[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:42

wat ik op de foto zie is dat ze heel lang is in d'r lichaam, zou graag willen zien dat ze meer over d'r rug loopt en d'r achterhand beter onder d'r lichaam zet, minder op de voorhand loopt dus. Wat volgens mij te bereiken is door d'r voorwaards neerwaards te rijden, zodat de over d'r rug kan lopen en d'r achterhand onder d'r lichaam kan plaatsen zonder uit elkaar te vallen (verbeter me al ik iets fout zeg)

EDIT: volgens mij heb ik nog niet gezegd hoe oud ze daadwerkelijk is, ze is namelijk pas 4, dus met goed en rustig training moet het wel goedkomen lijkt me :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:11

Ik wil je wel graag de tip geven er idd de tijd voor te nemen. Op de achterhand komen doet ze niet binnen een maand. Ze moet eerst sterker worden en meer spier krijgen. Vind het een heel apart beestje trouwens!

Ik wil graag de volgende foto nog even met jullie delen. Hij is erg donker maar ben er wel blij mee.

Heb gister Amira voor het eerst gelongeerd, en voor haar voor het eerst met dubbele lijnen. (Of het is nog niet veel met haar gedaan) Ze was goed hengstig dus had een lekkere bui xD. Maar ik verbaasde me over haar draf. Wat een onwijs mooie draf heeft ze! Leuk om dat eens van de grond te zien, dus ik weet zeker dat ze onwijs goed op die achterhand kan lopen. (Er kwam met verruimen dan ook een kleine zweefdraf uit)
Tijdens het 'uitstappen' heb ik de volgende foto kunnen maken. Amira heeft de nijging lekker bovenin te gaan lopen en dit deed ze deze keer in draf niet. Ik ben dan ook heel blij met deze stapfoto waar ze lekker lang en laag loopt, in balans, en over de rug. Het waren maar vrij korte stukjes dat ze zo liep, want dan vloog haar hoofd weer om hoog maar ohz doet ze dit vrijwel niet.
In stap vind ik het moeilijk te zien, maar hier loopt ze wel op voor, ze zou vooral achter ruimer mogen stappen, en zou dit beeld qua hoofd-hals houding graag vaker willen zien, maar dat is een kwestie van oefenen en trainen.
Afbeelding
(Sorry, hij staat gedraaid maar op mijn mobiel kan ik dit helaas niet veranderen... Dus als iemand zich geroepen voelt hem te draaien.. :+)

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:13

de tijd neem ik er zeker voor! deze wedstrijd was ook niks officieels hoor, gewoon gezellig onderling op stal :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:18

Sorry Lu, ik vind het een erg onduidelijke foto om er iets over te zeggen ;)
Wat me wel opvalt is dat je positie tov het paard te ver naar achter is.. Je moet proberen te zorgen dat de binnen lijn een hoek van 90 graden vormt van de mond - singel - hand. Je moet dus zelf meer richting centrumpositie, met je binnenhand recht tegenover de longeersingel. ( Als je dit te lastig vind kun je ook de lijn niet door de singel doen, maar direct van het bit naar je hand, dit is een stap voor je hem door je singel klikt ;) )

Ik denk dat je vooral nog even door moet oefenen met de dubbele lijnen, voordat je echt kunt zeggen ze loopt te veel op voor, niet nagefelijk enz.. Je zegt zelf het is een van de eerste keren dat ze hiermee getraind word, dan kun je er ook nog niet te veel van verwachten.. Verder is het in principe hetzelfde als in het zadel, afwisselen met stelling naar binnen, naar buiten, overgangen oefenen, schakelen in tempo enz..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:32

