Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
frisiangirl schreef:Als ik dit topic nalees, dan zie ik veel verschil in denken: de zweep is een hulpmiddel en wordt gebruikt om het paard attenter te maken bij je been. Dus niet als slagwapen!
Sporen worden gebruikt als hulpmiddel om het paard beter voor het been te krijgen, dus niet als Prikker!
Er zijn verschillende manieren van steigeren en daarbij horen ook verschillende manieren van aanpakken.
Heb je een paard wat druk en ongeduldig is en komt die omhoog, ga je hem daarvoor niet straffen (hooguit even 'foei' roepen)
Heb je een paard wat pijn heeft en daardoor omhoog komt, straf je hem niet, maar haal je de pijn weg.
Heb je een paard wat steigert omdat hem het werk te zwaar is, pas je training aan.
Heb je een paard wat steigert met de bedoeling jou eraf te krijgen, tik (en niet keihard slaan) hem tussen de oren.
Ik heb 1 x op een steigerend paard gezeten, dat ging zo snel en kwam heel erg onverwacht, dat ik geen enkele kans had om iets te doen. We zijn samen achterover geklapt en ik heb mijn bekken op 5 plaatsen gebroken. Gelukkig is dat goed geheeld. Als ik de kans had gehad (want dit was een duidelijk, 'ik gooi je eraf' aktie), had ik hem zeker een klap tussen zijn oren verkocht: en wel om mijn veiligheid!!
Soms moet je even doorpakken en dat lijkt en is misschien dan even zielig, maar een paard dat er een spelletje van gaat maken te steigeren en de gevolgen daarvan, kunnen erg gevaarlijk zijn! En naderhand kun je hem ja een extra wortel geven om het goed te maken.....
roxiie schreef:Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening
Met haar rug ect. was niets mis! 
. Ze vind het trouwens wel heel lekker ontspannen als ik daar een beetje masseer. Shirley_ schreef:Ik zou niet weten wanneer ik dr daar zou moeten slaan.
Als ik rijd, gaat ze natuurlijk er wel is van door, bokt ze enzo.
Maar bij mij is geen aanleiding om dat te doen, want dan is ze gewoon heet en dan moet ik haar door blijven rijden.
In stal is ze vaak wel aan het klieren (niet zo'n leuk verleden). Maar ik zou het niet daarmee willen afleren. Mijn pony reageert niet op een afkeurende "euhuh" of bijvoorbeeld een tikje op der kont als ze met dr achterbeen schopt. Als ik er duidelijk wil maken dat t niet goed is als ze schopt. Loop ik naar dr hoofd toe met mn vinger omhoog zo van pas op dat mag niet. Als ze niet luistert geef ik een flauw klapje. Daarna knuffel ik dr gelijk.
Ik ga in iedergeval niet met een zweepje daar staan wachten tot ik r kan meppen. Ze vind het trouwens wel heel lekker ontspannen als ik daar een beetje masseer.
Adil18 schreef:Shirley_ schreef:Ik zou niet weten wanneer ik dr daar zou moeten slaan.
Als ik rijd, gaat ze natuurlijk er wel is van door, bokt ze enzo.
Maar bij mij is geen aanleiding om dat te doen, want dan is ze gewoon heet en dan moet ik haar door blijven rijden.
In stal is ze vaak wel aan het klieren (niet zo'n leuk verleden). Maar ik zou het niet daarmee willen afleren. Mijn pony reageert niet op een afkeurende "euhuh" of bijvoorbeeld een tikje op der kont als ze met dr achterbeen schopt. Als ik er duidelijk wil maken dat t niet goed is als ze schopt. Loop ik naar dr hoofd toe met mn vinger omhoog zo van pas op dat mag niet. Als ze niet luistert geef ik een flauw klapje. Daarna knuffel ik dr gelijk.
Ik ga in iedergeval niet met een zweepje daar staan wachten tot ik r kan meppen. Ze vind het trouwens wel heel lekker ontspannen als ik daar een beetje masseer.
Kijk, dat is de discussie; is dit het waard om je paard tussen de oren te slaan en: Als jouw paard niet reageerd op jou dreigende stem, is er dan een storing in de rangorde of niet? EN; Welke link moet een paard leggen tussen schoppen en een klap aan haar hoofd? Bovendien; is er al niet te veel tijd verstreken tussen het uithalen en de tijd dat jij naar voren loopt om jouw paard een tik te geven? (flauw mepje, zoals je het zelf zegt).
Ik zou in dit geval niet te snel twijfelen maar ook uithalen...: doelgericht schoppen wordt bij mij bestraft met een goede klap op achterwerk. Uiteraard moet je hier heel erg op lichaamstaal en je eigen positie ten opsichte van het paard letten (van achter een paard nooit zo een paard bestraffen naruurlijk etc.)
.Shirley_ schreef:Ik vind het gewoon niet redelijk, dat ik haar dan zou slaan tussen de oren. Gewoon het idee zelf al. Ze heeft een naar verleden gehad. Ze weet/wist eigenlijk niet beter. Ze verandert ook langzaam aan. Stapje voor stapje, maar we zijn er nog niet.
