Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Volgens mij gaat 110 kg voor élk paard te zwaar zijn, en zeker omdat je vriend een beginner is....... eerst maar eens een boel kilo's afvallen, en dan nog eens gaan kijken lijkt me verstandiger (een kilo of 30, jouw vriend heeft écht serieus overgewicht).
Aprella schreef:Yamcha schreef:Volgens mij gaat 110 kg voor élk paard te zwaar zijn, en zeker omdat je vriend een beginner is....... eerst maar eens een boel kilo's afvallen, en dan nog eens gaan kijken lijkt me verstandiger (een kilo of 30, jouw vriend heeft écht serieus overgewicht).
Een serieus overgewicht zou ik het niet noemen want iedereen in zijn familie langst zijn moeders kant is wat "zwaarder" gebouwd. En hij heeft nu eenmaal de aanleg om snel bij te komen van zijn moeder geërfd. En de haf waar hij les op neemt is enorm stevig gebouwd.

wat marge is echt prettig.

.
) "dat is zonde voor het paard". Dan kan ik zeggen "ja maar, ik wil zo graag een paard en heb niet meer ruimte". Dan is de reactie (ook weer terecht) "je kunt het wel willen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet".
chevax schreef:Ik begrijp niet goed dat "tevreden zijn met jezelf" nog als argument wordt gebruikt. Het gaat er namelijk niet over of je wel of niet tevreden met jezelf bent, het gaat er om of je te zwaar voor je paard bent. En of het dan komt door een zware botstructuur (wat overigens een verwaarloosbaar percentage van overgewicht is) of zware familieleden of wat dan ook. Te zwaar is te zwaar en mijn oma leerde me altijd dat alles waar "te" voor staat niet goed is.
We schromen niet om tegen andere Bokkers te zeggen "je paard mag wel wat afvallen", maar andersom geldt het blijkbaar niet; als ruiter mag je schijnbaar wegen wat je weegt, of het paard daar nu last van heeft of niet.
Als ik een paard zou willen houden in mijn achtertuin, roept iedereen (en gezien het formaat van mijn achtertuin volkomen terecht) "dat is zonde voor het paard". Dan kan ik zeggen "ja maar, ik wil zo graag een paard en heb niet meer ruimte". Dan is de reactie (ook weer terecht) "je kunt het wel willen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet".
Waarom ligt er dan zo'n taboe op overgewicht? Te zwaar is te zwaar, ongeacht waardoor dit wordt veroorzaakt. En dat je dan beter niet op een paard kunt stappen, wil a) niet zeggen dat je ontevreden met jezelf moet zijn, b) veroordeeld wordt om je overgewicht, c) een stempel krijgt opgeplakt of d) vul zelf maar in.
Het gaat er om dat dat niet goed is, niet meer en niet minder.