Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:22

Ninx schreef:
Weet je wat ik nu het allergekste vind?
Dat je je meer moet verdedigen wanneer je je paard niet slaat, dan wanneer je je paard wel slaat.
9 uit 10 mensen hier doet het wel, en de 10e dus niet... en dat is dan direct een softie, hippie, doetje, rare NH'er, maar niemand zegt: 'geweldig dat je alles met je paard kunt doen en bereiken zonder een klap uit te delen'
Ere wie ere toekomt toch?

Helemaal mee eens.

Blijkbaar kunnen de meeste mensen niet gewoon een band opbouwen met hun paard zonder af en toe een tik uit te delen...
Ik heb ook het idee dat het uit een soort gewoonte gedaan wordt. Paard luistert niet, dus hup een mep. Erg jammer...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:22

My_Chivas schreef:
Ik durf ook!
1 Tik, dat is toch geen dierenmishandeling??
Volgens mij is dat toch een beetje respect kweken..

Groetjes!! Knipoog

Dat vind ik echt een hele foute opmerking. Respect kweken door middel van slaan??

Stel, je wordt geslagen door je vader/broer maakt niet uit door wie, heb je dan respect voor 'm of gewoon een hele erge hekel aan die man?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:23

Urielle schreef:
Marloes_R schreef:
Ik vind het juist heerlijk dat ik nooit een "discussie"met mijn paard hoef aan te gaan. Dat ik gewoon lekker kan genieten en tot rust bij haar kan komen zonder steeds op je hoede te moeten zijn of ze gaat bijten.

Precies. En die discussie hoef ik JUIST niet aan omdat nee ook echt nee is.

Bij mij is nee ook echt nee, alleen hoef ik daarbij geen tikken uit te delen.
Je paard laten weten waar het aan toe is en wat je accepteert hoeft niet altijd met tikken gepaard te gaan.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:24

KiWiKo schreef:
Marlous schreef:
Ik sla mijn pony nooit. (oke, is vast weleens gebeurd door schrik of gewoon mijn eerste reactie) maar ik vind dat het niet kan. Een paard doet in principe nooit iets om jouw dwars te zitten. Als hij iets doet wat in jouw ogen niet mag, is dit waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet snapt, of denkt dat het op die manier moet. Of dat hij gewoon geen respect voor je heeft Knipoog.
Bedenk eerst waarom die dat gedrag vertoont voordat je gaat meppen. Het zal best helpen, als hij trapt en jij trapt zo hard mogelijk terug doet hij het vast nooit meer. Maar ik denk niet dat dit de juiste manier van trainen is.

edit: noem eens een goede rede om je paard een mep te verkopen?

dat moet je tegen die 4 jarige leider van de kudde hengst even uitleggen als hij naar stal komt om ingereden te worden........

die begrijpt nog helemaal niks van het wezen mens, en dan is het erg handig als het wezen mens op zn paards kan reageren.... want dat snapt hij wel.........

Tuurlijk kan je eerst nog even een half jaartje grondwerk gaan doen, maar dat ding moet wel zn stalletje uit (of weilandje for that matter) om ermee aan het werk te gaan, en dat stukje moet ook veilig kunnen gebeuren........ voor ons mensjes dan

Dat ligt dan helemaal aan jou, niet aan dat paard. Mensen hebben geen geduld, ik denk dat dat het probleem is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:25

