Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:05

Het jammere is dat er nog steeds niet toegegeven word dat het niet uit maakt als je bit of bitloos rijd als je maar goed rijd.
De Bitloos posse blijft zich boven de bit rijders verheven voelen, want goh wat we toch diervriendelijk.
@ joviban oke daar staat een paar leuke foto's bij.
@laura1986 Welke onderzoeken?
Die van die meneer die zelf bitlooshoofdstellen verkoopt of die van nezerov? of dat ene onderzoek van arabesk een tijd terug posten?
Die onderzoeken vind ik waardeloos en niet subjectief.
Heb jij wel eens een onderzoek gelezen overbitloos rijden hoeveel druk en pijn dat kan veroorzaken?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:08

Weet je wat vriendelijk is???? Gewoon niet met je kont op een paard gaan zitten. Als je dan zo vriendelijk wil zijn moet je gewoon stoppen met rijden!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:09

Ik zeg niet dat je de teugels vasthoud en er met druk op blijft rijden, hoewel er zat mensen zijn die het doen. Kijk maar eens bij HAW hoeveel strenge (binnen)handen er voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:10

Caroline1985 schreef:
Een vraagje voor de bitloze ruiters: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat paarden onderhuidse drukkingen en wonden krijgen van een bitloos hoofdstel? Dat is toch zo goed?

Wat al 100 keer is geschreven hier; zowel een bit als bitloos hoofdstel kan schade aanbrengen bij verkeerd gebruik.

Caroline1985 schreef:
Het zal ongetwijfeld bewezen zijn dat met bit rijden niet goed is geloof ik van harte, maar ik ben er ook van overtuigd dat je met bitloos het probleem elders legt, en of dat nu een zo fijne manier is?????????

Welk probleem? Ik had geen probleem toen ik nog met bit op mijn pony reed en ik heb nu ik haar bitloos rijd nog steeds geen probleem.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:11

ik kom ook even langs Haha!
ik ben vorige week begonnen met bitloos,1 met een brede neusriem en kruislings onderdoor.
mijn pony is akltijd aan het kauwen op het bit, ben toen zoekende geweest en kwam op een myler uit.
daar heeft ze 2 jr op gelopen en ik wilde toch anders.
met dit bitloos is ze veel rustiger met haar hoofd en volgens mij vind ze het wel prettig zonder bit.
ook mijn bijrijdsters rijden nu zonder en vinden het weinig verschil maken qwa sturen.
ze loopt er erg relaxt mee,dat deed ze met bit ook wel maar dan veel kauwen onderweg
longeren doe ik wel met bit ,heb dat nog niet geprobeert met dit bitloos

alleen het jammere is dat het niet echt past bij mijn zadel,het hoofdstel is veel donkerder
maar ja, je kan niet alles hebben, en als het erg goed blijft bevallen ,laat ik er 1 maken bijpassend aan mijn zadel.

en ze loopt er netjes nageeflijk mee,hetzelfde als met bit,maar ze was altijd erg makkelijk met rijden.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:12

RedPassion schreef:
Caroline1985 schreef:
Een vraagje voor de bitloze ruiters: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat paarden onderhuidse drukkingen en wonden krijgen van een bitloos hoofdstel? Dat is toch zo goed?

Wat al 100 keer is geschreven hier; zowel een bit als bitloos hoofdstel kan schade aanbrengen bij verkeerd gebruik.

Caroline1985 schreef:
Het zal ongetwijfeld bewezen zijn dat met bit rijden niet goed is geloof ik van harte, maar ik ben er ook van overtuigd dat je met bitloos het probleem elders legt, en of dat nu een zo fijne manier is?????????

Welk probleem? Ik had geen probleem toen ik nog met bit op mijn pony reed en ik heb nu ik haar bitloos rijd nog steeds geen probleem.