Shirley_ schreef:Er is idd een storing in de rangorde. Ze weet bést dat ze bijvoorbeeld niet mag schoppen, maar toch heeft ze de overhand door het wel te doen. Ik ben dan niet zo'n iemand die haar dan een grote schop terug geeft van "Ik laat wel even zien dat je dit niet mag". Ik heb een hele tijd geprobeerd om het gewoon te negeren, maar dat helpt niets want ze bleef de overhand houden. Daarna probeerde ik het af te leren, door te slaan op de plek, als zij bijvoorbeeld schopte. Ze gaf er niets om. Ze bleef nog steeds de overhand houden. Ik wil niet een grote schop geven. Dit is vroeger al té veel gedaan. Ik wil haar niet aan die tijd herinneren. (Ik weet niet of jouw paard ook zon verleden heeft gehad?)
, maar de meeste mensen zeggen dit onterecht van hun paard). Ook goed dat je dan niet een ongelooflijke trap wilt geven, want paarden zijn achter al zo gevoelig, en schoppen is altijd minder gecontrollerd dan een tik met de hand (ik sla mijn paard dus met de vlakke hand op zijn bil als het echt te dol wordt, dit is voldoende voor hem om hem op zijn plek te zetten
. Negeren is niet de oplossing, want negeren is in dit geval het gedrag toestaan. Voor zulk gedrag zijn consequenties nodig...! Paarden met een verleden zijn altijd moeilijk, ik heb er bewondering voor dat je met jouw manier van bestraffen rekening houdt met haar verleden, maar dit macht niet ten koste gaan van jou en de rangorde...!
)Shirley_ schreef:Als ze nou schopt, loop ik naar dr toe op de manier die ik net beschreef. Zo kan ze duidelijk zien, dat waar ze mee bezig is niet goed is. Ze reageert hier goed op. Af en toe wilt ze toch nog proberen de overhand te hebben en het nog een keer te doen. Dan geef ik idd een klapje. Ik tolereer het niet. Maar ik wil haar dan niet het klapje laten onthouden, maar knuffel der dan.
Soms valt ze ook aan, dan probeer ik me idd groot te maken (beetje met handen zwaaien). Zodat ik groter lijk en ik loop in 1 keer naar dr toe. Ik pak dr hoofd en ga dr neusje strelen of iets dergelijks. Dan is het meestal ook over. Ik weet dat ik dan niet de overhand heb, maar ongelukken worden tenminste uitgesloten en je gaat niet staan dreigen naar elkaar.
Shirley_ schreef:Vinden jullie dat je in mijn positie dan wel de zweep mag gebruiken om de overhand te krijgen? Of hebben jullie hier andere ideeën over?
Edit: Ze is trouwens doodsbang voor een zweep.
Shirley_ schreef:(In de bak heeft ze trouwens niet de overhand. Hier loopt ze heel de tijd achter mij aan. Ze heeft het alleen in dr stal + uitloopstukje.)
Nadya schreef:Over de titel van dit topic kan ik kort zijn:
Degene die mijn paard tussen zijn oren slaat, sla ik ook keihard tussen zijn oren.![]()
Reken maar van jetje.
).Adil18 schreef:En uitzonderingen bestaan er volgens jou niet? Overigens heb je we stelling net iets vernadert door er van te maken dat andere mensen jouw paard niet tussen de oren mag slaan (nou andere mensen mogen mijn Hugo niet rijden, voeren, poetsen, longeren en inderdaad ook zeker niet straffen, alleen de hoefsmid als het moet).
En jij zelf dan? Zou jij je een situatie kunnen voorstellen waar je dit bij jouw paard doet?
. Ik heb een jong paard met een kop er op, maar wel eentje die graag samen werkt en mij vertrouwt. Ik sla hem eigenlijk nooit, hou ik ook niet van. Er zijn andere manieren om te corrigeren, als het moet.
het gaat er bij de meesten nu net om dat er geen andere uitweg is... dat het paard gewoon vervelend doet en geen enkele goede reden heeft om te steigeren...
) en niet over de vele paarden die er op mijn pad geweest zijn in de afgelopen 30 jaar.
Nadya schreef:Besje, maar als je paard vanwege andere redenen steigert (dominantieredenen e.d.) denk ik, dat je al wat stappen gemist hebt. Als mijn paard iets doet, wat gecorrigeerd moet worden, ga ik meestal wat stapjes terug in de training en dan is het zo opgelost. Mijn paard neemt graag eigen initiatieven nu en dan, hij heeft echt wat dominante trekjes, maar als je daar snel wat mee doet, komt het echt niet zover dat hij extreem gevaarlijk gedrag gaat vertonen.
En nu heb ik het voor het gemak even alleen over mijn eigen paard (daar was mijn eerste post ook op gebaseerd, he) en niet over de vele paarden die er op mijn pad geweest zijn in de afgelopen 30 jaar.
Adil18 schreef:Steigeren kan puur protest zijn, zoals ik ergens hierboven al omschreef heb ik zo'n situatie meegemaakt. "De tik" was de enige oplossing voor mij en werkte...
).