Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:27

quadripes schreef:
nou sorry Jasmijn, maar dat paard valt helemaal niet uit elkaar. En om hem nog iets meer uit te nodigen zich lang te maken, zit ik iets naar voren, om te zorgen dat ik hem daarbij niet hinder. je ziet dat mijn rug recht is. er is contact op beide teugels, mijn handen zijn gedragen en vormen met de teugels een rechte lijn naar de mond, het paard geeft na en is op de juiste manier gesteld en gebogen in de hoek. ik rijd daar een verruiming. de diagonaal is niet verbroken, het achterbeen komt iets eerder op de grond dan het voorbeen dus dat wil zeggen dat het paard op eigen benen loopt en daarbij grijpt het achterbeen mooi naar het zwaartepunt. het paard draagt zijn staart rustig, een teken van ontspanning en een losgelaten rug.

en ik les nu ook weer bij GP instructeurs, vanwege een verhuizing ben ik gestopt bij mijn vorige instructeur, dus ik zou maar niet te snel conclusies trekken over mijn niveau.

en ik zet juist expres dat plaatje op de voorkant, om mensen die hun paard in de krul willen zien lopen naar Nederlandse standaarden en 'in elkaar' en alleen maar daar mee bezig kunnen zijn, te laten zien dat ik die kant in elk geval niet op zal gaan.

en mocht je nog niet overtuigd zijn, kijk dan even op deze link.

http://www.hippike.nl/conversano/vwnwdraflinks_sm.JPG

Sorry voor dit commentaar
maar je zit echt scheef, je hoofd hangt naar binnen en je hebt teveel druk op de binnenhand
op de foto van je site, hang je ook naar binnen op de foto.
dat is niet gecentreerd zitten in het midden en daarmee duw je je paard naar buiten, waardoor hij compenseert in zijn lijf en jij aan de binnenhand moet werken om hem te laten inbuigen.
Terwijl dat niet nodig zou zijn als je goed zou zitten.
Het uit elkaar klopt wel een beetje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:29

Professor schreef:
Citaat:
een mens ervaart dat van zichzelf, als die krom loopt , krijgt die vanzelf last ergens van zijn lijf
alleen als wij als ruiter op een paard gaan zitten, zijn wij verantwoordelijk voor diens juiste beweging zoals het lichaam bedoeld is te bewegen.

Een paard bemerkt dat ook, wanneer hij scheef en krom liep, dan viel hij ten prooi, zo is de natuur.
Het is helemaal niet waar dat wij een paard in alle dingen juist moeten laten bewegen, weet niet of u weleens met een eventing paard onderweg geweest bent hem getraind en ook uitgebracht op wedstrijden?
Moet ik u zeggen dat het paard in het terrein zichzelf in de juiste positie brengt wij dienen hem daarbij alleen niet te storen.
Alleen in de baan bepalen wij de houding van het paard, dat kan op een vlakke bodem, daar kunnen wij hem dingen leren dat uit te voeren wat wij willen, in een bepaalde houding die het hem dat makkelijker maakt.
Maar een mens kan zichzelf ook niet corrigeren wanneer hij een verkeerd houding heeft, dan zouden velen geen werk meer hebben orthopedisten fysiotherapeuten enz.....
Klassieke Dressuur is voor mij een soort fysiotherapie het verbeterd veel aan Paard en mens mits goed gecorrigeerd word, dus goede instructie.

jep...niet storen...en laten we daar eens mee beginnen.
en ja, ik heb ook eventing gereden, wedstijden e.d.
dus......moet je je als ruiter heel erg bewust zijn van wat je met je lichaam doet om het paard zo min mogelijk te storen in zijn beweging.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:31

liberty22 schreef:
kan iemand hier ook de italiaanse rijschool van georgio perez samenvatten?( samenvatten niet het goede woord ws maar wel duidelijk)

die bestaat niet en heeft nooit bestaan
het is ooit een militaire rijschool geweest
maar geen klassiek zoals spanje, wenen, portugal

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:33

liberty22 schreef:
ok ik kan er wat van maken , en uw persoonlijke mening?

Begrijp u vraag niet helemaal, kom door de war door al die offtopic en irritante berichten herhalingen van herhaling niet van uw kant hoor.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:37

Professor schreef:
liberty22 schreef:
ok ik kan er wat van maken , en uw persoonlijke mening?

