Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:19

Simpelman schreef:
Begin niet met je paard recht te houden dat is heel moeilijk voor hem en voor jou en het verleidt je tot voor je paard onaangename inwerking, maar rijdt hem voorwaarts met stelling en buiging op gebogen lijnen.
Linksom en rechtsom, linksom en rechtsom.
Daar leert hij zijn evenwicht te vinden en het maakt hem sterker.

Verwacht geen perfectie in het begin, dat komt met de jaren.

Helaas gaat dat dik gedrukte dus niet voor mijn paard op. Ze zal een uitzondering zijn op de regel, vast. Ze doet wel vaker dingen andersom en niet volgens het boekje.... Je leert er een hoop van, maar soms is het wel frustrerend, omdat niet iedere lesgeefster ook verder kijkt dan waar hij/zij voor staat en gewend is. Met behulp van mijn klassieke rijkunst instructrice is het weer iets goed gekregen, en zij beschreef mijn paard ook als 'anders', want haar gebruikelijke methode werkte niet bij mijn merrie.

Als ik mijn paard niet recht hou stopt ze er uiteindelijk mee. Dan is er geen land mee te bezeilen, dan wilt ze niet meer voorwaarts, alleen maar staken en bokken. 5 jaar geleden kon ik er neits meer mee. Niet meer rijden, niet meer longeren, en zelfs niet meer buiten rijden. Ik had gedacht dat we inmiddels wel wat verder zouden zijn, vandaar dat ik ook dit topic volg en weer wat 'verder' wil kijken en dingen wil proberen. Maar ze accepteert het blijkbaar nog steeds niet als ik haar teveel laat vallen.

Mogelijk een kwestie van tijd. Maar die zure appel waar we dan doorheen moeten lijkt ondoorgaanbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:22

Jennyxx schreef:
[***] schreef:
@jenny op de galop foto lijkt het of ze op de binnenschouder valt. Klopt dat? Ik kan het niet zo goed zien op mijn telefoon.

Ja dat klopt! Dat probeert hij soms zelfs in draf op de linkerhand, terwijl hij linksgebogen is. Zou het euvel bij zijn rechterachterbeen zitten dan?

Dat kan ik je niet zeggen. Ben heel benieuwd of het daaraan ligt. Mijn paard doet soms precies hetzelfde nl.

Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:23

mariekeoo schreef:
ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden.

Andor, ruin, 14 jaar, rijd hem sinds januari, daarvoor heel lang stilgestaan
Ik, Marieke, 19 jaar, 10 jaar rijervaring, rijd hem 2 a 3 x in de week

[ [url=m/lX2cc4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/atjjku.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nz6ZC6.jpg]Afbeelding[/url] ]

dit was februari 2015
[ [url=m/UwAZLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LyQ7Xy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CEP2Q1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dat jullie al goed vooruit zijn gegaan. Maar ik zie alsnog heel veel spanning en een haf die achter de loodlijn loopt. Het ziet er nog niet lekker ontspannen uit. Misschien zou je daar aan kunnen werken?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:26

Tancreda4 schreef:
Simpelman schreef:
Begin niet met je paard recht te houden dat is heel moeilijk voor hem en voor jou en het verleidt je tot voor je paard onaangename inwerking, maar rijdt hem voorwaarts met stelling en buiging op gebogen lijnen.
Linksom en rechtsom, linksom en rechtsom.
Daar leert hij zijn evenwicht te vinden en het maakt hem sterker.

Verwacht geen perfectie in het begin, dat komt met de jaren.

Helaas gaat dat dik gedrukte dus niet voor mijn paard op. Ze zal een uitzondering zijn op de regel, vast. Ze doet wel vaker dingen andersom en niet volgens het boekje.... Je leert er een hoop van, maar soms is het wel frustrerend, omdat niet iedere lesgeefster ook verder kijkt dan waar hij/zij voor staat en gewend is. Met behulp van mijn klassieke rijkunst instructrice is het weer iets goed gekregen, en zij beschreef mijn paard ook als 'anders', want haar gebruikelijke methode werkte niet bij mijn merrie.

Als ik mijn paard niet recht hou stopt ze er uiteindelijk mee. Dan is er geen land mee te bezeilen, dan wilt ze niet meer voorwaarts, alleen maar staken en bokken. 5 jaar geleden kon ik er neits meer mee. Niet meer rijden, niet meer longeren, en zelfs niet meer buiten rijden. Ik had gedacht dat we inmiddels wel wat verder zouden zijn, vandaar dat ik ook dit topic volg en weer wat 'verder' wil kijken en dingen wil proberen. Maar ze accepteert het blijkbaar nog steeds niet als ik haar teveel laat vallen.