Jetta schreef:
Wie of wat we ook meppen, het moet wel raak zijn! Haha! Knipoog
Even serieus, ik voedt op zonder meppen, dus als er eens een puber bij mij thuis een schop onder zijn/haar kont krijgt, is het menens! Ik heb TWEE pubers Duivel thuis, keurig opgevoed en met respect voor al wat leeft. Ze weten bij wijze van spreken niet eens hoe een bushokje eruit ziet, dus dat kunnen ze ook niet slopen. Tong uitsteken
Mijn paard wordt doorgaans niet geslagen, ik heb hem zó (her)opgevoed, dat het niet nodig is. Hij is bepaald niet saai en heeft zijn streken, maar die kan ik wel aan. Ik deins er overigens NIET voor terug om hem flink aan te pakken, hij is gevoeliger voor een stemverheffing dan voor een tik, hij is zo leuk dat ie terugmept, met zijn staart! Haha!
Op mijn werk heb ik twaalf pubers Duivel met een ontwikkelingsstoornis en wat gedragsprobleempjes hier en daar....geen centje pijn, ze gaan voor mij door het vuur en ik voor hen.
Natural Born Leader?
Ik ben wel een beetje Natural, maar alleen op mijn eigen manier!

Zoals ik jou ken, ben jij ook gewoon een hele consequente liefhebbende moeder/baasje/begeleider......... keurig in evenwicht, en dan is inderdaad het "lijfelijk" straffen niet aan de orde, want jouw kinderen/paard/leerlingen weten waar de grens ligt, en weten wat de consequentie is van over die grens heen gaan........

er werkt niks lekkerders dan duidelijkheid, bij paarden, kinderen, personeel of leerlingen........ als iedereen weet waar die aan toe is, en dat is op een open, eerlijke manier........ dan werkt het allemaal redelijk soepeltjes

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:25

My_Chivas schreef:
Ik durf ook!

Groetjes!! Knipoog

Respect zul je moeten verdienen, niet afdwingen...
Respect is iets heel anders dan ontzag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:27

Ik denk dat er een heel groot verschil zit tussen mensen die maar een of twee paarden hebben voor hun plezier, of mensen die paarden voor hun beroep hebben met div. karakters en laat ik het lief zeggen, compleet gestoorde paarden, die zo gemaakt zijn door de div. eigenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:28

Marlous schreef:
KiWiKo schreef:

dat moet je tegen die 4 jarige leider van de kudde hengst even uitleggen als hij naar stal komt om ingereden te worden........

die begrijpt nog helemaal niks van het wezen mens, en dan is het erg handig als het wezen mens op zn paards kan reageren.... want dat snapt hij wel.........

Tuurlijk kan je eerst nog even een half jaartje grondwerk gaan doen, maar dat ding moet wel zn stalletje uit (of weilandje for that matter) om ermee aan het werk te gaan, en dat stukje moet ook veilig kunnen gebeuren........ voor ons mensjes dan

Dat ligt dan helemaal aan jou, niet aan dat paard. Mensen hebben geen geduld, ik denk dat dat het probleem is.

zal best Lachen Lachen

zucht, referentiekaderprobleem duikt weer op Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:29

Ik moet Marlous wel gelijk geven, mensen nemen vaak echt te weinig tijd. Zo snel als wij kunnen schakelen, begijpen, beredeneren, incasseren, dat kan een paard dus echt niet.
Je moet met veel geduld, rust en aandacht alles opbouwen. Maar mensen willen een paard binnen een week onder het zadel en het liefst zodra de klok 'drie jaar oud!' slaat.
Een paard heeft soms wel erg veel info te verwerken met onze 'lange halen, snel thuis' methoden, dan kan ie best gaan flippen ja.

Respect verdien je wel of niet... je mept het er iig niet in. Tenzij je Tokkie vd achternaam het.. whehe

ps: ik rijdt wel eens met iemand die eigenlijk best vaak een tik geeft aan haar paard zonder dat ik zie wat dat paard nu eigenlijk echt verkeerd doet. Alleen al wanneer ie wat vertraagt in de stap bijv... kleine dingetjes dus. Maar het is toch zeker 10 of 15 x op zo'n rit: 'pats!'. Het lijkt dan op een gewoonte, dan dat het echt ergens toe bijdraagt.... toch eens vragen hoe dat zit.

ps2: ben met Aerdenhout eens dat het zgn 'probleempaard' een 'probleempaard' is geworden door toedoen vd mens.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-01-08 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:31

KiWiKo schreef:

Ik heb nou weer een driejarige hengst Lachen. Mag jij raden hoe we die opgevoed hebben - met grondwerk Knipoog. Toen we hem ophaalden had hij zelfs nog nooit een halster om gehad, hij moest los 4 uur in de trailer vanaf Münster in Duitsland. 20 Dagen later stond hij voor de kar, alsof hij nooit anders had gedaan. En geen tikkie gehad Lachen. Maar vanaf dag 1 al de NH-principes erop los gelaten, en dat was ook op zijn "paards".

En nou denk ik zomaar dat je mij gelooft *LOL* !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:33

Ninx schreef:
Ik moet Marlous wel gelijk geven, mensen nemen vaak echt te weinig tijd. Zo snel als wij kunnen schakelen, begijpen, beredeneren, incasseren, dat kan een paard dus echt niet.
Je moet met veel geduld, rust en aandacht alles opbouwen. Maar mensen willen een paard binnen een week onder het zadel en het liefst zodra de klok 'drie jaar oud!' slaat.
Een paard heeft soms wel erg veel info te verwerken met onze 'lange halen, snel thuis' methoden, dan kan ie best gaan flippen ja.

Respect verdien je wel of niet... je mept het er iig niet in. Tenzij je Tokkie vd achternaam het.. whehe

Ook die 4 jarige branieschopper moet echt een keer van die wagen af en naar zn nieuwe onderkomen toe......... je kan hem natuulijk ook een half jaartje op de wagen snoepjes geven en een band opbouwen..... maar ik denk dat paardenminnend nederland dat niet echt een strak plan vind........

en als ik zo een dier van de wagen naar zn onderkomen moet brengen, dan gaat er een hengstenketting om, zweep mee........ en een gruwelijk grote tas BRAAHAAFFFF kriebelsopdehals....... Een pas verkeerd, en ik kom heftig in...... elke brave pas word nog veel heftiger beloond....... duidelijk, voor paard......

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:33

Marlous schreef:
My_Chivas schreef:
Ik durf ook!

Groetjes!! Knipoog

Dat vind ik echt een hele foute opmerking. Respect kweken door middel van slaan??

Stel, je wordt geslagen door je vader/broer maakt niet uit door wie, heb je dan respect voor 'm of gewoon een hele erge hekel aan die man?

Misschien heb je daar gelijk, maar een paard is nog altijd geen mens en nog eens vele sterker ook.. Nu ook niet denken dat ik mijn paard iedere dag een rammeling geef, ik probeer zoveel mogelijk op te lossen op andere manieren, maar als hij echt geen respect toont en mij als het ware gewoon omver loopt.. dan durf ik hem toch ook een tik te geven hoor..
daarmee wil dan ook alleen laten zien dat ik de baas ben..
en dus ook wat respect vragen..

groetjes!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:34

@KiWiKo; wat is dan volgens jouw dat referentiekaderprobleem?
Volgens mij is het meer een gewoonte om een paard te slaan, dan het niet te doen. Aangezien de meeste mensen denken dat een paard alleen op die manier kan leren, omdat ze dit overal zo zien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:35

promptertje schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb nou weer een driejarige hengst Lachen. Mag jij raden hoe we die opgevoed hebben - met grondwerk Knipoog. Toen we hem ophaalden had hij zelfs nog nooit een halster om gehad, hij moest los 4 uur in de trailer vanaf Münster in Duitsland. 20 Dagen later stond hij voor de kar, alsof hij nooit anders had gedaan. En geen tikkie gehad Lachen. Maar vanaf dag 1 al de NH-principes erop los gelaten, en dat was ook op zijn "paards".

En nou denk ik zomaar dat je mij gelooft *LOL* !

Jou wel Lachen Lachen Lachen gaaf meis!! En ik weet dat jij nou niet altijd de makkelijkste mannetjes uitkiest Lachen Lachen super!!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:36

Mijn verzorgpaarden worden heel netjes behandelt. We doen veel grondwerk met ze om ze te leren dat wij hun leider zijn. Als ze zich daar niet naar gedragen, dan worden ze consequent op hun plaats gezet. Aan de hand krijgen ze eigelijk nooit een klap, maar dat is ook niet nodig. We verheffen onze stem en laten ze voor ons naar achter stappen. Als ze blijveren etteren nemen we ze mee naar de bak en doen we grondwerk om ons leiderschap te bevestigen.
Vana hebben we wel eens met een zweep gemept, omdat ze mij probeerde te trappen. Hierbij hebben we wel meteen gestraft, niet achteraf. Daarna is het ook nooit meer gebeurt. Dat is bij straffen altijd belangrijk, je moet het binnen paar seconden doen, anders is het niet meer effectief en snapt het paard t niet meer.
Met rijden kan die van mij nog wel eens een klap verwachten. Stijgeren en bokken zonder reden tolereer ik niet, klaar. Hierbij zorg ik wel dat ik meteen straf zo gauw het gebeurt en dan is het daarna ook klaar. Lekker doorrijden en belonen als ze de keer erna het wel goed doet, wat ik van haar vroeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:37

@ Promptertje & Kiwiko: jullie lijken elkaar te kennen en een warm hart toe te dragen.
Wanneer Prompertje hetzelfde voor elkaar krijgt op een wel degelijk consequente maar zachtere manier, wil je dan niet eens bij haar in de leer? Ik nl wel....

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:38

@My_Chivas ; Jij hebt ook best gelijk, dat een paard geen mens is. Maar ik denk toch echt dat je van een paard meer respect krijgt door op zijn manier te communiceren. Paarden in het wild geven elkaar echt bar weinig een rake klap hoor!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:41

mcsjelle schreef:
Mijn verzorgpaarden worden heel netjes behandelt. We doen veel grondwerk met ze om ze te leren dat wij hun leider zijn. Als ze zich daar niet naar gedragen, dan worden ze consequent op hun plaats gezet. Aan de hand krijgen ze eigelijk nooit een klap, maar dat is ook niet nodig. We verheffen onze stem en laten ze voor ons naar achter stappen. Als ze blijveren etteren nemen we ze mee naar de bak en doen we grondwerk om ons leiderschap te bevestigen.
Vana hebben we wel eens met een zweep gemept, omdat ze mij probeerde te trappen. Hierbij hebben we wel meteen gestraft, niet achteraf. Daarna is het ook nooit meer gebeurt. Dat is bij straffen altijd belangrijk, je moet het binnen paar seconden doen, anders is het niet meer effectief en snapt het paard t niet meer.
Met rijden kan die van mij nog wel eens een klap verwachten. Stijgeren en bokken zonder reden tolereer ik niet, klaar. Hierbij zorg ik wel dat ik meteen straf zo gauw het gebeurt en dan is het daarna ook klaar. Lekker doorrijden en belonen als ze de keer erna het wel goed doet, wat ik van haar vroeg.

Waarom geef je ze aan de hand geen mep, en als je er op zit wel? Als je paard op de grond respect voor je heeft, maar in het zadel niet, zit er dan niet iets verkeerd?
(niet aanvallend bedoeld hoor, tis echt alleen een vraag Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:41

Marlous schreef:
Volgens mij is het meer een gewoonte om een paard te slaan, dan het niet te doen. Aangezien de meeste mensen denken dat een paard alleen op die manier kan leren, omdat ze dit overal zo zien?

het referentiekader probleem......... iemand die al 20 jaar haar enigste eigenste fjord heeft.... heeft een hele andere belevingswereld dan iemand die in 20 jaar zo een pakmbeet 1000 paarden onder het zadel gehad heeft