Volgens mij had ik het duidelijk verwoord maar goed hier voor jou de uitleg.. Met het ''probleem'' bedoel ik de schade die het aanricht bij het paard!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:13

ja...en die strenge binnehanden zie ik bitloos ook voorbij komen
Als je maar weet dat je er aan moet werken. We zijn niet allemaal meteen een top ruiter.
Geldt idem met het op de achterhand rijden...ook noodzakelijk.
Maar dat is ook een leer proces, maar wel iets wat wel hoort te gebeuren

Ja dan is het paard de dupe...maar dat is hij bitloos ook.
En nogmaals, als je als ruiter maar luisterd naar je paard
Komt hij tegen je hand of kruipt hij er achter weet je dat er wat loos is.
maar loopt hij lekker ontspannen zijn rondje... dan moet je niet gaan overdrijven in zeggen dat het allemaal zo'n pijn doet.
Dan loopt gen 1 paard meer ontspannen met pijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:14

mirgino schreef:
ik kom ook even langs Haha!
ik ben vorige week begonnen met bitloos,1 met een brede neusriem en kruislings onderdoor.
mijn pony is akltijd aan het kauwen op het bit, ben toen zoekende geweest en kwam op een myler uit.
daar heeft ze 2 jr op gelopen en ik wilde toch anders.
met dit bitloos is ze veel rustiger met haar hoofd en volgens mij vind ze het wel prettig zonder bit.
ook mijn bijrijdsters rijden nu zonder en vinden het weinig verschil maken qwa sturen.
ze loopt er erg relaxt mee,dat deed ze met bit ook wel maar dan veel kauwen onderweg
longeren doe ik wel met bit ,heb dat nog niet geprobeert met dit bitloos

alleen het jammere is dat het niet echt past bij mijn zadel,het hoofdstel is veel donkerder
maar ja, je kan niet alles hebben, en als het erg goed blijft bevallen ,laat ik er 1 maken bijpassend aan mijn zadel.

en ze loopt er netjes nageeflijk mee,hetzelfde als met bit,maar ze was altijd erg makkelijk met rijden.

Kawa liep dus op dat kruislingse dat hij dat strenger in voelde komen als een bit.
Zachte hackamore, wat dan te boek staat als strenger als dat kruislingse, daar loopt hij minder gevoelig op weg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:15

caroline, welke schade?? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:15

Caroline1985 schreef:
Volgens mij had ik het duidelijk verwoord maar goed hier voor jou de uitleg.. Met het ''probleem'' bedoel ik de schade die het aanricht bij het paard!!!!

Ik reageer heel normaal en had dat dus niet begrepen, anders vroeg ik het toch niet? Dus zou je misschien een poging willen doen om vriendelijk en volwassen te blijven reageren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:16

En ja hoor, we doen het alweer, een eindelose en kanslose discussie waarbij weer dezelfde personen over en weer discusieren.

Ik lees steeds hetzelfde, bitloos ruiters kunnen maar niet met voor mij goede argumenten komen, behalve met verhalen en lappen tekst en weinig eigen ervaring. Daarbij word bit als FOUT beschouwd door de bitloos ruiters. Verschuilen zich achter smoejes dat de BIT ruiters hun Jehova noemen en daarom er niet meer mensen in topics reageren, terwijl de bitloos ruiters zelf alleen maar kunnen zeggen dat BIT fout is en dat de BIT rijders dierenmishandelen. En dan vragen ze zich ook nog af waarom er steeds een meer negatieve sfeer om bitloos ruiters hangt.

Daarentegen zijn de bit rijders wél eens stuk reeeler. Niks wordt afgedaan als mishandeling. Er wordt gezien dat bitloos net zo goed wel of niet kan als wel met bit. De schade kan echter netzo groot zijn. Geen lappen tekst. Geen beschuldigen teksten of teksten die je schuldgevoel aan praten waarbij je je uberhaupt af vraagt waarom je ook al weer paard rijdt.

Mensen, leef en laat leven. Ga je geloof niet verkondigen alsof het enige geloof is.

