiator gaan halen, maar op deze manier gaat dan niet lukken :=

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:34

Goede begeleiding waarmee het klikt is inderdaad schaars.. Misschien dat wij iemand weten in je buurt?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:36

Sja, ik woon in het Belgische Limburg, Noord-west. Tegen de grens met Antwerpen EN Vlaams Brabant aan. Zet liever niet de exacte plaats online, al zal dat hier wel ergens te vinden zijn vrees ik := De les van deze zondag heeft 40 euro gekost en het klikte wel, maar 40 euro is gewoon te veel voor mij als student om dat 1x per week te betalen. Dus dat is ook al minder.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 13:42

Ben blij dat ik vandaag weer goed zat met mn mening :+
Ik kan het nog!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:54

hmm.. vechtsport... dan zou je core toch wel sterk moeten zijn... misschien helpt het om je te verdiepen in centered riding.. want als ik filmpjes zo zie komt het grootste deel gewoon uit onbalans en daardoor klemmen en vasthouden... onafhankelijk leren zitten heb je dan echt heel veel aan.
Ik merk dat ik door regelmatig yoga te doen echt beter ben gaan zitten... heb gewoon meer balans en meer controle over mijn lichaam. Maar hoeft natuurlijk geen yoga te zijn... veel vechtsporten maar ook pilatus, dans etc. werken hetzelfde.
Kan ik weer favo filmpje laten zien :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:19

SETEFURII schreef:
{knip}

Als ik jullie feedback hoor denk ik 'JA LOGISCH!' maar als ik eropzit zou ik niet weten hoe ik eraan moet beginnen. :)

Wanneer je opstapt en weg wilt stappen begin dan eens met een gewoon contact, niet vast, niet los (dus geen doorhangende teugels). Dan probeer je in dat lichte contact je handen mooi stil te houden.. Dus niet gaan knijpen, trekken, spelen of what ever. Gewoon héél simpel!

Je benen laat je losjes langs je paard afhangen, mag geen spanning in zitten.. Je voelt nu (als het goed is) heel lichtjes jou benen tegen het lichaam van je paard hangen. Minimaal.. Van daaruit ga je benen geven. Eerst alleen een simpele kuithulp met beide benen tegelijk. Je wilt immers weg stappen, dus je paard moet voorwaarts. Reageert hij niet? Kom je iets harder in, daarna een tikje tegelijk met het drijven. Maar zodra je paard reactie geeft, ga je weer terug naar die ontspannen houding. Dus je benen laten afhangen tegen het lichaam (niet continu drijven, probeer ze stil te houden). Je handen ook ontspannen.. Je hele lichaam dus ontspannen. Maar je hebt wel licht contact met je paard. Naar die houding ga je continu weer terug, tenzij je wat van je paard gaat vragen dan kom je afhankelijk wat je vraagt met je handen iets harder in (ophouding) of bijvoorbeeld je benen (kuithulp).

Goed.. in je filmpjes zie ik heel veel spanning en weinig (tempo) controle. Ook lijkt het echt een gevecht om hem maar naar beneden te laten lopen en je zegt dat je het moeilijk vind en niet weet wat je moet doen. Geef dat aan aan de instructeur, ga helemaal terug naar de basis en zorg dat je dat eerst goed onder de knie krijgt... Het komt op mij nu een beetje over alsof je te veel tegelijk moet doen maar daar eigenlijk nog helemaal niet aan toe bent.

Je paard rijd je naar beneden in ontspanning van achteren naar voren, dat betekend dus met je been naar je hand toe. Maar niet continu drijven of continu ophoudingen geven.

Probeer te leren voelen, wat doet je paard en is dat wat je wil? Loopt ie bijvoorbeeld onder je weg? Even een ophouding... Is ie te sloom even been erbij..

En zelf ook goed nadenken; "Hoe zit ik op mijn paard? Ben ik wel echt ontspannen?"

