Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:23

Ansie schreef:
murphy102 schreef:
Ansie, bij correct stanggebruik krijg je meer verfijning, verbetering van de verzameling, daardoor ook weer verbetering/vermeerdering van de Schwung, daardoor meer lichtheid.
Hoe meer gewicht de achterhand overneemt hoe meer het paard voor kan rijzen in de voorhand. Daardoor wordt de nek het hoogste punt en zal de neusrug vóór de loodlijn komen. Dit in opperste verzameling.
Het één is, anatomisch gezien, het gevolg van het ander. Het één vloeit voort uit het ander.
Daardoor onstaat er uiteindelijk die lichtheid, ongedwongenheid, harmonie.

Dat begrijp ik, maar er is toch ook wel degelijk verschil in inwerking van die twee teugelhulpen? De verfijning bij stanggebruik, kan je niet op eenzelfde manier realiseren op trens? Omdat een trens anders inwerkt op mond/hoofd als een stang?

Zeker Ansie, daarom schreef je het ook heel goed, het is de samenwerking van die 2.
Met steeds inachtneming de sterke hefboomwerking van de stang.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:24

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Over dat stang&trens verhaal.. feit dat stang los hangt wil niet zeggen dat het dan vriendelijk is.

En als de stang te strak staat, dan gaan we daar weer met zijn allen over vallen. Paard en ruiter laten prachtige dingen zien in die proef. Dat je dan die hele verrichting maar niks vindt om een detail als een stangteugel die los hangt... daar kan ik niet zoveel mee. Ik heb niks met foutenkijken :) Dat paard schudt de moeilijkere oefeningen zo uit zijn mouw, dat alleen al vindt ik prachtig om te zien. Daarbij scoren ze nog altijd geen 100%, dus ook de jury vindt het niet perfect.

Zeker, ... mooie kunstjes, maar geen rijkunst.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:24

jasmijn78 schreef:
Maar Allil... Kun je eens antwoord geven op mijn vraag:

jasmijn78 schreef:
Maar wie ben jij om dat te bepalen? Ze heeft goede omstandigheden, een vent die de paarden begeleidt en als ze er op zit dan heeft ze alles onder controle. Het rijden gaat haar super af. Dus waarom zou zij niet mogen rijden omdat ze geen zin heeft om met een maaiende stuiterende dekhengst te wandelen?

Omdat ze het niet doet op de manier waarop jij vindt dat het moet?

Wat ik hier lees lijkt op symptoombestrijding (zij is bang voor het paard, dus het paard moet maar een slof dragen, zodat zij niet meer bang is). Ik zou dan zelf aan mijn eigen angst/fout werken, en niet het paard opzadelen (grapje) met mijn problemen.

. . . als je op de grond een paard niet de baas kunt is dat lastig, maar als je er echt bang voor bent ben je in mijn optiek verkeerd bezig. Het kan niet goed zijn voor een paard om geen band te hebben met een ruiter, wat ik begreep rijdt ze de paarden en verder niks. Logisch dat je dan bang bent, je kent de paarden niet.

Top dat ze zich hier ook bewust van is. Maar moet je er dan een slof aanhangen? Waarom moet je er dan toch opstappen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:28

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Over dat stang&trens verhaal.. feit dat stang los hangt wil niet zeggen dat het dan vriendelijk is.

En als de stang te strak staat, dan gaan we daar weer met zijn allen over vallen. Paard en ruiter laten prachtige dingen zien in die proef. Dat je dan die hele verrichting maar niks vindt om een detail als een stangteugel die los hangt... daar kan ik niet zoveel mee. Ik heb niks met foutenkijken :) Dat paard schudt de moeilijkere oefeningen zo uit zijn mouw, dat alleen al vindt ik prachtig om te zien. Daarbij scoren ze nog altijd geen 100%, dus ook de jury vindt het niet perfect.

Paard heeft zeker kwaliteit. Maar ik ben het niet eens met 'schud de oefeningen uit zijn mouw' als ik dit filmpje bekijk. Ik kan bijv. de schouderbinnenwaarts niet goed noemen. Misschien noem jij dat geen 'zware' oefening, maar het is wel 1 van de moeilijkste oefeningen om correct uit te voeren in lengtebuiging, en die lengtebuiging is nu niet te bekennen, dat lijkt me toch op z'n minst een voorwaarde om die oefening uit te kunnen voeren. Dat heeft dus niet alleen te maken met een detail om een losse stangteugel. Maar juist om de uitvoering, maar dat heeft Murphy al goed onder woorden gebracht in een eerdere post.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:36

Ailill schreef:
Wat ik hier lees lijkt op symptoombestrijding (zij is bang voor het paard, dus het paard moet maar een slof dragen, zodat zij niet meer bang is). Ik zou dan zelf aan mijn eigen angst/fout werken, en niet het paard opzadelen (grapje) met mijn problemen.

