kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

LisaLuna

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:59

lorvxy schreef:
@Rytm: Daar kan ik natuurlijk weer niet over meepraten, heb nog nooit gevoeld hoe dat voelt Haha! Maar vind dit nu wel een leuke discussie worden Lachen

@LisaLuna: Niet zo snel op je tenen getrapt zijn he Knipoog Ze bedoelen het allemaal niet zo kwaad. Alleen het kin op de borst wat jij bedoelt is niet dat waar wij het over hebben. Misschien als je het topic doorleest dat je begrijpt waar het over gaat Lachen

Oh , ja sorry ik dacht dat ik het begreep. Knipoog .
Maar ik ben te lui om het topic door te lezen.
En dat kwam zo 'lüllig' over vandaar mijn reactie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:16

ik pas dit ook toe, maar enkel op training en na degelijke opwarming. kin op borst gaat niet met een paard dat vastzit in zijn lijf of je moet het echt afdwingen, maar dan ben je verkeerd bezig. dus goed warming up, met voorwaart neerwaarts, goed lichaamsgebruik en goed aan de hulpen zijn onontbeerlijk, anders begin ik er niet aan. echter helpt dit wel om echt kracht op te bouwen en zwaardere oefeningen meer expressie te doen krijgen. natuurlijk niet op de moment met kin op de borst, maar dit helpt wel om je paard nog beter zijn lijf te leren gebruiken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:26

en ondertussen knik je zijn luchtpijp zoals bij een tuinslang

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:50

beantsje schreef:
Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken.

Het lijkt mij persoonlijk onmogelijk om het bekken te kantelen met het hoofd diep en laag, aangezien de rugspieren zo ver gestretched wordt door de voorkant. Daarnaast zijn er ook nog ligamenten die de beweging beperken.

Heeft iemand trouwens het boek van Gerd Heuschmann gelezen, Tug of war, classical vs. "modern" dressage?

Ik vraag me persoonlijk nog steeds of hoe groot nou het lichamelijke aandeel is. Ik denk zelf dat het nut van de methode veel meer ligt in het controle gedeelte. Was ook duidelijk meerdere keren te zien bij Isabell Werth Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:01

anneve schreef:
Isabell heeft nog nooit met Warum nicht aan de olympische spelen meegedaan.
Het was Satchmo, en inderdaad heeft hij geen goede piaff.
De piaff van Salinero daarentegen is nog altijd super.

owja ben niet best in paardennamen Clown

Vind trouwens salinero´s piaff niet echt super, echt ondertreden doet tie niet

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:31

Roos_s schreef:
owja ben niet best in paardennamen Clown

Vind trouwens salinero´s piaff niet echt super, echt ondertreden doet tie niet

Nee hé? Haha! Moeten zijn achterbenen voorbij zijn voorbenen komen volgens jou?

Afbeelding

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:04

sanne83 schreef:
beantsje schreef:
Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken.

Het lijkt mij persoonlijk onmogelijk om het bekken te kantelen met het hoofd diep en laag, aangezien de rugspieren zo ver gestretched wordt door de voorkant. Daarnaast zijn er ook nog ligamenten die de beweging beperken.

Heeft iemand trouwens het boek van Gerd Heuschmann gelezen, Tug of war, classical vs. "modern" dressage?

Ik vraag me persoonlijk nog steeds of hoe groot nou het lichamelijke aandeel is. Ik denk zelf dat het nut van de methode veel meer ligt in het controle gedeelte. Was ook duidelijk meerdere keren te zien bij Isabell Werth Knipoog

Dat lijkt mij dus ook. Maar blijkbaar kan het wel.... Ik denk zelf dat het vooral verschil gaat maken als je hem daarna weer opricht. Principe van stretchen en dan weer aanspannen. Dat heet reciproke inhibitie als ik het goed heb Knipoog Maar dan nog vraag ik me af in hoeverre je dit moet gaan doen. Door vwnw te rijden rek je de rugspieren toch ook al op? En als je hem in die lage houding dan ook nog wat inbuigt dan ben je helemaal alles aan het rekken. Snap de meerwaarde dus nog steeds niet helemaal, maar nogmaals ik heb natuurlijk ook nog nooit het verschil gevoeld.