Mogelijk een kwestie van tijd. Maar die zure appel waar we dan doorheen moeten lijkt ondoorgaanbaar.

Ik herken dit wel, paard van mijn zus heeft hetzelfde. Hou je die niet recht, wat voor mij eigenlijk zonder veel moeite gaat; gewoon hand naar voren en been erbij, dan gaat ze nijdig lopen doen (en terecht!) omdat ze niet uit kan voeren wat er gevraagd wordt. Het lijkt dan wel of je op een soort s-vorm gebogen paard zit..
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 28-08-15 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:26

Milkberry schreef:
mariekeoo schreef:
ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden.

Andor, ruin, 14 jaar, rijd hem sinds januari, daarvoor heel lang stilgestaan
Ik, Marieke, 19 jaar, 10 jaar rijervaring, rijd hem 2 a 3 x in de week

[ [url=m/lX2cc4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/atjjku.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nz6ZC6.jpg]Afbeelding[/url] ]

dit was februari 2015
[ [url=m/UwAZLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LyQ7Xy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CEP2Q1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dat jullie al goed vooruit zijn gegaan. Maar ik zie alsnog heel veel spanning en een haf die achter de loodlijn loopt. Het ziet er nog niet lekker ontspannen uit. Misschien zou je daar aan kunnen werken?

moet hij nog verder uitgeschoven worden ? -O- . was al zo trots dat hij in mijn beleving niet meer achter de loodlijn liep haha

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:31

Ja hij kan nog een heel stuk verder. Zeker een cm of 10 naar voren met zijn neus. Maar ik zou als ik jou was eerst beginnen met ontspanning opzoeken. Want het ziet er uit alsof hij vast houdt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:41

nee hij is juist heel soepel... vasthouden doet hij eigenlijk nooit. alleen wanneer hij gaat staken. maar dat gebeurt eigenlijk nooit. volgt volledig mijn hand. dan ga ik hem nog verder uitschuiven :(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:42

Wanneer en waarom gaat je paard staken?
Ik ben het verder met Milkberry eens :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:47

@Tancreda4,
Ik bedoel letterlijk niet rechtuit gaan, dus alleen op gebogen lijnen gaan mét buiging en stelling.
Gebogen lijnen, slangenvoltes, achten.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:49

Starbreeze schreef:
hij gaat staken wanneer hij mijn hulpen niet begrijpt. dit komt dus voor wanneer we nieuwe dingen gaan doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:53

[***] schreef:
Mogelijk dat de kenners in dit topic er iets over kunnen zeggen?

Op de binnenschouder vallen is niet willen buigen in het binnenachterbeen.
Hals strekken, voorwaarts blijven rijden, stelling, buiging, voltes van 6 à 8 m in stap, buitenachterbeen actief houden.

Niet willen buigen in het binnenachterbeen:
Sla je armen over elkaar.
Doe het nu omgekeerd, dus de andere arm boven.
Dat is waar je mee te maken hebt, het gevoel van je paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:00

mariekeoo schreef:
Starbreeze schreef:
hij gaat staken wanneer hij mijn hulpen niet begrijpt. dit komt dus voor wanneer we nieuwe dingen gaan doen.

Puur uit interesse hoor, maar kun je een voorbeeld van 'iets nieuws' noemen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:02

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
Langzamer is moeilijker omdat het meer buiging in de gewrichten vraagt.
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen. Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.

Ik heb daar ook nog wel een vraagje over. Een tijdje geleden heeft Horseware een soort gelijke ervaring gehad waarbij het in een diepe stretch net leek alsof het paard passage liep. Dat doet die van mij de laatste tijd ook. De eerste keren vond ik dat echt niet prettig omdat je geen hals, geen hoofd en voor je gevoel geen stuur hebt. Om het even bij het elastiekje te houden, verder dan dit kan het elastiekje niet. Het lijkt dan wel alsof zijn hoofd tussen zijn voorbenen zit. Ik heb dat nu aan de longe ook mogen zien. Hij doet dat niet langer als een rondje. Maar hij gaat dan zo diep met zijn neus dat hij op 2 centimeter vanaf de bodem zit (soms er zelfs op want zijn snoet zit dan met zand), neusje er uit en hij gaat dan hele ruime passen maken waarbij de hak van zijn achterbenen niet van voren naar achter gaan, maar echt rondjes draaien. Als je googled op VWNW zie je geen enkel plaatje met een paard wat met zijn neus praktisch op de grond loopt.

