Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Evelijn schreef:Wat leuk Avanti, klinkt als super les. Ik heb morgen ook mijn eerste CR les met de grote merrie. Ik ben heel benieuwd ... vooral ook omdat we naar andere lokatie gaan.
Evelijn schreef:De CR les was afgezegd ivm het weerheb laatst geen geluk mijn afspraak met Otto (ruiterbalanscentrum) ook al verplaatst door code oranje. Zo ver mijn inspanningen om te werken aan mijn houding en zit in januari
sanne83 schreef:Heel fijn, PeetstapIk zou willen dat meer mensen zo reden.
Dit zou gewoon normaal moeten zijn in de basis. Vriendelijk, mooi aan de hulpen, ontspannen, hele fijne aanleuning en nageeflijkheid (zonder neusriem), juiste basishouding.
Natuurlijk heb je nog wat "dingetjes", zoals iets scheef zitten in travers en voor mijn smaak een tikkie te traag, maar dat zijn allemaal dingen waar het paard verder geen last van heeft
Volgende (dressuurmatige) stap zou zijn om met zo'n mooie basis elke keer iets meer kracht en power te creeren, terwijl alle kwaliteiten (vriendelijkheid, takt, ontspanning, aanleuning) behouden blijven.
Peetstap schreef:
Nee, dat klopt. Zelf merkte ik dat ik snel mijn schouders vast ging zetten.Citaat:Precies askja, en er zijn nog niet zoveel mensen die dat kunnen zonder teveel spanning op te bouwen
Askja schreef:Vorig jaar heb ik een clinic gevolgd bij een Fransman, Jean-Luc Cornille, die op vergelijkbare wijze werkt. Ik heb daar veel aan gehad, zij het dat ik zijn benadering (hij noemt het Science of Motion) niet integraal toepas maar meer zie als aanvullend op de (meer klassieke) methode die voor mij de basis vormt van het rijden en lesgeven.
Ayasha schreef:Ik mis eigenlijk ook geen "power". Ik zie gewoon wat dressuur "moet zijn" (in mijn mening dan natuurlijk) harmonieus, vanzelfsprekend, simpel, licht..... Dat spectaculaire heb ik nog maar heel weinig (eigenlijk nog maar 1x ) gezien zonder veel spanning ... Dus daar kan ik over het algemeen echt niet warm van worden.
Askja schreef:Nee, dat klopt. Zelf merkte ik dat ik snel mijn schouders vast ging zetten.Citaat:Precies askja, en er zijn nog niet zoveel mensen die dat kunnen zonder teveel spanning op te bouwen
Het is wel een erg mooie manier van trainen - wat ik vooral fijn en bijzonder vind, is dat je zo veel gaat voelen. Het is alsof je samen met je paard in een flow komt waarbij je samen zoekt naar de ultieme balans en lichaamsbeheersing. Ik laat ook leerlingen soms weleens stukjes vanuit de zit vertragen in stap, om ze te laten voelen wat er dan gebeurt. Het is alsof alles daarbij onder een vergrootglas komt te liggen; balansverstoringen, spanningen, maar ook dat elke verbetering op dit punt onmiddellijk een positieve uitwerking heeft op het paard. Erg leuk!
oji schreef:Dat was ik![]()
Ik zei dat omdat ik het achterbeen weinig actief vind. Ik rij en train graag vanuit het voorwaartse en begin bij de activiteit en daar lever ik niet graag op in. Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden en het is maar net wat jou als ruiter en het paard past.