FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:55

Idd Nimmy, mits rustig en met beleid opgebouwd zie ik echt geen lichamelijke en mentale wreedheden voor mijn paard mbt die traininsmethode. En daarbij, jeetje mina wat een gezeur, ik moet 8 uur per dag werken, daarnaast een huis schoonhouden, boodschappen doen, wassen, strijken enz enz, en daarbij nog eens drie paarden rijden en verzorgen! Ik zou willen dat ik (een van mijn) paard was!!!! Die staan s nachts lekker in hun schone stallen met een dikke laag stro, komen overdag met vriendjes in de wei, worden heerlijk verzorgd, en hoeven maar 1 UUR per dag te werken!!! Ik zou dit leven wel willen hebben hoor, daarvoor wil ik best drie kwartier zonder getrek en gepluk en wel met een onstappannen aanleuning rond en laag en diep lopen Haha! Geloof niet daar ik een mentaal of lichamelijk probleem van zou krijgen!!!!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:39

Goofy44 schreef:
Het FEI statement - als dat gemaakt zou zijn - is niet (of niet gemakkelijk) op de FEI site te vinden.
Je bent wat "dit nieuws" dan afhankelijk van degene die het nieuwe brengt. De vraag is dan waar dit nieuws dan op gebaseerd is (uitspraken of statements gemaakt in een commissie of door de organisatie) en wat de reden is waarom dit in een wat aangedikte vorm naar buiten wordt gebracht.

Er zijn verschillende sites op internet waar "dit nieuws" staat, maar omdat net als in de gewone wereld iedereen alles klakkeloos van iedereen aanneemt, gaat zo een verhaal een eigen leven leiden.

Het is te hopen dat dit niet het begin van een koude oorlog tussen verschillende kampen wordt, met de OS in het vooruitzicht.

Als iemand het door FEI gemaakte statement aantreft, plaats dan de link hier even.

Don_Marcello schreef:
Ik vond het terug in de google cache pagina van de FEI, maar het lijkt inmiddels verdwenen van de FEI pagina zelf!

Doe maar eens google met exact deze tekst, klik op "de zoekbewerking herhalen met de weggelaten resultaten.
" en vergelijk de google cache met de huidige pagina!

"There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice."

Misschien iemand van de FEI voor zijn of haar beurt wat gepubliceerd?

De Hoefslag nr 17, pag 6 schreef:
FEI TREKT PERSBERICHT 'HYPERFLEXY TERUG' TERUG
lees verder maar in de hoefslag ik ga het niet overtypen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:51

De houding is nou niet echt diervriendelijk te noemen, hoevelen nemen niet de tijd er voor? Hoevelen voelen niet dat ze net niet goed bezig zijn? Laten we die hele grote groep niet vergeten, diegenen die vinden dat ze zo übergut kunnen rijden en aanvoelen.. Sigaar

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:57

russel schreef:
De houding is nou niet echt diervriendelijk te noemen, hoevelen nemen niet de tijd er voor? Hoevelen voelen niet dat ze net niet goed bezig zijn? Laten we die hele grote groep niet vergeten, diegenen die vinden dat ze zo übergut kunnen rijden en aanvoelen.. Sigaar

Feit blijft dat je een methode niet kunt afkeuren omdat er mensen zijn die het niet goed uitvoeren, dan kun je het hele paardrijden wel vergeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:34

Bestaat het hele paardrijden uit deze methode dan?? En dan juist omdat de goegemeente het verkeerd uitvoert is het een reden om die methode te verbieden lijkt mij maar weer.

Ik ga mij steeds meer storen aan de egoïstische houding die ik hier en daar lees, het gaat dus idd niet om het paard maar om de mens, scoren, scoren, scoren. Tja het ego heden ten dage is erg belangrijk in deze ik cultuur, merk ik al weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:43

vossie schreef:
Idd Nimmy, mits rustig en met beleid opgebouwd zie ik echt geen lichamelijke en mentale wreedheden voor mijn paard mbt die traininsmethode. En daarbij, jeetje mina wat een gezeur, ik moet 8 uur per dag werken, daarnaast een huis schoonhouden, boodschappen doen, wassen, strijken enz enz, en daarbij nog eens drie paarden rijden en verzorgen! Ik zou willen dat ik (een van mijn) paard was!!!! Die staan s nachts lekker in hun schone stallen met een dikke laag stro, komen overdag met vriendjes in de wei, worden heerlijk verzorgd, en hoeven maar 1 UUR per dag te werken!!! Ik zou dit leven wel willen hebben hoor, daarvoor wil ik best drie kwartier zonder getrek en gepluk en wel met een onstappannen aanleuning rond en laag en diep lopen Haha! Geloof niet daar ik een mentaal of lichamelijk probleem van zou krijgen!!!!

