Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Professor, ik ben heel benieuwt naar uw mening betreffende de manier waarop Nelly Abbenes rijd en lesgeeft. Ik heb een aantal keer les van haar gehad en ben heel benieuwt of uw mening beetje overeen komt met mijn ervaring met haar. Voor de duidelijkheid, ze geeft Frans Klassiek les.
Airborn schreef:Natuurlijk mag u uw eerlijke mening vragen, daar vroeg ik immers ook om. Welk aspect ervan vind u poedel dressuur? (in de basis dan he, want, heb maar 2 lessen gehad, ik vond het gewoon echt te duur uiteindelijk)
Professor schreef:Gaat hier lekker zeg elkaar afbranden vooral diegene die alleen maar quoten kunnen van anderen.
Zal u zeggen dat de meeste topvoetballers nooit goede trainers geworden zijn, meestal de middelmatige zijn aan de top.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is belangrijk dat een trainer weet hoe het gaat hoe het is en hoe het eruit dient te zien wanneer dit alles klopt en moet weten wanneer er fouten zijn om die op te lossen.
Maar ruiterlijk is het niet om elkaar hier aan de pranger te hangen.
Zoals nu door iemand gereageerd word dan denk ik ook arme paarden die die rijd.
Kritiek is goed maar opbouwend, dat is moeilijk zeker als instructeur omdat die fouten kijkers zijn, juryleden zijn of moeten net andersom kijken, het goede zien en het foute bemerken.
Maar laten wij hier niet elkaar afslachten dat is walchelijk en verziekt het mooi topic wat wij hier hebben.
Professor schreef:Heb haar wel eens zien rijden, maar wanneer u alleen al haar levade´s ziet en hoe ze alles hocus spocus verteld, rijden is geen Black Magic iedereen kan het begrijpen alleen niet iedereen heeft het rijkunstig gevoel, dat kan men aanleren maar niet zo dat men dat op elk paard heeft.
Airborn schreef:Hoe lost u dat dan op bij angstige ruiters, die spanning van het paard overnemen en daardoor bv verkrampt gaan zitten? Want ik weet uit ervaring dat dan gedwongen worden om door te moeten gaan averechts werkt. (ben op die manier bang geworden te galloperen toen ik ongeveer een half jaar reed, en die spanning ben ik nogsteeds niet helemaal vanaf, ik gallopeer niet zomaar aan met paarden, moet dan al echt het idee hebben dat ik volledig in controle ben en het paard niets geks gaat doen. Iets waar ik me ONWIJS aan stoor van mezelf, maarja, hoe kom je dr vanaf..)
Airborn schreef:Hoe lost u dat dan op bij angstige ruiters, die spanning van het paard overnemen en daardoor bv verkrampt gaan zitten? Want ik weet uit ervaring dat dan gedwongen worden om door te moeten gaan averechts werkt. (ben op die manier bang geworden te galloperen toen ik ongeveer een half jaar reed, en die spanning ben ik nogsteeds niet helemaal vanaf, ik gallopeer niet zomaar aan met paarden, moet dan al echt het idee hebben dat ik volledig in controle ben en het paard niets geks gaat doen. Iets waar ik me ONWIJS aan stoor van mezelf, maarja, hoe kom je dr vanaf..)
Citaat:Als eerste zou ik willen zeggen, NIET afkraken toch
Als ik nog even aan dat bewuste topic mag refereren er zijn er die toch een hele hoge pet ophebben van Nelly Abbenes als trainster
cherie78 schreef:Door met een vertrouwd iemand opnieuw aan de longeerlijn te beginnen in galop.
Voordat er überhaupt gegaloppeerd gaat worden, moet een ruiter/amazone al een stuk "angst" kwijt zijn.
Juist de spanning van de ruiter slaat over naar het paard.
Professor schreef:cherie78 schreef:Door met een vertrouwd iemand opnieuw aan de longeerlijn te beginnen in galop.
Voordat er überhaupt gegaloppeerd gaat worden, moet een ruiter/amazone al een stuk "angst" kwijt zijn.
Juist de spanning van de ruiter slaat over naar het paard.
cherie 78 mag ik u dan eens op een paard aan de longe nemen, en dan laat ik het galoperen ik wil wedden dat u dan verkrampt eraf komt maar dan de spieren, hier gaat het meer wat tussen de oren plaats vind.
