Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:39

Het ziet er idd vriendelijk uit, maar ik heb nergens het idee dat het paard echt aan het werk is, echt zijn lichaam gebruikt. Ik lees de reden waarom ze minder voorwaarts rijdt, maar het is niet mijn idee van trainen. In mijn ogen moet je altijd voorwaarts rijden, altijd impuls hebben, de motor aan de gang hebben. Het is in mijn ogen ook de kunst om de stuwkracht OM te zetten in draagkracht. Niet de stuwkracht eerst wegnemen en daarna kijken of er nog iets tot dragen gebracht kan worden. ik zie een krachtig, actief maar stuwend been ook niet als een "vijand" maar als een prima uitgangspunt om vandaan te werken.
Voorwaarts rijden is overigens heel klassiek. Wordt vaak geassocieerd met modern, maar zoals Steinbrecht in het Gymnasium des pferdes al zei: "Reite dein pferd vorwarts und richte es gerade"

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:18

Heel fijn, Peetstap :) Ik zou willen dat meer mensen zo reden.

Dit zou gewoon normaal moeten zijn in de basis. Vriendelijk, mooi aan de hulpen, ontspannen, hele fijne aanleuning en nageeflijkheid (zonder neusriem), juiste basishouding.
Natuurlijk heb je nog wat "dingetjes", zoals iets scheef zitten in travers en voor mijn smaak een tikkie te traag, maar dat zijn allemaal dingen waar het paard verder geen last van heeft :)

Volgende (dressuurmatige) stap zou zijn om met zo'n mooie basis elke keer iets meer kracht en power te creeren, terwijl alle kwaliteiten (vriendelijkheid, takt, ontspanning, aanleuning) behouden blijven.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:08

Evelijn schreef:
Wat leuk Avanti, klinkt als super les. Ik heb morgen ook mijn eerste CR les met de grote merrie. Ik ben heel benieuwd ... vooral ook omdat we naar andere lokatie gaan.

Ik ben benieuwd hoe je het hebt ervaren!

Ik ben benieuwd hoe het paard op het filmpje loopt op een arbeidsbemiddeling ben je het zelf Peetstap?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:22

De CR les was afgezegd ivm het weer :( heb laatst geen geluk mijn afspraak met Otto (ruiterbalanscentrum) ook al verplaatst door code oranje. Zo ver mijn inspanningen om te werken aan mijn houding en zit in januari :Y)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:47

Evelijn schreef:
De CR les was afgezegd ivm het weer :( heb laatst geen geluk mijn afspraak met Otto (ruiterbalanscentrum) ook al verplaatst door code oranje. Zo ver mijn inspanningen om te werken aan mijn houding en zit in januari :Y)

Maar het was hier echt smerig weer. En wat in het vat zit verzuurd toch niet? Leuk is anders, dat begrijp ik wel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:07

Hier viel het erg mee... heb eind van de ochtend lekker een buitenritje over de dijk gedaan :) was heerlijk in het zonnetje. Heb genoten en realiseer me dat ik echt verder ben dan vorig jaar want toen was dat echt niet zo ontspannen gegaan.
Maar goed de lessen etc zijn verplaatst dus als alles goed gaat de 23ste naar Otto en de 29ste mijn eerste centered riding les.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:25

Peetstap, interessant filmpje.
ik begrijp deze benadering en weet uit ervaring dat het met name voor hypermobiele paarden heel goed werkt. Ze ontwikkelen rompstabiliteit, coördinatie en lichaamsbewustzijn. Een hoger tempo zal bij deze paarden snel leiden tot stuwen, tw groot en te weinig gecoördineerd bewegen en daardoor op de voorhand vallen.
Vorig jaar heb ik een clinic gevolgd bij een Fransman, Jean-Luc Cornille, die op vergelijkbare wijze werkt. Ik heb daar veel aan gehad, zij het dat ik zijn benadering (hij noemt het Science of Motion) niet integraal toepas maar meer zie als aanvullend op de (meer klassieke) methode die voor mij de basis vormt van het rijden en lesgeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:03

Ja, ik weet dat ze bij equimotion en meer revalidatie training.ingen ook het tragere meenemen om zo idd de paarden meer op achterbeen te houden,passen af te laten maken etc etc, ik weet dat t voor veel mensen dan weer moeilijk wordt om de paarden dan weer recht gesteld te houden zonder te veel spanning te gaan op bouwen, je moet er wel een goede rijtechniek voor hebben, voornamelijk in de stap kan het heel snel op knutselen uitlopen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:16