Heb het boek trouwens nog nooit gelezen, maar lijkt me best interessant.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:09

Persoonlijk vind ik de piaffe van Salinero ook niet helemaal in het plaatje van 'de ideale klassieke piaffe' vallen.

Omdat het kruis in veel gevallen wat hoog blijft. Aan de andere kant, beweegt Salinero met zo waanzinnig veel expressie en tilt hij zijn lange! benen zo hoog op, dat hij als hij meer ging 'zitten' waanzinnig in de problemen ging komen.
Er moet nou eenmaal ergens ruimte zijn om die benen op te heffen.

Bovendien doen veel paarden deze waanzinnnig moeilijke oefeningen wat 'op hun eigen manier', ligt ook aan hun bouw/ natuurlijke bewegingsafloop. Salinero blijft iig altijd waanzinnig mooi in tact lopen.

Toevallig zat ik een videoopname van Ahlerich en Reiner Klimke te kijken op youtube van de week. En dan valt op dat er in de verzameling heel wat gewonnen is in twintig jaar.
Aan de andere kant, de uitgestrekte gangen van die tijd vind ik zelf heel wat beter te apprecieren. Dat de dressuur zich de laatste tijd zo ontwikkeld heeft op dat punt vind ik jammer: toen was strekken echt strekken, romp verlengen en voooooorwaarts.
Nu blijft de controle wel mooi, maar er wordt haast alleen een voorbeen hoger gezwaaid. Verruimen is een stuk minder.
Verzameld strekken heb ik altijd een contradictio in terminus gevonden.

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:41

ik doe het nooit vind het gewoon zielig om een paard zover aan de teugel te rijden

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:29

bulck schreef:
ik pas dit ook toe, maar enkel op training en na degelijke opwarming. kin op borst gaat niet met een paard dat vastzit in zijn lijf of je moet het echt afdwingen, maar dan ben je verkeerd bezig. dus goed warming up, met voorwaart neerwaarts, goed lichaamsgebruik en goed aan de hulpen zijn onontbeerlijk, anders begin ik er niet aan. echter helpt dit wel om echt kracht op te bouwen en zwaardere oefeningen meer expressie te doen krijgen. natuurlijk niet op de moment met kin op de borst, maar dit helpt wel om je paard nog beter zijn lijf te leren gebruiken.

Ja, hier kan ik helemaal in meegaan, goed omschreven. Ik heb afgelopen jaar ook LDR getraind, maar voordat er dieper ingesteld werd moest mijn paard helemaal los, eerst echt de neus over de grond, dan vwnw (iets hoger) en dan pas dieper instellen. Als daar dan weerstand was weer terug naar het vwnw. Het draait er allemaal om dat je paard zichzelf draagt, duwt ze teveel naar beneden dan weer iets hoger instellen, en andersom, net zolang tot er geen druk meer hebt maar gewoon een fijne verbinding dus. En dan pas hoger instellen waar ook alles draait om de lossigheid.
Mijn paard werd er echt fijner van.

Ik heb een keer gehad dat we te snel gingen, ze had een beetje een terugslag en daar gingen we wat te snel aan voorbij en toen heb ik het diep instellen wat meer afgedwongen, maar dat werkte echt voor geen meter en heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Dus het verhaal dat LDR-paarden met dwang zo diep worden gereden klopt in ieder geval niet met hoe ik het van mijn instructrice heb meegekregen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 02:23

lorvxy schreef:
sanne83 schreef:

Dat lijkt mij dus ook. Maar blijkbaar kan het wel....

wie zegt dat het wel kan dan?
met vwnw rijden stretch je naar mijn mening niet zozeer. Je zorgt er voor dat de rugspieren kunnen ontspannen, da's heel iets anders dan stretchen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:04

Mij is wijsgemaakt dat door vwnw de peesplaat en spieren over de rug worden aangespannen, waardoor je bij het jonge paard de wervelkolom zou ontlasten en het eerste begin zou maken met het welven van de rug. (Wat je dus nodig hebt om tot correcte aanspanning/verzameling te komen.)