Begrijp u vraag niet helemaal, kom door de war door al die offtopic en irritante berichten herhalingen van herhaling niet van uw kant hoor.

ik zou graag uw pers. mening hierover willen weten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:22

nombrado schreef:
quadripes schreef:
nou sorry Jasmijn, maar dat paard valt helemaal niet uit elkaar. En om hem nog iets meer uit te nodigen zich lang te maken, zit ik iets naar voren, om te zorgen dat ik hem daarbij niet hinder. je ziet dat mijn rug recht is. er is contact op beide teugels, mijn handen zijn gedragen en vormen met de teugels een rechte lijn naar de mond, het paard geeft na en is op de juiste manier gesteld en gebogen in de hoek. ik rijd daar een verruiming. de diagonaal is niet verbroken, het achterbeen komt iets eerder op de grond dan het voorbeen dus dat wil zeggen dat het paard op eigen benen loopt en daarbij grijpt het achterbeen mooi naar het zwaartepunt. het paard draagt zijn staart rustig, een teken van ontspanning en een losgelaten rug.

en ik les nu ook weer bij GP instructeurs, vanwege een verhuizing ben ik gestopt bij mijn vorige instructeur, dus ik zou maar niet te snel conclusies trekken over mijn niveau.

en ik zet juist expres dat plaatje op de voorkant, om mensen die hun paard in de krul willen zien lopen naar Nederlandse standaarden en 'in elkaar' en alleen maar daar mee bezig kunnen zijn, te laten zien dat ik die kant in elk geval niet op zal gaan.

en mocht je nog niet overtuigd zijn, kijk dan even op deze link.

http://www.hippike.nl/conversano/vwnwdraflinks_sm.JPG

Sorry voor dit commentaar
maar je zit echt scheef, je hoofd hangt naar binnen en je hebt teveel druk op de binnenhand
op de foto van je site, hang je ook naar binnen op de foto.
dat is niet gecentreerd zitten in het midden en daarmee duw je je paard naar buiten, waardoor hij compenseert in zijn lijf en jij aan de binnenhand moet werken om hem te laten inbuigen.
Terwijl dat niet nodig zou zijn als je goed zou zitten.
Het uit elkaar klopt wel een beetje.

laat u eens zien dat u het beter kan

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:39

setteke schreef:
Misschien een leuke vraag voor dit topic, wat is de leeftijd om te beginnen met oefeningen (op de AR of KR methode).
Wordt hierbij een schema aangehouden of gekeken naar hoe het paard zich ontwikkelt en wat het aangeeft?
En ook naar aanleiding dat er soms paarden te snel klaar gestoomd worden voor het grote werk.

Met oefeningen bedoel ik wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, contragalop, eenvoudige wissels, appuyeren, vliegende galopwissels. Maar ook het aanpiafferen aan de hand en onder het zadel.

Hier kom ik op, omdat ik zelf momenteel een 4 jarige rijd (nooit gedacht, dat ik ooit nog eens een jong paard zou gaan rijden ;) ).

Goede vraag. Houdt er wel rekening mee dat sommige klassiekers vinden dat je nog helemaal niet op een 4-jarige mag zitten. En, ik denk dat de andere klassiekers zich er makkelijk vanaf maken met het antwoord: wanneer het paard er klaar voor is. Maar ja, als je dus klassiek of academisch traint, hoe lang duurt het dan voordat je met de oefeningen kan beginnen.
De academischen beginnen daar volgens mij al vrij vroeg mee...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:42

Professor schreef:
De Duitse Klassieke Dressuur komt direkt uit de Franse opvattingen.
Alleen hebben de Duitsers het punktmatiger gemaakt.

Het lijkt er op dat voor Baucher en Fillis, het flexen (ook vanaf de grond) een vereiste was. Ik ken geen boeken van latere (moderne) dressuur oorsprong waar dat in naar voren komt. Eigenlijk alleen van Philippe Karl en Racinet, en dat is weer meer Frans als Duits zou ik zeggen. Duitse ruiters zoals Klimke, Boldt ze hebben het er volgens mij niet over in hun boeken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:54

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
De Duitse Klassieke Dressuur komt direkt uit de Franse opvattingen.
Alleen hebben de Duitsers het punktmatiger gemaakt.