Wat je er vooral voor moet hebben, is een zuiver gecentreerde zit. Dat langzame werk staat of valt namelijk met rechtrichten, en dan voornamelijk vanuit je zit, want te veel teugelinwerking werkt alleen maar verstorend en kan er ook toe leiden dat het paard steun op het bit gaat zoeken. Rechtrichten, daar ben je bij dit werk elk stadium van de pasafwikkeling mee bezig. Daar werd door Cornille ook heel scherp op gelet: jouw wervelkolom recht, maar dan ook echt recht boven de wervelkolom van het paard. Juist bij slow motion bewegingen is dat lastig, want aanvankelijk wiebelt het paard daar nogal bij in zijn balans (ter referentie: denk aan T'ai Chi oefeningen). Moet je dus ongelooflijk veel controle voor hebben over je eigen balans, wil het werken.
In mijn ervaring gaan paarden JUIST rechter bewegen door dit werk. Uiteraard moet je dit vervolgens weer combineren met meer voorwaarts rijden, met impuls en energie, maar ook dat gaat dan veel beter omdat ze in het langzame tempo hun coördinatie hebben ontwikkeld.
wat betreft die gecentreerde zit: niet voor niets werd ik op het spoor van deze clinic gezet door één van mijn Centered Riding opleiders.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:23

Precies askja, en er zijn nog niet zoveel mensen die dat kunnen zonder teveel spanning op te bouwen

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:49

sanne83 schreef:
Heel fijn, Peetstap :) Ik zou willen dat meer mensen zo reden.

Dit zou gewoon normaal moeten zijn in de basis. Vriendelijk, mooi aan de hulpen, ontspannen, hele fijne aanleuning en nageeflijkheid (zonder neusriem), juiste basishouding.
Natuurlijk heb je nog wat "dingetjes", zoals iets scheef zitten in travers en voor mijn smaak een tikkie te traag, maar dat zijn allemaal dingen waar het paard verder geen last van heeft :)

Volgende (dressuurmatige) stap zou zijn om met zo'n mooie basis elke keer iets meer kracht en power te creeren, terwijl alle kwaliteiten (vriendelijkheid, takt, ontspanning, aanleuning) behouden blijven.

De Finnan die je hier ziet is een speciaal geval, teruglezend, waar ze al jaren mee bezig is.
het lijkt mij dat een krachtige afdruk en het meer opwaartse voor dit paard nog een of meerdere halte's te ver is, en mij viel dus specifiek haar eindeloos geduld in training op.
Dat zie je niet veel meer.., en ik zie zelf dit liever in deze fase als de vele "vluchtende" quick-fix paarden ohz.
Mis net zoals jullie al aangeven wel een blij en fris ogend paardje, weet echter niet wat te reden daarvan is ?
vindt de matheid het ook niet passen bij dit type gevoelig paard, die uiten zich meestal overduidelijk :9
Wellicht te weinig afwisseling / uitdaging ?, of zit hij lekker veilig in zijn eigen bubble ?

Finnan is eigenlijk verknipt (verkl**t) in haar handen gekomen, mede doordat ie o.a. fysiek is gedwongen ? en mentaal is gesloopt.
================
+citaat+
Zo bleek dat toen hij zijn vrijheid kreeg in mijn actiefstal, hij niets met mens en paard te maken te willen hebben. Ik heb tot nu toe geen enkel paard gekend wat zo wantrouwend was als hij. Ik mocht hem niet aanraken en hij stond constant stijf van spanning. Mijn andere paarden begrepen niets van zijn angstige en afwijzende reacties op hen. Finnan zonderde zich af en bleef op een afstand van alles en iedereen. Het heeft járen geduurd eer hij het initiatief nam om ook maar één stap in mijn richting te zetten!
Finnan was een paard wat zichzelf kwijt was geraakt en diep ongelukkig was

=========================

We kunnen dus wel een idiaal beeld voor ogen hebben, maar als paard het anders aangeeft en je laat voelen zelf nog niet zover te zijn, kun je daarin meegaan of niet.
Dat goed aanvoelen en je training erop aanpassen vindt ik zelf bijzonder lastig, je bent snel geneigd een soort van vast aangeleerd patroon te volgen, wat min of meer past bij elk paard, tja dus niet.

