Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Daan_O

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:46

Waarom plaatst je het antwoord niet in het topic? Ik denk dat wel meer mensen nieuwsgierig zijn aangezien je er hier over begint.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:07

pietsie schreef:
je hebt pb

Nee, heb geen pb. Is vast iets misgegaan ofzo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:08

Zet het idd hier maar neer, ik ben ook wel benieuwt en dat scheelt je een hoop pbtjes sturen Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:33

Als er alleen maar PB over gesproken kan worden, dan is het vast niet helemaal ok, óf het is niet waar, óf iemand doet iets tegen de regels van de KNHS, en wil niet dat dat algemeen bekend wordt.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:36

klopt

En aafke je hebt pb

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:53

Ik hoop snel.
Het is neit dat ik bitloos rijd, maar het zou goed zijn, aangezien het in mijn ogen een goede manier van rijden is Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:57

Nou Aafke vertel Tong uitsteken Ik ben nieuwsgierig Schijnheilig Vork

Pietsie misschien moet je er niet over beginnen in een openbaar topic als het niet bekend mag worden...

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:45

ik zeg niet dat het niet openbaar mag worden,alleen ik wil het niet van de daken schreeuwen. Dat doet een ander dan maar

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:37

Hoop dat ik het nog een keer kan doen, bitloos Lachen!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:31

pietsie schreef:
ik zeg niet dat het niet openbaar mag worden,alleen ik wil het niet van de daken schreeuwen. Dat doet een ander dan maar

Ach het is iets 'in de zin van' zoals wij hier thuis ook vaak lol hebben onder elkaar.

Wij hebben namelijk een bitloos hoofdstel met bit. Pling
Op de frontriem zit voor de sier een bitje bevestigd. En waar staat letterlijk in de reglementen dat het bit percee in de mond moet zitten, volgens mij nergens. Haha! Clown

Kortom, ons hoofdstel is niet bitloos. Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:21

Volgens mij wordt er gesproken van "optoming" en dat is automatisch in de mond. Maar we zoeken het op.

edit, kom in elk geval al tegen:
Citaat:
Wanneer een paard wegens blessure, verwonding, drukkingen en/of al of niet tijdelijke lichamelijke aandoeningen niet conform de reglementaire bepalingen kan worden opgetoomd, wordt hiervoor geen dispensatie verleend.

Ze spreken overal door de reglementen in elk geval van optoming en er is dus geen dispensatie mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:04

Lusitana schreef:
Volgens mij wordt er gesproken van "optoming" en dat is automatisch in de mond. Maar we zoeken het op.

edit, kom in elk geval al tegen:
Citaat:
Wanneer een paard wegens blessure, verwonding, drukkingen en/of al of niet tijdelijke lichamelijke aandoeningen niet conform de reglementaire bepalingen kan worden opgetoomd, wordt hiervoor geen dispensatie verleend.

Ze spreken overal door de reglementen in elk geval van optoming en er is dus geen dispensatie mogelijk.

Optoming betekent niet automatisch in de mond. Dat staat nergens.
Wel verwijzen ze met "conform de reglementaire bepalingen" naar onder andere het bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:03

Inderdaad Joviban.

Lusitana, je spreekt toch ook van diverse bitloze optomingen? Zoals joviban al zegt verwijst de KNHS naar de reglementaire optomingen. Dus vooralsnog met bit voor wat betreft de dresuur.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:10

Zou het hoofdstel het het bit op de frontriem van FRA dan misschien toch wel mogen? Lijkt me wel apart, ik heb iig nog nergens zien staan dat het bit in de mond moet zitten. wel dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn, niet aan de neusriem. Wat dat betreft werk te bitloze hoofdstel met bit dus ook niet...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:13

Als de teugels aan het bit bevestigt moeten zijn wordt het sowieso lastig sturen met het hoofdstel van FRA Clown

Maar ik denk dat ze dat een frontriem noemen en geen bit...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:46

laura1986 schreef:
Zou het hoofdstel het het bit op de frontriem van FRA dan misschien toch wel mogen? Lijkt me wel apart, ik heb iig nog nergens zien staan dat het bit in de mond moet zitten. wel dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn, niet aan de neusriem. Wat dat betreft werk te bitloze hoofdstel met bit dus ook niet...

en aangezien dubbele teugels ook niet is toegestaan, lijkt me deze weg een aardig dood eind.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:54

Lielle schreef:
en aangezien dubbele teugels ook niet is toegestaan, lijkt me deze weg een aardig dood eind.

Natuurlijk, deze weg was sowieso al doodlopend. Het was dan ook een geintje tussen de meiden en mij hier thuis. Vonden het gewoon hilarisch... een bit op het frontriempje van een bitloos hoofdstel. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:56

op zich wel Knipoog

Maar voordat mensn dit serieus gaan nemen, leek het me handig even wat realiteit er doorheen te gooien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:38

"Bitloze optoming" is een foute benaming. Een toom IS een mondstuk. (in dikke van Dale zelfs teugel en bit van een rijdier)
Optoming op zich is mondstuk bevestigen, dus dat het in de mond bevestigd moet lijkt mij logisch, maar goed daar kun je dan wellicht omheen draaien maar de teugels moeten reglementair idd aan het bit, dus...

