Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:07

maranba schreef:
Ik snap jullie allemaal maar ik bedoel dat je tevreden met je zelf mag zijn als je niet perfect van gewicht ben. Dat als je dus overgewicht heb continu zeurende mensen je de les gaat lezen. ik vind gewoon als hij al langzaam of te wel 1 kilo in de week af valt dat je dan blij moet zijn met je zelf.

tuurlijk overgewicht is en blijf niet goed voor mens en paard. maar meestal hoor je alleen de mensen die alles kunnen eten zonder een kilo aan te komen dit soort dingen zeggen. Heb namelijk ook zo'n zus. die kan echt alles eten en blijf mager. om precies te zijn minimaal het dubbele van mij en zij sport 2 keer in de week en ik 4 keer. ik bedoel maar wat is er dan niet eerlijk.... en makkelijk gezegd. tuurlijk haar vriend hoort ongeveer maar 85 kilo te wegen en ja hij heeft een groot overgewicht. Maar ik zou niet zeggen dat hij moet stoppen om te paardrijden. ik zou zeggen half uur per week en er hard voor gaan om af te vallen. en dan een doel zetten op als hij 100 weeg als beloning 45 min rijden voor het paard dan minder belastend. en dan als hij 95 nog een keer in de week rijden. en dan zo uitbreiden. als je alle mensen met een paard zou wegen en degene die overgewicht hebben hun paard af moeten staan. Dan zouden er heel wat mensen hun paard kwijt zijn. als de manege's in dit land dat zouden doen mensen met welke vorm van overgewicht niet mogen paardrijden. zouden veel manege's of moeten sluiten of minimaal twee keer zo duur moeten zijn. Dan zouden de magere mensen het niet meer kunnen veroorloven en dan zou er zo veel paarden naar de slager moeten omdat het overschot van paarden zo groot is. Dat we niet anders meer kunnen.

Precies wat ik zou zeggen.

Maar IK met overgewicht kies ervoor om op dit moment niet meer te rijden en waarom?
Volgens de manege houder kan het makkelijk, maar sorry, ik zit mezelf in de weg, ik ben misschien qua gewicht niet eens extreem maar omdat ik klein ben is het plaatje Michellin.....
- Ik ben als enige met opstapje ( niet lenig genoeg)
- Je word toch bekeken vanuit de kantine
- Als ik op een kleiner paard moet voelt dat zo vreemd, niet passend
- IK heb geen conditie, kom zwetend en puffend na 30 min al van het paard en dan heb ik niet veel gedaan!
-Juist omdat ik te weinig balans heb zit ik het paard duidelijk in de weg en mezelf!
- Ik kan bv net niet het zadel vastgrijpen, te dikke buik, risico om er dan weer af te stuiteren is te groot!

En ja zo kan ik nog heel even doorgaan.

Ik ben deze week begonnen met Fittness cardio en zwemmen en zo ga ik er iets aan doen, en dat zal echt niet binnen 1 jaar zo zijn dat het gewicht beter is.

Maar.......om nu helemaal niet meer te rijden?
Sorry heb nog 8 lessen tegoed en niet komen dan zijn ze over 10 weken niet meer geldig!

Ik ga nu dus alleen nog maar wat zitten, ik bedoel naar buiten even lekker stappen, en lekker tutten, ook al is het maar een half uurtje, beter dan de lessen weg te gooien!

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:21

Grote Vogel: ik vind jou een toppertje, ik vind het knap hoe je het aanpakt, en ik vind het tof dat je niet het paard slachtoffer laat worden van jouw overgewicht, maar dat je daar rekening mee houdt!

+:)+

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:28

Als je al een paar kilo verliest voel je je al een stuk beter en beweeg je makkelijker

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:31

Grote Vogel, ik vind het ook heel reeël zoals jij er tegenaan kijkt!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:46

Hey,

Ik ben nu HEEL EERLIJK HE,

Als ik zelf geen last had van mijn overgewicht, conditie genoeg had, net een beetje minder buikvet zodat het veilig kan allemaal zou ik gewoon blijven rijden.