Ga met Aska en Knol mee dat trainen in laag tempo bijzonder lastig is, is wel vergelijkbaar met ipv fietsen met twee wielen, een eenwieler onder je ?
Of je loopt nutteloos te sloffen met de nodige problemen, of je zwalkt samen over een rechte lijn, elke subtiele verandering werkt in.
Ik kan zelf er dus beter niet op gaan zitten, maar met ernaast trainen zit ik paard in ieder geval niet in de weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:26

Peetstap schreef:
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden:

http://marjanstevens-legerete.nl/video- ... juni-2016/

Ik lees iemand die zegt dat dit paard niet echt aan het werk lijkt, dit paard zou wel eens harder aan het werk kunnen zijn dan paarden die zo enorm voorwaarts gereden worden zoals tegenwoordig de tendens lijkt te zijn. Ik probeer Sam bv ook op deze manier te rijden ik zie veel oefeningen terug die ook in mijn training meegenomen worden bij de opwarming. En ook Sam wordt "onder zijn tempo" gereden. Waarom? Omdat dat voor hem harder werken is. Als Sam een oefening moet doen die hij niet goed kan gaat hij harder. Dat is makkelijker voor hem. Maar dat wil ik niet. Ik wil hem op een rustig tempo en van mijn hand af. Hij is 500kg, hij moet zichzelf dragen. Niet mij er voor laten opdraaien. :)

Ik vind het een heel mooi filmpje om te zien. Paard is gefocussed maar ontspannen. :) Er wordt op een rustige manier gegymnastiseerd, is dit de snelle weg? Nee, integendeel, misschien wel één van de traagste, maar in mijn mening bij paarden als deze mogelijk wel de meest duurzame op lange termijn.

Ik mis eigenlijk ook geen "power". Ik zie gewoon wat dressuur "moet zijn" (in mijn mening dan natuurlijk) harmonieus, vanzelfsprekend, simpel, licht..... Dat spectaculaire heb ik nog maar heel weinig (eigenlijk nog maar 1x ) gezien zonder veel spanning ... Dus daar kan ik over het algemeen echt niet warm van worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:27

Citaat:
Precies askja, en er zijn nog niet zoveel mensen die dat kunnen zonder teveel spanning op te bouwen
Nee, dat klopt. Zelf merkte ik dat ik snel mijn schouders vast ging zetten.
Het is wel een erg mooie manier van trainen - wat ik vooral fijn en bijzonder vind, is dat je zo veel gaat voelen. Het is alsof je samen met je paard in een flow komt waarbij je samen zoekt naar de ultieme balans en lichaamsbeheersing. Ik laat ook leerlingen soms weleens stukjes vanuit de zit vertragen in stap, om ze te laten voelen wat er dan gebeurt. Het is alsof alles daarbij onder een vergrootglas komt te liggen; balansverstoringen, spanningen, maar ook dat elke verbetering op dit punt onmiddellijk een positieve uitwerking heeft op het paard. Erg leuk!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:29

Citaat:
Ik lees iemand die zegt dat dit paard niet echt aan het werk lijkt, dit paard zou wel eens harder aan het werk kunnen zijn dan paarden die zo enorm voorwaarts gereden worden zoals tegenwoordig de tendens lijkt te zijn.
Helemaal waar Ayasha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:31

Als je ziet hoe makkelijk en soepel die bv van het appuyement over gaat naar de SB... Hoe weinig hulpen daar voor nodig lijken te zijn (ik zie er geen.)
Er kunnen er veel op GP niveau nog een puntje aan zuigen. Maar ja, die trekken wel de knieën wat hoger op (zowel ruiter als paard.) dat dan weer wel... :)

Nee, geef mij maar uren deze manier van trainen om te kijken....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:39

Dat was ik :D
Ik zei dat omdat ik het achterbeen weinig actief vind. Ik rij en train graag vanuit het voorwaartse en begin bij de activiteit en daar lever ik niet graag op in. Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden en het is maar net wat jou als ruiter en het paard past.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:43

De vraag is natuurlijk of die actiever zou worden van een hoger tempo. :) KDV kan dat bevestigen; bij mijn specifieke paard werd het achterbeen echt niet actiever van een hoger tempo. Integendeel...
Ik kan me voorstellen dat er zo nog meer paarden rondlopen.... Dat is zo'n beetje "ons" grote probleem als ruiter he... We zijn niet alleen zelf levende organismes waar niet alles hetzelfde voor werkt maar ook ons sport-maatje is een levend wezen dat onvoorspelbaar reageerd op bepaalde "methodes". In die zin: De ene zal idd een actiever achterbeen krijgen van een meer voorwaartse training. Bij een andere zal je dan weer juist dat voorwaartse er eerst uit moeten halen om van daaruit op te bouwen. :) En dat duurt langer, dat is een feit... Maar Ik denk dat je bij sommige paarden gewoon "geen andere keuze" hebt (als ik het zo mag uit drukken.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:47

Askja schreef:
Vorig jaar heb ik een clinic gevolgd bij een Fransman, Jean-Luc Cornille, die op vergelijkbare wijze werkt. Ik heb daar veel aan gehad, zij het dat ik zijn benadering (hij noemt het Science of Motion) niet integraal toepas maar meer zie als aanvullend op de (meer klassieke) methode die voor mij de basis vormt van het rijden en lesgeven.

