Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:38

The_Stig schreef:
U mocht willen dat u ook maar iets dat er op lijkt zou kunnen laten zien qua rijden. U heeft op alles en iedereen commentaar, maar kan zelf niets laten zien. Het blijft alleen maar bij het oprakelen van theorie en vakuitdrukkingen van minstens 500 jaar oud. Ben zeer benieuwd of u zo kundig bent op het paard qua rijden als dat u hier probeert te doen voorkomen.

Wie bent u om te beoordelen of ik dit niet kan of gereden heb? Vreemd dat u zo reageert. Kritiek op het rijden is een instructeur eigen, en ik weet waarover ik schrijf, daar ben ik voor opgeleid en dat door niet zomaar een paar instructeurs, de namen heeft u verschillende keren voorbij zien komen een enkele leeft nog de anderen helaas niet meer.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:43

Laat maar eens wat film materiaal van uw rijden zien dan? Met namen gooien ben ik niet zo van onder de indruk eigenlijk. Dat u van bepaalde instructeurs uw opleiding heeft genoten wil nog niet zeggen dat u over dezelfde kennis en kunde beschikt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:51

Professor schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=-OT_6suEdl8

Waar is de lichtheid van de Dressuur? Nergens is dit paard weg van de hand, dit paard is niet aan de zit, de amazone zit erop maar niet erin, kijk naar de been ligging van de ruiter, geen enkel contact met het paard alleen de hand, constant in de zelfde houding geen frame verlengen niets helemaal niets.
Sorry maar ik zie nergens lichte halve ophoudingen nergens.

Beste prof, luister eens héél goed naar de aller eerste woorden/zin van de voice over. . . meer zeg ik niet ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:03

The_Stig schreef:
Laat maar eens wat film materiaal van uw rijden zien dan? Met namen gooien ben ik niet zo van onder de indruk eigenlijk. Dat u van bepaalde instructeurs uw opleiding heeft genoten wil nog niet zeggen dat u over dezelfde kennis en kunde beschikt.

Materiaal van iemand zien, is eigenlijk niet zo heel belangrijk.
Belangrijker is of leerlingen verbeteren.

Waarbij het ook wellicht kan uitmaken of leerlingen wedstrijd rijden en zo ook nog eens beoordeeld worden door een "deskundige" jury.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 09-01-13 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:06

Het zegt inderdaad niet alles, maar je krijgt wel een globale indruk van de manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:07

cherie78 schreef:

Dan heb jij vast wel wat beeldmateriaal van (één van) je leerlingen. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:07

Ailill schreef:
Beste prof, luister eens héél goed naar de aller eerste woorden/zin van de voice over. . . meer zeg ik niet ;)

Dan luistert u dus naar de jury, naar het publiek maar kijkt niet wat er aan hapert, ik vind 90% gewoon belachelijk, omdat men naar het perfecte streeft maar deze nooit bereikt op alle fronten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:09

Beste forum deelneemsters en nemers waarom steeds vervallen in persoonlijke dingen, het gaat over het thema waar is het gebleven.
Dat wil ook zeggen met het respect tegenover elkaar, wat toen de ruiters wel voor elkaar hadden en zij waren een voorbeeld voor anderen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:10

cherie78 schreef:
The_Stig schreef:

Waarbij het ook wellicht kan uitmaken of leerlingen wedstrijd rijden en zo ook nog eens beoordeeld worden door een "deskundige" jury.

Ja zo lust ik er nog wel een paar. . . volgens mij hebben we het hier nog altijd over rijden, niet over lesgeven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:10

burl schreef:
cherie78 schreef:

Zeker wel en ook nog eens wedstrijdresultaten :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:11

The_Stig schreef:
Het zegt inderdaad niet alles, maar je krijgt wel een globale indruk van de manier van rijden.

