wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:44

Waarschijnlijk les geven op Grand Prix niveau, dat schijnt nogal tijd in beslag te nemen....Clown

Als de hengst door zijn vorige eigenaar goed is opgevoed, zie ik het probleem niet zo. Maar een onopgevoede hengst op latere leeftijd overnemen.....dan zou ik 'm toch eerst laten castreren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:47

En dan is hij ineens als vanzelf opgevoed?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:49

ik kan niet anders zeggen dat ik het aardig met je eens ben lusitana.

Mensen hebben bij voorbaat al een vooroordeel terwijl ze het het betreffende paard nooit gezien hebben. De meeste mensen hebben het 'van horen zeggen' maar zelf nooit een hengst op stal gehad.

Bij mij is er een keer een hengst ontsnapt (had het hek opgetilt met zijn nek *echte hengstenstreek :S) IEDEREEN in rep en roer want DE HENGST was ontsnapt..paardjelief stond netjes bij het eerste de beste grasveld te eten.

en dat hengsten geen leven hebben omdat ze vaak geen weidegang hebben komt toch van ONS zelf af. Wij bepalen toch dat ze niet in de wei mogen? Niet hun. Als jij je boeltje netjes en goed afzet is er niks aan de hand!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:53

@mylittlejoy (maar ook in het algemeen) Hoe sta je tegenover een slecht opgevoedde merrie, eentje die steigert, bijt, trapt? Daar zul je toch zonder hulp van castratie het ook op moeten knappen.
Daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat het geen verstandige beslissing kan zijn om te castreren, vooral als er rekening gehouden moet worden met anderen, maar het moet wel duidelijk zijn dat de resultaten van slechte opvoeding los staan van het hengst zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:56

Een merrie die niet opgevoed is, zijn ook lastpakken. Idem met ruinen, korthouden en opvoeden die hap.
Het geslacht maakt geen donder uit. Het geslacht mag geen excus zijn voor het gedrag van het dier. Maar, en dat is gewoon zo, het geslacht zorgt wel voor bepaalde karaktereigenschappen en daar moet je als eigenaar mee om kunnen (moeten(!)) gaan, anders moet je maar cavia's houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:03

Karakter is geen geslachts afhankelijke eigenschap. Er bestaan wel gewoon eigenschappen die ze hengsten toedichten, maar die eigenlijk ook bij andere paarden gezien worden.
Voor de rest eens natuurlijk. De eigenaar moet met zijn paard om kunnen gaan.

Ik wil nog even iets anders aanstippen. Het feit dat hengsten (bij jullie) soms (vaak?) afgezonderd leven, heeft wellicht ook wel te maken met het feit dat men zo vreselijk protesteert tegen hengsten. Een staleigenaar die geen klanten wil verliezen, en die klanten zijn net hengstfobisch, zal dan kiezen voor een hengsten verbod of hem apart in een hoekje zetten en niet buiten laten komen. Als hengsten gewoon geaccepteerd zijn, is dat niet zo, denk ik ?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:07

Een hengst blijft gewoon een hengst (een echte vent) hoe goed hij ook opgevoed is. Lachen
En de echte vent heeft toch wat meer libido als een ruin en een merrie verwekt geen veulentjes ookal is het de ergste pismerrie die je ooit tegen bent gekomen.

Voor een hengst heb je de ruimte nodig, je moet merries en hengsten goed scheiden, zo voorkom je de grootste problemen.
Een hengst is ook een paard, een sociaal dier wat ook naar buiten moet --> ruimte.
Je moet extra consequent zijn, en dat moet je wel kunnen. Een hengst laat zich moeilijker op de plaats zetten dan een ruin/merrie (hoewel je daar ook dracula's tussen hebt zitten natuurlijk Knipoog ).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:14

Lusitana schreef:
Karakter is geen geslachts afhankelijke eigenschap. Er bestaan wel gewoon eigenschappen die ze hengsten toedichten, maar die eigenlijk ook bij andere paarden gezien worden.
Voor de rest eens natuurlijk. De eigenaar moet met zijn paard om kunnen gaan.

