Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:01

Op onze tinker van ongeveer 1m60 pas ik prima op met 1m82, denk dat je vriend dat ook kan.
Misschien is dat een optie voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:03

Jij weegt toch geen 110 kg?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:11

Yamcha schreef:
Volgens mij gaat 110 kg voor élk paard te zwaar zijn, en zeker omdat je vriend een beginner is....... eerst maar eens een boel kilo's afvallen, en dan nog eens gaan kijken lijkt me verstandiger (een kilo of 30, jouw vriend heeft écht serieus overgewicht).

Een serieus overgewicht zou ik het niet noemen want iedereen in zijn familie langst zijn moeders kant is wat "zwaarder" gebouwd. En hij heeft nu eenmaal de aanleg om snel bij te komen van zijn moeder geërfd. En de haf waar hij les op neemt is enorm stevig gebouwd.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:19

Euh even offtopic....

Is er al een ander topic gemaakt voor de ruiters/paardenmensen die af willen vallen voor hun paard/paardrijden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:01

Aprella schreef:
Yamcha schreef:
Volgens mij gaat 110 kg voor élk paard te zwaar zijn, en zeker omdat je vriend een beginner is....... eerst maar eens een boel kilo's afvallen, en dan nog eens gaan kijken lijkt me verstandiger (een kilo of 30, jouw vriend heeft écht serieus overgewicht).

Een serieus overgewicht zou ik het niet noemen want iedereen in zijn familie langst zijn moeders kant is wat "zwaarder" gebouwd. En hij heeft nu eenmaal de aanleg om snel bij te komen van zijn moeder geërfd. En de haf waar hij les op neemt is enorm stevig gebouwd.

110 kg bij 1.85 is minimaal 30 kg te zwaar, en aanleg of niet, overgewicht is het wel.

Maar goed, je hebt wel je antwoord, koop een superstevige Haf :D
Dat is sowieso wel een aanrader, want hoewel ik hem écht aanraad af te vallen, omdat overgewicht, en zeker 30 kg, erg ongezond is voor een mens, is het wel fijn als zijn paard niet gelijk in tweeën knapt als hij met Kerst wat aankomt :) wat marge is echt prettig.

Met mijn paard kan ik 10 kg zwaarder worden, en dat kan ze ook hebben, dat geeft wel wat rust, ook in je eigen hoofd :j

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:13

Volgens mij hoeft vriendlief maar 25 kilo af te vallen wil hij een gezond gewicht.. Net zelf berekend. Maargoed, wat marche is idd fijn ja. Trouwens, 25 kilo afvallen doe je ook niet van de een op de andere dag. Daar gaat wel een jaartje overheen.

PS: Yamcha ik vindt jou paardje wel een klein beetje aan de magere kant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:14

Mijn dame is 75% volbloed...... die zijn zo gebouwd.......

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:18

rustig maar.. het is maar een mening

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:20

Ik zou idd ook aanraden voor je vriend om dan toch wat af te vallen.

Zeker als jullie een paard willen voor beiden en dus niet een te groot paard. Haflingers en tinkers zijn wel sterk, maar ook bij hen zit een grens :)

Al denk ik dat je wel dan voor een hele grote haf of tinker moet kijken. Mijn vriend is 1.73 en eigenlijk al net iets te groot voor mijn stevige haf kruising van 1.49m

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:21

In de obesitas kliniek waar ik kom zeggen ze " Lengte + 10 kilo is een normaal gewicht voor een man!"
Je hebt Dik - Fors - gevuld - "normaal" - slank - mager - anorexia.

Mijn man is met zijn 186 en 98 kilo toch echt heel normaal, hij heeft veel spieren en die wegen zwaarder dan vet! ( doet kickboxen)

Ik zou met mijn 1.52 dus 62 kilo mogen wegen, nou als ik die eens woog?? Dat heb ik niet eens gewogen op mijn 16e!

Ik had ooit maat 38 wat volgens velen dus normaal was, maar tja dan heb je huid en dat plop je in je kleren ,grote volle borsten en woog toen toch echt net over de 70 kilo....

Een bmi zegt ook niet alles, je moet wel leeftijd geslacht, kinderen en alles meetellen, en of je dan een gezond gewicht hebt? Erfelijke factoren spelen ook een rol ( botstructuur)

Maar goed dat was de discussie hier niet ;-) ;-)

Wil je echt weten of je te zwaar bent/te veel vet hebt ga het dan laten opmeten bij een Obesitas kliniek of speciaal getraind mensen die hiervoor zijn, die doen dan met een speciale meter de huid meten, vocht,vet en nog iets.....
En dan berekenen zei wat een goed gewicht voor jou zou zijn, en dat hoeft dus echt niet maat 38 te zijn.