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:46

Ik wou jullie nog even graag een filmpje laten zien, van hoe we in het begin rondreden. Om te laten zien dat we toch wel vooruit zijn gegaan en we zeker ook met jullie tips werken :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:20

Dat filmpje herken ik! :P
En zie ook zeker wel een voorruit gang!! +:)+

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:56

heb laatst op de pony van een vriendin gereden :). erg gaaf beest, vader OO Seven. was wel even heel wat anders als de manegepaarden. de pony heeft in de M gelopen, mijn vriendin rijd er nu B mee.
hij was best heet, maar wel echt een geweldige pony om op te rijden! hij was niet 100% nageeflijk, maarja het was ook de 1e keer dat ik erop heb gereden. volgende keer wordt hij misschien nageeflijker.
Afbeelding

dat is even wennen. rug recht, handen voor me.
Afbeelding

hier zakt hij volgens mij voor de eerste keer. erg vast in de kaak, maar ze was wel aan het briesen (zo heet dat toch? even kwijt haha :o )/kauwen.

Afbeelding

begin van een drafje. weer, rug recht.

Afbeelding

hier loopt hij volgens mij nog het lekkerst. redelijk actief achterbeen, en minder 'sterrenkijkend'. tenen naar binnen.

Afbeelding

beetje onduidelijk, maar het ruggetje is hier minder hol en hij laat ook redelijk los volgens mij :)

Afbeelding

zonder zadel. weer een onduidelijke foto, maar misschien dat iemand er toch iets vanaf kan lezen?
ik moet meer rechtop zitten.

dus, over het algemeen:
- actiever
- rechtop zitten

het lijkt weer alsof ik mijn handen vastzet, ik zal eens kijken of ik een keer iets kan filmen en ik ga er erg op letten de volgende keer, ik hoop in de gaten te krijgen wat ik fout doe.

ik weet niet of jullie er iets van kunnen zien, ik dacht niet geschoten is toch al mis :).
ik ga er binnenkort weer heen want we vonden het allebei erg leuk, lekker rijden en foto's maken en ik zal de tips meenemen (als die kunnen worden gegeven).

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:46

Even voor diegene die nog het verhaal kennen van in het begin met mij en Elina...
Ze cropte zich bij het rijden helemaal op en ik had niets in mijn hand.
Jullie weten dat ze nu ergens anders gestald staat en dus weer moet wennen aan nieuwe omgeving.
De eerste 10-15 min is ze erg stresserend en wil ze heel de tijd onderuit lopen, daarna geeft ze zich weer wel en loopt ze op het tempo dat ik haar aangeef.
Nu, ik weet nog op mijn eerste foto's met haar, dat toen ik er op zat, ze een erg goed gevoel gaf en nagefelijk, maar toen waren er hierbij die zeiden dat ze dat helemaal niet was en haar kaak VAST zette...

Nu, de laatste dagen voelt ze weer zo en toch voel ik mij er niet goed bij. Ik denk dat ze zich weer vast zet, maar ik weet niet zeker. Daarom wil het graag weer aan jullie vragen...

Mijn lesgeefster, die ik al jaren heb zei tijdens les (2dagen geleden, niet met deze video) dat ze zo goed liep, omdat ze op wedstrijd moet lopen... En ik denk wel dat ze toen hetzelfde liep als nu op filmpje, alleen voelde ze toen "nog" beter...

Ik zeg echter, VOELDE, ik weet dus niet of het effectief zo is..

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:58

Ik kom ook even wat laten zien, dit paardje is echt moeilijk om te rijden. Is moeilijk naar beneden te krijgen. Ik rij hem nu sinds kort niet meer zo veel. Omdat ik heel veel op andere paarden wordt gezet. Zit te denken als ik weer een baantje heb, om de 2 weken een prive les te nemen. Aangezien iedereen vind dat ik hem netje rijdt. Hier heb ik alleen niet foto's van!

Dit was volgens mij het aanspringen in galop. - Ik weet dat ik soms een gaatje langer moet.
Afbeelding

Hier aanschuw, aan de teugel. Iets waar ik echt blij mee bent.
Afbeelding