Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pukkk

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:48

goed van je dat je dat doet
volgende keer dat je dat dan langs een sloot rijd gaat hij mooi weer in staking want ach hij wint het wel hij krijgt zen zin, en dan kwak jij hem weer op stal en vervolgens komt hij er lekker onder uit ! best makkelijk zo oplossen maar niet de manier ! Slapen[/quote]

ben het er helemaal mee eens
ken iemand die haar pony bokte haar er af
als hij haar eraf kreeg bij de eerste bok zette ze hem op stal en dat was dan ook net de bedoeling van dat dier ...maar het probleem werdt al erger en uit eindelijk heeft ze hem verkocht[/quote]

ja op den duur gaat het van kwaad tot erger en zit er niks anders meer op dan verkopen je kan er niks meer mee beginnen, het paad wint het en zal dan ook niet meer opgeven om te verliezen wel sneu voor het meisje maar het is haar eigenschuld

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:10

Hmmm ik vrees dat afstappen op zo'n moment geen oplossing is, de ruiter geeft zich dan min of meer gewonnen.
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook weleens moeilijk vind om te blijven zitten Bloos
Maar mijn oplossing is vaak: als het paard normaal door de bak kan lopen en een simpele oefening doet kap ik er meteen mee. Nu is deze natuurlijk niet steeds vervelend, anders zouden het steeds korte lesjes worden Vork

En grondwerk? Ja leuk en wel om een basisband mee op te bouwen. Maar onder het zadel is een hele andere situatie en die zul je dus ook, deels, onder het zadel op moeten lossen.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:04

Buiten is "het gevecht aan gaan" wel weer wat lastiger, je zit met medeweggebruikers. Op wat smallere weggetjes is dat niet altijd even prettig. Zou niet graag meemaken dat mijn paard een fietser van zijn fiets maait Knipoog.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:47

lindahurby schreef:
Pukkk schreef:
goed van je dat je dat doet
volgende keer dat je dat dan langs een sloot rijd gaat hij mooi weer in staking want ach hij wint het wel hij krijgt zen zin, en dan kwak jij hem weer op stal en vervolgens komt hij er lekker onder uit ! best makkelijk zo oplossen maar niet de manier ! Slapen

ben het er helemaal mee eens
ken iemand die haar pony bokte haar er af
als hij haar eraf kreeg bij de eerste bok zette ze hem op stal en dat was dan ook net de bedoeling van dat dier ...maar het probleem werdt al erger en uit eindelijk heeft ze hem verkocht

En niemand die zich even afvraagt WAAROM het paard in staking gaat of gaat bokken??? Er zijn maar heel weinig paarden die bewust hun baasje gaan "pesten", in 95% van de gevallen is er iets aan de hand en is de ruiter kennelijk te stom om dat te snappen.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:00

En niemand die zich even afvraagt WAAROM het paard in staking gaat of gaat bokken??? Er zijn maar heel weinig paarden die bewust hun baasje gaan "pesten", in 95% van de gevallen is er iets aan de hand en is de ruiter kennelijk te stom om dat te snappen.

nou dat meisje was onzeker en daar heeft die pony lekker gebruik van gemaakt...als er weer opgegaan was was er niet zoveel aan de hand geweest....want bij die andere heeft hij het ook geprobeert maar die was veel zelfverzekerde...toen was het klaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:09

lindahurby schreef:
nou dat meisje was onzeker en daar heeft die pony lekker gebruik van gemaakt...als er weer opgegaan was was er niet zoveel aan de hand geweest....want bij die andere heeft hij het ook geprobeert maar die was veel zelfverzekerde...toen was het klaar

Waarmee dus duidelijk is dat de combinatie niet paste. Ik zou het ook niet zien als "pony maakte er gebruik van", maar pony kreeg niet de leiding die hij nodig had. Sommige ponies zijn zorgzaam voor onzekere ruiters, anderen kunnen daar niet mee omgaan en lossen dat op een andere manier op. Paarden zijn ook heel verschillend van karakter en de één kan zelf veel aan, de ander moet juist heel sterk ondersteund worden. Daar moet je als ruiter (en/of begeleider van die ruiter) heel goed rekening mee houden.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:23

afstappen en het 'gevecht' aangaan vind ik allebei geen goeie oplossingen.
als je afstapt op het moment dat je paard aant klieren is, geef je hem/haar zijn zin. Dit leid er uiteindelijk in de meeste gevallen toe dat je paard hier gebruik van gaat maken om zo onder het werk uit te komen.
een gevecht aangaan met een paard heeft absoluut geen zin, winnen zul je toch nooit. dit neemt niet weg dat als een paard echt vervelend is (die van mij wil nog weleens uitproberen wie nou de baas is; zij of ik) en er dus niets medisch o.i.d. aan de hand is, je wel heel duidelijk en consequent boos mag worden. Zodat het paard weet dat zulk gedrag niet mag en geen zin heeft, en doorrijden todat ze een poosje braaf is, dan gelijk belonen en klaar.

Noebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:26

Afstappen en even een stukje met hem aan de hand lopen, daarna verder rijden en als hij ook maar een beetje mee geeft stoppen. Of anders longeren

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:32

Ik zal persoonlijk niet afstappen
dan wint je paard het...
Je moet gewoon blijven rijden,
maar niet te veel het "gevecht" aan gaan maar probeer het te voorkomen Lachen
(met nadruk op probeer natuurlijk Knipoog )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:35

Ik geef me niet gewonnen. Al moet ik er 2 uur opzitten, mijn zin krijg ik!! Clown Ik sla hem echter niet het licht uit de ogen Knipoog Tikje met de zweep moet kunnen, maar ik los het wel zo op dat ik uiteindelijk mijn zin gewoon krijg. Ik heb zondag nog een beetje ruzie gehad, gelukkig was het zo over Lachen

Over het algemeen geeft fjordenbaal het eerder op dan ik Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:41

Ik stap niet snel af

Vroegah toen ik jong en onbezonnen was, ging ik nog weleens écht de strijd aan, dus compleet met tien keer de bak rondslaan, sporen er in en yiehah! zeg maar.... dát zul je me nu niet meer zien doen, heeft ook geen zin, jij bent van de kook, paard is van de kook, en je bereikt niks behalve dat je allebei over de piss gaat.

Ik blijf nu gewoon zitten, en ga aan het werk. Ik speel dan mijn eigen instructrice en ga praten tegen mezelf, alsof ik mezelf les geef als het ware.

Vandaag nog - Chad wilde niet, spoot er steeds vandoor, reageerde niet op mijn hulpen en wilde galopperen als ik draf wilde, draf als ik stap wilde etc etc. Ik zat al een paar rondjes hopeloos om me heen te kijken en toen ineens dacht ik "Ik zit hier ook wel voor Jan Doedel, met benen afgestoken, handen veel te hoog, verkrampte schouders en helemaal in elkaar gedoken als een jockey" En dan ga ik praten....

"Benen er aan houden, handen laag, blijf er aan rijden, stelling vragen, kijken waar je naartoe gaat, juist.... ophouding links, niet te veel binnenteugel, opvangen rechts, benen niet afsteken, kijken, kijken...." etc etc... zo zeg ik dat hardop... Ik corrigeer mezelf, mijn houding, en door mijn monotone, rustgevende stemgeluid focus ik mezelf en mijn pony, en daardoor kan ik mezelf 100% geven en los ik het probleem zelf al rijdende op. Uiteindelijk heb ik heerlijk gereden zonder de strijd aan de gaan en doordat ik zó goed het probleem zélf kon omschrijven kon ik er op inhaken en ging het gelijk goed.

Ik kan het idereen aanbevelen, het helpt mij altijd uitstekend!

Lotte_KWPN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:36

ik denk dat ik door zou rijden maar gelukkig heb ik hier niet zo veel last van!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:47

Mooi spreekwoord:

De beste beloning voor het paard, is het mogen stoppen met zijn werk!

als je zo door gaat verpest je die hele pony! Boos! Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen No Cheer
Laatst bijgewerkt door paasei_ op 20-05-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:49

Bij mij ligt het er maar net aan wat de situatie is. Als ik zelf enorm gefrustreerd ben stap ik zo af, het ligt dan echt aan mij en ik vind het dan niet eerlijk om dat op het paard te botvieren. Maar soms blijf ik ook wel doorrijden, dan is het echt een kwestie van werkontduiking, nou dan kan ie me wat Clown

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:50

Boos worden helpt nooit.
Ik zou niet opgeven, en doorgaan tot het gaat zo als jij het wilt.
Tenzij het te gevaarlijk word. Dan wel afstappen, en dan nog ff zijn beweging in de longeerbak gooien.
De volgende dag weer verder gaan waar je gebleven was, blijft hij dit doen, zou ik er toch iemand naar laten kijken.
Maar nooit opgeven en op stal zetten, want dat staat 'ie je keihard uit te lachen.