bulck schreef:ik pas dit ook toe, maar enkel op training en na degelijke opwarming. kin op borst gaat niet met een paard dat vastzit in zijn lijf of je moet het echt afdwingen, maar dan ben je verkeerd bezig. dus goed warming up, met voorwaart neerwaarts, goed lichaamsgebruik en goed aan de hulpen zijn onontbeerlijk, anders begin ik er niet aan. echter helpt dit wel om echt kracht op te bouwen en zwaardere oefeningen meer expressie te doen krijgen. natuurlijk niet op de moment met kin op de borst, maar dit helpt wel om je paard nog beter zijn lijf te leren gebruiken.
Ja, hier kan ik helemaal in meegaan, goed omschreven. Ik heb afgelopen jaar ook LDR getraind, maar voordat er dieper ingesteld werd moest mijn paard helemaal los, eerst echt de neus over de grond, dan vwnw (iets hoger) en dan pas dieper instellen. Als daar dan weerstand was weer terug naar het vwnw. Het draait er allemaal om dat je paard zichzelf draagt, duwt ze teveel naar beneden dan weer iets hoger instellen, en andersom, net zolang tot er geen druk meer hebt maar gewoon een fijne verbinding dus. En dan pas hoger instellen waar ook alles draait om de lossigheid.
Mijn paard werd er echt fijner van.
Ik heb een keer gehad dat we te snel gingen, ze had een beetje een terugslag en daar gingen we wat te snel aan voorbij en toen heb ik het diep instellen wat meer afgedwongen, maar dat werkte echt voor geen meter en heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Dus het verhaal dat LDR-paarden met dwang zo diep worden gereden klopt in ieder geval niet met hoe ik het van mijn instructrice heb meegekregen.