Is het niet zo dat je in het VWNW ook niet diverse posities hebt? In het filmpje van Horseware zegt WF ook dat paarden die hun bovenlijn nog niet ontwikkeld hebben hun hoofd zo diep laten vallen. Maar de bovenlijn van mijn paard is nu redelijk ontwikkeld en dit is iets wat ik nog niet veel eerder bij hem heb gezien.

Het kost hem dus geen enkele moeite meer.
Nu moet je naar oprichting, dat komt uit het voorwaarts.
De halslengte begrenzen en voorwaarts rijden, de passen worden dan verhevener, de golving neemt nog wat toe, je zakt in je paard.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:05

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:11

mariekeoo schreef:
nee hij is juist heel soepel... vasthouden doet hij eigenlijk nooit. alleen wanneer hij gaat staken. maar dat gebeurt eigenlijk nooit. volgt volledig mijn hand. dan ga ik hem nog verder uitschuiven :(

Toch zie ik spanning, vooral in zijn borst. Misschien kun je wat foto's laten maken als je hem laat halsstrekken? Dan kunnen we goed zien hoe los hij is. En hem van daaruit weer oppakken.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:11

is goed! ga ik van de week even maken :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:13

Succes! Ben benieuwd :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:59

Even nog een update vanuit onze hoek.
Wij liepen met het probleem voorwaarts in draf. Ik heb vandaag voor het eerst gevoeld dat Kilian bij het aandraven grotere stappen ging zetten ipv dribbelen. De motor ging echt aan van achter. Want het galoperen ging ook veel gecontroleerder. Morgen even in de bak aan het werk. Eens zien of we dit gevoel vast kunnen houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:57

Starbreeze schreef:
Wat ik me afvraag, laten jullie wel eens iemand anders op je paard? Stel een minder gevorderd ruiter is geïnteresseerd in vwnw rijden en wil het gevoel krijgen om het te leren. Kan dat kwaad of zou paard daarvan in de war raken?

Op mijn Houston volmondig Ja, ook volslagen beginners.
Ze is daar totaal ongevoelig voor. Daar kan rustig iemand op rond stuiteren. Ze probeert dan te interpreteren wat diegene wil en als ze het niet snapt gaat ze gewoon rustig stilstaan.
Ik merk daar daarna echt niets van, ze kan dat uitstekend scheiden.
Echter zal ze geen stap meer doen dan nodig in zo'n geval dus zal ze in de meeste gevallen niets eens nageven, laat staan vwnw lopen. Als ze daar de hulpen niet voor krijgt gaat ze dat echt niet zelf aanbieden.

Mijn Junior niet, altans geen beginners, als die in de war is of iemand klemt, dan krijgt ze paniek. Afgezien van dat dat gevaarlijk is heb ik daar waarschijnlijk nog weken last van.
Een goede ruiter is geen probleem, ik leg veel waarde op goed na te rijden paarden en zorg ook dat er daarom vaak genoeg even iemand anders op zit.

Marieke, dat doet mijn Junior ook, staken als ze het niet snapt :j

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:21

Tancreda4 schreef:

wat bedoel je met "ze accepteert het nog steeds niet als ik haar teveel laat vallen" waar doel je dan op?
En wat bedoel je met haar rechthouden? Kan ze niet in een buiging lopen? of in stelling?

Staken en bokken vind ik heftige reacties bij een paard. Als ik dat merk bij mijn paard is er iets aan de hand. Ik ervaar, maar hoor ook steeds vaker verhalen van mensen die veel langer dan ik met paarden werken dat er vaak iets niet goed zit in het paard, als het zulke heftige reacties vertoont. Vaak ook pas achteraf, als een paard een heftigere blessure heeft oid, en er onderzoeken starten, blijkt dat er al langer iets verkeerd zat.
Ik wil je niet onnodig bang maken hoor en misschien heb je al dingen nagelopen bij haar, maar een paard dat niet wil inbuigen en gaat staken en bokken in de buiging, dat zou ongemak kunnen zijn. Werk je wel eens aan de hand met haar? Schouderbinnen/buiten, achterwaarts, wijken? Kan ze goed achterwaarts?