Heb haar zeker veel geschakeld. Klopt trouwens dat het op de foto zo lijkt dat ik geen 'pizzapunt' heb, komt door het maken van de foto.. Heb hier beide lijnen in 1 hand om vervolgens snel een foto te maken.. Heb er met gas veel op geoefend om wel die pizzapunt te hebben, dus kan je verzekeren dat dat wel goed zit, maar komt door het maken van de foto. Als ik haar over een tijdje weer longeer zou ik eens vragen of iemand anders een foto kan maken, dan kan je zien hoe het zit haha. Ik verwacht zeker niet dat het de eerste keer meteen goedgaat. Was heel tevreden over haar draf, en deze stap momenten en dit wou ik gewoon even delen. In draf schakelen aan de longeerlijn is zo veel makkelijker dan in stap op de een of andere manier..! Dat maakt het activeren van de achterhand in stap alleen maar moeilijker, helemaal als ik het daar zelf al heel moeilijk vind om te zien. Ze was hier dan ook al moe want wou ook graag een foto in draf maken hierna maar ze liet niks meer zien, het was echt weg, dus heeft haar vast behoorlijk wat inspanning gekost. Vooral na een gevecht waarin ik haar niet weg kreeg bij een ruin, en zwaaien met de zweep geen indruk maakte, en ik haar weg heb moeten trekken waarna ze flink in strijd ging..

Heb ook een stukje gefilmd maar is erg onduidelijk.. Ik kijk vanmiddag even of ik hem op YouTube kan zetten om te laten zien. Daarin kan je ook redelijk zien dat ik wel echt op haar gericht ben, en er kleine stukjes achteraan zit door het filmen.

Ik heb verder iemand gevonden die ons vanaf januarie 1x pm les gaat geven. Ze kent Amira goed, en de eigenaresse raadde haar aan omdat ze zelf ook heel goed/ fijn rijd, dus ben benieuwd. Ik weet dat het nodig is namelijk := (ze is de eigenaresse van de 3 paarden die naast Amira staan dus ze weet heel goed hoe Amira in elkaar zit, dat ze echt boos kan zijn als het te moeilijk is voor haar of als je juist iets doet dat onterecht is voor haar)

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:38

Hallo!
ik val even binnen en ben zeker van plan dit te gaan volgen vanaf nu!

Ik heb even een vraagje, misschien erg dom maar vraag het me toch af.

Ik heb een fjorden ruin van 4,5. Heb hem nu bijna een half jaar en de basis zit er wel in, nu ben ik dus ook bezig met hem aan de teugel te rijden. (voorwaarts - neerwaarts zoals dat te zien is op de foto's van ongeveer 4 pagina's terug). Nou doet hij dat super en zeker in de volte als hij zakt zit het heerlijk, maar nou sinds vandaag ben ik nogal in de war. De achterhand moet eronder treden, maar naar mijn idee als hij zo laag loopt, ligt toch al het gewicht op zijn voorhand. Misschien heb ik het wel fout, maar naar mijn idee komt het gewicht daarop als hij zakt met zijn hoofd en het is een fjord dus hij loopt sowieso al wat lager.

Nou is mijn vraag natuurlijk of dit klopt, en hoe ik zijn achterhand kan trainen als ik op hem rij.
Ik wil dit weekend foto's en filmpjes gaan maken en die zal ik er dan zeker op zetten! maar ik hoop dat mijn vraag nu even duidelijk genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:50

ingridxxs schreef:
Hallo!
ik val even binnen en ben zeker van plan dit te gaan volgen vanaf nu!

Ik heb even een vraagje, misschien erg dom maar vraag het me toch af.

Ik heb een fjorden ruin van 4,5. Heb hem nu bijna een half jaar en de basis zit er wel in, nu ben ik dus ook bezig met hem aan de teugel te rijden. (voorwaarts - neerwaarts zoals dat te zien is op de foto's van ongeveer 4 pagina's terug). Nou doet hij dat super en zeker in de volte als hij zakt zit het heerlijk, maar nou sinds vandaag ben ik nogal in de war. De achterhand moet eronder treden, maar naar mijn idee als hij zo laag loopt, ligt toch al het gewicht op zijn voorhand. Misschien heb ik het wel fout, maar naar mijn idee komt het gewicht daarop als hij zakt met zijn hoofd en het is een fjord dus hij loopt sowieso al wat lager.

Nou is mijn vraag natuurlijk of dit klopt, en hoe ik zijn achterhand kan trainen als ik op hem rij.
Ik wil dit weekend foto's en filmpjes gaan maken en die zal ik er dan zeker op zetten! maar ik hoop dat mijn vraag nu even duidelijk genoeg is.