Tot zover, euh veel succes met het kiezen van een leuk paardje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:25

Ik was niet boos, moest eigenlijk wel een beetje lachen, ze is namelijk ook te dik geweest :D

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:36

Je moet het maar als een uitdaging zien om een leuk paard te vinden met juiste grote en bouw. Maar het lukt wel. Maar inderdaad beter een iets te groot en te zwaar type dan te smal en als je niet goed lukt om af te vallen hoef je in elk geval minder zorgen te maken. Iedereen is altijd geobsedeerd door gewicht. op mijn slankste was ik 67 idd grote borsten maat g en een wespen taille ik ben 171 cm. niet echt lang vrij gemiddeld. maar toen had ik maat 40. zal nooit slanker kunnen zijn dan dat. toen was ik 3 maanden zwanger. en in mijn tiener tijd woog ik het zelfde. Na meerdere zwangerschappen en miskramen zal ik nooit zo slank meer kunnen worden. ik leg me daar bij neer. ook al weet ik dat ik toch af moet vallen. kleine stapjes tegelijker tijd en tevreden blijven met je zelf anders red je het niet.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:45

maranba -> Precies! Kleine stapjes tegelijker tijd en tevreden blijven met je zelf!

Een tevreden gevoel hebben is zo belangrijk, hoeveel meisjes zijn niet tevreden en zien er zo toppie uit, en hoeveel volslankere meisjes zijn er die wel gelukkig zijn.....
Plezier in het leven hebben is zo belangrijk, ellende is er al genoeg.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:54

GroteVogel: inderdaad! We maken ons al zorgen genoeg over vanalles en nog wat (allez, ik toch)

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:00

ik ben ook niet slank maar heb gewoon een haf gekocht omdat ik zeker weet dat hij mij gewicht kan dragen en er dus met een gerust gevoel op kan en ik gewoon helemaal verliefd op hem ben hihi

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:58

Ik begrijp niet goed dat "tevreden zijn met jezelf" nog als argument wordt gebruikt. Het gaat er namelijk niet over of je wel of niet tevreden met jezelf bent, het gaat er om of je te zwaar voor je paard bent. En of het dan komt door een zware botstructuur (wat overigens een verwaarloosbaar percentage van overgewicht is) of zware familieleden of wat dan ook. Te zwaar is te zwaar en mijn oma leerde me altijd dat alles waar "te" voor staat niet goed is ;-).
We schromen niet om tegen andere Bokkers te zeggen "je paard mag wel wat afvallen", maar andersom geldt het blijkbaar niet; als ruiter mag je schijnbaar wegen wat je weegt, of het paard daar nu last van heeft of niet.
Als ik een paard zou willen houden in mijn achtertuin, roept iedereen (en gezien het formaat van mijn achtertuin volkomen terecht ;-) ) "dat is zonde voor het paard". Dan kan ik zeggen "ja maar, ik wil zo graag een paard en heb niet meer ruimte". Dan is de reactie (ook weer terecht) "je kunt het wel willen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet".
Waarom ligt er dan zo'n taboe op overgewicht? Te zwaar is te zwaar, ongeacht waardoor dit wordt veroorzaakt. En dat je dan beter niet op een paard kunt stappen, wil a) niet zeggen dat je ontevreden met jezelf moet zijn, b) veroordeeld wordt om je overgewicht, c) een stempel krijgt opgeplakt of d) vul zelf maar in.
Het gaat er om dat dat niet goed is, niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:59

*\o/*

Hélemaal juist, en subliem onder woorden gebracht!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:05

chevax schreef:
Ik begrijp niet goed dat "tevreden zijn met jezelf" nog als argument wordt gebruikt. Het gaat er namelijk niet over of je wel of niet tevreden met jezelf bent, het gaat er om of je te zwaar voor je paard bent. En of het dan komt door een zware botstructuur (wat overigens een verwaarloosbaar percentage van overgewicht is) of zware familieleden of wat dan ook. Te zwaar is te zwaar en mijn oma leerde me altijd dat alles waar "te" voor staat niet goed is ;-).
We schromen niet om tegen andere Bokkers te zeggen "je paard mag wel wat afvallen", maar andersom geldt het blijkbaar niet; als ruiter mag je schijnbaar wegen wat je weegt, of het paard daar nu last van heeft of niet.
Als ik een paard zou willen houden in mijn achtertuin, roept iedereen (en gezien het formaat van mijn achtertuin volkomen terecht ;-) ) "dat is zonde voor het paard". Dan kan ik zeggen "ja maar, ik wil zo graag een paard en heb niet meer ruimte". Dan is de reactie (ook weer terecht) "je kunt het wel willen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet".
Waarom ligt er dan zo'n taboe op overgewicht? Te zwaar is te zwaar, ongeacht waardoor dit wordt veroorzaakt. En dat je dan beter niet op een paard kunt stappen, wil a) niet zeggen dat je ontevreden met jezelf moet zijn, b) veroordeeld wordt om je overgewicht, c) een stempel krijgt opgeplakt of d) vul zelf maar in.
Het gaat er om dat dat niet goed is, niet meer en niet minder.