*edit* ik heb even gekeken naar je links in je onderschrift het gaat om je vos merrie toch? Zie dat je al veel met haar hebt meegemaakt en osteopaat en massage hebt gedaan etc. Toch ben ik benieuwd naar bovenstaande vragen, of je haar aan de hand wel in een lengtebuiging ed kan vragen of dat ze dan ook protesteert?
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 28-08-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:28

Vandaar ook mijn vraag Fransje, wat triggert het paard dan precies? En hoe stel je de vraag en welke vraag precies.

Toen mijn paard ineens een ander plan trok dan normaal bleek dat het zadel niet goed paste. Je zou ze de kost eens moeten geven die het advies gaven om hem er maar even doorheen te trekken of te meppen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 28-08-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:34

Over het iemand anders op mijn paard laten, ik denk niet dat hij 'raar' of gevaarlijk gaat doen, in tegendeel. Hij doet dan waarschijnlijk heel erg zijn best om die persoon te begrijpen.

De persoon waar ik op doel is wel een beginnend ruiter, maar meer in de zin van heeft al wel enkele jaren ervaring met een eigen paard, alleen met het rijden nog erg onervaren zeg maar. Ik vind het moeilijk inschatten of ze aan de teugels gaat zitten, dat is iets wat ik absoluut niet wenselijk vindt nu. En ik weet niet of ze op een vreemd paard dat durft, dat complete loslaten. Wanneer ze verder zonder sporen en zweep rijdt kan er weinig fout gaan.

Maar het is wat Simpelman zegt, wil je dat prille fijne delicate gevoel en het vertrouwen van je paard daarvoor op het spel zetten? Dan is mijn antwoord dus 'nee'.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:56

ankem schreef:
damian23 schreef:
Even een willekeurige foto van internet geplukt, maar zo ziet het er dan een beetje uit.

[ Afbeelding ]

Zo begint die van mij ook steeds meer te lopen, in ons geval in combi met dat stroperige gevoel. Ze begint nu te ontdekken dat ze het daar stukken fijner vindt. Ze wordt ook echt heel bol in rug en lendenen en het voelt voor mij alsof ze dan heel hard werkt.

Dit gevoel wat jullie beschrijven herken ik ook heel erg (wat Starbreeze een paar pagina's terug ook beschreef). Mijn paard strekt dan zijn hals heel diep maar wordt daarbij echt traag aan het been, terwijl hij normaal gesproken altijd heel vlot is. Vooral als ik net begin met aandraven is hij zo traag. Meestal nadat hij echt los is reageert hij wel weer goed op het been. Dus ik zou denken dat hij er dan in het begin nog even niet klaar voor is om voorwaarts gereden te worden? Hier een filmpje van toen hij los was:

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:57

ankem schreef:
damian23 schreef:
Even een willekeurige foto van internet geplukt, maar zo ziet het er dan een beetje uit.

[ Afbeelding ]

Zo begint die van mij ook steeds meer te lopen, in ons geval in combi met dat stroperige gevoel. Ze begint nu te ontdekken dat ze het daar stukken fijner vindt. Ze wordt ook echt heel bol in rug en lendenen en het voelt voor mij alsof ze dan heel hard werkt.

Dit gevoel wat jullie beschrijven herken ik ook heel erg (wat Starbreeze een paar pagina's terug ook beschreef). Mijn paard strekt dan zijn hals heel diep maar wordt daarbij echt traag aan het been, terwijl hij normaal gesproken altijd heel vlot is. Vooral als ik net begin met aandraven is hij zo traag. Meestal nadat hij echt los is reageert hij wel weer goed op het been. Dus ik zou denken dat hij er dan in het begin nog even niet klaar voor is om voorwaarts gereden te worden? Hier een filmpje van toen hij los was:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:05

Niet elke stap met je hak frutselen maar je benen stilhouden, zoals je nu doet wordt hij ongevoelig voor je drijvende hulpen.
Drijf om de pas en zo mogelijk minder vanuit je knie met je hele onderbeen stevig naar voren, in draf met twee benen tegelijk.
Rijdt hem vanuit je kruis tussen je benen uit naar voren, denk vooorwaaarts, grooot, daarin zit de kracht die je wilt opbouwen.

Het helpt om een tijdje je sporen uit te doen.