Hoe je het ook wendt of keert, de regels voorkomen dat je bitloos kunt rijden.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:56

Lusitana schreef:
"Bitloze optoming" is een foute benaming. Een toom IS een mondstuk. (in dikke van Dale zelfs teugel en bit van een rijdier)
Optoming op zich is mondstuk bevestigen, dus dat het in de mond bevestigd moet lijkt mij logisch, maar goed daar kun je dan wellicht omheen draaien maar de teugels moeten reglementair idd aan het bit, dus...

Dit vind ik nu leuk. Lees zelf maar Pling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:46

En je punt is?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:13

Lusitana schreef:

Volgens mij klopt dit niet. Definitie van toom is: riem of koord waarmee men een rij- of trekdier bestuurt, zowel gebruikt voor elke riem afzonderlijk, als voor beide samen. Een synoniem voor toom is teugel.

Vroeger waren de meeste hoofdstellen wel met bit, dus dan zal er ook al snel zijn aangenomen dat een toom iets met een bit is. Maar je verkoopt zelf Kaptomen, en daar zit toch ook geen bit aan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:29

Ik herhaalde wat er in het woordenboek staat.... Wellicht zijn er verschillende definities. Maar in de reglementen wordt gesproken van het feit dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn, dus er moet een bit gebruikt. Willen de teugels aan het bit ook effect hebben, dan zit het bit in de mond.

De verkoop van kaptomen heeft niets met het topic te maken en kaptomen zijn in de eerste plaats bedoeld om mee te longeren en in de tweede plaats om te gebruiken in combinatie met een hoofdstel met bit of met een bit eraan met bitbevestigingen.
Alleen in Nederland gebruikt men het ook op zich als een bitloos hoofdstel om mee te rijden.... maar daar worden ze hier dus niet voor gemaakt... *edit, twintig minuten later besef ik dat je het over het woord hebt, niet het gebruik. Beetje diffuus, het woord is zo vreselijk oud. Er is ook totaal geen sprake van een "kap" ... en ook niet van een "toom", want geen bit en geen teugel, dus ach, de heel benaming klopt niet. Clown

Ik wil ook even heel goed duidelijk maken dat ik noch voor, noch tegen ben, alleen verdedig dat het op dit moment door elkaar niet mogelijk is vanwege de reglementen en ik het zelf ook oneerlijke competitie vind als het door elkaar zou mogen, ongeacht welk dan zogenaamd moeilijker of makkelijker zou zijn. Ik ben dus neutraal. Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd
juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.

Ik rijdt (al 36 jaar) zowel met elk soort bit, en stang- en trens, als met diverse types bitloze hoofdstellen, als zonder hoofdstel, ook met een en hetzelfde paard, en heb dus ruime ervaring aan alle kanten.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:09

Lusitana schreef:
En je punt is?

Met name dit stukje.

Claudia in de desbetreffende link schreef:
Volgens mij is de KNHS trouwens serieus aan het bekijken of ze het bitloos rijden reglementair zullen toestaan. In april 2008 zijn nieuwe reglementswijzigingen doorgevoerd en je mag nu al met gecombineerde neus/keelriem rijden (wat al beter verdeelde druk geeft) en met neusnetje... Dus ze worden wat minder stijf en strikt. Ik denk dat ze het wel goedkeuren als er aangetoond wordt dat er veilig mee kan worden gereden. Da's alleen een kwestie van tijd.
Ze hebben ook al verandert dat je niet meer in ZZ-licht en ZZ-zwaar met stang en trens MOET rijden! Dat vind ik ook een zeer positieve ontwikkeling. Dat gepruts van veel mensen met die dubbele bitten in! Ik vind dat ze het t/m de Grand Prix moeten vrijstellen (maar da's niet aan de KNHS dat moet de FEI doen). Sommige paarden lopen gewoon prima op een trensje (die van mij ook Z1 op dubbel gebroken watertrens; zachter is er haast niet) waarom zou je er dan zoveel metaal in hangen?!?!
Het streven in de dressuur is toch dat je meer bereikt door minder hulpen?

Reglementen kunnen dus bijgesteld of veranderd worden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:20

Lusitana schreef:
Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd
juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.

Dit vind ik dus zo'n onzin! Niet vervelend bedoelt hoor, maar ik hoor deze stelling wel vaker en daar ben ik het gewoon echt niet mee eens Tong uitsteken

Waarom bewijzen dat je met een bit om kunt gaan? Ik kan prima met een bit omgaan maar mijn voorkeur gaat uit naar bitloos. Zo zullen er meer ruiters zijn. En zoals je zelf al zegt, helaas blijken heel veel ruiters in de praktijk niet met een bit om te kunnen gaan. Maar goed, deze mensen eigelijk sowieso geen teugels in hun handen zouden mogen hebben...

Ik zou liever zien dat mensen bewijzen dat ze het zonder bit ook kunnen!