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:10

sanne83 schreef:
lorvxy schreef:

Dat lijkt mij dus ook. Maar blijkbaar kan het wel....

wie zegt dat het wel kan dan?
met vwnw rijden stretch je naar mijn mening niet zozeer. Je zorgt er voor dat de rugspieren kunnen ontspannen, da's heel iets anders dan stretchen.

Weet niet meer wie het zei, maar nav mijn bericht antwoordde iemand anders dat het wel kon. Moet je even 1 of 2 paginas terug, daar wordt het uitgelegt.

Met vwnw gaat het inderdaad iets meer om de ontspanning, echter als je hem in die lage houding rechts en links wat inbuigt of wat meer richting schouderbinnenwaarts gaat ben je wel degelijk aan het stretchen. Misschien niet zo extreem als bij LDR, maar ik vindt het een fijne methode om mijn paard lekker los te krijgen.

Als je overigens nakijkt in anatomie/ fysiologie boeken zul je zien dat stretchen en ontspannen niet zoveel anders is Knipoog Om maar een voorbeeld te noemen, als je biceps in je arm aanspant dan ontspant automatisch de antagonist, in dit geval de triceps. Maar tegelijkertijd ben je die spier ook een beetje aan het rekken, al moet je hem om hem maximaal te rekken in de eindstand brengen, wat dus weer meer richting LDR gaat denk ik dan.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:04

nooit, het kan wel heel gemakkelijk bij men paardje. Vind het niet nodig. Volgende keer als ik de teugels op pak en probeer hem voorwaarts neerwaart te rijden. Heb ik hem met zijn neus tussen zijn benen. Niet de bedoeling:P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:07

kwii schreef:
nooit, het kan wel heel gemakkelijk bij men paardje. Vind het niet nodig. Volgende keer als ik de teugels op pak en probeer hem voorwaarts neerwaart te rijden. Heb ik hem met zijn neus tussen zijn benen. Niet de bedoeling:P

Dan gaat het niet goed Knipoog
Het paard moet je hand volgen, niet tussen z'n benen duiken Knipoog

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:30

c_alsemgeest schreef:
kwii schreef:

Dan gaat het niet goed Knipoog
Het paard moet je hand volgen, niet tussen z'n benen duiken Knipoog

Haha dat snap ik. Daarom, als ik nu de teugels oppak, gaat hij gewoon makkelijk voorwaarts neerwaarts.
Maar als ik hem een paar keer met lange losse teugel heb gereden. En ik pak de volgende keer de teugels weer op... Dan doet ie nog of die aan een lange losse teugel loopt.. Neus in de lucht dus.
Hij staat nogal gemakkelijk op de automatische piloot zeg maar Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:40

randalinpony schreef:
Mij is wijsgemaakt dat door vwnw de peesplaat en spieren over de rug worden aangespannen, waardoor je bij het jonge paard de wervelkolom zou ontlasten en het eerste begin zou maken met het welven van de rug. (Wat je dus nodig hebt om tot correcte aanspanning/verzameling te komen.)

in dat boek van heuschmann, wat ik net noemde wordt het zo beschreven: door vwnw te rijden wordt het ligamentum nuchae (nek) en spinalis (ligament dat over de wervels loopt) zo aangespannen, dat dit zorgt voor welving naar boven, waardoor de lange rugspieren juist ontlast worden en in ontspanning kunnen bewegen. Tegelijkertijd worden hierbij de spieren aan de bovenkant van de nek getraint, waardoor op de lange termijn deze spieren het werk van de ligamenten kunnen overnemen bij een hogere halshouding. Hij pleit dus ook voor minstens een jaar vooral in vwnw houding trainen om deze spieren te trainen.
Ik vond het een interessant boek om te lezen, vrij simplistisch uitgelegd alleen, heeft mij aangemoedigd om er eens wat meer over te gaan lezen Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:35

Mooi uitgelegd.
Toch denk ik dat de gymnastische waarde uiteindelijk bepaald wordt door de activiteit van de achterhand: hoe meer het achterbeen onderswingt, hoe meer de spieren in de 'boog' aangespannen en losgelaten zullen worden. Dat zullen de meesten ook wel weten.