Ik wil nog even iets anders aanstippen. Het feit dat hengsten (bij jullie) soms (vaak?) afgezonderd leven, heeft wellicht ook wel te maken met het feit dat men zo vreselijk protesteert tegen hengsten. Een staleigenaar die geen klanten wil verliezen, en die klanten zijn net hengstfobisch, zal dan kiezen voor een hengsten verbod of hem apart in een hoekje zetten en niet buiten laten komen. Als hengsten gewoon geaccepteerd zijn, is dat niet zo, denk ik ?

Ik denk niet dat hier echt geprotesteert wordt tegen hengsten. Lachen
Het is zo dat je een hengst natuurlijk niet pal naast een merrie zet, niet iedereen heeft zoveel plek om die scheiding te kunnen geven. Waardoor een hengst (vaak in de minderheid op doorsnee stal) pas naar buiten kan als de rest binnen is.
We proberen hier zoveel mogelijk 'drama' te voorkomen, dus als een hengst niet is ggk is, laat hem dan liever ruin zijn. Lachen
Natuurlijk als je, je paard/pony graag hengst wilt houden vind ik dat prima maar zorg er wel voor dat je hengst paard kan blijven. Maar ik vraag me altijd af; waarom wil je een (niet ggk)hengst? Omdat hij hengst is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:22

Ik doel op het feit dat een merrie als ze hengstig is bijv. niet op je been reageert of juist fel erop wordt. Zo kun je ook wel een paar dingen voor een hengst en/of ruin bedenken. Karaktereigenschappen is misschien niet het juiste woord, maar afijn hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel. Dat is geslachtsgebonden, dat is bij mensen ook zo.

enkele voorbeelden:
Onlangs is er hier een gasthengst op stal overleden, 23 jaar. En die kon je gewoon op de wei zetten met een 1 meter hoge omheining. Aangrenzend aan 1 weide (met merrie), waar de omheining dan 1 meter breed was. Dat wel. Super lief beest, is schijnbaar z'n hele leven zo geweest. Met hem gingen ze aan een touwtje naar het strand, lekker wandelen. Geen ruin of merrie die d'r op reageerde. Een andere hengst (andere stal) stond in een stal naast een ruin. Deze kon hij niet zien, zo waren stallen nu eenmaal gebouwd. Die blerde elke keer als een bezetende naar die ruin.
Andere stal, 2 jonge hengsten mochten 's ochtends een uurtje of wat naar buiten. Mogelijkheid om ze overdag, te weinig land, buiten te zetten was er niet. (Fok)merries aanwezig. 1 van die hengsten heeft er wel een tijdje bij gestaan, tot hij ruim 1 jaar was. Heeft oma zodanig op zitten fokken en jagen dat oma op een dag klets met d'r achterbeen zei tegen de schouder van de jaarling. Was mooi z'n schouder gebroken. Ze hebben het gemaakt, maar het diertje heeft en zal er altijd last van blijven houden. (ene hoef is door onderbelasting heel smal geworden).
En de mijne (2jr), die weet niet eens dat die hengst is. Nagelbijten / Gniffelen

Maar op die ene oude hengst na, zie ik alleen maar hengsten die een paar uurtjes naar buiten mogen (als ze al geluk hebben). Verder staan ze of alleen op stal en/of buiten of ze komen helemaal niet buiten. Dat noem ik paardje pesten, paardje wordt gedwongen door eigenaar omdat eigenaar het zo leuk vindt, terwijl het paardje niet mag doen waar zo'n paardje voor bedoeld is. En dan zie ik dus enkel nadelen en nog meer nadelen en dan zie ik dus geen nut van een hengst = hengst laten. En zeker niet als je dus op een pensionstal staat, waar het diertje maar hooguit 1 uur buiten mag komen. En dat is altijd al mijn punt geweest, het is mij nooit om "Een hengst is gevaarlijk, weg ermee" gegaan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:23

de rede dat ik een hengst wil is misschien wel dezelfde rede dat jij bijvoorbeeld een springpaard wil. noem maar een dwarsstraat.

hoeveel mensen hier op bokt hebben wel eens een hengst (op stal) gehad? Misschien 30 % maar je hoort wel 65 procent van de overige mensen die beweren dat hengsten gevaarlijk zijn bla bla. terwijl ze niet eens weten wat een hengst is!

