Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caroline1985 schreef:Een vraagje voor de bitloze ruiters: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat paarden onderhuidse drukkingen en wonden krijgen van een bitloos hoofdstel? Dat is toch zo goed?
Caroline1985 schreef:Het zal ongetwijfeld bewezen zijn dat met bit rijden niet goed is geloof ik van harte, maar ik ben er ook van overtuigd dat je met bitloos het probleem elders legt, en of dat nu een zo fijne manier is?????????
RedPassion schreef:Caroline1985 schreef:Een vraagje voor de bitloze ruiters: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat paarden onderhuidse drukkingen en wonden krijgen van een bitloos hoofdstel? Dat is toch zo goed?
Wat al 100 keer is geschreven hier; zowel een bit als bitloos hoofdstel kan schade aanbrengen bij verkeerd gebruik.Caroline1985 schreef:Het zal ongetwijfeld bewezen zijn dat met bit rijden niet goed is geloof ik van harte, maar ik ben er ook van overtuigd dat je met bitloos het probleem elders legt, en of dat nu een zo fijne manier is?????????
Welk probleem? Ik had geen probleem toen ik nog met bit op mijn pony reed en ik heb nu ik haar bitloos rijd nog steeds geen probleem.
mirgino schreef:ik kom ook even langs![]()
ik ben vorige week begonnen met bitloos,1 met een brede neusriem en kruislings onderdoor.
mijn pony is akltijd aan het kauwen op het bit, ben toen zoekende geweest en kwam op een myler uit.
daar heeft ze 2 jr op gelopen en ik wilde toch anders.
met dit bitloos is ze veel rustiger met haar hoofd en volgens mij vind ze het wel prettig zonder bit.
ook mijn bijrijdsters rijden nu zonder en vinden het weinig verschil maken qwa sturen.
ze loopt er erg relaxt mee,dat deed ze met bit ook wel maar dan veel kauwen onderweg
longeren doe ik wel met bit ,heb dat nog niet geprobeert met dit bitloos
alleen het jammere is dat het niet echt past bij mijn zadel,het hoofdstel is veel donkerder
maar ja, je kan niet alles hebben, en als het erg goed blijft bevallen ,laat ik er 1 maken bijpassend aan mijn zadel.
en ze loopt er netjes nageeflijk mee,hetzelfde als met bit,maar ze was altijd erg makkelijk met rijden.
Caroline1985 schreef:Volgens mij had ik het duidelijk verwoord maar goed hier voor jou de uitleg.. Met het ''probleem'' bedoel ik de schade die het aanricht bij het paard!!!!
laura1986 schreef:Ik zeg niet dat je de teugels vasthoud en er met druk op blijft rijden, hoewel er zat mensen zijn die het doen. Kijk maar eens bij HAW hoeveel strenge (binnen)handen er voorbij komen.
ezanden schreef:"Bitloos rijden zónder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch". Grz Els
( Of: iets minder polariserend en m.i. nog beter:
"RIJDEN zonder kennis en voorbereiding (van ruiter en paard) = egoïstisch )
runningkawa schreef:Kawa liep dus op dat kruislingse dat hij dat strenger in voelde komen als een bit.
Zachte hackamore, wat dan te boek staat als strenger als dat kruislingse, daar loopt hij minder gevoelig op weg
RedPassion schreef:Caroline1985 schreef:Volgens mij had ik het duidelijk verwoord maar goed hier voor jou de uitleg.. Met het ''probleem'' bedoel ik de schade die het aanricht bij het paard!!!!
Ik reageer heel normaal en had dat dus niet begrepen, anders vroeg ik het toch niet? Dus zou je misschien een poging willen doen om vriendelijk en volwassen te blijven reageren?
Citaat:A Kawa: Bedoel dus dat als er niet goed word om ggaan met zowel bitloos als met bit dat dan het ''probleem'' bij bit bijv. in de mond bij bitloos op de neus of achter de oren komt te liggen.
runningkawa schreef:Daarmee wil ik echt aangeven dat als je fijne les krijgt je niet leert rijden op je bit.
En dat eigenlijk de optoming niet echt alles uitmaakt.
Zowel...dan mag je als ruiter na gaan denken waarom dat verschil zo groot is...want als je niet veel druk gebruikt merk je we watverschil bij je paard, maar imo geen héle grote.
Dit omdat de zit en het been toch hetzelfde blijft werken