Maar dat is hoe JIJ het zou aanpakken. Zij kiest een andere aanpak, die voor haar werkt. En jij hebt daar nogal een uitgesproken oordeel over dat zij dan maar niet meer te paard zou moeten stappen. En daar heb ik moeite mee. Want wie ben jij om te bepalen dat zij dat niet meer zou moeten doen? Je kan toch een werkwijze van een ander respecteren en het zelf gewoon anders doen? Leven en laten leven :)

Ailill schreef:
Maar moet je er dan een slof aanhangen? Waarom moet je er dan toch opstappen?

Ze discussiert hier niet mee, dus dat antwoord krijg je niet. Verder vind ik gewoon dat je niet snel moet oordelen voordat je alle ins en outs weet. En die weet je hier niet. Ik gebruik bij het zadelmakmaken eigenlijk ook nooit een slof. Maar ik kan mij wel situaties indenken dat dat wel een optie zou kunnen zijn.

Ansie schreef:
Misschien noem jij dat geen 'zware' oefening, maar het is wel 1 van de moeilijkste oefeningen om correct uit te voeren in lengtebuiging, en die lengtebuiging is nu niet te bekennen, dat lijkt me toch op z'n minst een voorwaarde om die oefening uit te kunnen voeren.

Dat vind ik dus wel meevallen. En verder laat hij hele mooie series vliegende wissels zien en hele mooie pirouettes waarin hij prachtig gaat zitten. Maar ja, nogmaals... Ik ben niet van de foutenkijkerij :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:39

Ansie schreef:
Hallelujah Murphy.. fijn dat je zo goed onder woorden kan brengen wat ik ook zie maar zelf niet goed neer kan schrijven. Heb overigens nooit begrepen waarom iedereen zo over die combinatie roept.. Het paard is zeer getalenteerd, maar ook in mijn ogen niet correct gereden.
Over dat stang&trens verhaal.. feit dat stang los hangt wil niet zeggen dat het dan vriendelijk is. Volgens mij is het nog altijd dat je die 2 teugels in aanvulling op elkaar gebruikt? Met alleen trens in de oprichting rijden verlies je de lengte in de hals, daar je de ruimte bij de kaak weg neemt, juist de stang gebruik je, uiteraard met zachte hand, bij de oprichting zodat nek het hoogste punt blijft, er ruimte bij de kaak kan blijven en dus lengte in de hals. Het is met name een verschil in werking van de twee bitten/teugels. Verwoord ik dat juist?

Nou ik dacht toch niet dat er per se een stang nodig is voor oprichting, dat is wel een erg achterhaald idee. En volgens mij zijn er ook geen voorschriften over boogjes in teugels Setteke. Er was een aantal jaren geleden een Britse die Grand Prix reed en haar stang helemaal nooit gebruikte (hing altijd in een zeer demonstratieve boog), maar hij moest er wel in, tenminste bij FEI wedstrijden want bij thuiswedstrijden liet ze de stang er altijd uit. In Engeland (en sinds kort ook in Nederland) mag het tot en met Grand Prix gewoon zonder stang. Maar bij een FEI wedstrijd voor zover ik weet nog niet, al vinden de Britten dat belachelijk en willen ze dat die regel geschrapt wordt. Dus ik denk dat op dit moment de stang bij de wedstrijd in Drachten nog verplicht was. Het voltallige Britse team dat goud won op de Olympische spelen kun je regelmatig zien trainen zonder stang en met de verzameling zit het wel goed hoor, zij vinden namelijk dat je eigenlijk precies hetzelfde moet kunnen op een trensje als met stang en trens, daarom laten ze hem regelmatig eruit.