ik wordt een beetje moe van het feitje dat mensen maar beweren dat een hengst ongelukkig is en dat je hem maar moet castreren. Een grote onzin!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:26

Sammie schreef:
Maar op die ene oude hengst na, zie ik alleen maar hengsten die een paar uurtjes naar buiten mogen (als ze al geluk hebben). Verder staan ze of alleen op stal en/of buiten of ze komen helemaal niet buiten. Dat noem ik paardje pesten, paardje wordt gedwongen door eigenaar omdat eigenaar het zo leuk vindt, terwijl het paardje niet mag doen waar zo'n paardje voor bedoeld is. En dan zie ik dus enkel nadelen en nog meer nadelen en dan zie ik dus geen nut van een hengst = hengst laten. En zeker niet als je dus op een pensionstal staat, waar het diertje maar hooguit 1 uur buiten mag komen. En dat is altijd al mijn punt geweest, het is mij nooit om "Een hengst is gevaarlijk, weg ermee" gegaan.

Wat is het verschil tussen een hengst en een merrie op een pensionstal? Hoeveel merrie's en ruinen komen er niet 1 uurtje per dag uit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:31

Heb ik al eens antwoord opgegeven. Zulke stallen komen minder vaak voor dan daar waar ze vaker/langer naar buiten mogen.
Dat keur ik ook af, maar omdat er ergens op een stal een merrie/ruin maar 1 uur naar buiten mag moet dat dan maar een vrijbrief zijn voor (bijna) elke hengst? Geen enkel paard zou maar op stal moeten staan. Maar een hengst is hier ook vaak op stallen tot veroordeeld waar de rest wel lekker de hele dag buiten mag staan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:34

Dat is een pensionstal waar ik mijn paarden niet wil hebben staan. Lachen
Ik ben totaal niet van mening dat hengsten gevaarlijk zijn, ik heb toen ik 14 was een 2-jarige hengst in handen gehad, echt een grote knuffelbeer alleen wel met wat hengstenstreken.

Een paard wordt ongelukkig als ze 23 uur per dag in een hokje staan, merrie, ruin en hengst, allemaal.
Maar het is vaak zo dat op een gemengde stal de hengsten het meest moeten 'ontgelden' en dan heb ik zoiets van; niet ggk? lekker ruin laten zijn. Lachen

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:36

Ik heb een hengst en hij stond op pension hij is perfect geschoold en prima handelbaar tussen merries als je ermee rijd, ik kan ermee op wedstrijd gaan, ik kan er alles mee. Geronimo was mijn allereerste paard en ik kon alles behalve goed rijden. Dus ik ben van mening dat zelfs een hengst een prima paard kan zijn. Onze hengst is makkelijker & braver dan onze merries en ruinen dusja.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:39

ja maar als jij op late leeftijd je hengst laat casteren omdat hij de merrie's opjaagd of iedere keer losbreekt in de wei doet hij dat ook als hij ruin is.

dus wat heb je er dan mee bereikt? Een hengst kan je zelf maken en breken, hoe een paard is in de omgang ligt niet aan het geslacht maar aan de opvoeding, hengst merrie of ruin

@janne_BSGFM, hengsten zijn over het algemeen makkelijker te rijden dan merries of ruinen maar je moet niet Jan en allemaal erop laten. Een hengst heeft 1 baas en dat is wat veel mensen vergeten

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:42

@ladygiroc: Geronimo heeft in totaal 3 eigenaren, waarvan er 2 rijden maar hij maakt een heel duidelijk onderscheidt:
* Ik > (klinkt dikke nekkerig) luistert hij het best naar en haalt er alles uit
* Lot > luistert hij naar maar meer op z'n gemak
* Pa > luistert hij naar aan het halster

Maar inderdaad als ik er een vriendin op zet moet duidelijk zijn wie baas is of hij doet geen kneet

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:44

Ladygiroc schreef:
ja maar als jij op late leeftijd je hengst laat casteren omdat hij de merrie's opjaagd of iedere keer losbreekt in de wei doet hij dat ook als hij ruin is.