Dit klinkt heel hard!
Maar zo is het wel, de manege eigenaar geeft toestemming, ik betaal, ze wijzen mij de paarden toe, heb niks te kiezen, het zijn beginners lessen, en het is dus ook niet mijn eigen paard ( niet dat je een ander paard stuk moet rijden )
Want ik vind nog steeds dat je met zeg 95 kilo gewoon moet kunnen rijden.
Ik kan geen groepsfoto neerzetten van de les anders hadden jullie kunnen zien dat IK welliswaar de zwaarste ben, maar dat een ander heeeele dikke benen heeft, weer een ander bedekt het hele zadel en deze dames zijn echt niet slank, nee eerder allemaal te zwaar.( 30+ groep en echte beginners)
Maar dan nog de definitie, wat is te zwaar...

De manege eigenaar zou de mensen van onze groep niet op ieder paard zetten, en de fjord waar ik op heb gezeten was iets van 145, maar dat voelde echt not done!
Terwijl de grote kwpn-er beter zit, ruimer zeg maar.

Maar goed, ieder neemt uiteindelijk zijn of haar eigen beslissingen, Ik ben nu eenmaal iemand die liever heeft dat mensen tegen me zeggen goh dit kan ECHT niet, zodat ik meer gevotiveerd ben of word om werkelijk af te gaan vallen en niet steeds zeggen ja ik begin morgen....

( Offtopic)
Ik was Zaterdag op de markt, zocht een BH, maar wou misschien zo een ah-brah.
Sta ik bij die kraam en vraag erna...de dame vroeg niet eens mijn maat
Ze zei, "Ik ga nu eerlijk zijn, niet om je boos te maken, maar zo een BH kan je niet aan want dan ben je net een rolmops...."
Ik schoot me toch in de lach, en met mij nog 3 dames die er stonden, en ja tuurlijk had ik en vet rooie kop!
Maar ik was ZO blij dat ze eerlijk was, en niet gewoon zo een ding aansmeren en hup weg!
Ze gaf me verder heel goede tips en advies en ik heb uiteindelijk een heel andere BH gekocht wat ook nog 2x de helft goedkoper was.
( En zeker stiekem baal ik wel omdat ik dan juist zo dik ben maar ach, er zijn ergere dingen en IK kan er wat aan doen)

En juist deze soort dingen wat ik wel wekelijks ergens meemaak steunt mij er NU in om er ook echt wat aan te doen ( abonnement is al voor een jaar afgesloten dus kan niet meer terug haha)

En ook deze topics helpen mij er een beetje mee, al is het best tegenstrijdig!
Hoe denk je dat ik me dadelijk voel in een badpak? Heb al 6 jaar niet meer gezwommen om deze rede, tja en nu maak ik er maar een grap om, Net als de foto die gemaakt werd op de sportschool, ik zei meteen, wel goed bewaren, over een jaar past de nieuwe foto er niet eens op ;-)
En ach, van lekker buitenritten komt nu niks meer , ja nog een paar weken dan is het winter.
Nou, een mooi streven om voor komende zomer al zoveel kwijt te zijn dat mijn buikvet de helft minder is, en de rest dan ook.
Ben benieuwd of ik dat ga halen!!!
( Moet en wil het echt, want vind paardrijden zo leuk!)

Ach en wie weet vind ik toch nog een verzorg paardje om lekker mee te tutten en zo ;-)
Ik ga zo eens een gezocht adver zetten en wie weet is er wel ergens in de buurt iemand die mij haar paard/pony/shet toe wil vertrouwen!

Groetjessssssssss

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:53

er zijn ook mensen met overgewicht zoals ik.
die gewoon een uur kunnen rijden zonder veel te transpireren.
en die de conditie wel hebben
die zich niet zichzelf in de weg zitten.
etc....
wil wel zeggen dat ik het knap van je vind grote vogel dat je het van je zelf ziet. maar jij voel je ook bekeken en daarom niet op je gemak om te rijden.