Het duurt jaren om af te vallen, dus wat jullie zegen, eerst afvallen dan paardrijden, dan duurt het voor mijn vriendje nog anderhalf jaar of langer voor hij kan paardrijden, terwijl het paardje waar hij op lest er helemaal geen last van heeft? Ik snap wel dat hij geen uren aan een stuk moet gaan rijden, maar zolang hij niet op een schriel arabiertje gaat rijden, maar een paardje dat er stevig is, is het toch geen probleem, zolang het paard geen ongemak aangeeft? Een goed zadel scheelt ook al een hoop! Hij zal bv. nooit op een synthetisch zadel kunnen rijden omdat het niet "stevig" genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:08

Een paard zal pas ongemak aangeven als het niet meer anders kan........
een paard is een prooidier en zwakte tonen is voor een paard dodelijk, hij zal het dus zo lang hij kan niet laten zien.

110 kg........ echt, ik persoonlijk zet dat op geen enkel paard.........

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:09

Sorry Aprella, maar ik ben het niet eens met je post. Als het 1,5 jaar duurt voor je vriend kan gaan rijden, is dat nu eenmaal zo. Of het paardje er wel of geen last van heeft, lijkt me als leek moeilijk te bepalen en dan zou ik dat risico toch niet nemen.
Het gaat om wat prettig is voor het paard en niet wat de ruiter graag wil.
Als we foto's zien van een paard wat wordt overflexed, is de tendens "schandalig, dat is niet goed voor het paard". Maar als er iemand op een paard zit die gewoon te zwaar is om paard te rijden, zijn er wel allerlei zaken aan te voeren waarom het in orde zou zijn.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:20

Dan zijn er hopen mensen die hun paard mishandelen, want ik heb mensen die meer lijken te wegen dan mij n vriend zien paardrijden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:22

Maar ook daarvoor geldt toch dat het niet wil zeggen dat het goed is omdat je het een ander ook ziet doen? Je moet voor jezelf die afweging maken of je vindt dat het wel of niet kan, maar ik denk dat het in het belang is van een paard dat je niet met overgewicht op een paard rijdt.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:45

Nu dan moet ik ook maar stoppen met paardrijden... ik weeg ergens tussen de 80 a 85 kilo, met een zadel er bij, zit ik al snel aan 95 kilo of zelfs meer als het om een western /Australisch stock zadel gaat.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

Ik snap jullie allemaal maar ik bedoel dat je tevreden met je zelf mag zijn als je niet perfect van gewicht ben. Dat als je dus overgewicht heb continu zeurende mensen je de les gaat lezen. ik vind gewoon als hij al langzaam of te wel 1 kilo in de week af valt dat je dan blij moet zijn met je zelf.

tuurlijk overgewicht is en blijf niet goed voor mens en paard. maar meestal hoor je alleen de mensen die alles kunnen eten zonder een kilo aan te komen dit soort dingen zeggen. Heb namelijk ook zo'n zus. die kan echt alles eten en blijf mager. om precies te zijn minimaal het dubbele van mij en zij sport 2 keer in de week en ik 4 keer. ik bedoel maar wat is er dan niet eerlijk.... en makkelijk gezegd. tuurlijk haar vriend hoort ongeveer maar 85 kilo te wegen en ja hij heeft een groot overgewicht. Maar ik zou niet zeggen dat hij moet stoppen om te paardrijden. ik zou zeggen half uur per week en er hard voor gaan om af te vallen. en dan een doel zetten op als hij 100 weeg als beloning 45 min rijden voor het paard dan minder belastend. en dan als hij 95 nog een keer in de week rijden. en dan zo uitbreiden. als je alle mensen met een paard zou wegen en degene die overgewicht hebben hun paard af moeten staan. Dan zouden er heel wat mensen hun paard kwijt zijn. als de manege's in dit land dat zouden doen mensen met welke vorm van overgewicht niet mogen paardrijden. zouden veel manege's of moeten sluiten of minimaal twee keer zo duur moeten zijn. Dan zouden de magere mensen het niet meer kunnen veroorloven en dan zou er zo veel paarden naar de slager moeten omdat het overschot van paarden zo groot is. Dat we niet anders meer kunnen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:06

Het voorbeeld wat je noemt over magere mensen die alles kunnen eten: tja, dat kan, maar daar heeft een paard toch geen boodschap aan?