Leuk! Ik was daar ook :)

Ayasha schreef:
Ik mis eigenlijk ook geen "power". Ik zie gewoon wat dressuur "moet zijn" (in mijn mening dan natuurlijk) harmonieus, vanzelfsprekend, simpel, licht..... Dat spectaculaire heb ik nog maar heel weinig (eigenlijk nog maar 1x ) gezien zonder veel spanning ... Dus daar kan ik over het algemeen echt niet warm van worden.

Helemaal eens!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:39

Ik zeg ook nergens dat het tempo omhoog moet, ik mis de activiteit per pas. Ik wil meer ruimte in de pas zien, meer voorwaartse drang, maar het bewegingsritme hoeft mijn inziens daar helemaal niet voor omhoog. Ruimere passen, niet snellere passen. Door het in mijn ogen ontbreken van die voorwaartse drang/impuls vind ik het geheel er heel mat uitzien en dus ook uitzien alsof het paard niet echt aan het werk is. Maar misschien vergis ik me, en werkt ie zich uit de naad, maar ik zie dat er niet aan af. Ik zie graag meer impuls, ook al is dat in eerste instantie nog stuwend.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:33

Dat is waar er al eerder misverstanden over waren Impuls betekent niet harder! Je wilt de energie van je paard onder je houden ipv het aan de voorkant kwijt te raken! Dan gaat een paard idd stuwen ipv dragen

Toch kan ik prima naar het filmpje kijken en vind ik het als basis echt heel goed en knap gereden van die mvr Maar imo is het paard al wel zover ontspannen en in balans dat er wat meer impuls in zou kunnen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:46

Nu is dit ook maar een kort filmpje. Wellicht komt dat nog wel. Vind dit iig mooi om te zien. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:47

Ik vind niet zoveel mis met het filpje.
Wel ben ik benieuwd naar de overgangen, die zouden nog wel eens het struikelblok kunnen zijn.

Er is misschien niet veel afdruk te zien, maar zonder het niveau van africhting te kennen kan ik niet zeggen of dat goed of fout is. Sommige mensen blijven inderdaad hangen in het cruisen in een makkelijk tempo maar dat wil niet zeggen dat dit hier ook het geval is.
In iedergeval zal het paard hier niet stuk aan gaan ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:09

Askja schreef:
Citaat:
Nee, dat klopt. Zelf merkte ik dat ik snel mijn schouders vast ging zetten.
Het is wel een erg mooie manier van trainen - wat ik vooral fijn en bijzonder vind, is dat je zo veel gaat voelen. Het is alsof je samen met je paard in een flow komt waarbij je samen zoekt naar de ultieme balans en lichaamsbeheersing. Ik laat ook leerlingen soms weleens stukjes vanuit de zit vertragen in stap, om ze te laten voelen wat er dan gebeurt. Het is alsof alles daarbij onder een vergrootglas komt te liggen; balansverstoringen, spanningen, maar ook dat elke verbetering op dit punt onmiddellijk een positieve uitwerking heeft op het paard. Erg leuk!

Ja, dit herken ik, ik ben van mening dat als je dit onder de knie hebt met je paard dat er zoveel meer te voelen is en meer te schakelen valt maar dan in de sectie onzichtbaar voor t publiek.
Het paard moet idd niet perse harder lopen, maar de energie mag van mij meer omhoog, activeren van de beweging zonder harder te gaan in snelheid, soort van fietsen in de eerste versnelling tegen fietsen in z'n 3.
En nee, het is niet fout wat er hier gebeurd, in tegendeel, maar ik denk dat deze combinatie in dit filmpje een stapje verder kan in de training om verder te ontwikkelen en te verbeteren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:15

oji schreef:
Dat was ik :D
Ik zei dat omdat ik het achterbeen weinig actief vind. Ik rij en train graag vanuit het voorwaartse en begin bij de activiteit en daar lever ik niet graag op in. Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden en het is maar net wat jou als ruiter en het paard past.

Ik kreeg ook wel de indruk dat het "work in progress" bij dit paard. Als hij op dit moment niet beter wordt van actiever (bijvoorbeeld omdat hij dan meer gaat stuwen) loop je ook j doel voorbij. Maar uiteindelijk heb je "verderop in de training" wel meer impuls nodig om bepaalde oefeningen goed uit te kunnen voeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:53

ik vind het er fijn uitzien en herken veel in mijn Eigen training. het stukje impuls is ook erg herkenbaar. mijn instructrice hamert er altijd om dat het tempo niet omhoog mag maar ik dus wel been moet geven. dat zal bij dit paard uiteindelijk ook de bedoeling zijn lijkt me. als hij voor maar licht blijft kun je er van zelf aan gaan rijden. eerst onstpanning en vertrouwen.