Dit hier wat ik hiervoor boven schreef is een voorbeeld. Want weet je ik kom in het dagelijkse leven al genoeg dierenleed tegen. En ik ben iemand van oplossingen.
Wat ik privé tegen kom is een andere zaak maar ik ga niet hier verkondigen wat wel en niet moet. Dat doe ik wel tijdens het werk. Zelf vind ik honderd kilo echt de grens wat een koudbloedig paard aan kan. En dan nog een verschil hoe je rijd en met of zonder goed zadel een heel verschil. En over de bespiering vind ik dat elk paard of pony zonder goede bespiering een schande als je daarop gewoon door rijd zonder er wat aan te doen. Maar vaak kijken mensen daar niet naar. Soms is het onkunde soms denken ze meer aan het zelfrijden dan aan het paardje. En dat is net zo belastend nog wel meer dan een zwaar iemand op een goede bespierde rug zetten.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:08

Nog even ter aanvulling:

De Fjord is best klein en een echt manege paardje, en favoriet!
Vorige maand had ik me ingeschreven voor een 2uurs buitenrit zonder galop.
Het was 32 graden warm,heel drukkend en vochtig.
Ik kreeg de Fjord, en was in eerste instantie best blij omdat ik al eens had gereden op dit paard en geen vreemde kreeg.

We waren met een groep van 7 ruiters.
1 iemand had drinken mee genomen, wij hadden zoiets van euuuh dat hoeft toch niet, is zo om die 2 uurtjes!
De rit was echt wel pittig in mijn ogen als beginner, veel bergjes op en af ( wat eng!!)
Eindelijk, we gingen even stoppen. Niemand mocht eraf omdat het risico te groot was dat we er niet meer op konden komen, maar we waren echt kapot!!!
Ik vroeg aan iemand hoe lang nog? Blijken we pas 1 uur erop te hebben.
Ik had ook nog eens een gekneusde enkel maar dacht met en flink rekverband het wel te kunnen.
Ik kon wel huilen, ik was zo kapot!
Zweten, mijn enkel deed zo een zeer, ik kon niet meer lichtrijden, dus ik heb het laatste uur echt gebonkt en echt op een gegeven moment maar gaan staan in de beugels omdat ik niet meer kon, we hebben echt veel gedraafd, stappen ging nog maar dat draven! Ik wou niet doorzitten ivm gewicht dus moest echt in jockey houding staan om nog te volgen.

De eigenaar maar lachen en zeggen kom op, niemand zeuren doorgaan.
( Niemand zei ook dat we allemaal wel op waren en gewoon wouden stappen)
Degene die drinken mee had had zijn 2 flesjes gedeeld met iedereen en wat waren we dankbaar!
Maar ik had het zo te doen met de Fjord...Hij was zo zeikenat en was echt aan het pompen ( als je dat zo noemt, als je stil staat voel je zijn hele lichaam ademen)
Ik heb echt zo erg op mijn tanden moeten bijten om door te zetten en die 2 uur uit te rijden want ja opgeven is geen optie in een groep!

Eenmaal op stal, ik kon er niet eens meer af, trilde over mijn hele lijf, pijn en toch ook teleurgesteld dat het helemaal niet leuk was.....
Ik ben met de fjord gaan stappen zonder zadel en hoofdsel, heb hem wat laten drinken en helemaal afgespoten.
Toen de stal in en wat na gedroogd en getut.
( Ondertussen had ik mezelf ook aan de slang gehangen om te drinken en mijn kop af te koelen.)

Nee ik vond het zo zwaar en had het idee de Fjord ook!!
Dit deed me echt meer pijn dan mijn enkel, dit ging gewoon door mijn hart!

Conclusie -> Nooit meer overmoedig zijn en denken ah dat kan ik wel!
Voorlopig dus eerst wat aan mn gewicht doen.
Is toch triest dit? Ik bedoel had veeeeeeel liever echt genoten van zo een rit.

xxx

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:10

maranba schreef:
er zijn ook mensen met overgewicht zoals ik.
die gewoon een uur kunnen rijden zonder veel te transpireren.
en die de conditie wel hebben
die zich niet zichzelf in de weg zitten.
etc....
wil wel zeggen dat ik het knap van je vind grote vogel dat je het van je zelf ziet. maar jij voel je ook bekeken en daarom niet op je gemak om te rijden.

