Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:22

Ik ben pertinent tegen sporen. Gewoon omdat ze veel vaker slecht gebruikt worden dan goed, en dan is vaker nog zwak uitgedrukt. Het is bij mijn weten het meest fout gebruikte middel, en het middel waar rond het meeste excuses gemaakt worden. Te veel mensen denken te vaak dat ze er al klaar voor zijn terwijl ze zichzelf nog nooit hebben zien rijden.

"Ja maar hij reageerd niet altijd even goed", "op sporen wordt hij pittiger", "dan kan hij net even harder".. Gewoon puur misbruik, en als je ze op hun gebruik wijst begint het antwoord; of laten we zeggen het excuus; altijd met 'maar', maar hij dit, maar hij dat. Nee geen maar, ze worden slecht gebruikt en daar heeft het paard geen schuld aan.

Een paard hoort altijd aan het been te zijn, ook zonder ijzeren prikkers aan je voeten. Is hij dit enkel mét sporen, terug naar de basis, longewerk, commando's bevestigen, dan er weer op en met de lichtste hulpen beginnen. Sporen gebruik je ter verfijning, om een paard dat reeds perfect aan het been is zulke nihile hulpen te geven dat ze niet te zien zijn voor een jury, want dat is een van de doelen van de dressuur, het moet er allemaal uit zien alsof het paard het vanzelf doet.

Sporen zijn een makkelijke manier om snel iets op te lossen wat anders enkele weken tijd zou kosten. Een foute, maar blijkbaar veel verkozen manier, helaas..

Marike_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:11

Ik ben er voor, beter als een zweep, je paard moet naar je been luisteren.
Alleen ik ben soms ook tegen, als je ermee trapt enzo maar als je ze goed gebruikt ben ik voor, ik heb er zelf ook mee gereden op mijn vorige lease pony.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:53

mien1984 schreef:
Hoi,

Ik ben tegen sporen als mensen hun benen niet stil kunnen houden.
Mensen die de benen stil kunnen houden kunnen makkelijk met een spoor rijden toch als het paard dan beter op het been reageert.
Vind alleen de wieltjes en de strenge sporen te ver gaan.
Dan moet de ruiter maar is sterker worden in de kuiten om het paard beter te kunnen rijden.

Groetjes Mien

Wieltjes zijn juist vriendelijker omdat die over de huid rollen, en zich niet vast zetten zoals normale sporen. Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:02

Marike_x schreef:
Ik ben er voor, beter als een zweep, je paard moet naar je been luisteren.

Maar dat bereik je toch niet met spoor? Knipoog
Ik rijd juist liever met zweep en zonder sporen, want met een paar keer correct zweep-gebruik zijn ze perfect aan het been.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:14

Sporen zijn voor de puntjes op de i.. Stille beenligging is een vereiste. Verder moet er ook gewoon gereden kunnen worden zonder sporen, overgangen e.d. zijn goede oefeningen..

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:53

Sporen dienen alleen gebruikt te worden door mensen die er mee overweg kunnen. Ik zie zelf heel vaak mensen rijden die alleen maar drijven met de sporen, waardoor dus de functie van de spoor wegvalt.
Zelf rijd ik op dit moment alleen in mijn les met sporen, dit omdat ik ze nog niet heel lang gebruik en ik er zeker van wil zijn dat er iemand oplet dat ik mijn spoor alleen gebruik als het nodig is. En ik dus verder een stille en goede beenligging heb.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:06

absoluut voor! vanaf begin af aan met rijden van jonge paarden. een paard moet gewoon gelijk van begin af aan al goed aan je been zijn. ik wil niet zeggen dat ik ze altijd maar prik met mijn sporen. als je je hak laag houdt raak je je paard niet met je spoor. is je paard niet genoeg aan het been kun je je paard toch een keer aandrukken met je spoor.

ik ben trouwens wel tegen ruiters/amazones die de paarden schoppen met sporen. dit is ronduit triest!!! daarvoor zijn ze niet gemaakt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:19

wendietjuhhh schreef:
absoluut voor! vanaf begin af aan met rijden van jonge paarden. een paard moet gewoon gelijk van begin af aan al goed aan je been zijn. ik wil niet zeggen dat ik ze altijd maar prik met mijn sporen. als je je hak laag houdt raak je je paard niet met je spoor. is je paard niet genoeg aan het been kun je je paard toch een keer aandrukken met je spoor.

ik ben trouwens wel tegen ruiters/amazones die de paarden schoppen met sporen. dit is ronduit triest!!! daarvoor zijn ze niet gemaakt.