Het lijkt er op dat voor Baucher en Fillis, het flexen (ook vanaf de grond) een vereiste was. Ik ken geen boeken van latere (moderne) dressuur oorsprong waar dat in naar voren komt. Eigenlijk alleen van Philippe Karl en Racinet, en dat is weer meer Frans als Duits zou ik zeggen. Duitse ruiters zoals Klimke, Boldt ze hebben het er volgens mij niet over in hun boeken?

Van Reede :D

Ik zal eens kijken of Klimke dit vernoemd in zijn boek.

Zoals ik het boek van "van Reede" interpreteer, gaat hij ervan uit, dat het buigen/flexen van de hals van invloed moet zijn op het nageven in de nek en de hals.
De "halve ophouding" werd gebruikt voor het laten nageven van de kaak.

Als ik dan de quote's van een paar bladzijden terug lees, zijn er een aantal oefeningen om dit te doen.
Hals laten strekken, stelling vragen en laten afkauwen.
Hier gaat het van het paard uit

Het lijkt wel of van Reede dus andersom werkt. Volgens de leer van Baucher dus. En hier gaat het van de ruiter uit.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 26-02-11 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:59

clarence schreef:
setteke schreef:
Misschien een leuke vraag voor dit topic, wat is de leeftijd om te beginnen met oefeningen (op de AR of KR methode).
Wordt hierbij een schema aangehouden of gekeken naar hoe het paard zich ontwikkelt en wat het aangeeft?
En ook naar aanleiding dat er soms paarden te snel klaar gestoomd worden voor het grote werk.

Met oefeningen bedoel ik wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, contragalop, eenvoudige wissels, appuyeren, vliegende galopwissels. Maar ook het aanpiafferen aan de hand en onder het zadel.

Hier kom ik op, omdat ik zelf momenteel een 4 jarige rijd (nooit gedacht, dat ik ooit nog eens een jong paard zou gaan rijden ;) ).

Goede vraag. Houdt er wel rekening mee dat sommige klassiekers vinden dat je nog helemaal niet op een 4-jarige mag zitten. En, ik denk dat de andere klassiekers zich er makkelijk vanaf maken met het antwoord: wanneer het paard er klaar voor is. Maar ja, als je dus klassiek of academisch traint, hoe lang duurt het dan voordat je met de oefeningen kan beginnen.
De academischen beginnen daar volgens mij al vrij vroeg mee...

waar beginnen de academische vroeg mee? de zijgangen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:00

Professor, ik lees op meerdere websites dat Francois Robichon de la Gueriniere een van rijmeesters was wat betreft de Barokke rijkunst. Is dat waar?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:51

Citaat:
Ik zal eens kijken of Klimke dit vernoemd in zijn boek.

Zijn leermeester kunt u het navragen, die leeft nog en van die heb ik dat geleerd.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:57

liberty22 schreef:

Ja, en niet alleen de zijgangen, toch?

Even een filmpje van Klimke's leermeester, Paul Stecken:

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:00

clarence schreef:
liberty22 schreef:

Ja, en niet alleen de zijgangen, toch?

Even een filmpje van Klimke's leermeester, Paul Stecken:

in mijn beleving valt dit wel wat mee , zijgangen zijn wel wat eerder aan bod maar theoretisch de verzameling niet

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:02

Paul Stecken, mijn leermeester is in de 90 en geeft nog steeds de leerlingen bij Fam. Klimke les.
Dat filmpje is trouwens Ingrid Klimke, die net als haar vader veel im Gelände traint en ook de dressuur paarden laat springen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:03

Professor schreef:
Paul Stecken, mijn leermeester is in de 90 en geeft nog steeds de leerlingen bij Fam. Klimke les.
Dat filmpje is trouwens Ingrid Klimke, die net als haar vader veel im Gelände traint en ook de dressuur paarden laat springen.

ohh interresant

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:08

cherie78 schreef:
Dat verklaart een hele boel :j

Mijn steun en toeverlaat zal het boek nooit worden ;(

Schreef u toch of u het bevatten kon??? Bovendien kunt u dat ook niet aangezien u het boek leest en niet bestudeerd aangezien u nu het al uit heeft wanneer u nu al een oordeel vellen kan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:09

Professor schreef:

Dressuur paarden laten springen is toch eigenlijk heel logisch? Daar het een hele goede training voor de rug en achterhand van het paard is, en de ruiter goed leert om te schakelen in galop en mee te zitteen met het paard?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:13

Airborn schreef:
Professor schreef:

Dressuur paarden laten springen is toch eigenlijk heel logisch? Daar het een hele goede training voor de rug en achterhand van het paard is, en de ruiter goed leert om te schakelen in galop en mee te zitteen met het paard?

lijkt me wel het basculeren boven de sprong is eingelijk wat je in de dressuur ook wild , en ik ben zelf van mening dat een goed opgeleid paard alround is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:16

ART_UMA schreef:

Dat u het in Duitse boeken niet terug kan vinden is logisch, in de praktijk word het wel degelijk gedaan.
Alleen wanneer men weet dat Duitsers er altijd ervan uitgaan dat ruiters die verder zijn dan de doorsnee dat pas mogen doen, schrijven zij dat niet in hun boeken.
Men noemt het het zijdelings inbuigen van de nek. De hulpen dienen zo gegeven te worden dat het paard van zich uit naar die kant komt met zijn hoofd door aannemen en nageven.
Het binnenbeen geeft het aan, dit komt omdat dicht bij de singel de uiteinde van de zenuwen lopen die vanaf de tong lopen door die te beruhren begint het paard te kauwen en iets later na te geven in de nek enz enz.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:17

liberty22 schreef:
lijkt me wel het basculeren boven de sprong is eingelijk wat je in de dressuur ook wild , en ik ben zelf van mening dat een goed opgeleid paard alround is.

Een goed ruiter ook, vergeet u niet dat alle Grootmeesters ook goed springen konden met paarden, en dat zij jachten reden de enige die dit niet deed was Baucher.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:29

Professor schreef:
ART_UMA schreef:

Dat u het in Duitse boeken niet terug kan vinden is logisch, in de praktijk word het wel degelijk gedaan.
Alleen wanneer men weet dat Duitsers er altijd ervan uitgaan dat ruiters die verder zijn dan de doorsnee dat pas mogen doen, schrijven zij dat niet in hun boeken.
Men noemt het het zijdelings inbuigen van de nek. De hulpen dienen zo gegeven te worden dat het paard van zich uit naar die kant komt met zijn hoofd door aannemen en nageven.
Het binnenbeen geeft het aan, dit komt omdat dicht bij de singel de uiteinde van de zenuwen lopen die vanaf de tong lopen door die te beruhren begint het paard te kauwen en iets later na te geven in de nek enz enz.

Sorry, maar dat laatste is anatomisch incorrect. De zenuwen die in de tong zitten gaan vrijwel direct naar de hersenstam, en de huid zenuwen bij de singel komen van een spinale zenuw.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:31

Airborn schreef:
[

Laat de heer Stecken en Ingrid Klimke aub niet horen dat u schakelt met uw paard, dan krijgt u de wind van voren. Major P.Stecken a.D. vergeet u dat niet, vele grote ruiters en vele instructeurs heeft hij opgeleid en die werden net als iedereen an der Kandare genomen, iedere ruiter was voor hem gelijk en maakte geen verschillen tussen prestatie wel tussen kunnen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:32

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Een goed ruiter ook, vergeet u niet dat alle Grootmeesters ook goed springen konden met paarden, en dat zij jachten reden de enige die dit niet deed was Baucher.

ben ik geheel met u eens , daar ik een aantal jaren terug nog een aan een springcarriere wilde beginnen , wat erg jammer is is dat het moeilijk te realiseren is daar er voor beidde disciplines weer een ander zadel komt kijken.

Ik spring op mijn dressuurzadel maar dit is verreweg van ideaal en misschien wel zelfs vloeken in de kerk

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:33

Citaat:
Sorry, maar dat laatste is anatomisch incorrect. De zenuwen die in de tong zitten gaan vrijwel direct naar de hersenstam, en de huid zenuwen bij de singel komen van een spinale zenuw.

Kijkt u dat nog maar eens na, zal morgen dat laten zien zit nu aan mijn slaptop en daar staat het niet op, voor de veiligheid. (Micro Snot is niet veilig)
Drukt u maar eens met uw hand op die plek vlak achter de elleboog, dan buigt hals en hoofd naar u toe en het paard begint te kauwen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 26-02-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt