Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priincessa

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:46

Ik vind wel dat een paard/pony een dagje rust verdient.
Zo doe ik het ook met mijn pony, alhoewel zij er erg graag uit wil !
Mijn pony staat wel dag en nacht op de wei.
Maar ga sowieso als ik haar er niet uithaal, wel even lekker knuffelen en bij haar in de wei zitten. Knipoog

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:28

Ik vind dat ze wel een rust dag nodig hebben.. Voor rust van de spieren enz/

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:34

Mijn paard wordt 6 dagen in de week gereden en een dag rust dan kan ik lekker frutselen op stal en voor de rest komt die iedere dag zijn stal uit

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:51

Een dagje rust vind ik wel goed, zodat het lichaam even kan uitrusten.
Maar ik zou er wel nog naartoe gaan.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:32

Bij ons hebben de paarden de zondag altijd vrij ze gaan dan wel de hele dag naar buiten ( dit gaan ze trouwens elke dag ) maar op zondag word er niet gereden gelongeerd of wat dan ook ik vind dus zeker dat ze een dag in de week vrij verdienen om lekker te spelen met hun vriendjes Knipoog

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:36

Ik versta onder een dagje rust, lekker los in de paddock of alleen de wei op.
Rustig aan is longeren zonder bijzet en hoofdstel, gewoon lekker aan een halstertje.
En tussen rustig aan en rijden heb ik longeren met bijzet.

Ik reed altijd 4 keer, 1 keer rust, 1 keer rustig aan en 1 keer longeren.

En als antwoord op de vraag: Ja ik vind dat een paard een rustdag moet hebben Ja

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:49

Mijn paard is pas 4... dus iedere dag rijden doe ik niet... nou deed ik dat met mijn vorige paard van 8 jaar ook niet... Ik probeer altijd minimaal 1 dag in de week te longeren, 1 dag in de week te grondwerken en lekker los en 1 dag naar buiten te gaan. Dan blijven er 4 daagjes over om te rijden...

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:53

Zeker weten een vrije dag waarop hij lekker niks hoeft te doen vind ik echt wel nodig! Een mens heeft toch ook zijn voldoende rust nodig? Een paard dus ook.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:55

Ik vind een dagje rust wel goed maar hoeft niet persee voor het paard, ze staat immers al de hele nacht en ochtend+middag stil voordat ik haar 's avonds kom rijden..nog meer rust is niet nodig. Toch geef ik haar 1 dagje in de week rust en gaan we lekker wandelen of wat spelen. Als ik nog een dag niet kan rijden o.i.d is dat ook geen probleem..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:02

Ik geef mijn paard 2 dagen per week vrij. Je paard moet toch ook kunnen herstellen van eventuele spierpijn?
Mijn schema is nu;
zondag; rustig rijden of 20 min longeren
maandag; vrij
disndag; 45min clubles
woensdag; bosrit of 30-45 min dressuur
donderdag; 30-45min dressuur of bosrit als dat woensdag niet ging door bijv het weer
vrijdag; vrij
zaterdag; dressuur of longeren.

Ik ben de conditie weer aan het opbouwen ze heeft de hele zomer stil gestaan ivm blessure.
Dit is het schema wat ik had en waar ik weer heen wil
zondag; bosrit of rustig rijden
maandag; vrij
dinsdag; clubles
woensdag; om de week springles, anders 45-60 min dressuur
donderdag; priveles
vrijdag; rust, evt kort longeren
zaterdag; dressuur evt wedstrijd

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:45

Ik rijd mijn paard 5 keer per week en 1x longeren.
Hij krijgt altijd een dagje in de week vrij en ik merk dat dat hem wel goed doet,
hij heeft er dan de volgende dag weer wat meer zin in en heeft weer wat meer energie!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:02

Ik vind van wel. Lachen

Mijn bijrijdpaard heb ik 4 dagen in de week, waarvan we 2 dagen les hebben (Gelukkig tot eind dit jaar, en als het eerder niet gaat dan stoppen we eerder met één van de lessen), waarvan hij 1 dag vrij heeft, maar dan komtie wel los in de paddock of bak zodat ie z'n beweging wel even heeft en die andere dag gaan we longeren, VD of iets anders (leuks) doen. Na mijn idee wel afwisseling. Lachen

Vanaf eind dit jaar wordt alles omgegooid qua schema, lessen en planningen. Ja

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:08

vrij vind ik lekker op de wei of lekker naar de paddock. Ik ken mensen (helaas) die vinden dat ze de ene dag het paard moeten rijden en de andere dag de hele dag op stal laten staan en vervolgens de volgende dag weer uit de stal plukken om te rijden. Vind ik zeer slecht voor de spieren en op een gegeven moment merken ze dat aan een paard.

Lekker op de wei of in de paddock of een stukje wandelen is goed voor de spieren in de natuur bewegen ze toch ook elke dag?

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:48

6 dagen in de week rijden,longeren etc. soms 5. Donderdags heeft ze altijd rust.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:24

mijn verzorgpony krijgt op maandag rust en nu ook op zondag.
maandag heb ik les bij de manege (manegepaard) binnenkport ga ik zondag ook naar m toe.

mijn vriendins pony staat de hele dag op stal, dan wordt hij ma,woe,vrij en zaterdag een halfuurtje gereden en soms na het rijden een halfuurtje tot uurtje in de wei (echt soms!)
ik vind dit te weinig beweging...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:32

Ik vind ook dat een paard dat de hele week gereden word een rustdag verdient, mits natuurlijk in de wei/paddock en dus niet een hele dag op stal. Wandelen past ook wel goed in een rustdag. Maargoed, naast een rustdag is dagelijkse weidegang ook wel goed voor een paard. Jammer dat het voor sommige paarden niet kan.

Frizzer schreef:
mijn vriendins pony staat de hele dag op stal, dan wordt hij ma,woe,vrij en zaterdag een halfuurtje gereden en soms na het rijden een halfuurtje tot uurtje in de wei (echt soms!)
ik vind dit te weinig beweging...

Dit vind ik idd ook veel te weinig beweging.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:32

Nibbit schreef:
Ik geef mijn paard 2 dagen per week vrij. Je paard moet toch ook kunnen herstellen van eventuele spierpijn?
Mijn schema is nu;
zondag; rustig rijden of 20 min longeren
maandag; vrij
disndag; 45min clubles
woensdag; bosrit of 30-45 min dressuur
donderdag; 30-45min dressuur of bosrit als dat woensdag niet ging door bijv het weer
vrijdag; vrij
zaterdag; dressuur of longeren.

Ik ben de conditie weer aan het opbouwen ze heeft de hele zomer stil gestaan ivm blessure.
Dit is het schema wat ik had en waar ik weer heen wil
zondag; bosrit of rustig rijden
maandag; vrij
dinsdag; clubles
woensdag; om de week springles, anders 45-60 min dressuur
donderdag; priveles
vrijdag; rust, evt kort longeren
zaterdag; dressuur evt wedstrijd

Als ik een zware training heb gehad met mijn merrie en ik vermoed dat ze spierpijn zou kunnen hebben de volgende dag, ga ik toch licht met haar rijden, longeren of een lange wandeling. Want als je het paard met spierpijn stilzet is het slechter dat dan je haar de volgende dag rustig losrijd/loopt.. Dacht ik zo Lachen

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:59

Ik rij 4 dagen in de week waarvan 1x les. Daarnaast 1 dag longeren en 2 dagen lekker vrij! Alle dagen komt ze op de wei dus beweging krijgt ze toch wel. Mijn beestje wordt in het voorjaar 25 maar na een dagje vrijaf is ze echt een bommetje!

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

ja rust is goed voorn paard-pony .
kijk als ie snel dik-hoefbevangen is kan je heb nog in in een paddock of iets anders waar niet zo heel veel gras staat zetten maar rust moet ie zeker hebben .

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:17

Ik vind dat paarden wel eens een dagje vrij morgen hebben! Maar laat ze dan niet de hele dag op stal staan! Gooi ze dan even los ofzo:P

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:08

Ik vind dat een paard zowiezo 1 dag rust heeft en 1x echt rustig rijden zonder werken enzo

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:54

Ik denk niet dat je voor elk paard hetzelfde schema aan kunt houden wb vrij hebben. Meestal worden ze bij ons 5x/week gereden maar dat is ook meer zodat we zelf nog een dagje vrij hebben.
Ik hou wel altijd 2x per jaar een vakantieperiode aan van een maand ofzo. Merk altijd wel dat ze daar flink van opknappen.
Online bijvoorbeeld vind dressuur niet zo leuk. Hij is het snel moe. Bij hem merk ik altijd na zo'n vakantieperiode dat hij weer iets fijner aanpakt.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:00

dat doe ik dus ook, afentoe een maandje evn lekker niks doen. ik merk dat mijn paard dat ook goed doet,en af entoe laat ik de osteopaat komen dan wordt hij ook nog een keer lekker even nagekeken,dan moet hij meestal ook nog weleens 5 dagen rustig weer opbouwen.
jaaa,,, mijn paard wordt niet zo moe bij mij.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:03

Ik probeer er wel voor te zorgen dat ze zowiezo elke dag los komt.
En verder hebben we een 4 á 5x les en de andere dagen doen we of longeren of wandelen o.i.d.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:28

dat gebeurt hier ook hoor,even lekker rollebolen in het land of in de paddocks.dan zie je hem ook echt kijken zovan 'hoef ik echt niks"hahaha