Als je het zo verteld niet nee, idd, roep ik ook vaak. Maar het paard heeft in eerste instantie al niet gevraagd om bereden te worden en dat noemen we dan niet, noemen het maar 1 uurtje werken.., en jou dagindeling vind ik niet zielig hoor, heel de dag op de bank zitten dan? Is veel zwaarder, moet er niet aan denken.. en 3 paarden is een luxe, heb je zelf voor gekozen, wie zeurt er nu??

Nogmaals waar dan ook, wie dan ook, het getrek en gepluk is er echt wel, ook bij de ruiters en amazones die zogenaamd zo ontzettend goed alle trainingsmethoden beheersen. Gal bv, ziet er niet uit, maar daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld. Zeker stang en trens is al een hele overmacht, ga daar eens aan trekken, je hebt ze zo op de borst. Kijk je naar het oog, is dat wel zo ontspannen en tevreden?? Dan kunnen sommige foto's en filmpjes wel een vertekend beeld geven, maar als ik Anky zie rijden en ik zie het oog van dat paard..., een reden om bij de bakrand weg te lopen voor mij...maar wellicht wordt ik niet gelooft, jammer dat je altijd zelf eerst GP moet hebben gereden eer je serieus genomen wordt..ik ben maar blond Blond

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:28

@Vossie, ik werk ook 40 uur en heb 12 paarden en een huishouden: dat houd niet in dat ik, als ik de hele dag op de bank zou liggen, ik blij ben als ik een half uur met mijn kin op de borst een rondje om het huis mag rennen...
Ik zie nog steeds niet in dat een paard met de kin op de borst, prettig kan lopen. En ik denk wel dat er mentaal schade is als men constant zijn paard zo traint,ook al is er geen aantoonbaar bewijs...
@Zep:je vroeg mij om een anatomisch plaatje om uit te leggen hoe het ruggebruik gehinderd wordt. Komt nog wel, moet dat even zien in te scannen....geduld aub...
Overigens moet ik wel vermelden dat ik niks tegen iets lager rijden heb, maar dat daartegenover staat dat het paard ook zijn hals langer maakt en niet opkrult.
@Nimmy, als ik die foto's bekijk, zie ik een paard dat op de voorhand loopt en zijn achterhand niet gebruikt. Ik persoonlijk stel mijn paarden liever dieper in, met de neus over de bodem en lekker voorwaarts, tijdens het inrijden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:34

Nimmy schreef:
op de site heb ik iets gevonden (afkomstig van een paar jaar terug), heb alleen nog niet de tijd gehad om t door te lezen.

Ik heb toen ik de topic plaatste ook al gekeken maar niet meer gevonden dan die tekst van horses.nl. daar staat ook geen bron bij. Wel heb ik dit nog gevonden; http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=315 , ik vind de site van de FEI niet heel makkelijk zoeken moet ik eerlijk zeggen. Want ook bovenstaande link geeft niet erg duidelijk een bron aan, maar er staan wel heel interessante liks onderaan het artikel!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:43

Nimmy schreef:
Lielle schreef:
*oe, bij die vraag krijg ik een enorm deja-vu gevoel Haha! *

Ik kan trouwens niets op de FEI site vinden over dit statement. Kijk ik er zo overheen?

net ook even gezocht, er staat wel iets als je zoekt op rolkurr dat er iets over te vinden is, maar de links werken niet en ik kan t ook niet vinden

Hier is wat, van de site van het FEI: http://www.fei.org/Athletes_AND_Horses/ ... 050306.pdf

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:53

CaroleKlomp schreef:
Met name het verschil in souplesse met een niet LDR gereden paard en een RDL gereden paard (in het nadeel van het LDR getrainde paard).