Dit hier wat ik hiervoor boven schreef is een voorbeeld. Want weet je ik kom in het dagelijkse leven al genoeg dierenleed tegen. En ik ben iemand van oplossingen.
Wat ik privé tegen kom is een andere zaak maar ik ga niet hier verkondigen wat wel en niet moet. Dat doe ik wel tijdens het werk. Zelf vind ik honderd kilo echt de grens wat een koudbloedig paard aan kan. En dan nog een verschil hoe je rijd en met of zonder goed zadel een heel verschil. En over de bespiering vind ik dat elk paard of pony zonder goede bespiering een schande als je daarop gewoon door rijd zonder er wat aan te doen. Maar vaak kijken mensen daar niet naar. Soms is het onkunde soms denken ze meer aan het zelfrijden dan aan het paardje. En dat is net zo belastend nog wel meer dan een zwaar iemand op een goede bespierde rug zetten.

Er zijn zeker meer mensen met overgewicht die echt heel goed kunnen rijden en nergens last van hebben!!
Haha helaas behoor IK niet tot die groep dus houd het gewoon op.
Ik heb juist respect voor mensen met overgewicht die wel alles kunnen en gewoon doen ( Mits niet belastend voor paard) maar dat spreekt voor zich vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:13

Jij houdt écht van paarden en niet alleen van het rijden...

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:30

Ik vind jhet knap als je zelf kunt zeggen dat je gewicht in de weg zit!

Ik ken het gevoel van echt kapot te zijn, GroteVogel. We hadden in het bos ergens de verkeerde weg genomen en we hadden dit veel te laat door (te veel babbelen) en zijn uiteindelijk 4 uur en half weg geweest in plaats van twee uurtjes en het was zo ontzettend warm... en dan nog eens een paardje dat verschrikkelijk heet was en alleen maar snel wilde gaan.

Njah volgens mij zit, voorlopig, mijn vriend zijn gewicht niet in de weg aangezien hij alleen nog maar stapt, is dit redelijk moelijk om aan te voelen, zeker als beginner. Wel grappig dat hij de eerste twee lessen vermoeiend vond, aangezien hij een redelijk goede conditie heeft! Maarja, paardrijden is totaal anders dan fietsen!

EvaLoveTobii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:34

Ik hoop dat het niet te hard overkomt. Ik vind het best als wat 'stevigere' mensen paardrijden. Ik heb er niks tegen. Maar ik vind niet zo best als het paard eronder gaat lijden. Want dat zie ik welleens. Dan denk ik meer van Kun je niet beter een steviger paard rijden ? (Niet hard bedoelt.) Maar dat is mijn mening dus ja!

EvaLoveTobii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:36

Maar, even vergeten: Je moet je NIET weg laten pesten door mensen zeggen: Wow dat paard loopt helemaal mank door jou! Enzovoort. Jij mag toch zelf weten wat je doet, en of je paardrijd enzoo!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:41

EvaLoveTobii schreef:
Maar, even vergeten: Je moet je NIET weg laten pesten door mensen zeggen: Wow dat paard loopt helemaal mank door jou! Enzovoort. Jij mag toch zelf weten wat je doet, en of je paardrijd enzoo!

Inderdaad. Het is je eigen verantwoordelijkheid, of de verantwoordelijkheid van de eigenaar om er voor te zorgen dat je het paard niet overbelast. Zelfde dat ik het bv. veel erger vidn dat mensen hulpteugels verkeerd gebruiken en zo hun paard verpesten, maarja, dat is hun beslissing. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:24

meid als je dichtbij had gewoond dan kon je de mijne best een knuffel beurt en poets beurt geven hoor. maar helaas woon aan de andere kant van het land.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:39

EvaLoveTobii schreef:

Wegpesten gebeurt ook vaak, ik hoor het vaker onder de kinderen en begin twintigers op verschillende manege's.
Maar wat is dan Reeel?
Als iemand zou zegen tegen mij, dat paard is mank door jou, zou ik in eerste instantie schrikken en meteen kijken!
Als blijkt dat het een flauwe grap is dan zou ik mijn schouders ophalen en denken bekijk het maar.
Als ik toen ik jonger was gepest zou worden dan was ik waarschijnlijk meteen opgestapt, want toen was ik nog niet zo assertief als nu ;-)

Zo was ik op een manege gewoon rondkijken ( doe ik graag gewoon zomaar op een saaie dag manege's afrijden)
Er was een kindergroep bezig van 12 tot 14 jaar schat ik.
1 meisje was flinker, zat op een d pony en ik schat zo maat 44 in kleding ( om een beeld te vormen)
In de kantine was het erg druk en dat meisje viel van de pony....opeens lachen daar! Zelfs de volwassen deden mee met flauwe opmerkingen maken zoals oh help een aardbeving....