Jammer dat mensen soms denken op de goede weg te zijn door het paard maar te laten zakken, terwijl er aan de achterkant niets meer gebeurt, dan is zelfs vwnw schadelijk, denk ik.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:08

Nee... Ik weet niet hoe het moet, om het zo maar te zeggen. Dus 100% zekerheid dat ik de pony verpest Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:12

las net dat salinero altijd in tact blijft lopen.. helaas heb ik tijdens de OS toch echt tactfouten gezien... niet veel, maar ze waren er wel... Paard weet gewoon niet waar die met al die spanning naartoe moet...

Heeft iemand nog de paardenkrant gelezen (geloof laatste...) stond leuk stuk over de manier van rijden in. Was ik het helemaal mee eens.. werd niet meer met ontspanning gereden, maar met spanning, misschien wel leuk even te lezen

Daarnaast vind ik salinero idd geen goede piaff hebben.. vaak treedt die echt neit mooi onder en zakt niet in kruis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:25

Roos_s schreef:
las net dat salinero altijd in tact blijft lopen.. helaas heb ik tijdens de OS toch echt tactfouten gezien... niet veel, maar ze waren er wel... Paard weet gewoon niet waar die met al die spanning naartoe moet...

Heeft iemand nog de paardenkrant gelezen (geloof laatste...) stond leuk stuk over de manier van rijden in. Was ik het helemaal mee eens.. werd niet meer met ontspanning gereden, maar met spanning, misschien wel leuk even te lezen

Daarnaast vind ik salinero idd geen goede piaff hebben.. vaak treedt die echt neit mooi onder en zakt niet in kruis

eh schat, élk paard was gespannen op de OS Haha! Dat kan je niet op de methode steken Haha!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:36

Nee, ik heb het gevoel dat hij me dan uit het zadel trekt, en hij ontspant zich niet. Ik heb dan liever dat hij zich gewoon ontspant..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:28

Weer terug van vakantie en ben blij om te lezen dat dit nu echt een nuttige discussie is geworden! Haha!

randalinpony schreef:
Mooi uitgelegd.
Toch denk ik dat de gymnastische waarde uiteindelijk bepaald wordt door de activiteit van de achterhand: hoe meer het achterbeen onderswingt, hoe meer de spieren in de 'boog' aangespannen en losgelaten zullen worden. Dat zullen de meesten ook wel weten.

Jammer dat mensen soms denken op de goede weg te zijn door het paard maar te laten zakken, terwijl er aan de achterkant niets meer gebeurt, dan is zelfs vwnw schadelijk, denk ik.

Ben het er helemaal mee eens dat de achterhand de waarde van de oefeningen bepaald, zolang deze niet gebruikt wordt kan je niet eens rekken/buigen/etc.

Ik denk alleen niet dat vwnw echt schadelijk kan zijn. Doordat je een lage hoofd-hals houding hebt, wordt de rug toch sowieso ronder? (er maar even van uitgaand dat het paard zijn achterhand niet 3 meter achter zijn lijf heeft). Het moet natuurlijk geen hangen zijn, het paard moet, net als bij LDR, je hand volgen en aan je been zijn, anders kan je niet eens vwnw rijden.

Maar wat je al zegt, jammer dat sommigen alleen denken aan het hoofdje en niet aan de achterhand.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:49

pharagirlke schreef:
Roos_s schreef:

eh schat, élk paard was gespannen op de OS Haha! Dat kan je niet op de methode steken Haha!

dankje voor schat zijn Haha!, maar dat is echt onzin!!! waren echt paarden die ontspannen waren, weet zo geen namen heb ze wel gezien, maar dat was niet te zien op tv vaak.. Daarnaast moet je misschien toch echt dat stuk eens gaan lezen! Was het er helemaal mee eens, paarden worden niet meer op ontspanning gereden, maar op spanning vandaar dat veel van die paarden ontploffen in de ring.. En zeg nou zelf, was echt wel extreem dit jaar en is steeds vaker. Dit werd vroeger echt niet door jury's geaccepteert. Zoiets wat isabelle liet zien was echt te absurt en had echt nooit zo hoog mogen eindigen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:05

En dat ben ik met je eens Haha! Maar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen Haha! Tuurlijk waren er paarden die ontspannen waren, en uit wat voor landen kwamen die? Nederlandse paarden zijn nu eenmaal hysterischer Knipoog