Sorry, nu mis ik iets. RDL? Wat is dat? Ik vat 'm zo snel niet.....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:13

Laag Diep Rond en Rond Diep Laag, duidelijk toch! Haha! Ik krijg ook een flashback. Rolleyes

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:20

Ja, want dat is beter omdat........... Ik ben even volkomen in verwarring.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:23

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:27

Amadeo schreef:
Hier is wat, van de site van het FEI: http://www.fei.org/Athletes_AND_Horses/ ... 050306.pdf

En dit is een citaat van pagina 6:
2.4. THE TRAINER’S VIEW ON OVER-BENDING (“ROLLKUR”) AS A TRAINING
AID FOR DRESSAGE COMPETITION
Mr. Sjef Janssen, Dressage Trainer, Tack Factory, Erp, The Netherlands
Mr. Janssen explained the basic philosophy of his training methods, which he illustrated,
with a series of photographs. The message he particularly wished to project was his use
of low, deep and round (LDR) as just one of the many tools in his system of successful
training. Mr. Janssen reviewed the centuries-long history of this type of training which
was now used in virtually all disciplines. He emphasised many aspects of his techniques
including daily work and relaxation regimes. Daily routine included warm up, which he
considers essential, transitions, specific movements and short spells of LDR followed by
relaxation. Rewards were given following all satisfactory movements. Total relaxation, on
a daily basis, included periods loose in the field or hand walking, normally twice daily
weather permitting, hacking to cool down after training, occasional sessions on the horse
walker and plenty of good mental relaxation. Regular contact with people was important
and routine veterinary examinations took place at 6-weekly intervals and with other
professionals as necessary.
Horses were always given plenty of time to develop and no serious high-level training was
introduced before a horse was 5–6 years old. LDR was introduced slowly over a period of
time. Mr. Janssen said he considered the benefits of LDR as good physical and mental
connection with the horse ensuring full fitness and mental adaptation. The disadvantages
could be the copying of the techniques by unskilled trainers and riders who were
unfamiliar with the practices involved.
Mr. Janssen concluded that there was confusion in the dressage world between LDR
training, involving short periods of extreme flexion alternated with extension of the neck,
and what had become known as “Rollkur”, which was flexion maintained over a relatively
long period of time. LDR was a useful tool in skilled hands, but was not to be seen as a
role model for all.

Daar gaat het denk ik om, er zit een verschil in de manier waarop de LDR wordt toegepast, constant of op momenten, afgewisseld met ontspanning, en beloning en andere houdingen. Dat heeft Sjef wel goed uitgelegd, zo te lezen destijds. Ik snap zelf ook dat het niet goed is om veel en lang in 1 houding te zitten/ lopen, zeker als die houding zoveel vraagt van je banden en pezen en spieren. Interval training is nog steeds de meest gebruikte en bewezen trainingsmethode. En dat is ook hoe het LDR bedoelt is. Met Rollkur wordt wel bedoelt de lange periode achtereen in 1 houding. En dat is schadelijk. Ook voor mensen, 8x 20 kilo tillen is beter dan 1x 100 en dan lange tijd. Logisch toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:28

alleen mijn vraag was waar dit recente nieuwsbericht op gebaseerd is en jouw link is uit 2006. Maar DM's post lijkt daar wat duidelijkheid over te verschaffen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:44

ben ik met je eens. Dussss, hele topic kan bijna wel afgesloten worden... Maar aan de andere kant is het wel interessant hoe mensen erover denken natuurlijk....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:18

Rana schreef:
het was meer een statement naar carole toe dat het n.a.v foto's en of filmpjes je een stuk duidelijker kan maken, wat er bedoelt wordt.

aangezien ze een zeer sterke mening heeft maar deze niet wil onderbouwen op deze manier. Meer niet Haha!

MIsschien begrijp je het dan niet goed. Ik heb geschreven dat ik het juits wel en kan onderbouwen maar niet nav een filmpje. Om de eenvoudige reden dat de mensen die ik dat heb laten doen niet dat beeld kregen nadat ze dat in teal-life hadden gezien. En dat was niet 1 keer het geval maar iedere keer. Het is dus mijn keuze om dat wat ik beweer en kan onderbouwen niet via een filmpje te doen. Ik heb het nu al meerder malen uitgelegd waarom ik dat niet, zou er ook een moment kunnen zijn dat men dat gaat respecteren?

Het heeft niets met niet kunnen of willen onderbouwen te maken, juist in tegendeel. Het heeft alleen te maken met het resultaat.

Een eigen mening vind ik niet erg, een sterke eigen mening ook niet...mits men die mening kan onderbouwen. Hoe sterker de onderbouwing, hoe overtuigender ik ben of word.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:21

@Kitty Wat is jouw doel (Benderup zijn doel) van rechtrichten?

MIjn doel is balans, gelijke belasting op het lichaam zodat de kans op blessures zo klein mogelijk blijft, problemen worden voorkomen en je op deze manier het uiterste uit je paard kan halen omdat het paard alle concentratie, kracht en energie kan gebruiken en niet kwijt is aan het compenseren van de balans.