BiT of BITLOOS je moet dondersgoed weten war je mee bezig bent wil je je paard helemaal geen pijn doen. Want daar gaat het volgens mij voornamelijk om. Er zijn maar een handje vol mensen die echt paarden pijnloos kunnen laten werken en zelfs dan is het tegen natuurlijk.

Ik kan in ieder geval in alle eerlijk zeggen dat mijn paard vrij gelukkig is. Altijd blij is om me te zien en flink baalt als er een dagje niet gewerkt wordt. Als iedereen dat kan zeggen, denk ik dat we goed bezig. Ongeacht bitloos of bit.

Strenge handen zijn nooit goed. Als we dat nu allemaal kunnen inzien zijn we al een stuk verder!

Nimmy

laura1986 schreef:
Ik zeg niet dat je de teugels vasthoud en er met druk op blijft rijden, hoewel er zat mensen zijn die het doen. Kijk maar eens bij HAW hoeveel strenge (binnen)handen er voorbij komen.

strenge binnenhand heeft niks te maken met bit of bitloos, maar met de ruiter....
Opzich heb ik niks tegen bitloos, alleen zoals het wordt opgedrongen, blijkbaar mishandel en kwel ik mijn paard ernstig met een bit (en een stal, deken, ijzers en brok).....

Of je met of zonder bit rijdt moet volgens mij niet zoveel uitmaken, want hoeveel bitloze paarden zie je niet met een enorm weggedrukte rug lopen (en ja met bit zie je die ook).....

laura1986

ezanden schreef:
"Bitloos rijden zónder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch". Grz Els

( Of: iets minder polariserend en m.i. nog beter:
"RIJDEN zonder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch )

Juist ja!

Vandaar ook al dat grondwerk..

Rijden op een paard opzich is al egoistisch, is rijden met een karretje achter een paard minder egoistisch? Volgens mij gebeuren er dan weer meer ongelukken, en dat is ook niet bepaald diervriendelijk... wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:17

runningkawa schreef:
Kawa liep dus op dat kruislingse dat hij dat strenger in voelde komen als een bit.
Zachte hackamore, wat dan te boek staat als strenger als dat kruislingse, daar loopt hij minder gevoelig op weg Lachen

Ik ben helemaal niet zo'n fan van Dr.Cook hoofdstellen en de varianten daar op. De release is vaak niet goed waardoor er veel te veel druk op een paardenhoofd komt/blijft. Een hack kan heel scherp inwerken, maar bij een zachte hand is er niks mis mee naar mijn mening. Gewoon duidelijk en het zit los als je er niet aan zit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:18

ik had zelf wel even wat moeite met de neusriem, ik was bang dat ze dat vervelend zou vinden omdat ik nooit met neusriem gereden heb op haar.
maar het is volgens mij geen probleem.
en ik rij toch het meeste van de tijd met een los teugeltje,dus heb niet een constante druk.

ik heb ook 1x met een touw bitloos hoofdstel gereden maar dat vond ik helemaal niets
dat dunne touwtje op haar neusbeen Ach gut
ik heb deze;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mirgino op 15-06-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:21

RedPassion schreef:
Caroline1985 schreef:

Ik reageer heel normaal en had dat dus niet begrepen, anders vroeg ik het toch niet? Dus zou je misschien een poging willen doen om vriendelijk en volwassen te blijven reageren?

Ja hoor wil best vriendelijk blijven. Was meer n.a.v. jou reactie: zoals hier al 100x is uitgelegd..... Naar mijn idee het zelfde en dus dezelfde vraag aan jou.. Zou je vriendelijk en volwassen willen blijven? Sorry hoor!!!! Actie reactie!