Het is toch veel mooier om ze zonder sporen te leren dat ze goed aan je been worden, en als je dan perse met sporen wilt rijden kan je die alleen maar ter verscherping gebruiken. Als je vanaf het begin al gelijk met sporen rijd kan het een soort verdoving worden zodat je als je een keer zonder sporen rijd helemaal moet schoppen.

Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:19

wendietjuhhh schreef:

Om maar in de lijn van je post te blijven, ik vind jonge sensibele paarden al vanaf het begin rijden met sporen dan weer ronduit triest! Verward

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:28

Ik ben voor sporen, als je ze maar op een goeie manier gebruikt.

Knipoog

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:33

Sinds een paard met een bloedende open buik heb gezien omdat het baasje sporen op een verkeerde manier gebruikte heb ik besloten het zonder ijzere prikkers te doen!!

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:14

Ik ben er niet tegen, ik gebruik er zelf geen. Als een paard geen meter vooruit gaat zonder sporen zou ik ze wel omdoen; Het ligt wat mij betreft een beetje aan het paard

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:19

Bij goed gebruik zeker voor, je kan toch net wat preciezere hulpen geven Lachen Voor de snelheid heb ik ze gelukkig niet nodig, maar bij sommige oefeningen is het prettig (ook voor je paard) dat er een verschil is tussen je been een cm naar voren of naar achteren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:20

Lara_Silver schreef:
wendietjuhhh schreef:

Om maar in de lijn van je post te blijven, ik vind jonge sensibele paarden al vanaf het begin rijden met sporen dan weer ronduit triest! Verward

Waarom? Zolang jij de sporen alleen gebruikt wanneer nodig, maakt t geen zak uit of je ene flegmatiek dier hebt, of een sensibele. Clown
Ik zie er helaas genoeg om me heen die de sporen hoog hebben en met elke pas met spoor drijven. Zelf doe ik ze zo laag mogelijk en gebruik ik ze alleen als ik het nodig acht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:35

Needje schreef:
Waarom? Zolang jij de sporen alleen gebruikt wanneer nodig, maakt t geen zak uit of je ene flegmatiek dier hebt, of een sensibele. Clown
Ik zie er helaas genoeg om me heen die de sporen hoog hebben en met elke pas met spoor drijven. Zelf doe ik ze zo laag mogelijk en gebruik ik ze alleen als ik het nodig acht.

Omdat het rijden met sporen op jonge paarden verspilling van kostbaar goed is. Ik snap echt, echt niet waar die hele fetisch rond sporen nu vandaan is gekomen. Gebruiken wanneer je ze nodig acht; fout gebruik! Je ziet de top er mee rijden, dus beginnen mensen in de L al te denken, goh laat ik daar nu ook eens mee gaan rijden! Fout gebruik! Sporen worden gewoon pertinent fout gebruikt. Als je L rijdt en je paard is goed aan het been, waarom moeten er dan in gods naam al sporen om? Pas in de M1 zijn ze verplicht en pas in de Z word de verfijning een prioriteit. Sorry ik kan er zoals jullie zien écht niet bij wat nu het nut is om met die dingen rond te rijden, zeker als je het niveau er nog niet voor hebt. Ik heb in mijn hele leven irl op pensions en manege's nog geeneen iemand gezien die zijn sporen correct gebruikte. En op bokt maar zelden.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:50

Ik heb er geen problemen mee als iemand met sporen rijdt.
Maar lees: Er moet wel goed mee worden gereden.
Ik heb mensen gezien die zitten met de sporen in de buik te porren, of bij elke stap aan zitten te drijven.
Dit vind ik niet kunnen.
Gelukkig ken ik ook mensen die hun benen netjes stil kunnen houden, en niet prikken met hun sporen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:56