Het meisje was helemaal aan het huilen en binnen die les lag de hele groep in een krul.
Ik ben naar dat meisje toe gegaan en heb zeker een kwartier met haar gepraat.
Ze vond het zo erg dat ze elke les werd gepest en zelfs thuis op msn riepen die gemene kinderen haar na.
Ik kon niks voor haar doen, maar heb gezegd dat ze met haar ouders en lesgever moest gaan praten over wat wel en niet kan.
( Op die manege hadden ze wel een weegschaal staan en weeg je boven de 90 mag je er niet op)

Op mijn aller eeste manege ging ik op bezoek, kijken of er nog iets van de oude garde was...en ja...de eigenaars, en nog 3 mensen uit mijn tijd!
Leuk even bijkleppen...dus niet he, er waren er 2 die me gewoon uit de stal keken!
Niemand die bv vroeg hey jog wat ben je dik geworden hoe kan dat???
Durft waarschijnlijk niemand?

Nou ik wel, als ik iemand zie die ik ken en erg dik is geworden ( al meegemaakt) ga ik eropaf en vraag natuurlijk waar niemand anders bij is hoe het komt)
Ik heb me aangemeld bij een obesitas kliniek, nou daar liepen dus alleen maar dikke mensen en in de pauze's vroeg ik gewoon wat is bij jou de oorzaak, en zo hoor je dus verschillende verhalen.
We moesten daar vertellen wat je hobby's zijn en ik, ja paardrijden, paarden,paarden en paarden haha.
1 man moest lachen en riep, wie draagt wie het paard jou of jij het paard....
Ach ik antwoord dan, Meneer dat verdelen we eerlijk om en om.
Meteen geen commentaar meer.
Maar kinderen onder elkaar zijn zo hard en gemeen, ik vind bij een sport als paardrijden dat de ouders een kind toch moeten begeleiden en letten op snoepen en weerbaar maken.

Zo zielig soms....

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:42

maranba schreef:
meid als je dichtbij had gewoond dan kon je de mijne best een knuffel beurt en poets beurt geven hoor. maar helaas woon aan de andere kant van het land.

Heel lief van je, ik heb ook een pm gekregen van iemand die ook heel dik is geweest, een tinker heeft en of ik soms wou komen verzorgen en zelfs rijden want haar paard kon mijn gewicht met gemak aan.
Ach daar gaat het mij niet eens om of een paard mijn gewicht aankan en natuurlijk rij ik graag in stap door het bos, maar voorlopig alleen mijn ritten nog opmaken en dan ertegen aan!

Maar super aardig van je, ja jammer te ver uit de buurt!!

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:53

Grote vogel, diep respect voor je. +:)+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:09

Zo!!!

Ik heb een advertentie hier op bokt gezet.
Nu hoef ik zelf niet meer steeds uitleg te geven als ik ergens op reageer op bv MP of elders.
Een beetje met een knipoog maar toch hopend dat ik een lief paardje en eigenaar ga vinden ;-)

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:17

succes !!! vind het dapper van je en niks aan trekken van wat anderen zeggen hoor zolang je der zelf een goed gevoel bij hebt en het klikt met een paard gewoon doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:43

Citaat:
We schromen niet om tegen andere Bokkers te zeggen "je paard mag wel wat afvallen", maar andersom geldt het blijkbaar niet; als ruiter mag je schijnbaar wegen wat je weegt, of het paard daar nu last van heeft of niet.