Goede vraag en ook een punt waar het vaak fout gaat. Dan zijn paard aan de voorkant mooi lang en laag maar achter gebeurd er niks. Wat het doel is, is dat de rug losgelaten wordt, als dit gebeurd kan het paard niet alleen aan de voorkant de hals en hoofd laten zakken maar ook aan de achterkant de bekken loslaten op die manier ondertreden. Je moet dan nog niet meteen denken aan dragen want dat is al een volgend stadium.

Wat nu belangrijk is, is dat je van achter naar voren toe rijdt, het paard moet actiever gaan stappen, zijn stappen groter gaan maken. Let daarbij op dat hij niet perse harder gaat lopen, je hebt activiteit en tempo. Een piaffe is een langzame gang maar toch heel actief. Probeer dus het tempo op te vangen met je zit en begrens met je hand. Ga niet teveel corrigeren aan de voorkant want je paard moet zijn balans opnieuw vinden, daardoor kan hij wat onrustig worden met zijn hoofd, geef het ook de tijd. En de achterhand is belangrijker dan de voorkant, die komt wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:53

Achterhand trainen doe ik door veel te schakelen in de gangen, en dan vooral in draf. Van een rustige arbeidsdraf (soms zelfs van een nog iets lager tempo) naar voren rijden waardoor ze zich gaat "afzetten" vanuit de achterhand en deze mooi onder haar lichaam plaatst. En dan wel steeds kleine stukjes, want mijn paard valt vrij snel weer uit elkaar, maar weet niet hoe dit bij jou is. Ik probeer dr dan weer op te vangen met mn handen, waardoor ik weer terug rij naar het arbeidstempo. En idd wat Joolien zegt, ik merk ook dat mijn paard dan iets onrustiger is met dr hoofd. En zoals ze ook al zegt, een hoger tempo is niet belangrijk, maar bij mij werken deze schaklingen goed en gebruikt ze dr achterhand steeds beter :j

EDIT: Joolien ik wil even zeggen dat jij dit soort dingen echt goed kan verwoorden, door het alleen te lezen begrijp ik al wat je bedoeld +:)+ en even off-topic, zat even je profiel te kijken, en die Maddock, wat een prachtbeest <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:58

Dankjewel, goede uitleg! Blij om te horen dat het een goede vraag is, dacht eigenlijk van ben ik nou gek of...

Ik zal er deze week mee bezig gaan om hem actiever te laten stappen (nu lees ik nog een reactie, zal inderdaad ook gaan schakelen in de gangen) en dan zet ik aankomend weekend wat foto's en filmpjes erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:58

leuk! ben benieuwd :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:01

Jolien, die foto's die ik toonde... Liep Elina dan door de rug of nog steeds niet? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:02

Anoniem schreef:
hierbij de beloofde "vooruitgang foto's", helaas is onze vooruitgang niet echt te zien -O- paardje vond het allemaal erg spannend, met losrijden tussen de menwagens... Ondanks dat wel erg trots op mn puppypaard, hoe goed ze verder dr best deed!
Maar goed, @Joolien ik had je foto's beloofd dus dan plaats ik ze ook even :)
Commentaar mag best :j maar wees een beetje lief voor ons, wij vonden t erg spannend allemaal ;) :=

[ Afbeelding ][ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Kijk hier zie ik al een heel ander paard +:)+

Ik vind m nog steeds wat recht vanaf de schoft maar dat komt denk ik omdat je nu een opgerichtheid vraagt die hij nog niet helemaal kan bolwerken. Maar k denk wel dat je op de goede weg bent en ik vind m in het lijf er al losser uit zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:04

_Michelleee schreef:
Jolien, die foto's die ik toonde... Liep Elina dan door de rug of nog steeds niet? :D

Ik denk dat je al op de goede weg bent, ze mag achter nog wat meer loslaten, dus wat gaan schakelen, weg rijden maar vooral weer terugrijden en sluiten. Wegrijden op been, een paar pasjes voorwaarts, neit teveel en daarna met je zit weer opvangen, langzamer lichtrijden en je hand iets sluiten maar wel je been eraan houden zodat ze achter meer gaat onder treden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:05

nou dankjewel! *\o/*
dat klopt inderdaad, geef ook toe dat ik tijdens het proefje ook een beetje aan het klooien was, voor mij was het ook spannend zo de eerste keer samen :=