Maar wacht Carl Hester en Co zitten natuurlijk niet op Bokt, dus hun rijkunst staat natuurlijk nog in de kinderschoenen. :)*

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:23

Ik kan me heel goed voorstellen dat bij een correct van achter naar voor gereden paard de teugelvoering deels weggelaten kan worden, wellicht kunnen er halve ophoudingen op de zit gemaakt worden. Die verfijning zie ik hier trouwens helemaal niet. Maar over halve ophoudingen op de zit verschillen de meningen hebben we de afgelopen pagina's gezien. Dat neemt niet weg dat de teugelvoeringen een verschillende inwerking hebben op het paard.
In dit geval zien we een van voor naar achter gereden paard dat op een trens bij elkaar gehouden wordt in een opgerichte houding. Hoe vaak zien we in de training dat de twee teugels tegelijk gebruikt worden in een meer voorwaarts-neerwaarste houding.. met als logisch gevolg dat het paard dan doorknikt in de hals, achter de ll komt en op de voorhand gaat. Ik zie in dit filmpje een ruiter die geen onderscheid heeft in de teugelvoering, gebruikt ze de stang wel, dan zal dit paard achter de ll gaan, daar het van voor naar achter gereden is.
Het gaat ook helemaal niet om foutkijken.. het gaat om zien hoe het paard zich door de hele proef heen beweegt en wellicht ook zien hoe het paard opgeleid is, is dat van voor naar achter gereden, nee sorry.. dan vind ik dat geen punten waard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:48

Om het even grof te zeggen, de trens is voor de 'besturing' en de stang voor de ophoudingen. Dit maakt het duidelijker voor het paard en de ruiter. Zo krijg je ook een lichtere aanleuning dan alleen op trens. Want dan geef je beide hulpen met één bit.
Men zegt niet voor niets 'verfijning' over de stang en trens, juist doordat de hulpen beter te geven zijn en zo ook beter te begrijpen zijn voor het paard 'verfijnt' het de hulp.

Laat je de stangteugel dus hangen heb je nog steeds geen verfijning van je hulpen. Slaat te stang te ver door is er ook geen verfijning. De stang mag niet meer dan 45 graden ten op zichte van de mond staan, dit is niet voor niets. Daarom hoort de kinketting ook niet te los te zitten.

Je houdt een paard niet met je hand en bit in de oprichting of 'bij elkaar'. Oprichting ontstaat vanuit het paard, en je moet je teugellengte hier op aan passen maar de aanleuning moet in dat stadium zo licht zijn dat het enkel de energie in het paard houdt (halve ophouding) waardoor het paard dus opgericht, van achter naar voren blijft gaan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:18

Hermelientje schreef:
Het voltallige Britse team dat goud won op de Olympische spelen kun je regelmatig zien trainen zonder stang en met de verzameling zit het wel goed hoor, zij vinden namelijk dat je eigenlijk precies hetzelfde moet kunnen op een trensje als met stang en trens, daarom laten ze hem regelmatig eruit.

Hiermee ben ik het helemaal eens!!
Ook de Duitsers doen dat regelmatig.
En dan vind ik het toch spijtig te moeten concluderen dat de Ned. top helemaal nergens is zonder die stang en bij de jonge paarden-rubrieken zien we juist op dat niveau de één na de ander met afgesnoerde neus- en sperriemen.

Wat dat betreft zouden de Nederlanders bij de Engelsen en de Duitsers in de leer kunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:00

Stang& Trens, de trens is voor het sturen, de stang voor de ophoudingen. Dat is het principe.
Men noemt het een verfijnings instrument omdat men het paard vooral met een stillere hand kan rijden als met de trens alleen.
Waarom: Met een trensje alleen moet men sturen en de ophoudingen doorgeven, enz enz.
Met S&T is dit duidelijker voor het paard omdat de stang eigenlijk een deel over neemt en de belangrijkste de halve ophoudingen die men geeft, (kaak openen en sluiten).
Helaas ziet men dat niet meer op wedstrijden, de teugelvoering en houding is verschrikkelijk men hangt aan de Stang, die ziet men geen enkel moment verticaal hangen in de mond.
Het voordeel van S&T is dat de ruiter onder begeleiding een veel gevoel vollere hand krijgt.
Een ruiter die een onafhankelijke zit heeft kan men met een S&T laten rijden.

En wanneer men met S&T rijdt krijgt men dan mits natuurlijk het paard goed opgeleid is, net dat beetje meer uitstraling van het paard in de verzamelende oefeningen. En hoort er dan moeitelozer uit te zien. (wat helaas maar door enkele ruiters bereikt word op internationale en nationale wedstrijden)
De stang aanleuning hoort licht te zijn, maar geen verbinding dan kan men hem net zo goed weg laten en verbinding met de stang kan al teugelgewicht betekenen, maar op dat moment heeft men dat dan ook met de trens (wel 2 bitten maar 1 mond) zou dat niet het geval zijn is het paard nog niet licht in de hand omdat het op de trens komt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:06

Murphy en ik zijn het eens *\o/* *\o/*

En om dat te vieren nog een keer dat filmpje van Charlotte zonder stang maar met verzameling.