A Kawa: Bedoel dus dat als er niet goed word om ggaan met zowel bitloos als met bit dat dan het ''probleem'' bij bit bijv. in de mond bij bitloos op de neus of achter de oren komt te liggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:21

ach het maakt mij niet uit wat men van mij vind Lachen ik doe dingen toch op mijn manier en ik laat me niks aanpraten door iemand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:22

Dat bemerkte ik idd ook Red Passion Ja
Hij vind ook die druk gewoon raar en niet prettig. Dat zou nooit zijn type voorkeur hoofdstel zijn
En idd de hack is los, bij los laten. Nu moet ik zeggend at ik zo'n hek van zo'n touw oid er ook niet fijn uit vind zien, die zou ik noiet vlug gebruiken.
Nooit mee gereden, maar dat geeft mij geen fijn gevoel.

Maar Kawa is ook te rijden met een stalhalster met bont...ook Z oefeningen Lachen
En springen met een touwtje om de hals ging ook prima Lachen

Daarmee wil ik echt aangeven dat als je fijne les krijgt je niet leert rijden op je bit.
En dat eigenlijk de optoming niet echt alles uitmaakt.
Zowel...dan mag je als ruiter na gaan denken waarom dat verschil zo groot is...want als je niet veel druk gebruikt merk je we watverschil bij je paard, maar imo geen héle grote.
Dit omdat de zit en het been toch hetzelfde blijft werken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:24

Citaat:
A Kawa: Bedoel dus dat als er niet goed word om ggaan met zowel bitloos als met bit dat dan het ''probleem'' bij bit bijv. in de mond bij bitloos op de neus of achter de oren komt te liggen.

Klopt
Maar dan maken veel bitloze ruiters meteen de aanname dat druk op de neus of achter de oren als prettiger wordt ervaart... en die mening deel ik niet.
Kijk naar je paard zou ik zeggen Lachen

Kawa vond dus de druk van dat kruislingse helemaal niet zo leuk.

Zanda heb ik echt moete leren dat druk op een halster (gewoon aan de hand) niet eng is.
Terwijl hij een bit geen probleem vond.
Zou je die dan blij maken met bitloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:27

runningkawa schreef:
Daarmee wil ik echt aangeven dat als je fijne les krijgt je niet leert rijden op je bit.
En dat eigenlijk de optoming niet echt alles uitmaakt.
Zowel...dan mag je als ruiter na gaan denken waarom dat verschil zo groot is...want als je niet veel druk gebruikt merk je we watverschil bij je paard, maar imo geen héle grote.
Dit omdat de zit en het been toch hetzelfde blijft werken Lachen

Precies, en het is die les waar het tegenwoordig volgens mij behoorlijk aan schort

Ik heb die filmpjes van jou gezien, bitloos met Kawa. En ik geloof ook echt dat het dan geen verschil maakt of je met of zonder bit rijdt, zoals jij het doet. Persoonlijk ga ik dan wel voor bitloos, maar ik heb geen problemen met het bit als er verder fatsoenlijk en hoofdzakelijk op zit en been gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:29

Dat ben ik met je eens.
Als ik zie hoe bedroevend les soms is...en dat mensen dan wel bijv een orun diploma hebben...daar kan ik me dus werkelijk kwaad om maken Boos!
Schandalig vind ik het Ja

Dáár moet wat aan gedaan worden Ja
Dan maakt het verder voor de paarden niet zoveel meer, bit of niet Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:33

dat is absoluut zo, echt he.......... soms sta ik gewoon met mijn mond vol tanden

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:40

Daar ben ik het gelukkig ook eens mee eens, de kwaliteit van lessen is om te janken (vaak dan he, niet iedereen geeft slecht les)!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:41

Ik denk dat de "tegenstanders" van bitloos vooral tegenstander zijn van het idee dat je met bitloos je problemen oplost. Het is veel belangrijker om het achterliggende probleem op te lossen. Voel jij, of nog belangrijker je paard, je prettiger met bitloos? Prima, zolang je maar niet denkt dat het probleem door bitloos opgelost is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:42

laura,
Maar dan blijf jij erbij dat als iemand fijn met een bit rijd het paard er toch last van heeft?
En dat elk paard bitloos fijner vindt?

Of er nu met zit gereden wordt of niet?