Als de hengst door zijn vorige eigenaar goed is opgevoed, zie ik het probleem niet zo. Maar een onopgevoede hengst op latere leeftijd overnemen.....dan zou ik 'm toch eerst laten castreren.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Lusitana schreef:Karakter is geen geslachts afhankelijke eigenschap. Er bestaan wel gewoon eigenschappen die ze hengsten toedichten, maar die eigenlijk ook bij andere paarden gezien worden.
Voor de rest eens natuurlijk. De eigenaar moet met zijn paard om kunnen gaan.
Ik wil nog even iets anders aanstippen. Het feit dat hengsten (bij jullie) soms (vaak?) afgezonderd leven, heeft wellicht ook wel te maken met het feit dat men zo vreselijk protesteert tegen hengsten. Een staleigenaar die geen klanten wil verliezen, en die klanten zijn net hengstfobisch, zal dan kiezen voor een hengsten verbod of hem apart in een hoekje zetten en niet buiten laten komen. Als hengsten gewoon geaccepteerd zijn, is dat niet zo, denk ik ?

Sammie schreef:Maar op die ene oude hengst na, zie ik alleen maar hengsten die een paar uurtjes naar buiten mogen (als ze al geluk hebben). Verder staan ze of alleen op stal en/of buiten of ze komen helemaal niet buiten. Dat noem ik paardje pesten, paardje wordt gedwongen door eigenaar omdat eigenaar het zo leuk vindt, terwijl het paardje niet mag doen waar zo'n paardje voor bedoeld is. En dan zie ik dus enkel nadelen en nog meer nadelen en dan zie ik dus geen nut van een hengst = hengst laten. En zeker niet als je dus op een pensionstal staat, waar het diertje maar hooguit 1 uur buiten mag komen. En dat is altijd al mijn punt geweest, het is mij nooit om "Een hengst is gevaarlijk, weg ermee" gegaan.

Ladygiroc schreef:ja maar als jij op late leeftijd je hengst laat casteren omdat hij de merrie's opjaagd of iedere keer losbreekt in de wei doet hij dat ook als hij ruin is.
Janne_BSGFM schreef:Ik heb een hengst en hij stond op pension hij is perfect geschoold en prima handelbaar tussen merries als je ermee rijd, ik kan ermee op wedstrijd gaan, ik kan er alles mee. Geronimo was mijn allereerste paard en ik kon alles behalve goed rijden. Dus ik ben van mening dat zelfs een hengst een prima paard kan zijn. Onze hengst is makkelijker & braver dan onze merries en ruinen dusja.
Lusitana schreef:Ik begrijp de vraag niet waarom iemand een niet goedgekeurde hengst zou willen hebben. Waarom niet? Het maakt met rijden en omgang echt geen reet uit of er een extra papiertje bij zit of niet. Ee zeuren toch ook niet over het hebben van niet gekeurde merries?
Alle protesten die worden aangevoerd (wil geen paard in mijn nek, wil geen ongewenst veulen) blijven echt hetzelfde of er nu ene papiertje bij de hengst zit of niet.
Ik vind het keuringsverhaal totaal niet relevant.

Lusitana schreef:Ik begrijp de vraag niet waarom iemand een niet goedgekeurde hengst zou willen hebben. Waarom niet? Het maakt met rijden en omgang echt geen reet uit of er een extra papiertje bij zit of niet. Ee zeuren toch ook niet over het hebben van niet gekeurde merries?
Alle protesten die worden aangevoerd (wil geen paard in mijn nek, wil geen ongewenst veulen) blijven echt hetzelfde of er nu ene papiertje bij de hengst zit of niet.
Ik vind het keuringsverhaal totaal niet relevant.