Eerlijk gezegd reageer ik hier hetzelfde op als op de reacties die hier in het topic voorkomen. Mensen kunnen vaak helemaal niet goed beoordelen hoe zwaar een paard al niet is, mensen maken bij mijn paard nogal eens de vergissing om haar te dik in te schatten terwijl ze dat niet is. En nee, ik heb geen scheef denkbeeld van hoe zwaar een paard al dan niet moet zijn. Mijn paard is grofgebouwd, heeft een hele grote ribbenkast (veel buik dus) en wordt daardoor nogal eens verkeerd op gewicht en conditie geschat. Laatst zei iemand hier op bokt dat ik moest oppassen dat ze zich niet dood zou vreten terwijl ze momenteel een prima conditie heeft (en die persoon heeft haar ook zelfs IRL gezien toen ze een stuk dikker was en toen vond ze haar wel goed). Mensen weten het verschil tussen een paard met een grasbuik en een te dik paard niet eens. Dus dat soort opmerkingen neem ik allesbehalve serieus.

Dat geldt dus ook voor het opnoemen van de gewichten (wat iedereen hier dus ook blijft doen, ga nou eens kijken naar de verhouding, enkel gewicht zegt HE-LE-MAAL NIETS!).

Citaat:
Waarom ligt er dan zo'n taboe op overgewicht? Te zwaar is te zwaar, ongeacht waardoor dit wordt veroorzaakt. En dat je dan beter niet op een paard kunt stappen, wil a) niet zeggen dat je ontevreden met jezelf moet zijn, b) veroordeeld wordt om je overgewicht, c) een stempel krijgt opgeplakt of d) vul zelf maar in.
Het gaat er om dat dat niet goed is, niet meer en niet minder.

Weet je wat het is, er ligt geen taboe op om te zeggen dat iemand te dik is, sterker nog, iedereen voelt de behoefte om mensen die wat aan de zware kant zijn af te fikken, want dat moet geen probleem zijn en moet maar kunnen omdat zij dat tenslotte vinden, ongeacht wat het teweegbrengt bij een ander. En dergelijk mensen hebben dit soort reacties gecreëerd, de pesters en moraalridders. Je mag schijnbaar niet meer wegen dan de scharminkels de je in een tijdschrift ziet 8)7. Je moet altijd en overal perfect in balans en op gewicht zijn, anders mag je zelf je hobby niet eens meer uitvoeren. Mensen met overgewicht krijgen dat vaak juist DOOR dergelijke opmerkingen. Dus als iedereen daar nou eens mee zou stoppen, dan zouden er misschien wel veel minder mensen zijn met overgewicht, daar wel eens over nagedacht?

Ik ben het ermee eens dat een paard niet de dupe mag worden van de ruiter, maar dat is niet alleen voorbehouden aan de ruiters met overgewicht. Bovendien moet je blijven kijken naar de verhouding tussen lengte, gewicht en paard. Een ruiter van 1.85 en 110 kilo zoals eerder genoemd, moet je inderdaad niet op een haf van 1.50 zetten, dat kan geen goede verhouding zijn en zeker niet in het geval van een beginner. Maar een paard van 1.70+ moet dat gewicht toch een stuk makkelijker kunnen dragen.

Citaat:
Jij houdt écht van paarden en niet alleen van het rijden...

Yamcha, deze opmerking van jou snap ik nu weer helemaal niet :n. GroteVogel geeft aan dat ze geen conditie heeft, te zwaar is, een paard in de weg zit en desondanks toch met een lange rit meegaat, iets wat ze dus totaal niet trekt. En dan zeg jij dat ze goed bezig is? Je spreekt jezelf nu wel heel verschrikkelijk tegen.
Natuurlijk is het heel goed dat ze ermee bezig is om af te vallen, maar ze doet eigenlijk precies waar jullie allemaal zo op tegen zijn. En misschien weegt ze dan wel minder dan die 110 kilo, maar ze mist dus de fitheid om knap te kunnen blijven rijden.
Mijn conditie is toch echt 100 keer beter, maar ik zat tot voor kort nog wel op 105. Kan prima vanaf de grond opstappen, heb de conditie om een rit van 3 uur zonder moeite vol te houden (veel draven en galopperen heuvels op en af) en zit mijn paard niet in de weg. Hoe kun je dan nog blijven volhouden dat iemand van 110 kilo per definitie te zwaar is??? Het gaat erom wat het effect is op het paard.

Nog even iets, dit is dus niet banketstaaf bedoeld tegenover GroteVogel, maar enkel om even de tegenstrijdigheid aan te geven. Ik zou persoonlijk in haar geval voorlopig niet gaan rijden, maar zal de laatste zijn om haar te veroordelen.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:51

Hyppolyte ->

Ik respecteer jou bericht heel erg!
Je hebt helemaal gelijk als het gaat om mijn tegenstrijdigheid!
Want als ik vantevoren NA had gedacht en logisch had gekeken had ik kunnen weten dat ik die 2 uurs rit niet vol zou houden!
Maar dan moet je het wel zo zien, je bent met een groep, de lesgever zegt zo van Heee ga je ook mee op buitenrit, is MAAR 2 uur zonder galop, speciaal voor de beginners...
Was ook een hele happening omheen, omdat het de laatste buitenrit zou zijn in les verband.
( einde seizoen, vroeger donker in de avond les)
Nu had ik al meteen zoiets van, en dat gaf ik ook aan, Nee dat lukt me nooit joh, zie je mij al 2 uur erop?
Toen riep de rest neeee je moet mee, en is leuk en ja je kent het wel als een groep je een beetje ophitst ( daar ben ik wel gevoelig voor)
Het verhaal hoe het uiteindelijk was heb je gelezen........En ja ik had het dus kunnen weten en had gewoon nee moeten zeggen, maar dat is achteraf.
Ik kan het niet terug draaien, maar ik weet wel, dat mij zoiets nooit meer zal overkomen!
En dan mag ik misschien "maar" 95 kilo wegen, wat jij zegt bekijk het totaal plaatje!!!
Dat is zo waar!
Je kunt inderdaad 110 kilo wegen en goed gevuld zijn en alles is in proportie, en dan nog fit zijn en heel goed rijden!
Ik zie het zelf op diverse manege's!
( En weet je wat ik dan stiekem denk? Pff zag ik er maar zo uit, had ik maar die conditie! wat zeuren ze nu dat ze zich te dik vinden)

Ik heb gelukkig GEEN vertekent zelfbeeld, juist omdat veel mensen in het echt tegen mij zeggen "Oh gewoon doen, plezier is belangrijk, het VALT TOCH NOG MEE.

Nee ik weet dat het zo is, dat het in MIJN geval dus NIET heel erg meevalt, ik ben gewoon te dik punt!
En niet te dik alleen in gewicht, bij mij klopt de hele omtrek niet, waarom kan ik anders het zadel net niet vastgrijpen? Juist omdat er teveel vet zit op mijn buit.
( Ik heb een heel raar figuur ook nog eens, mijn benen en armen en hoofd zijn normaal ( dus niet echt heel vet maar gevluld zeg maar), haha maar alles ertussenin is gewoon echt vet en huid.

En ik zie het in iedere spiegel en zonder spiegel voel ik het als ik me beweeg, mijn buik blubbert uit de broek ( nee serieus echt waar) maar ik heb wel 3 kids gehad en die buik was er altijd al, alleen nu door het snoepen en niet gezond eten is het extreem.
Het vet op mijn rug voel ik ook wiebelen als ik harder loop, dus niks het valt wel mee!
IK erger me eraan dat mensen zeggen het valt wel mee, of me denken niet slecht te laten voelen door te zeggen ach het kan nog erger....
Want ik ben gewoon te eerlijk soms, en weet je wat, als ik iemand op een paard zou zien zitten zoals mij, of zelfs nog erger ( wat ik eerlijk gezegd nog nooit heb gezien hoor) dan zou IK er wel iets van zeggen.

Dat ik nu de 8 laatste lessen uit ga rijden is puur het feit dat je je geld niet terug krijgt, en ze niet kunt bewaren.
Ik ken ook niemand die tegen een goedkoper tarief ze over wilt nemen, helaas, ja dan gooi ik mijn geld niet weg, en ga alleen nog maar lekker stappen, ook al rij ik anderen dan in de weg, maar ik moet nog gaan praten met eigenaar want heel misschien mag ik gewoon vrij rijden als er geen les is, en dan kan ik na een half uur zeggen jongens ik kap.
( Wat ik het liefste doe nu)

Dus ja, ik ben tegenstrijdig, want anders zou ik nu dus helemaal niet meer opstappen.