Meestal zie je wel optijd wat voor hengst je in huis hebt. Het is dus niet zo dat gedacht wordt op 8 jarige leeftijd 'goh nu wordt het te gek laten we hem castreren'.
En ookal voed je, je hengst nog zo goed op, in het wei heb je hem niet meer aan een touwtje...
Dit extreme hengstengedrag vertonen ze dan al aan het begin. Op 2/3/4-jarige leeftijd de balletjes eraf en het libio zal zeker zakken (of je hebt een heel extreem geval...).
Maar hoe later castreren hoe meer hengstengedrag zal blijven na castratie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:54

Ik begrijp de vraag niet waarom iemand een niet goedgekeurde hengst zou willen hebben. Waarom niet? Het maakt met rijden en omgang echt geen reet uit of er een extra papiertje bij zit of niet. Ee zeuren toch ook niet over het hebben van niet gekeurde merries?
Alle protesten die worden aangevoerd (wil geen paard in mijn nek, wil geen ongewenst veulen) blijven echt hetzelfde of er nu ene papiertje bij de hengst zit of niet.
Ik vind het keuringsverhaal totaal niet relevant.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:56

Als jij er mee overweg kan en er een goed gevoel bij hebt. Doen!=). Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:57

Janne_BSGFM schreef:
Ik heb een hengst en hij stond op pension hij is perfect geschoold en prima handelbaar tussen merries als je ermee rijd, ik kan ermee op wedstrijd gaan, ik kan er alles mee. Geronimo was mijn allereerste paard en ik kon alles behalve goed rijden. Dus ik ben van mening dat zelfs een hengst een prima paard kan zijn. Onze hengst is makkelijker & braver dan onze merries en ruinen dusja.

En wat doet ie als je er af valt, tussen de merries?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:01

Lusitana schreef:
Ik begrijp de vraag niet waarom iemand een niet goedgekeurde hengst zou willen hebben. Waarom niet? Het maakt met rijden en omgang echt geen reet uit of er een extra papiertje bij zit of niet. Ee zeuren toch ook niet over het hebben van niet gekeurde merries?
Alle protesten die worden aangevoerd (wil geen paard in mijn nek, wil geen ongewenst veulen) blijven echt hetzelfde of er nu ene papiertje bij de hengst zit of niet.

Ik bedoel eigenlijk; een ggk hengst heeft zijn ballen voor een reden. Lachen
Een hengst houden kan soms lastig zijn (met betrekking op het 'een hengst is een paard' gebeuren) hengsten op een pensionstal moeten het toch vaak het meest ontgelden als het neerkomt op buiten zijn. Ik bedoel, waarom zou je de hengst dan hengst laten?

Niet gekeurde en wel gekeurde merrie's maakt geen verschil, dat blijven merrie's.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:06

Lusitana schreef:

Als de hengst genetisch zo waardevol is dat hij een verbetering van het ras kan brengen, en dat wordt erkend door een stamboek, hebben die ballen een functie.

Anders hangen ze er alleen maar aan voor het ego van baasje. (of je moest salami willen fokken, maar dat is een andere discussie)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:10

dit is zo'n principiele discussie, daar kom je niet uit. Ik ben van mening dat bij een hengst de voordelen bij lange na niet opwegen tegen de nadelen, zelfs al heb je het over een hele brave. De enige uitzondering die ik dus maak is voor een ggk hengst, en ook daarvan worden er regelmatig gecastreerd om het hengstzijn ze in de weg zit. En dan heb ik het niet over de hengst om de hoek maar om bv Hors la Loi, een van de paarden van Nathalie zu Sayn-Wittgenstein en een paard van Coby van Baalen (ik meen een directe Lucky Boy zoon) die dus echt wel in professionele handen zijn. Het zal dus toch wel helpen om pas op latere leeftijd te castreren Knipoog

Maar anderen zullen daar anders over denken en dat is hun goed recht. Alleen dan wel zo dat ze er iemand anders niet mee hinderen (binnen redelijke grenzen).

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:15

@ needje: gewoon rustig blijven stilstaan of een rondje lopen, meer niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:35

En jij denkt dat jouw hengst dan braaf blijft staan?