En van daadwerkelijke kennis en kunde, want ook ik kan allerlei theoretisch geneuzel neerpennen hier alsof ik de waarheid in pacht heb.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:11

Professor schreef:
Ailill schreef:

Dan luistert u dus naar de jury, naar het publiek maar kijkt niet wat er aan hapert, ik vind 90% gewoon belachelijk, omdat men naar het perfecte streeft maar deze nooit bereikt op alle fronten.

Klopt, daarom kreeg ze ook 'maar' dik 90% en niet de volle 100%

Heb het Rath nog niet zien doen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:12

cherie78 schreef:
burl schreef:

Zeker wel en ook nog eens wedstrijdresultaten :D

Wat zegt dat dan over jouw manier van rijden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:13

Professor schreef:
Beste forum deelneemsters en nemers waarom steeds vervallen in persoonlijke dingen, het gaat over het thema waar is het gebleven.
Dat wil ook zeggen met het respect tegenover elkaar, wat toen de ruiters wel voor elkaar hadden en zij waren een voorbeeld voor anderen.

Waar 'HET' gebleven is, is ook afhankelijk van trainers/opleiders.

Heeft ook weinig met persoonlijk worden te maken.
Zodra meningen verschillen van elkaar, "spreek" je toch degene aan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:13

Professor schreef:

Meent u dit serieus?

Werkelijk, u zou zich moeten schamen. Als er iemand hier steeds maar weer persoonlijk moet worden dan bent u dat wel ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:16

Ailill schreef:

Was een antwoord op Burl.

Maar het kan iets vertellen over het narijden van de opgeleide paarden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:18

cherie78 schreef:
Ailill schreef:

Was een antwoord op Burl.

Maar het kan iets vertellen over het narijden van de opgeleide paarden?

Ik ben het ook wel met je eens dat je er iets uit kunt halen. Maar sommige mensen proberen nu de aandacht bij zichzelf vandaan te halen. Ze willen geen materiaal van zichzelf plaatsen, wat hun goed recht is. Maar dan wel filmpjes van leerlingen?

Nee, die vlieger gaat niet op ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:26

Ailill schreef:
Ik ben het ook wel met je eens dat je er iets uit kunt halen. Maar sommige mensen proberen nu de aandacht bij zichzelf vandaan te halen. Ze willen geen materiaal van zichzelf plaatsen, wat hun goed recht is. Maar dan wel filmpjes van leerlingen?

Ik, persoonlijk, hoef geen beeldmateriaal te zien.
Ik haal genoeg uit de antwoorden van een poster.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:31

cherie78 schreef:
Ailill schreef:

Ben ik helemaal met je eens, maar dat was al duidelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:41

Ailill schreef:
cherie78 schreef:

Ben ik helemaal met je eens, maar dat was al duidelijk.

:D

Dat is ook een discussie "waaard", niet ieder haalt het zijne uit antwoorden die gegeven worden.

Maar het is wel een manier om tot iets "anders" te komen.
Juist door posten van iemand op een ander forum ben ik anders tegen "klassiek" gaan kijken.
Gewoon door het uit te proberen en op de reactie's van de paarden/pony's te letten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:15

Tja, ik vind zijn uitingen ook wel vergaand.
Niemand moet zich van mij bewijzen met beelden, maar als iemand de olympisch kampioen dressuur verwijt van de basisrijkunst niet onder de knie te hebben zonder verdere onderbouwing, dan wil ik wel (de betrouwbaarheid van) de bron kennen. Dan wil ik weten hoeveel waarde ik aan dergelijke meningen kan hechten.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:21

Betteke schreef:
Exit Professor dus. :evaw:

En mensen die in deze discussie niets aan de inhoud hebben bijgedragen en nu even denken te komen rellen, hebben we ook niets aan he.. behalve dan misschien Professor aan je onderschrift.. :+