Lara_Silver schreef:
Omdat het rijden met sporen op jonge paarden verspilling van kostbaar goed is. Ik snap echt, echt niet waar die hele fetisch rond sporen nu vandaan is gekomen. Gebruiken wanneer je ze nodig acht; fout gebruik! Je ziet de top er mee rijden, dus beginnen mensen in de L al te denken, goh laat ik daar nu ook eens mee gaan rijden! Fout gebruik! Sporen worden gewoon pertinent fout gebruikt. Als je L rijdt en je paard is goed aan het been, waarom moeten er dan in gods naam al sporen om? Pas in de M1 zijn ze verplicht en pas in de Z word de verfijning een prioriteit. Sorry ik kan er zoals jullie zien écht niet bij wat nu het nut is om met die dingen rond te rijden, zeker als je het niveau er nog niet voor hebt. Ik heb in mijn hele leven irl op pensions en manege's nog geeneen iemand gezien die zijn sporen correct gebruikte. En op bokt maar zelden.

*zoekt penny-smiley*

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:59

ik ben er niet voor en niet tegen.
maar ik vindt het wel raar dat bijvoorbeeld kinderen die 10 lessen op een manege met sporen rijden.
dat vindt ik een beetje raar uitzien en ook een beetje raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:04

Ik rijd altijd met sporen, én met zweep (tenminste, op buitenrit, en ik rij voornamelijk buitenritten). Ben ik nu een beul? Huilen van het lachen

Nee, want ik houd mijn been netjes van het paard af.

Reageert mijn paard dan niet op gewone beenhulpen? Jazeker wel. Alleen op buitenrit heb ik met de sporen net iets meer controle, met name als madame zich ineens, van het een op het andere moment weer eens in het hoofd haalt, dat ze naar huis wil. En wel NU. In zulke gevallen komt mijn spoor even tegen haar aan. En hup, ik heb haar zo weer op de rails.

Ik zou nooit onnodig prikken of schoppen, is er niks aan de hand, dan ligt mijn been er gewoon mooi vanaf. Want ik ben niet het type van 'constant doordrijven'. Nee, één keer been aanleggen in stap is draven, en BLIJVEN draven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:17

Lara Silver, dat je temt moet je zelf weten, maar scheld me dan openlijk uit, en niet per pb.
Mijn reactie was dus gegrond. Scheve mond

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:38

Guttegut...

TS, er bestaat op Bokt een zoekfunctie, er zijn legio topics over dit onderwerp te vinden Lachen

Lara, je ideaalbeeld van paardensport lijkt me niet realistisch voor de sport, na de L2 is het simpelweg verplicht, sielugh of niet...
Het grote gros van de ruiters gebruikt echt zijn sporen niet om het paard "aan de praat te houden" maar gewoon zoals ze bedoeld zijn; ter verfijning van de hulpen Knipoog
En dat in jouw ogen vrijwel niemand kan rijden met sporen lijkt me ook een tikje overdreven...

Schelden per PB is wel erg laag trouwens, heb dan ook het lef iemand in je topic de waarheid te zeggen....
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 25-05-08 17:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:40

Nee doe ik niet omdat ik dit topic niet wil vergallen. Lachen Ik ben de ts trouwens niet. Knipoog

edit: en iemand onterecht penny noemen, dat getuigd van een hoge instelling. Nee,, ik hoef me absolúut niet te verantwoorden!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:47

Ik ben voor sporen.. mits ze natuurlijk goed gebruikt worden..

Ik rijd zelf vaak met sporen, maar dat is omdat ik lui ben Schijnheilig En ik gebruik ze niet om het paard naar voren te schoppen, maar om de hulpen subtieler te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:04

Voor!! Als een paard enkele dagen zadelmak is doe ik ze al om en ik vind het een grote illusie om te denken dat het zonder beter is. Degene die zonder rijden zijn meestal degene die de paarden totaal niet aan het been hebben. Met spoor kan je zodra het dier ook maar iets niet reageert gelijk corrigeren.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:06

Ik ben er niet tegen, alleen als je je been niet genoeg stil kan houden vind ik dat je ze niet om moet doen, of als je continu in je paard prikt..
Als je er goed mee om gaat en je paard luistert zo fijner naar je beenhulpen vind ik het niet erg Knipoog