Kijk en huiver xMarliez dit is nou praktijk en niet volgens jouw theoretische verhandeling. En ik vind dit persoonlijk dus veel meer verfijning dan iemand die het alleen maar met een stang kan. En het gaat nog verder Charlotte beweert dat het net zo goed op een stalhalstertje kan, dan kunnen de theorieboeken herschreven worden.

http://www.youtube.com/watch?v=-OT_6suEdl8

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:29

Leuk om te zien dat de "ouderwetse" Hannoveraanse (africhtings-) neusriem nog wordt gebruikt door Carl en Charlotte.

Ik ben van mening dat als een paard correct gereden is, deze altijd door een andere, goed opgeleide ruiter na te rijden zou moeten zijn.
Er heeft hier op Bokt eens een filmpje gerouleerd van de 6-jarige kleindochter van Klimke.
Het was echt kostelijk om te zien hoe ze dit eerlijk gereden paard reed, inclusief de changementen om de zoveel passen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:39

Volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens Hermelientje.. Het ging mij om het NIET gebruiken van de stang bij het filmpje van Apache, terwijl het paard dus NIET goed verzameld gaat, van voor naar achter gereden wordt en door de trens bij elkaar gehouden wordt in een opgerichte houding waarbij je zelf wel kan bedenken hoe de stang in training gebruikt wordt. Onjuiste teugelvoering. We moeten ons dan niet laten 'verleiden' het geheel goed te vinden puur om het feit dat de stangteugel los hangt in deze proef. Daar ging het om. Vervolgens denk en schrijf ik dat een goed opgeleid paard dat correct van achter naar voor wordt gereden en daar ook de kracht voor heeft en reageert op zithulpen, je dan idd op wat voor optoming (trens/stalhalster whatever) dan ook het paard verzameld kan rijden. In het geval van Apache is dat absoluut niet van toepassing.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:01

burl schreef:
ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
De filmpjes die Nombrado plaatste van de Cadre Noir zijn voor mijn circusfilmpjes. Dat heeft in mijn ogen niet veel met rijkunst te maken.

Toevoeging: De paarden van Emmelie kruipen achter de teugel. Dit is een gevolg van het niet voorwaarts (aan de hulp) zijn. Dat is dus de reden dat zij ze overdreven naar voren rijdt. Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.

Nee hoor, dat tweede filmpje is gewoon een merrie.. Ik vind die echt vreselijk om te zien..
Deze: http://www.youtube.com/watch?v=MRqvuqNPqbI

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:10

Tjuppie schreef:
Nee hoor, dat tweede filmpje is gewoon een merrie.. Ik vind die echt vreselijk om te zien..

pft...ik krijg echt de neiging om haar ook op deze manier in haar mond te bewerken
arm arm paard
ik heb niks tegen slof, maar die wordt toch echt hier NIET goed gebruikt, zeg maar gerust misbruikt -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:11

vur schreef:
Ach, laten we opbouwende kritiek geven en er op een constructieve manier over discussieren.
Ik heb twee filmpjes gevonden van Emmelie op twee 3-jarige paarden. Ze rijdt ze beiden in een vrij hoog tempo en nogal kort en rond in de hals, alsook achter de loodlijn. Vooral het eerste filmpje lijkt het paard het tempo eigenlijk niet goed te kunnen verwerken. Wat zijn de meningen hierover?
Laat even het slofgebruik achterwege. Het gaat mij vooral over het tempo.

http://www.youtube.com/watch?v=IAasCvlP ... creen&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=MRqvuqNPqbI

Volgens mij zie ik gewoon 2 filmpjes waarin rollkur gereden wordt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:27

vur schreef:
Ach, laten we opbouwende kritiek geven en er op een constructieve manier over discussieren.
Ik heb twee filmpjes gevonden van Emmelie op twee 3-jarige paarden. Ze rijdt ze beiden in een vrij hoog tempo en nogal kort en rond in de hals, alsook achter de loodlijn. Vooral het eerste filmpje lijkt het paard het tempo eigenlijk niet goed te kunnen verwerken. Wat zijn de meningen hierover?
Laat even het slofgebruik achterwege. Het gaat mij vooral over het tempo.

http://www.youtube.com/watch?v=IAasCvlP ... creen&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=MRqvuqNPqbI

Ben het hier helemaal mee eens vur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:59

Tjuppie schreef:

Dit filmpje kan ik ook niet bekijken zonder een zeer groot 'waar is dit allemaal voor nodig'-gevoel te krijgen. Kan het ook niet uitkijken. Een vers paard, onbeschreven, amper twee weken onder het zadel en dan al zo "verpest" moeten rondlopen.
Heiligt het doel de middelen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:12

Die E.S. moet eerst maar eens leren te zitten ze hangt ook naar links en trekt haar linker heup in, heb nu diverse filmpjes van haar gezien in training op wedstrijden word er niet blij van dat hangen en trekken zie geen enkele lichtheid, en dat bij vooral jonge paarden gewoon verkoop schow.
Ze rijdt ze net als op een verkoping dat kunnen velen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:42

Hermelientje schreef:
Kijk en huiver xMarliez dit is nou praktijk en niet volgens jouw theoretische verhandeling. En ik vind dit persoonlijk dus veel meer verfijning dan iemand die het alleen maar met een stang kan. En het gaat nog verder Charlotte beweert dat het net zo goed op een stalhalstertje kan, dan kunnen de theorieboeken herschreven worden.

:roll: relax...
Wat jij PERSOONLIJK vind hoeft een ander niet te vinden. En je legt mij woorden in de mond. Ik zeg nergens dat iemand alleen verfijning kan laten zien door met stang en trens te rijden. Iemand die met stang en trens rijdt moet met een trens net zo goed een snelle, vriendelijke en nagevende hand hebben alleen kan de communicatie niet zo fijn zijn als met stang en trens. Als je ooit met stang en trens gereden hebt lijkt me dat wel duidelijk....
Daarnaast ben ik niet weg van het filmpje (heb hem ook niet helemaal af gezien ivm de tijd)

En wat Charlotte beweerd is niet 'heilig' net zoals wat jij en ik beweren ook niet heilig is. Het is maar net hoe je opgeleid bent en hoe je er zelf in staat.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:44

Professor schreef:
Die E.S. moet eerst maar eens leren te zitten ze hangt ook naar links en trekt haar linker heup in, heb nu diverse filmpjes van haar gezien in training op wedstrijden word er niet blij van dat hangen en trekken zie geen enkele lichtheid, en dat bij vooral jonge paarden gewoon verkoop schow.
Ze rijdt ze net als op een verkoping dat kunnen velen.

Hier in Ned. gaat dat zo inderdaad wel, helaas.
Maar als ik kijk hoe de paarden bij de CSW, Classical Sales Warendorff, worden voorgesteld, dan is dat toch wel even iets anders.
Doorgaans stuk voor stuk ruiters met een goede onafhankelijke zit die het beste wat een paard van nature in huis heeft, bij die jonge paarden naar boven halen.
Dat kom je bij de PAVO- en de Subli-cup niet tegen!

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:48

nee, ik voer dat ook niet....
snap uberhaupt niet dat voerleveranciers zoveel investeren in sponsoring
laat ze dat geld stoppen in gezondere voeding....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:06

Alhoewel het een beetje 'mode' is om weg te lopen met Charlotte, vind ik het door Hermelientje geplaatste filmpje wel erg fijn om naar te kijken. Vooral door de harmonie en rust die van het rijden uitgaat. Charlotte zit ook weer anders dan Emmelie en Edward. Ik zie veel losheid en balans bij haar, maar haar bovenlichaam en benen bewegen wel meer dan je ziet bij Edward en Emmelie. Misschien ook doordat ze wat kleiner en compacter is, ze heeft niet van die lange benen die je bijna om je paard heen kunt slaan. Toch zie je haar geen moment het paard storen in zijn beweging, integendeel. Wat me ook opvalt is dat ze in de piaffe wat lichter en zelfs een beetje naar voren lijkt te zitten. Wel een once in a lifetime combinatie denk ik, hopelijk wordt Valegro niet snel verkocht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:01

Waar is de lichtheid van de Dressuur? Nergens is dit paard weg van de hand, dit paard is niet aan de zit, de amazone zit erop maar niet erin, kijk naar de been ligging van de ruiter, geen enkel contact met het paard alleen de hand, constant in de zelfde houding geen frame verlengen niets helemaal niets.
Sorry maar ik zie nergens lichte halve ophoudingen nergens.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:09

U mocht willen dat u ook maar iets dat er op lijkt zou kunnen laten zien qua rijden. U heeft op alles en iedereen commentaar, maar kan zelf niets laten zien. Het blijft alleen maar bij het oprakelen van theorie en vakuitdrukkingen van minstens 500 jaar oud. Ben zeer benieuwd of u zo kundig bent op het paard qua rijden als dat u hier probeert te doen voorkomen.