Dank je wel Hyppolyte voor je verhelderende post!!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:12

Pff ik weet niet hoe ik hier en foto neer moet zetten!! Lukt me niet, anders had ik er eens 2 ingezet want ja waarom zou ik me schamen?
Iedereen mag zien hoe het dus NIET kan!
Als ik mezelf zie, 1 van de achterkant dan is mijn kont/heupomvang even breed als het paard bijna!
En 1 andere waar ik er net op zit, tjee wat en klim, was een erg groot paard,op weg naar buitenrit en dan heb ik altijd een bodywarmer aan die nog groter is om mijn vetkwabben te verdoezelen..
Nee nu ik mezelf weer eens bekijk ( wat ik ook niet graag doe) moet ik echt de conclusie trekken, dit kan echt niet meer, hoe jammer ook, maar ik ga er wat aan doen!
Wie weet volgend jaar een veel slankere en fitterre GroteVogel hier!!!

Ik zou me juist moeten schamen als ik zou zeggen "Ach iedereen zegt het kan nog dus waarom zou ik geen LOL moeten kunnen hebben..........
Ik zou me juist moeten schamen als ik NIKS aan mijn overgewicht ga doen!

Tot zover weer ;-)

( Iemand die mn foto's wilt plaatsen???)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:22

Weet je meid. ik schaam me niet voor mijn overgewicht ook al is het bij mij nog verdeeld om het zo maar te zeggen. Maar ik ga er toch ook wat aan doen. Omdat het beter is. De type die je beschrijft herken ik op de manege wel.

Toch zou je jezelf niet al het plezier moeten ontzeggen. Maak een doel als je bijvoorbeeld elke keer 5 kilo afgevallen ben. Zo is het leuk om wol te houden. Als je paarden zo leuk vind waarom niet als je elke keer 5 kilo afgevallen ben een prive les.

Ik ben namelijk ongeveer het zelfde gewicht. Maar herken helemaal niet hoe jij het beschrijft andere ophoping van vet denk ik en lengte verschil.
Ik wil best je foto plaatsen als je dat perse wil.
Want je doel is afvallen. Maar hoeveel wil je afvallen of moet je afvallen. Ik zou namelijk nooit meer mijn streefgewicht halen en die strakke buik ook niet.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:35

Ik reageer eventjes heel algemeen, overgewicht te paard vind ik opzich ook niet kunnen MAAR ik heb ook een paar jaar geleden een D-pony gehad, terwijl ik toen ook echtwel veelste zwaar was(voor een D-pony van 1.43 met ingezakte rug zat ik op met mn 85/86 kilo) Als ik daar nu over nadenk is het eigenlijk schandalig! En had ik er toen voor moeten kiezen om dat niet te doen...Maar nu heb ik momenteel een E-pony, een stevige pony en weeg ik zelf nog maar 69 kilo, wat dus prima kan.

Ik vind het knap dat sommige mensen daar eerlijk voor uit durven te komen(durfde ik toen niet!)! Sowieso vind ik alsnog dat het iedereen zn eigen keuze blijft en is. Ik ben van mening dat dat soort ruiters er vanzelf wel achterkomen dat het niet meer gaat.door een tegenstribbelend paard of mss eigen lichamelijk klachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:37

hyppolyte schreef:
Yamcha, deze opmerking van jou snap ik nu weer helemaal niet . GroteVogel geeft aan dat ze geen conditie heeft, te zwaar is, een paard in de weg zit en desondanks toch met een lange rit meegaat, iets wat ze dus totaal niet trekt. En dan zeg jij dat ze goed bezig is? Je spreekt jezelf nu wel heel verschrikkelijk tegen.

Helemaal niet mee eens :n

Ieder mens kan dingen verkeerd inschatten, dat mag, maar dat ze zich realiseert dat het niet meer gaat, dat ze zich schuldig voelt naar het paard, dat ze niet van alles goedpraat na die rit, maar eerlijk is over de situatie en over zichzelf, dat vind ik liefde voor het paard, dat meen ik ook.
Houden van het paard is niet alles perfect kunnen inschatten, maar wel de fout ook bij jezelf durven leggen als je dat neit hebt gedaan, en jezelf durven aanpakken, in dit geval afvallen, als het niet gaat zo je wilt.