Even ontopic, ik vind het vooral interessant hoe het kan dat als er hier filmpjes getoond worden, al dan niet van bekende ruiters, we er verschillende meningen op na houden v.w.b. het wel of niet correct rijden van het paard. Dat zou betekenen dat de theoretische begrippen door iedereen anders geinterpreteerd worden of dat we bepaalde beelden (achter ll/voor naar achter rijden/stuwen ipv dragen.. ik noem maar wat) heel normaal zijn gaan vinden?
Lijkt me veel interessanter om daar op verder te gaan. Wat zie je en waarom denk je dat het wel of niet correct is. Dat zijn de vragen die gesteld moeten worden bij het zien van filmpjes en dan kan je daar alleen maar van leren als iemand daar een antwoord op geeft of je zelf probeert een antwoord te dichten. Het is dan wel jammer als iemand zijn mening doordrijft maar neem er dan een onderdeel uit waar je iets mee kan en laat het verder links liggen.

Ailill sterkte met afkoelen :(:)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:33

Ik lees al vanaf pag. 1 mee en post af en toe. Maar fijn dat jij voor mod denkt te kunnen spelen en mensen op hun vingers wil tikken. Heel volwassen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:33

Tsja... ik heb enige tijd terug als niet wedstrijd-ruiter al veel tegengezegd m.b.t. het eindeloze en letterlijke getheoretiseer van Prof, en ook enkele foto's van mij zelf geplaatst (in de hoop dat anderen dat ook zouden durven), maar ik kreeg toen ondanks de "fijne" "non"- commentaren aan mijn adres ,er zelfs nog een Mod berisping bovenop: ik werd te persoonlijk/onvriendelijk naar Prof en Nom. Dat mocht niet.

Inmiddels zijn we sedertdien heel wat bladzijden verder en zie ik dat gelukkig toch ook anderen zich melden met meningen en soms met eigen beeldmateriaal, en teksten en meningen waarin ik mij vaak heel goed kan vinden. Ik lees dan ook nog steeds met graagte mee.
Ondanks de heersende hegemonie in dit topic, blijft dat voor mij toch ook leerzaam en waardevol.

Ik hoop dan ook dat nog veel meer "outsiders" hun zegje, mbt hun eigen ervaringen, over het topic onderwerp, al dan niet met EIGEN beeldmateriaal aangevuld willen doen, theorietjes kunnen we allemaal uit onze boekenkasten trekken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-01-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:39

Ansie schreef:
Even ontopic, ik vind het vooral interessant hoe het kan dat als er hier filmpjes getoond worden, al dan niet van bekende ruiters, we er verschillende meningen op na houden v.w.b. het wel of niet correct rijden van het paard. Dat zou betekenen dat de theoretische begrippen door iedereen anders geinterpreteerd worden of dat we bepaalde beelden (achter ll/voor naar achter rijden/stuwen ipv dragen.. ik noem maar wat) heel normaal zijn gaan vinden?
Lijkt me veel interessanter om daar op verder te gaan. Wat zie je en waarom denk je dat het wel of niet correct is. Dat zijn de vragen die gesteld moeten worden bij het zien van filmpjes en dan kan je daar alleen maar van leren als iemand daar een antwoord op geeft of je zelf probeert een antwoord te dichten. Het is dan wel jammer als iemand zijn mening doordrijft maar neem er dan een onderdeel uit waar je iets mee kan en laat het verder links liggen.

Ik denk dat we niet eens allemaal zo heel erg verschillen in wat we wel of niet correct vinden. Sommige zijn gewoon genuanceerder over wat ze zien, en stempelen alles wat even niet zoals het boekje gaat direct af als 'niet correct'. Veel mensen, zoals ik, zien zaken die misschien iets afwijken van het ideaal eerder als 'work in progress'. Of hebben niet de verwachting dat het eindresultaat altijd helemaal gelijk is, maar zien ook verschillen die ontstaan door de bouw van het paard etc. Bij een Tinker zal de maximaal haalbare lichtheid en harmonie er wls toch iets anders uitzien als bij een barok type of bij een langgelijnd warmbloedpaard. En sommige hebben ook gewoon meer oog en waardering voor wat er wel goed gaat, en voelen dan niet direct de noodzaak om iemand helemaal af te kraken als er wat mis gaat.