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:43

Prompertje ik geloof jou wel , en ik geloof KiWiKo ook , vanuit je eigen mogelijkheden kies je je koers om duidelijk te zijn.Die keuzes hebben met je persoonlijke voorkeur te maken , maar ook met het paard.
Wij hebben twee jongelingen , een arabier van bijna vier en een tinker van bijna drie.(De arabier heeft een groot leervermogen , en heeft de neiging om bij verveling ongewenst gedrag te gaan vertonen,krijgt daarom om haar avontuurlijkheid te bevredigen ritjes met de trailer , loopt naast de fiets mee naar huis etc etc)
(De tinker is nu aan het puberen , en heeft veel meer duidelijkheid nodig , maar is juist weer tevreden in de kudde in de wei, en wordt door de alfa merrie teruggezet) Ze verschillen mekaar niet veel van leeftijd , maar ze vragen ieder wat anders.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:43

Marlous schreef:
My_Chivas schreef:
Ik durf ook!

Groetjes!! Knipoog

Ik vind heel de vergelijking die hier wordt gemaakt met het opvoeden van kinderen nogal absurd !
Kinderen en paarden verschillen toch massaal !
Hun hersenen functioneren in de eerste plaats al totaal anders, nog maar te zwijgen over een bewustzijn al dan niet aanwezig en andere zaken !
Ik vind dat er veel te snel met die vergelijking wordt gezwaaid,
hoe kan je nu een kind, klein, weerloos, gebroken als je het laat vallen, menselijk!!, dromend, met een bewustzijn, gevoelens, ...,
vergelijken met een groot, stevig beest ! met instincten !!

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:44

Marlous schreef:
@My_Chivas ; Jij hebt ook best gelijk, dat een paard geen mens is. Maar ik denk toch echt dat je van een paard meer respect krijgt door op zijn manier te communiceren. Paarden in het wild geven elkaar echt bar weinig een rake klap hoor!

Tuurlijk, tuurlijk..
Maar dat doe ik ook helemaal niet hoor..
Ik probeer hem zo min mogelijk een tik te geven..
Maar als het echt nodig is..

Groetjes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:45

Ninx schreef:
@ Promptertje & Kiwiko: jullie lijken elkaar te kennen en een warm hart toe te dragen.
Wanneer Prompertje hetzelfde voor elkaar krijgt op een wel degelijk consequente maar zachtere manier, wil je dan niet eens bij haar in de leer? Ik nl wel....

Ik heb heel veel geleerd van Prom....... zij is het type paardenmens "beetje van monty,parelli... en noem er nog maar wat EN beetje van mij" en dat past mij heel goed... Prom weet ook wel dat ik echt niet zomaar een paard een skup oid zou geven, dat ik ook echt wel geduld en inlevingsvermogen heb...... maar er zijn grenzen.

Het enige verschil is dat Prom met haar eigen paarden aan de gang gaat, en ik altijd met de paarden van een ander aan de gang ging.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:47

KiWiKo schreef:
Marlous schreef:

het referentiekader probleem......... iemand die al 20 jaar haar enigste eigenste fjord heeft.... heeft een hele andere belevingswereld dan iemand die in 20 jaar zo een pakmbeet 1000 paarden onder het zadel gehad heeft

Ik denk dat het ook anders werkt wanneer je er zo ontzettend veel onder je kont krijgt. Zeker wanneer je brood verdient met paarden aanrijden, of in paarden handelt, etc... Daarom is het voor mij gevoelsmatig ook niet altijd een goede combi: paarden & zaken. Wanneer er geld in het geding is trekt een paard vaak aan het kortste eind. Maar daar tegen ageren is als vechten tegen het feit dat het morgen waarschijnlijk wel weer regent.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:48

@Margytje Dat zei My_Chivas net ook al, en ik zei dat ze gelijk had. Foute vergelijking, niet goed over nagedacht Tong uitsteken. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat je respect niet kan afdwingen, niet van kinderen maar ook niet van paarden!