Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. De rest van de week loopt hij bij de gehandicapte ruiters en bestaat zijn werk voornamelijk uit stappen, een beetje draven en af en toe een galopje. Bij de gehandicapte ruiters wordt er dus weinig van hem gevraagd. Ik vraag eigenlijk ook niet zo heel erg veel, dat vind ik oneerlijk ten opzichte van hem. Maar ik wil wel dat hij aan het eind van de les lekker los is en over zijn rug loopt.
) een heftige koliek gehad, als gevolg daarvan kwam zijn rug totaal vast te zitten. Je snapt dus wel dat het heel erg veel moeite kost om hem dan los te rijden. Het grootste probleem was dus dat hij vanuit zijn rug, zijn hoofd erop drukte.
in uitleggen!
MelanieB schreef:Aanleren nog wel...?
sorry hoor, maar ze is nou eenmaal wat dribbelig...
aan de hand is ze heel rustig, maar als ik erop zit wilt ze liever wat harder dan sloom stappen.
Strand= niet scheuren, alleen als ik dat wil en dat gaat hardstikke goed, en de martingaal helpt mij erbij als het soms even niet gaat.
Ik kan ook rustig met bit over het strand maar martingaal geeft mij gewoon wat zekerheid.
Jill_tessa schreef:mischien een beetje raar tussendoor maar ik heb en vraag jullie hadden het over zonder bit op het strand rijden maar ik ben mijn paardhe aan het in rijden maar hij is heel erg met zijn tanden aan het wisselen zouden jullie dan ook zonder bit rijden
Qimm schreef:Dan heb je haar wat verkeerds aangeleerd vrees ik. strand = scheuren
Wanneer dat anders was gegaan met aanleren dan had ook jij rustig bitloos op het strand kunnen rijden.
Arabesk schreef:Qimm schreef:Dan heb je haar wat verkeerds aangeleerd vrees ik. strand = scheuren
Wanneer dat anders was gegaan met aanleren dan had ook jij rustig bitloos op het strand kunnen rijden.
plus dat paarden die in de winter veel op stal staan, ren-neigingen krijgen van open vlaktes

Van een goede instructeur, welteverstaan, die je niet aanpraat dat je met sporen en zweep moet rijden..
verfijning bestaat wel degelijk.Huertecilla schreef:Kijk, je begint nu aan te komen bij mijn argumentatie voor het gebruik van sporen met vlijmscherpe grote raderwielen in combinatie met diskwalificatie bij huisbeschadiging: je moet het HEEL erg goed doen of je mag terug naar AF![]()
Ik niet van mezelf maar al 300 jaar oud; van Gaspard de Saunier.
Als je dat kan heb je écht een goede beenligging en -beheersing.
Verder is het met sporen mogelijk om vele malen meer te differentiëren in signalen dat met je been.
Een kuit is snel 50 vierkante centimeter kontaktvlak en je kan dat zonder grote beenzwaaien maar beperkt differentiëren in plaats en door het grote oppervlak ook maar weinig in druk.
Bedenk dat een paard om een verschillend signaal te ontvangen verschil in plaats en/of druk moet kunnen onderscheiden.
Een raderwiel is een paar mm. oppervlak en kan je dus voor het paard zeer duidelijk onderscheidbaar in plaats en druk verschillende signalen mee geven.
Je kan met de spoor wel degelijk VELE malen meer dan met de kuit. Zie het als een vingertop aan je kuit![]()
Het grote punt is dat je dat wel moet kunnen in de zin van dat de veel exactere mogelijkheden van een ´kuitvinger´ zinloos zijn als je ze niet nodig hebt omdat je dat niveau van verfijning niet in je rijden hebt.
Het draait allemaal om ruítervaardigheid in het communiceren of deze hulpmiddelen tot hun recht komen of tot misbruik leiden.
hc

Ik rijd met sporen omdat beauty nog wel sloom kan zijn en en op de been reageert ze dan nouwlijks.detour schreef:Ik rij echter alleen met slof en sporen omdat mijn paard dan beter loopt en het werk ook leuker vind. :
Hoe weet je dat het paard dit leuker vindt? het dier zou toch anders wel uit zichzelf in die houding gaan lopen?...
en het werken veel leuker vond Drunksheep schreef:Als ik eerlijk moet zijn vind ik hulpteugels meer een gebrek aan rijkunst... Het klinkt enkel iets minder grof om te zeggen dat iemand met een hulpteugel rijdt dan dat diegene gewoon niet goed de hulpen kan geven die eigenlijk nodig zijn.
detour schreef:Ik rij echter alleen met slof en sporen omdat mijn paard dan beter loopt en het werk ook leuker vind. :
Hoe weet je dat het paard dit leuker vindt? het dier zou toch anders wel uit zichzelf in die houding gaan lopen?...
(niet naar jou toe hoor detour, maar degene die dit zegt) MelanieB schreef:Dan is er iets niet goed lady...