LDR voldoet hier in mijn ogen totaal niet aan

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:29

Nimmy schreef:
frisiangirl schreef:
@nimmy: ik kan me niet voorstellen dat je paard en losser van wordt. Op deze manier gebruikt hij zijn halsspieren toch niet op een goede manier? Ik heb eerder een link geplaatst die verwijst naar een duitse site. Aan de hand van die tekening en de tekst zijn duidelijk vermeld wat de nadelen zijn en naar mijn mening ook begrijpelijk...Ook heb ik in een video van een oostenrijker een heel duidelijk beeld gekregen hoe paarden hun spieren gebruiken tijdens rijden en ook daaruit kan ik afleiden dat bij hyperflexie de spieren fout gebruikt worden.
Ik hoop echt dat iemand eens een video kan plaatsen, zodat ik niet alleen de huidige filmpjes van youtube als voorbeeld hoef te nemen, en misschien ook eens zien dat een paard wel goed loopt in hyperflexie....

dan vraag ik me af hoe t komt dat ie nu juist zn halsspieren veel beter gebruikt, ik rij m dan ook niet met zn kin op de borst, maar wel wat ronder... door het rondmaken rek je de spieren geleidelijk op wat lossigheid tot gevolg heeft.

Hij gebruikt nu echt zn hele bovenlijn en loopt lekker actief van achter met een goed ondertredende achterhand.

@ lielle, heb de topic uit je link net bekeken en ga steeds minder geloven in de kundigheid van een bepaald persoon, vooral omdat nooit wetenschappelijk aangetoond is dat LDR lichamelijke problemen veroorzaakt. Ben nu ook erg benieuwt naar de film van die clinic want volgens carola zou daar duidelijk verbetering in te zien zijn.

Misschien moet je je wat beter informeren. Er is namelijk wel degelijk onderzoek gedaan. Dit onerzoek is gedaan door Pr DR Wieler een Duitse prof die werkelijk al vele onderzoeken bij paarden heeft gedaan. In eigen bewoordeing heeft hij gezegd dat hij alles aan, in, op, onder, achter, tussen, voor etc van een paard al heeft onderzocht. Zelfs in het blad BIt heeft hij gezegd dat de jury, de trainers en de ruiters helemaal om moeten omdat we anders de paarden kapot rijden. Het stukje heette meen ik " Het knikje"

Ik zal het ISBN nummer even opzoeken en plaatsen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:33

Ik heb even stukjes bijgelezen. Vind het overigens reuze interessant om alle meningen te lezen en alle ervaringen.

Een vraag die bij mij op komt is: ik denk dat een achterhand alleen kan ondertreden als de achterhand zakt, hoek maat en dragend is. Dat kan in mijn ogen niet wanneer je een paard rond instelt. Hoe denken jullie dat dat zit, als je in je achterhoofd hoofd dat de motor achterin zit? Kan een paard werkelijk van achter zakken als hij van voren LDR gereden wordt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:37

ja Lachen want hoe denk je dat de LDR houding voor elkaar gebokst wordt?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:38

Betteke schreef:
Toon mij 1 foto waarbij een paard LDR wordt gereden en daarbij zijn achterhand goed gebruikt. Fysiek namelijk onmogelijk.

Precies, daar ben ik dus ook van overtuigd. En in mijn ogen en optiek bestaat dat gewoon niet, net als jij zegt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:39

KiWiKo schreef:
ja Lachen want hoe denk je dat de LDR houding voor elkaar gebokst wordt?

Genokst???? DAt is al eerlijk gezegd mijn stijl niet.

Kan je het ook onderbouwen?
Ben benieuwd wat er gebeurd met het gewicht bij LDR...komt dat niet op de voorhand dan?
Veel LDR ruiters rijden met sporen...komt dat niet omdat het paard achter kracht verliest?

Kan je dit verklaren Kiwiko? Ik ga ervan uit dat jij na een overtuigend ja, precies kan uitleggen wat er gebeurd.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 28-04-08 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:42

dat vraag ik niet, ik vraag hoe jij denkt dat een LDR houding verkregen wordt Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:43

KiWiKo schreef:
dat vraag ik niet, ik vraag hoe jij denkt dat een LDR houding verkregen wordt Lachen

Onnatuurlijke manier, met geweld, stress, pijn, tegenstrijdigheid, kracht van de ruiter, onbalans...
Wil het ook wel toelichten en onderbouwen als daar behoefte aan is Haha!

Zou je ook antwoord willen geven op mijn vragen?