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:31

Ik heb ook nog even een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dublin is van zichzelf heel nerveus en onzeker, mat het rijden vlucht hij dus bijna continu en been is hij ook nog erg gevoeli op. Op dit moment kan ik hem wel laten loslaten in de bovenlijn en ook nageeflijk gaan, dit is in stap. Zodra ik aandraaf geeft hij gas en ben ik continu bezig met hem terug te rijden, ik moet zo ongeveer in zijn mond hangen om hem terug te krijgen. Terugrijden op zit reageert hij wel op maar nog lang niet genoeg om hem een goed tempo aan te laten nemen. Hebben jullie misschien tips om hem terug te rijden en hem te leren ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:48

donnar schreef:
Ik heb ook nog even een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dublin is van zichzelf heel nerveus en onzeker, mat het rijden vlucht hij dus bijna continu en been is hij ook nog erg gevoeli op. Op dit moment kan ik hem wel laten loslaten in de bovenlijn en ook nageeflijk gaan, dit is in stap. Zodra ik aandraaf geeft hij gas en ben ik continu bezig met hem terug te rijden, ik moet zo ongeveer in zijn mond hangen om hem terug te krijgen. Terugrijden op zit reageert hij wel op maar nog lang niet genoeg om hem een goed tempo aan te laten nemen. Hebben jullie misschien tips om hem terug te rijden en hem te leren ontspannen?

Toch heel langzaam het overnemen met je been hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Je been er aan houden maar terug denken met je zit. En aan de teugels gaan hangen maakt een paard enkel gespannen en zal ervoor zorgen dat je paard nog harder gaat. Ga op de volte kleine stukjes wegrijden en ook duidelijk weer terugrijden, maak een duidelijke ophouding, zwaar zitten, hand sluiten maar wel je been eraan houden. Neem hier de tijd voor maar blijf wel consequent, als hij niet reageert sluit dan en keer door naar de stap. Daarna even de druk eraf, belonen, aandraven en meteen nog een keer. Hij moet leren dat een ophouding terug betekend. Blijf zelf rustig, adem uit tijdens de overgang terug en ontspan wanneer hij het goed doet. Niet boos worden, houdt je geduld en let op je eigen spanning.
Door zelf het roer over te nemen kun je meer controle krijgen over het tempo.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 00:18

Helemaal met jolien eens! :j is precies wat ik ook leer (en het is zo verdomd moeilijk!) ik steek mijn benen af als m'n paard harder gaat zonder dat dat de bedoeling is. Ik leer nu dat ik ook op die momenten m'n been eraan moet houden. Wat ook wel eens wil helpen is juist even been geven op zo'n moment. Even verassen. Eigenlijk hetzelfde als wat jolien zegt; het tempo van jou maken. Gaat hij hard? Geef dan eens extra been bij, komt hij dan terug in tempo, dan juist even door rijden. Of maak een overgang galop op zo'n moment. Als je hem niet terug krijgt, waarom dan niet een pasje harder, maar wel aan het werk zetten. Doet hij dit braaf, dan neem je hem weer rustig terug naar draf. Is ie rustig? Even belonen met je stem, en maak dan weer een overgang. Ook met dit soort paarden is schakelen heel belangrijk, en kan het soms je oplossing zijn. Leren dat het paard niet het tempo bepaald maar jij. Je kan het dus of doen op een manier van nee ik wil niet zo hard, of juist van jij wil hard? Dan gaan we harder maar wel op mijn manier.