Professor schreef:Citaat:Maar vraag me zelf wel af, of de heren die je noemt dezelfde "gave" hadden/over beschikten als waarover Baucher/Racinet beschikten??
Want wat dat betreft, waren Baucher en Racinet wel echte osteopaten, die alles even loswerkten voordat er begonnen werd met de verdere training.
Leest u eens over van Reede, dan zult u zien dat die meer over Baucher en Fillis wisten dan ene Racinet.
Wanneer u de geschiedenis kent dan zou u deze ongenuanceerde woorden niet eens durven opschrijven.
Racinet is in 1929 geboren rekent u uit 10 jaar na de dood van James Fillis.
Baucher 1796 - 1873
Fillis 1834 - 1913
Dan klopt de geschiedenis al niet van Racinet die heeft beide heren nooit gesproken.
J.H. van Reede schreef mede de handleiding schreef de voorschriften voor het militair, hij gaf zeer goed les en reed zelf zeer bijzonder, een begenadigd ruiter.
Professor schreef:Zelf heb ik de eerst 1,5 jaar alleen zitlessen gehad, zonder beugels zonder teugels met vele oefeningen, met tennisbal opwerpen enz, later in galop eraf springen en weer erop.
Denk dat de instructeurs totaal niet meer op de zit achten.
En ontspanning ontstaat in het leren bewegen en weten wat ik doe.
Professor schreef:Zelf heb ik de eerst 1,5 jaar alleen zitlessen gehad, zonder beugels zonder teugels met vele oefeningen, met tennisbal opwerpen enz, later in galop eraf springen en weer erop.
Denk dat de instructeurs totaal niet meer op de zit achten.
En ontspanning ontstaat in het leren bewegen en weten wat ik doe.
Paardentango schreef:Als een paard een machine zou zijn dan is die biomechanica enorm belangrijk.
Ik zie een paard niet (alleen) als een biomechanisch 'iets' maar zie het als een dier met gevoelens, emoties, een psyche en de wil om mij te begrijpen in wat ik vraag kortom een prachtig dier om mee samen te zijn.
Een dier met gevoelens waar ik als nietig mensje invloed op kan hebben. Mijn raakt het samenzijn met paarden iedere keer weer, iedere minuut ook al sta ik poep te scheppen.
Paarden zijn geen wetenschap, dat hebben wij er wel van gemaakt.
Wat bij de oude heren ook tussen de regels door te lezen is, is dat zij wisten dat ze te maken hadden met persoonlijkheden. Ieder paad is net ietsje anders en alleen iemand met ervaring (geschiedenis kennis) kan paarden nuttige dingen leren.
Ik wil zeker niemand aanvallen, maar er zijn vooral de laatste tijd behoorlijk wat prutsers met websites waarvan ik denk OOOH !!!
Maar als ik dan eens ga kijken denk ik weer o, alleen met een ander gevoel. Of ik kende ze al, en zie weer hetzelfde. Iedereen kan ontwikkelen dus heeft het voordeel van (mijn) twijfel.
Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen. Ze mogen zichzelf zijn.
Ik heb ook heel wat boeken staan, blader er nu en dan eens in om iets op te zoeken.
Maar de paarden zijn toch degene met wie we het moeten doen.
Hulpteugels prima, als ze heel snel overbodig worden want ze zijn bedoel als hulp.
Zo zie ik boeken ook.
claudiaM33 schreef:Ik zie het zelfs bij mijn dochtertje op de manege; er wordt alleen aandacht besteed aan het in de krul trekken van de pony's. Heel jammer, want bij bij de jeugd begint het. Buiten dat is er heel weinig/ geen theorie en geen goed voorbeeld voor die kinderen.
Zou er geen oplossingen voor kunnen bedenken, behalve dat ik mijn dochtertje zo goed als ik kan aanwijzingen geven over hoe het anders kan en zou moeten. Niet dat ik nou zo'n wereld wonder ben...
Over Academische rijkunst kan ik niet veel zeggen, weet er te weinig van.
Citaat:een mens ervaart dat van zichzelf, als die krom loopt , krijgt die vanzelf last ergens van zijn lijf
alleen als wij als ruiter op een paard gaan zitten, zijn wij verantwoordelijk voor diens juiste beweging zoals het lichaam bedoeld is te bewegen.