Ik wil graag nog even wat delen; ik ben BLIJ, en stiekem ook erg trots. :j voor het eerst sinds 3 weken was Amira braaf := in de zin van niet wegschieten, niet onwijs hard gaan, niet bokken... Ze liep als een trein! Het begon al met instappen, had de teugels bij het vierde leertje vast, lekker lang dus en mevrouw zocht daar al de hand op terwijl ik een extreem licht contact had! Met draf kon ik een heerlijke middendraf rijden waarbij ik echt uit het zadel gelanceerd werd. Hier werd dus echt achterhand gebruikt. Galop is normaal erg lastig door haar scheefheid, waar ze normaal heel erg de hoeken af kan snijden ging ze vandaag probleemloos de bak door. Ik kon rustig zonder problemen een hele baan galopperen zonder voltes of wendingen.
Ik ben op dit moment erg enthousiast, omdat ik gewoon zo trots ben hoe het ging vandaag! En echt hoor, zonder jullie (de standaard bokkers uit dit topic) had ik de helft minder geweten, en was me heel veel minder gelukt, dus bij deze; bedankt!
Dat is ook waarom ik mijn 'trotsheid' graag een met jullie wou delen.. Helaas zijn de filmpjes die met een mobiel gemaakt zijn ZO donker dat het plaatsen ervan, geen nut heeft... Jammer want had jullie graag onze middendraf laten zien!

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:30

LoveUggs dan ben ik wel heel nieuwschierig als je een goed filmpje hebt, vind ik altijd wel leuk om te zien als het goed gaat!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 11:16

Eerlijk gezegd ben ik er zelf ook heel benieuwd naar :+ filmpjes zijn zo slecht dat ik het zelf amper kan zien.. Maar ik weet wel dat ik het gevoeld heb.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:20

En weer bij af.... Elina staat nu een weekje op een nieuwe stal om winter door te brengen (waar ze gevoederd wordt ipv dat ik 2 x per dag over en het weer ga en dag en nacht buiten kan wanneer ze wil)
Dus dat wil ook zeggen: andere piste.

Ze is weer super gespannen, kropt zich weer helemaal op en wil er weer helemaal uit lopen.
Wordt er op de duur echt moedeloos van. :(
Het ging nu juist zo goed, en nu weer helemaal van nul.

Ik merkte ook dat ik zelf erg moeilijk kon ontspannen als ze weer zo deed, waardoor zij ook weer nog meer gespannen ging lopen...

Soms denk ik, waarom doe ik het nog, haar rijden... Deftig rond draven is al moeilijk, nog maar te zwijgen over de galop...

Kan iemand mij tips geven om haar weer te doen ontspannen op een nieuwe plek? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:23

het belangrijkste is toch wel dat jij je ook weer gaat ontspannen! je paard voelt natuurlijk dat jij gespannen bent en zal zelf ook niet snel ontspannen gaan lopen dan (uit eigen ervaring ook), ik zou daar mee beginnen, zelf weer onspannen maar ook het plezier erin weer terug vinden! :)

EDIT: hoelang staat ze al op die nieuwe stal? nieuwe omgeving zal ze ook even aan moeten wennen, logisch dat ze alles weer spannend vind als het allemaal nieuw is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:09

Ik zou even wachten met rijden. Ga lekker wandelen met haar, wennen aan de nieuwe omgeving. Stappen aan de hand in bak. Leuke dingen doen in de bak. Probeer het randje erar te halen met een nervcontrol oid. Maar bouw het even rustig op.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:52

Jolijn, ik heb bijna een hele week niets anders gedaan met haar dan gaan wandelen in bos daar aan de hand, aan de bak grasjes laten eten, rondstappen, Vd kunstjes, maar nog blijft ze erg gespannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:18

_Michelleee schreef:
Jolijn, ik heb bijna een hele week niets anders gedaan met haar dan gaan wandelen in bos daar aan de hand, aan de bak grasjes laten eten, rondstappen, Vd kunstjes, maar nog blijft ze erg gespannen!

Een week voor een verhuizing is ook niet veel he. :) Sommige paarden hebben 2 maanden nodig om bij te komen en te wennen, blijkbaar heeft jouw pony ook even nodig :) Maar zoals ik al zei, kijk eens voor een nerv control van Pavo oid. Verder ga zelf met je eigen spanning aan de gang, denk om je ademhaling, de spanning op je halstertouw, je lichaamstaal, je stemhoogte(vaak bij stress, spanning of angst gaat men hoger praten) zodat je het iig niet op je pony projecteert :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:43

Magnesium wil hierin ook nog wel ondersteunen, al zijn de ervaringen hierin verdeeld. Is het van je pony ook een stuk onzekerheid? Ik blijf erbij dat duidelijk leiderschap nemen ook helpt.